Fusiespook waart rond in wereld van middelbaar beroepsonderwijs LBO biedt leerlingen prima vooruitzichten Korczakschool vaak laatste strohalm Hogeschool Zeeland bouwt aan toekomst Opleiding verpleging ook als dagopleiding aan MBO MDGO-Opleiding CCD biedt goed toekomstperspectief Deze maand worden weer op veel scholen in Zeeland open dagen gehouden. Gangen en lokalen krijgen een extra schoonmaak beurt, leermiddelen worden gedemon streerd, de mooiste werkstuken tentoonge steld en docenten kijken vriendelijker dan normaal. Nieuwe studenten en leerlingen schuiven met folders, stencils en inschrijf formulieren langs de diverse lokalen. De sfeer is gezellig en gemoedelijk maar achter de schermen heerst bij veel onderwijskrachten on vrede. De bezuinigingsmaatregelen van minister Deetman zijn voelbaar. Voor velen is de maat vol en de actiebereidheid groter, zoals bij voorbeeld tij dens een bijeenkomst in dorpshuis "De Stenge" in Heinkenszand waar naar schatting zo'n zeshonderd leerkrachten uit het speciaal en basisonderwijs bij een waren om te demonstreren tegen de korting op de formatie. Johan Terpstra, dagelijks bestuurder van de ABOP, waarschuwde de regering dat er meerdere acties op scholen in Zeeland zullen vol gen als de bezuinigingen in basis- en voortgezeton- derwijs worden doorgevoerd. Voorlichtingsdagen: De gemeentelijke Scholengemeenschap voor MDGO en MHNO te Vlissingen verzorgt op Walcheren de opleiding verpleging. Als men vroeger verpleegster wilde worden stapte men gewoon naar een ziekenhuis en werd men leerlingverpleegster. De tijden veranderen want sinds 1985 is er ook een schoolopleiding gekomen voor de ver pleging, namelijks als dagopleiding binnen het middel baar beroepsonderwijs. Dat de opleiding in schoolverband gebeurt wil niet zeg gen dat deze studenten alleen maar theoretische kennis bezitten. Tijdens deze opleiding worden wel degelijk technische en sociale vaardigheden aangelerd die speci fiek zijn voor dit vak. Bovendien moeten de studenten in diverse soorten instellingen stage lopen om zo de theorie in praktijk te brengen. Juist het ontbreken van stage plaatsen in Zeeland is voor de VP een moeilijke periode geweest. Gelukkig heeft men 'aanvaardbare' alternatie ven gevonden. Mevr. Verhage, directeur van de MDGO-Vlissingen: „Helaas zijn we in Zeeland niet verder gekomen met de stageplaatsen. De studenten lopen nu stage in Knokke en Rotterdam. De medewerking en de begeleiding van de ziekenhuizen in deze plaatsen is prima. Er wordt bijvoor beeld in Knokke gezorgd voor huisvesting, voeding, enz. De reiskosten zijn voor rekening van de studenten. In Rotterdam hebben we voor de studenten een flat ge huurd, we vragen dan wel een bijdrage in de kosten. Kij ken we naar mensen die zijn afgestudeerd, dan blijken er veel mensen verder te studeren. De anderen hebben een plaatsje gevonden in ziekenhuizen in de randstad", aldus mevr. Verhage. Het schooldiploma VP is een algemeen diploma. Men kan terecht in alle velden van de gezondheidszorg, zoals: het verpleeghuis, het algemeen ziekenhuis, het psychia trisch ziekenhuis, de zwakwinnigenzorg en de maat schappelijke gezondheidszorg. Daarnaast kunnen bezit ters van dit diploma doorstuderen aan een HBO-verple- ging of lerarenopleiding. Bezitters van dit diploma zijn all-round verpleegster of verpleger. Want de gezond heidszorg is al lang geen vrouwenwerk meer. De totale opleiding duurt drie jaar en de stagetijd 42 weken. Gedu rende de stage tijd worden de leerlingen intensief bege leid door de mensen van de school. Daarnaast verzorgt MGDO-Vlissingen nog een drietal andere driejarige beroepsopleidingen, agogisch werk, so ciale arbeid, mode en kleding. De open dag wordt gehou den op een zaterdag, zodat ouders van nieuwe leerlingen ook een kijkje kunnen nemen in het schoolcomplex aan de Troelstraweg te Vlissingen. Datum open dag: zaterdag 28 januari van 11.00 uur tot 16.00 uur. Sommige beroepsopleidingen sluiten slecht aan op de eisen van het bedrijfsleven Er zijn nog steeds vooroordelen over het lager beroepsonder wijs. Nog steeds hoort men termen als spinazie-academie en ambachtsschool. Bij twijfel in schoolkeuze sturen ouders hun kinderen toch nog naar de MAVO. Het LBO is echter aan het veranderen: vroeger was het eindonderwijs tegenwoordig be roepsvoorbereidend onderwijs. De Weilinge en de Klarenbeek krijgen extra faciliteiten. De Waayenburgh heeft een grootkeu ken en restaurant en de Swanenburgh bouwt een nieuwe school die helemaal gericht is op het beroepsvoorbereidend karakter van de opleidingen. De heer V.d. Heyden, direc teur van de Swanenburgh: „Het beroepsvoorbereidend onderwijs is eerste fase onder wijs geworden. Wij leveren te genwoordig geen kant en klare beroepsoefenaren meer af. Wel hebben alle leerlingen een dusdanig niveau bereikt waarmee ze verder kunne werken want in de toekomst zal het bedrijfsleven steeds meer hoger gekwalificeerd personeel vragen. Men zal steeds moeten bij- en omscho len want de techniek staat te genwoordig niet stil. In het la ger beroepsonderwijs worden de basisvaardigheden aange leerd, later zal men zich ver der moeten specialiseren en ontplooien. De vooruitzichten voor afgestudeerde LBO-ers zijn zowel voor de jongens als voor de meisjes prima. Kijk maar naar de beroeps organisaties, deze willen op korte termijn een opwaarde ring van het hele lager be roepsonderwijs. Ik denk dat leerlingen die voor het LBO kiezen en die bereid zijn wat extra te investeren zeker goede toekomstmogelijkheden hebben zowel wat betreft ge borgenheid als werkomgeving. Het LBO heeft nu heel duide lijke lijnen uitgezet in deze snel veranderende maat schappij wij richten onze blik vooruit. Een leerling die het advies MAVO of LBO krijgt, kan met gerust hart naar het LBO gaan. Overigens vind ik het belangrijker dat kinderen zelf kiezen en wel zodanig dat men zich op zijn gemak voelt in wat voor schoolstructuur dan ook. Zo kan men kiezen uit een schooltype waar voor 90 pro cent puut theoretisch onder wijs wordt gegeven of men kan kiezen uit een schooltype waar zowel kennis- als vaar digheidselementen evenwich tig verdeeld zijn. Ik hoop dat vooral de ouders dit zich ter dege beseffen bij de uiteinde lijke schoolkeuze van hun kind. Als je beroepsvoorberei dend bezig bent moet je na tuurlijk ook beroepsoriënte rende activiteiten ontplooien. In het derde leerjaar krijgen de leerlingen ene project over beroepeoriëntatie, leerlingen gaan dan een soort stage lopen in diverse instellingen en be drijven. Maar zo zijn er bij voorbeeld ook contacten met het bedrijfsleven via de be stuurscommissie van onze school. En verder zitten wij in het SIO-project (scholen in ontwikkeling), een landelijk project gericht op de brugpe- riode klas 1 en 2. De vakken in de onderbouw van het LBO zijn algemeen van opzet. Half juni gaan we onze school inrichten zodat nu alle afstudeerrichtingen onder een dak komen. De opzet van deze nieuwe school is gericht op openheid. Natuurlijk is er wel een scheiding in vaklokalen en theorielokalen. Het hele gebouw is leerlingvriendelijk opgezet maar wel met hele duidelijke lijnen en spelregels. Leerlin gen kunnen pas optimaal presteren als de randvoor waarden ook optimaal aanwe zig zijn. Het nieuwe gebouw voldoet dan ook aan de voor waarden voor het LBO-onder- wijs van nu maar ook voor het LBO - onderwij s in de toe komst. Toch gaat men gestaag ver der met het uitvoeren van de plannen. Zo zijn er in het hele veld van beroepsonderwijs, van LBO tot HBO essentiële veranderingen gaande. Het middelbaar beroepsonderwijs is bijvoorbeeld sinds 1986 dui delijk in een stroomversnel ling gekomen toen de hoofdlij nen van de bezuinigingen be kend waren, een onderwij- stype waar overigens in het cursusjaar 87/88 ruim een kwart miljoen leerlingen de lessen volgden. Plannen m.b.t. het MBO komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht val len. Al in de Tweede-nota van ex-minister van Kemenade was er al sprake van sector vorming. Het gros van deze MBO-leerlingen zitten in de technische, de dienstverle- nings en gezondheidszorg, en de economische/administra tieve sector. In elke sector zit ten ongeveer zo'n 50.000 tot 80.000 leerlingen in de school banken. De structuur van het hele middelbaar beroepson derwijs gaat veranderen. De ingezette bezuinigingsoperatie onder de titel van SVM-pro- ces, sectorscholenvorming en vernieuwing van het middel baar beroepsonderwijs, zullen voor diverse instellingen ge volgen hebben. 1989 Wordt voor het MBO een zeer belangrijk jaar. In deze SVM-operatie is bijvoor beeld een 600-norm opgeno men, dw.z. elke school moet minimaal 600 leerlingen heb ben om te overleven. Lande lijk blijft dat ongeveer 43% van de scholen onder deze norm zit en in het relatief dim bevolkte Zeeland is het per centage nog hoger. De enige remedie is schaalvergroting, dus fusies met andere instel lingen waardoor er een ver breding ontstaat van het op leidingsaanbod. Deze twee punten vormen de kernpunten van de SVM-operatie, daar naast krijgen deze vernieuwde instellingen van de regering een grotere autonomie maar moeten ze wel flexibeler kun nen handelen. Ook de indeling van het middelbaar beroepsonderwijs zal gaan veranderen. Deetman wil een duidelijke herken baarheid en heeft gekozen voor een MBO met sectoren, deze indeling loopt parallel met de vier sectoren van de arbeidsmarkt, namelijk de agrarische sector, de dienst- verlenings en gezondheidszorg sector, en economische sector en de technische sector. De ge hele SVM-operatie is vooral gericht om de aansluiting met de arbeidsmarkt te verbeteren want veel leerlingen zullen la ter werkzaam zijn in het mid den- en kleinbedrijf. De rege ring verwacht door deze in grijpende SVM-operatie een duidelijke bijdrage wordt ge leverd aan de bestrijding van de werkeloosheid. Daarnaast wordt er 150 miljoen gulden in deze sector bezuinigd. Leerlingen kunnen na de basisschool kiezen uit diverse soorten vervolgonderwijs. Voor een aantal is deze keuze echter beperkt zij zijn niet in staat alle kennis, inzicht, vaardigheden te beheersen. Toch moeten deze kinderen ook een kans krijgen om straks als volwassene te slagen in de maatschappij, daartoe dient het voortgezet speciaal onderwijs om deze kinderen op te vangen. Een van de vormen die nog vrij onbekend is in Zeeland is het VSO- ZMOK. Op de Korczakschool, een school voor zeer moei lijk opvoedbare kinderen probeert men deze aspecten te bereiken. De Korczakschool te Middelburg is overigens de enige ZMOK-school in Zeeland en dus voor een aantal leerlingen de laatste strohalm. Het is ook de enige school die ontkomt aan de bezuiningspolitiek van Deetman. Leerkrachten die hier werken hebben misschien wel de moeilijkste taak uit het hele onderwijsveld. 'Meester schap' is hier nauw verbonden met vakmanschap. Aage Kamermans, directeur van de Korczakschool: „Wij gebruiken niet graag de letters ZMOK Beter is een school voor kinderen met gedrags- en omgangsproble men. Nu zeg je tenminste waar je voor bent maar nog niet wat je doet. Op onze school zitten zo'n zeventig kinderen van 6 t/m 18 jaar, verdeeld in een afdeling speciaal on derwijs en een afdeling speciaal voortgezet onderwijs. Wanneer kinderen hier op school komen, beginnen we in een situatie waarin alles kapot is. Onze eerste taak is om een vertrouwensrelatie met deze kinderen op te bouwen, daarna komt pas de leersituatie aan bod. Deze leersitua tie is overigens altijd aanwezig, want we zijn in eerste in stantie een school en geen vormingsinstituut. Leerlingen komen niet zomaar op de Korczakschool, in het speciaal onderwijs zijn we gebonden aan een toela tingsprocedure. Bij ons komen dus kinderen waarvan kan worden vastgesteld dat er geen enkel ander perspec tief biedend hulpverleningsaanbod in Zeeland aanwezig is. Zitten ze eenmaal op school dan zijn we verder wette lijk verplicht om elke twee jaar de vorderingen opnieuw te bekijken. Dit is een voorwaarde om te voorkomen dat we te groot zouden worden en daardoor de kinderen geen juiste onderwijshulp meer kunnen aanbieden. Het onder wijsprogramma is in principe gebaseerd op het pro gramma van het regulier onderwijs. Onze invalshoek is echter de persoonlijkheidsproblematiek van de leerling. Er zijn namelijk situaties waarbij het zeer moeilijk is om te profiteren van het onderwijs, dit geldt zowel voor de leerling als voor de leerkracht. De mate hangt af van de situatie waarin het kind zich bevindt. Zo kunnen bijvoor beeld in een groep van dertig leerlingen grote problemen ontstaan. Breng je nu het kind terug naar een groep van zeven leerlingen, dan kan de leerling hanteerbaar wor den. Zodanig hanteerbaar dat de ontwikkeling ten goede gekeerd kan worden. In het voortgezet speciaal onderwijs, dus leerlingen van 12 tot 18 jaar hebben we het normale algemeen vor mend vakkenpakket zoals in het regulier onderwijs. Daarnaast hebben we twee extra vakken in de oriënte rende sfeer t.w. grafische technieken en tuinbouwkunde. De opleiding grafische technieken wordt namelijk op geen enkele LBO-opleiding in Zeeland gegeven. Het heeft verder een kleinschalig karakter, daardoor geeft het aan onze leerlinen een zekere mate van geborgenheid, veilig heid en overzichtelijkheid. Voor veel leerlingen is de om gang met mensen een groot probleem maar werken met en in de natuur heeft een therapeutisch effect, vandaar het vak tuinbouwkunde. Leerlingen die op de VSO- ZMOK zitten hebben gedrags- en omgangsproblemen vanuit hun persoonlijkheid waardoor deze leerlingen problemen hebben met leren. Daarom hebben we extra voorzieningen zoals een creatieve therapie die gericht is op de emotionele- en sociale ontwikkeling. Verder wer ken we nauw samen met een maatschappelijk deskundi ge, een ortho-pedagoog, arts, psycholoog. Ook het contact met de ouders is intensiever dan in het gewoon onderwijs. Regelmatig houden we gesprekken en besprekingen. Omdat.de regio zo groot is, is dit wel een handicap. Er is vaak een heel negatief oordeel over de ZMOK. Wij streven naar een stemming van ontspanning en veilig heid. Dit wordt o.a. bereikt door hele duidelijke structu ren aan te geven. Er zijn dus regels voor je eigen bestwil. Binnen de school zijn er bijvoorbeeld dus hele duidelijke afspraken over ruimten die niet mogen worden betreden. De school is zelf heel open gebouwd wat weer een gevoel van veiligheid en geborgenheid geeft. De leerkrachten die hier werken zijn specialisten en zij zijn continu met de leerlingen bezig vanaf half negen 's morgens tot halfvier 's middags zonder koffie- en lunch pauze. Je leert, speelt en eet met de kinderen. Toch kan het voorkomen dat wij zelfs falen als dagschool. Heeft een leerling een 24-uurs behandeling nodig dan kunnen wij niet meer helpen. Het kind heeft dan een nog inten sievere begeleiding nodig, alleen die kunnen wij in Zee land (nog) niet bieden. Het uiteindelijk rendement is wel bemoedigend want de leerlingen die de VSO hebben af gemaakt hebben voor 80% een goede uitgangspositie in de maatschappij. De Poolse pedagoog Korczak zag het dui delijk. Ieder kind is een volwassene, alleen de volwasse nen zullen door de knieën moeten." Door de samenhangende be zuinigingen, invoering van de nieuwe wet en regelgeving en de noodzakelijke fusies zal er echter boventalligheid ont staan bij het onderwijzend- en onderwijs ondersteunend per soneel. Het zwaartepunt van deze boventalligheid zal onge twijfeld in het MDGO komen te liggen. Dus weer onzeker heid en onrust in onderwijs land en zorgen voor m.n. de MBO-scholen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Temeu- zen. Cees de Keijzer, wethouder van onderwijs en oud-direc teur van MDGO-Vlissingen: "De MTS en het MDGO in Vlissingen moeten fuseren en om dit te realiseren moeten we eerst een personeels-, gebou wen- en bestuursplaatje ma ken. Het probleem van deze fusie is echter dat we ook een KMBO-opleiding moeten op zetten. Dit heeft ertoe geleid dat er weer contacten zijn met de Streekschool in Middel burg. Zodoende kan een sterke MBO-poot op Walcheren ont staan. Onze intentie is dat alle opleidingen op Walcheren moeten worden gehandhaafd, het geheel is namelijk zeer ge varieerd, dat moeten we be houden. Ik heb altijd gezegd dat er maar drie plaatsen in Zeeland moeten komen voor een MBO nl.: Walcheren, Zuid-Beveland en Zeeuws- Vlaanderen. Natuurlijk heeft deze fusie gevolgen, je krijgt nu twee typen onderwijs die qua verwachtingspatroon van de leerling, sfeer en onderwijs niet aan elkaar gelijk zijn. De mensen staan duidelijk niet te trappelen van enthousiasme, mijn grootste zorg gaat echter uit naar het niet onderwijzend personeel. Tevens vind ik het bijzonder triest richting MDGO. Deze instelling be staat nauwelijks 5jaar, en men is nog druk bezig om gestalte te geven aan de opleidingen. Zo zijn er bijvoorbeeld com pleet nieuwe opleidingen ge start en nu wordt alles direct megenomen in een volgende ronde van bezuiniging. Dit is ronduit absurd. Dit kan en mag je de mensen die in het MDGO werkzaam zijn eigen lijk niet aandoen." Pim de Regt, adjunct-direc teur MDGO van de Chr. scho lengemeenschap De Waayen burgh te Middelburg: "Ja, als wij in de toekomst minder geld krijgen dan moeten we Zeker iets ondernemen om hetzelfde onderwijspakket aan leerlingen aan te bieden. Ook wij zitten onder het mini mum van zeshonderd leerlin gen daarom zijn wij in ge sprek met een eventuele fusie partner, nl. onze zusterschool in Goes. In het MDGO is de laatste jaren ontzettend veel werk verzet, men staat na tuurlijk niet te springen om te fuseren want het kan gevolgen hebben voor het personeel en de huisvesting. Toch zijn er ook positieve kanten want deze sector loopt eigenlijk al vooruit op de specifieke didac tische aanpak zoals die wordt gepropageerd in de herstruc turering. Dit blijkt wel, want in het hele middelbaar be roepsonderwijs heeft het MDGO de minste uitvallers. Het werkveld wordt namelijk veel meer bij het hele onder wij sgebeuren betrokken. Wel is de halvering van de begelei dingsuren een hele slechte zaak, want deze uren hebben we beslist nodig. Voor het MDGO zijn deze begeleidings uren net zo belangrijk als een goed geoutilleerd machine park voor een MTS." Een van de MDGO-opleidingen van de Chr. scholenge meenschap de Waayenburgh is de opleiding CCD. Deze opleiding is niet zo bekend in het Zeeuwse en wordt vaak verwisseld met de Middelbare Hotelschool van het Delta college. Marieke Hakkesteegt, woordvoerster van de CCD-op- leiding: „De letters CCD staan voor Ciwiele en Con- sumptief-technische Diensten. Deze CCD-opleiding is overigens de enige in Zeeland. De opleiding zelf heeft twee afstudeerrichtingen te weten: een civiele dienst en een consumptief-technische dienst. De mensen van de CD-opleidingen zullen later hoofdzakelijk werken in in stellingen, en in bepaalde vormen van het bedrijfsleven zoals schoonmaakbedrijven. Men is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de werkroosters, controle op het uitge voerde werk, inwerken van nieuw personeel, zorgen voor een juiste planning van apparatuur en materialen en alle economisch-administratieve handelingen. De Consumptieve Technieken is een begrip dat nauw samenhangt met alle horeca-activiteiten, vandaar de verwarring met de Hotelschool. Echter de student CT wordt manager in een bedrijfsrestaurant. Men moet dus wel beschikken over zakelijkheid, creativiteit, overzicht en gevoel voor samenwerking. In een bedrijfsrestaurant heb je piekuren. Op zo'n moment moet er, soms voor hon derden tegelijk, eten en drinken zijn die dan tevens ook nog van goede kwaliteit, smakelijk, in voldoende mate op tijd en ook nog op een vriendelijke wijze verstrekt of ge reserveerd moeten worden. Hoogspanning in de keuken waarbij de manager CT alles controleert en delegeert. Naast de bedrijfskantine kunnen deze studenten later ook nog in de voedingsdienst werken van instituten, cate ringbedrijven, recreatiecentra, passagiersschepen, sport complexen enz. De MGDO-opleiding CCD geeft een gede gen ondergrond voor het toekomstig beroepsterrein. Daarbij zal men natuurlijk niet direct als manager be ginnen maar vanuit een assisterend niveau kan men doorgroeien naar een zelfstandige en leidinggevende functie." Naast de MGDO-opleiding CCD verzorgt de Waayen burgh ook nog de opleiding agogisch werk (AW) en acti viteitenbegeleiding AB. Tevens is er de mogelijkheid om de 1-jarige en 2-jarige schakelopleiding te volgen (IN- TAS). Datum open dag MGDO-de Waayenburgh: donderdag 26 januari van 13.30 uur-16.30 uur. 's Avonds van 19.00 uur tot 21.30 uur. Koudekerkseweg 117. Tijdens deze open dag kunnen aankomende studenten examenwerkstukken zien die door de MDGO-AW zijn gemaakt in het kader van de examentoetsing. Op 1 januari 1987 is de stichting Hogeschool Zeeland een feit- geworden. De dagopleidingen van HBO in Zeeland zijn toen on dergebracht in de zes sectoren van de Hogeschool namelijk Ho ger Technisch onderwijs, Hoger Gezondheidszorgonderwijs, Hoger Economisch en Administratief onderwijs, Hoger Nau-, tisch onderwijs, Hoger Laboratorium onderwijs en Hoger So ciaal en Pedagogisch onderwijs. 350 Mensen verdienen op de Ho geschool hun boterham, waarvan er 232 als docent. Aan de Ho geschool studeren circa 2600 studenten. Duidelijk is dat de Hoge school onderwijs maakt. Het is een produkt geworden waar mee men op de markt concur reert om klanten te trekken. Zo kan het althans gezien worden sinds de invoering van de door de overheid geïni tieerde STC-operatie (School- vergroting, taakverdeling en concentratie) De STC was de eerste grote herziening van het hele beroepsonderwijs. Studenten zijn nu in eerste in stantie klanten geworden. Daarnaast is er een onder wijsaanbod voor groepen, die in het kader van de beroeps uitoefening en specifieke trai ning nodig hebben. De Hoge school heeft duidelijk gekozen voor een aantal prioriteiten namelijk betere afstemming van het onderwijs op de ar beidsmarkt, een vergroting van de zelfstandigheid van de individuele student en een vermindering van het aantal doceeruren per docent. Om een betere afstemming op de arbeidsmarkt te realiseren heeft men gekozen voor een professionele marktanalyse. Daartoe zijn er contacten ge legd met het Pedagogisch Cen trum voor Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven, een organi satie met veel ervaring op dit terrein. Tijdens de fusiebesprekin gen is bepaald dat de Hoge school Zeeland in Vlissingen gevestigd zal worden. Daarom worden de gebouwen op het terrein van de Edisonweg uit gebreid met nieuwbouw en zullen diverse sectoren uit Goes en Middelburg verhuizen naar Vlissingen. De nieuw bouw zal op korte termijn gaan gebeuren. Dhr. A.C. de Kubber, sector directeur van het Hoger Nau tisch onderwijs: „Met ingang van het cursusjaar '89 start de Hogeschool Zeeland de oplei ding commercieel ingenieur. We zijn een samenwerkings verband aangegaan met de Haagse Hogeschool en de Ho geschool Windesheim te Zwol le. Commercieel ingenieurs zullen niet alleen in de ver koop, service- en projectbege leiding werken maar ook in adviseringsfuncties en in de inkoop. Twee elementen ko men steeds naar voren nl. technische kennis en vaardig koopmanschap. Aan het Nautisch onderwijs komt een nieuwe afstudeer richting operationele techno logie. Studenten kunnen zich specialiseren in de moderne navigatie middelen, tele-com- municatie en maritieme auto matisering. Afgestudeerden worden specialisten op het ge bied van beheer, bediening en onderhoud van deze geavan ceerde apparatuur. Nu al kun nen 5 10 mensen rekenen op een baan bij Radio-Holland. Het Nautisch onderwijs is de eerste sector van de HBO Zee land waar in het eerste jaar gewerkt werd met zoge naamde modules. Deze nieuwe vorm van onderwijs is stu dentvriendelijk. Toch zijn er ook nadelen want de docent heeft veel meer voorberei dingstijd nodig. De studenten zelf zijn enthousiast want zelfs mensen in het tweede jaar hebben gevraagd dit systeem in te voeren." Daarnaast neemt de HBO-Zeeland nog een speciale positie in m.b.t. de ontwikkelingssamenwerking. Als enige Hogeschool in Ne derland wordt de HBO-oplei- ding ontwikkelingskunde ge geven. Deze is speciaal bedoeld voor afgestudeerde HBO'ers die een werkkring in de Derde Wereld ambieëren. PABO: donderdag 2 februari 9.30 uur HTS: donderdag 19 januari 10.30-16.00 uur HLO: donderdag 26 januari 15.30-21.30 uur zaterdag 28 januari 9.30-15.00 uur HBO-V: zaterdag 28 januari 10.00-14.00 uur HNO: zaterdag 21 januari zaterdag 25 februari zaterdag 15 april zaterdag 10 juni (ontvangst 10.30 uur - 11.00 uur, daarna volgt een voorlichting en bezichtiging van het instituut en de campus).

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1989 | | pagina 11