Alle hens aan dek op postkantoren DRIE PRIJZEN TE WINNEN Verzet bisschoppen tegen heidens gebruik Denksport Prater over peuters SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 DECEMBER 1988 MIDDELBURG - Nu het einde van het jaar weer nadert lopen de Nederlanders weer massaal naar brieven bus en postkantoor. Want als er één periode in het jaar is waarin we dat op grote schaal doen is dat wel in december. Met de Kerstdagen en het nieuwe jaar in het vooruitzicht is de uit wisseling van brieven en kaarten met daarop de beste wensen weer in volle gang. Decemberzegels Poststromen De oplossing van deze kerstpuzzel moet voor 1 januari gestuurd worden naar de redactie van dit weekblad. Op de briefkaart of enveloppe alstublieft ver melden: „Kerstpuzzel". Heilige bomen Paradijsboom In de meeste huiskamers in ons land neemt de kerstboom in deze tijd van het jaar weer een pro minente plaats in. De doorgangs zeer uitbundig versierde boom heeft zich, naast de kerststal, een vaste plaats verworven in de kerstviering in Ne derland. Kerstblok PUZZELBLADEN 315 Dit jaar weer meer Kerstpost Dit is ook de tijd dat er op andere plaatsen in het bedrijs leven door werknemers de laatste resterende vrije dagen worden opgenomen. Niet bij de PTT Post, want daar is het sein "alle hens aan dek" gege ven om ervoor te zorgen dat alle post vlot verwerkt wordt. Want naast de dagelijkse post moet ook die extra stroom op tijd aankomen. Om dat mogelijk te maken worden er door vaste krachten overuren gedraaid en zijn er hulpkrachten ingezet. Aller eerst zijn deze mensen werk zaam op de elf voorsorteercen- tra in de regio West-Brabant en Zeeland. Behalve een voorsorteer- centrum heeft Roosendaal ook een zogenaamd expeditiek nooppunt, een EKP. Daarvan telt ons land er twaalf. Vijf keer per dag wordt de aan- en afgevoerde post tussen de twaalf centra uitgewisseld. Een EKP zoals dat in Roosendaal heeft een dubbele functie: er wordt zowèl verza meld als gedistribueerd. Op het expeditieknooppunt komt post binnen die in de bus is ge daan door de bevolking ergens in de regio Zeeland - West- Brabant. Voor zover die post niet voor het eigen gebied is bestemd (de streekpost) wordt die correspondentie naar de elf andere verwerkingscentra in het land verzonden. Boven dien bestaat daarnaast nog de post die van andere expedi tieknooppunten komt en in deze regio moet worden be zorgd. De Nederlandse bevolking houdt zeer vast aan het ver zenden van kerst- en nieuw- jaarspost. Er is zelfs sprake van een groei: de berg "feest- post" wordt met het jaar gro- De Kerst- en Nieuwjaars-periode betekent een topdrukte voor het expeditieknooppunt in Roosendaal. ter. In totaal werden er vorig jaar in Nederland zeventien miljoen stuks post méér ver werkt dan in 1986. Voor het Westbrabantse en Zeeuwse gebied wordt er een stroom van tien miljoen stuks kerst- en nieuwjaarspost ver wacht. Ten opzichte van vorig jaar ook een stijging met één miljoen stuks. Voor het expeditieknoop punt in Roosendaal betekent dat dat er behalve de normale post per dag 750.000 tot 800.000 brieven, kaarten en andere post meer verwerkt moet wor den. Als een van de oorzaken van die stijgingen ziet men bij de PTT Post de uitgave van de zogenaamde "decemberze gels". Wie die op een kaart plakt krijgt een korting van 5 cent. Op een open enveloppe met kaart verdient de klant zelfs 15 cent in vergelijking met andere maanden. En na december blijven de zegels ge woon bruikbaar met de waarde van 50 cent. De aanlevering van de kert- en nieuwjaarspost is dit jaar al vroeg op gang gekomen. Het afgelopen weekend werd ge kenmerkt door een topdrukte. Maar in de week voor en na de kerstdagen wordt er door de PTT Post een opleving in de toevoer verwacht. Dan ont dekt het publiek massaal dat er bij het sturen van de kaartjes kennissen over het hoofd zijn gezien, en wordt dat alsnog goed gemaakt. In het Expeditieknooppunt Roosendaal draait de geauto matiseerde verwerking van de poststromen in deze drukke weken op volle toeren. Twee schift-, opzet- en stempelma- chines zijn continu in bedrijf. De apparaten kunnen elk 25.000 stuks per uur verwer ken. Wie op kaarten en enve loppen eens goed op de adres sen let zal het opvallen dat er vaak een rode streepjescode op gedrukt staat. Die code is er gezet door een volautomati sche machine die goed lees bare postcodes automatisch omzet in een streepjespatroon. Daardoor kan die post auto matisch worden voorgesor teerd op bepaalde bestemmin gen. Poststukken met handge schreven adressen erop wor den met de hand voorzien van die belangrijke streepjescode en gaan daarna naar de twee sorteermachines. Het gebruik van de postcode zorgt ervoor dat de post snel ler overkomt. Post zonder code moet een langere weg afleg gen, omdat er meer sorteer- handelingen voor nodig zijn. Bovendien moet er gespeciali seerd personeel aan te pas ko men. Personeel dat slechts in beperkte mate beschikbaar is. Behalve het invullen van de postcode kan het publiek er voor zorgen dat post zo snel mogelijk op de bestemming komt door het op de dag aan te bieden. Want om te voorko men dat het avondverwer kingsproces wordt overbelast worden overal in West-Bra bant en Zeeland in de loop van de dag buslichtingen uitge- De overgebleven letters vormen nog twee woorden. voerd. Post die op de dag wordt aangeboden, wordt daardoor eerder opgenomen in het verwerkingsproces. Ook zijn er op de postkanto ren speciale enveloppen ver krijgbaar om zendingen kerst en nieuwjaarscorrespondentie bestemd voor de eigen woon omgeving en de rest van het land gescheiden aan te bieden. MIDDELBURG - De Kruis vereniging Walcheren-Oost start op woensdag 11 januari 1989 weer een peuter-kleuter cursus in het Kruisgebouw aan de Mortierstraat 1 in Mid delburg. Deze cursus voor ouders en peuters/kleuters is bedoeld om informatie over en weer uit te wisselen en te pra ten over de ontwikkeling, op voeding en dagelijkse proble men van het jonge kind tot de leeftijd van 6 jaar. Voor meer inlichtingen, telefoon 01180- 14366 tussen negen en twaalf. G K I l X" X XX XjfX XXX~XXy XX e y xyjr l yerxr s- z- sta? jh Jè- X E N XX D XXJ E JïrX yy.y w-K f y fti xy E y xrXyj? s* jj- u f r a -O X Xjer jry >-y~u w R X X f fl i f yyxr fKsry/ X xy T s X yftZjXxyyx sr sr ar f yy k t s sy/ jxXfjlrfxr Xsr sr i yx c//r^-e/^ X f y/N.r Xsc sr m i k y' y y x xr x XXx x x? e d y y i x x k y x-y t x y x x d e y x m sr xx yjr/ 'f i yX XX A i sTjrr srJP-" V STJL f sr jr X yar i XXX X yyixX f f y yf x X s s- Xxfi y y x y X -2- X fyzrsrYTxrxf. Xy f f j f o sr X E XC w Xx R" y Xx f i f F f yjX X sr Xl X Z X 0 f y Br f E E FC XX X Xx SC y X f X X X X X K L E R ff AT x TOELICHTING Aangezien speurpuzzels wezenlijk ver schillen van gewone kruiswoordraadsels, volgt hier een korte uitleg die u zal helpen bij het oplossen. Bij elke speurpuzzel staat een lijst woor den. Alfabetisch gerangschikt Die woor den zitten kriskras verborgen in het letter- diagram. Met kriskras wordt bedoeld dat de woor den van links naar rechts kunnen staan; van rechts naar links; van boven naar bene den; van beneden naar boven of schuin van boven naar beneden en van beneden naar boven De letters mogen meer dan één keer gebruikt worden. Als u alle woorden hebt weggestreept, dan blijven nog een paar letters over die niet gebruikt zijn. Deze letters vormen, van links naar rechts gelezen, een zin die betrekking heeft op het onderwerp van de puzzel. Aovetrr^ APRELTLAPOETT BAKKÏR— DBANKdÉ rum CTTOCL ir nr ?nc nmiLILULLVLIX -PgeSTPACBM-. F-ÈESTKCEÖfNG rcEGTveniioi itimg -GEBAK" frTinnrn VtCLAIVULIV [f* -4f#tcowr KAAflserr" KAARSLICHT KERKKLOK u r n>*tfit I1 ïi KERSTBOOM- KERSTCADEAUS KFRKTKINn IF KERSTMAALTLID •KERSTMUaiEK"- KERSTSIAL •KEBSTSTOt KLOKGEttJt- JCNU6— UÜ3AH6^eS> ■KRIDOtn t+EOEREN •HAetmms NlEOWAARSeeZOEK- OttEBQttEF TJ3 LN CEEL -pReefomuRT' .ROTJE -i S£i£fr— SMULLEN SNssowerr •SNOEREN— STEMMING IAART TAFEL UITNODIQ1NQCN- VKKAN»€- r i— ri I i a Vf-Hf IHML vrnMAken tl IIÏTWWfcrT VUURWERK WCNOKAARTEN - Puzzelliefhebbers opgelet! Dit jaar zijn er drie waardevolle prijzen te winnen: de drie delige Grote van Dale, het Groot woorden boek Hedendaags Nederlands en het Hand woordenboek Hedendaags Nederland. De Grote of „dikke" Van Dale is het oudste en grootste woordenboek van de Nederlandse taal. Het is sinds een eeuw de onbetwiste autoriteit binnen ons taalgebied. Het driede lige woordenboek bevat ruim 230.000 tref woorden en 3792 pagina's. Het Groot woordenboek Hedendaags Ne derlands is een uiterst betrouwbare en volle dige gids voor mensen die modern Neder lands wil spreken of schrijven, het woorden boek beperkt zich tot gangbare Nederlandse taal sinds 1950. Met zijn 95.00 trefwoorden en 1596 pagina's een praktisch woordenboek. Een nieuw loot aan de Van Dale tak is het handwoordenboek Hedendaagfs Nederlands, voor veel gebruikers wat handiger dan zijn grote broertje. Ook hierin staan gangbare Nederlandse woorden en begrippen met hun actuele betekenis. Het handwoordenboek telt 65.000 ingangen en 1248 pagina's. Opmars kerstboom niet te stuiten kerstavond is het binnenhalen en ontsteken van het kerstblok in de huiselijke haard, het zgn. Julblok. Het is het „nodfyr" der oude Germanen, het maagdelijk vuur, waaraan reinigende en onheilwerende kracht werd toegeschreven, evenals aan het Paas-, Pink ster- en St.-Jansvuur. Onder gezang werd het de huiskamer binnengebracht, het werd ver sierd met negen kleurige ban den; met water en zout be sproeid. Alle leden van het ge zin moesten er één voor één op gaan zitten, zongen een joel- lied en dronken op een geluk kig nieuwjaar. Ook het gebruik van de kerstboom is een voortzetting van de oude heidense bomen- cultus. Bij alle cultuur- en na tuurvolken vindt men heilige bomen. Zo is er al een tekening van 1400 jaar voor Christus, afkomstig uit Egypte, die de heilige boom voorstelt, waar onder de godin Noet aan het volk de goede gaven van brood en water uitdeelt. Ook onze Germaanse voorouders ken den heilige bomen en wouden. De Haarlemmerhout en het Haagse Bos zijn overblijfselen van zulke wouden, waar de Germanen hun samenkomsten hadden en hun feesten vier den. De boom, die in de herfst sterft en in de lente herleeft, openbaart de geheimzinnige kracht van de natuur. Daarom werd de boom vaak verbonden aan de vruchtbaarheidsfees ten, zoals het joelfeest. Om streeks 25 december, als de da gen weer langer werden, ver sierden de Germanen altijd de eeuwig groene den met licht en geschenken, symbolen van vrucht en vruchtbaarheid. Toch is het wezen van de kerstboom, hoewel Germaans van afkomst, middeleeuws. In de middeleeuwen immers werden in de kerken de zgn. paradij sspelen opgevoerd. De actie concentreerde zich rond een met appelen behangen boom, de paradijsboom. Aan vankelijk omringde men deze boom met kaarsjes en aldus ontstond van lieverlee het ge bruik van lichtbomen. In de volksmond paradijsbomen of Christusbomen. Daar men uit de Germaanse overlevering al de gewoonte kende om aan het eind van de cember sparren met lichten en vruchten te versieren, was de overstap voor de christenen naar een paradijs- of kerst boom in huis niet zo groot. De eerste keer dat er van een échte kerstboom, zoals wij die kennen, wordt gesproken, is in 1604 in een oud geschrift van de stad Straatsburg: op kerstavond werd in de kamer een tak neergezet, die behan gen was met appels, ouwel en bladgoud. Goethe was de eerste die de kerstboom in de literatuur heeft ingevoerd, in zijn roman „Werther". In 1807 werden er op de markt van Leipzig reeds kerstbomen te koop aangebo den. De uitbreiding van het gebruik van de kerstboom valt in Duitsland, het land waar de boom voor het eerst op grote schaal werd gebruikt, samen met de bevrijdingsoorlog te gen Napoleon, zodat daarin een soort nationaal symbool kan worden gezien. Het ge bruik verspreidde zich met name in protestantse streken zeer snel. In ons land drong het ge bruik van de kerstboom slechts langzaam door in Ne derland hoogstwaarschijnlijk ingevoerd hetzij door Duitsers die zich hier gevestigd hadden, hetzij door Nederlanders die het van Duitse kennissen of familie hadden overgenomen. De eerste melding van een kerstboom in ons land dateert uit 1836. De verdere versprei ding ging erg moeizaam, van stad tot stad. In eerste instan tie was het gebruik beperkt tot de stedelijke burgerij. Later werd de boom ook op het plat- Toch is de kerstboom in Ne derland een betrekkelijk re cent verschijnsel. Nog niet zo lang geleden droeg de viering van Kerstmis in ons land een minder opvallend karakter dan tegenwoordig. Van eigen lijke kerstgebruiken was wei nig sprake. Wél eeuwenoud is het ge bruik om een kerststalletje of kerstkribbe tot middelpunt van de huiselijke viering te maken. Nóg ouder zijn de Ger maanse volksgebruiken rond het einde van het jaar. Het oudste volksgebruik op Levende kerstboomversiering. - foto cor viveen De kerstboom nu ook in de katholieke kerk. teland gebruikt. De katholie ken mochten zich eerst alleen maar in protestantse kerken (stiekum) vergapen aan mooi opgetuigde bomen. De bis schoppen hebben zich zeer lang verzet tegen de invoering van dit, van oudsher heidense, gebruik. Het duurde tot onge veer 1900 voordat de boom z'n intrede deed in het zuiden van Nederland. Vreemd genoeg hebben juist zondagsscholen en de kerk bij die verspreiding een grote rol gespeeld. De waardering van de kerstboom was in den beginne zeker niet algemeen positief. In 1863 verwij tte Dr. Eelco Verwijs „zekere partij in den lande" dat zij Sinterklaas ver dacht maakt, dat zij dienst feest wil afschaffen „en den kerstboom op 25 december daarvoor aan de Nederlandse jeugd terug te-geven", waarna hij uitroept: „laat Duitschland zijn kerstboom en kerstkinde ken, maar laat ons onzen Sin- COPYRIGHT terklaas". De situatie is er voor de goedheilig man sinds de noodkreet van Verwijs be paald niet gunstiger op gewor den, want de opmars van de kerstboom lijkt niet te stuiten! Drs. J.P. Meeuwissen De kerstboom als sfeervol middelpunt.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 15