Pi NISSAN Nieuwe Volkswagen Passat biedt een zee aan ruimte auto-tip Veel nieuws bij Nissan in toekomst UW AUTO DIJKWEL p outo-ienouJi dukuielbv Automobielbedrijf DIJKWEL Vlissingen B.V. De nieuwe klasse STER GARANT voorde nieuwe eigenaar. VAN OEVEREN B. V. SPECIALE AANBIEDING ONDER 7.500.- SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 DECEMBER 1988 310 Wie aan 'Passat' denkt en daarbij dan niet direct Volkswagen plaatst, denkt dan toch aan de (passat) wind. Welnu bij de intro ductie van de nieuwe VW Passat hebben wij ge schreven dat die nieuwe wind door de VW top klasse is gewaaid. En toen terecht, want van de al wat gedateerde voor ganger is in de nieuwe Passat niets meer te her kennen. Roadtest Na nogal wat stille jaren voor Nissan, immers toch weinig nieuws in 1987 en 1988, wordt het druk in de nabije toekomst. Op de auto-tentoonstelling in Parijs introduceerde Nis san al de nieuwe Prairie en 200 SX, de laatste als opvolger van Silvia. Maar tevens werden vernieu wingen en moderniserin gen aan de bekende en populaire Nissan Patrol aangekondigd, alsmede diverse moderniseringen aan de overige modellen. Ook werd een nieuwe lak- garantie ingevoerd. AUTO WALCHEREN DIJKWEL B.V. Veerseweg 104 - Middelburg - Telefoon 01180-38880/01180-29955 Wij nodigen u van harte uit voor het Grand Gala Peugeot. Een bruisende show met klinkend voordeel waarmee wij het opmerkelijke succes van Peugeot vieren. Een Grand Gala waar heel wat geschonken wordt. Zo hebben de speciale modellen 205,309 en 505 „Magnum" gratis een schuifdak en donkergrijze metallic lak. Dat betekent een magnum-voordeel van respectievelijk 1.685.-, 1.860.- en 2.705.-. Bovendien kunt u nu nog profiteren van het financieringsaanbod, 205 nu halen, volgend jaar zomer pas betalen. Maar er is nog meer. Zo maakt u - na een proefrit of taxatie van uw huidige auto - kans op één van de 100 fantastische weken wintersport voor 4 personenen in Valfréjus. Het Grand Gala wordt tevens opgeluisterd met een primeur: de Peugeot 405 Break. Een schitterend gelijnde auto, die ruimte heeft voor al uw wensen. Al met al redenen genoeg om langs te komen, temeer daar wij in deze feestmaand, naast een glas champagne, u ook nog een sprankelende inruilprijs aanbieden, Dus graag tot ziens op het Grand Gala Peugeot, tot en met 31 december. De openingstijden zijn: Maandag t/m donderdag 10.00-18.00 uur Vrijdag 10.00-21.00 uur Zaterdag 10.00-16.00 uur Pres. Rooseveltlaan 745-VLISSINGEN - Tel. 01184-12008 AUTOMOBIELBEDRIJF HANS DIJKWEL - 01184-64240 JAAP WOLFERT-01184-67596 Maar nader aan de tand gevoeld heeft wind met de meest gangbare Passat weinig van doen en kan be ter het begrip zee, maar dan in connectie met ruimte, op de nieuwe Passat van toepassing zijn. De nieuwe Passat is zeker wel gebouwd op de wind, hij heeft een zeer gestroomlijnde, door de wind tunnel ontstane vorm. Maar als een pijl door de wind gaat de Passat met, althans niet de relatief voorde lige versies, want die zijn voorzien van 1.6- en 1,8-litermotoren en die hebben toch tamelijk moeite met de ruim 10Q0 kg wegende Passat. Al iets beter gaat het met de nieuwe 1,8i-digitaalmotor met 79 kW/107 PK, maar ook die munt met uit in acceleratie, zeker niet boven de 120 tot 140 km/u., de top van die modellen is trouwens ook net 185 km/u. Allemaal hard genoeg en zeker voor ons land, maar concurrentie- gewijs zien we andere merken toch betere prestatie leveren. Zelfs in eigen huis leveren de 1,8i-motoren (in Golf en Jetta GTi) betere pres taties en ook de Audi 80/90 met 1.9/2.0-motor voor gelijkwaardige prijs geven wat meer power. Maar bij het Passat topmodel is de 2.0i GT 16V met 100 kW/136 PK is dat over. Die 30 PK meer, doen hem het net, de acceleratie is beter en de top hoger (respectie velijk van 0-100 in 10 seconden en 206 km/u). Wat wel prima tot uiting komt door de aërodynamische vorm in combinatie met de niet al te grote motor (1.6 of 1.8 4-cilinders) is een zuinig verbruik, de benzinemodel len bij normaal gebruik een 1:13, de diesel een 1:17, laatste is de be- De Volkswagen Passat. kende 1.6-liter turbodiesel met 59 kW/80 PK, top 170 km/u. De nieuwe Passat is er als Se dan en Stationcar (Variant ge- naamt), de Hatchback is verdwe nen, daarnaast zijn er 3 uitrus tingsniveaus CL, GL en GT. zoals gebruikelijk bij onze inlei ding dan nog even de prijzen. De royale Passat start redelijk voorde lig, de standaardversie, de 1.6 CL 4-deurs kost 34.600.-, dezelfde met 1.8i 90 PK-motor kost 38.250.- en die met 1.81 107 PK- motor 45.800.- De GL-versie start direct met de 1.8i 90 PK en kost 43.300.-, daar is ook de 2.0i verkrijgbaar met 136 PK en kost dan 56.400.-, de zelfde versie in GT kost 57.650.-. U ziet het tussen de standaard CL en de duurste GT zit 23 mille. De Passat diesel start bij 46.050.-, de Variant bij 36.800.- en die in diesel bij 48.250.-. Het onderstel, de wielbasis en dergelijke van alle Passats is gelijk, verschillen in rijeigenschappen zijn er nauwelijks. We behandelen dus de hele serie in één keer, in onze tabel ziet u eventuele verschillen in één oogopslag. Het onderstel is modern, vóór onafhankelijke wiel ophanging en achter semi-onaf- hankelijk zelf corrigerende as met onderling verbonden draagarmen, schroefveren rondom, wielbasis 262 cm. De stuurinrichting, gekrachtigd, werkt via het tandheugelsysteem. De besturing is direct en nauwkeu rig het karakter is licht onder- stuurd. De koers- en bochtvastheid zijn prima. De wegligging is uitste kend, er is nauwelijk overhellen, nauwelijk zijwindgevoeligheid. De remmen in gescheiden circuit met schijven vóór en trommels achter, bij de duurdere versies ook schij ven achter, werken perfect. De nieuwe transmissie van de Passat werkt heerlijk soepel en precies, ook de koppeling is prima, de Passat is een voorwielaandrij ver. Het comfort staat op een hoog peil, vooral de ruimte, gigantisch zowel vóór- als achterin. De vering is soepel en comfortabel, de stoe len en bank zitten prima en geven goede steun, ook de verstelbaar heid is in orde, zelfs de achterbank is verstelbaar en de rugleuning ge scheiden neerklapbaar, dus handig in gebruik. Het interieur is netjes en Duits degelijk afgewerkt, de uit rusting is vrij compleet zelfs bij de CL. Het geluid valt alles mee, de motoren zijn redelijk stil. Daardoor wordt nogal wat windgeruis ge hoord. De decibelmeter komt niet in de 80, bij 100 km/u. 68 dBA en bij topsnelheid 78 dBA. Inherent aan de stroomlijnvorm is de auto onder andere bij parkeren slecht gemar keerd, vooral de middenstijlen zijn fors. Aerostar, Chrysler Voyager) en Frankrijk (Renalut Espace). Tech nisch zijn er ook vele modernise ringen o.a. aan onderstel en aan de motor, een schone 2.0 liter ka- laad- en trekgewicht, tankinhoud slechts 50 liter e.d. Het verbruik van de nieuwe Prai rie bij 90 km/u is nu 1:13,7 bij 120 km/u is dat 1:10,5 gemiddeld zal op 1:10 tot 1:10,5 uitgekomen wor den. De Prairie heeft standaard stuurbekrachtiging, centrale deur vergrendeling, elektr. ramen en De Nissan Patrol krijgt een aan tal moderniseringen en tevens wordt het programma uitgebreid met een top-of-the-line model de Patrol GR. Deze heeft een 2.8 6-ci- linder Turbo-dieselmotor met 85 kW/115 PK, voorheen een 3.3 TD met 81 kW/110 PK. De topsnel heid van deze GR is nu ruim 140 De Nissan 200SX. Wat het laatste betreft kent Nis san nu het volgende garantiesys teem, een overall garantie van 1 jaar, een lakgarantie van 3 jaar en een carrosseriegarantie (het roes ten van binnenuit) van 6 jaar. Een aardige uitbreiding voor de consu ment, maar in navolging van Toyo ta, Mazda, Mitsubishi en Honda en Nissan toch ook de technische of overall garantie tenminste kunnen uitbreiden tot 2 jaar. Ons inziens loopt Nissan in ga rantie nog achter bij zijn Japanse broeders. Het modellennieuws van Nissan is indrukwekkender. De nieuwe Nissan Prairie, de Nissan 200 SX en de vernieuwde Nissan Patrol zijn al bekend, maar ook op ander terrein, wellicht volgend jaar zelfs een nieuwe Micra, zit er nog heel wat in het vat. De Nissan Prairie is totaal ver- niewd. Met een heel ander, mo derne en aepodynamischer uiterlijk gaat hij nu' duidelijk de kant op van de miltifunctionele auto's in de USA (GM Chevrolet Astro, Ford talysator motor met 72 kW/98 PK, top door zijn stroomlijn Cw=0,30 nu ruim 170 km/u. De nieuwe Prairie is er met voorwiel of vierwiel aandrijving. De maatvoering is Ixbxh 436x169x165 cm, de wielbasis is 261 cm. Het gewicht schommelt rond de 1200 kg en het laadge- wicht is nu zo'n 650 kg geworden terwijl de nieuwe Prairie 1200 kg mag trekken. De draaicirkel be draagt 10,8 meter, de tankinhoud 65 liter. Het oude model kende veel minder goede cijfers zowel in pres tatie als verbruik, door mindere aërodynamische vorm, minder buitenspiegels, 7 zitplaatsen, een uitgebreid dashboard, 5 versnel lingsbak enz. enz. De Nissan 200 SX is ten op zichte van de „oude" Silvia ook fors veranderd. Niet alleen de naam, maar ook de styling en pres taties geven de relatie met Nis san's paradepaardje de 300 ZX. De 200 SX heeft een 1,8i 16V. ka talysator Turbomotor met Intercoo- ler, 124 kW/169 PK, top 220 km/u. Standaard is een 5-bak en ABS remsysteem alsmede een uitge breide uitrusting. km/u, het verbruik is daarbij zui nig, rond de 1:9. De transmissie is 5x2 met synchronisatie op de achteruit, de tussenbak is inscha- kelbaar tot 40 km/u, de aandrijving is op de achterwielen met inscha- kelbare voorwielaandrijving, 4x4 inschakelbaar dus, met vrijloop na ven naar keuze automatisch of hand bediend. Stuurbekrachtiging is standaard, wielophanging rondom is onafhan kelijk met schroefveren. Er is een korte of lange uitvoering, 5 of 7 zit plaatsen. De uitrusting is uitge breid, het interieur luxueus. De Nissan Prairie. Alleen die wagens waaraan de dealer en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, ïun goede naam verbinden, krijgen de Ster Garant status. En de daaraan verbonden Zeven zekerheden. Mercedes 260 E1987 Mercedes 190 E 2.31986 Mercedes 190 D1985 Mercedes 200 D1986 Mercedes 300 D1985 Mercedes 300 SEdemo OVERIGE OCCASIONS Mercedes 2001983 Mercedes 200 D1983 Mercedes 200 D1982 Audi 1001985 BMW 318i1987 BEDRIJFSWAGENS Fiat Fiorino1984 Mercedes 207 D1984 A. Plesmanweg 2-Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Telefoon 01184-18351 6 maanden Bovag-garantie. Top-occasions garantie 1 jaar Renault Super 51986 12.900.- Renault Super 5 GTL1986 15.250.- Renault 5 Bestel1986 8.900.- Renault 9 GTL1982 8.900.- Renault 9TL1985 13.500.- Renault 9 TL1987 15.750- Renault 9 GTL1984 9.500.- Renault 11 TL1984 12.900.- Renault 11 Broadway1986 15.900.- Renault 11 TL 5-drs1985 14.900.- Renault 11 TL1986 15.750- Renault 11 TURBO, 1985, blauw met. Renault 18 GTL1984 13.900.- Renault21 GTS1986 22.900.- Renault 25 v6 inj. Demonstratie sterk in prijs verlaagd. Renault 25 GTS1984 16.900.- Citroën BX1985 13.900.- CitroënVisa1985 12.500.- Ford Sierra 1.6 Laser1986 19.900.- Opel Kadett 1.3 S1984 12.900.- Opel Kadett 1.21983 8.900.- Peugeot 305 GL1984 11.500.- Peugeot 505 GL1985 16.900.- Volvo 340 DL 1.71986 17.900.- Peugeot 305 GL1982 5.500.- Fiat Uno 451984 7.250.- Ford Fiesta1980 6.500.- Honda Accord EX1980 3.900.- Glldeweg 16 - Vlissingen Telefoon 01184-17130 wypT^RrwT «rT

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 10