Perestrojka werkt door
in Russische auto-industrie
auto-tip
Lada Samara nu ook
met 5-deuren leverbaar
Mazda 121 Verbazend fijn rijden
AUTOBEDR. MARITIEM
LADA-DEALER
>e
LEEUWEKEUR
GRANDIOOS NIEUWS DEZE WEEK EXTRA
VOORDEEL VOOR U
Meer nieuws uit Lada-fabrieken
PEUGEOT
TALBOT
ARNESTEIN
Inruil kettingzagen?
A.D. VAN GILST
INRUILOCCASIONSHOW BIJ
AUTOBEDRIJF ARNESTEIN
AUTOBEDRIJF ARNESTEIN
2500.-
1500.-
900.-
1.500.-
TOYOTAl Cevaal
MOOIE AANBIEDING
De garantie
voor optimale zekerheid.
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
jby+umUAc/t op mecf
Let op! A.s. zaterdag
Tweemaal extra dieselvoordeel
Al deze aanbiedingen uit
voorraad maar wees wei
SUPERSNEL!!
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 NOVEMBER 1988
315
Open staan
Modebewuster
Aleko 141
Tavria
Ocka
Roadtest
Gildeweg 33 -Vlissingen - Tel. 01184-1885Y
Occasions beneden 7.500.-
Diverse koopjes
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
ffi
Kom eens luisteren naar de
vakman. Wij kunnen u een
doen.
Sachs Dolmar dealer van het jaar
10 auto's van 500 tot 2.000.-
Kom langs en bied geld. Deze auto's
gaan weg tegen elk aannemelijk bod.
KUIPERSWEG 11 - MIDDELBURG
Tel. 01180-12236
(In de buurt van Formido)
Als eerste
Toyota Starlet XL diesel silver metalic.
Van 26.475.- voor 23.975.- voordeel
Als tweede
Toyota Corolla liftback GL diesel
silver metalic.
van 30.140.- voor 28.640.- voordeel
Nieuw Toyota Starlet „STAR"
i.o. 12 kleppen.
van 19.725.- voor 18.825.- voordeel
Extra metaliclak 350.-
Nog enkele
Corolla Super Hatchback 1.3.
van 24.345.- voor 22.845.-
Uw voordeel
Industrieweg 23 - Vlissingen - 01184-12916
Klein Vlaanderen 97
4331 BJ Middelburg - 01180-12865
Dat de „perestrojka" althans
In economische opzicht zo lang
zamerhand een onomkeerbare
onwlkkeling Is geworden, wordt
duidelijk aan de hand van ont
wikkelingen In o.a. de Russische
automobielindustrie. Zo Is bij
voorbeeld de rol van V/O Avto-
export, de overkoepelende Im-
en exportorganisatie in Rusland,
gereduceerd tot een begeleiden
de: ze heeft niet langer de al
leenverkoop van de In de Sovjet-
Unie geproduceerde automobie
len, maar bemiddelt slechts tus
sen de fabrikanten en de Impor
teur.
Dat betekent ook dat voor de
Nederlandse Lada-importeur
Gremi inmiddels het zaken doen
op een andere manier verloopt. De
contacten met V/O Avtoexport be
helzen alleen nog de begeleidende
activiteiten. De koop van auto's is
een rechtstreekse transactie ge
worden tussen Gremi en de Russi
sche auto-industrie. Waarbij het
goed is even formeel vast te stellen
dat Gremi de vertegenwoordiging
heeft van alle autofabrikanten in
dat land.
Tot nu toe komt uit Rusland al
leen de Lada naar Nederland,
maar er zijn meerdere merken.
De nieuwe vrijheid onder de
Russische automobielproducenten
ontlaadt zich in een enorme creati
viteit. Met veel energie wordt er ge
werkt aan modellen voor de jaren
negentig, die qua vormgeving heel
nauw zullen aansluiten bij wat de
Europese en Japanse industrie in
het decennium te bieden zal heb
ben. En technisch is de Russische
auto-industrie hard aan het inlo
pen. Soms zetten ze een grote stap
ineens door een licentie te kopen
van een Westeuropees produkt.
Maar steeds meer komt er ook hier
uit de eigen creatieve koker.
Met het toenemende elan komt
er ook een grotere openheid. Een
blik werpen in een Russisch styling
centre was zelfs voor de impor
teurs van in de Sovjet-Unie ge
bouwde auto's tot voor kort vrijwel
onmogelijk, laat staan invloed heb
ben op de produkten die er ontwik
keld worden: als importeur ver
kocht je wat de industrie leverde.
Maar ook dat rollenspel is omge
keerd, de technische staf van de
Russische autofabrieken is geïnte
resseerd in de wensen van de
Westeuropese consumenten,
vraagt er expliciet naar en is bereid
er haar produkten op aan te pas
sen. Zoals alle auto-industrieën
hebben ze het probleem dat zo'n
aanpassing niet van de ene op de
andere dag te regelen is, maar de
nodige tijd kost.
Kijk je dan in zo'n styling centre
om je heen, dan zie-je een aantal
schitterende ontwerpen van auto's
voor de jaren negentig en daarna.
Het resultaat van dit alles is dat
de traditionele Russische auto, een
degejijk en robuust gebruiksvoor
werp, dat vooral veel functionaliteit
biedt voor z'n geld, langzaam maar
zeker wordt ingehaald door een
heel nieuwe generatie. De goede
er een paar voor hen tot nu toe on
bekende aan toe. Zoals een mooi
ere vormgeving en een intelligen
tere techniek, slimme oplossingen
en goede ideeën. De Samara was
er de eerste exponent van, nieuwe
voorbeelden staan op het punt
geïntroduceerd te worden.
Het betekent overigens niet dat
de huidige Lada-modellen op korte
termijn de een na de ander zullen
verdwijnen: er is gewoon een con
stante markt voor de 2104/2105/
2107. Weliswaar wordt de Samara
de komende jaren de kern van het
programma, maar de bestaande
modellen zullen toch aan een groot
aantal vaste klanten blijven apelle-
ren.
Door het wegebben van het
APK-effect zal de aangroei van het
kopersbestand in de voordelige se
ries zich stabiliseren of wat terug
lopen, maar dat effect hoopt Lada
meer dan te compenseren door
een sterke groei van de Samara-
De Aleko van Lada.
verkopen. Met de komst van de
vijfdeurs versies is het Samara pro
gramma trouwens zo langzamer
hand compleet, zodat Lada-impor
teur Gremi zich gaat concentreren
op andere segmenten van de
markt.
In de loop van 1989 zal zij zich
presenteren met drie totaal nieuwe
Russische auto's, de grote Aleko,
de middenklasser Tavria en de
kleine Ocka.
Een ruime 5-persoons midden
klasser, met voorwielaandrijving.
Deze vijfdeurs automobiel is stan
daard met een vijfversnellingsbak,
en een 4 cilinder benzinemotor met
een inhoud van 1570 cc en een
vermogen bij 5400 toeren p.m. van
53.5 Kw(72.8 PK). De afmetingen
bedragen (LxBxH) 435x169x140
cm. Ca. 1 jaar na introductie zal de
Aleko tevens leverbaar zijn met
een 1600 cc Volkswagen diesel
motor.
Deze^ modern gestyleerde drie
eigenschappen van de Russische
auto houden ze, maar ze voegen
deurs voorwielaangedreven auto
mobiel heeft de volgende afmetin
gen (LxBxH) 371x155x141 cm en
wordt aangedreven door een 4 ci
linder 1091 cc motor, met een ver
mogen van 37.5 Kw (51 PK) bij
5300 toeren p.m. en is standaard
uitgerust met een vijfversnellings
bak.
Een automobiel die gerang
schikt kan worden in de categorie
„mini-stads" automobielen. Een
driedeurs uitvoering met een 2 ci
linder viertakt motor met een in
houd van 650 cc. Deze automobiel
is standaard uitgerust met een vier-
versnellingsbak en heeft eveneens
voorwielaandrijving.
Het huidige Lada programma
start nog steeds met de Lada 1200
S, de nog meest op de stamvader
Fiat 124 lijkende Lada. Hij kost met
katalisator 10.395.-. Dan volgt de
2100 serie met de 2104 Stationcar
en Van, de 2105, een zeer populair
Sedanmodel met 1.2, 1.3 of 1.5
motor vanaf 11.995.-, de 2107,
de robuuste Lada met 1.5 en 1.6
motor en de 2121 Niva, de 4x4
Lada met 1.6 motor vanaf
22.195.- of in Van 18.995.-.
Het meest nieuwe en modernste
model is de Samara, in Rusland de
2108 genoemd.
Het is het Hatchback type in 3
en 5 deurs en in motorkeuze 1.1,
1.3 en 1.5. Hij is er vanaf
14.295- of in Van vanaf
13.495.-. Er zijn overigens di
verse tuningssets om alle Lada's
nog weer wat moderner en exclu
siever te maken. Onlangs op de
Salon van Parijs was er bijv. de
Lada Niva Grand Large en de Lada
Samara GLS Sport. Dealers en Tu-
ningbedrijven kunnen u er meer
over vertellen.
In een relatief snel tempo heeft de Lada Samara serie zich dit jaar gecompleteerd. Werd even
voor de grote zomervakantie het motorenprogramma compleet met de 1.11.3 en 1.5 liter, nu di
rect na de vakantie Is er een uitbreiding in de carosserievorm, namelijk naast de bekende 3-
deurs versie wordt nu ook de 5-deurs leverbaar, zij het eerst nog in de 1.3 motorserie.
De Lada Samara kent nu 5 ver
schillende types. In 3-deurs een
1.1, 1.3 en 1.5 versie met nog ex
tra de 1.3 leverbaar met 4 of 5 ver
snellingen, en in de 5-deurs versie
de 1.3 liter direct met 5 versnellin
gen. Deze laatste Samara telg is
vanaf heden leverbaar en kost
17.495.-, zijn 3-deurs 5-speed
broertje kost 16.695.- en de
zelfde wagen maar dan met 4 ver
snellingen 15.995.-. De aller
goedkoopste Lada Samara is na
tuurlijk de 1.1 liter 3-deurs en hij
kost 14.295.-. Het is niet de
goedkoopste Lada want dan moet
de gewone 1200 Sedan gekozen
worden, die nog steeds net onder
de 10 mille geprijsd is.
De nieuwe Samara 1.3 5-deurs
heeft een 1300 cc motor, om pre
cies te zijn 1288 cc met een boring
en slag van 76x71 mm heeft een
compressieverhouding 9.9:1
Bij 5600 toeren wordt een ver
mogen geleverd van 48 Kw of 65
PK, het maximum koppel bedraagt
98 Nm bij 3400 omwentelingen.
De acceleratie van 0 tot 100
km/uur vergt 16 seconden, het
maximale klimvermogen bedraagt
34%. Het maximum aanhangwa
gen gewicht is 890 kg (geremd).
De Lada Samara 5-deurs met
De Lada Samara.
1300 cc motor is standaard uitge
voerd met katalysator, daarmee
geschikt voor ongelode benzine
RON 91
De sloten op de achterportieren
zijn bij dit model voorzien van een
kindervergrendeling.
De nieuwe Lada Samara 5-
deurs, 1300 cc motor met stan
daard een vijf versnellingsbak zal
zijn weg naar de Lada-rijders zon
der moeite weten te vinden, zij im
mers kennen het produkt en zijn
prestaties.
De verwachting is dat zeker een
nieuwe doelgroep in de midden
klasse sterk geïnteresseerd zal zijn
in dit fraaie model met een uitzon
derlijk gunstige prijs- en prestatie
verhouding.
Je verwacht dat niet in deze
klasse, een kleine middenklas
ser die rijdt als een comforta
bele royale middenklasser. En
toch is het zo bij de Mazda 121,
deze nieuwe kleine telg van
Mazda biedt verbazend veel
rijgenoegen waarin dus rijple
zier en rijcomfort verenigd.
Het is voor het eerst dat
Mazda in Nederland vertegen
woordigd is in de kleine mid
denklasse. Voorheen kende
Mazda alleen de 323, 626 en 929
resp. in de middenklasse,
royale middenklasse en hoog
ste (of hogere) klasse en de
RX-7 in de sportklasse.
Een 121 heeft Mazda vroeger
ook gekend maar toen thuis
horend in de royale midden
klasse. De heel nieuwe 121
hoort thuis in de kleine mid
denklasse, een klasse waar an
dere Japanse broeders al ver
tegenwoordigd zijn zoals
Toyota met de Starlet en Nis
san met de Micra.
Je kan er niet onderuit
Mazda met de 121 hoort bij die
concurrenten thuis en in
Europees verband mag daar
aan nog de Fiat Uno, Peugeot
205, Renault 5, Citroën AX en
zelfs de Opel Corsa, Ford
Fiesta en VW Polo worden
toegevoegd.
Nu al kan gezegd worden
dat de 121 daar zijn mannetje
staat. Hij rijdt subliem, lekker
sportief maar toch zeer com
fortabel, hij is heel makkelijk
manoeuvreerbaar, hij is lek
ker compact maar toch ruim
van binnen en heeft tal van
gebruiksmogelijkheden. Rela
tief echter moet voor 121 wat
meer betaald worden.
De Mazda 121 start bij
17.995.-, dat is de 1.1 DX met
4-bak, dezelfde versie met 5-
bak kost 18.750.- en de luxere
versie, de 1.1 L met 5-bak kost
19.595.-.
Daarnaast is er ook een 121
met 1.3 liter motor, hij is wat
krachtiger en wat sportiever.
In de 1.3 LX versie met 5-bak
kost hij 20.850.- en in de ex
clusieve (half)cabriolet, de 1.3
Cabrio Top kost hij 23.950.-.
Zoals bij zovele zelfde auto
types voorkomt, verschillen
ook de diverse 121-en, allen 3-
deurs Hatchbacks, nauwelijks
in rijeigenschappen. Het enige
verschil vooral in prestaties en
verbruik, treedt op daar waar
de motor in het geding komt
en zie daarvoor weer onze ta
bel.
Maar zoals in de inleiding al
gesteld rijdt de 121 voor zijn
klasse subliem, comfortabel
sportief met een laag ver
bruik.
Gemiddeld verbruikt de 1.1
een 1:14 en de 1.3 een 1:13. De
wielophanging van de 121 is
tamelijk modern, onafhanke
lijk vóór en semi-onafhanke-
lijk via onderling verbonden
draagarmen achter met
schroefveren rondom. De
stuurinrichting is van het type
tandheugel, de draaicirkel is
9,6 meter.
De remmen zijn gescheiden
met schijven vóór en trommels
achter, de remweg bij 100
km/u bedraagt 47 meter. De
wielbasis is met 230 cm royaal
te noemen en zorgt ook voor
een relatief forse binnenruim
te. De besturing is direct en
nauwkeurig en een licht on
derstuurkarakter is waar
neembaar. Al bij al geeft het
de 121 een prima weggedrag
met een goede koersvastheid
op de rechte weg en een uiste
kend bochtgedrag.
Het comfort staat op een re
latief hoog peil, de vering is
soepel en comfortabel, de stoe
len en bank zitten goed en ge
ven prima steun en zijn volop
verstelbaar. Ook de ruimte
binnenin geeft geen proble
men, 4 volwassenen kunnen er
voldoende plek vinden. Het
geluid kan een beetje een pro
bleempje geven, de motor
wordt gehoord evenals wat
windgeruis, De Cabrio uiter
aard nog iets meer dan de ge
sloten versies.
De decibelmeter gaf bij 100
km/u een 74 dBA aan en bij
topsnelheid 81 dBA. Het inte
rieur is verder netjes afge
werkt en redelijk compleet
uitgevoerd met de luxere mo
dellen natuurlijk als uitschie
ters. Jammer is dat de 121 geen
gelaagde voorruit heeft.
bouwjaar km prijs garantie
Peugeot 205 GE1984 48.000 11.750.- 12 mnd.
Peugeot 205 GR1985 58.000 13.900.- 12 mnd.
Peugeot 205 GR diesel 1.81985 86.000 17.500.- 12 mnd
Peugeot 205 GL1984 64.000 12.500.- 12 mnd.
Peugeot 305 1.6 GR1986 35.000 17.900.- 12 mnd.
Peugeot 305 SR 1600 schuifdak1986 65.000 18.500.- 12 mnd
Peugeot 305 SR 1.6 5-bakLPG1986 55.000 18.500.- 6 mnd
Peugeot 305 GL1986 17.000 16.900.- 12 mnd.
Peugeot 309 1.3 GRLPG1987 52.000 19.750.- 12 mnd
Peugeot 205 XR 1.4
Peugeot 405 1.6 SR
Spec. aanb. demo's 1988
Peugeot 309 GL profil 1.3
Peugeot 309 GL 1.3 Profil1986 64.500 16.900.- 12 mnd.
Peugeot 505 GL Break 5-bak1985 80.000 19.500.- 12 mnd.
Peugeot 505 GL 1.81985 77.000 14.900.- 12 mnd.
Opel Corsa 1.2 S5-drs. LS1985 56.000 13.500.- 6 mnd.
Fiat Panda 45 S1983 48.000 7.750.- 6 mnd.
Fiat Regata 85 S1986 32.000 16.900 - 3 mnd.
Citroën Visa R Diesel 1.71984 130.000 10.250.- 3 mnd.
Citroën Visa Special1985 22.500 9.900 - 6 mnd.
Citroën Visa 1.7 R Diesel1985 132.000 11.250.- 3 mnd.
Renault 11 GTD 5-drssept. 1987 52.000 22.500.- 6 mnd.
Ford Escort 1300 L 5-drs1984 81.000 11.900. - 3 mnd.
Ford Escort 1.4 CL1986 48.500 18.500.- 6 mnd.
VW Polo1986 48.000 12.450.- 3 mnd.
VWJetta1982 89.000 7.900.- 3 mnd.
Talbot Horizon 1.5 GL1985 60.000 9.900.- 3 mnd.
Peugeot 305 SR3900.-
Citroën Visa4.900.-
Peugeot 104 GL5.900.-
Lada 12001.500.-
Talbot Horizon6.900.-
Volvo 345 2.0 4900,
Datsun Cherry3.900.-
Fiat 132 1.6 500,
Citroën GSA Pallas6.900,
Renault Fuego GTL4.500.-
Automobielbedrijf
in- en verkoop van gebruikte auto's
biedt u te koop aan:
Eindejaarsactie t/m 31 dec.
Bij aankoop van een occasion een volle tank
benzine, diesel of LPG.
3.750,
8.250,
BMW 320 autom
1979
BMW 323i spec
1980
1987
Mazda 626 Diesel 2.0 HB
1984
Mazda 323 HB 5 DX 1300
1983
Fiat Uno 45
1984
Fiat Regata 85 LPG
1985
Citroén BX LPG
1984
Citroën Visa Super E
1983
Subaru 1.3 Dl
1983
Mitsubishi Colt GLX
1982
8.750,
7.450,
8.500,
7.900,
7.600,
Alle auto 's zijn APK-gekeurd
Inruil-garantie-financiering mogelijk
Kuipersweg 11, Middelburg
U kunt ons vinden op het industriegebied
Arnestein in de buurt van de
Formido bouwmaterialen
Tel. 01180-12236
Donderdag koopavond!
Tel. 01100-15351 werkplaats 's-H.H. Kinderendijk 103
GOES - Hoek Ringbaan West-Rijksweg
's Zaterdags geopend