Perestrojka werkt door in Russische auto-industrie auto-tip Lada Samara nu ook met 5-deuren leverbaar Mazda 121 Verbazend fijn rijden AUTOBEDR. MARITIEM LADA-DEALER >e LEEUWEKEUR GRANDIOOS NIEUWS DEZE WEEK EXTRA VOORDEEL VOOR U Meer nieuws uit Lada-fabrieken PEUGEOT TALBOT ARNESTEIN Inruil kettingzagen? A.D. VAN GILST INRUILOCCASIONSHOW BIJ AUTOBEDRIJF ARNESTEIN AUTOBEDRIJF ARNESTEIN 2500.- 1500.- 900.- 1.500.- TOYOTAl Cevaal MOOIE AANBIEDING De garantie voor optimale zekerheid. AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. jby+umUAc/t op mecf Let op! A.s. zaterdag Tweemaal extra dieselvoordeel Al deze aanbiedingen uit voorraad maar wees wei SUPERSNEL!! SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 NOVEMBER 1988 315 Open staan Modebewuster Aleko 141 Tavria Ocka Roadtest Gildeweg 33 -Vlissingen - Tel. 01184-1885Y Occasions beneden 7.500.- Diverse koopjes PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 ffi Kom eens luisteren naar de vakman. Wij kunnen u een doen. Sachs Dolmar dealer van het jaar 10 auto's van 500 tot 2.000.- Kom langs en bied geld. Deze auto's gaan weg tegen elk aannemelijk bod. KUIPERSWEG 11 - MIDDELBURG Tel. 01180-12236 (In de buurt van Formido) Als eerste Toyota Starlet XL diesel silver metalic. Van 26.475.- voor 23.975.- voordeel Als tweede Toyota Corolla liftback GL diesel silver metalic. van 30.140.- voor 28.640.- voordeel Nieuw Toyota Starlet „STAR" i.o. 12 kleppen. van 19.725.- voor 18.825.- voordeel Extra metaliclak 350.- Nog enkele Corolla Super Hatchback 1.3. van 24.345.- voor 22.845.- Uw voordeel Industrieweg 23 - Vlissingen - 01184-12916 Klein Vlaanderen 97 4331 BJ Middelburg - 01180-12865 Dat de „perestrojka" althans In economische opzicht zo lang zamerhand een onomkeerbare onwlkkeling Is geworden, wordt duidelijk aan de hand van ont wikkelingen In o.a. de Russische automobielindustrie. Zo Is bij voorbeeld de rol van V/O Avto- export, de overkoepelende Im- en exportorganisatie in Rusland, gereduceerd tot een begeleiden de: ze heeft niet langer de al leenverkoop van de In de Sovjet- Unie geproduceerde automobie len, maar bemiddelt slechts tus sen de fabrikanten en de Impor teur. Dat betekent ook dat voor de Nederlandse Lada-importeur Gremi inmiddels het zaken doen op een andere manier verloopt. De contacten met V/O Avtoexport be helzen alleen nog de begeleidende activiteiten. De koop van auto's is een rechtstreekse transactie ge worden tussen Gremi en de Russi sche auto-industrie. Waarbij het goed is even formeel vast te stellen dat Gremi de vertegenwoordiging heeft van alle autofabrikanten in dat land. Tot nu toe komt uit Rusland al leen de Lada naar Nederland, maar er zijn meerdere merken. De nieuwe vrijheid onder de Russische automobielproducenten ontlaadt zich in een enorme creati viteit. Met veel energie wordt er ge werkt aan modellen voor de jaren negentig, die qua vormgeving heel nauw zullen aansluiten bij wat de Europese en Japanse industrie in het decennium te bieden zal heb ben. En technisch is de Russische auto-industrie hard aan het inlo pen. Soms zetten ze een grote stap ineens door een licentie te kopen van een Westeuropees produkt. Maar steeds meer komt er ook hier uit de eigen creatieve koker. Met het toenemende elan komt er ook een grotere openheid. Een blik werpen in een Russisch styling centre was zelfs voor de impor teurs van in de Sovjet-Unie ge bouwde auto's tot voor kort vrijwel onmogelijk, laat staan invloed heb ben op de produkten die er ontwik keld worden: als importeur ver kocht je wat de industrie leverde. Maar ook dat rollenspel is omge keerd, de technische staf van de Russische autofabrieken is geïnte resseerd in de wensen van de Westeuropese consumenten, vraagt er expliciet naar en is bereid er haar produkten op aan te pas sen. Zoals alle auto-industrieën hebben ze het probleem dat zo'n aanpassing niet van de ene op de andere dag te regelen is, maar de nodige tijd kost. Kijk je dan in zo'n styling centre om je heen, dan zie-je een aantal schitterende ontwerpen van auto's voor de jaren negentig en daarna. Het resultaat van dit alles is dat de traditionele Russische auto, een degejijk en robuust gebruiksvoor werp, dat vooral veel functionaliteit biedt voor z'n geld, langzaam maar zeker wordt ingehaald door een heel nieuwe generatie. De goede er een paar voor hen tot nu toe on bekende aan toe. Zoals een mooi ere vormgeving en een intelligen tere techniek, slimme oplossingen en goede ideeën. De Samara was er de eerste exponent van, nieuwe voorbeelden staan op het punt geïntroduceerd te worden. Het betekent overigens niet dat de huidige Lada-modellen op korte termijn de een na de ander zullen verdwijnen: er is gewoon een con stante markt voor de 2104/2105/ 2107. Weliswaar wordt de Samara de komende jaren de kern van het programma, maar de bestaande modellen zullen toch aan een groot aantal vaste klanten blijven apelle- ren. Door het wegebben van het APK-effect zal de aangroei van het kopersbestand in de voordelige se ries zich stabiliseren of wat terug lopen, maar dat effect hoopt Lada meer dan te compenseren door een sterke groei van de Samara- De Aleko van Lada. verkopen. Met de komst van de vijfdeurs versies is het Samara pro gramma trouwens zo langzamer hand compleet, zodat Lada-impor teur Gremi zich gaat concentreren op andere segmenten van de markt. In de loop van 1989 zal zij zich presenteren met drie totaal nieuwe Russische auto's, de grote Aleko, de middenklasser Tavria en de kleine Ocka. Een ruime 5-persoons midden klasser, met voorwielaandrijving. Deze vijfdeurs automobiel is stan daard met een vijfversnellingsbak, en een 4 cilinder benzinemotor met een inhoud van 1570 cc en een vermogen bij 5400 toeren p.m. van 53.5 Kw(72.8 PK). De afmetingen bedragen (LxBxH) 435x169x140 cm. Ca. 1 jaar na introductie zal de Aleko tevens leverbaar zijn met een 1600 cc Volkswagen diesel motor. Deze^ modern gestyleerde drie eigenschappen van de Russische auto houden ze, maar ze voegen deurs voorwielaangedreven auto mobiel heeft de volgende afmetin gen (LxBxH) 371x155x141 cm en wordt aangedreven door een 4 ci linder 1091 cc motor, met een ver mogen van 37.5 Kw (51 PK) bij 5300 toeren p.m. en is standaard uitgerust met een vijfversnellings bak. Een automobiel die gerang schikt kan worden in de categorie „mini-stads" automobielen. Een driedeurs uitvoering met een 2 ci linder viertakt motor met een in houd van 650 cc. Deze automobiel is standaard uitgerust met een vier- versnellingsbak en heeft eveneens voorwielaandrijving. Het huidige Lada programma start nog steeds met de Lada 1200 S, de nog meest op de stamvader Fiat 124 lijkende Lada. Hij kost met katalisator 10.395.-. Dan volgt de 2100 serie met de 2104 Stationcar en Van, de 2105, een zeer populair Sedanmodel met 1.2, 1.3 of 1.5 motor vanaf 11.995.-, de 2107, de robuuste Lada met 1.5 en 1.6 motor en de 2121 Niva, de 4x4 Lada met 1.6 motor vanaf 22.195.- of in Van 18.995.-. Het meest nieuwe en modernste model is de Samara, in Rusland de 2108 genoemd. Het is het Hatchback type in 3 en 5 deurs en in motorkeuze 1.1, 1.3 en 1.5. Hij is er vanaf 14.295- of in Van vanaf 13.495.-. Er zijn overigens di verse tuningssets om alle Lada's nog weer wat moderner en exclu siever te maken. Onlangs op de Salon van Parijs was er bijv. de Lada Niva Grand Large en de Lada Samara GLS Sport. Dealers en Tu- ningbedrijven kunnen u er meer over vertellen. In een relatief snel tempo heeft de Lada Samara serie zich dit jaar gecompleteerd. Werd even voor de grote zomervakantie het motorenprogramma compleet met de 1.11.3 en 1.5 liter, nu di rect na de vakantie Is er een uitbreiding in de carosserievorm, namelijk naast de bekende 3- deurs versie wordt nu ook de 5-deurs leverbaar, zij het eerst nog in de 1.3 motorserie. De Lada Samara kent nu 5 ver schillende types. In 3-deurs een 1.1, 1.3 en 1.5 versie met nog ex tra de 1.3 leverbaar met 4 of 5 ver snellingen, en in de 5-deurs versie de 1.3 liter direct met 5 versnellin gen. Deze laatste Samara telg is vanaf heden leverbaar en kost 17.495.-, zijn 3-deurs 5-speed broertje kost 16.695.- en de zelfde wagen maar dan met 4 ver snellingen 15.995.-. De aller goedkoopste Lada Samara is na tuurlijk de 1.1 liter 3-deurs en hij kost 14.295.-. Het is niet de goedkoopste Lada want dan moet de gewone 1200 Sedan gekozen worden, die nog steeds net onder de 10 mille geprijsd is. De nieuwe Samara 1.3 5-deurs heeft een 1300 cc motor, om pre cies te zijn 1288 cc met een boring en slag van 76x71 mm heeft een compressieverhouding 9.9:1 Bij 5600 toeren wordt een ver mogen geleverd van 48 Kw of 65 PK, het maximum koppel bedraagt 98 Nm bij 3400 omwentelingen. De acceleratie van 0 tot 100 km/uur vergt 16 seconden, het maximale klimvermogen bedraagt 34%. Het maximum aanhangwa gen gewicht is 890 kg (geremd). De Lada Samara 5-deurs met De Lada Samara. 1300 cc motor is standaard uitge voerd met katalysator, daarmee geschikt voor ongelode benzine RON 91 De sloten op de achterportieren zijn bij dit model voorzien van een kindervergrendeling. De nieuwe Lada Samara 5- deurs, 1300 cc motor met stan daard een vijf versnellingsbak zal zijn weg naar de Lada-rijders zon der moeite weten te vinden, zij im mers kennen het produkt en zijn prestaties. De verwachting is dat zeker een nieuwe doelgroep in de midden klasse sterk geïnteresseerd zal zijn in dit fraaie model met een uitzon derlijk gunstige prijs- en prestatie verhouding. Je verwacht dat niet in deze klasse, een kleine middenklas ser die rijdt als een comforta bele royale middenklasser. En toch is het zo bij de Mazda 121, deze nieuwe kleine telg van Mazda biedt verbazend veel rijgenoegen waarin dus rijple zier en rijcomfort verenigd. Het is voor het eerst dat Mazda in Nederland vertegen woordigd is in de kleine mid denklasse. Voorheen kende Mazda alleen de 323, 626 en 929 resp. in de middenklasse, royale middenklasse en hoog ste (of hogere) klasse en de RX-7 in de sportklasse. Een 121 heeft Mazda vroeger ook gekend maar toen thuis horend in de royale midden klasse. De heel nieuwe 121 hoort thuis in de kleine mid denklasse, een klasse waar an dere Japanse broeders al ver tegenwoordigd zijn zoals Toyota met de Starlet en Nis san met de Micra. Je kan er niet onderuit Mazda met de 121 hoort bij die concurrenten thuis en in Europees verband mag daar aan nog de Fiat Uno, Peugeot 205, Renault 5, Citroën AX en zelfs de Opel Corsa, Ford Fiesta en VW Polo worden toegevoegd. Nu al kan gezegd worden dat de 121 daar zijn mannetje staat. Hij rijdt subliem, lekker sportief maar toch zeer com fortabel, hij is heel makkelijk manoeuvreerbaar, hij is lek ker compact maar toch ruim van binnen en heeft tal van gebruiksmogelijkheden. Rela tief echter moet voor 121 wat meer betaald worden. De Mazda 121 start bij 17.995.-, dat is de 1.1 DX met 4-bak, dezelfde versie met 5- bak kost 18.750.- en de luxere versie, de 1.1 L met 5-bak kost 19.595.-. Daarnaast is er ook een 121 met 1.3 liter motor, hij is wat krachtiger en wat sportiever. In de 1.3 LX versie met 5-bak kost hij 20.850.- en in de ex clusieve (half)cabriolet, de 1.3 Cabrio Top kost hij 23.950.-. Zoals bij zovele zelfde auto types voorkomt, verschillen ook de diverse 121-en, allen 3- deurs Hatchbacks, nauwelijks in rijeigenschappen. Het enige verschil vooral in prestaties en verbruik, treedt op daar waar de motor in het geding komt en zie daarvoor weer onze ta bel. Maar zoals in de inleiding al gesteld rijdt de 121 voor zijn klasse subliem, comfortabel sportief met een laag ver bruik. Gemiddeld verbruikt de 1.1 een 1:14 en de 1.3 een 1:13. De wielophanging van de 121 is tamelijk modern, onafhanke lijk vóór en semi-onafhanke- lijk via onderling verbonden draagarmen achter met schroefveren rondom. De stuurinrichting is van het type tandheugel, de draaicirkel is 9,6 meter. De remmen zijn gescheiden met schijven vóór en trommels achter, de remweg bij 100 km/u bedraagt 47 meter. De wielbasis is met 230 cm royaal te noemen en zorgt ook voor een relatief forse binnenruim te. De besturing is direct en nauwkeurig en een licht on derstuurkarakter is waar neembaar. Al bij al geeft het de 121 een prima weggedrag met een goede koersvastheid op de rechte weg en een uiste kend bochtgedrag. Het comfort staat op een re latief hoog peil, de vering is soepel en comfortabel, de stoe len en bank zitten goed en ge ven prima steun en zijn volop verstelbaar. Ook de ruimte binnenin geeft geen proble men, 4 volwassenen kunnen er voldoende plek vinden. Het geluid kan een beetje een pro bleempje geven, de motor wordt gehoord evenals wat windgeruis, De Cabrio uiter aard nog iets meer dan de ge sloten versies. De decibelmeter gaf bij 100 km/u een 74 dBA aan en bij topsnelheid 81 dBA. Het inte rieur is verder netjes afge werkt en redelijk compleet uitgevoerd met de luxere mo dellen natuurlijk als uitschie ters. Jammer is dat de 121 geen gelaagde voorruit heeft. bouwjaar km prijs garantie Peugeot 205 GE1984 48.000 11.750.- 12 mnd. Peugeot 205 GR1985 58.000 13.900.- 12 mnd. Peugeot 205 GR diesel 1.81985 86.000 17.500.- 12 mnd Peugeot 205 GL1984 64.000 12.500.- 12 mnd. Peugeot 305 1.6 GR1986 35.000 17.900.- 12 mnd. Peugeot 305 SR 1600 schuifdak1986 65.000 18.500.- 12 mnd Peugeot 305 SR 1.6 5-bakLPG1986 55.000 18.500.- 6 mnd Peugeot 305 GL1986 17.000 16.900.- 12 mnd. Peugeot 309 1.3 GRLPG1987 52.000 19.750.- 12 mnd Peugeot 205 XR 1.4 Peugeot 405 1.6 SR Spec. aanb. demo's 1988 Peugeot 309 GL profil 1.3 Peugeot 309 GL 1.3 Profil1986 64.500 16.900.- 12 mnd. Peugeot 505 GL Break 5-bak1985 80.000 19.500.- 12 mnd. Peugeot 505 GL 1.81985 77.000 14.900.- 12 mnd. Opel Corsa 1.2 S5-drs. LS1985 56.000 13.500.- 6 mnd. Fiat Panda 45 S1983 48.000 7.750.- 6 mnd. Fiat Regata 85 S1986 32.000 16.900 - 3 mnd. Citroën Visa R Diesel 1.71984 130.000 10.250.- 3 mnd. Citroën Visa Special1985 22.500 9.900 - 6 mnd. Citroën Visa 1.7 R Diesel1985 132.000 11.250.- 3 mnd. Renault 11 GTD 5-drssept. 1987 52.000 22.500.- 6 mnd. Ford Escort 1300 L 5-drs1984 81.000 11.900. - 3 mnd. Ford Escort 1.4 CL1986 48.500 18.500.- 6 mnd. VW Polo1986 48.000 12.450.- 3 mnd. VWJetta1982 89.000 7.900.- 3 mnd. Talbot Horizon 1.5 GL1985 60.000 9.900.- 3 mnd. Peugeot 305 SR3900.- Citroën Visa4.900.- Peugeot 104 GL5.900.- Lada 12001.500.- Talbot Horizon6.900.- Volvo 345 2.0 4900, Datsun Cherry3.900.- Fiat 132 1.6 500, Citroën GSA Pallas6.900, Renault Fuego GTL4.500.- Automobielbedrijf in- en verkoop van gebruikte auto's biedt u te koop aan: Eindejaarsactie t/m 31 dec. Bij aankoop van een occasion een volle tank benzine, diesel of LPG. 3.750, 8.250, BMW 320 autom 1979 BMW 323i spec 1980 1987 Mazda 626 Diesel 2.0 HB 1984 Mazda 323 HB 5 DX 1300 1983 Fiat Uno 45 1984 Fiat Regata 85 LPG 1985 Citroén BX LPG 1984 Citroën Visa Super E 1983 Subaru 1.3 Dl 1983 Mitsubishi Colt GLX 1982 8.750, 7.450, 8.500, 7.900, 7.600, Alle auto 's zijn APK-gekeurd Inruil-garantie-financiering mogelijk Kuipersweg 11, Middelburg U kunt ons vinden op het industriegebied Arnestein in de buurt van de Formido bouwmaterialen Tel. 01180-12236 Donderdag koopavond! Tel. 01100-15351 werkplaats 's-H.H. Kinderendijk 103 GOES - Hoek Ringbaan West-Rijksweg 's Zaterdags geopend

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 15