De Braderie Maritiem en het smoel van Vlissingen Vlissingse modezaken tonen najaarsmode op Bellamypark SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1988 Vlissingen staat aan de vooravond van de Braderie Maritiem. Een jaarlijks terugkerend feest waaraan niet alleen de inwoners van de Scheldestad maar ook duizenden bezoekers het nodige plezier beleven. Een braderie die in een tijdsbestek van enkele jaren de grijze middelmaat is ontstegen, een driedaags feest dat zich kenmerkt door een ongekende varia tie. Achter de Braderie Maritiem schuilt meer dan een eenvoudige jaarmarkt, het drie daagse feest is meer dan het visitekaartje van de lokale middenstand en horeca. De Braderie Maritiem staat voor een hernieuwd elan in een stad die jaren heeft gezocht naar zijn zelf vertrouwen. Een stad die, hinkend op de Olympische gedachte, is te vergelijken met een getalenteerd atleet. Geen sprinter, maar een vechtlustig hordenspecialist. En dan nog een met het uithoudingsvermogen van een marathonloper... Goede tradities zijn er om bewaard te blijven. Vandaar dat de Vlis singse modezaken ook voor deze uitgave van de Braderie Maritiem de handen weer in elkaar hebben geslagen. Op vrijdag 26 augustus pre senteren zij gezamenlijk vier wervelende mode shows waarin de ko mende najaarscollectie uitgebreid wordt be licht. De modeshows worden gegeven op een groot podium op het Bellamypark, temidden van gezellige terrasjes. door Mare Molenaars Bladerend door de recente jaargangen van de diverse kranten lijkt er maar weinig positiefs te melden uit Vlissin gen. In het wilde weg worden schoppen uitgedeeld, worden deuken getrapt in een toch al beschadigd imago. Vlissingen is niet langer een luxe en uiterst comfortabele bolide, Vlissingen is een versleten auto. Rijp voor de sloop. De publieke opinie houdt blijk baar niet van oude wagens en schreeuwt om de aanschaf van een nieuwe. Geldgebrek mag niet als excuus gelden. Dan maar een auto van wat min dere kwaliteit. Als hij maar groot is. De bestuurder denkt daar duidelijk anders over. Die weigert de grote bak met sloopmaterialen op de weg te houden, kiest liever voor een gedegen restauratie van zijn oude liefde. Het uiteindelijke resultaat is een blikvanger van de eerste orde. Jan Pu bliek knikt instemmend. De stad Vlissingen vergelij ken met de restauratie van een mooie oldtimer is niet zo vreemd als op het eerste ge zicht lijkt. De raakvlakken zijn eenvoudig te benoemen. Op de boulevard worden lang zaam maar zeker alle roest plekjes weggewreven, de mo tor van de stad krijgt een grote beurt. Het Straatfestival sor teert het effect van nieuwe bougies, het jaarlijkse Modes pektakel schept nieuwe ban den. De komst van steeds meer studenten en toeristen zorgt voor voldoende brandstof. De plaatselijke middenstanders ontpoppen zich als vakkun dige monteurs en werken hard om de motor zo gesmeerd mo gelijk te laten lopen. Een aan tal van die monteurs hebben zich verenigd in de Braderie commissie Vlissingen. Thom Zijnen is een van hen. „De stad en haar bewoners hebben zich te lang voortbe wogen in een neergaande spi raal. Er is Vlissingen een slecht imago aangemeten dat echter grotendeels stoelt op vooroordelen. Als maar vaak genoeg wordt gezegd dat het slecht gaat, gaat iedereen daar op den duur in geloven. Beter is het om de zaken energiek aan de te pakken en te probe ren het dal te verlaten, zonder daarbij de boel te forceren. De laatste jaren is dat te vaak in dividueel gebeurd. Gelukkig is De Vlissingse modezaken hebben Mode Promotieteam Alienne in de arm genomen om de mooiste creaties uit hun najaars- en wintercollectie onder de aandacht van de Scheldestadbewoners te bren gen. Dat gebeurt op een wijze die past bij een stad met een uitgebreid winkelapparaat: groots van opzet, afwisselend, gebracht door professionele mannequins en dressmen, kle ding voor zowel jong als oud. Van chique tot sportief, van elegant tot punk. „Het enthousiasme onder de deelnemende ondernemers is hartverwarmend. Dat blijkt niet alleen uit het grotere aan tal deelnemers, dat is ook te merken aan de wil om van de modeshows iets heel moois te maken", aldus Mary Haak, binnen de Braderiecommissie de vertegenwoordiger van de Vlissingse modewereld. Het aantal deelnemende modezaken is inderdaad weer wat groter dan vorig jaar. Toen telde de deelnemerslijst twaalf namen, nu zijn dat er vijftien. Medewerking aan de modeshows op het bellamy park wordt verleend door Zij nen Mode, Steketee, De Panta lon, Knuyjt Herenmode, Sil houette, Utopia, Van de Vorst, X-Ray, Bubbles, Patachou, Heystek, De Drie Tonnetjes, Almonde, 't Carillon en Hardy Optiek. De modeshows wor den gepresenteerd door Diane Swiers van Mode Promotie team Alienne uit Vlissingen. De Modeshows op het Bella mypark beginnen vrijdagmid dag om twee uur, om drie uur en om vier uur. Vrijdagavond start om half acht een grootse finale. De middagshows duren ongeveer dertig minuten, de finale neemt wat meer tijd in belsag. wat dat betreft het tij aan het keren. De ondernemers in Vlissingen zijn meer en meer bereid om met elkaar samen te werken, gezamenlijk dingen te .organiseren. Binnen de Brade riecommissie merken wij dat heel goed. Het aantal deelne mers groeit, steeds meer on dernemers zijn bereid mee te denken en mee te helpen. Wij ervaren dat als een fantasti sche ontwikkeling. Wie wil fietsen zal immers moeten trappen." Het hernieuwde elan binnen de Winkeliersvereniging Win kelcentrum Vlissingen in het algemeen, haar Braderiecom missie in het bijzonder, loopt aardig synchroon met dat van het gemeentebestuur. Nie mand wil nog langer bij de pakken neerzitten, de roep om Vlissingen weer te laten uit groeien tot een badplaats van allure wordt luider. De bevol king van Vlissingen lijkt de boodschap op te pikken. De Vlissingers ontdekken hun eigen stad weer. Net als al die mensen die van heinde en verre naar de Scheldestad ko men om te genieten van zon, zee, strand en de gezelligheid in de binnenstad. „Het is zaak deze ontwikke ling gaande te houden. Daarom is het ook zo belang rijk dat er het hele jaar door evenementen als de Braderie worden georganiseerd. Het verkopen van je stad is als het verkopen van een kadootje. Een eenvoudig geschenk ziet er meteen veel aardiger uit als het wordt verpakt in een mooi papiertje. Een mooie strik geeft 'smoel' aan het presentje. Dat is nu juist wat wij als Braderiecommissie de stad Vlissingen willen geven." De Vlissingse modezaken gaan hand in hand tijdens de Braderie Martiem. Vrijdag presenteren zij gezamenlijk de nieuwe najaarscollectie tijdens vier wervelende shows op het Bellamypark. De Braderie van Vlissingen heeft zich in het zestienjarig bestaan ontwikkeld tot een begrip. Zij is uitgegroeid tot een driedaagse manifestatie die het begrip 'koopjesmarkt' verre te boven gaat. De orga nisatoren zien telkenmale kans om met iets nieuws te ko men. Dat is goed: het houdt de belangstelling op peil, het prikkelt de nieuwsgierigheid! Ook het tijdstip van de Braderie, ivat later in het zomer seizoen, is naar mijn mening van belang voor het welsla gen van het evenement. De meeste Vlissingers en bewoners uit de omtrek van Vlissingen zullen dan immers van hun vakantie zijn teruggekeerd, terwijl daarnaast toch nog veel buitenlandsetoeristen in onze stad van vakantie genieten. In tegenstelling tot vorige jaren is er dit keer sprake van een ideeel thema: de zeehond. Een tot de verbeelding spre kend zoogdier, waarmee het zo goed leek te gaan tot enige maanden geleden een inrus de kop opstak dat al tot veel slachtoffers heeft geleid. Dat de Vlissingse middenstand heeft besloten door middel van haar Braderie te helpen de nood van het zeehondenopvangcentrum in Pieterburen te lenigen vind ik zeer sympathiek. Alleen dat al is een be zoek aan de Braderie waard! Vooruitlopend op de ontwikkelingen die de Vlissingse binnenstad als koopcentrum te wachten staan zorgt de Braderie voor een stuk verlevendiging van het straatbeeld en een extra impuls voor de aantrekkelijkheid van dit stadsdeel, zowel voor de consument als voor de detaillist. Ik hoop dan ook dat velen de weg naar deze Braderie zul len weten te vinden en zullen genieten van hetgeen Vlis singen in velerlei opzichten te bieden heeft! J.C.Th. van der Doef burgemeester

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 4