Profiteer van het sukses van Hyundai
auto-tip
DE NIEUWE FIAT TIPO
Galant Turbo-diesel komt deze maand
GRANDIOOS
OCCASIONS.'
AUTOBEDR. SORBER
Fiat Tipo volop leverbaar
ALLES VOOR DE AUTO
MIRA AUTOSHOP
bij ons in de showroom
SENS A TIE BIJ Ft A T A UTOBEDR. BRIT A NNIA
rpTTjArn AUTOBEDRIJF BRITANNIA /F777
De nieuwe FSO Prima. Te veel auto voor te weinig geld.
1001 KADO'S OM VADER
TE VERRASSEN
vanaf 11.999,-
Oost-Souburg - Kanaalstraat 75 - Tel. 01184-67658
Vlissingen - Gildeweg 13 - Tel. 01184-10406
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JUN11988
Onderscheid
Programma
Welkom bij
Kwaliteit
Programma
Ook voor in- of opbouw
KOOP BIJ DE MAN DIE VAKKUNDIG
INSTALLEREN KAN
Goes 01100-30474
Dr. A.F. Philipsstraat 16
auto~ti
rl I I F* I II INDUSTRIEWEG 19-VLISSINGEN-01184-17736 1 1L~
■t
pm
Met een grootschalige publie-
kintroductie pakt Flat Auto Ne
derland de zaken rond de
nieuwe Fiat Tipo groots aan. Be
halve het inschakelen van alle
media zijn ook in het hele land
op ongeveer 500 grote bill
boards advertenties verschenen
over de Fiat Tipo. Tot 9 Juni was
hierop een integrerende par-
keermeter te zien met de tekst
„Op deze plaats wordt vanaf 9
juni één brok temperament ge
parkeerd", en In de nacht van 8
en 9 juni werden de billboards
overgeplakt met de Fiat Tipo.
Dat was tevens het sein voor alle
dealers de nieuwe Fiat Fipo te
gaan verkopen en verder te pro
moten, want ook bij de dealers zal
de nieuwe Fiat slogan: „Eén brok
temperatment" worden voorgezet,
hij komt in de plaats van het ver
trouwde Fiat gezegde „Uniek in
prijs en prestatie" Met de Fiat Tipo
breekt voor Fiat ook een nieuwe
tijd aan. De Tipo gaat de Ritmo en
later ook de Regata vervangen. We
hebben het als eens eerder ge
steld: Het werd tijd, de Ritmo kon
het grote publiek niet meer impo
neren; maar voor Fiat is het toch
belangrijk in dit segment te blijven
penetreren. De auto's c.q. autover
kopen worden in klassen of seg
menten onderverdeeld. Het A-se-
gement is de kleine klasse, daarin
scoort Fiat met ruim 30% goed, dat
B-segment is de klein midden
klasse en ook daar heeft Fiat met
13% een goed aandeel, we heben
het dan over resp. de Fiat Panda
en Fiat Uno. Het grootste deel van
de autoverkopen vindt echter in de
segmenten C en D plaats, de totale
middenklasse, namelijk 60% van
alle verkopen. De Ritmo en Regata,
al wat langer dan de doorsnee
concurrenten in die klasse op de
markt, konden het niet meer goed
bolwerken. Met de komst van de
nieuwe Tipo wordt dat anders, de
nieuwe Tipo zal het grootste deel
van het C- en D-segment beslaan
en door zijn alles omvattend tem
perament zich een royale plaats in
die klasse verwerven. De nieuwe
Tipo is een auto van de nieuwe
moderne generatie, modern en ka
rakteristiek van uiterlijk, zeer ruim
Poolse automerk FSO
AUTO WOUTERS
6.400
1987
Austin Maestro 16 HLS
86.000
1984
BMW 316
129.000
1983
BMW 525 E aut. div. acc
48.000
1985
Fiat 127 1050 L
75.000
1980
Fiat Panda White
50.000
1985
Fiat Panda Carrara
13.000
1987
Ford Taunus 16 L 4-drs
93.000
1980
Mazda 626 GLX aut. 5-drs
33.000
1986
Mercedes 200 D
193.000
1982
Mercedes 230 TE
108.000
1983
Opel Kadett 16S Caravan
43.000
1986
Opel Rekord 20 S
105.000
1979
Renault 18TS Break
150.000
1981
Toyota Tercel
109.000
1980
VW Golf S
100.000
1975
Volvo 343 GL
118.000
1979
Volvo 340 GL 5-drs
87.000
1983
Austin Montego 20 EFI
39.000
1987
Toyota Starlet
16.000
1986
26.000
1987
40.000
1985
Komt nog binnen:
BMW 323i div. acc
84.000
1985
BMW 520i LPG
78.000
1986
120.000
1981
en comfortabel van binnen, zeer
compleet uitgerust met behalve
alle erop en eraan 5 deuren, 5 ver
snellingen, 2 buitenspiegels en vei
ligheidsgordels vóór en achter
standaard, en tot slot met een zeer
geavanceerde techniek wat niet al
leen tot uiting komt m de rij-eigen-
schappen, de wegligging, de pres
tatie en het verbruik maar zeker
ook in de kwaliteit, de duurzaam
heid (o.a. verzinkt plaatwerk) en
bedrijfszekerheid (weinig onder
houd en kosten).
Tipo staat in het Italiaans voor
type, en met beide begrippen
wordt het individuele karakter van
een soort aangegeven. In dit geval
werd de naam gekozen om het
unieke van de nieuwe Fiat te bena
drukken en vanwege de manier
waarop hij zich van alle andere
auto's onderscheidt. Fiat heeft de
Tipo gecreeerd als de Europese
auto voor de jaren negentig. Een
auto die is ontworpen en tot stand
gebracht om het best denkbare
antwoord te geven op de vragen
van automobilisten in ons wereld
deel. Maar hoe belangrijk dit doel
ook was, de Tipo heeft niets van
zijn eigen identitiet of dp wezenlijke
aspecten van zijn Italiaanse af
komst verloren. De Tipo biedt alle
uitzondelijke kwaliteitsaspecten op
het gebied van prestaties, weglig
ging en rijplezier van de recente
Fiatmodellen op een nog in
drukwekkender manier. Als meest
geavanceerde model van zijn
klasse biedt de Tipo een tot nu toe
ondenkbaar kwaliteitsniveau als
het gaat om ruimte, comfort, ele
gantie, stevigheid, betrouwbaar
heid en onderhoudskosten.
De i iposerie omvat voor de Ne
derlandse markt. 4 verschillende
benzine- en dieselmotoren; 2 uit
voeringsniveaus, waarvan de
meest luxueuze DGT wordt ge
noemd; deze is uitgerust met digi
tale instrumenten; kortom 6 versies
in totaal. Aan de buitenzijde zijn de
verschillende uitvoeringen en mo
toren slechts te herkennen aan de
tails en het gebruik van de „DGT"
en „T.ds" typeplaatjes. Alle andere
onderscheidende kenmerken zijn
bewust vermeden om de zelfbe
wuste volwassenheid van de naam
Tipo te onderstrepen. Het 1372
cm3 benzinemodel zal naar ver
wachting de belangrijkste uitvoe
ring van de Tiporeeks zijn.
Een vol
ledig overzicht van de Tipomodel-
len, zoals die in Nederland worden
geleverd: De Tipo en de Tipo DGT
met 1372 cm3 benzinemotor, 71
pk, top 161 km/h; de Tipo en de
Tipo DGT 1585 cm3 benzinemotor,
90 pk, top 178 km/h; de Tip met
1697 cm3 dieselmotor, 58 pk, top
150 km/h; en de Tipo T.ds. met
1929 cm3 turbo dieselmotor, 90
pk, top 175 km/h.
De Mitsubishi Turbo-diesel komt
deze maand naar ons land.
Dat zal ook te maken hebben met
maakt goede herstart
Het Poolse automerk FSO, dat
staat voor Fabry ca Samochodow
Osobowych vertaald personen
auto fabriek, heeft een goede
herstart gehad in Nederland. Het
automerk is eerder op de Neder
landse markt geweest onder de
naam Polonez, de Importeur was
toen de Blnckhorst Auto-Import
die er In 1986 mee gestopt is.
Eind 1987 werd de draad weer
opgepakt door de AbemiJ Hol
ding waarin o.a. de importeurs
van Mitsubishi, Huyndal, Harley
Davindson, Moto Guzzi, Jawa,
Amsjtorn, Hesketh en Trinklng
hulzen. De Polonez onder de
nieuwe fabrieksmerknaam FSO
heeft als nieuwe Importeur de fa.
Abimex In Ridderkerk gekregen.
Importeur Abimex heeft de za
ken goed aangepakt, in 1987 heeft
men alle contacten gelegd en er
voor gezorgd dat de FSO auto's
volgens Nederlandse kwaliteiteisen
uit de Poolse fabriek komen. Die
uitlevering is april dit jaar begon
nen en in die kode tijd kan toch al
de conlusie getrokken worden dat
de huidige FSO auto's op een veel
hoger kwaliteits niveau staan dan
voorheen, daarbij is de prijs toch
laag gebleven, namelijk rond de 10
en 12 mille en de uitrusting com
pleet. Kortom er wordt veel auto
voor weinig geld geboden en dat
gaat er bij het Nederlandse publiek
wel in.
De heer van Marsbergen van
Abimex stelt dat de vraag naar een
goedkope nieuwe personenauto
alleen maar zal toenemen. De in
voering van de APK, de verplichte
autokeuring, heeft die tendens al
ingezet. Het gat tussen zo'n afge
keurd ouwetje en een nieuwe
West-Europese of Japanse auto is
voor menig autorijder te groot. De
prijs van een simpele middenklas
ser ligt nu al ver boven de 20 dui
zend gulden. FSO brengt de beide
ruime middenklassers de FSO
Classic en de FSO Prima voor rond
de tienduizend gulden. Het sedan
model, 4-deurs Classic start bij
9.999 - en de hatchback 5-deurs
Prima bij 11.999.-.
Door deze zeer scherpe prijs
stelling, immers het zijn heel ruime
auto's voor 5 volwassen personen
met ook nog veel bagage en met
De Poolse auto is inmiddels volwassen geworden
een nieuwe krachtige 1500 cc mo
tor met 5-versnellingen, verwacht
men er jaarlijks zeker 1000 van te
kunnen verkopen. Er wordt een in
vestering van zo'n 7 miljoen ge
pleegd, met de organisatie en het
opstarten is nu al bijna een miljoen
gemoeid, de nieuwbouw vergt ruim
3 miljoen, de personeelsmveste-
rmg, 20 man, ruim 1 miljoen en het
reclamebudget ruim 1V4 miljoen.
Een groot probleem voor FSO in
voorbije jaren was de kwaliteit.
Oost-Europese auto's staan toch al
niet best bekend om hun kwaliteit
en technische innovatie. Door de
veranderde economische situatie
moet Polen echter wel aan buiten
landse deviezen zien te komen en
dus exporteren. Het toeval wil dat
de zaak weer erg actueel is, de
prijzen van goederen in Polen zijn
sterk verhoogd en geld om ze aan
te schaffen is er nauwelijks, van
daar weer de stakingen en onrust,
war overigens de autofabriek dit
keer niet onder valt. Het is daar be
kend dat wil men geld verdienen
men goede kwaliteit moet leveren
en aan de verlangens van het bui
tenland moet kunnen voldoen.
Voor FSO hield dat in moderni
seringen en betere kwaliteit. Men
heeft in Polen de produktie gewij
zigd en gemoderniseerd. Nieuw is
ook een uitgebreide kwaliteitscon
trole in de fabriek volgens de eisen
van de Nederlandse importeur.
Vervolgens zal in Nederland elke
FSO wederom volledig worden ge
controleerd, de importeur neemt
deze controle met alle herstelling
volledig op zich, zodat uiteindelijk
een perfecte auto bij de dealer
komt. Om dat duidelijk te maken en
uit te dragen wordt op iedere FSO
3 volle jaren garantie gegeven,
uniek voor een Europese auto.
Voorlopig wordt FSO in twee
versies op de markt gebracht, de
FSO Classic en de FSO Prim. De
Classic is er in 2 uitvoeringen de
Sedan en de Stationcar, de Prima
kent 3 uitvoeringen in Hatchback
namelijk de CLE, SLE en SLX. La
ter worden meerdere modellen ver
wacht. Begin 90-er ja'en wordt
reeds een heel nieuw model ver
wacht met een moderner westers
uiterlijk en geavanceerde techniek
zoals voorwielaandrijving, rondom
onafhankelijke wielophanging,
schone moderne motoren enz. Een
prototype is al gereed en kreeg de
naam FSO Wars. Produktie zal pas
dan plaatsvinden als de geheel
nieuwe fabriekshal in Polen is in
gericht.
De moderne techniek en machi
nes daan/oor zullen geleverd wor
den door het Japanse Daihatsu,
met concern is onlangs een sa
menwerkingsovereenkomst gete
kend en van de Poolse FSO-Dai-
hatsu wordt veel verwacht, dit ver
klaart wellicht ook de grootse aan
pak van het Abemij concern mid
dels de nieuwe importdivisie Abi
mex. Niettemin zijn de huidige
Classic en Prima modellen ook
zeer interessant, vooral vanwege
de prijs. De Classic is een conven
tionele 4-deurs sedan of een daar
van afgeleide stationcar. Hij heeft
een 1,5 liter katalysator motor met
60 kW/82 en een koppel van 114
Nm. Hij heeft een lengte van 4.23
meter en weegt een 1000 kg, hij
magt tussen de 400 en 500 kg la
den en nog eens 1000 kg trekken.
Het is dus een heel forse auto die
makkelijk plaats biedt aan 5 perso
nen en flink wat bagage. Hij stamt
duidelijk af van de Fait 125, voor
wie zich dat model althans nog
herinneren kan. De Classic is zeer
compleet uitgevoerd en kost
slechts 9.999 -, een ongekend
lage prijs voor een dergelijke grote
auto.
De Prima toont wat moderner
dan de Classic, het is een 5-deurs
hatchback, hij heeft eveneens de
1,5 liter motor met katalysator met
60 kW/82 PK, hij is wat gestroom-
lijnder dan de Classic sedan waar
door de prestaties wat beter zijn en
het verbruik wat minder, door elk
aar moet voor deze auto's echter
een verbruik van 1:10 gerekend
worden.
De Prima is nog completer
uitgevoerd dan de Classic, hij is
luxer en heeft meer extra's, toch is
hij er al vanaf 11.999 -,
iiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
het feit dat de turbo-diesel uitvoe
ringen nog even op zich lieten
wachten. Importeur Hart Nibbrig
Greeve B V. maakt bekend dat de
Galant TD met een 1,8 liter turbo
dieselmotor vanaf begin juni lever
baar zal zijn. Ten opzichte van z'n
voorgangers heeft ook deze versie
van de Galant een opwaardering
ondergaan, resulterend in een
comfortabele en uiterst complete
reiswagen.
Gestreefd is naar een verlening
van de levensduur van de turbo
diesel, wat geleid heeft tot een ge
modificeerde motor. De pas geïn
troduceerde Multigarantie geldt
dan ook voor deze oersterke turbo
diesels, waarmee Mitsubishi zich
bewust in de top van het marktseg
ment plaatst. De prijzen zijn als
WIEBIJDEPINKEN WIL
GAAN WINKELEN GAAT
EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
volgt: GL 38.995.-; GL met stuur
bekrachtiging 41.895.-; GLS
46.645 - en de GLS Sunroof
48.745.-. Met name de GLS ver
sies zijn geheel afgestemd op de
veeleisende en verwende rijder die
veel kilometers moet maken. Het
vermogen van de turbodiesel, die
de Galant een topsnelheid verleent
van 162 km/uur, ligt op 55 kW bij
4500 omw/min; het maximum
koppel van 152 Nm wordt bereikt
bij 2500 omw/min. De turbodiesel
is voorzien van een roterende
brandstof pomp. Het verbruik ligt bij
90 km/uur op 4,8, bij 120 km/uur
op 6,8 en in stadsverkeer op 7,3
(volgens ECE-normen). Aan de
krachtbron gekoppeld is een vijf
versnellingsbak met gunstige over
brengingsverhoudingen. Evenals
bij de benzineversies is de turbo
diesel voorzien van een dubbel
kruislings gescheiden remcircuit
met bekrachtiging. HNG B V. ver
wacht dit jaar circa duizend Ga
lants TD te zullen verkopen.
Bellamypark 18 Vlissingen. Tel. 17585
Voor 'n allesovertuigende proefrit verwachten wij u in ons bedrijf te Goes
Prijzen excl. afleveringskosten
Fruitlaan 12-14 4462 EP Goes Tel. 01100-32150
Ad Akkermans privé 01198-1662
Vert. Piet Vogelaar privé 01100-14767
MERK/TYPE KM-STAND BOUWJ.
Nu ook een Galant in
Turbo-diesel uitvoering
Hyundai is in korte tijd uitgegroeid tot
een van de grotere autoproducenten op de
wereldmarkt. Zo werd dit merk hel afgelopen
jaar in Amerika het grootste van alle import-
merken in haar klasse. En ook in Nederland is
Hyundai bijzonder suksesvol: in 1987 veruit de
snelste groeier met een verviervoudiging van de
verkoop! Als er zoveel nieuwe Hyundai's
worden verkocht, komen er natuurlijk ook vee!
inruilauto's binnen. Van alle merken. En dat
fileren van een AANBOD
21.950.-
7.000.-
6.750.-
5.500.-
7.450.-
13.750.-
14.750.-
13.500.-
14.500.-
9.500-
13.500.-
13.950.-
16.500.-
8.500.-
11.500.-
16.500.-
9.500.-
13.500.-
Ford Sierra Laser 31.000 km
Skoda Rapid Coupé
Datsun Cherry DX 1.3 3-drs
Citroèn Visa II 5-drs
Citroën GSA
Citroen Visa RE 5-drs. 18.000 km
Suzuki Swift GL 5-drs. 24.000 km
Seat Ibiza Playa 24.000 km
Peugeot 305 GL 13.000 km
Peugeot 505 GL
Talbot Solara Executive LPG
Nissan Cherry Diesel 77.000 km
Nissan Bluebird SGL 65.000 km
Hyundai Pony 5-drs. 43.000 km
Hyundai Stellar 1600 66.000 km
Seat Malaga GLX LPG 32.000 km
Hyundai Pony 5-drs. 22.000 km
Opel Rekord combi diesel
Hyundai Pony 1500 nieuw v.a. 18.000.- rijklaar
'86
'84
'82
'82
'83
'86
'86
'86
'85
'83
'85
12-'85
'84
'84
'84
'85
'84
'83