Profiteer van het sukses van Hyundai auto-tip DE NIEUWE FIAT TIPO Galant Turbo-diesel komt deze maand GRANDIOOS OCCASIONS.' AUTOBEDR. SORBER Fiat Tipo volop leverbaar ALLES VOOR DE AUTO MIRA AUTOSHOP bij ons in de showroom SENS A TIE BIJ Ft A T A UTOBEDR. BRIT A NNIA rpTTjArn AUTOBEDRIJF BRITANNIA /F777 De nieuwe FSO Prima. Te veel auto voor te weinig geld. 1001 KADO'S OM VADER TE VERRASSEN vanaf 11.999,- Oost-Souburg - Kanaalstraat 75 - Tel. 01184-67658 Vlissingen - Gildeweg 13 - Tel. 01184-10406 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JUN11988 Onderscheid Programma Welkom bij Kwaliteit Programma Ook voor in- of opbouw KOOP BIJ DE MAN DIE VAKKUNDIG INSTALLEREN KAN Goes 01100-30474 Dr. A.F. Philipsstraat 16 auto~ti rl I I F* I II INDUSTRIEWEG 19-VLISSINGEN-01184-17736 1 1L~ ■t pm Met een grootschalige publie- kintroductie pakt Flat Auto Ne derland de zaken rond de nieuwe Fiat Tipo groots aan. Be halve het inschakelen van alle media zijn ook in het hele land op ongeveer 500 grote bill boards advertenties verschenen over de Fiat Tipo. Tot 9 Juni was hierop een integrerende par- keermeter te zien met de tekst „Op deze plaats wordt vanaf 9 juni één brok temperament ge parkeerd", en In de nacht van 8 en 9 juni werden de billboards overgeplakt met de Fiat Tipo. Dat was tevens het sein voor alle dealers de nieuwe Fiat Fipo te gaan verkopen en verder te pro moten, want ook bij de dealers zal de nieuwe Fiat slogan: „Eén brok temperatment" worden voorgezet, hij komt in de plaats van het ver trouwde Fiat gezegde „Uniek in prijs en prestatie" Met de Fiat Tipo breekt voor Fiat ook een nieuwe tijd aan. De Tipo gaat de Ritmo en later ook de Regata vervangen. We hebben het als eens eerder ge steld: Het werd tijd, de Ritmo kon het grote publiek niet meer impo neren; maar voor Fiat is het toch belangrijk in dit segment te blijven penetreren. De auto's c.q. autover kopen worden in klassen of seg menten onderverdeeld. Het A-se- gement is de kleine klasse, daarin scoort Fiat met ruim 30% goed, dat B-segment is de klein midden klasse en ook daar heeft Fiat met 13% een goed aandeel, we heben het dan over resp. de Fiat Panda en Fiat Uno. Het grootste deel van de autoverkopen vindt echter in de segmenten C en D plaats, de totale middenklasse, namelijk 60% van alle verkopen. De Ritmo en Regata, al wat langer dan de doorsnee concurrenten in die klasse op de markt, konden het niet meer goed bolwerken. Met de komst van de nieuwe Tipo wordt dat anders, de nieuwe Tipo zal het grootste deel van het C- en D-segment beslaan en door zijn alles omvattend tem perament zich een royale plaats in die klasse verwerven. De nieuwe Tipo is een auto van de nieuwe moderne generatie, modern en ka rakteristiek van uiterlijk, zeer ruim Poolse automerk FSO AUTO WOUTERS 6.400 1987 Austin Maestro 16 HLS 86.000 1984 BMW 316 129.000 1983 BMW 525 E aut. div. acc 48.000 1985 Fiat 127 1050 L 75.000 1980 Fiat Panda White 50.000 1985 Fiat Panda Carrara 13.000 1987 Ford Taunus 16 L 4-drs 93.000 1980 Mazda 626 GLX aut. 5-drs 33.000 1986 Mercedes 200 D 193.000 1982 Mercedes 230 TE 108.000 1983 Opel Kadett 16S Caravan 43.000 1986 Opel Rekord 20 S 105.000 1979 Renault 18TS Break 150.000 1981 Toyota Tercel 109.000 1980 VW Golf S 100.000 1975 Volvo 343 GL 118.000 1979 Volvo 340 GL 5-drs 87.000 1983 Austin Montego 20 EFI 39.000 1987 Toyota Starlet 16.000 1986 26.000 1987 40.000 1985 Komt nog binnen: BMW 323i div. acc 84.000 1985 BMW 520i LPG 78.000 1986 120.000 1981 en comfortabel van binnen, zeer compleet uitgerust met behalve alle erop en eraan 5 deuren, 5 ver snellingen, 2 buitenspiegels en vei ligheidsgordels vóór en achter standaard, en tot slot met een zeer geavanceerde techniek wat niet al leen tot uiting komt m de rij-eigen- schappen, de wegligging, de pres tatie en het verbruik maar zeker ook in de kwaliteit, de duurzaam heid (o.a. verzinkt plaatwerk) en bedrijfszekerheid (weinig onder houd en kosten). Tipo staat in het Italiaans voor type, en met beide begrippen wordt het individuele karakter van een soort aangegeven. In dit geval werd de naam gekozen om het unieke van de nieuwe Fiat te bena drukken en vanwege de manier waarop hij zich van alle andere auto's onderscheidt. Fiat heeft de Tipo gecreeerd als de Europese auto voor de jaren negentig. Een auto die is ontworpen en tot stand gebracht om het best denkbare antwoord te geven op de vragen van automobilisten in ons wereld deel. Maar hoe belangrijk dit doel ook was, de Tipo heeft niets van zijn eigen identitiet of dp wezenlijke aspecten van zijn Italiaanse af komst verloren. De Tipo biedt alle uitzondelijke kwaliteitsaspecten op het gebied van prestaties, weglig ging en rijplezier van de recente Fiatmodellen op een nog in drukwekkender manier. Als meest geavanceerde model van zijn klasse biedt de Tipo een tot nu toe ondenkbaar kwaliteitsniveau als het gaat om ruimte, comfort, ele gantie, stevigheid, betrouwbaar heid en onderhoudskosten. De i iposerie omvat voor de Ne derlandse markt. 4 verschillende benzine- en dieselmotoren; 2 uit voeringsniveaus, waarvan de meest luxueuze DGT wordt ge noemd; deze is uitgerust met digi tale instrumenten; kortom 6 versies in totaal. Aan de buitenzijde zijn de verschillende uitvoeringen en mo toren slechts te herkennen aan de tails en het gebruik van de „DGT" en „T.ds" typeplaatjes. Alle andere onderscheidende kenmerken zijn bewust vermeden om de zelfbe wuste volwassenheid van de naam Tipo te onderstrepen. Het 1372 cm3 benzinemodel zal naar ver wachting de belangrijkste uitvoe ring van de Tiporeeks zijn. Een vol ledig overzicht van de Tipomodel- len, zoals die in Nederland worden geleverd: De Tipo en de Tipo DGT met 1372 cm3 benzinemotor, 71 pk, top 161 km/h; de Tipo en de Tipo DGT 1585 cm3 benzinemotor, 90 pk, top 178 km/h; de Tip met 1697 cm3 dieselmotor, 58 pk, top 150 km/h; en de Tipo T.ds. met 1929 cm3 turbo dieselmotor, 90 pk, top 175 km/h. De Mitsubishi Turbo-diesel komt deze maand naar ons land. Dat zal ook te maken hebben met maakt goede herstart Het Poolse automerk FSO, dat staat voor Fabry ca Samochodow Osobowych vertaald personen auto fabriek, heeft een goede herstart gehad in Nederland. Het automerk is eerder op de Neder landse markt geweest onder de naam Polonez, de Importeur was toen de Blnckhorst Auto-Import die er In 1986 mee gestopt is. Eind 1987 werd de draad weer opgepakt door de AbemiJ Hol ding waarin o.a. de importeurs van Mitsubishi, Huyndal, Harley Davindson, Moto Guzzi, Jawa, Amsjtorn, Hesketh en Trinklng hulzen. De Polonez onder de nieuwe fabrieksmerknaam FSO heeft als nieuwe Importeur de fa. Abimex In Ridderkerk gekregen. Importeur Abimex heeft de za ken goed aangepakt, in 1987 heeft men alle contacten gelegd en er voor gezorgd dat de FSO auto's volgens Nederlandse kwaliteiteisen uit de Poolse fabriek komen. Die uitlevering is april dit jaar begon nen en in die kode tijd kan toch al de conlusie getrokken worden dat de huidige FSO auto's op een veel hoger kwaliteits niveau staan dan voorheen, daarbij is de prijs toch laag gebleven, namelijk rond de 10 en 12 mille en de uitrusting com pleet. Kortom er wordt veel auto voor weinig geld geboden en dat gaat er bij het Nederlandse publiek wel in. De heer van Marsbergen van Abimex stelt dat de vraag naar een goedkope nieuwe personenauto alleen maar zal toenemen. De in voering van de APK, de verplichte autokeuring, heeft die tendens al ingezet. Het gat tussen zo'n afge keurd ouwetje en een nieuwe West-Europese of Japanse auto is voor menig autorijder te groot. De prijs van een simpele middenklas ser ligt nu al ver boven de 20 dui zend gulden. FSO brengt de beide ruime middenklassers de FSO Classic en de FSO Prima voor rond de tienduizend gulden. Het sedan model, 4-deurs Classic start bij 9.999 - en de hatchback 5-deurs Prima bij 11.999.-. Door deze zeer scherpe prijs stelling, immers het zijn heel ruime auto's voor 5 volwassen personen met ook nog veel bagage en met De Poolse auto is inmiddels volwassen geworden een nieuwe krachtige 1500 cc mo tor met 5-versnellingen, verwacht men er jaarlijks zeker 1000 van te kunnen verkopen. Er wordt een in vestering van zo'n 7 miljoen ge pleegd, met de organisatie en het opstarten is nu al bijna een miljoen gemoeid, de nieuwbouw vergt ruim 3 miljoen, de personeelsmveste- rmg, 20 man, ruim 1 miljoen en het reclamebudget ruim 1V4 miljoen. Een groot probleem voor FSO in voorbije jaren was de kwaliteit. Oost-Europese auto's staan toch al niet best bekend om hun kwaliteit en technische innovatie. Door de veranderde economische situatie moet Polen echter wel aan buiten landse deviezen zien te komen en dus exporteren. Het toeval wil dat de zaak weer erg actueel is, de prijzen van goederen in Polen zijn sterk verhoogd en geld om ze aan te schaffen is er nauwelijks, van daar weer de stakingen en onrust, war overigens de autofabriek dit keer niet onder valt. Het is daar be kend dat wil men geld verdienen men goede kwaliteit moet leveren en aan de verlangens van het bui tenland moet kunnen voldoen. Voor FSO hield dat in moderni seringen en betere kwaliteit. Men heeft in Polen de produktie gewij zigd en gemoderniseerd. Nieuw is ook een uitgebreide kwaliteitscon trole in de fabriek volgens de eisen van de Nederlandse importeur. Vervolgens zal in Nederland elke FSO wederom volledig worden ge controleerd, de importeur neemt deze controle met alle herstelling volledig op zich, zodat uiteindelijk een perfecte auto bij de dealer komt. Om dat duidelijk te maken en uit te dragen wordt op iedere FSO 3 volle jaren garantie gegeven, uniek voor een Europese auto. Voorlopig wordt FSO in twee versies op de markt gebracht, de FSO Classic en de FSO Prim. De Classic is er in 2 uitvoeringen de Sedan en de Stationcar, de Prima kent 3 uitvoeringen in Hatchback namelijk de CLE, SLE en SLX. La ter worden meerdere modellen ver wacht. Begin 90-er ja'en wordt reeds een heel nieuw model ver wacht met een moderner westers uiterlijk en geavanceerde techniek zoals voorwielaandrijving, rondom onafhankelijke wielophanging, schone moderne motoren enz. Een prototype is al gereed en kreeg de naam FSO Wars. Produktie zal pas dan plaatsvinden als de geheel nieuwe fabriekshal in Polen is in gericht. De moderne techniek en machi nes daan/oor zullen geleverd wor den door het Japanse Daihatsu, met concern is onlangs een sa menwerkingsovereenkomst gete kend en van de Poolse FSO-Dai- hatsu wordt veel verwacht, dit ver klaart wellicht ook de grootse aan pak van het Abemij concern mid dels de nieuwe importdivisie Abi mex. Niettemin zijn de huidige Classic en Prima modellen ook zeer interessant, vooral vanwege de prijs. De Classic is een conven tionele 4-deurs sedan of een daar van afgeleide stationcar. Hij heeft een 1,5 liter katalysator motor met 60 kW/82 en een koppel van 114 Nm. Hij heeft een lengte van 4.23 meter en weegt een 1000 kg, hij magt tussen de 400 en 500 kg la den en nog eens 1000 kg trekken. Het is dus een heel forse auto die makkelijk plaats biedt aan 5 perso nen en flink wat bagage. Hij stamt duidelijk af van de Fait 125, voor wie zich dat model althans nog herinneren kan. De Classic is zeer compleet uitgevoerd en kost slechts 9.999 -, een ongekend lage prijs voor een dergelijke grote auto. De Prima toont wat moderner dan de Classic, het is een 5-deurs hatchback, hij heeft eveneens de 1,5 liter motor met katalysator met 60 kW/82 PK, hij is wat gestroom- lijnder dan de Classic sedan waar door de prestaties wat beter zijn en het verbruik wat minder, door elk aar moet voor deze auto's echter een verbruik van 1:10 gerekend worden. De Prima is nog completer uitgevoerd dan de Classic, hij is luxer en heeft meer extra's, toch is hij er al vanaf 11.999 -, iiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii het feit dat de turbo-diesel uitvoe ringen nog even op zich lieten wachten. Importeur Hart Nibbrig Greeve B V. maakt bekend dat de Galant TD met een 1,8 liter turbo dieselmotor vanaf begin juni lever baar zal zijn. Ten opzichte van z'n voorgangers heeft ook deze versie van de Galant een opwaardering ondergaan, resulterend in een comfortabele en uiterst complete reiswagen. Gestreefd is naar een verlening van de levensduur van de turbo diesel, wat geleid heeft tot een ge modificeerde motor. De pas geïn troduceerde Multigarantie geldt dan ook voor deze oersterke turbo diesels, waarmee Mitsubishi zich bewust in de top van het marktseg ment plaatst. De prijzen zijn als WIEBIJDEPINKEN WIL GAAN WINKELEN GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll volgt: GL 38.995.-; GL met stuur bekrachtiging 41.895.-; GLS 46.645 - en de GLS Sunroof 48.745.-. Met name de GLS ver sies zijn geheel afgestemd op de veeleisende en verwende rijder die veel kilometers moet maken. Het vermogen van de turbodiesel, die de Galant een topsnelheid verleent van 162 km/uur, ligt op 55 kW bij 4500 omw/min; het maximum koppel van 152 Nm wordt bereikt bij 2500 omw/min. De turbodiesel is voorzien van een roterende brandstof pomp. Het verbruik ligt bij 90 km/uur op 4,8, bij 120 km/uur op 6,8 en in stadsverkeer op 7,3 (volgens ECE-normen). Aan de krachtbron gekoppeld is een vijf versnellingsbak met gunstige over brengingsverhoudingen. Evenals bij de benzineversies is de turbo diesel voorzien van een dubbel kruislings gescheiden remcircuit met bekrachtiging. HNG B V. ver wacht dit jaar circa duizend Ga lants TD te zullen verkopen. Bellamypark 18 Vlissingen. Tel. 17585 Voor 'n allesovertuigende proefrit verwachten wij u in ons bedrijf te Goes Prijzen excl. afleveringskosten Fruitlaan 12-14 4462 EP Goes Tel. 01100-32150 Ad Akkermans privé 01198-1662 Vert. Piet Vogelaar privé 01100-14767 MERK/TYPE KM-STAND BOUWJ. Nu ook een Galant in Turbo-diesel uitvoering Hyundai is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grotere autoproducenten op de wereldmarkt. Zo werd dit merk hel afgelopen jaar in Amerika het grootste van alle import- merken in haar klasse. En ook in Nederland is Hyundai bijzonder suksesvol: in 1987 veruit de snelste groeier met een verviervoudiging van de verkoop! Als er zoveel nieuwe Hyundai's worden verkocht, komen er natuurlijk ook vee! inruilauto's binnen. Van alle merken. En dat fileren van een AANBOD 21.950.- 7.000.- 6.750.- 5.500.- 7.450.- 13.750.- 14.750.- 13.500.- 14.500.- 9.500- 13.500.- 13.950.- 16.500.- 8.500.- 11.500.- 16.500.- 9.500.- 13.500.- Ford Sierra Laser 31.000 km Skoda Rapid Coupé Datsun Cherry DX 1.3 3-drs Citroèn Visa II 5-drs Citroën GSA Citroen Visa RE 5-drs. 18.000 km Suzuki Swift GL 5-drs. 24.000 km Seat Ibiza Playa 24.000 km Peugeot 305 GL 13.000 km Peugeot 505 GL Talbot Solara Executive LPG Nissan Cherry Diesel 77.000 km Nissan Bluebird SGL 65.000 km Hyundai Pony 5-drs. 43.000 km Hyundai Stellar 1600 66.000 km Seat Malaga GLX LPG 32.000 km Hyundai Pony 5-drs. 22.000 km Opel Rekord combi diesel Hyundai Pony 1500 nieuw v.a. 18.000.- rijklaar '86 '84 '82 '82 '83 '86 '86 '86 '85 '83 '85 12-'85 '84 '84 '84 '85 '84 '83

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 6