Niet ikmaar het onderwijs is aan een adempauze toe Festival Nieuwe Muziek in het teken van John Cage Pleziervaarten van Antwerpen naar Goes Open dag bij vliegclub MIDDELBURG - Rust, de grote wens van scheidend schooldirecteur van de Waayenburgh, de heer de Waard. Met die rust doelt hij niet op zijn op handen zijnde VUT, maar geeft hij te kennen dat het vol gens hem de hoogste tijd is om binnen het onderwijs een adempauze in te lassen. „Het onderwijs heeft in een korte periode zoveel veranderingen meegemaakt, dat het nu zo langza merhand weer eens tijd wordt dat de schoolbestu ren en docenten zich met hun vak bezig kunnen houden", aldus De Waard. „Examenonderdelen bij voorbeeld, we weten nu al dat ze volgend jaar op nieuw gewijzigd zullen worden. Al die veranderin gen brengen onrust, ook bij docenten en het spreekt voor zich dat dat het onderwijs nooit ten goede kan komen." MIDDELBURG - Het Festival Nieuwe Muziek is dit jaar opgebouwd rondom de Amerikaanse com ponist John Cage die tijdens dit festival van 27 juni tot 2 juli persoonlijk aanwezig is. Dit festival wordt al weer het twaalfde binnen de Zeeuwse grenzen en duurt van donderdag 16 juni tot en met zaterdag 9 juli. Naast een twintigtal concerten zijn er work shops, lezingen, een filmprogramma, enkele ten toonstellingen en een bijzondere foto-expositie. Programma 315 De Waard verlaat De Waayenburgh „Of meneer Deetman weg moet? "Ach", antwoordt hij diplomatiek, „Je weet nooit wat je krijgt, wel wat je hebt. Als er straks een andere mi nister komt, komen er ook weer andere plannen." "Wel heeft minister Deet man heel wat blunders gesla gen. Pas nog met de LBO-exa- mens. De manier van nakijken moest helemaal worden her zien. Het zou goed zijn wan neer die mensen achter de bu reau's van het Ministerie eens een jaartje in de praktijk mee zouden draaien. Het onderwijs is nu veel te veel in de politiek terecht gekomen. Je leest al lerlei rapporten -komt aan het eigenlijke werk niet toe- en krijgt dan te horen dat de plannen weer niet doorgaan. Wat er aan verandering komt maakt me niet meer zo uit, als er maar zekerheid over is." De Waard begon als ad junct-directeur op de Waayenburgh -de Middel burgse Christelijke Scholen gemeenschap voor Beroepson derwijs- in 1967. Later, in 1976, werd hij directeur. „Ik ben er een heel klein beetje ingerold. Ik werkte al tien jaar in Katwijk als leraar en had een collega die in dit type onderwijs terechtkwam. Hij was er zo enthousiast over dat ik, daardoor geinspireerd, bij een zelfde soort school sol liciteerde. Dit onderwijs trekt me bijzonder aan, je ziet dat je voor deze leerlingen veel bete kenen kan. Leerlingen die op een basisschool moeite met le ren hadden, een beetje naar beneden gedrukt zijn en hier met een leuk diploma slagen." „In onderwijskundige zin heb ik als directeur niets meer met de leerlingen te maken, toch houd ik goed contact met ze. Wel eens op een negatieve manier, wanneer het in de klas fout gaat, maar ook bij persoonlijke probleempjes blijken ze de weg naar mijn deur gemakkelijk te vinden. Ik ben, dacht ik, niet streng. Ik zal het verhaal altijd van beide zijden willen horen, zo wel van de docent als van de leerling en daarna horen ze wat er verder gebeurt. Na tuurlijk word je wel eens beet genomen, ik kan me dat van de leerling uit ook best voor stellen. Ondanks hun mooie verhaal krijgen ze dan toch te horen dat ik ze een uur terug iaat komen." „Bij problemen thuis is het vaak moeilijker. Ouders die niets meer bij willen dragen in de studie van hun dochter. Wat doe je in zo'n geval? Je probeert ze de weg te wijzen, vertelt ze dat ze een tegemoet koming in de studiekosten kunnen krijgen, maar de leer ling mist wel een stukje ge borgenheid." Steeds weer komt in het ge sprek naar voren dat de heer de Waard goede begeleiding op school van groot belang vindt. „Bij de leerling die stage loopt bij Vijvervreugd of Der Boede kan het allemaal best wel eens even te veel worden. In zo'n situatie moet er wel iemand zijn die haar opvangt." „Het IHNO, individueel on derwijs voor leerlingen die wat meer moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen, krijgt helaas nog vaak een stempel opgedrukt", betreurt directeur de Waard. „Ouders Schooldirecteur De Waard neemt 22 juni afscheid van De Waayenburgh. verzetten zich nogal eens, wanneer er voor hun kind in dividueel onderwijs wordt ge adviseerd. En dat terwijl de leerling het zelf vaak wel goed vindt. Er heerst ook geen en kele rivaliteit tussen de I-leer- ling en de leerlingen van de andere afdelingen, ze worden er niet op aan gekeken. Erg jammer dat de ouders er nog zo'n moeite mee hebben." Toch heeft De Waard zelf enige moeite met de vraag wat zijn I-leerlingen aan moeten vangen na het verkrijgen van hun diploma. „Ik vind het moeilijk om daar uitspraak over te doen. De leerlingen hebben tijdens hun stagepe riode kunnen ontdekken wat lukt en wat niet. Sommigen komen zo ook aan een baan. Destijds hebben we samen met iemand van het arbeidsbureau geprobeerd om onze leerlingen te bemiddelen, maar om fi nanciële redenen is dit later stopgezet. Als school mis je de faciliteiten voor dit soort ac ties. Je zou iemand moeten hebben die contacten legt met de bedrijven en die bovendien het soort leerlingen kent." Nu het behalen van een di ploma allang geen garantie meer is voor werk, waar kij ken ouders dan naar bij het opgeven van nieuwe leerlin gen? „Ze kiezen soms voor de Waayenburgh omdat het hoofdzakelijk meisjes zijn die de opleiding volgen, of omdat het een kleine school is. Je moet het als school voorname lijk hebben van de mond op mond reclame. Je goede naam. Maar dat stukje goodwill kan je ook binnen de kortste keren weer kwijtraken wanneer de school op een of andere manier in opspraak wordt gebracht" „Er begint zo langzamer hand een gevecht om leerlin gen te komen. Er zijn er steeds minder en met name de scho len voor het lager beroepson derwijs worden pas in het al lerlaatste geval gekozen. Ouders zien hun kind liever op een gymnasium dan in het LBO. Hier is echt sprake van een negatieve selectie. Erg jammer, want de leerlingen die, zoals ik het noem, weinig 'zitvlees' hebben kunnen veel beter hier terechtkomen dan bijvoorbeeld op een MAVO. Je ziet ze daar finaal mislukken. Ze blijven een paar keer zitten en toch maar doorzetten. En dat terwijl er tegenwoordig goede afspraken tussen scho len onderling zijn, zodat een laatbloeiende LBO-er kans maakt door te stoten tot HA- VO-niveau. Misschien niet aardig om te zeggen maar de MAVO laat nu ook makkelij ker leerlingen toe, tenslotte is elke leerling er een. Gelukkig is het niet zo dat men probeert elkaar vliegen af te vangen. Er is regelmatig overleg tussen acht scholen voor het Christe lijk Voortgezet Onderwijs en dan komt onder meer de voor lichting aan de ouders ter - -FOTOZESA sprake. We wijzen erop toch vooral te kijken naar het be lang van de leerling. Ook ma ken we gezamenlijke afspra ken over advertenties, zodat we elkaar niet dood concurre ren. Inmiddels is uit onder zoeken gebleken dat maar een klein percentage leerlingen afkomt op een advertentie, maar ach, je doet het toch, dat percentage heb je dan in ieder geval binnen." Officieel gaat hij 1 augustus met de VUT, maar 22 juni neemt de directeur van de Waayenburgh afscheid van alle mensen 'waar hij zo pret tig mee samengewerkt heeft'. „Ik blijf nog wel even bezig in het organisatieleven. Ik zit in de Zeeuwse Protestantse Schoolraad en ben ook ge vraagd in het bestuur van een basisschool in Oost-Souburg. Het liefst wil ik actief blijven, in plaats van aan de kant te gaan zitten. Zolang ik nog ge zond ben, kan ik dit werk niet laten liggen." De rederij Flandria gaat vanaf zaterdag regelmatig dagtochten organiseren van Antwerpen naar Goes. GOES - Goede contacten tussen de steden Antwerpen en Goes hebben er toe geleid dat de bekende Belgische rederij Flandria deze zomer dagtochten gaat organiseren van de Sinjorenstad naar de Ganzestad. Weliswaar is het aantal vaarten dit jaar nog bescheiden, uitbreiding van het vaarprogramma behoort echter tot de mogelijkheden. De dagtocht Antwerpen - Goes wordt tijdens de Binnenstadsfeesten officieel gedoopt. Zaterdag 11 juni kunnen belangstellenden aan de Scheldekade in Antwerpen voor de eerste maal aan boord voor een vaart richting Goes. In de zomermaanden wordt de tocht zes keer herhaald. Er wordt gevaren op 19,23 en 26 juli, op 9,16 en 23 augustus. Dat betekent dat meestal op dinsdag van wal wordt gestoken. Een bewuste keuze omdat juist op die dag in Goes de weekmarkt wordt gehouden. De Belgische opvarenden hebben dan niet alleen de gelegenheid om op het gemak in de Ganzestad rond te neuzen, maar kunnen meteen een kijkje nemen bij de in Goes aanwezige marktkooplieden. De opvarenden gaan in de ochtenduren in Antwerpen aan boord om enige uren later af te meren in de buurt van de stadshaven in Goes. Aan het eind van de middag keert het gezelschap naar Antwerpen terug. Zaterdag hebben de Zuiderburen voor de eerste keer de gelegenheid om kennis te maken met Goes. Gezien de festiviteiten tijdens de Binnenstadsfeesten vallen de Sinjoren meteen met hun neus in de 'Hollandse' boter. Op zaterdag 18 en zondag 19 juni houdt de Vliegclub Midden- Zeeland open huis. Iedereen die wil kennismaken met het zweefvliegen kan die dagen tegen gereduceerd tarief een ken- nismakingsvlucht maken in een van de zweefvliegtuigen van de organiserende vereniging. Tijdens de open dagen kunnen be langstellenden tussen tien uur 's morgens en zeven uur 's avonds een kijkje komen nemen op het vliegveld Midden-Zeeland. Te gen betaling van 17,50 kan een vlucht worden gemaakt boven het Veerse Meer en de omgeving van Amemuiden. Daarnaast kunnen de bezoekers kennismaken met de activiteiten van de Vliegclub Midden-Zeeland. Het idee om een John Cage Festival te organiseren leefde al zo'n zes jaar, maar steeds bleef het bij concerten. Nu vindt dit festival dan eindelijk plaats en wordt dit het eerste in Nederland rond deze 76-ja- rige componist/kunstenaar. Aanvullend voor veel mu ziekliefhebbers zijn er een zestal workshops, ook wel 'masterclass' genoemd, waar bij de componist door middel van lezingen en gesprekken met gastsprekers/componis ten tracht de luisteraar inzicht te geven in zijn lange en veel zijdige loopbaan als compo nist. Evenals vorig jaar zal de VPRO-radio alle concerten opnemen voor de live-uitzen ding op 16 juni en eventuele latere radio-uitzendingen. De financiering van het fes tival is in handen van de Pro vincie Zeeland en de gemeente Middelburg, terwijl voor ver schillende projekten een niet onbelangrijke bijdrage door WVC beschikbaar is gesteld. John Milton Cage werd op 5 september 1912 in Los Angeles geboren. Hij koos pas in de vroege dertiger jaren voor een professionele muzikale carriè re. Cage studeerde compositie Greetje Bijma. bij Richard Buhlig en Adolph Weiss en niet-westerse volks muziek bij Henry Cowell. Vanaf 1934 volgde hij cursus sen en contrapunt bij Arnold Schönberg. John Cage wordt regelmatig beschreven als een katalysator in muziek en andere kunst vormen, en een van de meest invloedrijke figuren van de avant-garde sedert de Tweede Wereldoorlog. In totaal heeft hij 230 composities op zijn naam staan en is hij tevens auteur van ruim 200 geschrif ten en maakte hij meer dan 300 werken op het gebied van de beeldende kunst, voorna melijk etsen en grafiek. Hij kreeg verschillende onder scheidingen. In 1968 werd hij gekozen tot lid van de Ameri can Academy and Institute of Arts and Letters en vrij recent tot 'Commandeur des Arts et Lettres'. Verder heeft hij de titel Doctor honoris causa in de uitvoerende kunsten aan het California Institute of the Arts (1986). John Cage zijn eerste com- poneerperiode staat in het te ken van ritmische patronen in combinatie met toonreeks- fragmenten. Vanaf de late ja ren dertig houdt Cage zich be zig met het zoeken naar nieuw geluidsmateriaal. Toentertijd vormde hij samen met zijn vrouw en enkele vrienden een slagwerkkwartet wat groeide tot een slagwerkensemble. In deze jaren ontstonden talrijke stukken voor slagwerk. Deze interesse voor slaginstrumen ten hangt samen met het feit dat Cage vanaf 1935 muziek voor de dans schrijft, omdat het slagwerk als coördinatie middel voor dans en muziek bij uitstek geschikt is. Zo werd hij begeleider van verschei dene dansgroepen, en was dit compositietechnisch voor hem een enorme groei. Het brengt hem tot het componeren van „rhythmic structures". De ontdekking van de zoge naamde 'geprepareerde' piano in 1940, een vinding uit nood geboren, is een van Cage's be kendste wapenfeiten. Door ruimtegebrek voor slagwerk op het toneel bij een werkop dracht voor het schrijven van begeleidende muziek voor een dans bracht hem op het idee om van een piano een slag werkersensemble voor éen speler te maken. Op exact aangegeven plaatsen tussen en om de snaren van een vleugel plaatste hij allerlei voorwer pen als stukjes plastic en gum mi, schroeven, tochtstrips en dergelijke en de pianoklank veranderde hierdoor ingrij pend. Bovendien verschilden de preparaties in het snaren- koor onderling waardoor er twee verschillende klanken ontstaan, door het linker pe daal al dan niet te gebruiken. In de vroege veertiger jaren schreef Cage uitsluitend mu ziek voor dit instrument. In zijn streven het hele gebied van hoorbaar geluid voor de muziek bruikbaar te maken gebruikt Cage vanaf 1939 elec- trische apparaten in zijn mu ziek en 'pre-elektronische mu ziek' ontstaat. In de jaren '50-'51 leerde Cage de componisten Morton Feldman, Christiaan Wolff en Earle Brown kennen en de pianist David Tudor. Deze ontmoeting leidde tot samen werking gedurende een aantal jaren. Christiaan Wolff de gene is die Cage bekend maakte met het Chinese ora kelboek 'I Tjing', Boek der veranderingen, dat vanaf die tijd vrijwel onafgebroken door Cage gebruikt wordt bij het componeren. Naast John Ca ge's muzikale ontwikkelingen is er nog een ander aspect van Cage's werk in de vorm van zijn betrekkingen met het theater en zo werd hij wel meermalen de vader van de moderne experimentele kunst genoemd. Tot slot is hij sinds vorig jaar auteur van twee opera's, Europeras 1 2 die eind 1987 in Frankfurt in première gin gen. Donderdag 16 juni wordt het festival officieel geopend door drs. J.H. Knopper met daarop volgend een pianorecital van de Japanse pianiste Aki Taka- hashi. Verder speelt het Trio, en het Greetje Bijma jazz- kwintet. Eveneens is er dan de opening van de tentoonstelling 'De Bruiloft' met 18 componis tenportretten van William Verstraeten gemaakt in 1986/ 1987 en nieuw werk van de Zwitserse kunstenaar John M. Armleder. Deze openings avond is gratis toegankelijk. Vrijdag 17 juni het Radio Kamerorkest (Oostkerk) met wereldpremières van Hans Zender en Joël Bons en twee pianoconcerten. Verder het Takahashi quartet (Klove niersdoelen). 22.30 uur. Aki Takahashi uit Japan luistert de openingsavond op met een piano-recital. Zaterdag 18 juni, 15.00 uur 'Kunst na arbeid', voor har monieorkest; 20.30 uur Aki Takahashi, pianorecital; 23.00 uur Instant Composers Pool. Maandag 20, dinsdag 21 en 22 juni vanaf 21.00 uur verto ning van verschillende video films. Donderdag 23 juni, 20.30 uur: Geoffrey Madge-piano, Mifune Tsuji - viool, Tadashi Tanaka - cello, composities uit de jaren '20; 22.30 uur: Maar ten Altena Oktet met gast Frederic Rzewski op piano. Vrijdag 24 juni, 20.30 uur: Johan Faber - slagwerk; 22.30 uur: Fernando Grillo - contra bas en het Gaudeamus strijk kwartet. Zaterdag 25 juni, 17.00 uur: John 'Snijders - piano; 21.00 uur: Michael Marang - klari net; 22.30 uur: Burton Greene Ensemble. Maandag 27 juni, start van de Masterclass van John Cage, die om 14.00 uur in gesprek is met Paul van Emmerik; 20.30 uur: Kronos Quartet (Oost- kerk), dit is het wereldbe roemde jazz/pop-strijkkwar tet uit San Francisco; 22.30 uur: Slagwerkgroep Amster dam en Xenakis Ensemble (Oostkerk). Dinsdag 28 juni, 10.00 uur: Masterclass; 14.00 uur: John Cage in gesprek met John Pa- paioannou; 20.30 uur: Mifune Tsuji - viool; 22.30 uur: Frede ric Rzewski - piano met een drie uur durende compositie van 32 veeleisende concert etudes. Woensdag 29 juni, 10.10 uur: Masterclass; 14.00 uur: John Cage in gesprek met Iannis Xenakis; 20.30 uur: Xenakis ensemble met solisten Judith Bingham, Ann Manly, Spyros Sakkas, Geoffrey Madge, Jo han Faber, Willie Verdievel en Tadashi Tanaka (Oostkerk). Zowel het Xenakisensemble alsGeoffrey Madge zijn Edi- sonwinnaars 1988. Xenakis is de componist; 22.30 uur: Slag werkgroep Amsterdam (Oost kerk). Donderdag 30 juni, 10.00 uur: Masterclass; 14.00 uur: John Cage in gesprek met Frans van Rossum; 17.00 uur: Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland - piano; 19.30 uur: Klaas Hoek - orgel (Nieuwe Kerk); 22.00 uur: Koor Nieuwe Muziek (Wandelkerk); 22.30 uur: Spyros Sakkas - bariton. Zaterdag 2 juli, 10.00 uur: Masterclass; 14.00 uur: John Cage in gesprek met Mischa Mengelberg; 17.00 uur: Blok fluittrio Dolce; 20.00 uur: Ra dio Philharmonisch Orkest (Oostkerk), voor het eerst in Europa de uitvoering van de drie versies van Quartets. Elke versie duurt 40 minuten en is geschreven voor respectieve lijk 24,41 en 93 instrumenten. Zondag 3 juli, 20.00 uur: Francis Marie Uitti - cello, Eberhard Blum - fluit en Gene Carl - piano. Maandag 4 juli: Computer muziek door Arie Louws en Klaas Jan Boterbloem en Ron Kuivila. Dinsdag 5 juli, The music of Cage en Imaginary Conversa tions, films van Frank Schef- fer. Woensdag 6 juli, Xenakis ensemble en solisten (Oost kerk). Donderdag 7 en vrijdag 8 juli, zie dinsdag 5 juli. Zaterdag 9 juli, een ander half uur durend gekozen film programma van John Cage. Tijdens het festival is er de tentoonstelling van John M. Armleder met schilderkunst, beeldhouwen en architectuur. Werk van John Cage aange kocht door het Stedelijk Mu seum Amsterdam en voor dit festival uitgeleend. Tijdens het festival wordt er ook een film gemaakt over John Cage en Middelburg. Deze film zal nog tijdens het festival te zien zijn. Vragen omtrent het festival en de toegangsprijzen, Stich ting Nieuwe Muziek Zeeland, Kloveniersdoelen in Middel burg, 01180-23650, waar even eens uitgebreide programma boekjes te koop zijn.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 15