auto-t mazoa -dealer voor midden-zeeland Suzuki Alto verder geperfectioneerd AUTOBEDRIJF RENTON Prijsverlaging auto's te voorbarig De nieuwe klasse voorde nieuwe eigenaar. U rijdt voor 166.- p/mnd. in een gloednieuwe AUSTIN met onze unieke MAGIC financiering DE MAZDA 626 STATIONCAR BINNENKORT IN ONZE SHOWROOM TE BEZICHTIGEN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 APRIL 1988 Mazda 626 Station Wagon De Mazda 626 is één van de meest populaire modellen van de Mazda- range. Het model doet het uitstekend in zowel Ne derland als alle ander lan den van de wereld. Daar mee is niet gezegd dat de andere modellen minder aanslaan, de nieuwe 121 heeft een prima debuut gemaakt en met de 323 en 929 gaat het ook nog steeds crescendo, maar 626 slaat toch wel alles. Vrijdag 18 maart wer den wij allen opgeschrikt door berichtgeving in alle grote dagbladen over het feit dat de personenauto's in Nederland veel te duur zijn. Proces Goes-D. Dronkersweg-Poel III-Goes-Zuid-Tel. 01100-31848 STER GARANT AUTOBEDRIJF CG18VAN OEVEREN B.V. Enkele andere Austin-types: Mini Red Hot/Jet Blackv.a. 176.- p/maand Metro Magiev.a. 192.-p/maand Metro 1275 Sport ARXv.a. 222.- p/maand Suzuki heeft een nieuwe Alto uitgebracht, zowel uiterlijk als interieur is ge wijzigd, maar de belang rijkste vernieuwing zit hem in de techniek, na melijk het onderstel en wel de achterwielophan ging. Wat het uiterlijk be treft zien we een nieuwe voorzijde met gewijzigde grille, het interieur is ge moderniseerd en de uit rusting van de diverse modellen is completer ge worden. jesamen met jje verbeterde techniek is de Suzuki Alto dus verder geperfectioneerd en Su zuki zelf spreekt dan ooi: van de derde generatie perfectie. Wie bij ons in de eenvoudigste Suzuki Swift stapt, zal zich regelmatig afvragen of hij inderdaad wel in de eenvou digste Swift zit. Kijk maar eens wat de 3-deurs Swift 1.0 GA allemaal te bieden heeft. Halogeen koplam pen, ruitewissers met 2 snelheden, radiaalbanden, perfect ventilatie systeem, antiverblindingsspiegel, electrisch verwarmde achterruit, zijruitontwazeming, voorstoelen met verstelbare rugleuning, voor- nog standaard een 5-versnellingsbak. De Swift is bovendien voordelig in aanschaf en onderhoud. Heeft een bijzonder gunstig brandstofverbruik (norma le loodvrije benzine!). Is door en door betrouwbaar, uiterst comfor tabel, veilig, ruim en ook nog eens leverbaar met een volautoma tische versnellingsbak. U moest maar gauw eens een proefrit in de Suzuki Swift 1.0 GA gaan maken. ruit met gelaagd glas, schijfremmen vóór en ook Dan ontdekt u wat luxe is. ffl SUZUKI Swift. The Giant Suzuki. Vanaf f15.595,-* 'Prijs is exclusief afleveringskosten. Autobedrijf Paauwenburg B.V., Gerbrandystraat 4, Vlissingen, 01184-65496 311 Alleen de serie was niet com pleet, de voorgaande generatie kende alleen sedan-, hatchback- en coupémodellen en ook de sinds vorig jaar nieuwe serie had die zelfde indeling. Maar daar is nu verandering in gekomen, het pro gramma is nu echt gecompleteerd met een 4e model, de stationcar of bij Mazda de Wagon genoemd. Met de uitbreiding van een Wagon naast de Sedan, Hatchback en Coupé biedt Mazda nu een model dat de rij-eigenschappen, het com fort en het uitrustingsniveau van dit type combineert met de extra ge bruiksmogelijkheden van de ver grote interieurruimte. De Mazda 626 Wagon is een veelzijdig ge- zins- of zakenauto met een karak teristieke eigentijdse styling. Het exterieur wordt gekenmerkt door een speciaal ontwerp van de ach terklep, die doorloopt tot in het dak waaronder een extra grote laad- opening wordt geschapen. Halver wege de achterportieren is de dak lijn verhoogd wat een grotere ba gageruimte mogelijk maakt en de auto tevens een eigentijds uiterlijk geeft. Het uitrustingsniveau in Ne derland betreft LX en een GLX-uit- voering. Terwijl er keuze is uit drie motoren: de 1.8 liter met acht klep pen voorzien van katalysator, de 2.0 liter 12 kleppen met katalysator en de 2.0 liter diesel. Een vijfver snellingsbak is standaard terwijl in combinatie met de 2.0 liter met 12 kleppen een automaat met vier ver snellingen lock-up in het leverings programma is opgenomen. Op alle GLX-uitvoeringen is stuurbekrach tiging tegen meerprijs leverbaar. De dieselmotor wordt vooralsnog uitsluitend geleverd in de LX-uit- voering. De Mazda 626 Wagon 2.0-12V GLX kan, tegen meerprijs worden uitgerust met een interes sant extra. Tegen de achterzijde van de rugleuning van de achter bank kan een extra zitting voor twee passagiers worden gemon teerd. Deze zitten dan achter waarts ten opzichte van de rijrich- tina. De bank is eenvoudig neerklapbaar waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Samen met de deelbare rugleuning van de achter bank zijn diverse combinaties voor passagiers- en bagagevervoer te maken. Daarmee wordt het speci fieke van de familie-auto extra on derstreept. De chassis- en vloer componenten van de Mazda 626 Wagon zijn gelijk van die van de Sedan- en Hatchback-versie uit de serie. Vóór heeft de auto onafhan kelijke wielophanging van de McPherson-type en achter is Maz da's Twin Trapezoidal Link (TTL)- ophanging gemonteerd. Alle mo dellen hebben schijfremmen rond om, waarbij de voorste schijven van het geventileerde type zijn. Een acht inch rembekrachtiger zorgt voor ondersteuning bij de remvertraging. De Mazda 626 Wa gon wordt medio mei 1988 op de Nederlandse markt geïntrodu ceerd. Breed uitgemeten op de voorpa gina's meldden de bladen ener zijds dat de auto's zo'n 22 tot 26% te duur waren of anderzijds 20 tot 25% in prijs zouden moeten dalen of concreter nog goedkoper zou den worden, dit alles afhankelijk van de signatuur van het blad. De berichten werden verspreid naar aanleiding van een arrest van de Hoge Raad waarin zij Het Euro pese Hof van Justitie om een uit spraak vraagt over de geldigheid van de Nederlandse BVB heffing op personenauto's. De Hoge Raad op zijn beurt is hier toe weer gesommeerd door een proces, dat overigens al 4 jaar loopt, van het Amsterdamse belas ting-adviesbureau Wisselink Co die weer optreedt namens diverse auto-verkooporganisaties zoals de Rai, de organisatie van automobiel importeurs. De auto's in Nederland, maar ook het autogebruik, staan 'onder enorme belastingdruk. Nederland loopt daarin voorop, wij hebben al meer dan eens opgesomd hoe de auto en automobilist door de Ne- derlandse overheid wordt „uitge molken". Bij de aanschaf van een nieuwe auto moet BVB en BTW be taald worden, resp. zo'n 22 en 20%, de BVB kent een staffeling namelijk tot 10.000,- 18,3% en boven de 10.000,- 27,5% bijzon dere verbruiksbelasting. Daarnaast moet de automobilist dus nog mo torrijtuigenbelasting betalen, op centen daarover, benzine-accijns, autogasolie-accijns, de BTW daar over, de assurantiebelasting, de zgn. belasting op de (autoverze keringen, de BTW op reparaties en daarnaast heeft de automobilist dan allerhande milieuheffingen, parkeergelden, tolgelden (en dat wil men fors uitbreiden), kenteken (o.a. deel 3) gelden, rijbewijs gel den. evt. processen-verbaal enz. enz. Er is dus geen nieuws onder de zon wanneer gesteld wordt dat de automobilist „te veel betaald". Het Rijk krijgt alleen een auto-BVB, - BTW, -brandstofaccijns en -motor- rijtuigenbelasting al meer dan 12 miljard gulden binnen, terwijl zij aan o.a. verkeersvoorzieningen voor die auto slechts 2 miljard uit geeft. Ter dekking van alleen slechts het tekort bij het Openbaar Vervoer geeft het Rijk per jaar zo'n 3,5 miljard gulden uit. Behoudens af en toe eens een briefje van uit dat oogpunt gezien inslapende belangenorganisaties wordt er weinig geprotesteerd. Echter een proces tegen de BVB, destijds in 1969 gelijk ingevoerd met de BTW, wordt al enkele jaren gevoerd. Doordat dit proces nu eens even in beweging is omdat het Europese Hof zich ermee moet gaan bemoeien leidt men af dat er met die BVB wel eens iets mis kan zijn. Wie de andere EEG-landen bekijkt ziet dat met uitzondering van De nemarken nergens de auto zo zwaar belast wordt, overal is de nieuwe auto ook voordeliger in aanschaf. Zeker is dus al dat als we in 1992 naar een nog meer ver enigd Europa toegaan, waarbij „grenzen" moeten wegvallen, er op autogebied in Nederland wat moet gebeuren. Een voorspelling dat een prijspeil gelijktrekking zal plaatsvinden, dus dat auto's in Ne derland goedkoper zullen worden, is geen koffie-dik-kijken. Maar 1992 is nog ver en uit gaande een al zolang lopend pro ces nu te voorspellen dat de auto's dit of volgend jaar al voordeliger zullen worden is op z'n zachts ge zegd voorbarig. Er zijn nog geen uitspraken en ambtelijke molens eigen kan die ook nog lang op zich laten wachten. Vervolgens zijn al lerhande appels mogelijk. In het nieuwe Europa zal het hoogste BTW tarief 20% worden, naast die BTW een extra BTW in de vorm van de BVB is dus nauwelijks mo- geiijk. Maar de Nederlandse rege ring haast zich nu al te stelleri dat de BVB geen extra BTW is, maar een soort auto aanschafaccijns, of als dat niet mag een auto-registra tiebelasting of... juist ze vinden wel ie,s- Onze autoredactie is het van harte eens met het verlichten van de lasten van de automobilist. Wat dat betreft mag er meer afgeschaft worden dan alleen die BVB. Het is ons inziens onjuist al dan niet be wust een valste hoop te scheppen dat de auto's al snel voordeliger zullen worden. Wij zien dat niet, zeker dit jaar niet, maar ook vol gend jaar nauwelijks waarschijn lijk. Zelfs al wordt de BVB als on rechtmatig veroordeeld dan nog geloven wij dat een rekken tot ver laging of afschaf tot dat magische jaar 1992 mogelijk is. AUTOBEDRIJF H.J. RIJK Mazda maakt 626 Stationcar serie compleet Alleen die wagens waaraan de dealer en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, hun goede naani verbinden, krijgen de Ster Garant status. En de daaraan verbonden zeven zekerheden. Mercedes 1901986 Mercedes 190 D1985 Mercedes 190 E1984 Mercedes 300 D1985 Mercedes 200 D1984 Mercedes 200 D1985 Mercedes 300 TD1983 Mercedes 280 TE1984 Mercedes 380 SE1984 OVERIGE OCCASIONS Mercedes 200 D1983 BEDRIJFSWAGENS Mercedes L 306 VW Transporter1986 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Telefoon 01184-18351 Vraag om meer informatie omtrent deze unieke financie ringsmogelijkheden bij uw dealer: De Alto is de kleinste telg van Suzuki, de wagen huist in de kleine of mini klasse en kent daar als con currenten de Japanse broertjes Daihatsu Cuore en Subaru Mini Jumbo. In Europa zien we verder nog de naamgever van de mini klasse de Austin Mini alsmede de Fiat Panda, Seat Marbella, Zastava Yugo e.d. De Suzuki slaat in de reeks een heel goed figuur en de Alto is daarin zeker een bestseller. Nu met de diverse vernieuwingen en met name de nieuwe techniek verwacht importeur Nimag te Hei- nenoord er nog meer van. De Su zuki Alto werd in 1981 gelanceerd en in 1985 gemoderniseerd. Nu in 1988 is een verdere perfectie door gevoerd. Zijn vormgeving is verder ver fraaid door een meer afgerond front, maar de belangrijkste wijzi ging heeft betrekking op zijn ver nieuwde achterwielophanging. De nieuwe Alto beschikt over semi-onafhankelijke achterwielop hanging, met een zogeheten tor sie-as aan langsarmen met drie rubberen bevestigingsbussen elk en schroefveren: voor de dwarslo- katie zorgt een Panhard-stang. Een gaaf voorbeeld van de prak tische toepassing van technologi sche vooruitgang, waaraan de Alto nog meer veercomfort, een nog betere wegligging plus een bijna volmaakte onderdrukking van de afrolgeluiden van de wielen te dan ken heeft. Over geperfectioneerde perfectie gesproken! Het uitgebreide leveringspro gramma van de Alto is vanzelfspre kend ongewijzigd gebleven. Er zijn drie- en vijfdeurs modellen, een handgeschakelde vierversnellings- bak of automatische transmissie. Naast het 3-deurs Ga basismodel 12.195,- incl. B.T.W.) zijn alle andere 3-deurs en 5-deurs model len in de complete GL-versie lever baar. Bovendien is de in twee de len neerklapbare en verstelbare achterbankleuning bij de 5-deurs Alto GL gehandhaafd. Dat de vol wassen ruimte, die altijd zo ken merkend is geweest voor deze aantrekkelijke compacte Suzuki, in de vernieuwde Alto nog groter is geworden, laat zich raden. Geper fectioneerde perfectie is ten slotte een kwestie van technisch vernuft en daarioor bent u bij Suzuki aan het goede adres. Eigenaar Henk Mooienaar Noordmonsterweg 4 Middelburg (Ind. terr. Ramsburg) 01180-36815

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 11