STER-OCCASIONS auto-tip honda AUTOBEDRIJF BERBO ÊRutdbedruf TELmm-mzn Nieuwe Honda Civic-serie leverbaar TRAMPER - VIISSINGEN Off. Honda-deaEer voor Midden Zeeland DE NIEUWE LEGEND NU BIJ ONS IN DE SHOWROOM OILDEIUEO EO UL/55/flOEn Mitsubishi met nieuwe, moderne Galant A AUTOBEDRIJF JOOSSE Mercuriusweg 29 01184-19051 01103-2587 DE NIEUWE MITSUBISHI GALANT/DE GESTAALDE PERFEKTIE VAN OEVEREN B.V. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 MAART 1988 ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. Gildeweg 15-21 - tel. 01184-10220- Viissingen Na de introductie van de nieuwe Civic-serie van Honda eind vorig jaar met toen voornamelijk de 3- deurs hatchback en de 4- deurs sedan zijn nu ook de 5-deurs hatchback, de Shuttle, en de 2-deurs coupé, de CRX leverbaar. Tevens Is de coupé van de nieuwe Legend lever baar geworden, de Le gend Is Honda's top klasse automobiel, hij is er als 4-deurs sedan en nu ook als 2-deurs coupé. De nieuwe Mitsubishi Galant staat sinds vorige week bij de dealers te pronken. Het nieuwe mo del is de opvolger voor de in 1983 geïntroduceerde Galant. De wagen oogt modern, is technisch gea vanceerd. De nieuwe Ga lant schaart zich qua mo del in de rij van de overige Japanse wagens. Het is een „normale tamelijk rondige" sedan gewor den. Zeker niet extreem laag en/of breed van vo ren, en absoluut weinig wig vorm, dus oplopend van achteren. Innovatie EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. AUTOMOBIELBEDRIJF Nu extra voordelig financieren via Ford Credit Aktie tarief 309 De nieuwe Civic-serie van Honda is nog luxer dan zijn voorgangers. Civic's, hij is er met 1.4 en 1,6i motor, evenals zijn voorganger is hier met 4x4, dan in combinatie met de 1.6i, 16-kleppenmotor met 79kW/107 Pk en koppel 133 Nm. De Honda CRX coupé is nog het meest verschillend van de Civic-familie. Uiter aard is het model totaal an ders, het is een zeer ge durfde sportcoupé met hoge prestatie en rijeigen- schappen. Hij is meest ge wild bij het jonge publiek 25-35 jaar (34%) en veel als 2e auto. Technish wijkt hij ook iets af van de Civic's de wielbasis is vanwege de sportieve rijeigenschappen wat korter, namelijk 230 cm i.p.v. 250 cm. De motor is de meest krachtigste uit de Civic-serie een 1.6i 16-klep penmotor, maar als verschil met dubbele bovenliggende nokkenas en heel nieuwe cilinderkop. Het vermogen is 96 kW/130 PK, het kop pel 143 Nm, de top is aldus op 212 km/u gekomen en de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in slechts 7,5 sec. Tot slot nog even de Le gend coupé, deze is uiter aard afgeleid van de Le gend sedan. De carrosserie is echter aërodynamische Cw is 0.30, de techniek ie aangepast aan de prestatie de motor is anders dan die in de sedan, namelijk 2,7 li ter i.p.v. 2,5 liter, het vermo gen is 124 kW/169 PK koppel 226 Nm. Het is Hon da's absolute topklasse, hi kost ook vanaf 91 mille men verwacht er 75 per jaai van te verkopen. l)K NI KI) WK GALANT GKNKRATIK. SUBLIMATIE VAN l)K GESTAALDE PF.RFF.KTIK. KRIJG WEER EENS TN GEVOEL VAN SENSATIE Verk. P. Joosse 01180-34384; B. v. Vliet 01185-1655; R.G. Deug 01184-14623 De nieuwe Mitsubishi Galant. De wigvormige lijn, de lage neus, de afgeronde hoeken verraden kracht en distinktie. Het interieur is luxueus. De uitrusting volledig. Maar de sensatie begint als u gaat rijden. Onder dat beschaafde uiterlijk gaat een ongehoorde hoeveelheid temperament schuil. De grote spoorbreedte, het direkte stuurgedrag en de perfekte schokdemping en vering zorgen vooreen ongelofelijke wegligging en moeiteloos bochtenwerk. De nieuwe Galant is het resultaat van een High Speed Research pro gramma, waarbij nagegaan werd hoe bij meer dan 340 km/h optimale veiligheid en maximaal rijkomfort gerealiseerd konden worden. Alvast een paar belangrijke bijzonderheden. Nieuw ontwikkelde motoren met balansassen voor trillingsvrije loop. 1.8 en 2.0 benzinemotoren, de laatste alle met ECI (met komputer- gestuurd motormanagement en brandstofinjektie) en binnenkort een 1.8 Turbo Diesel. Voorwielaan drijving. Vijfversnellingsbak of viertraps automaat met drukknopbediening voor zuinig/sportief rijden. De 2.0 GLSi/X (automaat) wordt geleverd met geavanceerde EPS II (elektronisch gestuurde snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging) en ABS (Antiblokkeersysteem). Prijzen vanaf 28.795.-. Inkl. BTW, exkl. afleveringskosten, prijs- en modelwijzigingen voorbehouden. Op alle modellen de nieuwe mitsubishi motors mitsubishi unieke Mitsubishi Multigarantie. motors De nieuwe Honda Civic heeft zich in twee, drie maanden tijd een plaats verworven op de Neder landse markt, hij is goed aangeslagen vooral ook de nieuwe Civic sedan. De uit breiding is er nu met de Shuttle en de CRX. Het zijn echt exclusieve Civic's die verwacht niet in zulke grote aantallen verkocht te zullen worden als de normale Ci vic's, dus de 3-deurs hatch back en de 4-deurs sedan. De Shuttle is een ruime 5- deurs hatchback die ook nog een midden houdt tus sen een hatchback en sta tionwagon. Het is eigenlijk een multifunctionele ruimte auto zoals de Mitsubishi Space-wagon en de Nissan Prairie. Het koperspubliek bestaat uit relatief jonge mensen tussen de 35 en 45 jaar (33%) en meest ge huwd (83%). De nieuwe Shuttle is aerodynamischer en harmonieuzer, dus wat ronder geworden. De lengte is met 15 mm toegenomen, de breedte met 40 mm en de hoogte met 20 mm afge nomen, niettemin is de bo dem wat verlaagd zodat overal meer ruimte is ge creëerd. Technisch is de Shuttle gelijk aan de overige Tijdens de persintroduc tie gaven de Japanners dat volmondig toe, het uit gangspunt was niet een aërodynamische karakte ristieke Galant te ontwer pen, maar een gewoon goed functionele reisauto met een goede binnen ruimte en veel comfort. De Cw waarde stond dan ook niet voorop, hij bedraagt zo'n 0.35 0.36. Maar de Japanner heeft daar geen boodschap aan en aange zien het merendeel van de Japanse auto's nog altijd in eigen land en gelijkden- kende verre Oosterse sta ten moet worden verkocht gaat die mening voor. Het zelfde zien we bij de an dere Japanse merken. Mazda heeft de 929 om dezelfde redenen als toch enigszins klassieke sedan gebracht. Honda de Le gend, Toyota de Camry en in eigen "land de Cressida, Crown en Nissan de Lau rel en zeer zeker de klas sieke Bluebird enz. De nieuwe Galant met 1.8 motor start bij 28.795.- en dat is zeker een aan trekkelijke prijs. Het is de 1.8 EL die al wel een zeer uitgebreide uitrusting heeft met o.a. een verstel baar stuur, van binnen uit verstelbare buitenspiegel, stoffen bekleding, hoofd steunen vóór en achter, getint glas, verzonken rui tenwissers met interval, een uitgebreid dashboard met diverse meters en waarschuwingslampjes, diverse aflegruimten, kaartvlakken, een controle met opbergvakjes enz. enz. Daarna komt de 1.8 GL met nog rijkere uitrus ting voor 29.945.- en er is ook nog een GLX en GLS versie. Een andere keus is er in motoren, naast de 1.8 een 2.0 liter. Deze 2.0 is er als normale injectiemotor met 2 klep pen per cilinder en als Twincam motor met 4 kleppen per cilinder, dus 16 V met daarnaast nog de indeling als normaal aanzuigende motor en als turbomotor met intercoo- ler. De vermogens van de drie 2.0 liter motoren ver houden zich als 80 kW/ 110 PK en 103 kW/140 PK tot 150 kW/205 PK. Tot slot is er nog de 1.8 Turbo-dieselmotor. Technische innovatie en perfektie is bij Mitsubishi niet zomaar een kreet. Sinds de introductie van de voorwielaangedreven Ga lant in 1984 werden syste men als de Electronic Con trolled Power Steering (EPS), Electronic Controlled Suspensions (ECS) en de Electronic Lock-up Control (ELC) voor de versie met automatische transmissie in dat ontwerp geïntegreerd. In, de, nieuwe Galant is de ttoëèdé geëvolueerde gene ratie van deze systemen ge monteerd; de automaat werd bovendien van een Power Economy-keuze- schakellar voorzien. Wat het onderstel betreft werd voortgeborduurd op het be staande systeem dat zich meer dan bewezen heeft. Onafhankelijk opgehangen voorwielen met MacPher- son-veerpoten en een drie voudig gelokalisserde tor- sieas met schroefveren aan de achterzijde staan garant voor een uitstekende weg ligging en een hoog com fort. Echt helemaal nieuw is Mitsubishi's dynamische Bier, namelijk 4 WD, 4 WS, 4 IS en 4 ABS, vertaald 4 wiel-aandrijving, 4 wiel-be- sturing, het 4 wielen actief electronisch veersystemen en de 4 wielen ABS anti blokkeersysteem. Het voor de nieuwe Galant gekozen transmissie/aandrijfsys teem is de beproefde per manente 4x4 van Mitsubis hi. Het is een licht en com pact sySteem, met een in de transmissie opgenomen centraal differentieel met kegeltandwieloverbrenging. Een viscokoppeling is opge nomen in de derde as, welke aandrijfkoppel van de achterwielen als dat ten ge volge van veranderde weg- omstandigheden wenselijk is. Bij het Mitsubishi 4 wiel- besturingssysteem wordt de uitslag van de achterwielen geregeld door de hydrauli sche krachtverdeling in een werkcilinder, waarvan de zuiger met stangen verbon den is met de ophangpun- ten van de wieldraagarmen. Een gecompliceerde wiel ophanging of vierwielbestu- ring is niet nodig, dus het systeem is hoogst betrouw baar. De druk van de door het achterdifferentieel aan gedreven oliepomp wordt geregdl door het openen en sluiten van de stuurklep voor de stuurbekrachtiging op de voorwielen. Ge noemde werkcilinder werkt op de druk van de even eens genoemde oliepomp, waardoor de zuiger ver schuift en de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen worden ge stuurd, afhankelijk van de stuurkracht op de voorwie len. Dit is de grote verdien ste van het systeem. De achterwielen sturen alleen mee met de voorwielen met een maximum uitslag van 1,5 graden. Door de achter wielen in de juiste mate te laten meesturen in relatie tot de rijsnelheid, wordt ge heel voorkomen dat het stu ren „anders aanvoelt". In verband met de vierwielbe- sturing is gekozen voor een achterwielophanging met driehoeksdraagarmen, waardoor de stuurstabiliteit sterk verbeterd werd, even als het veercomfort. De veerpoten van de voorwiel vering zijn ontwikkeld voor rijden met hoge snelheid op de weg. Tevens wordt een struktuur gebruikt die reso- naties tweeledig tegengaat. De achterwielophanging van het type dubbele draag- arm werd door de inge nieurs van Mitsubishi spe ciaal voor de nieuwe Galant ontwikkeld. Door de zelf- centrerende geometrie staan de wielen steeds in de rechtuitstand, ongeacht of de auto nu rechtuit rijdt, een bocht neemt, remt op onef fen wegdek of andere ex terne krachten moet ver werken. Kenmerkend is hier het ingebouwde spoorve- randeringsmechnisme dat werkt op de enigszins knik- bare ophangpunten van de draagarmen, en zo de spo ring verandert als er langs- of dwarskrachten op de achterwielen werken. Daar naast is er dan ook nog het elektronische actieve veer- systeem. Wanneer de dyna mische omstandigheden waaronder de auto rijdt door toedoen van de be stuurder of onder invloed van de weggesteldheid ver anderen, houdt deze ac tieve vering de auto nage noeg evenwijdig aan het wegdek. Dit geschiedt mid dels elektronische regeling van de inwendige spanning van de luchtveren alsmede van de dempingskarakteris- tieken van de schokdem pers, die beide concen trisch in de veerpoten zijn geplaatst. Tot slot werden het nieuwe ABS-systeem vooral voor de weg ontwik keld. Het is een 2-kanaals systeem met 4 wielsenso- ren en zogenaamde select- low kleppen, dat de wielen diagonaalsgewijs zonder blokkeren afremt terwijl op beide achterwiel remmen dezelfde remruk gehand haafd wordt. Hiermee zijn tegelijk een uitstekende remvertraging en bestuur baarheid tijdens remmen gewaarborgd. A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Viissingen Telefoon 01184-18351 FORD FIESTA 1100 BRAVO1982 FORD FIESTA 1100 BRAVO1983 FORD FIESTA 1100 GHIA1984 FORD ESCORT 1300 LASER 5-drs1985-1986 FORD ESCORT 1600 BRAVO met LPG1983 FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs1985 FORD ESCORT 1100 LASER 5-drs1984 FORD ESCORT 1300 BRAVO 3-drs1983 FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs1986 FORD ESCORT 1600 CL autom. 33.000 km10ftfi FORD ESCORT 1.6 DIESEL FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs FORD ESCORT 1300 LASER 5-drs FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs FORD SIERRA 2000 LASER 3-drs FORD SIERRA 1600 L STATIONCAR FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs FORD SIERRA 2000 LASER 3-drs FORD SCORPIO 2.0 CL1 FORD GRANADA 2300 RlCHE FORD ORION 1300 GL FORD TAUNUS 1600 COMBI1981 FORD TAUNUS 1600 L automaat, 4-drs1981 OPEL ASCONA LS 4-drs. DIESEL1986 OPEL ASCON A AUTOM1979 VW GOLF DIESEL1978 LAD A 1600 GL met LPG1983 NISSAN CHERRY 15 GL1982 NISSAN SUNNY 1.3 DX1982 TALBOT HORIZON1985 Mercedes 300 D1985 Mercedes 280 TE1984 "Mercedes 190 E1984 Mercedes 200 D1983 Mercedes 200 D1984 Mercedes 200 D1980 Mercedes 300 TD1983 Mercedes 190 D1985 BEDRIJFSWAGENS Mercedes L 306 Mercedes 207 D taxi-uitvoering.1980 IMPORTEUR: HART NIBBRIG GREEVE B.V., SASSENHEIM TEL. 02522 -66111.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 9