STER-OCCASIONS
auto-tip
honda AUTOBEDRIJF BERBO
ÊRutdbedruf
TELmm-mzn
Nieuwe Honda Civic-serie leverbaar
TRAMPER - VIISSINGEN
Off. Honda-deaEer voor Midden Zeeland
DE NIEUWE LEGEND NU BIJ ONS IN DE SHOWROOM
OILDEIUEO EO UL/55/flOEn
Mitsubishi met nieuwe, moderne Galant
A
AUTOBEDRIJF JOOSSE
Mercuriusweg 29
01184-19051
01103-2587
DE NIEUWE MITSUBISHI GALANT/DE GESTAALDE PERFEKTIE
VAN OEVEREN B.V.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 MAART 1988
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
Gildeweg 15-21 - tel. 01184-10220- Viissingen
Na de introductie van
de nieuwe Civic-serie van
Honda eind vorig jaar met
toen voornamelijk de 3-
deurs hatchback en de 4-
deurs sedan zijn nu ook
de 5-deurs hatchback, de
Shuttle, en de 2-deurs
coupé, de CRX leverbaar.
Tevens Is de coupé van
de nieuwe Legend lever
baar geworden, de Le
gend Is Honda's top
klasse automobiel, hij is
er als 4-deurs sedan en
nu ook als 2-deurs coupé.
De nieuwe Mitsubishi
Galant staat sinds vorige
week bij de dealers te
pronken. Het nieuwe mo
del is de opvolger voor de
in 1983 geïntroduceerde
Galant. De wagen oogt
modern, is technisch gea
vanceerd. De nieuwe Ga
lant schaart zich qua mo
del in de rij van de overige
Japanse wagens. Het is
een „normale tamelijk
rondige" sedan gewor
den. Zeker niet extreem
laag en/of breed van vo
ren, en absoluut weinig
wig vorm, dus oplopend
van achteren.
Innovatie
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Nu extra voordelig financieren via Ford Credit Aktie tarief
309
De nieuwe Civic-serie van Honda is nog luxer dan zijn voorgangers.
Civic's, hij is er met 1.4 en
1,6i motor, evenals zijn
voorganger is hier met 4x4,
dan in combinatie met de
1.6i, 16-kleppenmotor met
79kW/107 Pk en koppel
133 Nm.
De Honda CRX coupé is
nog het meest verschillend
van de Civic-familie. Uiter
aard is het model totaal an
ders, het is een zeer ge
durfde sportcoupé met
hoge prestatie en rijeigen-
schappen. Hij is meest ge
wild bij het jonge publiek
25-35 jaar (34%) en veel als
2e auto. Technish wijkt hij
ook iets af van de Civic's de
wielbasis is vanwege de
sportieve rijeigenschappen
wat korter, namelijk 230 cm
i.p.v. 250 cm. De motor is
de meest krachtigste uit de
Civic-serie een 1.6i 16-klep
penmotor, maar als verschil
met dubbele bovenliggende
nokkenas en heel nieuwe
cilinderkop. Het vermogen
is 96 kW/130 PK, het kop
pel 143 Nm, de top is aldus
op 212 km/u gekomen en
de acceleratie van 0-100
km/u verloopt in slechts 7,5
sec.
Tot slot nog even de Le
gend coupé, deze is uiter
aard afgeleid van de Le
gend sedan. De carrosserie
is echter aërodynamische
Cw is 0.30, de techniek ie
aangepast aan de prestatie
de motor is anders dan die
in de sedan, namelijk 2,7 li
ter i.p.v. 2,5 liter, het vermo
gen is 124 kW/169 PK
koppel 226 Nm. Het is Hon
da's absolute topklasse, hi
kost ook vanaf 91 mille
men verwacht er 75 per jaai
van te verkopen.
l)K NI KI) WK GALANT GKNKRATIK. SUBLIMATIE VAN l)K GESTAALDE PF.RFF.KTIK.
KRIJG WEER EENS TN
GEVOEL VAN SENSATIE
Verk. P. Joosse 01180-34384; B. v. Vliet 01185-1655; R.G. Deug 01184-14623
De nieuwe Mitsubishi Galant. De wigvormige lijn, de lage neus, de afgeronde hoeken verraden kracht en
distinktie. Het interieur is luxueus. De uitrusting volledig. Maar de sensatie begint als u gaat rijden. Onder
dat beschaafde uiterlijk gaat een ongehoorde hoeveelheid temperament schuil. De grote spoorbreedte,
het direkte stuurgedrag en de perfekte schokdemping en vering zorgen vooreen ongelofelijke wegligging
en moeiteloos bochtenwerk. De nieuwe Galant is het resultaat van een High Speed Research pro
gramma, waarbij nagegaan werd hoe bij meer dan 340 km/h optimale veiligheid en maximaal rijkomfort
gerealiseerd konden worden. Alvast een paar belangrijke bijzonderheden. Nieuw ontwikkelde motoren
met balansassen voor trillingsvrije loop. 1.8 en 2.0 benzinemotoren, de laatste alle met ECI (met komputer-
gestuurd motormanagement en brandstofinjektie) en binnenkort een 1.8 Turbo Diesel. Voorwielaan
drijving. Vijfversnellingsbak of viertraps automaat met drukknopbediening voor zuinig/sportief rijden. De
2.0 GLSi/X (automaat) wordt geleverd met geavanceerde EPS II (elektronisch gestuurde snelheids
afhankelijke stuurbekrachtiging) en ABS (Antiblokkeersysteem). Prijzen vanaf 28.795.-. Inkl. BTW,
exkl. afleveringskosten, prijs- en modelwijzigingen voorbehouden. Op alle modellen de nieuwe
mitsubishi
motors
mitsubishi
unieke Mitsubishi Multigarantie. motors
De nieuwe Honda Civic
heeft zich in twee, drie
maanden tijd een plaats
verworven op de Neder
landse markt, hij is goed
aangeslagen vooral ook de
nieuwe Civic sedan. De uit
breiding is er nu met de
Shuttle en de CRX. Het zijn
echt exclusieve Civic's die
verwacht niet in zulke grote
aantallen verkocht te zullen
worden als de normale Ci
vic's, dus de 3-deurs hatch
back en de 4-deurs sedan.
De Shuttle is een ruime 5-
deurs hatchback die ook
nog een midden houdt tus
sen een hatchback en sta
tionwagon. Het is eigenlijk
een multifunctionele ruimte
auto zoals de Mitsubishi
Space-wagon en de Nissan
Prairie. Het koperspubliek
bestaat uit relatief jonge
mensen tussen de 35 en 45
jaar (33%) en meest ge
huwd (83%). De nieuwe
Shuttle is aerodynamischer
en harmonieuzer, dus wat
ronder geworden. De lengte
is met 15 mm toegenomen,
de breedte met 40 mm en
de hoogte met 20 mm afge
nomen, niettemin is de bo
dem wat verlaagd zodat
overal meer ruimte is ge
creëerd. Technisch is de
Shuttle gelijk aan de overige
Tijdens de persintroduc
tie gaven de Japanners
dat volmondig toe, het uit
gangspunt was niet een
aërodynamische karakte
ristieke Galant te ontwer
pen, maar een gewoon
goed functionele reisauto
met een goede binnen
ruimte en veel comfort. De
Cw waarde stond dan ook
niet voorop, hij bedraagt
zo'n 0.35 0.36. Maar de
Japanner heeft daar geen
boodschap aan en aange
zien het merendeel van de
Japanse auto's nog altijd
in eigen land en gelijkden-
kende verre Oosterse sta
ten moet worden verkocht
gaat die mening voor. Het
zelfde zien we bij de an
dere Japanse merken.
Mazda heeft de 929 om
dezelfde redenen als toch
enigszins klassieke sedan
gebracht. Honda de Le
gend, Toyota de Camry en
in eigen "land de Cressida,
Crown en Nissan de Lau
rel en zeer zeker de klas
sieke Bluebird enz. De
nieuwe Galant met 1.8
motor start bij 28.795.-
en dat is zeker een aan
trekkelijke prijs. Het is de
1.8 EL die al wel een zeer
uitgebreide uitrusting
heeft met o.a. een verstel
baar stuur, van binnen uit
verstelbare buitenspiegel,
stoffen bekleding, hoofd
steunen vóór en achter,
getint glas, verzonken rui
tenwissers met interval,
een uitgebreid dashboard
met diverse meters en
waarschuwingslampjes,
diverse aflegruimten,
kaartvlakken, een controle
met opbergvakjes enz.
enz. Daarna komt de 1.8
GL met nog rijkere uitrus
ting voor 29.945.- en er
is ook nog een GLX en
GLS versie. Een andere
keus is er in motoren,
naast de 1.8 een 2.0 liter.
Deze 2.0 is er als normale
injectiemotor met 2 klep
pen per cilinder en als
Twincam motor met 4
kleppen per cilinder, dus
16 V met daarnaast nog
de indeling als normaal
aanzuigende motor en als
turbomotor met intercoo-
ler. De vermogens van de
drie 2.0 liter motoren ver
houden zich als 80 kW/
110 PK en 103 kW/140 PK
tot 150 kW/205 PK. Tot
slot is er nog de 1.8
Turbo-dieselmotor.
Technische innovatie en
perfektie is bij Mitsubishi
niet zomaar een kreet.
Sinds de introductie van de
voorwielaangedreven Ga
lant in 1984 werden syste
men als de Electronic Con
trolled Power Steering
(EPS), Electronic Controlled
Suspensions (ECS) en de
Electronic Lock-up Control
(ELC) voor de versie met
automatische transmissie in
dat ontwerp geïntegreerd.
In, de, nieuwe Galant is de
ttoëèdé geëvolueerde gene
ratie van deze systemen ge
monteerd; de automaat
werd bovendien van een
Power Economy-keuze-
schakellar voorzien. Wat
het onderstel betreft werd
voortgeborduurd op het be
staande systeem dat zich
meer dan bewezen heeft.
Onafhankelijk opgehangen
voorwielen met MacPher-
son-veerpoten en een drie
voudig gelokalisserde tor-
sieas met schroefveren aan
de achterzijde staan garant
voor een uitstekende weg
ligging en een hoog com
fort. Echt helemaal nieuw is
Mitsubishi's dynamische
Bier, namelijk 4 WD, 4 WS,
4 IS en 4 ABS, vertaald 4
wiel-aandrijving, 4 wiel-be-
sturing, het 4 wielen actief
electronisch veersystemen
en de 4 wielen ABS anti
blokkeersysteem. Het voor
de nieuwe Galant gekozen
transmissie/aandrijfsys
teem is de beproefde per
manente 4x4 van Mitsubis
hi. Het is een licht en com
pact sySteem, met een in de
transmissie opgenomen
centraal differentieel met
kegeltandwieloverbrenging.
Een viscokoppeling is opge
nomen in de derde as,
welke aandrijfkoppel van de
achterwielen als dat ten ge
volge van veranderde weg-
omstandigheden wenselijk
is. Bij het Mitsubishi 4 wiel-
besturingssysteem wordt de
uitslag van de achterwielen
geregeld door de hydrauli
sche krachtverdeling in een
werkcilinder, waarvan de
zuiger met stangen verbon
den is met de ophangpun-
ten van de wieldraagarmen.
Een gecompliceerde wiel
ophanging of vierwielbestu-
ring is niet nodig, dus het
systeem is hoogst betrouw
baar. De druk van de door
het achterdifferentieel aan
gedreven oliepomp wordt
geregdl door het openen en
sluiten van de stuurklep
voor de stuurbekrachtiging
op de voorwielen. Ge
noemde werkcilinder werkt
op de druk van de even
eens genoemde oliepomp,
waardoor de zuiger ver
schuift en de achterwielen
in dezelfde richting als de
voorwielen worden ge
stuurd, afhankelijk van de
stuurkracht op de voorwie
len. Dit is de grote verdien
ste van het systeem. De
achterwielen sturen alleen
mee met de voorwielen met
een maximum uitslag van
1,5 graden. Door de achter
wielen in de juiste mate te
laten meesturen in relatie
tot de rijsnelheid, wordt ge
heel voorkomen dat het stu
ren „anders aanvoelt". In
verband met de vierwielbe-
sturing is gekozen voor een
achterwielophanging met
driehoeksdraagarmen,
waardoor de stuurstabiliteit
sterk verbeterd werd, even
als het veercomfort. De
veerpoten van de voorwiel
vering zijn ontwikkeld voor
rijden met hoge snelheid op
de weg. Tevens wordt een
struktuur gebruikt die reso-
naties tweeledig tegengaat.
De achterwielophanging
van het type dubbele draag-
arm werd door de inge
nieurs van Mitsubishi spe
ciaal voor de nieuwe Galant
ontwikkeld. Door de zelf-
centrerende geometrie
staan de wielen steeds in de
rechtuitstand, ongeacht of
de auto nu rechtuit rijdt, een
bocht neemt, remt op onef
fen wegdek of andere ex
terne krachten moet ver
werken. Kenmerkend is hier
het ingebouwde spoorve-
randeringsmechnisme dat
werkt op de enigszins knik-
bare ophangpunten van de
draagarmen, en zo de spo
ring verandert als er langs-
of dwarskrachten op de
achterwielen werken. Daar
naast is er dan ook nog het
elektronische actieve veer-
systeem. Wanneer de dyna
mische omstandigheden
waaronder de auto rijdt
door toedoen van de be
stuurder of onder invloed
van de weggesteldheid ver
anderen, houdt deze ac
tieve vering de auto nage
noeg evenwijdig aan het
wegdek. Dit geschiedt mid
dels elektronische regeling
van de inwendige spanning
van de luchtveren alsmede
van de dempingskarakteris-
tieken van de schokdem
pers, die beide concen
trisch in de veerpoten zijn
geplaatst. Tot slot werden
het nieuwe ABS-systeem
vooral voor de weg ontwik
keld. Het is een 2-kanaals
systeem met 4 wielsenso-
ren en zogenaamde select-
low kleppen, dat de wielen
diagonaalsgewijs zonder
blokkeren afremt terwijl op
beide achterwiel remmen
dezelfde remruk gehand
haafd wordt. Hiermee zijn
tegelijk een uitstekende
remvertraging en bestuur
baarheid tijdens remmen
gewaarborgd.
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25-Viissingen
Telefoon 01184-18351
FORD FIESTA 1100 BRAVO1982
FORD FIESTA 1100 BRAVO1983
FORD FIESTA 1100 GHIA1984
FORD ESCORT 1300 LASER 5-drs1985-1986
FORD ESCORT 1600 BRAVO met LPG1983
FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs1985
FORD ESCORT 1100 LASER 5-drs1984
FORD ESCORT 1300 BRAVO 3-drs1983
FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs1986
FORD ESCORT 1600 CL autom. 33.000 km10ftfi
FORD ESCORT 1.6 DIESEL
FORD ESCORT 1100 LASER 3-drs
FORD ESCORT 1300 LASER 5-drs
FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs
FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs
FORD SIERRA 2000 LASER 3-drs
FORD SIERRA 1600 L STATIONCAR
FORD SIERRA 1600 LASER 3-drs
FORD SIERRA 2000 LASER 3-drs
FORD SCORPIO 2.0 CL1
FORD GRANADA 2300 RlCHE
FORD ORION 1300 GL
FORD TAUNUS 1600 COMBI1981
FORD TAUNUS 1600 L automaat, 4-drs1981
OPEL ASCONA LS 4-drs. DIESEL1986
OPEL ASCON A AUTOM1979
VW GOLF DIESEL1978
LAD A 1600 GL met LPG1983
NISSAN CHERRY 15 GL1982
NISSAN SUNNY 1.3 DX1982
TALBOT HORIZON1985
Mercedes 300 D1985
Mercedes 280 TE1984
"Mercedes 190 E1984
Mercedes 200 D1983
Mercedes 200 D1984
Mercedes 200 D1980
Mercedes 300 TD1983
Mercedes 190 D1985
BEDRIJFSWAGENS
Mercedes L 306
Mercedes 207 D taxi-uitvoering.1980
IMPORTEUR: HART NIBBRIG GREEVE B.V., SASSENHEIM TEL. 02522 -66111.