Personenauto ABC (deel 2)
auto-tips
RENAULT 5 CABRIOLET
AUTO-POPPE
^WALCHEREN B
Audi
UW NISSAN DEALER
AUTO DIJKWEL
AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST B.V.
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN R.V.
UW TOYOTA-DEALER
TOYOTA Cevaal
AUTOMOBIELBEDRIJF SORBER
UW DEALER VOOR WALCHEREN
VOOR WALCHEREN:
Zastava
HETSK0DA-
TWEE-JAAR-ZEKER-
PLAN.
m WR WAT MER DAN
EN JAARTJE GARANTIE.
Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130
Gildeweg 22 Vlissingen
Tel.: 01184-19610
AUTO WALCHEREN DIJKWEL B.V,
VOLVO
UW DEALER VAN
WALCHEREN
Vlissingen - Industrieweg 31 - Tel. 01184-15220
Ook de '88-modellen
Toonaangevend.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 JANUAR11988
310
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Rover
Saab
Seat
Door Leo de Ruyter
Skoda
Subaru
Suzuki
Volvo
Toyota
-j 'ïtriisfj
Dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren
Uw adres voor prima occasions
Goes, Dr. A.F. Phllipsstraat 16, tel. 01100-30474
Vlissingen, Gildeweg 13, tel. 01184-12547
V.
NISSAN
Veerseweg 104, MIDDELBURG, tel. 01180-29955
Seisplein 5-13 - Middelburg - Tel. 01180-33003
Pres. Rooseveltlaan 768 - Vlissingen - tel. 01184-16679 verk.
Oude Vliss. weg 406 - Middelburg - tel. 01180-25521
Gildeweg 16 - Vlissingen
Telefoon 01184-17130
Het in Nederland meest ver
kochte Japanse merk, overigens
strijdend ieder jaar weer met
Toyota, is Nissan. Voor 1988
wordt niet echt veel nieuws ver
wacht bij Nissan, begin het jaar
wordt de Terrano verwacht, een
4x4 terreinwagen naast de al
bestaande Patrol en King Cab
serie, de Terrano is een soort
mix van die twee, hij komt er met
2.4 benzine katalisator motor
met 74 kW/100 PK, koppel 177
Nm, top 150 km/u, Nissan zit
hiermee zeer stevig in de 4x4
markt, een keuze uit 3 terreinty
pen met ook nog diverse korte
en lange wiel bases en motorver
sies is tamelijk uniek. Daarnaast
kent Nissan ook nog de Prairie
4x4. Echt populaire Nissan pro-
dukten zijn de Micra en de Sun
ny, de Bluebird doet ook goed
mee vooral vanwege zijn prijs,
deze grote comfortabele reiswa
gen is er al vanaf zo'n 25 mille.
Verder kent Nissan de Laurel en
de sportwagens de Silvia en de
300 ZX, een nieuwe sportwagen
in samenwerking met Zagato
staat op stapel.
Opel is vorig jaar 1987 en ook
1986 flink aan het vernieuwen
geweest, het eerst denken we
aan de Opel Omega (1987 Auto
van 't Jaar) en de Senator. Maar
ook de nieuwe Kadett ligt na
tuurlijk nog vers in het geheugen
met de diverse nieuwe uitbrei
dingen o.a. in 1.8 motoren en de
GSi met 2.0i motor, een 16 klep
per komt er overigens in 1988
aan. Nieuw voor 1987 was ook
uitbreiding van de Corsa met te
vens daarbij moderniseringen
aan de modellen, de Corsa
kreeg een nieuwe dieselmotor,
een 1.5 van Isuzu, een sportieve
en zeer stille diesel, die ook nog
eens erg zuinig is, verder modifi
caties aan de andere motoren en
uitbreiding met een 1.6i motor
voor de Corsa GSi. Deze auto
komt begin dit jaar, 1988, naar
Nederland. Verder is de Omega
als echt nieuwe auto ook al wat
verder uitgebreid o.a. met de
3000i uiteraard krijgt ook de
Omega een meer kleppenmotor.
Maar het houdt niet op, want
voor 1988 staat dan eindelijk
ook de Ascona op het pro
gramma met in zijn voetsporen
uiteraard de Manta, de Ascona
is gepland voor het najaar, de
Manta volgt daarna. Zo is dan
het hele programma van Opel
weer up-to-date, maar men zal
blijven doorgaan, want na de As
cona en Manta begint de cyclus
weer bij de Corsa, maar dan is
het al 1990. Opel is het meest
verkochte automerk in Neder
land, in 1986 verkocht men
100.000 auto's, een mijlpaal.
Peugeot gaat 1988 natuurlijk
heel goed in, de Peugeot 405 is
Auto van het Jaar 1988 gewor
den en daar heeft het merk toch
het hele jaar plezier van. Overi
gens is het zeer verdiend, Peu
geot bracht uiteindelijk als enig
merk in 1987 een heel nieuwe
auto uit, zus Citroen, samen met
Peugeot-Talbot tot het PSA Con
cern behorend, had voor de ver
kiezing de AX ingebracht. Be
halve dat het model in 1986 al
bekend was, is het ook niet echt
nieuw, want de gelijkenis, vooral
technisch met de Peugeot 205 is
natuurlijk groot. Verder deden er
aan de Auto van 't Jaar verkie
zing alleen maar Japanners
mee, Mazda bracht de 626 en
929, fraaie modellen maar toch
voortzettingen van de Oude Se
rie, Honda bracht de Prelude
met 4-wielbesturing, technisch
nieuw, maar het gehele concept
is van het vorig model en ook
Toyota en Daihatsu kunnen met
de door hen aangemelde model
len aldus beschouwd worden.
De 405 dus terecht Auto van 't
Jaar en van die 405 kunnen we
in 1988 nog heel wat verwach
ten, er komen diverse uitbreidin
gen aan, een dieselversie, een
turbo- of rallyversie, een station
car, een 4x4 model, een coupé
enz. Verder zal het bekende
scala van 205 en 309 worden
uitgebreid en waar mogelijk ge
moderniseerd. Op stapel staan
bij Peugeot nog een topmodel,
de 105, het zal echter wel 1989
worden eer daarvan iets naar
Nederland komt. Als dat gebeurt
en dan met name de 509 of 605
zal ook de oude getrouwe 505
van lieverlee verdwijnen.
Renault verkeert al enkele jaren
in een dal, door reorganisatie
begint het concern uit de rode
cijfers te komen, echter door
grote verkopen lukt dat nog niet.
Renault heeft behoefte aan
nieuwe aansprekende modellen.
Het tijdperk van face-lifts, ook al
zijn ze nog zo grondig, moet nu
maar eens vaarwel worden ge
zegd. Het publiek zit niet te
wachten op nog meer veran
derde 5- en 9- of 11 -en, de men
sen willen wat nieuws. Renault
moet snel met een aantrekkelijke
kleine- en middenklasse wagen-
komen, er zijn diverse prototy
pes gesignaleerd, maar wanneer
er nu echt iets komt is niet be
kend. De researchafdeling heeft
het druk, er zijn meer mensen
aangenomen, maar tot op heden
is alleen naar buiten giekomen
dat men bezig is aan geavan
ceerde techniek o.a. nieuwe
elektronica, een 4-wielbesturing,
een nieuwe actief dempende
wielophanging e.d. Bijzonder
nuttig, maar vaak ook dure tech
nieken en het publiek wacht op
de leuke voordelige Renaultjes.
Het eerste nieuws van Renault is
de 25 met nieuwe V6 motor, hij
is er al en de nieuwe Espace o.a.
met 4x4 aandrijving. Maar ook
hiervoor geldt dat het geen aan
tallen makers zijn. Hetzelfde is te
zeggen van de nieuwe 21 Cou
pé, de 21 V6 en de 21 Nevada
4x4, om nog maar eens wat
verwachtingen te koesteren. Ge
lukkig worden de geruchten nu
steeds sterker dat eerst de 9 en
11 vervangen worden, dat zou
dan moeten gebeuren door een
nieuwe Renault 19. Aanvankelijk
dacht men dat de 19 het hatch-
back-type van de 21 zou wor
den, kennelijk is dat vaarwel ge
zegd en wordt de 19 de opvolger
voor zowel de 9 als de 11Maar
voorlopig bestaat het pro
gramma nog steeds uit de 5, de
9, de 11de 21de 25 en de Es
pace en Alpine.
We zetten het merk Rover maar
even apart, het ziet er toch naar
uit dat van de combinatie Austin-
Rover alleen maar het merk
Rover overblijft. Laten we verder
niet op de zaken vooruit lopen
door ook nog Honda te noemen,
het is zo ai erg genoeg, van de
grote hoeveelheid populaire En
gelse merken is alleen nog maar
Austin-Rover over en zelfs Rover
mag enigszins exclusief ge
noemd worden, blijft dus in feite
Austin over... en dat gaat dan
verdwijnen. Grote misère dus en
ook in Nederland wil het nog
steeds niet lukken, ieder jaar
gaat het merk in verkopen ach
teruit. Rover alleen zou het moe
ten redden, maar dan toch niet
met de Rover 800, want echt
aangeslagen is dat model ook
niet. Het wachten nu is weer op
de Rover 800 hatchback, mis
schien is dat hem. Verder wor
den nieuwe modellen verwacht
in de Rover-reeks, de Rover 200,
deze gaat de Metro-serie ver
vangen, de Rover 400 gaat de
Maestro serie opvolgen, de
Rover 600 de Montego en de
huidige Rover 200 serie en de
800 blijft dan zoals hij is, zij het
dat de Sedan er een hatchback
bijkrijgt
Het Zweedse merk Saab is al ja
ren een tamelijk exclusief merk.
Het is een merk dat bekend staat
om zijn kwaliteit, duurzaamheid
en vooral ook veiligheid. Daar
naast is het altijd een aparte dus
exclusieve auto geweest, vooral
de vorm is spreekwoordelijk.
Saab is in 1930 begonnen met
het bouwen van vliegtuigen, pas
in 1949 kwamen daar de auto's
bij en wel als eerste model de
92, toch een beetje de toenma
lige vliegtuigvorm in zich heb
bend. Die 92, later 99 en zo naar
90, is nu definitief verleden tijd.
voor 1988 gaat Saab verder met
de 900- en 9000-modellen, ten
opzichte van de 90 duidelijk gro
tere, luxere en dus nog meer ex
clusievere modellen en tot slot
mag dat dan ook gezegd worden
van de prijs. Saab start nu met
de 900 bij zo'n 45 mille, wellicht
door BVB en Prijsverhogingen
begin 1988 zelfs nog wat duur
der. Het tijdperk van een Saab
(90) in de 30 mille is definitief af
gesloten. Saab gaat dus naar het
hogere of topklasse segment.
Spanje is al enkele jaren een
echt autoland, daarmee bedoeld
een autofabricerend land. Met
de komst van de Seat naar Ne
derland in 1983 werd Spanje als
automakend land wat bekender.
Echter Seat bestaat in Spanje al
sinds 1953, het is lange tijd een
Fiatdochter geweest en bouwde
dan ook Fiats in licentie. Begin
jaren '80 stootte Fiat zijn aande
len Seat af, aanvankelijk werd
Seat een staatsbedrijf maar later,
1986, werd het opgekocht door
het VAG (Volkswagen) concern.
Ook in Nederland veranderde er
het één en ander, want Seat
eerst geïmporteerd door Abemij
middels Nibhart Car, kwam nu
bij Pon (de Audi-, VW- en Por-
sche-importeur) en ging Pon
Car heten. De combinatie met
VW heeft Seat geen windeieren
gelegd, het publiek kreeg door
de grondige Duitse inbreng meer
vertrouwen in de Spaanse Seat.
Momenteel is er
Oog veel van Fiat zichtbaar in de
Seatmodelien, te denken valt
dan aan de Seat Marbel la (Pan
daversie) en de Seat Ronda (Rit-
moversie), maar ook de Malaga
heeft nog wel iets van de Fiat
Regata al is daar de vergelijking
al veel en veel minder. Met het
Seatmodel Ibiza is het heel dui
delijk ander, dat is het eerste
echte eigen Seatmodel en zo
gaan er in de toekomst meer ko
men. Voorlopig brengt 1988
voor Seat uitbreidingen van de
bestaande reeks en dan voorna
melijk van de Marbella, Ibiza en
Malaga. Er komen wat andere
motoren bij zoals injectiemoto
ren en mogelijk ook turbover
sies, ook is het wachten op een
nieuwe, modernere dieselmotor.
Verder staan er voor de Iziza en
Malaga nog wat modeluitbreidin
gen op het programma en dan
denken wij aan een cabriolet en
mogelijk een stationcar, maar re
latief is Seat nog een jong merk,
dus het gaat nog allemaal niet zo
snel.
panse merk. In Nederland is, zie
ook bij Nissan, Toyota steeds in
strijd gewikkeld om de eerste
plaats van de Japanners met
Nissan. In 1986 was Toyota
sinds lange tijd weer eens eer
ste, daarvoor was het Nissan en
ook 1987 zal naar het zich laat
aanzien wel voor Nissan zijn.
Toyota is in 1937 begonnen met
haar autoproduktie, pas in de
60-er jaren kwamen deze auto's
onder de naam Toyota naar ons
land. In de loop der jaren is er
veel veranderd, technisch is men
enorm omhoog geklommen, be
kend van Toyota zijn de geavan
ceerde meerkleppenmotor,
naast 4x4 waarin men via de
Landcruisers een enorme naam
heeft opgebouwd is men druk
doende met de 4-wielbesturing.
Het huidige Toyotaprogramma
omvat de Starlet, de Carolla, de
Carina, de Camry, (de Cressida
en Crown zijn in Nederland uit
het programma genomen), de
Celica, Supra, MR2, de Tercel
4x4, de Landcruiser met Land-
cruiser Custom, de Hi-Lux en de
bestelserie Lite-Ace, Hi-Ace en
de Dyna.
Een merk waar het ook allemaal
niet zo snel gaat met nieuwe mo
dellen is Skoda. Al vele jaren
loopt bij dit Tsjechische merk het
sedanmodel met de motor ach
terin. Maar nu gaat dat dan toch
echt veranderen, er komt een
heel nieuwe Skoda, een hatch-
backmodel met de motor voorin
en met voorwielaandrijving, toch
echt uniek voor een merk dat zo
lang met zijn modellen doet. Mo
gelijk vond men het tijd worden
bij Skoda om nu ook Lada met
een nieuw hatchbackmodel met
voorwielaandrijving is gekomen,
de Samara, eveneens iets te
doen. De nieuwe Skoda met co
denaam 136L gaat Favorit he
ten. Eind 1988 komt de nieuwe
Skoda naar ons land, eerst dus
als hatchback met 5 deuren en
1300 cc 46kW/62 PK-motor, la- VOlKSWagen
ter met wat motoruitbreidingen
en, maar dat zal wel 1990 wor
den, een 4-deurs sedanmodel.
Voorlopig moeten we het nog
met de huidige modellen met
motor achterin en achterwie
laandrijving doen. Het zijn de
105-, 120- en 130-modellen met
de laatste in coupé en cabriolet.
Het zijn zonder meer verouderde
auto's met achterhaalde technie
ken, echter de prijs is er volledig
naar, Skoda start nog steeds
rond de 10 mille en voor dat be
drag heb je dan toch een nieuwe
auto, redelijk ruim met alles erop
en eraan met van de Neder
landse importeur uit 2 jaar ga
rantie en een interessant finan
cieringsplan, en we zijn nu een
maal niet allemaal Piquets, Pros
ten of Niki Lauda's.
Subaru behorend tot de kleinere
Japanse merken evenals Dai
hatsu en Suzuki, maar wat is
klein..., zal in 1988 wellicht ko
men met de opvolger voor de
Mini Jumbo. Subaru is wat dat
aangaat ook aan de beurt, want
de concurrenten Daihatsu met
de Cuore en Suzuki met de Alto
hebben hun miniklasse al geheel
vernieuwd. Ondanks dat de Mini
Jumbo echt niet verouderd is
met bijv. onafhankelijke wielop
hanging rondom met schroefve-
ren, ga je toch ten opzichte van
je concurrenten wat achterlopen
en dan moet gedacht worden
aan het uiterlijk en ook min of
meer aan de 2-cilindermotor.
Met de nieuwe Mini Jumbo zal
Subaru ook in deze klasse weer
up-to-date zijn en als echt
nieuwtje zal deze '88 Mini
Jumbo voorzien worden van een
4x4-model. Subaru is bekend
om zijn 4x4-modellen, elk type
Subaru kan met 4-wielaandrij-
ving worden uitgerust, behalve
tot nu toe de Mini Jumbo, dat
verandert dus ook. Het overige
programma van Subaru is be
kend, de Justy in 1987 wat ge
moderniseerd, de L-serie met de
sedan, coupé en stationcar, mo
gelijk dat hierin ook een hatch
back komt, dan nog goed mee
en dan is de XT, de sportcoupé
met standaard 4x4 alsmede tur
bo, intercooler e.d. Tot slot na
men we de mini bestel en perso
nen bussen, de Jumbo Mini's ge
naamd.
In het alfabet zullen ze altijd ach
ter elkaar genoemd worden,
Subaru en Suzuki. Het zijn op
velerlei gebied eikaars concur
renten, o.a. in de miniklasse en
de kleine middenklasse, maar
natuurlijk ook in de mini bestel
busserie. Subaru heeft echter in
de middenklasse de sedans,
coupés, stationcars en sportwa
gen, Suzuki zit daarin niet maar
heeft weer de bekende terrein
wagens, de Suzuki Jeeps, zoals
de SJ 410 en SJ 413. In verko
pen in Nederland ligt Suzuki
echter voorop. Vooral in de
kleine en kleine middenklasse
wordt Suzuki beter verkocht en
dan hebben we het over de Alto
en de Swift. De naamsbekend
heid, het veel meer aan de weg
timmeren, meer reclame, betere
Public Relations enz. zal daar
zeker aan ten grondslag liggen,
Suzuki heeft haar programma in
'86 en '87 volledig gemoderni
seerd. De Swift is het laatst aan
de beurt geweest, de wagen
werd wat groter en ruimer en
kreeg naast de 3-cilinder ook
een 4-cilindermotor, resp. 1000
en 1300 cc, eenzelfde verschijn
sel zien we bij de Jeeps, vandaar
410 en 413. Ook werd de Swift
naar boven afgerond met een
GXi en een GTi, echte snelheids
duivels. Het wachten is op een
model waarmee Suzuki echt de
middenklasse binnentreedt. Wat
het overige programma betreft
zien we in Japan een uitbreiding
van de Alto met een turboinjec-
tiemodel, voor de curiositeit is er
één in Nederland, het is echter
niet bekend of het model echt
naar ons land komt. In de 4x4-
klasse zien we in Japan ook een
wat grotere, dus ruimere een
comfortabele Suzuki Jeep, een
SJ 413-type, mogelijk dat deze
wel naar ons land komt.
Enige uitleg bij het merk Volks
wagen is in feite overbodig. In
1934 in ontwikkeling van start
gegaan, kan de eigenlijke start
toch pas na de oorlog gezien
worden. In 1947 kwam Volkswa
gen naar Nederland, letterlijk ge
haald door automobielhandel
Pon. Nu, „Importeur Pon"
vierde dus in 1987 het 40-jarig
VW-importeursjubileum. Heel
bekend is natuurlijk de VW Ke
ver, de produktie is in 1981 ge
stopt, meer dan 20 miljoen ex
emplaren waren er toen ver
kocht. Zijn opvolger de VW Golf
gaat overigens ook aardig die
kant uit, het is dan ook het meest
verkochte VW-model van deze
tijd. Het overige programma laat
de Polo, de Jetta, de Passat en
de Scirocco zien met uiteraard in
de bestel klasse de bekende VW-
bus de Transporter en de VW
LT. VW is overigens evenals
Opel en Ford bekend om zijn
grote modelkeuze. Van de Polo,
Golf, Jetta en Passat zijn er vele
uitvoeringen, keuze in diverse
benzine- en vaak ook diverse
dieselmotoren, verder keuze in
2-, 3-, 4- of 5-deursmodellen, en
in uitrusting een C-, CL-, GL- en
vaak GT-, GTX- of GTi-model.
Het jaar 1988 brengt redelijk
veel nieuws voor VW, er komen
heel nieuwe modellen voor de
Passat en de Scirocco, maar
ook verwachten we modernise
ringen aan de Polo, Golf en Jetta
met mogelijk ook nog wat uit
breidingen in meerkleppen moto
ren, een injectie- en turbomoto
ren alswel in 4x4 de zgn. Syn-
cromodellen. De nieuwe Passat
komt in februari /maart, hij is
groter dan het huidige model en
uiteraard moderner en ge-
stroomlijnder. In de Sciroc-
coklasse komt er in het voorjaar
een Corrado, een heel nieuwe
coupétype. Verder wordt ver
wacht dat ook de Transporter
een vernieuwing krijgt, concur
rent Ford Transit is in 1986 ver
nieuwd en VW kan nu niet ach
terblijven, er zal een zuiniger en
dus gestroomlijnder Transporter
moeten komen.
Het Zweedse Nederlandse merk
Volvo schijnt in 1988 ook met
heel wat nieuws te komen. Het is
echter gokken want Volvo heeft
ook geen beste reputatie wat het
PR (Public Relations) en dus het
Persbeleid aangaat. Bij de laat
ste introductie van een nieuw
Nederlands Volvomodel, de 460
Turbo werd er nogal klungelig
en geheimzinnig gedaan over
een nieuwe Volvo 300-serie, er
werd gesproken over een G 15-
model, maar: „dat was echt
niets nieuws en we mochten het
ook niet weten". Volvo Zweden
zal zeker wat nieuws gaan bren
gen, te denken valt aan een
nieuwe 200-serie, maar ook hier
is weinig van bekend, wederom
het Votvomysterie.Het
ziet er naar uit dat in 1988 ook
de 740 profiteert van de techniek
van de 760. Dan komt er in 1988
ondanks het zwijgen toch een
nieuw Nederlands model, ver
wacht wordt een tussenmodel
tussen de bestaande 340/360
en de 480, maar ook genoemd
wordt een volledige opvolger
voor de 340/360. Volvo zelf
deelt mee dat de opvolger voor
de 340/360 niet voor 1990 ver
wacht moet worden, maar zeker
is dat er in Born een nieuw type
Nederlandse Volvo staat, wat het
gaat worden gissen dus. De 480
zal ook nog uitbreidingen onder
gaan, te denken valt aan motor
uitbreidingen, uitbreiding met
een 4x4-model en mogelijk ook
een cabriolet.
Toyota is het grootste Japanse
automerk, ook in de wereld be
kleedt Toyota een belangrijke
plaats, in elk geval het eerste Ja-
Met de Z is het Auto ABC weer
rond. Bij de Z staat overigens al
leen de Zastava, in Rusland
schijnt ook een Zass te bestaan,
maar in Nederland is die niet le
verbaar. Wel de Joegoslavische
Zastava, een afstammeling van
Fiat. Momenteel kent men in Ne
derland alleen het Yugotype in
45- en 55-serie. Het is een mo
derne" versie van de Fiat 127,
qua model komt hij dicht in de
buurt van de huidige Fiat Uno.
Hij is echter zeker niet modern
en ook de kwaliteit laat vaak te
wensen over. Er is echter in Joe
goslavië een nieuw type gelan
ceerd met modernere techniek
en nieuwe motoren zoals een
1.4-, 1-6- en 1.7-motor.
outo-Fenoult dykoielbv
RENAULT DEALER
AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE
Kleinvlaanderen 97 Industrieweg 23
4331 RJ Middelburg 4382 NA Vlissingen
01180-12865
Do. koopavond
01184-12916
Vr. koopavond
outofenouJt
«wi «wwTI
dukwelbv