Personenauto ABC (deel 2) auto-tips RENAULT 5 CABRIOLET AUTO-POPPE ^WALCHEREN B Audi UW NISSAN DEALER AUTO DIJKWEL AUTOBEDRIJF DE TOEKOMST B.V. AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN R.V. UW TOYOTA-DEALER TOYOTA Cevaal AUTOMOBIELBEDRIJF SORBER UW DEALER VOOR WALCHEREN VOOR WALCHEREN: Zastava HETSK0DA- TWEE-JAAR-ZEKER- PLAN. m WR WAT MER DAN EN JAARTJE GARANTIE. Gildeweg 16 - Vlissingen - Telefoon 01184-17130 Gildeweg 22 Vlissingen Tel.: 01184-19610 AUTO WALCHEREN DIJKWEL B.V, VOLVO UW DEALER VAN WALCHEREN Vlissingen - Industrieweg 31 - Tel. 01184-15220 Ook de '88-modellen Toonaangevend. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 JANUAR11988 310 Nissan Opel Peugeot Renault Rover Saab Seat Door Leo de Ruyter Skoda Subaru Suzuki Volvo Toyota -j 'ïtriisfj Dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren Uw adres voor prima occasions Goes, Dr. A.F. Phllipsstraat 16, tel. 01100-30474 Vlissingen, Gildeweg 13, tel. 01184-12547 V. NISSAN Veerseweg 104, MIDDELBURG, tel. 01180-29955 Seisplein 5-13 - Middelburg - Tel. 01180-33003 Pres. Rooseveltlaan 768 - Vlissingen - tel. 01184-16679 verk. Oude Vliss. weg 406 - Middelburg - tel. 01180-25521 Gildeweg 16 - Vlissingen Telefoon 01184-17130 Het in Nederland meest ver kochte Japanse merk, overigens strijdend ieder jaar weer met Toyota, is Nissan. Voor 1988 wordt niet echt veel nieuws ver wacht bij Nissan, begin het jaar wordt de Terrano verwacht, een 4x4 terreinwagen naast de al bestaande Patrol en King Cab serie, de Terrano is een soort mix van die twee, hij komt er met 2.4 benzine katalisator motor met 74 kW/100 PK, koppel 177 Nm, top 150 km/u, Nissan zit hiermee zeer stevig in de 4x4 markt, een keuze uit 3 terreinty pen met ook nog diverse korte en lange wiel bases en motorver sies is tamelijk uniek. Daarnaast kent Nissan ook nog de Prairie 4x4. Echt populaire Nissan pro- dukten zijn de Micra en de Sun ny, de Bluebird doet ook goed mee vooral vanwege zijn prijs, deze grote comfortabele reiswa gen is er al vanaf zo'n 25 mille. Verder kent Nissan de Laurel en de sportwagens de Silvia en de 300 ZX, een nieuwe sportwagen in samenwerking met Zagato staat op stapel. Opel is vorig jaar 1987 en ook 1986 flink aan het vernieuwen geweest, het eerst denken we aan de Opel Omega (1987 Auto van 't Jaar) en de Senator. Maar ook de nieuwe Kadett ligt na tuurlijk nog vers in het geheugen met de diverse nieuwe uitbrei dingen o.a. in 1.8 motoren en de GSi met 2.0i motor, een 16 klep per komt er overigens in 1988 aan. Nieuw voor 1987 was ook uitbreiding van de Corsa met te vens daarbij moderniseringen aan de modellen, de Corsa kreeg een nieuwe dieselmotor, een 1.5 van Isuzu, een sportieve en zeer stille diesel, die ook nog eens erg zuinig is, verder modifi caties aan de andere motoren en uitbreiding met een 1.6i motor voor de Corsa GSi. Deze auto komt begin dit jaar, 1988, naar Nederland. Verder is de Omega als echt nieuwe auto ook al wat verder uitgebreid o.a. met de 3000i uiteraard krijgt ook de Omega een meer kleppenmotor. Maar het houdt niet op, want voor 1988 staat dan eindelijk ook de Ascona op het pro gramma met in zijn voetsporen uiteraard de Manta, de Ascona is gepland voor het najaar, de Manta volgt daarna. Zo is dan het hele programma van Opel weer up-to-date, maar men zal blijven doorgaan, want na de As cona en Manta begint de cyclus weer bij de Corsa, maar dan is het al 1990. Opel is het meest verkochte automerk in Neder land, in 1986 verkocht men 100.000 auto's, een mijlpaal. Peugeot gaat 1988 natuurlijk heel goed in, de Peugeot 405 is Auto van het Jaar 1988 gewor den en daar heeft het merk toch het hele jaar plezier van. Overi gens is het zeer verdiend, Peu geot bracht uiteindelijk als enig merk in 1987 een heel nieuwe auto uit, zus Citroen, samen met Peugeot-Talbot tot het PSA Con cern behorend, had voor de ver kiezing de AX ingebracht. Be halve dat het model in 1986 al bekend was, is het ook niet echt nieuw, want de gelijkenis, vooral technisch met de Peugeot 205 is natuurlijk groot. Verder deden er aan de Auto van 't Jaar verkie zing alleen maar Japanners mee, Mazda bracht de 626 en 929, fraaie modellen maar toch voortzettingen van de Oude Se rie, Honda bracht de Prelude met 4-wielbesturing, technisch nieuw, maar het gehele concept is van het vorig model en ook Toyota en Daihatsu kunnen met de door hen aangemelde model len aldus beschouwd worden. De 405 dus terecht Auto van 't Jaar en van die 405 kunnen we in 1988 nog heel wat verwach ten, er komen diverse uitbreidin gen aan, een dieselversie, een turbo- of rallyversie, een station car, een 4x4 model, een coupé enz. Verder zal het bekende scala van 205 en 309 worden uitgebreid en waar mogelijk ge moderniseerd. Op stapel staan bij Peugeot nog een topmodel, de 105, het zal echter wel 1989 worden eer daarvan iets naar Nederland komt. Als dat gebeurt en dan met name de 509 of 605 zal ook de oude getrouwe 505 van lieverlee verdwijnen. Renault verkeert al enkele jaren in een dal, door reorganisatie begint het concern uit de rode cijfers te komen, echter door grote verkopen lukt dat nog niet. Renault heeft behoefte aan nieuwe aansprekende modellen. Het tijdperk van face-lifts, ook al zijn ze nog zo grondig, moet nu maar eens vaarwel worden ge zegd. Het publiek zit niet te wachten op nog meer veran derde 5- en 9- of 11 -en, de men sen willen wat nieuws. Renault moet snel met een aantrekkelijke kleine- en middenklasse wagen- komen, er zijn diverse prototy pes gesignaleerd, maar wanneer er nu echt iets komt is niet be kend. De researchafdeling heeft het druk, er zijn meer mensen aangenomen, maar tot op heden is alleen naar buiten giekomen dat men bezig is aan geavan ceerde techniek o.a. nieuwe elektronica, een 4-wielbesturing, een nieuwe actief dempende wielophanging e.d. Bijzonder nuttig, maar vaak ook dure tech nieken en het publiek wacht op de leuke voordelige Renaultjes. Het eerste nieuws van Renault is de 25 met nieuwe V6 motor, hij is er al en de nieuwe Espace o.a. met 4x4 aandrijving. Maar ook hiervoor geldt dat het geen aan tallen makers zijn. Hetzelfde is te zeggen van de nieuwe 21 Cou pé, de 21 V6 en de 21 Nevada 4x4, om nog maar eens wat verwachtingen te koesteren. Ge lukkig worden de geruchten nu steeds sterker dat eerst de 9 en 11 vervangen worden, dat zou dan moeten gebeuren door een nieuwe Renault 19. Aanvankelijk dacht men dat de 19 het hatch- back-type van de 21 zou wor den, kennelijk is dat vaarwel ge zegd en wordt de 19 de opvolger voor zowel de 9 als de 11Maar voorlopig bestaat het pro gramma nog steeds uit de 5, de 9, de 11de 21de 25 en de Es pace en Alpine. We zetten het merk Rover maar even apart, het ziet er toch naar uit dat van de combinatie Austin- Rover alleen maar het merk Rover overblijft. Laten we verder niet op de zaken vooruit lopen door ook nog Honda te noemen, het is zo ai erg genoeg, van de grote hoeveelheid populaire En gelse merken is alleen nog maar Austin-Rover over en zelfs Rover mag enigszins exclusief ge noemd worden, blijft dus in feite Austin over... en dat gaat dan verdwijnen. Grote misère dus en ook in Nederland wil het nog steeds niet lukken, ieder jaar gaat het merk in verkopen ach teruit. Rover alleen zou het moe ten redden, maar dan toch niet met de Rover 800, want echt aangeslagen is dat model ook niet. Het wachten nu is weer op de Rover 800 hatchback, mis schien is dat hem. Verder wor den nieuwe modellen verwacht in de Rover-reeks, de Rover 200, deze gaat de Metro-serie ver vangen, de Rover 400 gaat de Maestro serie opvolgen, de Rover 600 de Montego en de huidige Rover 200 serie en de 800 blijft dan zoals hij is, zij het dat de Sedan er een hatchback bijkrijgt Het Zweedse merk Saab is al ja ren een tamelijk exclusief merk. Het is een merk dat bekend staat om zijn kwaliteit, duurzaamheid en vooral ook veiligheid. Daar naast is het altijd een aparte dus exclusieve auto geweest, vooral de vorm is spreekwoordelijk. Saab is in 1930 begonnen met het bouwen van vliegtuigen, pas in 1949 kwamen daar de auto's bij en wel als eerste model de 92, toch een beetje de toenma lige vliegtuigvorm in zich heb bend. Die 92, later 99 en zo naar 90, is nu definitief verleden tijd. voor 1988 gaat Saab verder met de 900- en 9000-modellen, ten opzichte van de 90 duidelijk gro tere, luxere en dus nog meer ex clusievere modellen en tot slot mag dat dan ook gezegd worden van de prijs. Saab start nu met de 900 bij zo'n 45 mille, wellicht door BVB en Prijsverhogingen begin 1988 zelfs nog wat duur der. Het tijdperk van een Saab (90) in de 30 mille is definitief af gesloten. Saab gaat dus naar het hogere of topklasse segment. Spanje is al enkele jaren een echt autoland, daarmee bedoeld een autofabricerend land. Met de komst van de Seat naar Ne derland in 1983 werd Spanje als automakend land wat bekender. Echter Seat bestaat in Spanje al sinds 1953, het is lange tijd een Fiatdochter geweest en bouwde dan ook Fiats in licentie. Begin jaren '80 stootte Fiat zijn aande len Seat af, aanvankelijk werd Seat een staatsbedrijf maar later, 1986, werd het opgekocht door het VAG (Volkswagen) concern. Ook in Nederland veranderde er het één en ander, want Seat eerst geïmporteerd door Abemij middels Nibhart Car, kwam nu bij Pon (de Audi-, VW- en Por- sche-importeur) en ging Pon Car heten. De combinatie met VW heeft Seat geen windeieren gelegd, het publiek kreeg door de grondige Duitse inbreng meer vertrouwen in de Spaanse Seat. Momenteel is er Oog veel van Fiat zichtbaar in de Seatmodelien, te denken valt dan aan de Seat Marbel la (Pan daversie) en de Seat Ronda (Rit- moversie), maar ook de Malaga heeft nog wel iets van de Fiat Regata al is daar de vergelijking al veel en veel minder. Met het Seatmodel Ibiza is het heel dui delijk ander, dat is het eerste echte eigen Seatmodel en zo gaan er in de toekomst meer ko men. Voorlopig brengt 1988 voor Seat uitbreidingen van de bestaande reeks en dan voorna melijk van de Marbella, Ibiza en Malaga. Er komen wat andere motoren bij zoals injectiemoto ren en mogelijk ook turbover sies, ook is het wachten op een nieuwe, modernere dieselmotor. Verder staan er voor de Iziza en Malaga nog wat modeluitbreidin gen op het programma en dan denken wij aan een cabriolet en mogelijk een stationcar, maar re latief is Seat nog een jong merk, dus het gaat nog allemaal niet zo snel. panse merk. In Nederland is, zie ook bij Nissan, Toyota steeds in strijd gewikkeld om de eerste plaats van de Japanners met Nissan. In 1986 was Toyota sinds lange tijd weer eens eer ste, daarvoor was het Nissan en ook 1987 zal naar het zich laat aanzien wel voor Nissan zijn. Toyota is in 1937 begonnen met haar autoproduktie, pas in de 60-er jaren kwamen deze auto's onder de naam Toyota naar ons land. In de loop der jaren is er veel veranderd, technisch is men enorm omhoog geklommen, be kend van Toyota zijn de geavan ceerde meerkleppenmotor, naast 4x4 waarin men via de Landcruisers een enorme naam heeft opgebouwd is men druk doende met de 4-wielbesturing. Het huidige Toyotaprogramma omvat de Starlet, de Carolla, de Carina, de Camry, (de Cressida en Crown zijn in Nederland uit het programma genomen), de Celica, Supra, MR2, de Tercel 4x4, de Landcruiser met Land- cruiser Custom, de Hi-Lux en de bestelserie Lite-Ace, Hi-Ace en de Dyna. Een merk waar het ook allemaal niet zo snel gaat met nieuwe mo dellen is Skoda. Al vele jaren loopt bij dit Tsjechische merk het sedanmodel met de motor ach terin. Maar nu gaat dat dan toch echt veranderen, er komt een heel nieuwe Skoda, een hatch- backmodel met de motor voorin en met voorwielaandrijving, toch echt uniek voor een merk dat zo lang met zijn modellen doet. Mo gelijk vond men het tijd worden bij Skoda om nu ook Lada met een nieuw hatchbackmodel met voorwielaandrijving is gekomen, de Samara, eveneens iets te doen. De nieuwe Skoda met co denaam 136L gaat Favorit he ten. Eind 1988 komt de nieuwe Skoda naar ons land, eerst dus als hatchback met 5 deuren en 1300 cc 46kW/62 PK-motor, la- VOlKSWagen ter met wat motoruitbreidingen en, maar dat zal wel 1990 wor den, een 4-deurs sedanmodel. Voorlopig moeten we het nog met de huidige modellen met motor achterin en achterwie laandrijving doen. Het zijn de 105-, 120- en 130-modellen met de laatste in coupé en cabriolet. Het zijn zonder meer verouderde auto's met achterhaalde technie ken, echter de prijs is er volledig naar, Skoda start nog steeds rond de 10 mille en voor dat be drag heb je dan toch een nieuwe auto, redelijk ruim met alles erop en eraan met van de Neder landse importeur uit 2 jaar ga rantie en een interessant finan cieringsplan, en we zijn nu een maal niet allemaal Piquets, Pros ten of Niki Lauda's. Subaru behorend tot de kleinere Japanse merken evenals Dai hatsu en Suzuki, maar wat is klein..., zal in 1988 wellicht ko men met de opvolger voor de Mini Jumbo. Subaru is wat dat aangaat ook aan de beurt, want de concurrenten Daihatsu met de Cuore en Suzuki met de Alto hebben hun miniklasse al geheel vernieuwd. Ondanks dat de Mini Jumbo echt niet verouderd is met bijv. onafhankelijke wielop hanging rondom met schroefve- ren, ga je toch ten opzichte van je concurrenten wat achterlopen en dan moet gedacht worden aan het uiterlijk en ook min of meer aan de 2-cilindermotor. Met de nieuwe Mini Jumbo zal Subaru ook in deze klasse weer up-to-date zijn en als echt nieuwtje zal deze '88 Mini Jumbo voorzien worden van een 4x4-model. Subaru is bekend om zijn 4x4-modellen, elk type Subaru kan met 4-wielaandrij- ving worden uitgerust, behalve tot nu toe de Mini Jumbo, dat verandert dus ook. Het overige programma van Subaru is be kend, de Justy in 1987 wat ge moderniseerd, de L-serie met de sedan, coupé en stationcar, mo gelijk dat hierin ook een hatch back komt, dan nog goed mee en dan is de XT, de sportcoupé met standaard 4x4 alsmede tur bo, intercooler e.d. Tot slot na men we de mini bestel en perso nen bussen, de Jumbo Mini's ge naamd. In het alfabet zullen ze altijd ach ter elkaar genoemd worden, Subaru en Suzuki. Het zijn op velerlei gebied eikaars concur renten, o.a. in de miniklasse en de kleine middenklasse, maar natuurlijk ook in de mini bestel busserie. Subaru heeft echter in de middenklasse de sedans, coupés, stationcars en sportwa gen, Suzuki zit daarin niet maar heeft weer de bekende terrein wagens, de Suzuki Jeeps, zoals de SJ 410 en SJ 413. In verko pen in Nederland ligt Suzuki echter voorop. Vooral in de kleine en kleine middenklasse wordt Suzuki beter verkocht en dan hebben we het over de Alto en de Swift. De naamsbekend heid, het veel meer aan de weg timmeren, meer reclame, betere Public Relations enz. zal daar zeker aan ten grondslag liggen, Suzuki heeft haar programma in '86 en '87 volledig gemoderni seerd. De Swift is het laatst aan de beurt geweest, de wagen werd wat groter en ruimer en kreeg naast de 3-cilinder ook een 4-cilindermotor, resp. 1000 en 1300 cc, eenzelfde verschijn sel zien we bij de Jeeps, vandaar 410 en 413. Ook werd de Swift naar boven afgerond met een GXi en een GTi, echte snelheids duivels. Het wachten is op een model waarmee Suzuki echt de middenklasse binnentreedt. Wat het overige programma betreft zien we in Japan een uitbreiding van de Alto met een turboinjec- tiemodel, voor de curiositeit is er één in Nederland, het is echter niet bekend of het model echt naar ons land komt. In de 4x4- klasse zien we in Japan ook een wat grotere, dus ruimere een comfortabele Suzuki Jeep, een SJ 413-type, mogelijk dat deze wel naar ons land komt. Enige uitleg bij het merk Volks wagen is in feite overbodig. In 1934 in ontwikkeling van start gegaan, kan de eigenlijke start toch pas na de oorlog gezien worden. In 1947 kwam Volkswa gen naar Nederland, letterlijk ge haald door automobielhandel Pon. Nu, „Importeur Pon" vierde dus in 1987 het 40-jarig VW-importeursjubileum. Heel bekend is natuurlijk de VW Ke ver, de produktie is in 1981 ge stopt, meer dan 20 miljoen ex emplaren waren er toen ver kocht. Zijn opvolger de VW Golf gaat overigens ook aardig die kant uit, het is dan ook het meest verkochte VW-model van deze tijd. Het overige programma laat de Polo, de Jetta, de Passat en de Scirocco zien met uiteraard in de bestel klasse de bekende VW- bus de Transporter en de VW LT. VW is overigens evenals Opel en Ford bekend om zijn grote modelkeuze. Van de Polo, Golf, Jetta en Passat zijn er vele uitvoeringen, keuze in diverse benzine- en vaak ook diverse dieselmotoren, verder keuze in 2-, 3-, 4- of 5-deursmodellen, en in uitrusting een C-, CL-, GL- en vaak GT-, GTX- of GTi-model. Het jaar 1988 brengt redelijk veel nieuws voor VW, er komen heel nieuwe modellen voor de Passat en de Scirocco, maar ook verwachten we modernise ringen aan de Polo, Golf en Jetta met mogelijk ook nog wat uit breidingen in meerkleppen moto ren, een injectie- en turbomoto ren alswel in 4x4 de zgn. Syn- cromodellen. De nieuwe Passat komt in februari /maart, hij is groter dan het huidige model en uiteraard moderner en ge- stroomlijnder. In de Sciroc- coklasse komt er in het voorjaar een Corrado, een heel nieuwe coupétype. Verder wordt ver wacht dat ook de Transporter een vernieuwing krijgt, concur rent Ford Transit is in 1986 ver nieuwd en VW kan nu niet ach terblijven, er zal een zuiniger en dus gestroomlijnder Transporter moeten komen. Het Zweedse Nederlandse merk Volvo schijnt in 1988 ook met heel wat nieuws te komen. Het is echter gokken want Volvo heeft ook geen beste reputatie wat het PR (Public Relations) en dus het Persbeleid aangaat. Bij de laat ste introductie van een nieuw Nederlands Volvomodel, de 460 Turbo werd er nogal klungelig en geheimzinnig gedaan over een nieuwe Volvo 300-serie, er werd gesproken over een G 15- model, maar: „dat was echt niets nieuws en we mochten het ook niet weten". Volvo Zweden zal zeker wat nieuws gaan bren gen, te denken valt aan een nieuwe 200-serie, maar ook hier is weinig van bekend, wederom het Votvomysterie.Het ziet er naar uit dat in 1988 ook de 740 profiteert van de techniek van de 760. Dan komt er in 1988 ondanks het zwijgen toch een nieuw Nederlands model, ver wacht wordt een tussenmodel tussen de bestaande 340/360 en de 480, maar ook genoemd wordt een volledige opvolger voor de 340/360. Volvo zelf deelt mee dat de opvolger voor de 340/360 niet voor 1990 ver wacht moet worden, maar zeker is dat er in Born een nieuw type Nederlandse Volvo staat, wat het gaat worden gissen dus. De 480 zal ook nog uitbreidingen onder gaan, te denken valt aan motor uitbreidingen, uitbreiding met een 4x4-model en mogelijk ook een cabriolet. Toyota is het grootste Japanse automerk, ook in de wereld be kleedt Toyota een belangrijke plaats, in elk geval het eerste Ja- Met de Z is het Auto ABC weer rond. Bij de Z staat overigens al leen de Zastava, in Rusland schijnt ook een Zass te bestaan, maar in Nederland is die niet le verbaar. Wel de Joegoslavische Zastava, een afstammeling van Fiat. Momenteel kent men in Ne derland alleen het Yugotype in 45- en 55-serie. Het is een mo derne" versie van de Fiat 127, qua model komt hij dicht in de buurt van de huidige Fiat Uno. Hij is echter zeker niet modern en ook de kwaliteit laat vaak te wensen over. Er is echter in Joe goslavië een nieuw type gelan ceerd met modernere techniek en nieuwe motoren zoals een 1.4-, 1-6- en 1.7-motor. outo-Fenoult dykoielbv RENAULT DEALER AUTOBEDRIJF WONDERGEM EN MELSE Kleinvlaanderen 97 Industrieweg 23 4331 RJ Middelburg 4382 NA Vlissingen 01180-12865 Do. koopavond 01184-12916 Vr. koopavond outofenouJt «wi «wwTI dukwelbv

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1988 | | pagina 10