Nieuwe Civic-serie nu in hatchback- en sedanmodellen outa-renoult dujaiielbv Modeljaar '88 voor Renault met weinig wijzigingen Nissan brengt heel nieuwe Vanette uit Honda Legend Coupé komt naar Europa IDEE VOOR EEN KA DO STER-OCCASIONS AUTOBEDRIJF BRITANNIA HONDA Autobedrijf Berbo Off. Honda-dealer i FIAT AUTOBEDRIJF BRITANNIA WIE BIJ DE PINKEN WIL GAAN WINKELEN GAA T EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE lDE SdmxiEBODE de razend populaire. AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. VAN OEVEREN B.V. Gebruikte Wagens Plus Systeem SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 2 DECEMBER 1987 315 Ook de '88-modellen Toonaangevend. Gildeweg 16 - Vlissingen Telefoon 01184-17130 garage de jager goes scania - general motors - saab - daihatsu Ringbaan-West 24 Goes. Tel. 01100-31110 SUZUKI ALTO v a. 11.795.- Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 DOOR DE HEL VAN OOSTERBEEK 1944 EET NOOIT WOSTE HUUS ZONDER KOP DIALECT OP NOORD-BEVELAND DIALECT OP ZUID-BEVELAND DIALECT OP THOLEN EN ST.-PHILIPSLAND DIALECT OP WALCHEREN KRUININGEN, HEERLIJKHEID EN GEMEENTE KNOOPPUNT IN WEST-EUROPA DRUKKERIJ VAN DER PEYL-KRUININGEN B.V. ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. Auto's met 3 tot 12 maanden garantie Kom dit weekend naar onze showroom, voor onze te gekke aanbieding jonge gebruikte auto's met 2000.- korting INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN 01184-17736 Gildeweg 15-21 - tel. 01184-10220-Vlissingen Graag tot ziens Honda heeft een nieuwe Cl- vicserie geïntroduceerd. Je kan over echt nieuw spreken, omdat de modellen fors gewijzigd z!]n, uiterlijk Is er toch nogal wat ge beurd, technisch zijn er forse wijzigingen er zijn allemaal nieuwe m eer-klep pen motoren ontworpen en last but not least Is de serie nu echt uitgebreid met een sedanmodel. De Euro pese Civic kende alleen het hatchback model in 3-deurs en via de Shuttle In 5-deurs, daar naast was de coupé die net als de Shuttle een aparte benaming had de CRX. Een echte sedan was er niet, die komt er nu wel zodat In normale uitvoering er sprake Is van een Clvlc 3- en een Clvlc 4-deuren. De coupé de CRX en de Shuttle blijven ook bestaan. De nieuwe Civic is officieel geïn troduceerd op de I.A.A. te Frank furt, dus van 10 tot 20 september. De autopers kon hem de twee da gen daan/oor al zien, echter rijden voor een eerste impressie kon niet. Wat de gegevens betreft houden wij ons dus nu aan de fabrieksge- gevens. De Civic komt er met een 1.3 een 1.4 en een 1.6 motor, resp. 1343 cc, 1396 cc en 1590 cc, de laatste is er met enkele en dubbele bovenliggende nokkenas, zgn.1.6i en 1.6i DOHC, ze verschillen in vermogen en koppel resp 80 kW/ 109 PK en 135 Nm en 96 kW/130 PK en 143 Nm. Alle motoren voor de Civic modellen zijn nieuw ont worpen en beschikken steeds over 4 kleppen per cilinder. Deze wor den (behalve bij de 1.6i DOHC-ver- sie) bediend door een enkele nok kenas, wat gewicht en ruimte spaart. Toepassing van een aluminium motorblok zorgt voor een belang rijke gewichtsbesparing. De 1343 cm3 motor met 55 kW/75 pk) wordt geleverd in de 3-deurs uit voering, en is voorzien van een en kele carburateur. De krachtbron met 1396 cm3 en 66 kW (90 pk) is leverbaar in de Civic 3-deurs en de Sedan en wordt gevoed door een dubbele carburateur. De 1.6i DOHC-motor met 96 kW (130 pk) wordt geleverd in de Civic 3-deurs en CRX coupé. De 1,6i motor met enkele bovenliggende nokkenas wordt geleverd in de Civic Sedan. De nieuwe Honda Civic. Alie Civic modellen worden stan daard geleverd met een vijfversnel lingsbak. De 1.3 en 1.4 motoren kunnen worden geleverd met een automatische 4-versnellingsbak. Honda komt de eer toe de „doublé wishbone" wielophanging, die voorheen alleen in de autosport werd toegepast, als eerste te heb ben toegepast op een serie-auto. Het succes van deze superieure techniek betekent dat nu ook alle nieuwe Civic-modellen met deze geavanceerde wielophanging (vóór en achter) zijn uitgevoerd. Op de nieuwe Civics werd de ach terwielophanging voorzien van een nieuwe compensatiestang, die de stabiliteit in de rechte lijn verhoogt. De Civic modellen met 1.6 liter in jectiemotoren beschikken over tandheugelbesturing met variabele overbrenging. Deze combineert groter stuurgemak bij parkeersnel- heden met betere stabiliteit bij hoge snelheden. De andere model len hebben tandheugelbesturing en de modellen met 1.4 liter moto ren kunnen met en zonder be krachtiging worden geleverd. Alle modellen beschikken over schijf remmen vóór (1.6 liter injectiemo dellen; geventileerd) en trommel- remmen (1.6 liter injectiemodellen; schijfremmen) achter. Honda Nederland B.V. verwacht dat de nieuwe Civic-modellen vanaf november van dit jaar zullen worden geleverd. Over de prijzen van de nieuwe Civic is op dit mo ment nog niets bekend. Renault gaat het modeljaar 1988 In met weinig wijzigingen. De vernieuwde Renault 5 Is al dit voorjaar gebracht, de 5 werd toen voorzien van diverse mo derniseringen en verbeteringen alsmede van schone motoren. De 9 en 11 zijn nauwelijks gewij zigd, uiteraard hebben zij ook schone motoren en er zijn weer actiemodellen van de Spring 2 Nissan heeft onlangs een heel nieuwe Vanette uitgebracht. De Nissan Vanette Is Nissans popu laire bestelserle, die er overi gens ook In personenbus-vorm Is. En met de komst van de nieuwe serie is er zelfs een heel luxe Personen Vanette, namelijk de Vanette Coach, een luxe per- sonenbus die de kant op gaat van een tweede Nissan Ruimte auto, een multifunctionele auto evenals de Nissan Prairie, echter de Vanette Coach biedt plaats aan zeven personen. Het nieuwe Vanette-programma kent nu de bestelwagens, meest gesloten evt. met ramen in 1.5 liter benzine en 2.0 liter diesel, beide zowel met 1 of 2 zijlaaddeuren, en de personenversie de SCX Coach in 2.0 liter benzine en 2.0 liter die sel, beide met 1 zijdeur. Het laadvolume van de nieuwe Nissan Vanette is ten opzichte van het vorige model met 25% toege nomen. De lengte en de breedte van de laadruimte zijn met 18 res pectievelijk 9 centimeter toegeno men. Wat hoogte betreft ligt het nieuwe model tussen de vorige hoog- en laagdak versies in. Nissan heeft de nieuwe Vanette, net als de nieuwe Urvan, eveneens voorzien van een Y-vormig frame onder de cabine. Daarmee voldoet de Vanette-cabine aan de E.C.E.- 12 norm voor personenauto's. Dit betekent dat bij een snelheid tot 50 km/u tijdens een frontale botsing de inzittenden-kooi intact blijft en de deuren nog geopend kunnen worden. Standaard zijn ook: rol- gordels, voorruit van gelaagd glas, halogeen koplampen en hoofd steunen. In de Coach zijn alle zit plaatsen voorzien van hoofdsteu nen en veiligheidsgordels. RIJCOMFORT Nissan heeft zeer veel aandacht geschonken aan de verbetering van het rijcomfort. De interieur breedte van de cabine is met 7 centimeter vergroot, waardoor de zittingen royaler werden en de schouderruimte, voor zowel de be stuurder als de bijrijder, is toege nomen. De hellingshoek tussen het stuurwiel en de zittingen werd ver kleind, zodat men meer het gevoel heeft te rijden in een personenwa gen. Dit gevoel wordt nog versterkt door een betere bereikbaarheid van de versnellingshandel. De gro tere voorruit en zijramen zorgen voor een uitstekend zicht voor de bestuurder. Het in- en uitstappen is vergemakkelijkt door de grotere portieren. Voor de Coach heeft Nissan ten aanzien van het rijcomfort nog een aantal extra maatregelen geno men. Op de bodemplaat, het pla fond en de zijpanelen is meer iso latiemateriaal verwerkt om het ge luidsniveau in de auto te verlagen. De Coach heeft vóór onafhanke lijke wielophanging, afgeveerd door een dwarsgeplaatste blad- veer, gemaakt van kunststof ver sterkt met glasvezels. Deze lichte, elastische veer zorgt voor meer comfort dan een stalen bladveer. Op de starre achteras heeft de coach schroefveren. Het interieur van de Nissan Coach wordt standaard geleverd met luxe bekleding, verstelbaar stuur, stuurbekrachtigng, getint glas rondom, drie-zits slaapbank, bumpers in carrosserie-kleur en elektrisch bedienbare ramen vóór. Nieuw zjn ook de twee middelste stoelen die niet alleen volledig ver stelbaar zijn, maar ook 180° kun nen draaien. ZES JAAR GARANTIE De carrosserie van de Nieuwe Vanette heeft dezelfgde anti-roest- behandeling gekregen als de Ur van, onder meer door een toepas sing van durastaal (dat is staalplaat bedekt met een nikkel/zink-lege- ring, die nog eens is afgeschermd door een neutraliserende filmlaag), zodat ook voor deze auto zes jaar carrosserie-garantie aan de consu ment gegeven kan worden. Verder zijn de holle ruimten met was geïn jecteerd en is aan de onderkant van de zijpanelen een anti-steen slag-laag aangebracht. serie. De 21 en 25 hebben wijzi gingen In detail, de 21 Is verder uitgebreid met een zeer spor tieve 21 Turbo. Er zijn verder bij Renault nogal wat wijzigingen in het programma. De 5C of 5 Standaard is vervangen door de 5 Campus, de 9 en 11 TXE series zijn ook ven/allen, de GTX- en hebben die taak met een com pletere uitrusting overgenomen. Bij de 21 is de aanduiding TS, TXE en RX komen te vervallen, men heeft nu de Ti, GTS en 21 Turbo, als mede de bestaande typen RS, TL, GTL en dat alles ook in de diesel versies. Bij de 25 is het nog inge wikkelder, de GTS is daar komen te vervallen, echter de GTS Auto maat blijft. De TX is er nog wel en deze 25 met 2 liter motor heeft nu ook een katalysator. De GTX is eveneens komen te vervallen behalve de GTX met ka talysator. Het beste is overigens dat u voor het programma naar de dealer stapt, want ons ontgaat het eigenlijk ook een beetje, het is een echt Frans ratjetoe. Renault moet maar weer eens naar normale aan duidingen toegaan, bijv. L, GL en GLS en dan alles met of zonder ka talysator, met benzine of dieselmo tor, met handgeschakelde bak of automaat enz., van geen enkel an der merk hebben wij zo'n romme lige wijziging voor modeljaar '88 doorgehad. Daarmee natuurlijk niets gezegd van de Renault auto's, van 5 tot 25 zijn het alle maal prima wagens, die voor 1988 moderniseringen en echte verbete ringen hebben gekregen. Bij de 5 is dat het duidelijkst met exterieur, interieur en technische verbeterin gen. Bij de 21 zijn er detailwijzigin gen, vooral de uitrusting van de di verse modellen is completer ge worden. Uiteraard kent de 21 Ne vada, de stationcar, dezelfde wijzi gingen als de 21 Sedan. De 21 is er met 2.0 liter injectie motor, met 2.2. i motor met kataly sator, met de 1.7 carburatiemotor, ook met katalysator, dan met 2.0 i turbomotor met 129 kW/175 PK en tot slot de 2.0 liter turbodiesel motor. De 25 kent zoals gezegd wijzigingen in detail, ander stuur wiel, achterruitverwarming met ho gere capaciteit, andere boordcom puter, andere flankbescherming, andere geluidsinstallatie e.d. Tot slot de Espace en Alpine, deze blij ven nagenoeg onveranderd. Dan hebben wij u al even gememoreerd aan de hernieuwde 9 en 11 actie modellen, de Spring 2. Ondanks het najaar en dus de herfst heeft men deze lentenaam gehouden. De 9 en 11 Spring zijn weer zeer exclusieve modellen met veel ex tra's voor relatief weinig geld. auto~ti Na een succesvolle Introduc tie In Japan en de Verenigde Staten van Amerika, zal de Honda Legend Coupé nu ook in Europa leverbaar worden. De Honda Legend Coupé wijkt niet alleen qua uiterlijk, maar ook in technisch opzicht af van de Le gend Sedan. Het belangrijkste ver schil schuilt in de 2,7 liter V6 mo tor. Deze is afgeleid van de 2,5 liter V5 die in de Sedan wordt toege past, en levert uiteraard hogere prestaties. Deze motor, met twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en Honda's PGM-FI benzine-inspuiting levert 133 kW (180 pk). Deze motor is voorzien van een inlaatspruitstuk met inlaatkanalen van verschil lende lengte en diameter. Afhanke lijk van de belasting en het toeren tal wordt via elektronische weg een keuze gemaakt uit de meest effi ciënte afstemming van het inlaat- De Nissan Vanette Coach systeem. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. De Legend Coupé is voorzien van een handgeschakelde vijfver snellingsbak of van een automati sche versnellingsbak, die - al naar gelang de smaak van de berijder - kan worden afgestemd op sportief of economisch gebruik. Deze transmissie is voorzien van een „lock up" systeem op de tweede, derde en vierde versnelling, waar mee slip in de koppelomvormer (en dus vermogenverlies) wordt opge heven. CARROSSERIE De carrosserie is geheel nieuw ontworpen, waarbij zoveel mogelijk gebruik werd gemaakt van de ruimte die deze auto door zijn af metingen biedt. Kenmerkend voor de Legend Coupé zijn de grote glasoppervak- ken, frameloze zijruiten en zeer slanke, doch niet minder stevige raamstijlen. Door het grote glasop pervlak en de lage taillelijn komen de royale interieurmaten van de Coupé volledig tot hun recht. Smalle deurstijlen en de sterk aflo pende neuslijn zorgen voor onbe lemmerd uitzicht. Alle bedienings organen zijn ergonomisch verant woord rond de bestuurder ge plaatst. De bekleding bestaat uit echt leder en in de console is duur zaam hout verwerkt. ONDERSTEL Honda biedt op de Legend Cou pé zowel voor als achter double wishbone wielophanging, waar mee een uitstekende stabiliteit on der alle omstandigheden wordt verzekerd. Om veel „gevoel" in de besturing te behouden, zonder aan comfort of bochteigenschappen in te boeten, worden relatief stugge schokdempers en veren toegepast. Deze onderstrepen ook het onmis kenbaar sportieve karakter van de Legend Coupé. Standaard zijn er schijfremmen en het ALB systeem. Saab 9000 Tu rbo 161985 Saab 900 i 4-drs[.1986 Saab 900 i 3-drs. Combi Coupé1984 Saab 900 GL 4-drs1985 Saab 900 GL 5-drs. Combi Coupé LPG1986 Saab 900 GL 5-drs. Combi Coupé1986 Saab 90 LPG1986 Saab 901986 Saab 901985 Saab 99 GL 4-drs. LPG1982 Daihatsu 850 Mini Bestelbus!"!!!!."!.""!!"!"."!!!!l986 Daihatsu Charmant 1600 LE.1983 Daihatsu Charade Sport1984 Nissan Micra SDX1986 VW Golf 1300 grijs kenteken1986 Citroen Visa 14 TRX1985 Citroën Axel 14 TRS1985 Fiat 127 1050 CL 5-bak1935 Skoda 130 LS 4100 km1987 Opel Kadett Station LPG1983 BMW 320i 6 cil. 4-drs1984 SAAB SELECT OCCASIONS 1 JAAR GARANTIE Vert. R. Ketelaar 01100-20873 SUZUKI Op 17 september 1944 landde de 1 st British Airborne Division rond Arnhem met de opdracht de grote verkeersbrug in handen te krijgen voor de oprukkende geallieerde legers. George Nattrass, sergeant bij 7 King's Own Scottish Borderers, landde in een Glider zweefvliegtuig in de omgeving van Wolfheze. Vanaf dat moment neemt hij u mee in een ongelijke strijd tegen een oppermachtige vijand. Zijn verhaal eindigt bij de bevrijding uit een Duits krijgsgevange nenkamp. Vertaald, bewerkt dagboek met vele unieke foto's. Paperback, 128 pagina's f 25,—. Ruim 30 jaar geleden emigreerde Ko Steketee naar Australië. Tijdens zijn bezoeken aan Nederland viel het hem op dat met alleen het Zeeuwse land, maar ook de samenleving en de taal snel veranderden. Voor hem een reden om een al lang gekoesterd plan uit te voeren. Twee bundels verhalen, waarin hij situaties schetst zoals die in het Zeeland van zo'n 50 jaar geleden voorkwamen, rolden uit zijn schrijfmachine. Zeeuws lief en leed uit een nabij verleden worden erin op een charmante wijze verteld. Paperback f 25,— per deel. f35,- f38,- f38,- f38,- Uitgaven in een groeiende reeks, welke de streekdialecten van geheel Zeeland en Goeree- Overflakkee zal gaan omvatten. Samengesteld door E. J. v. d. Broecke-de Man en verschillende mede-auteurs. Dialect-woorden worden verklaard, uitdrukkingen en begrippen worden verduidelijkt en interessante streekverhalen worden in dialect weergegeven. Met veel foto's en tekeningen. Gebonden in kunstlederen band met stofomslag. De geschiedenis van het dorp Kruiningen behandeld vanaf de eerste kruin boven het water tot de herindeling in de nieuwe gemeente Reimerswaal. Vele foto's en tekeningen verduidelijken deze bizonder interessante beschrijving. Gebonden in kunstleren band, 240 pagina's f 45,—. Dit boek behandelt de geschiedenis rond het Kanaal door Zuid-Beveland en de grote economische betekenis ervan voor heel West-Europa. De spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom, het dorp Hansweert, de mailboten, de overzetveren, de tramlijn Vlake-Hansweert w, de lijnboten vanuit Antwerpen, maar vooral de ontwikkeling van het scheepvaartverkeer komen uitgebreid aan de orde. Door de totale vernieuwing van het sluizencomplex in Hansweert en de aanstaande verbreding van het kanaal, krijgt dit boek extra geschiedkundige waarde. Gebonden, omvang 192 pagina's f 38,—. Uitgaven van Markt 19 - Postbus 6 - 4416 ZG Kruiningen (Zld.) - Telefoon 01130-2110* - Telefax 01130-3249 Bestellingen via uw boekhandel of rechtstreeks aan de uitgever. Ford Scorpio 2.0 GLi1985 Mercedes 200 D1984 Mercedes 200 D1980 Mercedes 200 D1983 Mercedes 190 E1984 Mercedes 200 D1982 Mercedes 230 E1985 Mercedes 200 D1985 Mercedes 207 taxi-uitvoering1982 Mercedes 300 TD1983 Mercedes 190 D..1985 BEDRIJFSWAGENS Ford Transit1981 Mercedes 409 D met laadbak demo1987 Mercedes 207 D personenbus1982 Mercedes 307 gesloten laadbak1982 Mercedes 207 ramen rondom geel kent1982 Mitsubishi FB35 geïsoleerde gesloten laadbak1985 VW LT 35 Pick-up1984 Mercedes 207 D gesloten bestel1981 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Telefoon 01184-18351 PRESENTEERT Fiat Panda 750 '87 van 13.800.- voor11.500 - Fiat Panda 1000 CL '86 van 12.750.- voor10.750.- Fiat Panda 34 '85 van 9.500.- voor7.500.- Fiat 127/1050 5-speed '85 van 9.950.- voor7.950.- Fiat Uno 45 S '87 van 15.500 voor13.500.- Fiat Uno 45 S '86 van 15.250.- voor13.250 - Fiat Ritmo 60 '84 van 10.950.- voor8.950.- Fiat Ritmo Diesel '86 van 17.000.- voor15.000 - Fiat Regata '85 S 85 van 15.750.- voor13.750.- Ford Escort '84 van 14.750.- voor12.750.- Citroën 2 CV 6 '84 van 7.950 - voor5.950- Suzuki Alto '85 van 8.500.- voor6.500.- Fiat Regata Van diesel '85 van 12.750.- voor10.750.- Natuurlijk weer zo'n aanbod van: HET WEEKBIAD WAAR JE VXJCV LEKKER VOOR GAAT ZITTEN -me

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 15