MAATKOSTUUM VOOR
WERK EN VRIJE TIJD
HUREN BI) EEN BONAFIDE
ADRES GEEFT ZEKERHEID
HUURAUTO
JOURNAAL
RRENGT DE
PRAKTIJK
IN REELD
Nationale wielerveldrit in het
Hollandsche Hoeve gebied
Autohuur is niet duur
STANDAARD HUURCONTRACT EN STANDAARD
BEPALINGEN SCHENKEN VERTROUWEN
PAK 'M MEE EN WIN EEN
REIS VOOR TWEE OF EEN CD"
Een wegenwachtlid staat er nooit alleen voor
Rhythm en Blues-festival
in showroom Dijkwel
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 NOVEMBER 1987
317
VERHUIZEN
PRIJZEN EN ZEKERHEID
WAAROM HUREN?
STANDAARD
CHECKLIST
CONTROLE
Routine
Druk
GOES - In het recrea
tiegebied 'De Holland-
sche Hoeve' te Goes
wordt op zondag 29 no
vember voor de vierde
achtereenvolgende keer
een nationale wielervel-
drit gehouden. Tevens
wordt dan gestreden om
de kampioenstitels van
het district Zeeland van
de KNWU.
Het programma van
de veldrit in Goes ziet er
als volgt uit: 10.30 uur:
recreanten, 25 minuten
plus een ronde; 11.30
uur: liefhebbers/vetera
nen, 30 minuten plus een
ronde; 12.30 uur: nieu
welingen en dames, 25
minuten plus een ronde;
13.30 uur: junioren, 40
minuten plus een ronde;
14.45 uur: amateurs, 60
minuten plus een ronde.
DE HUURAUTO:
Volgens een in opdracht van de BOVAG afdeling autoverhuur
uitgevoerd NIPO-onderzoek huurt 21 pet. van de Nederlandse rijbe
wijsbezitters wel eens een auto. Veel van hen maken echter slechts
sporadisch gebruik van de diensten van een autoverhuurbedrijf.
Gezien de grote groep rijbewijsbezitters, die nooit met een huurau-'
to op pad gaat, meent de BOVAG dat veel Nederlandse automobilis
ten nog onvoldoende op de hoogte zijn met de voordelen van het
rijden in een huurauto. Vooral nu blijkt dat sommige automobilisten
op financiële gronden of vanwege parkeer- en/of fileproblemen
ertoe neigen hun auto van de hand te doen, acht de BOVAG
afdeling autoverhuur het nuttig om het publiek erop te wijzen dat
het af en toe huren van een auto gemiddeld goedkoper is dan eigen
auto-bezit. En dit is nog slechts één categorie automobilisten met
wie het BOVAG autoverhuur-bedrijf graag in contact wil komen.
Over de onbekendheid van het feno
meen „autoverhuur" bij het grote pu
bliek spreken we met Drs. Koos
G.5.M. Burgman, secretaris van de
afdeling autoverhuur van de BOVAG.
^lijn organisatie behartigt de belan
gen van de ruim 350 Nederlandse
autoverhuurbedrijven, die BOVAG-lid
zijn. „Ongeveer 85 pet.' van de vader
landse autoverhuurmarkt is bij ons
aangesloten. We zitten over heel Ne
derland verspreid, zodat er voor ie
dereen die een auto wil huren altijd
wel een BOVAG-autoverhuurbedrijf in
de buurt is.
schikken. Voor hen is de autover
huurder natuurlijk helemaal een uit
komst. Ook kan het voorkomen dat
men een verre reis niet aandurft met
de eigen auto, of dat de privé-auto
voor een bepaalde trip te klein of
anderszins ongeschikt is. Denk bij
voorbeeld aan een lang weekend
naar de Ardennen met de caravan,
waarbij een lichte automotor het mis
schien te zwaar te verduren zou krij
gen. Kortom, als men twijfelt aan de
inzetbaarheid van de eigen auto,
biedt de autoverhuurder meestal een
goed alternatief. Daarnaast zijn er na
tuurlijk veel automobilisten, die
slechts af en toe een auto nodig heb
ben. Denk maar aan een student, die
in de grote stad woont en hooguit
eens per maand naar zijn/haar ouders
in de provincie gaat of het fotomodel
dat meestal in één stad werkt en af
en toe naar een locatie elders in het
land moet. Zo zijn er natuurlijk voor
beelden van automobilisten voor wie
een eigen auto niet of nauwelijks
loont. Als je dan ook denkt aan aller
lei zorgen die het autobezit met zich
mee brengt: onderhoud, verzekering,
wegenbelasting, parkeren, files, kans
op inbraak, dan is het nauwelijks ver
wonderlijk dat sommige rijbewijsbe
zitters niet zo happig op een privé-au-
to zijn.
Hij vervolgt: „Daarnaast zijn er na
tuurlijk tal van groepen in de samen
leving, die soms een huurauto nodig
hebben om bepaalde transportpro
blemen het hoofd te bieden. Denk
maar aan de familie, die naar een
feest gaat aan de andere kant van het
land. Wat is er dan makkelijker dan
met z'n allen een personenbusje te
huren Idem dito de sportclub, vrou
wenvereniging of het bedrijf waarvan
een aantal medewerkers naar een
cursus op de Veluwe gaat".
„leder weekend is het bij de verhuur
bedrijven een drukte van belang door
alle zelf-verhuizers, die een kleine be
stelauto komen halen of een boedel-
bak. Speciaal voor de zelf-verhuizers
kunnen veel BOVAG-leden ook een
„touw en blok", verhuisdozen en
steekwagens mee leveren. Een aparte
categorie vormen de sleutelaars, die
een auto-transporter nodig hebben
om hun „knutselauto" van de ene
garage naar de andere of naar de
spuiterij te verplaatsen. Zo'n trans
porter geeft een hoop gemak, temeer
daar er dan voor de te vervoeren
auto geen wegenbelasting verschul
digd is. Als de „knutselauto" zelf
over straat rijdt, moet er uiteraard
wel wegenbelasting worden betaald.
Sterk in opmars sinds enige jaren is
de camper-verhuur, ofschoon het hu
ren van zo'n kampeerauto, vergele
ken met bijvoorbeeld Noord-Amerika
of bepaalde Europese landen, in Ne
derland nog in de kinderschoenen
staat".
Commentaar op de vermeend hoge
Autohuurders, die een BOVAG-autoverhuurbedrijf in de arm nemen,
sluiten een overeenkomst af, waarin de rechten en plichten van
beide partijen duidelijk staan omschreven. ANWB en Consumenten
bond werkten mee aan dit door de BOVAG ontwikkelde standaard
contract autoverhuur.
Op onze vraag voor welke groepen
rijbewijsbezitters het verhuurbedrijf
van nut kan zijn, somt de secretaris
van de BOVAG afdeling autoverhuur
bedrijven een aantal categorieën op:
„Allereerst natuurlijk voor de auto
mobilisten, die om een of andere
reden op een bepaald moment niet.
over hun eigen voertuig kunnen be-
Dit BOVAG-contract dient tevens als
een afrekeningsnota. Uitsluitend le
den van de BOVAG afdeling autover
huur kunnen BOVAG-contracten ge
bruiken, voorzien van hun eigen
naamindruk. Naast het BOVAG stan
daardcontract kunnen de leden van
de BOVAG afdeling autoverhuur ook
eigen contracten bezigen (dit geldt
bijvoorbeeld voor internationale au
toverhuurbedrijven), waarvan de in
houd in grote lijnen gelijk is aan die
van het BOVAG-contract.
Sinds 1976 kennen de bij de BOVAG
aangesloten autoverhuurbedrijven
standaardbepalingen voor het huren/
verhuren van auto's. Doel hiervan is
de vertrouwensrelatie tussen de
BOVAG-leden en hun klanten te be
vorderen met het bindend voorschrij
ven van eensluidende voorwaarden,
zowel voor het BOVAG-lid als de au
tohuurder.
In de standaardvoorwaarden zijn be
palingen opgenomen omtrent de
huurprijs, verlenging van de huur,
overschrijding van de huurtermijn, af
rekening huurbedrag, kosten (brand
stof, stalling, wassen, enz.) tijdens de
huurtijd, het op een behoorlijke wijze
gebruiken van de huurauto, verreke
ning van eventuele reparaties en on
derhoudsbeurten, uitrusting van de
huurauto, verzekering, aansprakelijk
heid bij schade, eventuele schadever
goeding aan huurder als de auto de
fect raakt, idem voor geleden be
drijfsschade, vrijwaring van verhuur
der voor boetes, waarborgsom/
reserveringsvergoeding (waarbij de
waarborgsom meestal gelijk is aan
het eigen risico bedrag), ontbinding
van de huur en het recht om bij
onenigheid tussen huurder en ver
huurder een beroep te doen op de
Geschillencommissie autoverhuur,
bereikbaar via het BOVAG-Bemidde-
lingsbureau. Postbus 441, 2280 AK
Rijswjk (Z.-H.).
AUTOVERHUUR
verhuurtarieven wijst Burgman van
de hand: „Wie zich goed laat voor
lichten, komt niet voor verrassingen
te staan. Factoren, die de verhuur
prijs beïnvloeden zijn de grootte van
de auto, het aantal af te leggen kilo
meters en de verhuurtermijn. Stelre
gel is dat het huren van een auto
gebeurt tegen een dagprijs, die af
hangt van het soort auto, plus de
kilometerprijs voor elke gereden kilo
meter. Ook kan men huren tegen een
„all-in" tarief met een ongelimiteerde
kilometrage of met een vast aantal
kilometers per dag".
„Wie overweegt een auto te gaan
huren, kan het beste vooraf een
check-list opstellen", zegt Koos Burg
man als tip voor toekomstige huur
ders. „Gegevens over de aard van
het transport, welke soort auto het
meest geschikt lijkt, de af te leggen
afstand en de huurperiode mogen
daarin niet ontbreken. Aan de hand
van zo'n checklist kan het verhuurbe
drijf maatwerk leveren. Daarnaast
moet de klant informeren naar alles
wat er in de verhuurprijs is inbegre
pen: verzekering (bij de BOVAG-le
den is een all-risk verzekering ver
plicht), vrije kilometers, en wat er
nog bijkomt, bijvoorbeeld afkoop ei
gen risico, benzine en BTW. Ten slot
te moet de huurder rekening houden
met een waarborgsom, die afhangt
van het autotype, dat men huurt".
„Van belang is ook dat de klant de
auto voor het vertrek even contro
leert of er beschadigingen te zien
zijn. Beschadigingen, die vooraf
zichtbaar zijn, behoren op het ver
huurcontract te worden vermeld. An
ders ontstaan later welles-nietes ge
schillen. Voorkomen is nog steeds
beter dan genezen. Hoewel het bij
een BOVAG-lid zelden voorkomt, dat
een huurauto niet O.K. is", zegt de
secretaris van de BOVAG-afdeling au
toverhuur tot slot.
Voor het publiek
is het belangrijk
erop te letten, dat
men een auto
huurt bij een ver
trouwd adres. Het
autoverhuurbedrijf
dat BOVAG-lid is,
is zo'n bonafide
adres. Leden van
de BOVAG afde
ling autoverhuur
zijn herkenbaar aan het bekende
BOVAG-schild met opschrift AUTO
VERHUUR. De zekerheid schuilt min
der in het schild dan in de organisa
tie die er al bijna 30 jaar achter staat:
de afdeling autoverhuur.
Voor de leden in de verhuur-sector
heeft de BOVAG, samen met de Con
sumentenbond en ANWB, een stan
daard autoverhuur contract ontwor
pen. Daarnaast zijn er de Standaard
Bepalingen, waardoor huurder en
verhuurder precies weten waar ze
aan toe zijn. Deze contracten en be
palingen zijn zowel van belang voor
de BOVAG-leden als voor de klanten.
Ze bieden garantie en zekerheid.
Huurders, die zich onheus bejegend
voelen, kunnen terecht bij het
BOVAG-bemiddelingsbureau en de
Geschillencommissie autoverhuur. Bij
verschil van mening tracht het Be
middelingsbureau een minnelijke op
lossing te regelen. Heeft de bemidde
lingspoging geen resultaat, dan kun
nen de strijdende partijen het pro
bleem voorleggen aan de Geschillen
commissie autoverhuur. Deze Ge
schillencommissie doet een voor par
tijen bindende uitspraak in de vorm
van een bindend advies. De BOVAG
staat borg voor de uitvoering door de
leden van het bindende advies tot
een bedrag van 2.000 gulden.
Om de vele mogelijkheden van het autohuren bij een groot publiek
bekend
te maken, lanceert de BOVAG afdeling autoverhuur een eigen magazine
„HUURAUTO-JOURNAAL" genaamd. In dit 20 pagina's dikke, kleurrijke
boekwerk brengt een aantal voorbeelden de dagelijkse praktijk van
autohuren in beeld. Zo treedt een fotomodel op, dat af en toe een
huurauto nodig heeft en wordt aangegeven dat een wintersportvakantie
soms pas kans van slagen heeft als de sneeuw wordt opgezocht in een
solide huurauto.
Het nieuwe full-colour magazine is vanaf heden gratis af te halen bij alle
Nederlandse BOVAG-autoverhuurbedrijven.
Met dit blad in de hand kunt u tevens mee doen aan een slogan-wedstrijd,
die inhaakt op het slogan-verzinnende echtpaar dat tegenwoordig in de
tv-spots van de BOVAG optreedt. De opdracht luidt: „Maak een slogan over
autoverhuur". Onder het motto „Pak 'm mee en win een reis voor twee of
een CD" dingt u dan mee naar het aantrekkelijke prijzenpakket, dat aan deze
wedstrijd is verbonden.
Hoofdprijzen zijn een buitenlandse reis voor twee personen en een com-
pact-disc speler.
U kunt het informatieve blad HUURAUTO-JOURNAAL ook schriftelijk
aanvragen, via: BOVAG, afdeling autoverhuur, POSTBUS 441, 2280 AK
RIJSWIJK (Z.-H.), onder vermelding van HUURAUTO-JOURNAAL.
ff
ff
Autopech. Daar sta
je dan. Je autootje
waar je altijd zoveel
plezier van had, is
plotseling verworden
tot een willoos obsta
kel, een vierwielige
brok stilstaand metaal.
Is er een plaats waar je
je ongelukkiger kunt
voelen dan op de
vluchtstrook van een
autoweg, terwijl hon-
De wegenwacht
derden auto's aan je
voorbij razen? Geluk
kig is er dan altijd nog
de wegenwacht. Wan
neer die op komt da
gen is dat een ware
redder in nood. Jaap de
Puijt uit 's-Heer Hen-
„M'n baas zei vroeger tegen me: jij bent geen mannetj
voor binnen
drikskinderen is zo'n
wegenwacht. Al jaren
lang verleent hij eerste
hulp bij autopech.
„Zorgen dat de mensen
weer veilig thuis kun
nen komen, dat is waar
het om gaat", zegt hij.
„Gisteren reed ik in de
buurt van Wolphaarts-
dijk en toen zag ik in een
weiland een schaap lig
gen dat niet meer over
eind kon komen. Het lag
op z'n rug en spartelde
met z'n poten. Ik ben ge
stopt en heb dat schaap
weer overeind getrokken.
Het beest liep op een
drafje weg en het leek
wel of alle andere scha
pen me bedankten.
Daarna vervolgde ik m'n
weg om me te begeven
naar een ander pechge-
val. Autopech wel te ver
staan, daar ben ik ten
slotte voor aangenomen.
Toch geeft dat voorval
met dat schaap iets weer
van de vrijheid die je als
wegenwacht hebt. Je
bent de gehele dag op de
weg, je maakt van alles
mee en je ontmoet allerlei
mensen. Dat zijn toch de
leuke dingen van dit vak:
de vrijheid en de zelf
standigheid". „Ik werk
nu al weer ruim tweeën
twintig jaar bij de we
genwacht Vroeger ben ik
monteur geweest bij Ga
rage Adria in Goes. Die
zat toen nog in de Ganze-
poortstraat. Het liefste
wat ik toen deed was met
de servicewagen er op uit
gaan om gestrande auto
mobilisten te helpen. Ik
was graag mobiel en m'n
baas wist dat ook wel en
hield daar rekening mee.
In 1965 zag ik een adver
tentie in de krant: „we
genwacht gevraagd". Ik
solliciteerde en werd
aangenomen. Ik vertelde
het tegen m'n baas en die
vatte het heel sportief op.
„Je hebt gelijk Jaap", zei
hij, Jij bent geen man
netje voor binnen".
„Een wegenwachtlid
staat er nooit alleen
voor". Dat is een leus van
de ANWB en het geeft
eigenlijk precies weer
waar het in de praktijk
op neer komt Want
iemand die met pech
langs de kant van de weg
staat kan te allen tijde op
onze hulp rekenen. Ook
als een mankement van
dien aard is dat wij het
ter plekke niet kunnen
repareren dan zorgen wij
ervoor dat ze gratis met
auto en al naar huis of
garage worden vervoerd.
Heel eenvoudig gezegd
komt het op het volgende
neer: mensen die auto
pech hebben moeten zo
snel mogelijk geholpen
worden. Ze moeten weer
veilig thuis kunnen ko
men. En dat is onze zorg.
En eigenlijk is dat ver
schrikkelijk leuk werk".
„Veel van de pechge-
vallen waar ik mee te
maken krijg hebben be
trekking op het elektri
sche gedeelte. Startpro
blemen, rui te wissers die
het niet meer doen, uitge
vallen verlichting, dat
soort dingen. Door de kou
en de vochtigheid zullen
die problemen de ko
mende maanden nog toe
gaan nemen. Moeilijkhe
den met starten zijn heel
dikwijls het gevolg van
de slechte kwaliteit van
de bougiekabels. Mensen
zouden er verstandig aan
doen om daar voor de
winter even naar te kij
ken. Want bougiekabels
die een paar jaar oud zijn
worden hard en onbuig
zaam. Als je ze vastpakt
kun je bijna breken, zo
hard zijn ze. In die oude
kabels zit een enorme
weerstand. Je ziet dat
dan ook aan de bougies,
die vonken niet meer
blauw maar geven een
oranjeachtig vonkje. Bij
een koude motor krijg je
je auto dan niet aan de
praat. Je kunt die proble
men voorkomen door de
bougiekabels te vernieu
wen. Het is een karweitje
van niks en het kan je
veel ellende besparen".
„Iedere wegenwacht gaat
vier dagen per jaar naar
Voorschoten voor bij
scholing. Je blijft dan de
nieuwste ontwikklingen
in de autotechniek op de
voet volgen. Bovendien
krijgen we ook lessen in
EHBO en reanimatie. We
mogen dikwijls zelf kie
zen welk onderdeel van
de autotechniek we wat
willen bijspijkeren. Het
„elektrische gedeelte"
bijvoorbeeld of „carbura
teur en benzinesystemen"
of „vrachtwagens". Op
die manier blijf je aardig
bij. En dat is nodig ook
want tegenwoordig zitten
de auto's vol met elektro
nica. Elektronische ont
steking, motoren met
benzine-injectie en dat
soort zaken zijn tegen
woordig maar heel ge
woon. En als daar een
storing in optreedt dan
moeten wij dat ook kun
nen verhelpen. Het is niet
meer zoals vroeger. Als
er dan een rotertje kapot
was dan knutselde je met
een kurk en een veilig
heidsspeld wat in elkaar
en dan konden de mensen
met een rustig gangetje
toch nog thuiskomen".
„Dank zij onze erva
ring en bijscholing lukt
het ons in negen van de
tien gevallen om een auto
weer aan rijden te krij
gen. Als er iets definitief
stuk is, als er brokken
zijn, dan gaat dat na
tuurlijk niet. Juist de
verscheidenheid aan
pechtgevallen brengt je
een bepaalde routine bij
waardoor je altijd weer
een oplossing vindt. Want
het ene moment sta je
aan een grote vrachtwa
gen te sleutelen, dan weer
een Fiat 127, dan weer
een Jaguar. Ondanks die
ervaring overkomt het
me wel eens dat ik er in
bepaalde gevallen niet
uitkom. Dat is dan verve
lend maar het is niet an
ders. Dan aarzel ik niet
om even de knop in te
drukken en via de mobi
lofoon aan een collega om
advies te vragen. Ik leg
hem dan uit waar ik mee
bezig ben en vraag dan:
„Heb jij wel eens zoiets
bij de hand gehad? Op
die manier kom ik er al
tijd wel uit".
„Wat ik regelmatig te
genkom is dat mensen
langs de weg staan omdat
hun benzine op is. Ze
Kunnen aan van mij wat
benzine kopen zodat ze
weer verder kunnen.
Soms doen mensen een
beroep op onze hulp maar
zijn ze geen lid van de
wegenwacht. Ik help dan
op voorwaarde dat ze
zich aanmelden als lid.
Men heeft daar altijd be
grip voor, zeker als ik
hen uitleg wat de voorde
len van zo'n lidmaat
schap zijn. Voor ander
halve gulden per week
hebben ze het hele jaar
door dag en nacht recht
op hulp. En als hun auto
door een technisch man
kement niet meer ter
plekke gerepareerd kan
worden hebben ze tot
tweemaal per jaar recht
op een gratis transport.
En ze krijgen nog een
maandblad toegestuurd.
Als je hen dat hebt ver
teld dan aarzelen ze geen
moment meer. Mensen
die geen lid willen wor
den toch helpen dat kan
natuurlijk niet. Want dat
kun je niet maken ten op
zichte van de leden d'
wel trouw hun contribu
tie betalen. Mensen die al
zo'n twintig, dertig jaar
lid zijn hebben in feite de
ANWB groot helpen ma
ken".
„In de zomervakantie
hebben we het hier altijd
behoorlijk druk. Je moet
dan soms achtereenvol
gens naar Kamperland,
Bruinisse, Veersedam,
Katseveer, de Schotsman,
de Roompot en ga zo
maar door. Je vliegt dan
echt van hot naar her.
Gelukkig hebben we al
een tijdje gebruik mogen
maken van de pijlerdam
allang voor dat die offi
cieel werd geopend. Dat
scheelt enorm natuur
lijk".
„De winter is voor ons
ook een drukke tijd maar
dan weer op een heel an
dere manier. Ook bij
gladheid en dichte mist
moeten we rijden want
men verwacht niet an
ders van je. De afgelopen
winter hebben we het be
hoorlijk voor onze kiezen
gehad. Ik kan me nog
goed een geval herinne
ren vlak bij de Zeeland-
brug. Een vrachtwagen
was bevroren en kreeg
teveel lucht op het sys
teem. Dan gaat automa
tisch de noodklep erop, de
remmen blokkeren en
daar sta je dan. Samen
met een collega heb ik
daar vijf uur aan staan
werken in de ijzige vries
kou. Af en toe moesten
we dan even in de cabine
gaan zitten met de ver
warming vol aan om
even bij te komen. Ja, dat
zijn de minder aange
name kanten van het vak
maar het hoort er nu een
maal bij. Voor de ko
mende winter hebben we
nieuwe warm te pakken
gekregen en daar ben ik
best blij mee".
„Soms mopperen men
sen weieens als je komt
en zeggen: „Wat heb je
lang gewacht". Maar
over het algemeen zijn ze
blij wanneer ze je zien.
Het aardige van dit vak
is dat je resultaat van je
werk ziet Die auto die
kapot was doet het weer
en de mensen zijn dank
baar. Want in 99 van de
100 gevallen nemen ze af
scheid met een „wegen
wacht, bedankt!". En dat
vind ik nog altijd ontzet
tend leuk".
Rinus Spruit
MIDDELBURG - Het Mid
delburgse café „De Bloesbak"
houdt op zondag 27 december
een Rhythm en Blues-festival
onder de titel Blues-Uit Het
gebeuren vindt plaats in de
showroom van het automo
bielbedrijf Dijkwel aan de
Veerseweg 104 te Middelburg.
Op het programma staan
optredens van de groepen
„Backdoor Slam", Draf ten
Blues, Homesick the Back-
stabbers en Crew. De Ameri
kaanse blues-zanger en gita
rist Luther Allison zal de
avunu uesiuitcn. nci festival
begint om 14.00 uur en duurt
tot ongeveer tien uur
's avonds. De voorverkoop
adressen zijn: Middelburg - de
Bloesbak - Damplein 20/24,
Goes - de Waterput - Lange
Vorststr. 35, Zierikzee
Evertse sportpr. - Korte No-
belstraat 2, Bergen op Zoom -
Mu 2000 - Stationsstr. 2, Hulst
- Music Galery - Gentsestr. 3-
5, Temeuzen - Muziekhuis So
nore, Noordstr. 92, Sluis -
E.M.C. - Kapellestr. 20 en in
Brugge - Honky-Tonk - Gent
hof 6.
In tegenstelling tot vooraf
gaande jaren komen er dit
keer geen profs in actie. De
hoofdmoot van het pro
gramma vormt de wedstrijd
der amateurs waarbij de Bra
banders Nico van de Klundert
en Theo van de Velde als favo
rieten van start gaan. Naar
verwacht wordt zullen zij de
meeste tegenstand ondervin
den van de Zeeuwen Bennie
Tieleman, Patrick Tolhoek,
Eric Vereecken, Wim Wolfert
en Patrick van Hulle.
Op het 2 kilometer lange
parcours komen onder andere
ook in actie Pierre Raas, An-
ton van Putten (Oudenhoorn)
en Harold Janssen (Heilloo).
Bij de junioren is Raymond
Tolhoek de grootste kansheb
ber, zeker wanneer het de
Zeeuwse districtstitel betreft.
Arjan de Ridder, Jacky For-
trei en Jacco Schroevers beho
ren tot de outsiders.
Frank Zoetewei gaat onge
twijfeld weer sterk acteren bij
de nieuwelingen. In de
Zeeuwse veldritcompetitie
was hij tot nu toe toonaange
vend en de Kapellenaar, die
dit keer ook te maken krijgt
met een aantal tegenstanders
van buiten Zeeland, zoals Bas
van de Oetelaar, Geert Ophey
en Kamiel Schuller, kan daar
mee een interessant duel aan
gaan. Gelijktijdig met de nieu
welingen gaan ook enkele da
mes van start.
in de categorie liefhebbers/
veteranen zijn enkele natio
nale toppers van de partij zo
als Jan Olde Meulen uit Tub-
bergen en Bonne van der Meer
uit Jubbega. Zij zullen zeker te
sterk blijken voor de deelne
mende Zeeuwen bij wie Ed
ward Koets en Leo de Jonge de
grootste favorieten zijn voor
de districtstitel.
De recreanten, die zullen
strijden om de officieuze titel
van Zeeuws kampioen hebben
als voornaamste kanshebbers
in hun midden: Daan Ver
hulst, Sjaak Rommers, Stan
Brooymans, Sjaak de Kok en
Ko Tolhoek.