Andre van Duin Revue op tournee
JOOP VAN DEN
ENDE ACHTER
GROOTSE AANPAK
CHOREOGRAAF
BRIAN ROGERS:
Simone Kleinsma:
„Het is net of ik zweef"
André van Duin brengt Humorrevue voor 100-jarig Carré
„Ik ben trots op dansers"
„Produktie kost 41/2 miljoen"
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 OKTOBER 1987
„André is heel trouw"
„Anders gaat de vaart
eruit"
„Magie van de humor"
„Onvergetelijke avond"
„Extra dimensie"
Vreemd
Stimulerend
„Zuidamerikaans trio"
Verschil
Sponsors
Verwend
Gunstig
Frans van Dusschoten
31C
De kaartverkoop van de grootse
André van Duin Revue, ter gele
genheid van het eeuwfeest van
theater Carré, is inmiddels gestart
(sinds 3 oktober). De revue maakt
een tournee door ons land. U kunt
hem dit seizoen in de volgende
plaatsen bekijken: Breda (Stads
schouwburg), Enschede (Twentse
Schouwburg), Drachten (De La-
wei), Leeuwarden (Harmonie),
Apeldoorn (Orpheus), Eindhoven
(Stadsschouwburg), Tilburg
(Stadsschouwburg), Amsterdam
(Carré), Nijmegen (Stadsschouw
burg), Arnhem (Stadsschouw
burg), Den Bosch (Casino), Sche-
veningen (Circustheater) en Rot
terdam (Luxor).
In april 1988 komt de revue op
nieuw in Carré.
Wegens de verwachte stormloop
op de kaartjes, kan men het beste
nog deze week een kaartje koper,.
je het contact met het publiek niet
missen. In het theater kan je de sket
ches meer uitdiepen. Op de televisie
krijg je daar geen gelegenheid voor.
Het theater biedt ook meer mogelijk
heden tot improvisatie. André is daar
een meester in. Ik heb altijd moeite
om mijn lachen, in te houden. In zo'n
sfeer is de samenwerking een feest.
Ik vind het na vijftien jaar nog steeds
leuk om met André samen te
werken. Ik vind ook dat hij ieder jaar
beter wordt. Hij heeft de uitstraling
van een internationale topkomiek.
Zijn talent is echt uniek voor Neder
land. Zijn timing is geniaal en zijn
fantasie kent geen grenzen. Ik prijs
me heel gelukkig dat ik met zo'n man
mag samenwerken."
Hans Otjes maakt voor de tweede
keer deel uit van een André van Duin
Revue. Zijn debuut was bij de vorige
revue. Sinds die tijd zit Hans in het
„vaste" team van André van Duin.
Zijn aandeel is opnieuw gestegen. De
veelzijdige Hans begon ooit als
bouwkundig tekenaar maar koos al
snel voor theater, televisie en film.
Hans over de samenwerking: „André
is heel trouw aan de mensen met wie
hij werkt. Frans werkt al vijftien jaar
met hem. Zijn manager heeft hij van
af zijn start, nu alweer ruim twintig
jaar geleden en de eerste stappen in
het theater deed hij met de produ
cent Joop van den Ende, de man die
ook al jaren met hem werkt. Ik ken
André als een fantastische collega.
Hij is in de omgang bescheiden en
rustig van karakter. Op de bühne
wordt het een echt theaterdier. Ik
hoop nog lang met hem te kunnen
samenwerken."
Corrie van Gorp kan er bij deze revue
helaas niet bij zijn. André: „Na de
vorige revue besloot Corrie wegens
gezondheidsredenen te stoppen. Zij
vond het vak te zwaar worden. Ze
durft het niet meer aan. Ik zie Corrie
nog regelmatig, want we zijn echte
vrienden gebleven. Ik hecht veel
waarde aan de vriendschappelijke
omgang met de mensen met wie ik
werk. Dat is ook heel belangrijk tij
dens het improviseren in de show. Je
moet elkaar precies aanvoelen, an
ders gaat de vaart eruit. Soms dwa
len we wel eens een heel eind van
onze tekst af. Dan is het een hele
uitdaging om de scène in het oude
spoor te krijgen. Schieten we
onverwacht in de lach, dan is het
hek helemaal van de dam. Dit keer
hebben we tijdens de voorbereiding
enorm veel plezier gehad. Tijdens het
repeteren' komen altijd de leukste in
vallen. Vroeger kwamen er veel sket
ches uit het buitenland. De goede
schrijvers zijn inmiddels overleden.
Daarom moest ik voor deze revue wel
wat sketches bedenken. Ik schrijf mijn
teksten nooit zelf op. Dat doet René
Sleeswijk jr. (een van de Mounties -
red.) voor me".
Voor deze revue heeft André alle
andere werkzaamheden op een laag
pitje gezet. Hij heeft geen tijd voor
televisieshows. We zien hem dit jaar
alleen nog in een serie met dieren.
Daarvoor werden opnamen gemaakt
in dierentuinen waarbij André vervol
gens zijn komische teksten insprak.
„De revue heeft mijn volledige aan
dacht. We staan minstens tot april
1988 in Carré. Daarbij maken we in
die periode ook nog een theatertour
nee door het land. We komen in bijna
alle grote theaters."
„DIT IS EEN
HEATERDROOM
VOOR ELKE KOMIEK"
...André van Duin en Frans van Dusschoten werken al 15 jaar samen...
André van Duin plaatst zich met deze
revue in het legendarische rijtje van
revuesterren als Buziau, Louis Davids
en Willy Walden en Piet Muyselaar.
Deze komische grootheden waren
ook in staat om het grote publiek te
boeien met de „magie van de hu
mor". Ter gelegenheid van het hon
derdjarig bestaan van theater Carré
werd André van Duin uitgenodigd
om de rijke revuetraditie opnieuw tot
leven te brengen. Het resultaat: de
beste revue die ooit gemaakt is. Het
publiek zal lachen met bewondering.
Het is daarom geen wonder dat An
dré van Duin trots is dat hij deze revue
mocht maken. „Het is natuurlijk fantas
tisch dat we zo'n grootse produktie
mogen maken. Dit is een theater-
droom voor elke komiek. Voor het
eerst ben ik echt trots op mijn werk. Al
zou ik nog eens in een grootse pro
duktie staan, dit is voor mij het mooi
ste moment uit mijn carrière. Zoiets
komt maar één keer in je leven. Deze
eervolle opdracht krijgt extra glans
omdat ik een paar jaar geleden mijn
laatste revue speelde. Dat was ter ge
legenheid van mijn twintigjarig arties
tenjubileum. De revue werd te duur en
ik verlegde mijn werkterrein meer naar
de televisie en de radio. Het theater
leek ver weg. Vorig jaar begon ik het
theater al meer te missen. Radio en
televisie is ook leuk om te doen, maar
in het theater ligt toch mijn basis".
Ter gelegenheid van het 100-jarig be
staan van Carré is André van Duin
terug in het theater.
„ledereen is honderd procent gemoti
veerd om er een uniek spektakel van
te maken. Zonder de bezielende inzet
van het complete team slaat de vonk
niet over. We hebben allemaal dat
ene doel: het publiek een onvergete
lijke avond bezorgen. Met dat doel
voor ogen kan je bergen verzetten. In
zo'n sfeer schrijf ik de leukste sket
ches. In mijn laaste revue hebben we
ook al flink uitgepakt. De Carré-revue
overtreft echter alle voorgaande
shows. In ruim twee uur tijd krijgt het
publiek een zeer gevarieerde show te
zien. De humor staat daarbij centraal.
Het publiek komt een avondje lachen.
De revue-formule: sketch, shownum
mer, sketch, shownummer, etc., is
nog steeds niet verouderd. Het pu
bliek heeft nog steeds behoefte aan
gezellige humor."
De muzikale nummers zijn dit keer
zeer spectaculair. Er zit een compleet
orkest plus achtergrondkoortje bij de
voorstellingen. Dat geeft een extra
dimensie aan de revue. Het ballet is
De ANDRÉ VAN DUIN REVUE: 100 JAAR
CARRÉ bezorgt het publiek een groots thea
tervuurwerk. Nog nooit kreeg de humor zo'n
feestelijke aankleding. Decors, balletten, kos
tuums en orkestrale begeleiding doen den
ken aan Hollywood in zijn beste dagen. An
dré van Duin trakteert de hele familie op het
komische hoogtepunt uit zijn carrière. De
Engelse regisseur/choreograaf Brian Rogers
voelde al tijdens de voorbereiding dat deze
revue theatergeschiedenis zal maken. In deze
inspirerende entourage stijgen Frans van
Dusschoten, Simone Kleinsma, Hans Otjes en
andere medewerkenden boven hun kunnen
uit. „ledereen is verliefd op deze revue,"
aldus André van Duin in een exclusief inter
view.
Engeland heeft een lange traditie op het gebied van theaterproduk-
ties met een omvang van de André van Duin Revue „100 jaar
Carré". Mede daarom schakelde producent Joop van den Ende de
beroemde Engelse choreograaf/regisseur Brian Rogers in. Hij doet
de balletten voor bijna alle grote Engelse tv-shows. In het theater-
vriendelijke Engeland behoort hij tot de absolute top. Brian wefkte
met veel plezier aan de feestelijke revue.
„Ik werkte al eerder voor Joop van
den Ende. Dat was bij „Moordspel"
van Ron Brandsteder en een feest
programma van een warenhuizen-ke
ten. De samenwerking met Joop gaat
uitstekend, hij is heel snel en zou in
Engeland ook tot de top behoren."
Brian Rogers is een begrip in Enge
land. Hij heeft een eigen ballet en zijn
agenda is al jaren overvol. Een paar
jaar geleden verdwenen er vooral bij
de tv-shows nogal wat balletten. Veel
dansers werden werkloos. Briar
merkte weinig van de inkrimping.
Zijn agenda bleef vol. Inmiddels zijn
de tv-balletten terug in de gratie en
Brain kan het werk bijna niet meer
aan. Toch maakte hij tijd vrij voor de
André van Duin Revue. Zijn omge
ving vond dat maar vreemd. „Neder
land telt voor de Engelsen niet mee
op theatergebied. De meeste weten
echter niet dat je hier heel inspire
rend kan werken. Bij ons wordt je
bijna gek van de verplichte pauzes.
Wanneer je in een korte tijd een
show moet opzetten is dat heel ver
velend. Bij deze revue hebben we
heerlijk doorgewerkt."
„ledereen was enorm gemotiveerd
en ik moet zeggen dat de Nederland
se dansers me enorm zijn meegeval
len. Ik ben trots op de dansers. In
Engeland hebben de dansers iets
meer ervaring maar ze pakken het
hier heel snel op. Een choreograaf
kan pas goed zijn wanneer zijn dan
sers goed zijn. Zonder hun inzet ben
ik niets." Brian heeft nog vijf Engelse
dansers meegenomen. Dit werkt sti
mulerend op de rest van het ballet.
Dat moet ook wel, want er zit een
enorme vaart in de revue. „Voor En
gelse begrippen is dit ook een grote
produktie. Vooral op het gebied van
de decors en de kostuums is er
meesterwerk geleverd. De samenwer
king met André, Frans, Simone, Hans
en de andere medewerkers was ook
heel plezierig. Het was ook opvallend
dat de voorbereiding zo goed verliep.
In dat verband wil ik produktieleidster
Janine Klijberg complimenteren. Dat
maak je alleen bij heel bijzondere
produkties mee. Op zo'n moment
doet iedereen er een schepje boven
op. Het is dat heilige vuur dat je
maar zelden tegenkomt."
...Brian Rogers, top-choreograaf in Engeland, geeft het revueballet aanwijzin
gen...
van grote klasse. Hiervoor is de En
gelse choreograaf Brian Rogers aan
getrokken. Er zijn een groot aantal
beroemde musicals in verwerkt. Lied
jes en scènes uit de Sound of Music,
West Side Story, My Fair Lady, Mary
Poppins, Sweet Charity en het eigen
tijdse Footloose. Er is gekozen voor
een Nederlandse vertaling. Het zijn
ook allemaal musicals die in de hon
derdjarige geschiedenis van Carré
een rol hebben gespeeld. In dat kader
past ook de ode aan de revuesterren
Willy Walden en Piet Muyselaar.
„Dat waren idolen uit mijn jeugd. Zij
hebben, naast komieken als Johnny
Kraaykamp, Frans Vrolijk, Willy Ver
voort, Tommy Cooper en natuurlijk
Laurel Hardy, grote invloed op
mijn loopbaan gehad. Aan Tommy
Cooper moet ik steeds denken wan
neer ik het in deze revue opgenomen
jongleernummer speel. Dat nummer
vind ik naast de sketch met een Zuid
amerikaans trio zeer geslaagd," aldus
een gelukkige André van Duin.
Aan het decor en aan de verdere
aankleding van de revue is zeer veel
aandacht besteed. Engelands be
roemdste decorontwerper Norman
Adams ziet dit zelf ook als een van
zijn grootste produkties. De Neder
landse theaterwereld heeft nog nooit
zoveel decorwisselingen gezien. Kos
tuumontwerper Leo Busscher werkte
dag en nacht met een team van naai
sters om de vierhonderd(l) kostuums
op tijd af te krijgen. De decors en de
kostuums zijn alleen al de komst naar
het theater waard. In de finale zien
Simone Kleinsma is een waardige vervangster van Corrie van Gorp
Simone Kleinsma (29) is een waardige vervangster van Corrie van
Gorp. De blonde musicalster mocht het afgelopen seizoen in de „Ep
Oorklep Show" alvast wennen aan de samenwerking met André
van Duin. Daarvoor schitterde ze in grote musicals met Jos Brink.
Simone's musicalervaring komt goed
van pas in de Carré-revue. Beroemde
musicalfragmenten maken namelijk
deel uit van deze revue. „Voor het
dansgedeelte heb ik keihard moeten
repeteren. Ik had in het begin vooral
moeite om mijn energie over de hele
show te verdelen. Voor de pauze was
ik al bekaf. Brian Rogers heeft me
uitstekend geholpen."
Simone heeft een goede zangstem.
Corrie's sterke punten liggen meer op
dansen en typetjes. Dat laatste ge
deelte heeft Simone inmiddels onder
de knie. „Dit is echt het leukste wat ik
ooit heb gedaan. De musicals gingen
me wel wat makkelijker af. Dit is veel
uitgebreider. André, Frans en Hans
hebben me goede adviezen gegeven.
Verder lachen we heel wat af. Ik heb
er heel wat lachrimpeltjes bijgekre-
yen. Het verschil met de musical is
toch wel groot. In de musical werk je
met een verhaal. Na een liedje ga je
door met het verhaal. Bij de revue
staan de sketches los van elkaar.
Er wordt meer geïmproviseerd. Met
een raskomiek als André schiet je
dan al gauw in de lach. Frans en
Hans kunnen daar goed mee over
weg, voor mij was dat in het begin
wel even wennen." In deze revue
speelt Simone o.a. de artiest die de
droomrollen steeds moet afzeggen
omdat ze zwanger is. Ze doet een
fantastische musicalmedley met het
ballet. Haar solo op de muziekfilm
„Footloose" is ook heel verrassend.
„Het lag in de eerste bedoeling om
een aantal liedjes in de originele, En
gelse, taal te doen. Niet iedereen kan
het Engels zo goed volgen en daar
om kozen we voor de Nederlandse
taal. Dit is ten slotte een Nederlandse
revue."
Deze „schone sponsoring", zoals mi
nister Brinkman deze positieve vorm
van cultuurondersteuning noemt,
hebben we gelukkig ook voor de
„André van Duin Revue/100 jaar Car
ré" kunnen vinden. De hoofdspon
sors zijn FORD en MARTINAIR. André
van Duin brengt hier nog een komi
sche sketch over. Ze betalen het
grootste bedrag. Ze mogen met het
„produkt de revue" in de showrooms
en bij de reisbureaus publiciteit ma
ken. De sponsors gebruiken de revue
bij hun reclame-uitingen. Daar snijdt
het mes aan twee kanten. Voor de
revue wordt namelijk ook meteen re
clame gemaakt. Zo wordt de revue
onder de aandacht van nog meer
mensen gebracht. De belangrijkste
subsponsors zijn TURBANA BANA
NEN en CARLTON BRUT CAMPAG
NE.
Alleen door deze steun is een thea
terspektakel van deze omvang nog
mogelijk. Gelukkig staat men in Ne
derland zeer positief ten opzichte van
deze vorm van sponsoring. In de toe
komst verwacht ik dan ook meer sa
menwerking op dit gebied. Daarmee
redden we deze theatervorm van de
ondergang.
Het publiek is verwend en komt al
leen nog maar naar het theater wan
neer er echt iets goeds wordt gebo
den. De belangstelling voor het thea-
...Simone en André redden de revue-
Hans Otjes, André van Duin en Frans van Dusschoten in een komische hotelscène
„De toegangsprijzen zouden veel te
hoog worden. In Engeland betaalt
men grif honderd gulden voor een
.toegangskaartje. Dat kan niet in Ne
derland.
Daarom moet je naar andere wegen
zoeken om grote theaterprodukties
mogelijk te maken. Het begint met
het afsluiten van zeer gunstige thea
tercondities met Carré, Luxor in Rot
terdam en het Circustheater in Sche-
veningen.
Carré doet verder nog een duit in het
zakje, de TROS betaalt mee en ik wil
zelf het risico dragen. Maar daarmee
kunnen we nog niet die kwaliteit
brengen, waar zo'n feestelijke revue
en het publiek recht op hebben.
Steun vanuit het bedrijfsleven is
daarom onmisbaar geworden. Alleen
dan komt er het benodigde „feestelij
ke budget" van viereneenhalf miljoen
gulden bijeen."
ter is er nog wel degelijk In deze
vorm blijft het publiek verzekerd van
topprodukties.
...Joop van den Ende bezorgt het
100-jarige Carré een gouden randje-
we hoe een meters hoog champag
neglas uit een nog grotere champag
nefles wordt gevuld. Dit staaltje de
corontwerp zal zeker een „open doek
je" krijgen.
De verjaardag van het magische theater Carré moest een uniek
gebeuren worden. Daarom werd de succesproducent Joop van den
Ende ingeschakeld. Hij is al bijna twintig jaar de vaste producent van
de theater- en televisieshows van André van Duin. Daarnaast bouwde
hij in de afgelopen vijftien jaar een „feestelijk imperium" op. Vanuit
zijn televisiestudio's in Aalsmeer beheerst hij de kijkcijfers van de
grote omroepen. Door zijn enorme ervaring weet hij dat een groots
opgezette revue bijna geen haalbare kaart meer is.
André van Duin brengt de revue na
tuurlijk met zijn vaste „aangever"
Frans van Dusschoten. „Ik werk dit
jaar precies vijftien jaar samen met
André. Dat was voor hem overigens
reden om een komische afscheids
scène te schrijven," lacht Frans, die
vervolgt met: „Ik ben heel blij met de
terugkeer in het theater. In feite kan