Andre van Duin Revue op tournee JOOP VAN DEN ENDE ACHTER GROOTSE AANPAK CHOREOGRAAF BRIAN ROGERS: Simone Kleinsma: „Het is net of ik zweef" André van Duin brengt Humorrevue voor 100-jarig Carré „Ik ben trots op dansers" „Produktie kost 41/2 miljoen" SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 OKTOBER 1987 „André is heel trouw" „Anders gaat de vaart eruit" „Magie van de humor" „Onvergetelijke avond" „Extra dimensie" Vreemd Stimulerend „Zuidamerikaans trio" Verschil Sponsors Verwend Gunstig Frans van Dusschoten 31C De kaartverkoop van de grootse André van Duin Revue, ter gele genheid van het eeuwfeest van theater Carré, is inmiddels gestart (sinds 3 oktober). De revue maakt een tournee door ons land. U kunt hem dit seizoen in de volgende plaatsen bekijken: Breda (Stads schouwburg), Enschede (Twentse Schouwburg), Drachten (De La- wei), Leeuwarden (Harmonie), Apeldoorn (Orpheus), Eindhoven (Stadsschouwburg), Tilburg (Stadsschouwburg), Amsterdam (Carré), Nijmegen (Stadsschouw burg), Arnhem (Stadsschouw burg), Den Bosch (Casino), Sche- veningen (Circustheater) en Rot terdam (Luxor). In april 1988 komt de revue op nieuw in Carré. Wegens de verwachte stormloop op de kaartjes, kan men het beste nog deze week een kaartje koper,. je het contact met het publiek niet missen. In het theater kan je de sket ches meer uitdiepen. Op de televisie krijg je daar geen gelegenheid voor. Het theater biedt ook meer mogelijk heden tot improvisatie. André is daar een meester in. Ik heb altijd moeite om mijn lachen, in te houden. In zo'n sfeer is de samenwerking een feest. Ik vind het na vijftien jaar nog steeds leuk om met André samen te werken. Ik vind ook dat hij ieder jaar beter wordt. Hij heeft de uitstraling van een internationale topkomiek. Zijn talent is echt uniek voor Neder land. Zijn timing is geniaal en zijn fantasie kent geen grenzen. Ik prijs me heel gelukkig dat ik met zo'n man mag samenwerken." Hans Otjes maakt voor de tweede keer deel uit van een André van Duin Revue. Zijn debuut was bij de vorige revue. Sinds die tijd zit Hans in het „vaste" team van André van Duin. Zijn aandeel is opnieuw gestegen. De veelzijdige Hans begon ooit als bouwkundig tekenaar maar koos al snel voor theater, televisie en film. Hans over de samenwerking: „André is heel trouw aan de mensen met wie hij werkt. Frans werkt al vijftien jaar met hem. Zijn manager heeft hij van af zijn start, nu alweer ruim twintig jaar geleden en de eerste stappen in het theater deed hij met de produ cent Joop van den Ende, de man die ook al jaren met hem werkt. Ik ken André als een fantastische collega. Hij is in de omgang bescheiden en rustig van karakter. Op de bühne wordt het een echt theaterdier. Ik hoop nog lang met hem te kunnen samenwerken." Corrie van Gorp kan er bij deze revue helaas niet bij zijn. André: „Na de vorige revue besloot Corrie wegens gezondheidsredenen te stoppen. Zij vond het vak te zwaar worden. Ze durft het niet meer aan. Ik zie Corrie nog regelmatig, want we zijn echte vrienden gebleven. Ik hecht veel waarde aan de vriendschappelijke omgang met de mensen met wie ik werk. Dat is ook heel belangrijk tij dens het improviseren in de show. Je moet elkaar precies aanvoelen, an ders gaat de vaart eruit. Soms dwa len we wel eens een heel eind van onze tekst af. Dan is het een hele uitdaging om de scène in het oude spoor te krijgen. Schieten we onverwacht in de lach, dan is het hek helemaal van de dam. Dit keer hebben we tijdens de voorbereiding enorm veel plezier gehad. Tijdens het repeteren' komen altijd de leukste in vallen. Vroeger kwamen er veel sket ches uit het buitenland. De goede schrijvers zijn inmiddels overleden. Daarom moest ik voor deze revue wel wat sketches bedenken. Ik schrijf mijn teksten nooit zelf op. Dat doet René Sleeswijk jr. (een van de Mounties - red.) voor me". Voor deze revue heeft André alle andere werkzaamheden op een laag pitje gezet. Hij heeft geen tijd voor televisieshows. We zien hem dit jaar alleen nog in een serie met dieren. Daarvoor werden opnamen gemaakt in dierentuinen waarbij André vervol gens zijn komische teksten insprak. „De revue heeft mijn volledige aan dacht. We staan minstens tot april 1988 in Carré. Daarbij maken we in die periode ook nog een theatertour nee door het land. We komen in bijna alle grote theaters." „DIT IS EEN HEATERDROOM VOOR ELKE KOMIEK" ...André van Duin en Frans van Dusschoten werken al 15 jaar samen... André van Duin plaatst zich met deze revue in het legendarische rijtje van revuesterren als Buziau, Louis Davids en Willy Walden en Piet Muyselaar. Deze komische grootheden waren ook in staat om het grote publiek te boeien met de „magie van de hu mor". Ter gelegenheid van het hon derdjarig bestaan van theater Carré werd André van Duin uitgenodigd om de rijke revuetraditie opnieuw tot leven te brengen. Het resultaat: de beste revue die ooit gemaakt is. Het publiek zal lachen met bewondering. Het is daarom geen wonder dat An dré van Duin trots is dat hij deze revue mocht maken. „Het is natuurlijk fantas tisch dat we zo'n grootse produktie mogen maken. Dit is een theater- droom voor elke komiek. Voor het eerst ben ik echt trots op mijn werk. Al zou ik nog eens in een grootse pro duktie staan, dit is voor mij het mooi ste moment uit mijn carrière. Zoiets komt maar één keer in je leven. Deze eervolle opdracht krijgt extra glans omdat ik een paar jaar geleden mijn laatste revue speelde. Dat was ter ge legenheid van mijn twintigjarig arties tenjubileum. De revue werd te duur en ik verlegde mijn werkterrein meer naar de televisie en de radio. Het theater leek ver weg. Vorig jaar begon ik het theater al meer te missen. Radio en televisie is ook leuk om te doen, maar in het theater ligt toch mijn basis". Ter gelegenheid van het 100-jarig be staan van Carré is André van Duin terug in het theater. „ledereen is honderd procent gemoti veerd om er een uniek spektakel van te maken. Zonder de bezielende inzet van het complete team slaat de vonk niet over. We hebben allemaal dat ene doel: het publiek een onvergete lijke avond bezorgen. Met dat doel voor ogen kan je bergen verzetten. In zo'n sfeer schrijf ik de leukste sket ches. In mijn laaste revue hebben we ook al flink uitgepakt. De Carré-revue overtreft echter alle voorgaande shows. In ruim twee uur tijd krijgt het publiek een zeer gevarieerde show te zien. De humor staat daarbij centraal. Het publiek komt een avondje lachen. De revue-formule: sketch, shownum mer, sketch, shownummer, etc., is nog steeds niet verouderd. Het pu bliek heeft nog steeds behoefte aan gezellige humor." De muzikale nummers zijn dit keer zeer spectaculair. Er zit een compleet orkest plus achtergrondkoortje bij de voorstellingen. Dat geeft een extra dimensie aan de revue. Het ballet is De ANDRÉ VAN DUIN REVUE: 100 JAAR CARRÉ bezorgt het publiek een groots thea tervuurwerk. Nog nooit kreeg de humor zo'n feestelijke aankleding. Decors, balletten, kos tuums en orkestrale begeleiding doen den ken aan Hollywood in zijn beste dagen. An dré van Duin trakteert de hele familie op het komische hoogtepunt uit zijn carrière. De Engelse regisseur/choreograaf Brian Rogers voelde al tijdens de voorbereiding dat deze revue theatergeschiedenis zal maken. In deze inspirerende entourage stijgen Frans van Dusschoten, Simone Kleinsma, Hans Otjes en andere medewerkenden boven hun kunnen uit. „ledereen is verliefd op deze revue," aldus André van Duin in een exclusief inter view. Engeland heeft een lange traditie op het gebied van theaterproduk- ties met een omvang van de André van Duin Revue „100 jaar Carré". Mede daarom schakelde producent Joop van den Ende de beroemde Engelse choreograaf/regisseur Brian Rogers in. Hij doet de balletten voor bijna alle grote Engelse tv-shows. In het theater- vriendelijke Engeland behoort hij tot de absolute top. Brian wefkte met veel plezier aan de feestelijke revue. „Ik werkte al eerder voor Joop van den Ende. Dat was bij „Moordspel" van Ron Brandsteder en een feest programma van een warenhuizen-ke ten. De samenwerking met Joop gaat uitstekend, hij is heel snel en zou in Engeland ook tot de top behoren." Brian Rogers is een begrip in Enge land. Hij heeft een eigen ballet en zijn agenda is al jaren overvol. Een paar jaar geleden verdwenen er vooral bij de tv-shows nogal wat balletten. Veel dansers werden werkloos. Briar merkte weinig van de inkrimping. Zijn agenda bleef vol. Inmiddels zijn de tv-balletten terug in de gratie en Brain kan het werk bijna niet meer aan. Toch maakte hij tijd vrij voor de André van Duin Revue. Zijn omge ving vond dat maar vreemd. „Neder land telt voor de Engelsen niet mee op theatergebied. De meeste weten echter niet dat je hier heel inspire rend kan werken. Bij ons wordt je bijna gek van de verplichte pauzes. Wanneer je in een korte tijd een show moet opzetten is dat heel ver velend. Bij deze revue hebben we heerlijk doorgewerkt." „ledereen was enorm gemotiveerd en ik moet zeggen dat de Nederland se dansers me enorm zijn meegeval len. Ik ben trots op de dansers. In Engeland hebben de dansers iets meer ervaring maar ze pakken het hier heel snel op. Een choreograaf kan pas goed zijn wanneer zijn dan sers goed zijn. Zonder hun inzet ben ik niets." Brian heeft nog vijf Engelse dansers meegenomen. Dit werkt sti mulerend op de rest van het ballet. Dat moet ook wel, want er zit een enorme vaart in de revue. „Voor En gelse begrippen is dit ook een grote produktie. Vooral op het gebied van de decors en de kostuums is er meesterwerk geleverd. De samenwer king met André, Frans, Simone, Hans en de andere medewerkers was ook heel plezierig. Het was ook opvallend dat de voorbereiding zo goed verliep. In dat verband wil ik produktieleidster Janine Klijberg complimenteren. Dat maak je alleen bij heel bijzondere produkties mee. Op zo'n moment doet iedereen er een schepje boven op. Het is dat heilige vuur dat je maar zelden tegenkomt." ...Brian Rogers, top-choreograaf in Engeland, geeft het revueballet aanwijzin gen... van grote klasse. Hiervoor is de En gelse choreograaf Brian Rogers aan getrokken. Er zijn een groot aantal beroemde musicals in verwerkt. Lied jes en scènes uit de Sound of Music, West Side Story, My Fair Lady, Mary Poppins, Sweet Charity en het eigen tijdse Footloose. Er is gekozen voor een Nederlandse vertaling. Het zijn ook allemaal musicals die in de hon derdjarige geschiedenis van Carré een rol hebben gespeeld. In dat kader past ook de ode aan de revuesterren Willy Walden en Piet Muyselaar. „Dat waren idolen uit mijn jeugd. Zij hebben, naast komieken als Johnny Kraaykamp, Frans Vrolijk, Willy Ver voort, Tommy Cooper en natuurlijk Laurel Hardy, grote invloed op mijn loopbaan gehad. Aan Tommy Cooper moet ik steeds denken wan neer ik het in deze revue opgenomen jongleernummer speel. Dat nummer vind ik naast de sketch met een Zuid amerikaans trio zeer geslaagd," aldus een gelukkige André van Duin. Aan het decor en aan de verdere aankleding van de revue is zeer veel aandacht besteed. Engelands be roemdste decorontwerper Norman Adams ziet dit zelf ook als een van zijn grootste produkties. De Neder landse theaterwereld heeft nog nooit zoveel decorwisselingen gezien. Kos tuumontwerper Leo Busscher werkte dag en nacht met een team van naai sters om de vierhonderd(l) kostuums op tijd af te krijgen. De decors en de kostuums zijn alleen al de komst naar het theater waard. In de finale zien Simone Kleinsma is een waardige vervangster van Corrie van Gorp Simone Kleinsma (29) is een waardige vervangster van Corrie van Gorp. De blonde musicalster mocht het afgelopen seizoen in de „Ep Oorklep Show" alvast wennen aan de samenwerking met André van Duin. Daarvoor schitterde ze in grote musicals met Jos Brink. Simone's musicalervaring komt goed van pas in de Carré-revue. Beroemde musicalfragmenten maken namelijk deel uit van deze revue. „Voor het dansgedeelte heb ik keihard moeten repeteren. Ik had in het begin vooral moeite om mijn energie over de hele show te verdelen. Voor de pauze was ik al bekaf. Brian Rogers heeft me uitstekend geholpen." Simone heeft een goede zangstem. Corrie's sterke punten liggen meer op dansen en typetjes. Dat laatste ge deelte heeft Simone inmiddels onder de knie. „Dit is echt het leukste wat ik ooit heb gedaan. De musicals gingen me wel wat makkelijker af. Dit is veel uitgebreider. André, Frans en Hans hebben me goede adviezen gegeven. Verder lachen we heel wat af. Ik heb er heel wat lachrimpeltjes bijgekre- yen. Het verschil met de musical is toch wel groot. In de musical werk je met een verhaal. Na een liedje ga je door met het verhaal. Bij de revue staan de sketches los van elkaar. Er wordt meer geïmproviseerd. Met een raskomiek als André schiet je dan al gauw in de lach. Frans en Hans kunnen daar goed mee over weg, voor mij was dat in het begin wel even wennen." In deze revue speelt Simone o.a. de artiest die de droomrollen steeds moet afzeggen omdat ze zwanger is. Ze doet een fantastische musicalmedley met het ballet. Haar solo op de muziekfilm „Footloose" is ook heel verrassend. „Het lag in de eerste bedoeling om een aantal liedjes in de originele, En gelse, taal te doen. Niet iedereen kan het Engels zo goed volgen en daar om kozen we voor de Nederlandse taal. Dit is ten slotte een Nederlandse revue." Deze „schone sponsoring", zoals mi nister Brinkman deze positieve vorm van cultuurondersteuning noemt, hebben we gelukkig ook voor de „André van Duin Revue/100 jaar Car ré" kunnen vinden. De hoofdspon sors zijn FORD en MARTINAIR. André van Duin brengt hier nog een komi sche sketch over. Ze betalen het grootste bedrag. Ze mogen met het „produkt de revue" in de showrooms en bij de reisbureaus publiciteit ma ken. De sponsors gebruiken de revue bij hun reclame-uitingen. Daar snijdt het mes aan twee kanten. Voor de revue wordt namelijk ook meteen re clame gemaakt. Zo wordt de revue onder de aandacht van nog meer mensen gebracht. De belangrijkste subsponsors zijn TURBANA BANA NEN en CARLTON BRUT CAMPAG NE. Alleen door deze steun is een thea terspektakel van deze omvang nog mogelijk. Gelukkig staat men in Ne derland zeer positief ten opzichte van deze vorm van sponsoring. In de toe komst verwacht ik dan ook meer sa menwerking op dit gebied. Daarmee redden we deze theatervorm van de ondergang. Het publiek is verwend en komt al leen nog maar naar het theater wan neer er echt iets goeds wordt gebo den. De belangstelling voor het thea- ...Simone en André redden de revue- Hans Otjes, André van Duin en Frans van Dusschoten in een komische hotelscène „De toegangsprijzen zouden veel te hoog worden. In Engeland betaalt men grif honderd gulden voor een .toegangskaartje. Dat kan niet in Ne derland. Daarom moet je naar andere wegen zoeken om grote theaterprodukties mogelijk te maken. Het begint met het afsluiten van zeer gunstige thea tercondities met Carré, Luxor in Rot terdam en het Circustheater in Sche- veningen. Carré doet verder nog een duit in het zakje, de TROS betaalt mee en ik wil zelf het risico dragen. Maar daarmee kunnen we nog niet die kwaliteit brengen, waar zo'n feestelijke revue en het publiek recht op hebben. Steun vanuit het bedrijfsleven is daarom onmisbaar geworden. Alleen dan komt er het benodigde „feestelij ke budget" van viereneenhalf miljoen gulden bijeen." ter is er nog wel degelijk In deze vorm blijft het publiek verzekerd van topprodukties. ...Joop van den Ende bezorgt het 100-jarige Carré een gouden randje- we hoe een meters hoog champag neglas uit een nog grotere champag nefles wordt gevuld. Dit staaltje de corontwerp zal zeker een „open doek je" krijgen. De verjaardag van het magische theater Carré moest een uniek gebeuren worden. Daarom werd de succesproducent Joop van den Ende ingeschakeld. Hij is al bijna twintig jaar de vaste producent van de theater- en televisieshows van André van Duin. Daarnaast bouwde hij in de afgelopen vijftien jaar een „feestelijk imperium" op. Vanuit zijn televisiestudio's in Aalsmeer beheerst hij de kijkcijfers van de grote omroepen. Door zijn enorme ervaring weet hij dat een groots opgezette revue bijna geen haalbare kaart meer is. André van Duin brengt de revue na tuurlijk met zijn vaste „aangever" Frans van Dusschoten. „Ik werk dit jaar precies vijftien jaar samen met André. Dat was voor hem overigens reden om een komische afscheids scène te schrijven," lacht Frans, die vervolgt met: „Ik ben heel blij met de terugkeer in het theater. In feite kan

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 13