De slimste bedbank
Moderniseringen bij Mazda 323
Nieuwe Mazda 626 moet
voorganger overtreffen
SUZUKI
Versluis en Willeboer
Opel geeft Corsa
pittige dieselmotor
A.D. VAN GILST
JOOSSE - NIEUWLAND
Autobedrijf W.J. Sonke
Verjonging van populair model
SACHS DOLMAR KETTINGZAGEN
cBIanukpnburgti
de razend populaire...
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
SACHS
DOLMAR
HET VOORDELIGSTE
AUTOGEBEUREN IN ZEELAND
AUTOBEDRIJF JOOSSE
scheldebode van woensdag 7 oktober 1987
313
Industriestraat 8-10
Goes-Zuid (Poel IV)
Tel. 01100-15415-14987
FORD ESCORT 1300 L
1981
5-drs.
FORD ESCORT 1300 BRAVO
1982
5-drs.
FORD ESCORT 1100 BRAVO
1982
3-drs.
FORD ESCORT 1100 LASER
1984
5-drs.
FORD ESCORT 1300 LASER
1984
5-drs.
FORD ESCORT 1.6 BRAVO
1985
3-drs.
FORD ESCORT DIESEL
1985
3-drs.
FORD SIERRA 1600 LASER
1985
3-drs.
FORD ESCORT 16 BRAVO
1984
3-drs.
FORD CAPR11600 S
1981
FIAT 128
1979
FORD TAUNUS 1600 COMBI
1978
FORD ESCORT 13 L
1979
TOYOTA TERCEL
1981
4-drs.
OPEL KADETT DIESEL
1984
Maand oktober minimaal 2.000.-
inruil
bij aankoop boven 7.500.-
Interessante aanbieding
BEDDENSPECIALIST
voor slechts
Programma
suzuki alto v.a. 11.695.-
Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
dubbel slaapcomfort
o geïsoleerd plexiglas
voor dakbeglazing
o rolluiken
o kozijnen. ramen. deuren
o dubbele beglazing/voorzetramen
auto-tip
auto-tips
WEES WIJS: LET OP DE SERVICE EN DE PRIJS
Ook inruil kettingzagen.
Bel voor intormatie.
M 01100-15351 werkpiaits
'l-H.H. Kinderendijk 103
v/h van Dijke
caravancentrum
's Zaterdags geopend
Oude Rijksweg 60 - Nw. en St. Joosiend - Tel. 01182-1443
garantie tot 12 maanden All-in
Omruilgarantie tot 12 maanden
Alle auto's GRATIS APK-gekeurd
Gunstige financiering en betaling mogelijk
Ruime keuze uit
150 personen- en bedrijfswagens o.a.
'80 Audi 80 a5.950.-
'85 Citroën BX 1.9 Diesel18.950
'82-'84 Citroën GSA stationcarv.a. 4.750
'81 Citroën CX Athena6.500
'80-'82 Citroën 2CV6 Clubv.a. 1.950
'86 Fiat Uno 4511.500
'87 Fiat Regata 85 S 12.000 km24.500
'87 Ford Scorpio ai 28.000 km38.500
'85 Ford Siorra 1.6 Laser 3-drs. (kleur: zwart)19.500
'85 Ford Sierra 1.6 Laser 5-drs19.500
'85 Ford Sierra 1.6 Laser stationcar18.500
'84 Ford Sierra 1.6 L 3-drs15.950
'83-'84-'85 Ford Sierra 2.3 L Diesel 5-drsv.a. 16.500
'84 Ford Escort 1.1 Laser13.950
'83 Ford Escort 1.3 L Stationcar 5-drs13.950
'81 Ford Escort 1.6 L 5-drs.
'86 Ford Escort 1.6 CL diesel (nw. model)20.500.
'83 Ford Transit bestelbus8.750.
'85 Ford Orion Diesel14.500.
'83 Ford Granada 2.0 L Savoy 4-drs12.950.
'84 Ford Granada 2.3 GL 4-drs16.500.
Ford Granada 2.3 GL met LPG3.500.
Ford Taunus stationcarv.a. 6.950.
Honda Accord 1.8 EX18.500.
Honda Civic automaat 5-drsv.a. 4.750.
Honda Civic automaat 3-drs11.950.
Hyundai Pony GL 5-drs5.950.
t>9 Isuzu Pick-Up open laadbak 7.500 km8.750.
'84-'85 Lancia Prisma 1.6 4-drsv.a 15.950.
'83 Lancia Beta 2.09.750.
'82 Lada 1200 4-drs3.950.
'84 Mazda 626 1.6 GLX 4-drs13.950.
'85 Mazda 626 2.0 GLX Diesel 5-drs18.500.
'85 Mazda 626 2.0 GLX Hatchback v.a20.500.
'85 Mazda 626 1.6 LX Hatchback15.500.
'81 Mazda B 1800 Pick-up3.500.
'85 Mitsubishi Galant 1.8 Turbo Diesel22.500.
'85 Mitsubishi Galant 1.6 GLX19.500.
'85 Nissan Bluebird 2.0 GL LPG17.500.
'84 Nissan Bluebird 2.0 Diesel13.950.
'81 Opel Rekord 2.0 S 4-drs4.950.
'85 Opel Rekord 2.0 GL 4-drs20.500.
'85 Opel Rekord 2.3 Diesel Travelier22.500.
'84 Opel Ascona 1.6 Diesel 4-drs15.500.
'80- 81 Opel Kadett 1.3 S 5-drs.
'85 Opel Kadett 1.3 LS 5-drs. 30.000 km18.500
'83 Opel Kadett 1.6 Stationcar Diesel autom12.750
'83 Opel Kadett Hatchback11.500
'84 Opel Manta 1.8 S Sport18.500
'81 Peugeot J9 bestelwagen Diesel3.500
'85 Peugeot 505 GLD diesel19.950
'85 Peugeot 505 GL 5-drs. stationcar LPG18.500
'84 Peugeot 305 GL stationcar 2x14.500
'82 Peugeot 504 GR met LPG8.950
'82 Peugeot 305 Diesel8.500
'82-'81 Peugeot 305 SR 4-drsv.a 4.750
'81 Peugeot 504 Familiale 7-pers8.500
'81 Peugeot 104 GR4.950
'78 Peugeot 504 Tl APK gek2.000
'84 Peugeot 505 GL met LPG12.950
'84 Renault 5 Parisienne 210.950
'85-'86 Renault 5 GTL 3 stuksv.a. 14.500
'82 Renault 5 TS 2 xM. 5.950
'81 Renault 4 GTL 2 xv.a 3.950
'81 Renault 14 GTL5.950
'83 Renault 9 GTD Diesel10.500
'84 Renault 11 GTD 5-d. diesel14.950
'85 Renault 11 GTD diesel
'84 Renault 11 TXE Electronic 5-drs15.950.-
'80 Renault 18 TS
'85 Suzuki Swift GL10.950.-
'86 Suzuki Alto 5-drs. GL 10.000 km11.950-
'79 Saab 99 4-drsv.a. 3.950.-
'81 Subaru 1.6 GLF 4-drs3.950.-
'80 Toyota Corolla 1.3 DX Liftbackv.a. 3.500.-
'83 Talbot Solara 1.5 LS5.950.-
'84 Talbot Solara 1.6 LPG:.9.950.-
'83 Volvo 340 a 3-drs.
'87 Volvo 740 GL 12.000 km44.500.-
'85 Volvo 240 GL automaat LPG22.500.-
78-79 VW Derby GLSv.a. 1.500.-
Naast de komst van de heel
nieuwe Mazda 626 heeft het Ja
panse merk ook de 323 fors on
der handen genomen en voor
het zgn. modeljaar 1988 gemo
derniseerd. Mazda's Importeur
auto palace de Binckhorst wil dit
jaar nog 30.000 nieuwe Mazda's
registreren. Verwacht men dat
het aantal door de komst van de
nieuwe 626 zeker gehaald zal
worden dan zal het nu door de
komst van de modernere 323 se
rie alleen nog maar makkelijker
worden.
De populaire 323 is duidelijk ver
jongd. De wijzigingen zijn niet
groot, maar toch wel zo, dat zij ze
ker opvallen en ook van enig be
lang zijn. De wagen kreeg een la
gere grille met schuin naar het
midden aflopende koplampen,
waardoor de wigvorm van de car
rosserie beter tot uitdrukking komt.
Verder om de hoek doorlopende
stadslichten geven een robuuster
uiterlijk De aanduiding van het uit
rustingsniveau (LX, GLX) bevindt
zich op de zijschermen. De achter
zijde heeft nieuwe achterlichtpar
tijen gekregen, met daartussen een
zwarte plaat. De auto oogt hierdoor
forser, zonder echter afbreuk te
doen aan de karakteristieke lijn van
de Mazda 323.
Qua uitrusting bestaan er geen
verschillen meer tussen de Sedan
en Hatchback-variant. Alle LX-mo-
dellen hebben stoelbekleding van
tweedstof, in de GLX-modellen
wordt hiervoor velours gebruikt. De
323 GLX-Hatchback beschikt bo
vendien over een achterbank met
een in twee standen verstelbare
rugleuning. Het topmodel uit de
323-serie, de Mazda 323 Formule
4, heeft op technisch gebied geen
wijzigingen ondergaan. Wel kreeg
deze sportieve krachtpatser nieuw
gestyleerde velgen en werden
side-skirts en dak- en achterspoiler
bij de GTX-uitvoermg in de kleur
Langeviele 56
MIDDELBURG
Tel. 01180-33592
Grote collectie UIT VOORRAAD
2 pers., geheel
isniam?
(hokje aankruisen)
ARNESTEINWEG 27 MIDDELBURG
TEL. 01180-29056
De nieuwe Mazda 626 Is alweer
enige tijd op de Nederlandse
markt leverbaar. Het Is een waar
dige vervanging van het voor
gaande model, de lijn van de
voorganger Is bewaard geble
ven, echter de nieuwe 626 Is nog
weer moderner, nog weer fraaier
en gestroomlijnd er van uiterlijk,
nog weer completer en comfor
tabeler in het Interieur en nog
weer geavanceerder In techniek.
Mazda en Mazda-importeur Auto-
palace de Binckhorst verwacht
veel van de nieuwe 626, hij moet
het succes van zijn voorganger
nog gaan overtreffen. Mazda ver
wacht dan ook deze laatste maan
den van het jaar een stijging in de
verkopen en wel zo dat Mazda het
jaar af kan sluiten met 30.000 ver
kochte modellen in Nederland. De
626 en dus ook de nieuwe 626
moet daarvan dan zo'n 13.750
eenheden voor haar rekening ne
men. In totaal zou Mazda in 1987
dan een stijging kennen van 20%.
De Mazda 626 zou dan in verko
pen in zijn klasse de 2e of 3e
plaats innemen na de Ford Sierra
en mogelijk voor de Opel Ascona.
Of dat allemaal zal lukken is toe
komst kijken en daarover kan nie
mand wat met zekerheid zeggen
Wel mag gesteld worden dat de
nieuwe 626 alle ingrediënten in
zich heeft om zeker een topper te
worden De vorige 626 was al zeer
populair, het was een Japanse
auto met een eigen karakter, mo
dern van lijn, niet opgaand in de
grote massa.
De nieuwe 626 volgt die ingesla
gen weg Hij is nog weer eigentijd
ser geworden, nog weer aerodyna-
mischer met de bekende wigvorm,
die in de automobielwereld de laat
ste jaren zo aanslaat De Mazda
626 heeft ook alle nieuwe snufjes
in de aërodynamica toegepast zo
als de strak gelijnde carrosserie
zonder dakgoten, zonder raamstij-
len e.d.
Wat de raamgeleiding betreft heeft
men gekozen voor het Audi sys
teem, ook weer uniek in de Ja
panse autowereld Verzonken
deurgrepen zorgen ervoor dat de
vloeiende lijnen gehandhaafd blij
ven. In combinatie met een groot
glasoppervlak geeft dit de auto een
licht en modern uiterlijk.
Geheel in deze stijl beschikt de
vijfde deur van de Hatchback over
een verborgen frame waardoor de
achterruit zich over de volle
breedte uitstrekt. Een achterdeur,
die overigens net als de kofferdek
sel van de Sedan en de Coupé
doorloopt tot op de bumper om het
laden en lossen van de bagage te
vergemakkelijken Het topmodel
van de nieuwe Mazda 626, de
Coupé, heeft een wat kortere wiel
basis dan de Sedan en Hatchback.
Uitgebouwde wielkasten geven dit
model een „breder" uiterlijk, waar
door het sportieve karakter extra
tot uitdrukking komt.
De Mazda 626 is er zoals boven al
even aangetipt weer in Sedan-,
Hatchback- en Coupé-model, ech
ter begin volgend jaar zal er In de
626-serie ook een stationmodel
komen. In motoren is er het vol
gende aanbod: een 1.8 liter benzi
ne carburatie, een 2.0 liter ben-
zine-carburatie, beide met 66 kW/
90PK, dan is er de 2.0 liter carbu
ratie 12 kleppenmotor met 81 kW/
109 PK en de 2.0 liter injectie 16
kleppenmotor met 109 kW/148
PK. Uiteraard is er ook een diesel
motor, een normale dieselmotor
zonder turbo met 45 kW/61 PK,
een turbodiesel staat mogelijk voor
volgend jaar op het programma, hij
gaat dan 64 kW/87 PK leveren.
Tot slot meldt het programma dan
uitvoeringsmodellen die worden
aangeduid met DX, LX, GLX en
GT, de laatste is slechts voorbe
houden aan de Coupé en wat later
dit jaar aan de Hatchback met 4
wiel-sturing en ABS Mazda komt
in de 626-serie dus ook met een 4
wiel-bestuurd model, niet te ver
warren met 4-wielaandrijving Het
Mazda 4 wiel-sturingssysteem
(4WS) is van een elektronisch ty
pe, dit in tegenstelling tot het Hon-
dasysteem dat mechanisch is. Het
elektronische systeem schijnt gea
vanceerder te zijn. daar tegenover
is het ook duurder. De nieuwe 626
start nu bij 25.995 -, dat is de 1.8
DX Sedan met 4-bak, het duurste
model is voorlopig de Coupé GT
met dus de 2.0 i 16-kleppenmotor
met 5-bak en met standaard ABS,
hij kost 47.795.-.
Over ongeveer een maand komt
dan de Mazda 626 2WS, de Hatch
back GT met 2.0i 6V motor met
ook ABS e.d. en hij gaat 57.000 -
kosten.
gemonteerd
geleverd.
SLYNY is een leuk 2-persoons bankje
dat in een handomdraai kan worden
veranderd in een comfortabel 2-per-
soonsbed met een breedte van 140 cm.
Het ideale zit/slaapmeubel voor de
logeer- studeer- of studentenkamer, een
uitkomst voor onverwachte logèes.
Het bankje/bed is uitgevoerd met een
gelaagde beuken lattenbodem en voor
zien van een hoogwaardig schuimmatras
c.q. zitkussen, bekleed met effen beige
stof, of een gestreept dessin.
SLYNY is verkrijgbaar in een uitvoering
met licht eiken of blank grenen
struktuur.
Vraag vrijblijvend prijsopgaaf door onze
advertentie in open enveloppe zonder
postzegel te zenden aan Antwoordnummer
222. 4330 VB Middelburg
Naam:
Adres.
Postcode.
Tel.:
Plaats:
In navolging van de vele concur
renten, maar voornamelijk van
Ford met een diesel In de Fiesta
en VW met een diesel In de Polo,
komt nu ook Opel met een diesel
In de voor haar kleinste carros
serie, de Opel Corsa, thuisho
rend In de kleine middenklasse
auto's.
De diesel in de Corsa is een heel
nieuwe diesel, een milieuvriende
lijke 1,5 liter dieselmotor met 37
kW/50 PK en een koppel van 90
Nm bij 3.000 toeren. Hij wordt
standaard gekoppeld aan een 5-
versnellingsbak wat het geluid en
een brandstofverbruik nog eens
extra ten goede komt.
De motor bezit een lichtmetalen
dwarsstroom-cilinderkop, mecha
nische klepstoters en een licentie
Bosch inspuitsysteem De inspuit -
pomp, de nokkenas en de olie-
pomp worden door een tandriem
aangedreven. De krukas is uitge
rust met acht contragewichten. In
combinatie met een groot vliegwiel
en een torsiedemper wordt een
constant stationair toerental ver
kregen
Tussen het oliereservoir met 3,5 li
ter inhoud en de bewegende delen
is een spatplaat aangebracht. Dit
reduceert schuimvorming en tem-
peratuurverhogingen.
De 1,5 liter dieselmotor is door
Isuzu in samenwerking met Opel-
ingenieurs speciaal voor de Corsa
ontwikkeld. General Motors heeft
overigens een 38,6% aandeel is
Isuzu. Verdere bijzonderheden van
deze speciaal ontwikkelde diesel
motor zijn:
De „Pintaux" inspuitstraal met
hulpstraal, die voor een bijzonder
goede en geluisarme verbrandig
zorgen De ingespoten brandstof
wordt gesplitst in een hoofd- en
een remstraal, waarbij de neven-
straal in vorm, richting en volume
belasting-afhankelijk wordt ge
stuurd.
Het thermostatisch gestuurd statio
nair toerental alsmede een auto
matische koude startversneller, die
het uittrekken van een aparte hen
del bij het starten overbodig maakt
en minimale geluids- en uitlaatga-
soverlast garandeert.
En tot slot het electronisch ge
stuurd voorgloeisysteem, dat ex
treem korte voorgloeitijden - onge
veer drieeneenhalve seconden -
mogelijk maakt. Ook het typische
'nagelen' wordt hierdoor vermin
derd.
Uitgerust met deze 1,5 liter vier ci
linder dieselmotor heeft het Opel
compact model een topsnelheid
van 151 km/u; het maximum kop
pel bedraagt 90 Nm bij 3.000 toe
ren per minuut. De accelratie van 0
tot 100 km/u bedraagt volgens
Opel 17,5 seconden.
Het brandstofverbuik volgens
Euromix bedraagt 5,0 liter 100 km.
Dit komt overeen met een stads-
verbruik van 5,6 liter, 3,9 liter bij 90
km/u en 5,5 liter bij 120 km/u.
De dieselmotor zal in vele Corsa-
modellen worden ingebouwd, over
prijzen is nog niets bekend.
van de carrosserie gespoten.
Technische zijn de wijzigingen nog
belangrijker, er zijn o.a. heel
nieuwe 1.3 en 1.5 liter motoren ge
komen Motoren die schoon en mi
lieuvriendelijk zijn, motoren die ook
stiller en zuiniger zijn. De cilinder
inhoud is toegenomen ten opzichte
van de oude motoren: de 1.3 liter
motor meet nu 1323 cm3, de 1.5 li
ter motor 1498 cm3. Nieuw zijn hy
draulische klepstoters en een in-
laatspruitstuk met het zogenaamde
Dual Injection Control System.
Dit door Mazda ontwikkelde sys
teem zorgt voor een betere dose
ring van de brandstof. In het spruit-
stuk is hiertoe een zogenaamde
„wervelklep" gemonteerd, die zich
bij een stijgend toerental verder
opent. Bij een laag toerental wordt
op deze manier een betere vulling
van de cilinder verkregen, met als
gevolg een betere verbranding. Bij
een hoger toerental gaat de motor
rustiger lopen.
Het maximum vermogen van de
motoren is gelijk gebleven: 50 kW
(68 pk) voor de 1300 cm3 en 55
kW (75 pk) voor de 1500 cm3 mo
tor, maar door de verbeteringen
hebben deze een hoger koppel. De
1.3 liter motor heeft nu een maxi
mum koppel van 105 Nm bij 3600
toeren per minuut, terwijl hij al bij
2300 toeren de maximale waarde
van zijn voorganger (95 Nm) be
reikt. Voor de 1.5 liter motor is
deze waarde gelijk gebleven aan
die van zijn voorganger (115 Nm),
maar deze wordt eerder, namelijk
bij 3200 tpm, bereikt. De motoren
zijn daardoor een stuk soepeler
geworden.
P®. d^O^oerde verbeteringen
hebben ook invloed gehad op het
Kom kijken in onze zaak, wij
demonstreren SLYNY graag voor u.
o.a. voor serres, terrasoverkappingen
PVC, aluminium geïsoleerd
in kunststof/hardhout
geluidsniveau en het benzinever
bruik stiller en zuiniger dan de
voorgaande types. In combinatie
met de grotere benzinetank, die in
de '88-modellen een inhoud van
48 liter heeft, is de aktieradius ver
groot, met een beetje goede wil tot
zeker 700 km.
De 1300 cm3 motor kan worden
gecombineerd met een handge-
schakelde vier- of vijfversnellings
bak of een automatische transmis
sie. De 1500 cm3-versie wordt ge
leverd met een vijfbak, terwijl de
hiervoor leverbare automaat is
voorzien van een „lock-up" me
chanisme in de hoogste versnel
ling. De 1500 motor met automaat
kan, in combinatie met het GLX-
pakket, voorzien worden van stuur
bekrachtiging.
De 1.1 liter benzinemotor en de 1.7
liter dieselmotor worden voorlopig
nog in de oude carrosserie gele
verd.
door:
met KOMO-keur en 10 jaar garantie
PP*