De slimste bedbank Moderniseringen bij Mazda 323 Nieuwe Mazda 626 moet voorganger overtreffen SUZUKI Versluis en Willeboer Opel geeft Corsa pittige dieselmotor A.D. VAN GILST JOOSSE - NIEUWLAND Autobedrijf W.J. Sonke Verjonging van populair model SACHS DOLMAR KETTINGZAGEN cBIanukpnburgti de razend populaire... AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. SACHS DOLMAR HET VOORDELIGSTE AUTOGEBEUREN IN ZEELAND AUTOBEDRIJF JOOSSE scheldebode van woensdag 7 oktober 1987 313 Industriestraat 8-10 Goes-Zuid (Poel IV) Tel. 01100-15415-14987 FORD ESCORT 1300 L 1981 5-drs. FORD ESCORT 1300 BRAVO 1982 5-drs. FORD ESCORT 1100 BRAVO 1982 3-drs. FORD ESCORT 1100 LASER 1984 5-drs. FORD ESCORT 1300 LASER 1984 5-drs. FORD ESCORT 1.6 BRAVO 1985 3-drs. FORD ESCORT DIESEL 1985 3-drs. FORD SIERRA 1600 LASER 1985 3-drs. FORD ESCORT 16 BRAVO 1984 3-drs. FORD CAPR11600 S 1981 FIAT 128 1979 FORD TAUNUS 1600 COMBI 1978 FORD ESCORT 13 L 1979 TOYOTA TERCEL 1981 4-drs. OPEL KADETT DIESEL 1984 Maand oktober minimaal 2.000.- inruil bij aankoop boven 7.500.- Interessante aanbieding BEDDENSPECIALIST voor slechts Programma suzuki alto v.a. 11.695.- Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 dubbel slaapcomfort o geïsoleerd plexiglas voor dakbeglazing o rolluiken o kozijnen. ramen. deuren o dubbele beglazing/voorzetramen auto-tip auto-tips WEES WIJS: LET OP DE SERVICE EN DE PRIJS Ook inruil kettingzagen. Bel voor intormatie. M 01100-15351 werkpiaits 'l-H.H. Kinderendijk 103 v/h van Dijke caravancentrum 's Zaterdags geopend Oude Rijksweg 60 - Nw. en St. Joosiend - Tel. 01182-1443 garantie tot 12 maanden All-in Omruilgarantie tot 12 maanden Alle auto's GRATIS APK-gekeurd Gunstige financiering en betaling mogelijk Ruime keuze uit 150 personen- en bedrijfswagens o.a. '80 Audi 80 a5.950.- '85 Citroën BX 1.9 Diesel18.950 '82-'84 Citroën GSA stationcarv.a. 4.750 '81 Citroën CX Athena6.500 '80-'82 Citroën 2CV6 Clubv.a. 1.950 '86 Fiat Uno 4511.500 '87 Fiat Regata 85 S 12.000 km24.500 '87 Ford Scorpio ai 28.000 km38.500 '85 Ford Siorra 1.6 Laser 3-drs. (kleur: zwart)19.500 '85 Ford Sierra 1.6 Laser 5-drs19.500 '85 Ford Sierra 1.6 Laser stationcar18.500 '84 Ford Sierra 1.6 L 3-drs15.950 '83-'84-'85 Ford Sierra 2.3 L Diesel 5-drsv.a. 16.500 '84 Ford Escort 1.1 Laser13.950 '83 Ford Escort 1.3 L Stationcar 5-drs13.950 '81 Ford Escort 1.6 L 5-drs. '86 Ford Escort 1.6 CL diesel (nw. model)20.500. '83 Ford Transit bestelbus8.750. '85 Ford Orion Diesel14.500. '83 Ford Granada 2.0 L Savoy 4-drs12.950. '84 Ford Granada 2.3 GL 4-drs16.500. Ford Granada 2.3 GL met LPG3.500. Ford Taunus stationcarv.a. 6.950. Honda Accord 1.8 EX18.500. Honda Civic automaat 5-drsv.a. 4.750. Honda Civic automaat 3-drs11.950. Hyundai Pony GL 5-drs5.950. t>9 Isuzu Pick-Up open laadbak 7.500 km8.750. '84-'85 Lancia Prisma 1.6 4-drsv.a 15.950. '83 Lancia Beta 2.09.750. '82 Lada 1200 4-drs3.950. '84 Mazda 626 1.6 GLX 4-drs13.950. '85 Mazda 626 2.0 GLX Diesel 5-drs18.500. '85 Mazda 626 2.0 GLX Hatchback v.a20.500. '85 Mazda 626 1.6 LX Hatchback15.500. '81 Mazda B 1800 Pick-up3.500. '85 Mitsubishi Galant 1.8 Turbo Diesel22.500. '85 Mitsubishi Galant 1.6 GLX19.500. '85 Nissan Bluebird 2.0 GL LPG17.500. '84 Nissan Bluebird 2.0 Diesel13.950. '81 Opel Rekord 2.0 S 4-drs4.950. '85 Opel Rekord 2.0 GL 4-drs20.500. '85 Opel Rekord 2.3 Diesel Travelier22.500. '84 Opel Ascona 1.6 Diesel 4-drs15.500. '80- 81 Opel Kadett 1.3 S 5-drs. '85 Opel Kadett 1.3 LS 5-drs. 30.000 km18.500 '83 Opel Kadett 1.6 Stationcar Diesel autom12.750 '83 Opel Kadett Hatchback11.500 '84 Opel Manta 1.8 S Sport18.500 '81 Peugeot J9 bestelwagen Diesel3.500 '85 Peugeot 505 GLD diesel19.950 '85 Peugeot 505 GL 5-drs. stationcar LPG18.500 '84 Peugeot 305 GL stationcar 2x14.500 '82 Peugeot 504 GR met LPG8.950 '82 Peugeot 305 Diesel8.500 '82-'81 Peugeot 305 SR 4-drsv.a 4.750 '81 Peugeot 504 Familiale 7-pers8.500 '81 Peugeot 104 GR4.950 '78 Peugeot 504 Tl APK gek2.000 '84 Peugeot 505 GL met LPG12.950 '84 Renault 5 Parisienne 210.950 '85-'86 Renault 5 GTL 3 stuksv.a. 14.500 '82 Renault 5 TS 2 xM. 5.950 '81 Renault 4 GTL 2 xv.a 3.950 '81 Renault 14 GTL5.950 '83 Renault 9 GTD Diesel10.500 '84 Renault 11 GTD 5-d. diesel14.950 '85 Renault 11 GTD diesel '84 Renault 11 TXE Electronic 5-drs15.950.- '80 Renault 18 TS '85 Suzuki Swift GL10.950.- '86 Suzuki Alto 5-drs. GL 10.000 km11.950- '79 Saab 99 4-drsv.a. 3.950.- '81 Subaru 1.6 GLF 4-drs3.950.- '80 Toyota Corolla 1.3 DX Liftbackv.a. 3.500.- '83 Talbot Solara 1.5 LS5.950.- '84 Talbot Solara 1.6 LPG:.9.950.- '83 Volvo 340 a 3-drs. '87 Volvo 740 GL 12.000 km44.500.- '85 Volvo 240 GL automaat LPG22.500.- 78-79 VW Derby GLSv.a. 1.500.- Naast de komst van de heel nieuwe Mazda 626 heeft het Ja panse merk ook de 323 fors on der handen genomen en voor het zgn. modeljaar 1988 gemo derniseerd. Mazda's Importeur auto palace de Binckhorst wil dit jaar nog 30.000 nieuwe Mazda's registreren. Verwacht men dat het aantal door de komst van de nieuwe 626 zeker gehaald zal worden dan zal het nu door de komst van de modernere 323 se rie alleen nog maar makkelijker worden. De populaire 323 is duidelijk ver jongd. De wijzigingen zijn niet groot, maar toch wel zo, dat zij ze ker opvallen en ook van enig be lang zijn. De wagen kreeg een la gere grille met schuin naar het midden aflopende koplampen, waardoor de wigvorm van de car rosserie beter tot uitdrukking komt. Verder om de hoek doorlopende stadslichten geven een robuuster uiterlijk De aanduiding van het uit rustingsniveau (LX, GLX) bevindt zich op de zijschermen. De achter zijde heeft nieuwe achterlichtpar tijen gekregen, met daartussen een zwarte plaat. De auto oogt hierdoor forser, zonder echter afbreuk te doen aan de karakteristieke lijn van de Mazda 323. Qua uitrusting bestaan er geen verschillen meer tussen de Sedan en Hatchback-variant. Alle LX-mo- dellen hebben stoelbekleding van tweedstof, in de GLX-modellen wordt hiervoor velours gebruikt. De 323 GLX-Hatchback beschikt bo vendien over een achterbank met een in twee standen verstelbare rugleuning. Het topmodel uit de 323-serie, de Mazda 323 Formule 4, heeft op technisch gebied geen wijzigingen ondergaan. Wel kreeg deze sportieve krachtpatser nieuw gestyleerde velgen en werden side-skirts en dak- en achterspoiler bij de GTX-uitvoermg in de kleur Langeviele 56 MIDDELBURG Tel. 01180-33592 Grote collectie UIT VOORRAAD 2 pers., geheel isniam? (hokje aankruisen) ARNESTEINWEG 27 MIDDELBURG TEL. 01180-29056 De nieuwe Mazda 626 Is alweer enige tijd op de Nederlandse markt leverbaar. Het Is een waar dige vervanging van het voor gaande model, de lijn van de voorganger Is bewaard geble ven, echter de nieuwe 626 Is nog weer moderner, nog weer fraaier en gestroomlijnd er van uiterlijk, nog weer completer en comfor tabeler in het Interieur en nog weer geavanceerder In techniek. Mazda en Mazda-importeur Auto- palace de Binckhorst verwacht veel van de nieuwe 626, hij moet het succes van zijn voorganger nog gaan overtreffen. Mazda ver wacht dan ook deze laatste maan den van het jaar een stijging in de verkopen en wel zo dat Mazda het jaar af kan sluiten met 30.000 ver kochte modellen in Nederland. De 626 en dus ook de nieuwe 626 moet daarvan dan zo'n 13.750 eenheden voor haar rekening ne men. In totaal zou Mazda in 1987 dan een stijging kennen van 20%. De Mazda 626 zou dan in verko pen in zijn klasse de 2e of 3e plaats innemen na de Ford Sierra en mogelijk voor de Opel Ascona. Of dat allemaal zal lukken is toe komst kijken en daarover kan nie mand wat met zekerheid zeggen Wel mag gesteld worden dat de nieuwe 626 alle ingrediënten in zich heeft om zeker een topper te worden De vorige 626 was al zeer populair, het was een Japanse auto met een eigen karakter, mo dern van lijn, niet opgaand in de grote massa. De nieuwe 626 volgt die ingesla gen weg Hij is nog weer eigentijd ser geworden, nog weer aerodyna- mischer met de bekende wigvorm, die in de automobielwereld de laat ste jaren zo aanslaat De Mazda 626 heeft ook alle nieuwe snufjes in de aërodynamica toegepast zo als de strak gelijnde carrosserie zonder dakgoten, zonder raamstij- len e.d. Wat de raamgeleiding betreft heeft men gekozen voor het Audi sys teem, ook weer uniek in de Ja panse autowereld Verzonken deurgrepen zorgen ervoor dat de vloeiende lijnen gehandhaafd blij ven. In combinatie met een groot glasoppervlak geeft dit de auto een licht en modern uiterlijk. Geheel in deze stijl beschikt de vijfde deur van de Hatchback over een verborgen frame waardoor de achterruit zich over de volle breedte uitstrekt. Een achterdeur, die overigens net als de kofferdek sel van de Sedan en de Coupé doorloopt tot op de bumper om het laden en lossen van de bagage te vergemakkelijken Het topmodel van de nieuwe Mazda 626, de Coupé, heeft een wat kortere wiel basis dan de Sedan en Hatchback. Uitgebouwde wielkasten geven dit model een „breder" uiterlijk, waar door het sportieve karakter extra tot uitdrukking komt. De Mazda 626 is er zoals boven al even aangetipt weer in Sedan-, Hatchback- en Coupé-model, ech ter begin volgend jaar zal er In de 626-serie ook een stationmodel komen. In motoren is er het vol gende aanbod: een 1.8 liter benzi ne carburatie, een 2.0 liter ben- zine-carburatie, beide met 66 kW/ 90PK, dan is er de 2.0 liter carbu ratie 12 kleppenmotor met 81 kW/ 109 PK en de 2.0 liter injectie 16 kleppenmotor met 109 kW/148 PK. Uiteraard is er ook een diesel motor, een normale dieselmotor zonder turbo met 45 kW/61 PK, een turbodiesel staat mogelijk voor volgend jaar op het programma, hij gaat dan 64 kW/87 PK leveren. Tot slot meldt het programma dan uitvoeringsmodellen die worden aangeduid met DX, LX, GLX en GT, de laatste is slechts voorbe houden aan de Coupé en wat later dit jaar aan de Hatchback met 4 wiel-sturing en ABS Mazda komt in de 626-serie dus ook met een 4 wiel-bestuurd model, niet te ver warren met 4-wielaandrijving Het Mazda 4 wiel-sturingssysteem (4WS) is van een elektronisch ty pe, dit in tegenstelling tot het Hon- dasysteem dat mechanisch is. Het elektronische systeem schijnt gea vanceerder te zijn. daar tegenover is het ook duurder. De nieuwe 626 start nu bij 25.995 -, dat is de 1.8 DX Sedan met 4-bak, het duurste model is voorlopig de Coupé GT met dus de 2.0 i 16-kleppenmotor met 5-bak en met standaard ABS, hij kost 47.795.-. Over ongeveer een maand komt dan de Mazda 626 2WS, de Hatch back GT met 2.0i 6V motor met ook ABS e.d. en hij gaat 57.000 - kosten. gemonteerd geleverd. SLYNY is een leuk 2-persoons bankje dat in een handomdraai kan worden veranderd in een comfortabel 2-per- soonsbed met een breedte van 140 cm. Het ideale zit/slaapmeubel voor de logeer- studeer- of studentenkamer, een uitkomst voor onverwachte logèes. Het bankje/bed is uitgevoerd met een gelaagde beuken lattenbodem en voor zien van een hoogwaardig schuimmatras c.q. zitkussen, bekleed met effen beige stof, of een gestreept dessin. SLYNY is verkrijgbaar in een uitvoering met licht eiken of blank grenen struktuur. Vraag vrijblijvend prijsopgaaf door onze advertentie in open enveloppe zonder postzegel te zenden aan Antwoordnummer 222. 4330 VB Middelburg Naam: Adres. Postcode. Tel.: Plaats: In navolging van de vele concur renten, maar voornamelijk van Ford met een diesel In de Fiesta en VW met een diesel In de Polo, komt nu ook Opel met een diesel In de voor haar kleinste carros serie, de Opel Corsa, thuisho rend In de kleine middenklasse auto's. De diesel in de Corsa is een heel nieuwe diesel, een milieuvriende lijke 1,5 liter dieselmotor met 37 kW/50 PK en een koppel van 90 Nm bij 3.000 toeren. Hij wordt standaard gekoppeld aan een 5- versnellingsbak wat het geluid en een brandstofverbruik nog eens extra ten goede komt. De motor bezit een lichtmetalen dwarsstroom-cilinderkop, mecha nische klepstoters en een licentie Bosch inspuitsysteem De inspuit - pomp, de nokkenas en de olie- pomp worden door een tandriem aangedreven. De krukas is uitge rust met acht contragewichten. In combinatie met een groot vliegwiel en een torsiedemper wordt een constant stationair toerental ver kregen Tussen het oliereservoir met 3,5 li ter inhoud en de bewegende delen is een spatplaat aangebracht. Dit reduceert schuimvorming en tem- peratuurverhogingen. De 1,5 liter dieselmotor is door Isuzu in samenwerking met Opel- ingenieurs speciaal voor de Corsa ontwikkeld. General Motors heeft overigens een 38,6% aandeel is Isuzu. Verdere bijzonderheden van deze speciaal ontwikkelde diesel motor zijn: De „Pintaux" inspuitstraal met hulpstraal, die voor een bijzonder goede en geluisarme verbrandig zorgen De ingespoten brandstof wordt gesplitst in een hoofd- en een remstraal, waarbij de neven- straal in vorm, richting en volume belasting-afhankelijk wordt ge stuurd. Het thermostatisch gestuurd statio nair toerental alsmede een auto matische koude startversneller, die het uittrekken van een aparte hen del bij het starten overbodig maakt en minimale geluids- en uitlaatga- soverlast garandeert. En tot slot het electronisch ge stuurd voorgloeisysteem, dat ex treem korte voorgloeitijden - onge veer drieeneenhalve seconden - mogelijk maakt. Ook het typische 'nagelen' wordt hierdoor vermin derd. Uitgerust met deze 1,5 liter vier ci linder dieselmotor heeft het Opel compact model een topsnelheid van 151 km/u; het maximum kop pel bedraagt 90 Nm bij 3.000 toe ren per minuut. De accelratie van 0 tot 100 km/u bedraagt volgens Opel 17,5 seconden. Het brandstofverbuik volgens Euromix bedraagt 5,0 liter 100 km. Dit komt overeen met een stads- verbruik van 5,6 liter, 3,9 liter bij 90 km/u en 5,5 liter bij 120 km/u. De dieselmotor zal in vele Corsa- modellen worden ingebouwd, over prijzen is nog niets bekend. van de carrosserie gespoten. Technische zijn de wijzigingen nog belangrijker, er zijn o.a. heel nieuwe 1.3 en 1.5 liter motoren ge komen Motoren die schoon en mi lieuvriendelijk zijn, motoren die ook stiller en zuiniger zijn. De cilinder inhoud is toegenomen ten opzichte van de oude motoren: de 1.3 liter motor meet nu 1323 cm3, de 1.5 li ter motor 1498 cm3. Nieuw zijn hy draulische klepstoters en een in- laatspruitstuk met het zogenaamde Dual Injection Control System. Dit door Mazda ontwikkelde sys teem zorgt voor een betere dose ring van de brandstof. In het spruit- stuk is hiertoe een zogenaamde „wervelklep" gemonteerd, die zich bij een stijgend toerental verder opent. Bij een laag toerental wordt op deze manier een betere vulling van de cilinder verkregen, met als gevolg een betere verbranding. Bij een hoger toerental gaat de motor rustiger lopen. Het maximum vermogen van de motoren is gelijk gebleven: 50 kW (68 pk) voor de 1300 cm3 en 55 kW (75 pk) voor de 1500 cm3 mo tor, maar door de verbeteringen hebben deze een hoger koppel. De 1.3 liter motor heeft nu een maxi mum koppel van 105 Nm bij 3600 toeren per minuut, terwijl hij al bij 2300 toeren de maximale waarde van zijn voorganger (95 Nm) be reikt. Voor de 1.5 liter motor is deze waarde gelijk gebleven aan die van zijn voorganger (115 Nm), maar deze wordt eerder, namelijk bij 3200 tpm, bereikt. De motoren zijn daardoor een stuk soepeler geworden. P®. d^O^oerde verbeteringen hebben ook invloed gehad op het Kom kijken in onze zaak, wij demonstreren SLYNY graag voor u. o.a. voor serres, terrasoverkappingen PVC, aluminium geïsoleerd in kunststof/hardhout geluidsniveau en het benzinever bruik stiller en zuiniger dan de voorgaande types. In combinatie met de grotere benzinetank, die in de '88-modellen een inhoud van 48 liter heeft, is de aktieradius ver groot, met een beetje goede wil tot zeker 700 km. De 1300 cm3 motor kan worden gecombineerd met een handge- schakelde vier- of vijfversnellings bak of een automatische transmis sie. De 1500 cm3-versie wordt ge leverd met een vijfbak, terwijl de hiervoor leverbare automaat is voorzien van een „lock-up" me chanisme in de hoogste versnel ling. De 1500 motor met automaat kan, in combinatie met het GLX- pakket, voorzien worden van stuur bekrachtiging. De 1.1 liter benzinemotor en de 1.7 liter dieselmotor worden voorlopig nog in de oude carrosserie gele verd. door: met KOMO-keur en 10 jaar garantie PP*

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 15