Alle goede dingen in drieën Rij-impressies van Peugeot 405 Ópel komt ook met meerkleppen motor haal je niet zomaar HARTELIJK BEDANKT AUTOBEDRIJF UKI OPHEFFINGS UITVERKOOP KORTING De nieuwe Peugeot 405 Peugeot presenteert naast nieuwe 405 ook andere moderniseringen de razend populaire... MOL VLISSINGEN Alles met 20 tot 40% ALLES MOET WEG VRIJDAG 2 OKTOBER ZATERDAG 3 OKTOBER OPEN DAGEN EEN EXPOSITIE VAN 10 JAAR AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. 39.75 Voor een ieder die met ons bedrijf wil kennismaken houden wij op OOSTPERKWEG 35-37 MIDDELBURG TEL. 01180-36720 AGU „MARC0" Ubo Verzekeringen durft U 'n gezicht te laten zien.... Walstraat 121-123 Vlissingen 01184-18280 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1987 307 m Daarvoor danken wij langs deze weg alle mensen die ons de afgelopen tien jaar hun vertrouwen schonken.... namens direktie en personeel van Ook in de toekomst hopen wij u weer van dienst te mogen zijn U bent van harte welkom Wij zijn speciaal aanwezig om u te woord te staan en DE KOFFIE STAAT KLAAR Tijdens de gehele maand oktober in ons bedrijf: EEN UNIEKE TENTOONSTELLING VAN DEFECTE ONDERDELEN voorzien van een duidelijke toelichting SUZUKI SWIFT v a14.995.- UBO ...van uw verzekeringsman aoor Leo Oe Huiler 1 spreekwoord alle goede den bestaan uit drieën gaat zeker voor Peugeot op. Peugeot, na een succesvolle 4-serle, na- mell)k de 204, 304, 404 en 504, kreeg een terugslag met de eer ste 5-serles, namelijk de 305 en 505. Zij haalden niet het succes van hun voorgangers, maar toen ging het roer om en Peugeot bracht de 205 uit, het werd een topper, vervolgens kwam de 309, het Is nog steeds een merkwaar dige becijfering, maar hij werd en is een succes. En dan nu het 3e nieuwe model, de Peugeot 405, hl] moet het nog gaan ma ken, maar de weddenschap dat het zeker ook een succes wordt durf Ik wel aan. De Peugeot 405 Is er voorlopig nog In één koetswerk, een 4- deurs Sedan met ruime koffer- Ondanks zijn aërodynamische vorm heeft de 405 geen last van zijwind, wel hebben sommige wegoneffenheden wat invloed op de koers. Correcties zijn echter onder alle omstandigheden sim pel uitvoerbaar. De 405 heeft een tandheugel besturing, bij de SR modellen is de besturing be krachtigd. overigens is dat voor de GL en GR niet echt nodig. De besturing is licht, tamelijk direct en precies bij de 1.6 en 1.9 mo dellen en ietsje minder bij de 1.4. Overal is een licht onderstuur karakter waarneembaar, wat uiteraard verder een zeer voor spelbaar weggedrag geeft. De draaicirkel is wat groot, zo'n 11 meter. Door het moderne onder stel met onafhankelijke wielop hanging in combinatie met schroefveren is het een genot met de 405 te rijden. De remmen auto-tip bak, maar daarbij toch de moge lijkheid een achterbankdeel weg te klappen voor lange voorwer pen. Een stationcar staat op het programma en zelfs een coupé achtige sport- of rally-uitvoering, zi] zijn er nu nog niet. Voorlopig neemt de 305 nog de bestel- en stationcar-aspiraties over. Voor de test hebben we dus alleen met de Sedan te maken, ver schillen zitten hem alleen In de motoren en de uitvoering. De wielbasis is van alle model len gelijk, namelijk 267 cm, de spoorbreedte voor/achter is 145/143 cm, de I x br x h voor alle modellen is 441 x 169 x 140 cm, de 1.9 Mi 16 is door de spat borduitbouw iets breder, name lijk 172 cm, verschillen bij de test geeft dit echter niet. PRESTATIES EN VERBRUIK De Peugeot 405 kent 3 motor versies. de 1.4, 1.6 en 1.9 liter met in de laatste nog 2 extra uit voeringen, een injectie 8 kleppen en een injectie 16 kleppen We geven u alle motor-specificaties. De 1.4 meet 1360 cc. heeft 47 kW/65 PK, koppel is 111 Nm, de top bedraagt 160 km/u, de acce leratie van 0-100 km/u verloopt in 16,5 sec., het verbruik bij 90 km/u ECE is 1:18.5 De 1.6 meet 1580 cc, het vermogen is 68 kW/93 PK, koppel is 132 Nm, de top bedraagt 180 km/u, de acce leratie in 11,6 sec, het verbruik bij 90 km/u 1:18,2. De 1.9 meet 1905 cc, de carburateur-versie heeft 81 kW/110 pk, koppel 160 Nm, top 190 km/u, acceleratie in 10,2 sec., verbruik bij 90 km/u 1:17,2, de injectie-versie heeft 90 kW/123 PK, koppel 170 Nm, top 200 km/u, acceleratie in 9,7 sec, verbruik bij 90 km/u 1:16,6, de injectie 16- kleppen versie tot slot heeft 116 kW/160 PK, kop pel 177 Nm, top 220 km/u, acce leratie in 8,5 sec., verbruik bij 90 km/u 1:15,3. Duidelijk is dat de snelste modellen ook het meeste verbruiken, wie de 1.9 Mi 16 sportief rijdt zal op een verbruik van rond de 1:9 uitkomen. De overige 1.9 en 1.6 modellen ha len de 1:13 gemiddeld en de 1.4 loopt nog ietsje zuiniger bij nor maal gebruik. Peugeot verwacht dat de 1.6 het meest gekocht zal worden, qua prestaties geeft hij net dat beetje meer dan de 1.4, maar doet voor de normale 1.9 nauwelijks onder, de 1.6 is dus zeker geen gekke keus. De in houd van de brandstoftank is 70 liter, dit wordt ook op de brand stofmeter als zodanig aangege ven, de actieradius bedraagt dus zo'n 900 km. Dat zal straks voor de diesel, waarvan verwacht mag worden dat hij zeker de 1:16 ge middeld haalt, dus 1100 km be dragen. WEGLIGGING De Peugeot 405 heeft een uit stekende wegligging. De wagen ligt prima op de rechte weg maar ook in bochten is hij zeer stabiel. kleinere mensen toch nog wat laag zijn. De ruimte binnenin is voldoende toereikend, ook de kofferbak is groot. De uitrusting is zeer verzorgd en compleet. Peugeot heeft o.a. ook gekozen voor een beweegbare afdekklep voor de radio, zeer handig. Min der handig is echter de asbak, die je bij het opendoen nog wel eens in de hand wilt houden, zo zijn er nog wat kleine afwer kingsfoutjes. Jammer ook dat een tweede, rechter buitenspie gel niet bij de standaarduitrus ting behoort, de aeronynamische vorm van de auto geeft soms wat moeilijke markeringen en een 2e spiegel is dan prima, ook wordt de achterruit nogal snel vuil, o.a. bij regen e.d., mede weer door die aërodynamische vorm. Eigenlijk zijn er dus wat kleine opmerkingen te plaatsen wan neer je je echt in details gaat be geven. Tot slot de geluidspro- duktie. De Peugeot 405 is een re delijk stille auto, er wordt wat motorgeluid en wat windgeruis gehoord. De 1.4 motor laat zich weer wat nadrukkelijker horen dan de 1.6, maar hinderlijk is het nooit. Bij 100 km/u maten wij 70 dBA, bij 120 km/u was dat 72 dBA en bij topsnelheid 78 dBA. Al met al kunnen wij nauwelijks negatieve dingen vinden bij de 405, de auto is goed en de prijs is goed, dat moet straks in ver koopaantallen terug te vinden zijn. PLUS MIN Plus: Goed weggedrag Prima prestaties Zuinig verbruik Comfortabel Min: Detailverbeteringen Wat bijgeluiden 'zijn prima, er is een aiagonaai gescheiden systeem met schij ven vóór en trommels achter, de 1.9 i heeft zelfs schijven rondom. Deze snellere versies zijn overi gens op tal van punten aange past aan de te behalen snelhe den. De remweg bij 100 km/u bedraagt 48 meter. De transmis sie werkt goed, een soepele bak met een goede pook, de koppe ling is eveneens soepel De 405 weegt van 970 tot 1110 kg, af hankelijk van het type, hij mag zo'n 450 kg laden en 900 tot 1200 kg trekken. COMFORT Het comfort staat Peugeot- eigen op een hoog peil. Het is een echte Frans-comfortabele wagen. De vering is soepel, de voorstoelen zitten goed en geven prima steun, ook de achterbank geeft goede steun en is licht ge profileerd. De voorstoelen zijn in voldoende mate verstelbaar, te vens is de stuurkolom nog ver stelbaar voor een optimale zit achter het stuur. Eveneens Frans-eigen kan de zit voor wat Peugeot brengt uiteraard als grote nieuws dit jaar de nieuwe Peugeot 405, de opvolger van de zo vermaarde 305, maar tevens een model dat een nieuwe plaats Inneemt tussen de 309 en 505. Van die nieuwe 405 verwacht Peugeot heel veel, niet alleen zullen van lieverlee 305 rijders overgaan op de 405, ook vele andere merk rijders zullen door de 405 worden aangetrokken. De 405 Is dan ook een zeer fraaie, ruime wagen met een luxe uit rusting en hij is al voor 26.400- Maar Peugeot is uiteraard de overige serie modellen niet ver geten, ook de 205, 309 en 505 werden waar nodig gemoderni seerd en uitgebreid De 205 werd op tal van punten grondig gemo derniseerd en verbeterd. Tech nisch gezien kreeg de 205 nieu we, schone motoren, de 1.0 en 1.1 liter motoren werden ver nieuwd en schoon. De 1.0 be houdt hetzelfde vermogen 33 kW/45 PK, de 1.1 is iets opge waardeerd 40 kW/55 PK, het koppel nam bij beide toe, bij de 1.0 van 68 naar 74 Nm, bij de 1.1 van 84 naar 98 Nm. Alle 205-en krijgen nu ook rembekrachtiging, dus ook de 1.0 en de Automaat en Dieselversies hebben als op tie stuurbekrachtiging. Uiterlijk heeft de 205 een nieuwe achterklep met een geïn tegreerde spoiler, een nieuwe buitenspiegel terwijl de 205 XR, XRD, GR, GRD, GT en Automatic herkenbaar zijn aan hun nieuwe aluminiumkleurige wielplaten. Op de 205 GTI 1.6 en 1.9 wordt een rechterbuitenspiegel ge monteerd en een qua vorm, nieuwe spoiler op de achterklep. Tenslotte worden 155/70 SR 13 banden op de XLD en GLD ge monteerd i.p.v. 145 SR 13 ban den. Het interieur van de 205 on derging de meeste modificaties: dashboard, deurpanelen (m.u.v. de cabriolets) en stuur zijn van een nieuw ontwerp. De 205 XS heeft voortaan een in twee delen neerklapbare achterbank, terwijl de 205 GT het instrumentariun van dit model met 4 klokken krijgt. Nieuwe bekledingen (m.u.v. de XS, de GTI 1.9 en de CTI) zijn leverbaar, terwijl de kleuren van de kunststof, die gebruikt zijn voor het interieur veranderen van vison in onagre, en van anth racite in gris moyen. Tenslotte is de 205 GTI, 115 pk in 1988 niet meer leverbaar. HET 309 GAMMA De veranderingen in het 309 gamma hebben vooral betrek king op de uitrusting. De optie stuurbekrachtiging wordt voor taan tegen meerprijs geleverd op de 309 XR, XRD, SR, GT en Automatic. Er komt een striping op de flanken van de XL Profil, GL Pro fil, XLD. GLD, XR, XRD, GR en GRD. De bumpers van de XR, XRD, GR, GRD en Automatic zijn nu voorzien van een ver chroomde sierlijst. De kunststof plaat tussen de achterlichten is, op alle modellen, in de carrosse- riekleur gespoten. Op de XR, XRD, GR en GRD vindt men een achterspoiler, ook in de carros- seriekleur. De 309 SR en GT worden standaard geleverd met getint glas terwijl de standaarduitrus ting van de 309 GTI, die al zeer compleet is, wordt uitgebreid met een lederen stuurwiel, een rechterbuitenspiegel, elektrisch bediende portierramen en cen trale vergrendeling voor de por tieren en kofferdeksel. Als optie, tegen meerprijs, wordt een schuifdak van de XL Profil en GL Profil modellen gele verd. De 309 Automatic is vanaf no vember ook als drie-deurs lever baar. De 309 sedan 1.3 heet voor taan GE 1.3. De 309 sedan 1.1. wordt niet meer op de markt ge bracht. Als nieuwe carrosse- riekleuren worden leverbaar, af hankelijk van het model, rouge andalou, beige tibesti, brun tibe- sti, brun sarde en beige ténéré. De kleuren bordeaux, beige anti lope, gris fumée en brun tibetain worden dan niet meer geleverd. HET 505 GAMMA Het 505 gamma 1988 wordt enigszins gewijzigd door het feit dat enkele modellen zoals de 505 SX Select 18, de SR, de SRD Turbo, de Break en Familiale GTD Turbo Automatic niet meer worden geleverd. Enkele andere modellen worden qua uitrusting gewijzigd De 505 GR en GRD zijn in 1988 voorzien van een aanzien lijk rijkere uitrusting dan de 1987 modellen. Men vindt op deze mo dellen o.a. getint glas, stuurbe krachtiging, achterbank met mid- denarmsteun en velours bekle ding. De GR en GRD zijn in Automa tic versie uitsluitend met schuif dak leverbaar. De overige model len blijven ongewijzigd. Als nieuwe carrosseriekleuren voor de 505 wordt afhankelijk van het model geleverd rouge andalou, bleu Calypso, beige ti besti en beige ténéré. De kleuren bordeaux, rouge vallelunga, beige antilope, gris fumée en brun tibétain worden niet meer geleverd. HET GAMMA 305 Met de komst van de 405 ver dwijnt de 305 als sedan, en dat is toch uniek voor Peugeot. De 305 break blijft bestaan, totdat er een breakuitvoering van de 405 op de markt komt. De 305 break wordt in 1988 geleverd is twee versies: de GL en de GR zowel met een ben zine- als met een dieselmotor. De 305 break GL en GLD zijn, in 1988, qua uitvoering gelijk aan die van 1987. De 305 break GR en GRD wor den t.o.v. de 1987 modellen op- gewaardeed door een extra uit rusting zoals: wielplaten van het type turbine zoals op de 309 SR, een ander type stuurwiel, een in strumentarium met en toerentel- ler op de benzine-versie, hand grepen vóór- en achterin, ve lours bekleding en halogeen H4 koplampen. auto-tips Het kon niet uitblijven, de Europeanen gaan er ook toe over meer kleppen motoren te bouwen. De Japanners lopen daarin al wat Jaartjes voorop, maar van lieverlee scharen zich ook steeds meer Europeanen in de rij, te denken valt aan Peu geot en Citroën, Audl-VW, BMW, Alfa Romeo, Lancia e.d. Opel komt daar nu bij met een 2.0 liter Motronic 16 kleppen motor, op de IAA te Frankfurt geïntrodu ceerd. Deze 2.0i, 10 kW/150 PK krachtbron zal voor het eerst in gebouwd worden in een speciale uitvoering van de Opel Kadett GSi, de Kadett zal ook in ons land leverbaar worden en wel be gin volgend jaar. Het maximum koppel bedraagt 196 Nm bij 4.800 t/m 90% van deze waarde is beschikbaar tussen 3.100 en 6.000 t/m. De GSi 16V accele reert van 0-100 in 7.8 seconden. De topsnelheid bedraagt 215 km/uur (voorlopige opgaven). Om het hogere vermogen te kunnen verwerken ontwikkelde Opel een nieuwe koppeling met een doorsnede van 230 millime ter en een nieuwe transmissie. Ook het onderstel werd aan gepast. Het werd 10 mm ver laagd en voorzien van zwaardere veren enstabillisators. De GSi 16V kreeg verder rondom schij fremmen. later zal de 2.0i 16V wellicht beschikbaar komen voor de Omega en de nieuwe Ascona. 1 O JAAR AUTOBEDRIJF GOEDBLOED •UZUKil Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 AANBIEDING! kinderregenjas voor Verder hebben wij de gehele AGU-collectie in voorraad. Rijwielhuls K. Rietbergkwartier 1a Middelburg (wijk Klarenbeek t.o. LTS.) P.J. de Kroo - Boomgaard 33 - Koude- kerke- Tel. 01185-2794 M.C.J.v.d. Kreke - v.d. Brugghenstraat 32 - Vlissingen - Tel.: 01184-60965 en vraag 'm naar 'n eerlijk advies MOL

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 7