Alle goede dingen in drieën
Rij-impressies
van Peugeot 405
Ópel komt ook met
meerkleppen motor
haal je niet zomaar
HARTELIJK BEDANKT
AUTOBEDRIJF
UKI
OPHEFFINGS
UITVERKOOP
KORTING
De nieuwe Peugeot 405
Peugeot presenteert
naast nieuwe 405 ook
andere moderniseringen
de razend populaire...
MOL VLISSINGEN
Alles met 20 tot 40%
ALLES MOET WEG
VRIJDAG 2 OKTOBER
ZATERDAG 3 OKTOBER
OPEN DAGEN
EEN EXPOSITIE VAN 10 JAAR
AUTOBEDRIJF
PAAUWENBURG B.V.
39.75
Voor een ieder die met ons bedrijf wil kennismaken houden
wij op
OOSTPERKWEG 35-37 MIDDELBURG
TEL. 01180-36720
AGU
„MARC0"
Ubo Verzekeringen
durft U 'n gezicht
te laten zien....
Walstraat 121-123 Vlissingen
01184-18280
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1987
307
m
Daarvoor danken wij langs deze weg
alle mensen die ons de afgelopen tien jaar
hun vertrouwen schonken....
namens direktie en personeel van
Ook in de toekomst hopen wij u weer van dienst te mogen zijn
U bent van harte welkom
Wij zijn speciaal aanwezig om u
te woord te staan en
DE KOFFIE STAAT KLAAR
Tijdens de gehele maand oktober in ons bedrijf:
EEN UNIEKE TENTOONSTELLING VAN DEFECTE ONDERDELEN
voorzien van een duidelijke toelichting
SUZUKI SWIFT v a14.995.-
UBO
...van uw verzekeringsman
aoor Leo Oe Huiler
1 spreekwoord alle goede
den bestaan uit drieën gaat
zeker voor Peugeot op. Peugeot,
na een succesvolle 4-serle, na-
mell)k de 204, 304, 404 en 504,
kreeg een terugslag met de eer
ste 5-serles, namelijk de 305 en
505. Zij haalden niet het succes
van hun voorgangers, maar toen
ging het roer om en Peugeot
bracht de 205 uit, het werd een
topper, vervolgens kwam de 309,
het Is nog steeds een merkwaar
dige becijfering, maar hij werd
en is een succes. En dan nu het
3e nieuwe model, de Peugeot
405, hl] moet het nog gaan ma
ken, maar de weddenschap dat
het zeker ook een succes wordt
durf Ik wel aan.
De Peugeot 405 Is er voorlopig
nog In één koetswerk, een 4-
deurs Sedan met ruime koffer-
Ondanks zijn aërodynamische
vorm heeft de 405 geen last van
zijwind, wel hebben sommige
wegoneffenheden wat invloed op
de koers. Correcties zijn echter
onder alle omstandigheden sim
pel uitvoerbaar. De 405 heeft een
tandheugel besturing, bij de SR
modellen is de besturing be
krachtigd. overigens is dat voor
de GL en GR niet echt nodig. De
besturing is licht, tamelijk direct
en precies bij de 1.6 en 1.9 mo
dellen en ietsje minder bij de 1.4.
Overal is een licht onderstuur
karakter waarneembaar, wat
uiteraard verder een zeer voor
spelbaar weggedrag geeft. De
draaicirkel is wat groot, zo'n 11
meter. Door het moderne onder
stel met onafhankelijke wielop
hanging in combinatie met
schroefveren is het een genot
met de 405 te rijden. De remmen
auto-tip
bak, maar daarbij toch de moge
lijkheid een achterbankdeel weg
te klappen voor lange voorwer
pen. Een stationcar staat op het
programma en zelfs een coupé
achtige sport- of rally-uitvoering,
zi] zijn er nu nog niet. Voorlopig
neemt de 305 nog de bestel- en
stationcar-aspiraties over. Voor
de test hebben we dus alleen
met de Sedan te maken, ver
schillen zitten hem alleen In de
motoren en de uitvoering.
De wielbasis is van alle model
len gelijk, namelijk 267 cm, de
spoorbreedte voor/achter is
145/143 cm, de I x br x h voor
alle modellen is 441 x 169 x 140
cm, de 1.9 Mi 16 is door de spat
borduitbouw iets breder, name
lijk 172 cm, verschillen bij de test
geeft dit echter niet.
PRESTATIES EN VERBRUIK
De Peugeot 405 kent 3 motor
versies. de 1.4, 1.6 en 1.9 liter
met in de laatste nog 2 extra uit
voeringen, een injectie 8 kleppen
en een injectie 16 kleppen We
geven u alle motor-specificaties.
De 1.4 meet 1360 cc. heeft 47
kW/65 PK, koppel is 111 Nm, de
top bedraagt 160 km/u, de acce
leratie van 0-100 km/u verloopt
in 16,5 sec., het verbruik bij 90
km/u ECE is 1:18.5 De 1.6 meet
1580 cc, het vermogen is 68
kW/93 PK, koppel is 132 Nm, de
top bedraagt 180 km/u, de acce
leratie in 11,6 sec, het verbruik
bij 90 km/u 1:18,2. De 1.9 meet
1905 cc, de carburateur-versie
heeft 81 kW/110 pk, koppel 160
Nm, top 190 km/u, acceleratie in
10,2 sec., verbruik bij 90 km/u
1:17,2, de injectie-versie heeft 90
kW/123 PK, koppel 170 Nm, top
200 km/u, acceleratie in 9,7 sec,
verbruik bij 90 km/u 1:16,6, de
injectie 16- kleppen versie tot
slot heeft 116 kW/160 PK, kop
pel 177 Nm, top 220 km/u, acce
leratie in 8,5 sec., verbruik bij 90
km/u 1:15,3. Duidelijk is dat de
snelste modellen ook het meeste
verbruiken, wie de 1.9 Mi 16
sportief rijdt zal op een verbruik
van rond de 1:9 uitkomen. De
overige 1.9 en 1.6 modellen ha
len de 1:13 gemiddeld en de 1.4
loopt nog ietsje zuiniger bij nor
maal gebruik. Peugeot verwacht
dat de 1.6 het meest gekocht zal
worden, qua prestaties geeft hij
net dat beetje meer dan de 1.4,
maar doet voor de normale 1.9
nauwelijks onder, de 1.6 is dus
zeker geen gekke keus. De in
houd van de brandstoftank is 70
liter, dit wordt ook op de brand
stofmeter als zodanig aangege
ven, de actieradius bedraagt dus
zo'n 900 km. Dat zal straks voor
de diesel, waarvan verwacht mag
worden dat hij zeker de 1:16 ge
middeld haalt, dus 1100 km be
dragen.
WEGLIGGING
De Peugeot 405 heeft een uit
stekende wegligging. De wagen
ligt prima op de rechte weg maar
ook in bochten is hij zeer stabiel.
kleinere mensen toch nog wat
laag zijn. De ruimte binnenin is
voldoende toereikend, ook de
kofferbak is groot. De uitrusting
is zeer verzorgd en compleet.
Peugeot heeft o.a. ook gekozen
voor een beweegbare afdekklep
voor de radio, zeer handig. Min
der handig is echter de asbak,
die je bij het opendoen nog wel
eens in de hand wilt houden, zo
zijn er nog wat kleine afwer
kingsfoutjes. Jammer ook dat
een tweede, rechter buitenspie
gel niet bij de standaarduitrus
ting behoort, de aeronynamische
vorm van de auto geeft soms wat
moeilijke markeringen en een 2e
spiegel is dan prima, ook wordt
de achterruit nogal snel vuil, o.a.
bij regen e.d., mede weer door
die aërodynamische vorm.
Eigenlijk zijn er dus wat kleine
opmerkingen te plaatsen wan
neer je je echt in details gaat be
geven. Tot slot de geluidspro-
duktie. De Peugeot 405 is een re
delijk stille auto, er wordt wat
motorgeluid en wat windgeruis
gehoord. De 1.4 motor laat zich
weer wat nadrukkelijker horen
dan de 1.6, maar hinderlijk is het
nooit. Bij 100 km/u maten wij 70
dBA, bij 120 km/u was dat 72
dBA en bij topsnelheid 78 dBA.
Al met al kunnen wij nauwelijks
negatieve dingen vinden bij de
405, de auto is goed en de prijs
is goed, dat moet straks in ver
koopaantallen terug te vinden
zijn.
PLUS MIN
Plus:
Goed weggedrag
Prima prestaties
Zuinig verbruik
Comfortabel
Min:
Detailverbeteringen
Wat bijgeluiden
'zijn prima, er is een aiagonaai
gescheiden systeem met schij
ven vóór en trommels achter, de
1.9 i heeft zelfs schijven rondom.
Deze snellere versies zijn overi
gens op tal van punten aange
past aan de te behalen snelhe
den. De remweg bij 100 km/u
bedraagt 48 meter. De transmis
sie werkt goed, een soepele bak
met een goede pook, de koppe
ling is eveneens soepel De 405
weegt van 970 tot 1110 kg, af
hankelijk van het type, hij mag
zo'n 450 kg laden en 900 tot
1200 kg trekken.
COMFORT
Het comfort staat Peugeot-
eigen op een hoog peil. Het is
een echte Frans-comfortabele
wagen. De vering is soepel, de
voorstoelen zitten goed en geven
prima steun, ook de achterbank
geeft goede steun en is licht ge
profileerd. De voorstoelen zijn in
voldoende mate verstelbaar, te
vens is de stuurkolom nog ver
stelbaar voor een optimale zit
achter het stuur. Eveneens
Frans-eigen kan de zit voor wat
Peugeot brengt uiteraard als
grote nieuws dit jaar de nieuwe
Peugeot 405, de opvolger van de
zo vermaarde 305, maar tevens
een model dat een nieuwe plaats
Inneemt tussen de 309 en 505.
Van die nieuwe 405 verwacht
Peugeot heel veel, niet alleen
zullen van lieverlee 305 rijders
overgaan op de 405, ook vele
andere merk rijders zullen door
de 405 worden aangetrokken. De
405 Is dan ook een zeer fraaie,
ruime wagen met een luxe uit
rusting en hij is al voor
26.400-
Maar Peugeot is uiteraard de
overige serie modellen niet ver
geten, ook de 205, 309 en 505
werden waar nodig gemoderni
seerd en uitgebreid De 205 werd
op tal van punten grondig gemo
derniseerd en verbeterd. Tech
nisch gezien kreeg de 205 nieu
we, schone motoren, de 1.0 en
1.1 liter motoren werden ver
nieuwd en schoon. De 1.0 be
houdt hetzelfde vermogen 33
kW/45 PK, de 1.1 is iets opge
waardeerd 40 kW/55 PK, het
koppel nam bij beide toe, bij de
1.0 van 68 naar 74 Nm, bij de 1.1
van 84 naar 98 Nm. Alle 205-en
krijgen nu ook rembekrachtiging,
dus ook de 1.0 en de Automaat
en Dieselversies hebben als op
tie stuurbekrachtiging.
Uiterlijk heeft de 205 een
nieuwe achterklep met een geïn
tegreerde spoiler, een nieuwe
buitenspiegel terwijl de 205 XR,
XRD, GR, GRD, GT en Automatic
herkenbaar zijn aan hun nieuwe
aluminiumkleurige wielplaten.
Op de 205 GTI 1.6 en 1.9 wordt
een rechterbuitenspiegel ge
monteerd en een qua vorm,
nieuwe spoiler op de achterklep.
Tenslotte worden 155/70 SR 13
banden op de XLD en GLD ge
monteerd i.p.v. 145 SR 13 ban
den.
Het interieur van de 205 on
derging de meeste modificaties:
dashboard, deurpanelen (m.u.v.
de cabriolets) en stuur zijn van
een nieuw ontwerp. De 205 XS
heeft voortaan een in twee delen
neerklapbare achterbank, terwijl
de 205 GT het instrumentariun
van dit model met 4 klokken
krijgt.
Nieuwe bekledingen (m.u.v.
de XS, de GTI 1.9 en de CTI) zijn
leverbaar, terwijl de kleuren van
de kunststof, die gebruikt zijn
voor het interieur veranderen
van vison in onagre, en van anth
racite in gris moyen. Tenslotte is
de 205 GTI, 115 pk in 1988 niet
meer leverbaar.
HET 309 GAMMA
De veranderingen in het 309
gamma hebben vooral betrek
king op de uitrusting. De optie
stuurbekrachtiging wordt voor
taan tegen meerprijs geleverd op
de 309 XR, XRD, SR, GT en
Automatic.
Er komt een striping op de
flanken van de XL Profil, GL Pro
fil, XLD. GLD, XR, XRD, GR en
GRD. De bumpers van de XR,
XRD, GR, GRD en Automatic zijn
nu voorzien van een ver
chroomde sierlijst. De kunststof
plaat tussen de achterlichten is,
op alle modellen, in de carrosse-
riekleur gespoten. Op de XR,
XRD, GR en GRD vindt men een
achterspoiler, ook in de carros-
seriekleur.
De 309 SR en GT worden
standaard geleverd met getint
glas terwijl de standaarduitrus
ting van de 309 GTI, die al zeer
compleet is, wordt uitgebreid
met een lederen stuurwiel, een
rechterbuitenspiegel, elektrisch
bediende portierramen en cen
trale vergrendeling voor de por
tieren en kofferdeksel.
Als optie, tegen meerprijs,
wordt een schuifdak van de XL
Profil en GL Profil modellen gele
verd.
De 309 Automatic is vanaf no
vember ook als drie-deurs lever
baar.
De 309 sedan 1.3 heet voor
taan GE 1.3. De 309 sedan 1.1.
wordt niet meer op de markt ge
bracht. Als nieuwe carrosse-
riekleuren worden leverbaar, af
hankelijk van het model, rouge
andalou, beige tibesti, brun tibe-
sti, brun sarde en beige ténéré.
De kleuren bordeaux, beige anti
lope, gris fumée en brun tibetain
worden dan niet meer geleverd.
HET 505 GAMMA
Het 505 gamma 1988 wordt
enigszins gewijzigd door het feit
dat enkele modellen zoals de 505
SX Select 18, de SR, de SRD
Turbo, de Break en Familiale
GTD Turbo Automatic niet meer
worden geleverd. Enkele andere
modellen worden qua uitrusting
gewijzigd
De 505 GR en GRD zijn in
1988 voorzien van een aanzien
lijk rijkere uitrusting dan de 1987
modellen. Men vindt op deze mo
dellen o.a. getint glas, stuurbe
krachtiging, achterbank met mid-
denarmsteun en velours bekle
ding.
De GR en GRD zijn in Automa
tic versie uitsluitend met schuif
dak leverbaar. De overige model
len blijven ongewijzigd.
Als nieuwe carrosseriekleuren
voor de 505 wordt afhankelijk
van het model geleverd rouge
andalou, bleu Calypso, beige ti
besti en beige ténéré.
De kleuren bordeaux, rouge
vallelunga, beige antilope, gris
fumée en brun tibétain worden
niet meer geleverd.
HET GAMMA 305
Met de komst van de 405 ver
dwijnt de 305 als sedan, en dat is
toch uniek voor Peugeot. De 305
break blijft bestaan, totdat er een
breakuitvoering van de 405 op
de markt komt.
De 305 break wordt in 1988
geleverd is twee versies: de GL
en de GR zowel met een ben
zine- als met een dieselmotor. De
305 break GL en GLD zijn, in
1988, qua uitvoering gelijk aan
die van 1987.
De 305 break GR en GRD wor
den t.o.v. de 1987 modellen op-
gewaardeed door een extra uit
rusting zoals: wielplaten van het
type turbine zoals op de 309 SR,
een ander type stuurwiel, een in
strumentarium met en toerentel-
ler op de benzine-versie, hand
grepen vóór- en achterin, ve
lours bekleding en halogeen H4
koplampen.
auto-tips
Het kon niet uitblijven, de
Europeanen gaan er ook toe
over meer kleppen motoren te
bouwen. De Japanners lopen
daarin al wat Jaartjes voorop,
maar van lieverlee scharen zich
ook steeds meer Europeanen in
de rij, te denken valt aan Peu
geot en Citroën, Audl-VW, BMW,
Alfa Romeo, Lancia e.d. Opel
komt daar nu bij met een 2.0 liter
Motronic 16 kleppen motor, op
de IAA te Frankfurt geïntrodu
ceerd.
Deze 2.0i, 10 kW/150 PK
krachtbron zal voor het eerst in
gebouwd worden in een speciale
uitvoering van de Opel Kadett
GSi, de Kadett zal ook in ons
land leverbaar worden en wel be
gin volgend jaar. Het maximum
koppel bedraagt 196 Nm bij
4.800 t/m 90% van deze waarde
is beschikbaar tussen 3.100 en
6.000 t/m. De GSi 16V accele
reert van 0-100 in 7.8 seconden.
De topsnelheid bedraagt 215
km/uur (voorlopige opgaven).
Om het hogere vermogen te
kunnen verwerken ontwikkelde
Opel een nieuwe koppeling met
een doorsnede van 230 millime
ter en een nieuwe transmissie.
Ook het onderstel werd aan
gepast. Het werd 10 mm ver
laagd en voorzien van zwaardere
veren enstabillisators. De GSi
16V kreeg verder rondom schij
fremmen. later zal de 2.0i 16V
wellicht beschikbaar komen voor
de Omega en de nieuwe Ascona.
1 O JAAR
AUTOBEDRIJF GOEDBLOED
•UZUKil Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
AANBIEDING!
kinderregenjas
voor
Verder hebben wij de
gehele AGU-collectie
in voorraad.
Rijwielhuls
K. Rietbergkwartier 1a
Middelburg
(wijk Klarenbeek t.o.
LTS.)
P.J. de Kroo - Boomgaard 33 - Koude-
kerke- Tel. 01185-2794
M.C.J.v.d. Kreke - v.d. Brugghenstraat
32 - Vlissingen - Tel.: 01184-60965
en vraag 'm naar 'n eerlijk advies
MOL