VVV-DIRECTEUR BONTENBAL OVER HET TOERISME ROOMPOT BIEDT ONTSPANNING Handelaar in vrijetijdsgenoegens „Beverdag" SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 JUN11987 311 Nu de vakanties weer voor de deur staan maakt het toeristisch bedrijfsleven in Zee land zich weer op om de drommen vakantie gangers te ontvangen. Dat het toerisme een belangrijke rol speelt in de Zeeuwse samenle ving blijkt wel uit de weergave van gesprek ken die wij hadden met de heer A.C. Bonten bal, directeur van de provinciale VW en met de heer H. van Koeveringe, directeur van Roompot recreatie te Kamperland. Beide he ren, die dag in dag uit met het recreatief ge beuren in Zeeland te maken hebben vertellen hun verhaal, ieder vanuit een eigen invals hoek. „Zeeland-vakantieland". Over enkele weken is het weer zover. Duizenden toeristen overspoelen de toeristische gebieden van Zeeland. Zeeland recrea- tieland. Toerisme en recreatie is van immens eco nomisch belang voor onze provincie. Het is een be drijfstak waarin elk jaar zo'n miljard gulden om gaat en waarbij aan tienduizend mensen werkgele genheid geboden wordt. De heer A.C. Bontebal is directeur van de provinciale VVV en hij spreekt in dit artikel over toerisme en recreatie als „produkt" van natuur en cultuur. Hij zou graag zien dat de re creant tot de ontdekking komt dat Zeeland meer te bieden heeft dan zee, strand en watersport. De toe rist moet ook kennis gaan maken met het „andere Zeeland" vindt hij. We laten de heer Bontebal uit gebreid aan het woord om zijn visie te geven over wat Zeeland betekent voor de toerist en wat het toerisme betekent voor de Zeeuwen. Gastvriendelijk Vislucht Imago Neeltje Jans Vaste oeververbin ding Zon Kip met gouden eieren De Zak van Zuid-Beveland Zeeland Culinair Stadstoerisme „De recreant is kritisch geworden en wil waar voor z'n geld. Je moet als ondernemer voortdurend bezig zijn met je af te vragen: wat zoekt de consument, wat wil de consument", aldus Henk van Koeverin ge, directeur van Roompot-recreatie Kamperland. Wat begon als een eenvoudige camping is uitge groeid tot een recreatiecentrum van allure. De Roompot reikt mensen mogelijkheden aan om de steeds toenemende vrije tijd door te komen. En wie zou er niet willen vertoeven in een subtropisch zwemparadijs, compleet met bubbelbad en knuf felmuur Henk van Koeveringe is een handelaar in vakantie- en vrijetijdsgenoegens. Een succesvol ondernemer vertelt. Golfslagbad Kritisch Seizoenplanning Pijlerdam Sofiahaven Kamperland „Op zoek naar het andere Zeeland" (Door Rinus Spruit) „Toerisme en recreatie is een arbeidsintensieve be drijfstak. Er is veel mens kracht voor nodig om het steeds toenemende toeristen aanbod te verwerken. Het is dan ook waarneembaar dat in Zeeland elk jaar weer honderd mensen méér mensen werk vinden in deze sector. Want het is niet zo dat de toene mende drukte opgevangen kan worden door meer te gaan automatiseren zoals in andere bedrijfstakken het geval is. Ik denk dat dat goed is. Want juist het menselijke, visuele contact brengt een stukje charme met zich mee waar door de recreant ervaart dat hij hier welkom is. Men wordt plezierig ontvangen en merkt dat de Zeeuwen goede gast vrouwen en gastheren zijn. Dat is een belangrijk facet. We moeten zorgen dat de mensen hier graag blijven komen. We moeten gastvriendelijk zijn. Het is goed om vlak voor het seizoen nog eens te benadruk ken dat toerisme van belang is voor elke inwoner van Zee land. Er zijn namelijk ook mensen die zeggen „moet dat nou, al die toeristen in Zee land, ik kan 's morgens in de stad m'n auto niet meer kwijt, ik ruik alleen maar frites- en vislucht en op het strand kan ik nauwelijks een plaatsje vinden". Ik kan me die gelui den wel een beetje voorstellen. Dat gevoel van „Zeeland zou voor de Zeeuwen moeten zijn". Maar ik denk dat iedereen toch zal moeten onderkennen dat er een veel grotere werke loosheid zou zijn als het toe risme er niet was. Verder moeten inwoners van dorpen in toeristische gebieden besef fen dat het winkelbestand in hun dorp nooit zo goed zou zijn als de toeristen er niet waren. Bepaalde winkels zouden dan niet rendabel zijn. Dank zij dat toerisme zijn er in die ge meenten meer voorzieningen die toegankelijk zijn voor en ten gerieve staan van de eigen bevolking. Als inwoners van Zeeland moeten we beseffen dat we naast de lusten ook de lasten van één en ander moe ten dragen. Ik geloof dat het toerisme de komende jaren nog zal gaan toenemen. En dan bedoel ik niet een toename in het hoog seizoen. We hebben nu al een goede bezettingsgraad voor- namelij k doordat de toerist af komt op alles wat met water, watersport en strand te maken heeft. We moeten ook consta teren dat Zeeland een heel goed imago heeft bij het Duitse publiek. Het aantal Duitsers dat naar Zeeland trekt is van 1981 tot 1985 geste gen met 70%. Een gigantische vooruitgang dus. Zeeland heeft dus een goed imago op een smal terrein. Een smal terrein daar bedoel ik of Zierikzee hebben zoveel te bieden dat het interessant is om er eens een weekend door te brengen. Neem nou Middel burg. Er zijn zo'n pakweg 1150 monumenten. Ik denk dat wanneer je kijkt naar het aan tal monumenten per vierkante kilometer, Middelburg Neder lands eerste monumentenstad is. Er zijn nog te weinig men sen die dat weten. Vlissingen is bezig uit te groeien tot een stad met grote toeristisch-at- tractieve mogelijkheden. Als de hotelontwikkeling nog ver der doorzet zie ik zelfs de mo gelijkheid dat het congrestoe- risme zich in Vlissingen gaat ontwikkelen. De openstelling van de weg over de stormvloedkering (5 november) zal de nodige in vloeden hebben op de ontwik keling van het toerisme en re creatie in Zeeland. Schouwen- Duiveland, Walcheren en Noord-Beveland zullen zeker toename kunnen verwachten in de dagrecreatieve sfeer. Maar alle delen van Zeeland zullen een positief effect erva ren. De toerist kan met meerdere delen van Zeeland kennis gaan maken en er op die ma nier achter komen dat de ge varieerdheid van Zeeland groot is. Het is nog niet hele maal duidelijk hoe het gebied bij Neeltje Jans qua recrea tieve mogelijkheid benut gaat worden. Zoals bekend is een aantal maanden geleden het plan van Gasteren gepresenteerd. Een verschrikkelijk mooi plan. Er wordt dan ook naarstig ge zocht naar financiers om te kijken of dat plan gerealiseerd kan worden. De vaste oeververbinding over de Westerschelde brengt naast voordelen ook zorgen met zich mee. Bij de tracé keuze zal er op moeten worden toegezien dat de kwetsbare ge bieden van Zuid-Beveland ge spaard blijven. De ontsluiting van delen van Zeeland door die vaste oeververbinding is een goede ontwikkeling. Daar door gaat toch Zeeuws Vlaan deren meer bij Zeeland horen, waar het toch thuishoort. Ik hoop dat die vaste oeverver binding er komt Want de charme van Zeeuwsch- Vlaanderen gekoppeld aan de rest van Zeeland betekent dat het produkt Toerisme nog ge differentieerder wordt. Ik vind dat we (de provin ciale VW en het bedrijfsle ven) nog meer reclame moeten gaan maken voor het harde gegeven dat er in Zeeland ge middeld 175 uur meer zon is dan in de rest van Nederland. Ik ervaar dat zelf heel vaak. Als ik na afloop van een lan delijke vergadering uit een re genachtig Hilversum vertrek merk ik dat het bij Bergen op Zoom al begint op te klaren en eer ik thuis ben schijnt de zon. Meer zon, dat is toch een ple zierige zaak voor de toerist Wat ik duidelijk ioil stellen is het volgende: wij, het toeris tisch bedrijfsleven en de pro vinciale VW, hebben nooit de gedachte „laat iedereen maar komen als ze de gulden maar neer tellen". Nee, we beseffen bij elke activiteit die we doen dat cultuur en natuur de basis elementen zijn die het produkt toerisme vormen. Het zou wel heel erg stom zijn als je aan de kivaliteit daarvan zou gaan peuteren. Het moet niet zo worden dat je de kip met de gouden eieren gaat slachten. Wat wij belangrijk vinden is: je moet de toerist nooit meer beloven dan er is. Als je de toe rist niet meer belooft dan er is dan vindt die toerist datgene dat hij verwacht te vinden. Op deze wijze trek je de echte lief hebbers voor een bepaald ge bied aan. En liefhebbers maken nooit iets kapot". MIDDELBURG/ VLISSIN GEN/ GOES/ WESTDORPE - „Bevers" zijn scoutingleden in de leeftijd van 5 tot en met 7 jaar. De Scouting Zeeland houdt zaterdag 13 juni voor hen de zogenoemde, „Bever-doe- dag". De spelletjes worden ge houden op vier locaties in Zee land: Middelburg, Vlissingen, Goes en Westdorpe. De coördi natie is in handen van ter plaatse gevormde werkgroe pen. De „Doe-dag" is een intro ductie van een nieuw spelaan- bod voor de bevers. Dit pro gramma brengt de kinderen naar het „Hotsietonia", de we reld van Lange Doener. Deze sprookjesfiguur viert 13 juni zijn verjaardag en nodigt alle kinderen uit op zijn feestje. Een feestelijke optocht, spelletjes, zang en dans zijn ingrediënten van deze „happe ning". Het nieuwe bever-spel- aanbod is in de wereld geroe pen om tegemoet te komen aan het snel groeiende „beverle- ger". De „Bever-doe-dag" is toe gankelijk voor belangstellen den. mee het strand- en water- sportgebeuren. Ik vind echter dat wij ons meer moeten gaan richten op toename van het toerisme in de periodes buiten het hoogseizoen. Als dat gaat lukken betekent dat namelijk een beter rendement voor het toeristisch bedrijfsleven en dat is ook weer werkgelegen heid scheppend. En als je meer toeristen wilt hebben in voor- en naseizoen dan zul je moeten zorgen dat je iets aan te bieden hebt wat voor die mensen in teressant is. Het betekent dus dat je moet zoeken naar het „andere Zeeland". Nou, dat andere Zeeland is in ruime mate aanwezig. Ik kan daar enkele voorbeelden van noemen. De provinciale VW gaat inhoud geven aan „Zeeland Cultuurhistorisch" Een belangrijk onderwerp dat verder uitgediept en aan de man gebracht moet worden. Er is in Zeeland op cultuurhis torisch gebied ontzettend veel te beleven. Dat moet echter dusdanig inzichtelijk gemaakt worden dat de toeristische fijnproevers daar hun genoe gen en recreatie in kunnen vinden. De Zak van Zuid-Beveland bijvoorbeeld heeft cultuurhis torisch veel te bieden. Alle maal heel kleinschalig maar verschrikkelijk aardig. Denk eens aan de bloeiende boom gaarden in het voorjaar. Ik denk dat we dat met z'n allen moeten koesteren. Als je de waarde en de aantrekkelijk heid van een gebied als de Zak van Zuid-Beveland op de juiste wijze naar voren weet te brengen dan zullen de echte liefhebbers daar op af komen. Achter de schermen zijn we hard bezig dat gebied als toe ristisch attractief naar voren te schuiven. We denken dan onder andere aan de oprich ting van een infocentrum in combinatie met het stoom- treintje Goes-Borssele. Er is op culinair gebied heel wat te beleven in Zeeland. Er zijn veel restaurants voor elke portemonnee. Zeeland kan zelf voor een belangrijk deel de produkten leveren die de res taurants kunnen verwerken. Ik denk daarbij aan vis, schaal- en schelpdieren, zee kraal, lamsoor enzovoort. Er zijn met name in het voor- en naseizoen in samenwerking met de hotellerie leuke aaran- gementen te bedenken. Zoals een heerlijk etentje koppelen aan een strand- of duinwan deling. Of een stadswandeling waarbij de vele monumenten bewonderd kunnen worden. Wat in de toekomst, vooral in voor- en naseizoen verder ontwikkeld zal gaan worden is het stadstoerisme. Steden als Middelburg, Vlissingen, Goes „De tijd is voorbij datje een bord „camping" aan je deur kunt hangen en dan achter die deur gaat zitten wachten tot er iemand bij jou op bezoek wil komen. Nee, je moet je verdie pen in wat de mensen willen en daar moet je adequaat op inhaken. Het is ook niet meer zo dat de mensen alleen maar logies komen zoeken. Ze zoe ken logies en vakantiegenoe gens. We zijn in 1963 als een een voudige camping begonnen en inmiddels zijn we uitgegroeid tot een grootschalig recreatie centrum. Ons centrum is on der te verdelen in twee tak ken. Enerzijds is er het logies verstrekkende gebeuren zoals de camping en de verhuur van bungalows, caravans, chalets enzovoort. In de tweede plaats hebben we de dagrecreatieve voorzieningen waarvan het bekendste is het golfslagbad. Het probleem bij zo'n golfslag bad is dat, wil je het attractief houden, je regelmatig nieuwe dingen moet bedenken. Er zijn steeds meer mensen die veel vrije tijd hebben, maar die vrije tijd is erg ver snipperd. Zoals een lang weekend, daar hoorde je vroe ger toch niet van. Die kleine stukjes vrije tijd wil de re creant snel en adequaat ge vuld zien. De consument is kritisch ge worden en heeft ook verstand van het produkt dat het toeris tisch bedrijfsleven te bieden heeft. Hij wil waar voor z'n geld, maar hij wil geen lo pende bandsysteem. Hij wil niet hier binnenkomen en een proces ondergaan. Hij moet als het ware kunnen kiezen uit een rek mogelijkheden, als was hij in een supermarkt. Hij wil zelfstandig bepalen wat hij wil en wat hij niet wil. Er moet dus een gevarieerd aanbod zijn waar ze direct van kunnen profiteren. En daar hebben ze recht op want dat kopen ze toch En als ze alleen een stil hoekje willen om een boek te lezen dan moet dat er ook zijn. En daar moeten ze niet naar hoeven zoeken. Bij wat wij bieden moet ook een bepaalde sfeer passen. Want ook de sfeer bepaalt de kwaliteit van een produkt. Want een glaasje bier in Hil ton is niet hetzelfde als een glaasje bier in een sportkanti ne. 't Is hetzelfde glaasje, maar toch anders. Wat betreft de planning voor dit seizoen hebben we ook gedacht aan het voor- en na seizoen. We moeten niet alleen kijken naar de man die in de zon wil liggen. Want het is niet altijd zonnig. Voor het voor- en naseizoen hebben we onder meer de „Zeelandweek" be dacht. Dat zijn arrangementen in samenwerking met een rond- vaartbedrijf, het Zeeuws Mu seum en de Stoomtram Goes- De Pijlerdam zal zeker z'n invloeden hebben. Het verschil tussen eb en vloed is geringer geworden en wat zal dat voor reactie hebben op het strand Er zal minder zandverlies zijn, minder duinafslag. Door die pijlerdam is het uitzicht van het strand bij de Roompot naar de Noordzee veranderd. Je kunt nu niet meer onbelem merd de zee inkijken. Er hangt nu een gordijntje voor, het is een ander gezicht. Ik wil niet spreken van beter of slechter, maar wel anders. Aan ons recreatiecentrum grenst de Sofiahaven, de werkhaven voor de Ooster- scheldewerken die nu ais werkhaven geen functie meer heeft. Samen met de gemeente zijn we bezig van de Sofiaha ven een waterrecreatiecen trum te maken. Die ontwikke ling is van groot belang voor de Roompotrecreatie. Eind van dit jaar wordt al een begin gemaakt met de verwezenlij king van de plannen. De ontwikkeling van ons bedrijf heeft zeker z'n invloed gehad op het dorp Kamper land. We zorgen niet voor overlast, we zijn niet smerig of vies en we maken geen lawaai. Maar de enorme vlucht die de recreatie heeft genomen is wel cultuuringrijpend. Dat kan op de plaatselijke bevolking ver frissend maar ook bedreigend werken. Ik denk alleen al aan zaken als de zondagsrust. Ik ben van mening dat het dorp er in z'n totaliteit wel bij vaart. Wij bieden vijftig mensen van Kamperland vast werk. En de middenstand bloeit als nooit tevoren. De verstandhouding met de dorpsbewoners is goed, er is een steeds betere commu nicatie over en weer. We zijn bereid open te staan voor elk aar. En ik ervaar dat als bij zonder plezierig". Borssele. Verder hebben we „Cum Laude", dat zijn kam- peervakantieweken voor scholieren. We zijn ook bezig om buiten de vakantieseizoe nen met aantrekkelijke aan biedingen te komen. Door de overdekte voorzieningen die wij hebben is dat mogelijk. We zijn elke dag van het jaar open. Van tien tot tien uur. Dat is eenvoudig en dui delijk. Ik vergelijk het weieens met een busboekje: zelden be grijp ik iets van die ingewik kelde dienstregeling. Het komt er meestal op neer dat er geen bus rijdt op het moment dat ik met de bus mee wil. Wij heb ben gekozen voor duidelijk heid. Het hele jaar door open dus. Dan kan het wel eens gebeu ren dat op een dag in januari alle mensen kennelijk met elkaar hebben afgesproken om niet naar de Roompot toe te komen, 't Kost wel veel geld dat altijd open zijn. Maar de voordelen zijn groot, zoals een vaste full-time job voor het personeel.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 11