Walchers theaterprogramma vol muziek en dans 'Drempelvrees voor Open School onnodig' BINGO Musici Manneke en Van Eijk over 'Pneoo' Vlissingse compositie op eigen benen HET WEEKBLAD WAAR IE LEKKER VOOR GAAT ZITTEN Cursisten bepalen zelf tempo en steunen elkaar II Marokkaans jongerenwerk houdt video-avonden in Vlissings buurthuis Doe-middag Woltershuis SCHELDEBODE VOOR DE MIDDENSTAND M 301 V VLISSINGEN-BREDA - Jaren geleden kwam componist Daan Manneke, een ge boren Zeeuw, op het idee het Vlissingse windorgel te gebruiken als inspiratiebron voor een orgelcompositie. De nu in Breda woonachtige Manneke was op zoek naar een geschikt cadeau voor zijn vriend Tijn van Eijk. Van Eijk, een geboren en getogen Bredanaar en vituoos op onder andere het orgel jubileerde in de muziek. Zijn vijfen twintigjarige actief zijn als musicus werd luister bijgezet door een festijn dat als 'De Zilveren Toets' door het leven zou gaan. Op de feestelijke gebeurtenis in het Brabantse werd 'Pneoo* geintroduceerd. Als cadeau van een collega-vriend. Van Eijk was verguld en zette het zo snel mogelijk op de plaat Het orgelstuk gecom poneerd door Manneke en uitgevoerd door Van Eijk, kwam terecht op het zwarte vinyl en dat bete kende uiteindelijk slechts een start van het stuk muziek. 'Pneoo' is nu ook op Walcheren verkrijg baar maar maakt snel furore door heel Nederland. „De compositie is een eigen leven gaan leiden", merkt de maker blij op. Erkenning Boulevard GRANDIOZE PRIJZEN Gemakkelijk te czHc DAT BETEKENT VOOR U: MEER KLANTEN, MINDER KOSTEN. KIJK MAAR: LAAG TARIEF, HUIS AAN HUIS AAN HUIS. IEDEREEN KRIJGT 'M IEDERE WEEK, GOED GELEZEN, KRAAKHELDERE DRUK. SCHELDEBODE: UW RESULTATEN BLAD. NIEUW Do. 12 febr. Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis op Walcheren. 34e jaargang. Oplage: Editie Vlissingen 22.800 ex. Gemeenten: Valkenisse, Vlissingen en Westkapelle. Editie Middelburg 21.300 ex. Gemeenten: Arnemuiden. Domburg. Mariekerke. Middelburg en Veere. DE SCHFÏ DEBODE UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN WOENSDAG 11 FEBRUARI 1987 Kantoor: Torenstr. 5. Vlissingen. Tel. 01184-19910. Openingstij den: 08.30-12.30.13.30-17.00 u. Advertentie-exploitatie: J. v. Emden, tel. privé 01184-60369; Jos Rentmeester, tel. privé 01195-379. Redactie: Redacteur: Luc Vranken, tel. privé 01184-62280. Correspondente: Martoes Wilbers, tel. privé 01180-16920. '4380 KB VLISSINGEN Een bewijs daarvan is dat dit jaar 'Pneoo' op het orgel concours in Nijmegen een ver plicht onderdeel vormde van de te verhapstukken vellen muziekpapier. „Ook op de con servatoria in den lande zie ik het steeds vaker op de lijst ge zet worden door de studenten. Daar spreekt een erkenning uit", zegt Daan Manneke. Mannekes produkt negeert zelfs de landsgrenzen. „Op een toemee in Finland heb ik het Finse publiek ook kennis laten maken met 'Pneoo'. Ik heb in middels gehoord dat de ver breiding op de onderwij sinste- lingen voor muziek ook daar in gang is gezet", legt de uit voerende Tijn van Eijk uit. Wat de totstandkoming van het stuk betreft, bagatelliseert Manneke de rol van het Vlis- sings Windorgel. „Het geluid van het windorgel in Vlissin gen zelf is niet van doorslag gevende betekenis geweest. Wat mij vooral gefascineerd heeft is de manier waarop het orgel geluid voortbrengt. Er wordt een onophoudelijke stroom van tonen geprodu ceerd maar steeds opnieuw wanneer je begint te luisteren klinkt het anders. Het gaat steeds maar door maar is toch heel afwisselend. Dat vond ik Daan Manneke (rechts) en zijn vriend Tijn van Eijkde musici achter 'Pneoo', een orgelstuk dat sing se xvindorgel en nu ook op Walcheren verkrijgbaar is. zo bijzonder aan het maken van deze compositie", aldus Manneke. Bij het maken van 'Pneoo' heeft Manneke zijn oor goed te luisteren gelegd bij het win dorgel. Hij is verscheidene malen afgereisd naar de Vlis singse Boulevard. „Je neemt plaats bij het orgel. Je luistert scherp, maakt notities en thuis achter mijn bureau in Breda vindt de uitwerking plaats", zegt Manneke. 'Pneoo' is een bijzondere compositie van Daan Manneke, die tegen woordig in Breda woont. „Mijn voorkeur en mijn meest voor de hand liggende manier van componeren is toch een behoorlijke abstracte. Gebruik maken van instrumenten, waartoe toch ook het windor gel in Vlissingen behoort, doe MIDDELBURG- Iedere dinsdag- en woensdagochtend komen twaalf mensen bij elk aar in het gebouw van het VJV (Vormingswerk Jonge Volwassenen) in de Latijnse Schoolstraat. Het zijn Olivia, Rob, Ineke, Agie, Lenie en nog anderen, die de Open School volgen. Aan tafeltjes met een kopje koffie werken ze de ene ochtend aan de vakken Neder lands en rekenen. Ook voor Engels kan gekozen worden. De andere ochtend wordt ge praat over thema's. "We zijn naar het Arbeids bureau geweest," vertellen de cursisten. "We hebben sollici tatiebrieven geoefend en solli citatiegesprekken. Vorig jaar hebben we een bezoek ge bracht aan het stadhuis, om te kijken hoe de gemeente werkt. Het laatste thema was massa media, over jie krant, televisie en reklame. We zijn bij de krant geweest en we hebben reklamespotjes uitgebeeld," vertellen ze, nog nalachend bij de herinnering. De vooropleiding van de Open School-cursisten is heel verschillend. Dat varieert van een paar jaar lagere school tot (maximaal) twee jaar onder wijs na de lagere school. Ook de reden waarom ze naar de Open School komen is voor ieder anders: goed leren schrijven, voor de eigen me ning uit durven komen, oude kennis ophalen, mensen ont moeten of een voorbereiding op een vervolgstudie. „Ik liep er al lang mee rond, dat ik wat wou leren," vertelt een cursiste. "Toen ben ik met een vriendin mee hier naar de Open School gekomen. Het is ook weer eens iets anders dan het huishouden." Iemand an ders voegt hier aan toe: "Je bent bang om af te gaan, dat je niks kan, en dan kom je hier en ontdek je dat je nog heel veel weet. Hier komt alles, wat je geleerd hebt weer boven." Over het werken in de groep zijn de deelnemers heel posi tief. "Ik voelde me meteen op genomen in de groep. Het lijkt helemaal niet op een school, het is veel gezelliger en leuker. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Er zijn mensen, die thuis heel veel werken en ook, die niet veel doen thuis. Hoe veel je doet en hoe snel, dat bepaal jezelf." Aan de vakken wordt ge werkt in kleine groepjes met verschillende nivo's. Olivia is bijvoorbeeld bezig met derde klas-rekenen, terwijl Agie boekhouden doet als voorbe reiding op de MAVO. Ook begeleidster Ina Wilde- rink zegt veel van de groep te leren, zij geeft wat praktische informatie: "De Open School werkt met een "vrije instap" dat wil zeggen dat iedereen op elk moment kan instappen, na een kennismakingsgesprek. Boeken zijn beschikbaar in bruikleen, de cursus zelf kost tien gulden per maand. Een Open School is er in Middel burg, Vlissingen en Westka pelle." Bij veel aanmeldingen kun nen we een vierde groep star- Een groep op de Open School aan het werk. ten in bijvoorbeeld Veere. We komen twee keer per week bij elkaar, in Westkapelle ook in de avonduren, maar voor ons is dat op de dinsdag- en woensdagmorgen van negen tot kwart over elf. Voor men sen met kleine kinderen kan indien nodig kinderopvang worden geregeld. De Open School-deelnemers krijgen over het algemeen heel positieve reakties van mensen in hun omgeving. "Maar ze denken wel dat je heel veel moet leren en dat is niet zo. Sommigen vragen wel eens: vind je het nou zo belangrijk, dat je weet hoe je dit of dat moet schrijven? Ja, dat vind ik Foto: Peter Lievense belangrijk!" De cursisten besloten het gesprek met de volgende boodschap aan mensen, die er aan denken om ook naar de Open School te komen: "Ze hoeven niet bang te zijn, er is eigenlijk geen drempel, want je kunt zelf bepalen wat en hoe snel je leert en je kunt elk aar opvangen." Aanvang 20.00u t.b.v. het 35-jarig bestaan van Ver. Streven doet Herleven voor zieken en gehandicapten. (Koninklijk onderscheiden in 1984 illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfr zijn oorsprong vindt op het Vlis- - -FOTO coe VTVEEN ik nauwelijks". Manneke werkt nu al bijna vijftien jaar op het Amster damse Conservatorium. Daar is hij docent analyse van mu ziek uit de 20e eeuw en docent compositie. Zijn studieplaat sen strekken zich uit van Goes, waar hij bij Adriaan Kouse maker in de leer was, tot Brussel. In Belgie was hij voor zijn orgelstudie leerling van Camille D'Hooge. Bij Ton de Leeuw in Amsterdam combi neerde hij zijn compositie-stu die met werken. Eerst tegelij kertijd op zowel het Utrechts als het Amsterdamse conser vatorium daarna enkel in de hoofdstad. Tijn van Eijk heeft er nu bijna vijfentwintig jaar bij het Brabants Conservatorium in Tilburg opzitten en doet wat reputatie betreft niets onder voor zijn vriend Daan Manne ke. De clavecimbel, de piano en het orgel zijn de hulpmid delen waarop hij zijn creativi teit en muzikaal kunnen laat botvieren. Honderd uitvoerin gen per seizoen in verschil lende ensembles door het ge hele land is een deel van zijn jaarlijkse produktiviteit. En over de luistermuziek zoals hij het noemtheeft hij een uitge sproken mening. „De luistermuziek is nog al tijd een zaak van de happy few. Het tegenwoordige pu bliek is gewend geraakt en ge makkelijk vermaak. Door sportieve hobby's, televisie en radio is de drang om zich geestelijk in te spannen bij de jeugd minder geworden. Dat heeft zijn weerslag in de toe gankelijkheid van de luister muziek. Die is daardoor een stuk minder geworden. Bij ons thuis kwam ik bijvoorbeeld niet aan tafel voordat ik mijn dagelijkse hoeveelheid oefe ningen op de piano had afge werkt". VLISSINGEN - De werk groep Marokkaan» jongeren werk houdt een viertal video- avonden in het Vlissingse buurthuis „het Wol tershuis" aan de Hogeweg 103-105. De avonden worden gehouden op 11, 18, 25 februari en 4 maart. De aanvang is 19.30 uur en de toegang is gratis. Op woensdag 11 februari draait: „Gezelligheid kent geen tijd". Stanley Inderson praat met Hassan Belschazi. „Gezelligheid kent geen tijd", luidt een typisch Nederlandse uitdrukking. Maar Hassan vraagt zich af of dat wel voor Nederlanders geldt Volgens hem is het een typisch Neder landse gedachte dat je eerst hard moet werken om je te mogen ontspannen. Het is toch geen koopwaar? Volgens Has san is gezelligheid en plezier hebben een bezit, een gegeven van de natuur. Maar in Neder land mag je op maandagoch tend niet lachen. Woensdag 18 februari: Een vertikaal dorp. Usman Santi praat met Rudi Kroes. Ze staan tussen de flats („een verticaal dorp") en Rudi vraagt zich af of de mensen daar eigenlijk wel wonen. Het is moeilijk contact met ze te krijgen. Usman vindt dat Ne derlanders vaak zo onbenullig met elkaar praten, altijd over het weer. Rudi: „Als twee mensen verliefd zijn op elk- ADVERTENTIES) czfy. uan cJicuvun 5t' Gespecialiseerd in alle merken quartz horloges uurwerkmakerij vakkundige reparaties van horloges en klokken Di. - do. 14.00-17.00 uur Vr. 19.00-21.00 uur Koudekerfcaeweg 106 Vlissingen-01184-14780 aar, weten ze al gauw niets meer tegen elkaar te zeggen. Ze zetten een grammofoon plaat op met een meneer, om hem te laten zeggen wat ze te gen elkaar zouden willen zeg gen. Diep tragisch". Op woensdag 25 februari draait: Verschillende zeden en gewoonten. Een Marokkaanse en Turkse jongen zien elkaar na lange tijd weer terug. Ze wisselen ervaringen met Ne derlanders uit Ze praten over het verschil in zeden en ge woonten. In Nederland ligt de nadruk op sex. Ze vinden daarentegen de geestelijke omgang met elkaar het be langrijkste. En woensdag 4 maart: Res pect voorEen volksbuurt in een grote stad. Kinderen spe len op een speelplaats. Twee jonge Surinaamse vrouwen vertellen over hun ervaringen met de jeugd van Nederland. De jongeren tonen over het al gemeen geen respect voor hun ouders. Volgens hen moet je de kinderen zo opvoeden, dat ze leren respect voor een ander te hebben. En hoe Nederlanders met hun bejaarden omgaan is helemaal om te huilen. Ze zijn dan ook vastberaden een aan tal dingen uit hun cultuur te behouden. VLISSINGEN - Het Vlis singse buurthuis ..het Wol tershuis" houdt op woensdag middag een doe-middag voor kinderen van 6/12 jaar. Tij dens dexe middagen wordt er een afwisselend programma geboden, dat kan variëren van kleien tot het spelen van ge zelschapsspellen en van wer ken met gips tot het samen kijken naar een filM. De activiteit vindt wekelijks plaats, begint om 14 uur en is om 15.15 uur afgelopen. mm •••HIHIII ihmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii in in li iiaiiiiii ii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Mill min in mill Het Nederlands Kamerkoor is zaterdag in de Middelburgse Concertzaal te zien vanaf 20 uur met een repertoire van drieëntwintig nummers. FOTO: MARJA LEEUWENBERG MIDDELBURG - Zang en dans, dat karakteriseert het Walcherse theaterprogramma voor komende week. Aan staande vrijdag staat in de Middelburgse Schouwburg de eigentijdse dansgroep Werk centrum Dans op de planken. Het Werkcentrum Dans brengt choreografieën van Ed Wubbe, Hlif Svavarsdottir en Denies Louwerse. In de Con certzaal van de Zeeuwse hoofdstad treedt zaterdag 14 februari Het Nederlands Ka merkoor op. Onder leiding van Ward Swingle brengt het Ka merkoor werken van onder meer Debussy, Jarreau, Isaacs en Porter. Klassieken van de moderne dans zijn diezelfde dag vanaf 20.30 uur in het Vestzaktheater in Vlissingen te zien. De pe riode 1936-1960 wordt getoond en het gezelschap Danskern zijn de uitvoerenden. Het Zeeuwse theaterorgel wordt dit weekeinde zondag, be speeld door Gerard de Waardt die in de Middelburgse Con certzaal een koffieconcert ten gehore brengt. Maandag 16 fe bruari staat de tweede talk show in het kader van Dans Plus gepland. Na deze, die in het teken staat van de choreo grafen, volgen er nog twee in de serie. Aan de talkshow van maandag, in de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg (aan vang 20 uur), wordt medewer king verleend door Rudi van Dantzig, Beppie Blankert en Adriaan Kans. De dansgroep van Werkcen trum Dans brengt de nieuwste ontwikkelingen in de dans ten tonele. Daartoe worden be kende internationale avant- -garde choreografen uitgeno digd maar ook nieuw experi menterend talent uit eigen land komt aan bod. Voor het lopende seizoen heeft het Werkcentrum Dans onder meer uitgenodigd: Gerrit Jan Vooren, Richard Ahlston (En geland) en Karin Sa porta (Frankrijk). Ook werk van choreografen die vorig seizoen een bijdrage leveren wordt in Middelburg uitgevoerd. Vrij dag 20.30 uur Schouwburg Gerard de Waardt, geboren in Delft, is stadsbeiaardier van Maassluis, Tholen en Sint Maartensdijk en tweede stadsbeiaardier van Rotter dam. Hij geeft regelmatig gastbeiaardconcerten in ver schillende Europese landen maar ook de oversteek naar Noord-Amerika komt voor. Na een klassieke opleiding is De Waardt geleidelijk aan overgeschakeld op de roman tische en populaire muziek stijlen. Naar aanleiding daar van liet hij zich 'bijscholen' door middel van onder meer een studie bij de befaamde Hammond- en theaterorganist Louis Zagwijn. Op het porogramma in Mid delburg staat KUnstlerleben van Strauss, Temptation Rag van Lodge en een selectie van Gershwins werk. Zondag Con certzaal 15 uur. Scheldekwartler Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 1