Walchers theaterprogramma vol muziek en dans
'Drempelvrees voor Open School onnodig'
BINGO
Musici Manneke en Van Eijk over 'Pneoo'
Vlissingse compositie op eigen benen
HET WEEKBLAD WAAR IE
LEKKER VOOR GAAT ZITTEN
Cursisten bepalen zelf tempo en steunen elkaar
II
Marokkaans jongerenwerk
houdt video-avonden
in Vlissings buurthuis
Doe-middag
Woltershuis
SCHELDEBODE
VOOR DE MIDDENSTAND
M
301 V
VLISSINGEN-BREDA - Jaren geleden
kwam componist Daan Manneke, een ge
boren Zeeuw, op het idee het Vlissingse
windorgel te gebruiken als inspiratiebron
voor een orgelcompositie. De nu in Breda
woonachtige Manneke was op zoek naar
een geschikt cadeau voor zijn vriend Tijn
van Eijk. Van Eijk, een geboren en getogen
Bredanaar en vituoos op onder andere het
orgel jubileerde in de muziek. Zijn vijfen
twintigjarige actief zijn als musicus werd
luister bijgezet door een festijn dat als 'De
Zilveren Toets' door het leven zou gaan.
Op de feestelijke gebeurtenis in het Brabantse
werd 'Pneoo* geintroduceerd. Als cadeau van een
collega-vriend. Van Eijk was verguld en zette het
zo snel mogelijk op de plaat Het orgelstuk gecom
poneerd door Manneke en uitgevoerd door Van
Eijk, kwam terecht op het zwarte vinyl en dat bete
kende uiteindelijk slechts een start van het stuk
muziek. 'Pneoo' is nu ook op Walcheren verkrijg
baar maar maakt snel furore door heel Nederland.
„De compositie is een eigen leven gaan leiden",
merkt de maker blij op.
Erkenning
Boulevard
GRANDIOZE PRIJZEN
Gemakkelijk
te
czHc
DAT BETEKENT VOOR U: MEER KLANTEN,
MINDER KOSTEN. KIJK MAAR: LAAG
TARIEF, HUIS AAN HUIS AAN HUIS.
IEDEREEN KRIJGT 'M IEDERE WEEK,
GOED GELEZEN, KRAAKHELDERE DRUK.
SCHELDEBODE: UW RESULTATEN BLAD.
NIEUW Do. 12 febr.
Verschijnt wekelijks gratis huis
aan huis op Walcheren.
34e jaargang.
Oplage:
Editie Vlissingen 22.800 ex.
Gemeenten: Valkenisse,
Vlissingen en Westkapelle.
Editie Middelburg 21.300 ex.
Gemeenten: Arnemuiden.
Domburg. Mariekerke.
Middelburg en Veere.
DE SCHFÏ DEBODE
UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN WOENSDAG 11 FEBRUARI 1987
Kantoor: Torenstr. 5. Vlissingen.
Tel. 01184-19910. Openingstij
den: 08.30-12.30.13.30-17.00 u.
Advertentie-exploitatie:
J. v. Emden, tel. privé
01184-60369; Jos Rentmeester,
tel. privé 01195-379.
Redactie: Redacteur: Luc
Vranken, tel. privé 01184-62280.
Correspondente: Martoes
Wilbers, tel. privé 01180-16920.
'4380 KB VLISSINGEN
Een bewijs daarvan is dat
dit jaar 'Pneoo' op het orgel
concours in Nijmegen een ver
plicht onderdeel vormde van
de te verhapstukken vellen
muziekpapier. „Ook op de con
servatoria in den lande zie ik
het steeds vaker op de lijst ge
zet worden door de studenten.
Daar spreekt een erkenning
uit", zegt Daan Manneke.
Mannekes produkt negeert
zelfs de landsgrenzen. „Op een
toemee in Finland heb ik het
Finse publiek ook kennis laten
maken met 'Pneoo'. Ik heb in
middels gehoord dat de ver
breiding op de onderwij sinste-
lingen voor muziek ook daar
in gang is gezet", legt de uit
voerende Tijn van Eijk uit.
Wat de totstandkoming van
het stuk betreft, bagatelliseert
Manneke de rol van het Vlis-
sings Windorgel. „Het geluid
van het windorgel in Vlissin
gen zelf is niet van doorslag
gevende betekenis geweest.
Wat mij vooral gefascineerd
heeft is de manier waarop het
orgel geluid voortbrengt. Er
wordt een onophoudelijke
stroom van tonen geprodu
ceerd maar steeds opnieuw
wanneer je begint te luisteren
klinkt het anders. Het gaat
steeds maar door maar is toch
heel afwisselend. Dat vond ik
Daan Manneke (rechts) en zijn vriend Tijn van Eijkde musici achter 'Pneoo', een orgelstuk dat
sing se xvindorgel en nu ook op Walcheren verkrijgbaar is.
zo bijzonder aan het maken
van deze compositie", aldus
Manneke.
Bij het maken van 'Pneoo'
heeft Manneke zijn oor goed te
luisteren gelegd bij het win
dorgel. Hij is verscheidene
malen afgereisd naar de Vlis
singse Boulevard. „Je neemt
plaats bij het orgel. Je luistert
scherp, maakt notities en thuis
achter mijn bureau in Breda
vindt de uitwerking plaats",
zegt Manneke. 'Pneoo' is een
bijzondere compositie van
Daan Manneke, die tegen
woordig in Breda woont.
„Mijn voorkeur en mijn meest
voor de hand liggende manier
van componeren is toch een
behoorlijke abstracte. Gebruik
maken van instrumenten,
waartoe toch ook het windor
gel in Vlissingen behoort, doe
MIDDELBURG- Iedere
dinsdag- en woensdagochtend
komen twaalf mensen bij elk
aar in het gebouw van het
VJV (Vormingswerk Jonge
Volwassenen) in de Latijnse
Schoolstraat. Het zijn Olivia,
Rob, Ineke, Agie, Lenie en nog
anderen, die de Open School
volgen. Aan tafeltjes met een
kopje koffie werken ze de ene
ochtend aan de vakken Neder
lands en rekenen. Ook voor
Engels kan gekozen worden.
De andere ochtend wordt ge
praat over thema's.
"We zijn naar het Arbeids
bureau geweest," vertellen de
cursisten. "We hebben sollici
tatiebrieven geoefend en solli
citatiegesprekken. Vorig jaar
hebben we een bezoek ge
bracht aan het stadhuis, om te
kijken hoe de gemeente werkt.
Het laatste thema was massa
media, over jie krant, televisie
en reklame. We zijn bij de
krant geweest en we hebben
reklamespotjes uitgebeeld,"
vertellen ze, nog nalachend bij
de herinnering.
De vooropleiding van de
Open School-cursisten is heel
verschillend. Dat varieert van
een paar jaar lagere school tot
(maximaal) twee jaar onder
wijs na de lagere school. Ook
de reden waarom ze naar de
Open School komen is voor
ieder anders: goed leren
schrijven, voor de eigen me
ning uit durven komen, oude
kennis ophalen, mensen ont
moeten of een voorbereiding
op een vervolgstudie.
„Ik liep er al lang mee rond,
dat ik wat wou leren," vertelt
een cursiste. "Toen ben ik met
een vriendin mee hier naar de
Open School gekomen. Het is
ook weer eens iets anders dan
het huishouden." Iemand an
ders voegt hier aan toe: "Je
bent bang om af te gaan, dat je
niks kan, en dan kom je hier
en ontdek je dat je nog heel
veel weet. Hier komt alles, wat
je geleerd hebt weer boven."
Over het werken in de groep
zijn de deelnemers heel posi
tief. "Ik voelde me meteen op
genomen in de groep. Het lijkt
helemaal niet op een school,
het is veel gezelliger en leuker.
Iedereen is verantwoordelijk
voor zichzelf. Er zijn mensen,
die thuis heel veel werken en
ook, die niet veel doen thuis.
Hoe veel je doet en hoe snel,
dat bepaal jezelf."
Aan de vakken wordt ge
werkt in kleine groepjes met
verschillende nivo's. Olivia is
bijvoorbeeld bezig met derde
klas-rekenen, terwijl Agie
boekhouden doet als voorbe
reiding op de MAVO.
Ook begeleidster Ina Wilde-
rink zegt veel van de groep te
leren, zij geeft wat praktische
informatie: "De Open School
werkt met een "vrije instap"
dat wil zeggen dat iedereen op
elk moment kan instappen, na
een kennismakingsgesprek.
Boeken zijn beschikbaar in
bruikleen, de cursus zelf kost
tien gulden per maand. Een
Open School is er in Middel
burg, Vlissingen en Westka
pelle."
Bij veel aanmeldingen kun
nen we een vierde groep star-
Een groep op de Open School aan het werk.
ten in bijvoorbeeld Veere. We
komen twee keer per week bij
elkaar, in Westkapelle ook in
de avonduren, maar voor ons
is dat op de dinsdag- en
woensdagmorgen van negen
tot kwart over elf.
Voor men
sen met kleine kinderen kan
indien nodig kinderopvang
worden geregeld.
De Open School-deelnemers
krijgen over het algemeen heel
positieve reakties van mensen
in hun omgeving. "Maar ze
denken wel dat je heel veel
moet leren en dat is niet zo.
Sommigen vragen wel eens:
vind je het nou zo belangrijk,
dat je weet hoe je dit of dat
moet schrijven? Ja, dat vind ik
Foto: Peter Lievense
belangrijk!"
De cursisten besloten het
gesprek met de volgende
boodschap aan mensen, die er
aan denken om ook naar de
Open School te komen: "Ze
hoeven niet bang te zijn, er is
eigenlijk geen drempel, want
je kunt zelf bepalen wat en
hoe snel je leert en je kunt elk
aar opvangen."
Aanvang 20.00u t.b.v. het 35-jarig bestaan van
Ver. Streven doet Herleven voor zieken en gehandicapten.
(Koninklijk onderscheiden in 1984
illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfr
zijn oorsprong vindt op het Vlis-
- -FOTO coe VTVEEN
ik nauwelijks".
Manneke werkt nu al bijna
vijftien jaar op het Amster
damse Conservatorium. Daar
is hij docent analyse van mu
ziek uit de 20e eeuw en docent
compositie. Zijn studieplaat
sen strekken zich uit van Goes,
waar hij bij Adriaan Kouse
maker in de leer was, tot
Brussel. In Belgie was hij voor
zijn orgelstudie leerling van
Camille D'Hooge. Bij Ton de
Leeuw in Amsterdam combi
neerde hij zijn compositie-stu
die met werken. Eerst tegelij
kertijd op zowel het Utrechts
als het Amsterdamse conser
vatorium daarna enkel in de
hoofdstad.
Tijn van Eijk heeft er nu
bijna vijfentwintig jaar bij het
Brabants Conservatorium in
Tilburg opzitten en doet wat
reputatie betreft niets onder
voor zijn vriend Daan Manne
ke. De clavecimbel, de piano
en het orgel zijn de hulpmid
delen waarop hij zijn creativi
teit en muzikaal kunnen laat
botvieren. Honderd uitvoerin
gen per seizoen in verschil
lende ensembles door het ge
hele land is een deel van zijn
jaarlijkse produktiviteit. En
over de luistermuziek zoals hij
het noemtheeft hij een uitge
sproken mening.
„De luistermuziek is nog al
tijd een zaak van de happy
few. Het tegenwoordige pu
bliek is gewend geraakt en ge
makkelijk vermaak. Door
sportieve hobby's, televisie en
radio is de drang om zich
geestelijk in te spannen bij de
jeugd minder geworden. Dat
heeft zijn weerslag in de toe
gankelijkheid van de luister
muziek. Die is daardoor een
stuk minder geworden. Bij ons
thuis kwam ik bijvoorbeeld
niet aan tafel voordat ik mijn
dagelijkse hoeveelheid oefe
ningen op de piano had afge
werkt".
VLISSINGEN - De werk
groep Marokkaan» jongeren
werk houdt een viertal video-
avonden in het Vlissingse
buurthuis „het Wol tershuis"
aan de Hogeweg 103-105. De
avonden worden gehouden op
11, 18, 25 februari en 4 maart.
De aanvang is 19.30 uur en de
toegang is gratis.
Op woensdag 11 februari
draait: „Gezelligheid kent
geen tijd". Stanley Inderson
praat met Hassan Belschazi.
„Gezelligheid kent geen tijd",
luidt een typisch Nederlandse
uitdrukking. Maar Hassan
vraagt zich af of dat wel voor
Nederlanders geldt Volgens
hem is het een typisch Neder
landse gedachte dat je eerst
hard moet werken om je te
mogen ontspannen. Het is toch
geen koopwaar? Volgens Has
san is gezelligheid en plezier
hebben een bezit, een gegeven
van de natuur. Maar in Neder
land mag je op maandagoch
tend niet lachen.
Woensdag 18 februari: Een
vertikaal dorp. Usman Santi
praat met Rudi Kroes. Ze
staan tussen de flats („een
verticaal dorp") en Rudi
vraagt zich af of de mensen
daar eigenlijk wel wonen. Het
is moeilijk contact met ze te
krijgen. Usman vindt dat Ne
derlanders vaak zo onbenullig
met elkaar praten, altijd over
het weer. Rudi: „Als twee
mensen verliefd zijn op elk-
ADVERTENTIES)
czfy. uan cJicuvun
5t'
Gespecialiseerd in alle
merken quartz horloges
uurwerkmakerij
vakkundige reparaties van
horloges en klokken
Di. - do. 14.00-17.00 uur
Vr. 19.00-21.00 uur
Koudekerfcaeweg 106
Vlissingen-01184-14780
aar, weten ze al gauw niets
meer tegen elkaar te zeggen.
Ze zetten een grammofoon
plaat op met een meneer, om
hem te laten zeggen wat ze te
gen elkaar zouden willen zeg
gen. Diep tragisch".
Op woensdag 25 februari
draait: Verschillende zeden en
gewoonten. Een Marokkaanse
en Turkse jongen zien elkaar
na lange tijd weer terug. Ze
wisselen ervaringen met Ne
derlanders uit Ze praten over
het verschil in zeden en ge
woonten. In Nederland ligt de
nadruk op sex. Ze vinden
daarentegen de geestelijke
omgang met elkaar het be
langrijkste.
En woensdag 4 maart: Res
pect voorEen volksbuurt in
een grote stad. Kinderen spe
len op een speelplaats. Twee
jonge Surinaamse vrouwen
vertellen over hun ervaringen
met de jeugd van Nederland.
De jongeren tonen over het al
gemeen geen respect voor hun
ouders. Volgens hen moet je de
kinderen zo opvoeden, dat ze
leren respect voor een ander te
hebben. En hoe Nederlanders
met hun bejaarden omgaan is
helemaal om te huilen. Ze zijn
dan ook vastberaden een aan
tal dingen uit hun cultuur te
behouden.
VLISSINGEN - Het Vlis
singse buurthuis ..het Wol
tershuis" houdt op woensdag
middag een doe-middag voor
kinderen van 6/12 jaar. Tij
dens dexe middagen wordt er
een afwisselend programma
geboden, dat kan variëren van
kleien tot het spelen van ge
zelschapsspellen en van wer
ken met gips tot het samen
kijken naar een filM.
De activiteit vindt wekelijks
plaats, begint om 14 uur en is
om 15.15 uur afgelopen.
mm •••HIHIII
ihmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii in in li iiaiiiiii ii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Mill min in mill
Het Nederlands Kamerkoor is zaterdag in de Middelburgse Concertzaal te zien vanaf 20 uur met
een repertoire van drieëntwintig nummers. FOTO: MARJA LEEUWENBERG
MIDDELBURG - Zang en
dans, dat karakteriseert het
Walcherse theaterprogramma
voor komende week.
Aan
staande vrijdag staat in de
Middelburgse Schouwburg de
eigentijdse dansgroep Werk
centrum Dans op de planken.
Het Werkcentrum Dans
brengt choreografieën van Ed
Wubbe, Hlif Svavarsdottir en
Denies Louwerse. In de Con
certzaal van de Zeeuwse
hoofdstad treedt zaterdag 14
februari Het Nederlands Ka
merkoor op. Onder leiding van
Ward Swingle brengt het Ka
merkoor werken van onder
meer Debussy, Jarreau, Isaacs
en Porter.
Klassieken van de moderne
dans zijn diezelfde dag vanaf
20.30 uur in het Vestzaktheater
in Vlissingen te zien. De pe
riode 1936-1960 wordt getoond
en het gezelschap Danskern
zijn de uitvoerenden. Het
Zeeuwse theaterorgel wordt
dit weekeinde zondag, be
speeld door Gerard de Waardt
die in de Middelburgse Con
certzaal een koffieconcert ten
gehore brengt. Maandag 16 fe
bruari staat de tweede talk
show in het kader van Dans
Plus gepland. Na deze, die in
het teken staat van de choreo
grafen, volgen er nog twee in
de serie. Aan de talkshow van
maandag, in de Zeeuwse Bi
bliotheek in Middelburg (aan
vang 20 uur), wordt medewer
king verleend door Rudi van
Dantzig, Beppie Blankert en
Adriaan Kans.
De dansgroep van Werkcen
trum Dans brengt de nieuwste
ontwikkelingen in de dans ten
tonele. Daartoe worden be
kende internationale avant-
-garde choreografen uitgeno
digd maar ook nieuw experi
menterend talent uit eigen
land komt aan bod. Voor het
lopende seizoen heeft het
Werkcentrum Dans onder
meer uitgenodigd: Gerrit Jan
Vooren, Richard Ahlston (En
geland) en Karin Sa porta
(Frankrijk). Ook werk van
choreografen die vorig seizoen
een bijdrage leveren wordt in
Middelburg uitgevoerd. Vrij
dag 20.30 uur Schouwburg
Gerard de Waardt, geboren
in Delft, is stadsbeiaardier
van Maassluis, Tholen en Sint
Maartensdijk en tweede
stadsbeiaardier van Rotter
dam. Hij geeft regelmatig
gastbeiaardconcerten in ver
schillende Europese landen
maar ook de oversteek naar
Noord-Amerika komt voor.
Na een klassieke opleiding
is De Waardt geleidelijk aan
overgeschakeld op de roman
tische en populaire muziek
stijlen. Naar aanleiding daar
van liet hij zich 'bijscholen'
door middel van onder meer
een studie bij de befaamde
Hammond- en theaterorganist
Louis Zagwijn.
Op het porogramma in Mid
delburg staat KUnstlerleben
van Strauss, Temptation Rag
van Lodge en een selectie van
Gershwins werk. Zondag Con
certzaal 15 uur.
Scheldekwartler Vlissingen