H Marbella trekpleister van Seat Audi 80 trekpleister Rai Suzuki klimt omhoog MITSUBISHI AUTOBEDRIJF BRITANNIA Mazda met aantal exclusieve primeurs Dacia gaat door ALS HET TANKJE MAAR VOL IS. AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. Skoda blijft betaalbaar Het Mazda programma programma fff RUTOBEDRIJF JDD55E TRAMPER - VLISSINGEN OCCASIONS MET BOVAG GARANTIEBEWIJS SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1987 Het is nu de tijd om te gaan kijken naar gebruikte een wagen DOOR DE VELE NIEUW AFGELEVERDE AUTO'S. NU HET GROOTSTE AANBOD GEBRUIKTE AUTO'S Inruil en financiering mogelijk ciloeujEC êo ulissincen TEL: OllBH-IRHEO Fiat staat op de Rai met een serie exclusieve aanbiedingen w.o. Fiat Panda CL, Uno en Ritmo Silver en de Regata Quarso. Ook de nieuwe Uno 75 inj. met kataiisator wordt daar gepresenteerd. Wij kunnen een beperkt aantal van deze exclusieve Fiats aanbieden. Voor inlichtingen: Industrieweg 19 Vlissingen 317 De Mazda 323 Hatchback. ET Japanse merk Mazda komt met een aantal Europese primeurs op de Rai namelijk de nieuwe 929 en de RX-7 Turbo u. Het zijn echter wel auto's in de exclusieve klasse, de 929 is Mazda's footste limousine en de X-7 Mazda's sportwagen, beide liggen ook in de hogere prijsklasse. Mazda gokt kennelijk met deze wagens ook op een exclusief publiek, de introductie aan het publiek via de pers vindt ook op bescheiden exclusieve schaal plaats. Het zijn ook geen wagens waar je er veel van verkoopt. De Mazda RX-7 gelijkt als sportwagen veel op de Porsche en dan moet dus een keuze gemaakt worden tussen origineel of namaak. De RX-7 ligt t.o.v. de Porsche wel wat gunstiger in prijs, hij is er met twee schijfs rolatiemotor 2 x 654 cc in injectieversie met 110 kW/150 pk en vanaf de Rai dus ook met Turbo met 133 kW/180 pk. De Mazda 929 is de grote limousine in de hogere klasse maar ookdaarin scoren de Japanners niet echt goed. De 929 is vernieuwd, de 626 heeft daarvoor duidelijk model gestaan, technisch is er een nieuw onderstel en nieuwe motoren, 2184 cc in carburatie 115 pk en injectie 136 pk, en 2954 cc V6 met 190 pk. Zeer goed verkopen doen de andere modellen van Mazda de 323 en 626 die uiteraard ook op de Rai te zien zijn. De 323 is er in 3- en 5-deurs hatchback, in 4-deurs sedan en 3- en 5-deurs stationcar of estate. Ze zijn er in L, LX en GLX en met 1.1 1.3 en 1.5 benzine- en 1.7 dieselmotor. Ook zijn er twee sportieve versies, de GTX met 1.6 injectiemotor en de Formule 4 met 1.6i, 16V motor en 4 x 4. De 626 is er in sedan, hatchback en coupé, het is een veel gevraagde serie, ook bij fleetowners Mazda kent in haar programma een eenvoudige telling, vergelijkbaar met BMW, Aufï e.d. Bij Mazda is het de 323, de 626 en de 929, in de sportwagenklasse kent men dan de RX-7 en in de bedrijfswagen de E-serie. Wel zijn er per serie vele typen, de 323 kent zo'n 40 versies in 6 motortypes. De 626 zo'n 30 versies in 4 motortypes en tot slot de 929 zo'n 10 vesies in 3 motortypen. De RX-7 is door de uitbreiding met een turbo ook in 2 motortypen leverbaar. en leasemaatschappij. In motoren zien we even 1.6 en 2.0 liter benzinemotor, 2.0 liter injectiemotor, 2.0i met katalysator en de 2.0 liter diesel in vier- of vijfversnellingen of automaat. Tot slot bij Mazda op de RAI de E 2000 bedrijfs/bestelwagen die ook als personenbus is uitgerust in zowel 2WD als 4Wd. De 4 x 4 is uitzonderlijk, motorisch is hij gelijk aan de tweewielen-aangedreven modellen met een 1998 cm3 viercilinder benzinemotor van 65 kW/88 pk bij 5000 tpm en 154 Nm bij 2800 tmp. Ook de handgeschakelde vijfversnellingsbak is identiek aan de overige modellen. Echter deze is gekoppeld dan een tussendifferentieel, dat de kracht van de motor behalve naar de achterwielen, indien gewenst ook via een brede kettingband naar de voorwielen brengt. Behalve de keuze tussen achter, en vierwielaandrijving beschikt dit diffenrentieel ook over een hoge en lage gearing, welke laatste mogelijkheid verdubbelde tractie geeft in zware terreinomstandigheden. SEAT brengt voor het eerst op de Rai een stand onder de vlag van Pon Car, de nieuwe importeur de Pon Holding die ook het importeurschap van VW, Audi en Porsche onder zijn hoede heeft. Seat zelf is overigens ook eigendom van Volkswagen V.A.G. Toch blijven de zaken, ook op de RAI, duidelijk gescheiden, Seat heeft een eigen stand met de eigen modellen de Marbella, de Ibiza, de Ronda en de Malaga. De Marbella is het nieuwste model en daardoor de grote trekpleister, het is ook het voordeligste model en zit in de enorm populaire kleine klasse. De Marbella is een afgeleide van de Fiat Panda (Seat hoorde vroeger bij Fiat). Hij is echter op een groot aantal punten gewijzigd en ziet er moderner en gestroomlijnder uit. Hij is er in drie versies, L, GL en GLX, allen met dezelfde 903 cc 29 kW/40 PK motor. Het is een zeer aantrekkelijke auto vooral ook door zijn zeer aantrekkelijke prijs (onder de 12 mille). Wat prijzen aangaan weet Seat toch wel goed te scoren, de popualire Ibiza in de eveneens popualaire middenklasse is er in 3- deurs onder de 15 en in 5-deurs onder de 16 mille. Die 5-deurs is de meest nieuwe versie, met zijn komst is overigens de gehele serie gemoderniseerd. De Ibiza is leverbaar met diverse systeem Porsche motoren, in 900, 1200 en 1500 cc benzine en 1700 cc diesel, in de loop van dit jaar komt er ook een sportieve injectieversie. Overigens is de Ibiza en later dit jaar ook de Marbella er in Van, bij Seat Dos genaamd, grijs-kenteken uitvoering. Uiteraard zijn die modellen nog goedkoper. Het Seat gamma wordt gecompleteerd met de Ronda, een 5-deurs hatchback la Fiat Ritmo en de Malaga, een 4- deurs sedan a la Fiat Regata. Ook zij hebben systeem Porsche motoren in 1.2 en 1.5 benzine en 1.7 diesel en ook hier zijn de prijzen scherp, de voordeligste Ronda rond de 16, de voordeligste Malaga rond de 18 mille. Uiteraard kunnen alle Seat modellen geleverd worden met kataiisator en dus schone motoren. Seat ziet de toekomst weer zonnig tegemoet, vorig jaar was het wat moeilijk door het uitvallen van de Fura, de Marbella is daar nu voor in de plaats gekomen en men verwacht er in 1987 zo'n 3000 van te verkopen. Ook verwacht men in de Ibiza met nu 3- en 5-deuren meer te doen, zodat het totale aantal verkopen in 1987 de 9000 zal passeren. Het Seat-programma kent 4 modellen: de Marbella, de Ibiza, de Ronda en de Malaga. De Marbella zit in de kleine klasse, de Ibiza in de kleine middenklasse, de Ronda in de middenklasse en de Malaga in de ruime middenklasse. De Marbella is er in 3-deurs met één motor, de Ibiza in 3- en 5-deurs en 4 motorversies, de Ronda in 5-deurs en 3 motorversies, de Malaga in 4- deurs met koffer en 3 motorversies. Van de Marbella (de Van en de Terra) en de Ibiza (de Van) zyn bedrijfs- oftewel grijs- kentekenuitvoeringen leverbaar. IJ Skoda wijzigt er niet veel, waardoor het merk laag en dus betaalbaar lijft!" De serie omvat de 105-, 120- en 130-modellen. De Skoda 105-serie is veel meer dan een instapmodel of zogenaamd showroomlokker. Meer dan 40% van de kopers van een nieuwe Skoda is dik tevreden met de unieke Skoda-kwaliteiten in de 105-serie. Voor een schappelijke aanschafprijs krijgt de Skoda 105-koper een flinke ruime auto van 4.20 meter lang, 1.61 meter breed, 1.40 meter 1 hoog en een gewicht van rond 900 kg. Beslist geen miniatuurauto. De vormgeving komt uit een toonaangevende Italiaanse studio en in het interieur staan royale stoelen met een overvloed aan been- en hoofdruimte. De 105 is er in S en L en heeft een 1046 cc 34 kW/46 PK motor, hij is er rond de 10 mille. De Skoda 120 L en 130 L zijn bestemd voor die rijders die op meer motorvermogen prijs stellen. De 120 L is uitgerust met een viercilindermotor van 1174 cm3 en een vermogen van 38,3 kW (52 DIN-pk) bij 5000 t/min. Slag en boring zijn beide 72 mm. Dit „vierkante" karakteristiek komt tot uiting in het mooie rondlopen bij alle toerentallen. De lichte koppeling en schakeling van de Skoda's nodigt uit tot een vlotte rijstijl. De 130 L is uitgerust met de nieuwe korteslagmotor van 45,2 kW (61,5 DIN-pk) uit 1289 cm3. Samen met de vijfversnellingsbak zijn hiermee kruissnelheden mogelijk, die eigenlijk alleen op de Duitse autobanen toegestaan zijn. De vijfversnellingsbak is vanaf de RAI 1987 ook verkrijgbaar op de 120 L. De Skoda 130 R (van 'Rapid') Coupé biedt alle luxe van de 130 GL vierdeurs sedan, maar door de lagere luchtweerstand en iets minder gewicht nog hogere prestaties. Skoda-rijders, die in de regel toch alleen of hooguit met z'n tweeën rijden, profiteren van de nog makkelijker in- en uitstap van de grote deuren van de Coupé. s AUDI toont op de personenauto- Rai uiteraard haar nieuwe Audi 80-serie, de fraaie gestroomlijnde middenklasse limousine van Audi. De 80 werd net geen Auto van 't Jaar, maar kreeg wel vele andere prijzen, zoals het Gouden Stuur. Van die nieuwe Audi 80 zal ook de nieuwe 90 worden afgeleid, vooralsnog zal deze nieuwe 90 niet de Rai halen. De nieuwe 80 heeft heel wat stof doen opwaaien. Niet alleen zijn gewaagde styling, maar evenzeer zijn volledig verzinkte carrosserie vormen trends, waarvan de concurrentie nog niet weet hoe ze die kan bijhouden. De nieuwe Audi 80 is een vierdeurs Sedan, die dankzij een uitgesproken aërodynamische styling een Cw- waarde heeft bereikt van slechts 0.29. Deze lage waarde levert veel zuinigheid en weinig windgeruis op, zonder nadelige gevolgen voor de royale binnenruimte. De koffer heeft wel moeten inleveren. De nieuwe Audi 80 wordt geleverd met benzinemotoren die respectievelijk 55,65 en 83 kW leveren. De dieselmotor biedt 40 kW en de turbodiesel komt -dankzij de toepassing van een intercooler- tot 59 kW. Alle zijn ze te combineren met verschilleride handgeschakelde versnellingsbak en met automatische transmissie. Verschillende standaard uitrustingsniveau's kent men bij de Audi 80 modellen niet meer, waardoor de type-aanduidingen zijn vervallen. Wat de koper aan extra's wil, kan hij aan zijn Audi- dealer opgeven. Hij krijgt dan een auto waarin al zijn persoonlijke wensen zijn gerealiseerd. Uiteraard is de nieuwe Audi 80 leverbaar met vierwielaandrijving: de 1.9 E (83kW) kan namelijk in een quattroversie worden verkregen. Verder op de Rai de overige Audi modellen, helaas niet de 90, maar wel de 100, de 200 en de sportieve versies de Coupé en de Quattro. De Audi 100 kent twee uitvoeringen, de zeer representatieve en zakelijke vierdeurs Sedan en de vijfdeurs Avant, een rank gelijnde stationwagen die niet alleen zakelijk representatief is maar tegelijkertijd een uitgesproken sportieve uitstraling heeft. Elk model dat als vierdeurs wordt aangeboden, is ook in een Avant-versie leverbaar. Motorisch heeft de Audi 100 rijder de keus uit benzineversies van 65, 83, 100 en 121 kW en uit twee dieselmotoren van 51 kW en 64 kW (met turbocompressor). De 64 kW benzinemotor heeft vier cilinders. UZUKI brengt op de Rai haar bekende programma, een programma da' in korte tijd voor geweldige verkopen heeft gezorgd. Suzuki is vanaf 1980 omhoog geklommen in Nederland en zal dat zeker blijven doen. Verantwoordelijk voor het succes zijn vooral de kleine klasse en kleine DACIA heeft niet veel nieuws te melden op de Rai, het merk gaat gewoon met haar bekende programma door. Dacia is een Roemeens, dus Oost-Europees merk. Uit die landen komen nog steeds geen moderne auto's, ook Dacia is dat niet. Het is een kopie van de Renault 12, een bekende maar wat bejaarde auto dus, maar het voordeel dat hij goedkoop is. Dacia wordt gemaakt in de Roemeense staatsautomobielfabriek te Pitesti. Daar wordt naast Dacia ook de Oltcit en de Aro gemaakt. De laatste is een 4x4 terreinwagen, die ook in Nederland leverbaar is. De Aro wordt net als de Dacia geöiporteerd, door Primacar BV te Prinsenbeek. De Dacia is meer de echte personenauto, het is het evenbeeld van de destijds zo getrouwe Renault 12. De Dacia is dus een Frans comfortabele wagen, soepel geveerd en met comfortabele stoelen. Aan het uiterlijk is eigenlijk niet zoveel gewijzigd, alleen de voor- en achterzijde zijn wat gewijzigd t.o.v. de Renault 12 destijds. De Dacia is er als 1210 met de keuze uit een 1178 cc of 1289 cc motor en als 1310 met 1397 cc motor, in de 1310 serie is er ook een combi. Een dieselmotor in de serie zit er aan te komen, er is ook een moderner en sportiever model, maar zoals bij al die landen duurt het heel lang eer zoiets naar het Westen komt. middenklasse modellen de Suzuki Alto, en Suzuki Swift. Maar ook de Suzuki 4x4 is populair evenals de minibussen de Suzuki Carry's. De Suzuki Alto heeft met zijn aërodynamische belijning en grote glasoppervlak een zeer eigentijds uiterlijk met daarbij een rijk uitrustingsniveau, gecombineerd met lage gebruiks- en onderhoudskosten en aantrekkelijke aanschafprijzen. De auto is voorzien van een dwarsgeplaatste vloeistofgekoelde driecilinder-in-lijn motor met een cilinderinhoud van 796 cm3. Deze 'driepitter' neemt genoegen met normale ongelode benzine, waar hij bijzonder zuinig mee omspringt. Het leveringsprogramma van de Alto omvat naast een 3-deurs standaard, ook een 3-deurs en 5- deurs GL uitvoering. In september 1986 introduceerde Suzuki een totaal vernieuwde Swift-serie met maar liefst vijftien verschillende uitvoeringen waaronder een Swift GTi met een 1.3 liter twin-cam 16 kleppen motor. De Swift staat bekend om zijn uitstekende rijprestaties, gekoppeld aan een gunstig brandstofverbruik en lage onderhoudskosten. De handelbaarheid van de Swift en het bedieningsgemak voor de bestuurder krijgen een extra dimensie door de praktische vormgeving, het fraaie goed doordachte instrumentenpaneel en het prettig in de hand liggende stuurwiel. De Swift toont aan dat een auto met bescheiden buitenafmetingen ook een ruim interieur kan hebben en daardoor bij uitstek geschikt is als gezinsauto. De Swift 1.0 en 1.0 GL- uitvoeringen beschikken over een 993 cm3 driecilinder-in-lijn motor met een topsnelheid van zo'n 145 km/uur. De Swift 1.3 GL en 1.3 GLX uitvoeringen zijn uitgerust met een viercilinder-in-lijn motor met een cilinderinhoud van 1324 cm3, waarmee zeer rap een topsnelheid van zo'n 165 km/uur bereikt kan worden. De Suzuki 4x4 SJ's zijn niet meer weg te denken van de weg en uit het terrein. Met de komst van de SJ413, als uitbreiding op de reeds bekende SJ410, biedt Suzuki een ruime keuze voor iedere 4x4-rijder. o.a.: Ford Fiesta 1000 Bravo 1982 11.500.- Ford Fiesta 1100 Festival 1986 16.500.- Ford Escort 1600 GL 5-drs 1981 11.500.- Ford Escort 1300 Laser 5-drs 1985 18.500.- Ford Escort 1100 Laser 1984 15.750.- Ford Escort 1300 Laser 3-drs 1985 18.500.- Ford Escort 1600 Bravo 1983 15.750.- Ford Escort 1600 automaat, 5-drs 1983 17.500.- Ford Escort 1300 Bravo 1983 15.750.- Ford Escort 1300 Bravo 1984 1 7.500.- Ford Escort 1300 L 1981 11.750.- Ford Escort 1300 L 1982 12.650.- Ford Escort 1100 Laser dec. 1983 13.850.- Ford Escort 1600 Stationcar 1984 19.500.- Ford Escort 1300 Laser 1984 16.750.- Ford Orion Diesel 1985 19.500.- Ford Escort 1100 Laser 1986 18.750.- Ford Sierra 1600 L 5-drs 1983 17.500.- Ford Sierra 2000 GL 5-drs. 1983 17.500.- Ford Sierra 1600 L Station 1984 19.800.- Ford Sierra 1800 Laser 5-drs 1985 22.500.- Ford Sierra 1600 Laser 3-drs 1984 21.000.- Ford Sierra 1800 Laser 3-drs. 1986 24.500.- Ford Escort 1300 L 3-drs 1980 9.850.- Ford Taunus 1600 L 1980 4.850.- Ford Granada 23 L 1978 3.500.- Citroën 2CV6 1981 6.250.- Fiat Ritmo Diesel 1980 4.750.- BMW 318 1979 9.500.- Opel Corsa TR 1985 14.500.- VW Jetta 1980 9.000.- VW Golf 1300 1983 13.500.- Renault 11 GTL 1985 18.500.- Austin Allegro 1980 4.750.- Fiat Ritmo 60 L 1986 13.500.- Mazda 626 Coupé 1985 21.500.- Let op, in de showroom altijd speciale voordeelaanbiedingen. Vraag het onze verkopers. - Inruil geen probleem, financiering mogelijk. Galant 1600 GL ....1984 63.000 km Lancer 1600 GSR '82 40.000 km Lancer 1400 GL '80 80.000 km Lancer 1400 GL LPG '81 110.000 km Lancer 1400 GL 2-drs '80 70.000 km Lancer 1200 GL 2-drs 79 82.000 km Colt 1400 GLX '81 90.000 km Colt 1200 GL '82 65.000 km L 300 chass. cabine '84 40.000 km Daihatsu 1000 Bestel '85 6.000 km Golf 1100 VAN '82 65.000 km Peugeot 505 GR '81 107.000 km Zastava Yugo 45 '83 75.000 km Mercurlusweg 29 01184-19051 - 01103-2587 IN Audi 100 cc diesel grijs met1983 Alfa Romeo Giulietta 2 Itr. LPG, zilver met1983 Ford Taunus 2-drs., zilver1980 Ford Escort 1.3 L 2-drs, rood1979 Ford Escort 1600 L Bravo, 4-drs, zwart Ipg1985 Ford Escort 1600 Ghia, groen metallic1978 Honda Civic 5-drs. bruin metaug. 1983 Mercedes 230 B groen1977 Mercedes 300 D petrol blauw metallic1980 Mercedes 230 CE Coupé groen metallic1981 Mitsubishi Sapporo GSR zilver1978 Mitsubishi Galant 2300 TD, blauw metallic1984 Nissan Cherry DX blauw metallic1985 Opel Kadett Coupé rood1977 Opel Rekord 2.3 D stationcar, blauw1984 Opel Ascona 2.0 D 2-drs. blauw met1980 Peugeot 505 GR autom., goud met. LPG1981 Suzuki Alto 3-drs. beige1984 Renault 5 TL 3-drs., blauw1983 Toyota Corolla 1800 DX Diesel. 5-drs, stat.car, roodnov.1983 VW Golf GLD rood1977 VW Golf CD 3-drs. blauw1984 VW Jetta LS 2-drs. groen met1980 VW Golf CL 5-drs. blauw met1984 Isuzu Trooper DLX diesel turbo wit1985 BEDRIJFSWAGENS VW Transporter B Pick-Up enkel cab. groen1983 VW Transporter Pick Up dubbele cab., diesel, geel 1981 VW Transporter gesl. bestel, diesel, blauw1981 Mercedes 307 Diesel, wit gesl. bestel1979 Suzuki Carry, gesl. bestel, wit1981 2x Ford Escort 1300 VAN, beigenov.1982 Volvo 245 L 5-drs., rood Van LPG onderb. nwe motor1982 Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 gUZUKll

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 17