H
Marbella trekpleister van Seat
Audi 80 trekpleister Rai
Suzuki klimt
omhoog
MITSUBISHI
AUTOBEDRIJF BRITANNIA
Mazda met aantal
exclusieve primeurs
Dacia gaat door
ALS HET TANKJE MAAR VOL IS.
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V.
Skoda blijft betaalbaar
Het Mazda
programma
programma
fff RUTOBEDRIJF JDD55E
TRAMPER - VLISSINGEN
OCCASIONS MET BOVAG
GARANTIEBEWIJS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1987
Het is nu de tijd om
te gaan kijken naar gebruikte
een wagen
DOOR DE VELE NIEUW AFGELEVERDE AUTO'S.
NU HET GROOTSTE AANBOD GEBRUIKTE AUTO'S
Inruil en financiering mogelijk
ciloeujEC êo ulissincen TEL: OllBH-IRHEO
Fiat staat op de Rai met een serie exclusieve aanbiedingen w.o. Fiat Panda CL, Uno
en Ritmo Silver en de Regata Quarso. Ook de nieuwe Uno 75 inj. met kataiisator
wordt daar gepresenteerd.
Wij kunnen een beperkt aantal van deze exclusieve Fiats aanbieden.
Voor inlichtingen:
Industrieweg 19 Vlissingen
317
De Mazda 323 Hatchback.
ET Japanse merk
Mazda komt met een
aantal Europese
primeurs op de Rai namelijk
de nieuwe 929 en de RX-7
Turbo u. Het zijn echter wel
auto's in de exclusieve
klasse, de 929 is Mazda's
footste limousine en de
X-7 Mazda's sportwagen,
beide liggen ook in de
hogere prijsklasse.
Mazda gokt kennelijk met deze
wagens ook op een exclusief
publiek, de introductie aan het
publiek via de pers vindt ook op
bescheiden exclusieve schaal plaats.
Het zijn ook geen wagens waar je er
veel van verkoopt.
De Mazda RX-7 gelijkt als
sportwagen veel op de Porsche en
dan moet dus een keuze gemaakt
worden tussen origineel of namaak.
De RX-7 ligt t.o.v. de Porsche wel
wat gunstiger in prijs, hij is er met
twee schijfs rolatiemotor 2 x 654 cc
in injectieversie met 110 kW/150 pk
en vanaf de Rai dus ook met Turbo
met 133 kW/180 pk.
De Mazda 929 is de grote limousine
in de hogere klasse maar ookdaarin
scoren de Japanners niet echt goed.
De 929 is vernieuwd, de 626 heeft
daarvoor duidelijk model gestaan,
technisch is er een nieuw onderstel
en nieuwe motoren, 2184 cc in
carburatie 115 pk en injectie 136
pk, en 2954 cc V6 met 190 pk.
Zeer goed verkopen doen de andere
modellen van Mazda de 323 en 626
die uiteraard ook op de Rai te zien
zijn. De 323 is er in 3- en 5-deurs
hatchback, in 4-deurs sedan en 3-
en 5-deurs stationcar of estate. Ze
zijn er in L, LX en GLX en met 1.1
1.3 en 1.5 benzine- en 1.7
dieselmotor.
Ook zijn er twee sportieve versies,
de GTX met 1.6 injectiemotor en de
Formule 4 met 1.6i, 16V motor en
4 x 4. De 626 is er in sedan,
hatchback en coupé, het is een veel
gevraagde serie, ook bij fleetowners
Mazda kent in haar
programma een eenvoudige
telling, vergelijkbaar met
BMW, Aufï e.d. Bij Mazda is
het de 323, de 626 en de 929,
in de sportwagenklasse kent
men dan de RX-7 en in de
bedrijfswagen de E-serie. Wel
zijn er per serie vele typen, de
323 kent zo'n 40 versies in 6
motortypes. De 626 zo'n 30
versies in 4 motortypes en tot
slot de 929 zo'n 10 vesies in 3
motortypen. De RX-7 is door
de uitbreiding met een turbo
ook in 2 motortypen
leverbaar.
en leasemaatschappij.
In motoren zien we even 1.6 en 2.0
liter benzinemotor, 2.0 liter
injectiemotor, 2.0i met katalysator
en de 2.0 liter diesel in vier- of
vijfversnellingen of automaat. Tot
slot bij Mazda op de RAI de E 2000
bedrijfs/bestelwagen die ook als
personenbus is uitgerust in zowel
2WD als 4Wd. De 4 x 4 is
uitzonderlijk, motorisch is hij gelijk
aan de tweewielen-aangedreven
modellen met een 1998 cm3
viercilinder benzinemotor van 65
kW/88 pk bij 5000 tpm en 154 Nm
bij 2800 tmp. Ook de
handgeschakelde
vijfversnellingsbak is identiek aan
de overige modellen. Echter deze is
gekoppeld dan een
tussendifferentieel, dat de kracht
van de motor behalve naar de
achterwielen, indien gewenst ook
via een brede kettingband naar de
voorwielen brengt.
Behalve de keuze tussen achter, en
vierwielaandrijving beschikt dit
diffenrentieel ook over een hoge en
lage gearing, welke laatste
mogelijkheid verdubbelde tractie
geeft in zware
terreinomstandigheden.
SEAT brengt voor het
eerst op de Rai een
stand onder de vlag
van Pon Car, de nieuwe
importeur de Pon Holding
die ook het importeurschap
van VW, Audi en Porsche
onder zijn hoede heeft. Seat
zelf is overigens ook
eigendom van Volkswagen
V.A.G.
Toch blijven de zaken, ook op de
RAI, duidelijk gescheiden, Seat
heeft een eigen stand met de eigen
modellen de Marbella, de Ibiza, de
Ronda en de Malaga.
De Marbella is het nieuwste model
en daardoor de grote trekpleister,
het is ook het voordeligste model en
zit in de enorm populaire kleine
klasse. De Marbella is een afgeleide
van de Fiat Panda (Seat hoorde
vroeger bij Fiat). Hij is echter op
een groot aantal punten gewijzigd
en ziet er moderner en
gestroomlijnder uit. Hij is er in drie
versies, L, GL en GLX, allen met
dezelfde 903 cc 29 kW/40 PK
motor.
Het is een zeer aantrekkelijke auto
vooral ook door zijn zeer
aantrekkelijke prijs (onder de 12
mille). Wat prijzen aangaan weet
Seat toch wel goed te scoren, de
popualire Ibiza in de eveneens
popualaire middenklasse is er in 3-
deurs onder de 15 en in 5-deurs
onder de 16 mille. Die 5-deurs is de
meest nieuwe versie, met zijn komst
is overigens de gehele serie
gemoderniseerd.
De Ibiza is leverbaar met diverse
systeem Porsche motoren, in 900,
1200 en 1500 cc benzine en 1700 cc
diesel, in de loop van dit jaar komt
er ook een sportieve injectieversie.
Overigens is de Ibiza en later dit
jaar ook de Marbella er in Van, bij
Seat Dos genaamd, grijs-kenteken
uitvoering. Uiteraard zijn die
modellen nog goedkoper. Het Seat
gamma wordt gecompleteerd met
de Ronda, een 5-deurs hatchback
la Fiat Ritmo en de Malaga, een 4-
deurs sedan a la Fiat Regata. Ook
zij hebben systeem Porsche
motoren in 1.2 en 1.5 benzine en 1.7
diesel en ook hier zijn de prijzen
scherp, de voordeligste Ronda rond
de 16, de voordeligste Malaga rond
de 18 mille. Uiteraard kunnen alle
Seat modellen geleverd worden met
kataiisator en dus schone motoren.
Seat ziet de toekomst weer zonnig
tegemoet, vorig jaar was het wat
moeilijk door het uitvallen van de
Fura, de Marbella is daar nu voor
in de plaats gekomen en men
verwacht er in 1987 zo'n 3000 van
te verkopen. Ook verwacht men in
de Ibiza met nu 3- en 5-deuren meer
te doen, zodat het totale aantal
verkopen in 1987 de 9000 zal
passeren.
Het Seat-programma kent 4
modellen: de Marbella, de
Ibiza, de Ronda en de Malaga.
De Marbella zit in de kleine
klasse, de Ibiza in de kleine
middenklasse, de Ronda in de
middenklasse en de Malaga in
de ruime middenklasse.
De Marbella is er in 3-deurs
met één motor, de Ibiza in 3-
en 5-deurs en 4 motorversies,
de Ronda in 5-deurs en 3
motorversies, de Malaga in 4-
deurs met koffer en 3
motorversies. Van de
Marbella (de Van en de
Terra) en de Ibiza (de Van)
zyn bedrijfs- oftewel grijs-
kentekenuitvoeringen
leverbaar.
IJ Skoda wijzigt er
niet veel, waardoor
het merk laag
en dus betaalbaar
lijft!" De serie omvat de
105-, 120- en 130-modellen.
De Skoda 105-serie is veel meer
dan een instapmodel of
zogenaamd showroomlokker.
Meer dan 40% van de kopers van
een nieuwe Skoda is dik tevreden
met de unieke Skoda-kwaliteiten
in de 105-serie. Voor een
schappelijke aanschafprijs krijgt
de Skoda 105-koper een flinke
ruime auto van 4.20 meter lang,
1.61 meter breed, 1.40 meter
1 hoog en een gewicht van rond 900
kg. Beslist geen miniatuurauto.
De vormgeving komt uit een
toonaangevende Italiaanse studio
en in het interieur staan royale
stoelen met een overvloed aan
been- en hoofdruimte. De 105 is
er in S en L en heeft een 1046 cc
34 kW/46 PK motor, hij is er
rond de 10 mille.
De Skoda 120 L en 130 L zijn
bestemd voor die rijders die op
meer motorvermogen prijs
stellen. De 120 L is uitgerust met
een viercilindermotor van 1174
cm3 en een vermogen van 38,3
kW (52 DIN-pk) bij 5000 t/min.
Slag en boring zijn beide 72 mm.
Dit „vierkante" karakteristiek
komt tot uiting in het mooie
rondlopen bij alle toerentallen.
De lichte koppeling en
schakeling van de Skoda's nodigt
uit tot een vlotte rijstijl.
De 130 L is uitgerust met de
nieuwe korteslagmotor van 45,2
kW (61,5 DIN-pk) uit 1289 cm3.
Samen met de vijfversnellingsbak
zijn hiermee kruissnelheden
mogelijk, die eigenlijk alleen op
de Duitse autobanen toegestaan
zijn. De vijfversnellingsbak is
vanaf de RAI 1987 ook
verkrijgbaar op de 120 L. De
Skoda 130 R (van 'Rapid')
Coupé biedt alle luxe van de 130
GL vierdeurs sedan, maar door
de lagere luchtweerstand en iets
minder gewicht nog hogere
prestaties. Skoda-rijders, die in
de regel toch alleen of hooguit
met z'n tweeën rijden, profiteren
van de nog makkelijker in- en
uitstap van de grote deuren van
de Coupé.
s
AUDI toont op de
personenauto- Rai
uiteraard haar nieuwe
Audi 80-serie, de fraaie
gestroomlijnde
middenklasse limousine van
Audi. De 80 werd net geen
Auto van 't Jaar, maar kreeg
wel vele andere prijzen,
zoals het Gouden Stuur.
Van die nieuwe Audi 80 zal ook de
nieuwe 90 worden afgeleid,
vooralsnog zal deze nieuwe 90 niet
de Rai halen.
De nieuwe 80 heeft heel wat stof
doen opwaaien. Niet alleen zijn
gewaagde styling, maar evenzeer
zijn volledig verzinkte carrosserie
vormen trends, waarvan de
concurrentie nog niet weet hoe ze
die kan bijhouden.
De nieuwe Audi 80 is een vierdeurs
Sedan, die dankzij een uitgesproken
aërodynamische styling een Cw-
waarde heeft bereikt van slechts
0.29. Deze lage waarde levert veel
zuinigheid en weinig windgeruis op,
zonder nadelige gevolgen voor de
royale binnenruimte. De koffer
heeft wel moeten inleveren.
De nieuwe Audi 80 wordt geleverd
met benzinemotoren die
respectievelijk 55,65 en 83 kW
leveren. De dieselmotor biedt 40
kW en de turbodiesel komt -dankzij
de toepassing van een intercooler-
tot 59 kW. Alle zijn ze te
combineren met verschilleride
handgeschakelde versnellingsbak en
met automatische transmissie.
Verschillende standaard
uitrustingsniveau's kent men bij de
Audi 80 modellen niet meer,
waardoor de type-aanduidingen
zijn vervallen. Wat de koper aan
extra's wil, kan hij aan zijn Audi-
dealer opgeven. Hij krijgt dan een
auto waarin al zijn persoonlijke
wensen zijn gerealiseerd. Uiteraard
is de nieuwe Audi 80 leverbaar met
vierwielaandrijving: de 1.9 E
(83kW) kan namelijk in een
quattroversie worden verkregen.
Verder op de Rai de overige Audi
modellen, helaas niet de 90, maar
wel de 100, de 200 en de sportieve
versies de Coupé en de Quattro. De
Audi 100 kent twee uitvoeringen, de
zeer representatieve en zakelijke
vierdeurs Sedan en de vijfdeurs
Avant, een rank gelijnde
stationwagen die niet alleen zakelijk
representatief is maar tegelijkertijd
een uitgesproken sportieve
uitstraling heeft. Elk model dat als
vierdeurs wordt aangeboden, is ook
in een Avant-versie leverbaar.
Motorisch heeft de Audi 100 rijder
de keus uit benzineversies van 65,
83, 100 en 121 kW en uit twee
dieselmotoren van 51 kW en 64 kW
(met turbocompressor). De 64 kW
benzinemotor heeft vier cilinders.
UZUKI brengt op de
Rai haar bekende
programma, een
programma da' in korte tijd
voor geweldige verkopen
heeft gezorgd. Suzuki is
vanaf 1980 omhoog
geklommen in Nederland en
zal dat zeker blijven doen.
Verantwoordelijk voor het succes
zijn vooral de kleine klasse en kleine
DACIA heeft niet veel nieuws te melden op de Rai, het merk
gaat gewoon met haar bekende programma door. Dacia is
een Roemeens, dus Oost-Europees merk. Uit die landen
komen nog steeds geen moderne auto's, ook Dacia is dat niet. Het
is een kopie van de Renault 12, een bekende maar wat bejaarde
auto dus, maar het voordeel dat hij goedkoop is.
Dacia wordt gemaakt in de Roemeense staatsautomobielfabriek te
Pitesti. Daar wordt naast Dacia ook de Oltcit en de Aro gemaakt.
De laatste is een 4x4 terreinwagen, die ook in Nederland leverbaar
is. De Aro wordt net als de Dacia geöiporteerd, door Primacar BV
te Prinsenbeek.
De Dacia is meer de echte personenauto, het is het evenbeeld van
de destijds zo getrouwe Renault 12. De Dacia is dus een Frans
comfortabele wagen, soepel geveerd en met comfortabele stoelen.
Aan het uiterlijk is eigenlijk niet zoveel gewijzigd, alleen de voor-
en achterzijde zijn wat gewijzigd t.o.v. de Renault 12 destijds. De
Dacia is er als 1210 met de keuze uit een 1178 cc of 1289 cc motor
en als 1310 met 1397 cc motor, in de 1310 serie is er ook een combi.
Een dieselmotor in de serie zit er aan te komen, er is ook een
moderner en sportiever model, maar zoals bij al die landen duurt
het heel lang eer zoiets naar het Westen komt.
middenklasse modellen de Suzuki
Alto, en Suzuki Swift. Maar ook de
Suzuki 4x4 is populair evenals de
minibussen de Suzuki Carry's.
De Suzuki Alto heeft met zijn
aërodynamische belijning en grote
glasoppervlak een zeer eigentijds
uiterlijk met daarbij een rijk
uitrustingsniveau, gecombineerd
met lage gebruiks- en
onderhoudskosten en
aantrekkelijke aanschafprijzen.
De auto is voorzien van een
dwarsgeplaatste vloeistofgekoelde
driecilinder-in-lijn motor met een
cilinderinhoud van 796 cm3. Deze
'driepitter' neemt genoegen met
normale ongelode benzine, waar hij
bijzonder zuinig mee omspringt.
Het leveringsprogramma van de
Alto omvat naast een 3-deurs
standaard, ook een 3-deurs en 5-
deurs GL uitvoering. In september
1986 introduceerde Suzuki een
totaal vernieuwde Swift-serie met
maar liefst vijftien verschillende
uitvoeringen waaronder een Swift
GTi met een 1.3 liter twin-cam 16
kleppen motor.
De Swift staat bekend om zijn
uitstekende rijprestaties, gekoppeld
aan een gunstig brandstofverbruik
en lage onderhoudskosten. De
handelbaarheid van de Swift en het
bedieningsgemak voor de
bestuurder krijgen een extra
dimensie door de praktische
vormgeving, het fraaie goed
doordachte instrumentenpaneel en
het prettig in de hand liggende
stuurwiel. De Swift toont aan dat
een auto met bescheiden
buitenafmetingen ook een ruim
interieur kan hebben en daardoor
bij uitstek geschikt is als gezinsauto.
De Swift 1.0 en 1.0 GL-
uitvoeringen beschikken over een
993 cm3 driecilinder-in-lijn motor
met een topsnelheid van zo'n 145
km/uur. De Swift 1.3 GL en 1.3
GLX uitvoeringen zijn uitgerust
met een viercilinder-in-lijn motor
met een cilinderinhoud van 1324
cm3, waarmee zeer rap een
topsnelheid van zo'n 165 km/uur
bereikt kan worden.
De Suzuki 4x4 SJ's zijn niet meer
weg te denken van de weg en uit het
terrein. Met de komst van de SJ413,
als uitbreiding op de reeds bekende
SJ410, biedt Suzuki een ruime
keuze voor iedere 4x4-rijder.
o.a.: Ford Fiesta
1000 Bravo
1982
11.500.-
Ford Fiesta
1100 Festival
1986
16.500.-
Ford Escort
1600 GL 5-drs
1981
11.500.-
Ford Escort
1300 Laser 5-drs
1985
18.500.-
Ford Escort
1100 Laser
1984
15.750.-
Ford Escort
1300 Laser 3-drs
1985
18.500.-
Ford Escort
1600 Bravo
1983
15.750.-
Ford Escort
1600 automaat, 5-drs
1983
17.500.-
Ford Escort
1300 Bravo
1983
15.750.-
Ford Escort
1300 Bravo
1984
1 7.500.-
Ford Escort
1300 L
1981
11.750.-
Ford Escort
1300 L
1982
12.650.-
Ford Escort
1100 Laser
dec. 1983
13.850.-
Ford Escort
1600 Stationcar
1984
19.500.-
Ford Escort
1300 Laser
1984
16.750.-
Ford Orion
Diesel
1985
19.500.-
Ford Escort
1100 Laser
1986
18.750.-
Ford Sierra
1600 L 5-drs
1983
17.500.-
Ford Sierra
2000 GL 5-drs.
1983
17.500.-
Ford Sierra
1600 L Station
1984
19.800.-
Ford Sierra
1800 Laser 5-drs
1985
22.500.-
Ford Sierra
1600 Laser 3-drs
1984
21.000.-
Ford Sierra
1800 Laser 3-drs.
1986
24.500.-
Ford Escort
1300 L 3-drs
1980
9.850.-
Ford Taunus
1600 L
1980
4.850.-
Ford Granada
23 L
1978
3.500.-
Citroën 2CV6
1981
6.250.-
Fiat Ritmo
Diesel
1980
4.750.-
BMW 318
1979
9.500.-
Opel Corsa
TR
1985
14.500.-
VW Jetta
1980
9.000.-
VW Golf
1300
1983
13.500.-
Renault 11
GTL
1985
18.500.-
Austin Allegro
1980
4.750.-
Fiat Ritmo
60 L
1986
13.500.-
Mazda 626
Coupé
1985
21.500.-
Let op, in de showroom altijd speciale voordeelaanbiedingen.
Vraag het onze verkopers. - Inruil geen probleem, financiering mogelijk.
Galant 1600 GL
....1984
63.000
km
Lancer 1600 GSR
'82
40.000
km
Lancer 1400 GL
'80
80.000
km
Lancer 1400 GL LPG
'81
110.000
km
Lancer 1400 GL 2-drs
'80
70.000
km
Lancer 1200 GL 2-drs
79
82.000
km
Colt 1400 GLX
'81
90.000
km
Colt 1200 GL
'82
65.000
km
L 300 chass. cabine
'84
40.000
km
Daihatsu 1000 Bestel
'85
6.000
km
Golf 1100 VAN
'82
65.000
km
Peugeot 505 GR
'81
107.000
km
Zastava Yugo 45
'83
75.000
km
Mercurlusweg 29
01184-19051 - 01103-2587
IN
Audi 100 cc diesel grijs met1983
Alfa Romeo Giulietta 2 Itr. LPG, zilver met1983
Ford Taunus 2-drs., zilver1980
Ford Escort 1.3 L 2-drs, rood1979
Ford Escort 1600 L Bravo, 4-drs, zwart Ipg1985
Ford Escort 1600 Ghia, groen metallic1978
Honda Civic 5-drs. bruin metaug. 1983
Mercedes 230 B groen1977
Mercedes 300 D petrol blauw metallic1980
Mercedes 230 CE Coupé groen metallic1981
Mitsubishi Sapporo GSR zilver1978
Mitsubishi Galant 2300 TD, blauw metallic1984
Nissan Cherry DX blauw metallic1985
Opel Kadett Coupé rood1977
Opel Rekord 2.3 D stationcar, blauw1984
Opel Ascona 2.0 D 2-drs. blauw met1980
Peugeot 505 GR autom., goud met. LPG1981
Suzuki Alto 3-drs. beige1984
Renault 5 TL 3-drs., blauw1983
Toyota Corolla 1800 DX Diesel.
5-drs, stat.car, roodnov.1983
VW Golf GLD rood1977
VW Golf CD 3-drs. blauw1984
VW Jetta LS 2-drs. groen met1980
VW Golf CL 5-drs. blauw met1984
Isuzu Trooper DLX diesel turbo wit1985
BEDRIJFSWAGENS
VW Transporter B Pick-Up enkel cab. groen1983
VW Transporter Pick Up dubbele cab., diesel, geel 1981
VW Transporter gesl. bestel, diesel, blauw1981
Mercedes 307 Diesel, wit gesl. bestel1979
Suzuki Carry, gesl. bestel, wit1981
2x Ford Escort 1300 VAN, beigenov.1982
Volvo 245 L 5-drs., rood Van LPG onderb. nwe
motor1982
Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
gUZUKll