Nieuwe AX centraal bij Citroën
D
Honda brengt Legend
Austin legt accent op Rover
VWgaat erg sterk verder
r
9.850.-
3 GOEDHART
HANDIG ZIJN
EN T KOPPIE ERBIJ
KAN OOK
VANUIT EEN ROLSTOEL
AVOREDERLAND
Van 4 t/m 14 Februari
Gebruikte Ford Escort 10-daagse.
GRATIS
GRATIS.
OCCASIONS
Vraag nadere inlichtingen
roe i
Escorts met 1100 - 1300 en 1600 motor,
oil de in e0 ed uuss/noEn TELOIIBH-IRHED
Autobedrijf Berbo
Citroën-
programma
Het Honda programma
VW
Programma
Bijvoorbeeld: 1. een radio-cassettespeler met speakers geheel ingebouwd
of 2. een luxe Ghia grille in combinatie met luxe Ghia wieldeksels
of 3. een sportieve originele Ford achterspoiler
of 4. een grille met ingebouwde verstralers
of 5. een hele leuke flitsende striping
of 6. een reflecterende achterplaat met Escort opschrift.
AUTOBEDRIJF
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1987
312
Citroën BX
Koop binnen tien dagen een gebruikte Ford Escort en kies uw eigen accessoires geheel
Kies maar uit, zes mogelijkheden om uw Escort een eigen gezicht te geven helemaal
Inruilen is natuurlijk geen probleem, financieren altijd mogelijk.
vanaf
Wij verrichten APK- en
VVN-keuringen
AVO-Nederland bemid
delt bij en zoekt werk
voor mensen met een
handicap. Reeds 60 jaar.
Jaarlijks kunnen vele ge
handicapten zich via
AVO-Nederland maat
schappelijk ontplooien.
Bij een bedrijf of als star
tende ondernemer.
Daarnaast geeft AVO-
Nederland financiële
ondersteuning voor be
paalde aanpassingen, re
creatie en opleidingen.
Want AVO-Nederland
helpt waar wettelijke
voorzieningen écht te kort
schieten. Voor iedere ge
handicapte.
VERENIGING VOOR WELZIJN EN WERK
beschermvrouwe Postbus 850, 3800 AW Amersfoort
HM de Koningin Tel. 033-63 52 14. Giro 625000
Nu alle typen Honda's op de RAI stand 121
Daarna weer een heel jaar leverbaar bij autobedrijf
BERBO off. Honda-dealer
Gildeweg 15-21tel. 01184-10220, Vlissingen
Graag tot Ziens. M.A. Bouff
E nieuwe AX staat
centraal bij Citroën
op de RAI. Met de
komst naar de RAI is de
nieuwe AX nu ook in
Nederland leverbaar. Het is
een hatchbackachtiee kleine
middenklasser met deuren,
de lengte 3.50 meter, een
compacte auto met toch heel
redelijke binnenmaten al wil
Citroën zelf daar veel meer
instoppen dan erin kan.
Men spreekt van een 5-persoons
auto, wel met 4 volwassenen is het al
krap zat, het is ook niet nodig;
Citroën heeft zelf nog zat andere
modellen die volop ruimte bieden
zoals de populaire BX, de CX en
desnoods de Eend, de 2CV, die nog
steeds in het programma blijft, naast
de Axel en de Visa.
De nieuwe AX is een auto van de
nieuwe Citroën generatie, net als de
BX, namelijk gericht op een groot
publiek. Direct leverbaar zijn er
zeven versies: AX 10E, AX 10E.
Service: 954 cm 3-45 pk; AX 1 IE,
AX 11RE: 1124 cm 3-55 pk; AX
14TRS, AX 14TZS: 1360 cm 3-65
Tevens zaHn de loop van het jaar
de AX Sport verkrijgbaar worden,
uitgerust met een motor van 1294
cm 3-95 pk. Met een geringer
gewicht dan zijn concurrenten,
aërodynamisch en goed
gemotoriseerd, wordt de AX
gekenmerkt door een uitzonderlijk
laag verbruik: 4.1 liter benzine per
100 km bij 90 km/h; dit behoort tot
de laagste verbruiken die bij een
serie-auto werden verkregen.
Met de AX Sport lanceert Citroën
een volwassen compacte
sportwagen. Van 0-100 in 9.2
seconden en 186 km/h topsnelheid
De Citroen AX 11 TRE.
en met een fantastische
gewicht/vermogensverhouding: 95
onstuimige paardekrachten voor
715 kg. Met een onafhankelijke,
versterkte wielophanging rondom,
een verlaagd zwaartepunt en een
verbazingwekkende CX-waarde,
biedt deze nieuwe bolide een
revolutionaire wegligging.
De BX is momenteel Citroëns
meest verkochte model. In
Nederland werden er in 1985 11.653
van verkocht, 1986 is uitgekomen
op ruim 18.000 stuks, een forse
stijging. Aan de buitenzijde
karakteriseren de nieuwe BX- en
zich door bredere voor- en
achterschermen, nieuwe clignoteurs
voor, grotere en meer bescherming
biedende schildbumpers voor en
achter.
Van binnen zijn zij uitgerust met
een nieuw dashboard waarin
opgenomen nieuwe
bedieningshandels die onder het
stuur zijn geplaatst (vervanging van
de satellieten), met automatische
uitschakeling van de clignoteurs.
een nieuw instrumentenpaneel met
ronde klokken en
alsmede
De
voordeurpanelen bevatten de
bedieningen van de elektrische (al
naar gelang de versies) en de
in bouwplaatsen voor de
luidsprekers.
IUI1UC MUKAC1I CU
transparantverlichting,
talrijke opbergruimten,
voordeurpanelen bevatti
Het Citroënprogramma is met
de komst van de nieuwe AX
zeer compleet, wellicht wat
overcompleet, omdat de
modellen Axel, Visa en AX
elkaar toch enigszins
overlappen. Het programma
totaal luidt: (Special, Gub en
Charleston), de Axel in 2
versies o.a. motoren 652 cc,
1124 cc, 1360 cc, 1580 cc en
1790 cc, dan de AX in 7 met
de AX Sport 8 versies, de BX
in maar liefst 16 versies op
basis van 2 carrosserieën en 4
motortypen en tot slot de C
25, de bestelwagen die ook als
personenbus leverbaar is.
HONDA introduceert
op de Rat haar
topklasse limousine
de Legend. Dat is een
primeur voor het vasteland
van Europa, de Legend
stond eerder alleen in
Engeland tentoongesteld.
De Honda Legend ontstond uit
een ontwikkeling die werd
uitgevoerd in nauwe
samenwerking met de Austin
Rover Group. De onlangs
geïntroduceerde Rover 800-serie
is nauw verwant met de Honda
Legend. De relatie tussen deze
twee autofabrikanten is hierdoor
aanzienlijk intensiever geworden
dan voorheen het geval was.
Al enige jaren bouwt Austin
Rover in Engeland de Honda
Ballade onder eigen naam. De
gezamenlijke ontwikkeling van
de Honda Legend en diens
nevenmodel startte als 'Project
XX' in 1981. Hoewel de twee
modellèn onderhuids gedeeltelijk
identiek zijn, verschillen ze qua
uiterlijk. Bewust werd aan beide
zijden gestreefd naar het behoud
van de eigen identiteit. Naast de
samenwerking in de ontwikkeling
is er ook een duidelijke
samenwerking in de produktie.
Honda bouwt zowel Legends als
Rovers voor Japan en Azië en
Austin Rover produceert beide
versies voor de Europese markt.
De Legend kent alleen de 2493
cm3 V6-motor van Honda. Die
levert een maximaal vermogen
van 127 km/173 pk bij 6000
toeren en een maximaal koppel
van 217 Nm bij 5000 tpm. De
mengselvorming wordt verzorgd
door Honda's eigen elektronische
brandstof-injectiesysteem
'Programmed Fuel Injection'
(PFM-FI), dat in aangepaste
vorm ook wordt toegepast op de
Honda V6 formule 1-racemotor.
Uiteraard is op de Rai ook het
overige programma van de
Honda aanwezig bestaande uit
de Civic, de Integra, de Accord
met Aerodeck en dè Prelude.
De 2.0 liter 16 kleppen motor
voor de Accord Sedan is in feite
dezelfde motor als in de Prelude.
De motor is ontworpen met vier
kleppen per cilinder, 2
inlaatkleppen van 33 mm en 2
uitlaatkleppen van 28 mm. De
boring is 81 mm en de slag
uitzonderlijk lang: 95 mm.
Het voordeel van een lange slag
is dat dankzij de hoge
zuigersnelheid het vermogen ook
bij lage toerentallen zeer hoog is
en dat de motor zuiniger met
brandstof omspringt. Het
maximum vermogen is 101 kW
(137 pk) bij 6000 tpm. en het
maximaal koppel is 170 Nm (17,3
kgm) bij 500Ó tpm. 90% van de
maximum koppelwaarde is
beschikbaar tussen 2250 en 6250
tpm.
n 11 n 11111111111 i n 11 n inmiminne
Honda heeft haar
programma in Europa wat
beperkt, de modellen in de
kleine klasse zoals de
Honda Today en de Honda
City of Jazz Worden hier
niet meer geleverd.
Begonnen wordt met de
Civic, die is er in 3- en 5-
deurs en coupé, maar voor
elke versie is een apart
model. De 3-deurs heet
gewoon Civic, de 5-deurs is
een meer multifuctionele
auto en heet Civic Shuttle,
hij is er ook in 4x4, de
coupé, de enige met de 1.6i
16V motor heet Civic CRX.
1111 111111111111111111111111111111111111 |T
Na de Civic volgt de
Integra, één model met een
1.5 motor, dan volgt de
Accord in 2 modellen de
Sedan en de Hatchback die
heel apart Aerodeck heet.
Van de Accord is een coupé
afgeleid die ook weer een
aparte naam heeft gekregen,
de Prelude, hij is er met 1.8
en 2.0i 16V motor. Tot slot
is er dan het laatst
bijgekomen de Legend,
Honda's topklasse met 2.5
V6 motor.
AUSTIN Rover
Nederland
presenteert zich op
de Personenauto Rai met
het accent op de gewijzigde
Rover 200 modeljaar 1987
en de nieuwe Rover 800-
serie.
Het jaar 1986 is voor Austin
Rover Nederland een jaar
geweest van interne
aanpassingen, onder leiding van
de nieuwe direkteur, de heer
F.G.L. van Putten. Deze heeft
een driejarenplan ontwikkeld,
waarbij het streven is in 1987, het
tweede jaar, een groei van 25
procent in het aantal te verkopen
auto's te bewerkstelligen.
800-serie betreft blijft het streven
1.250 wagens te verkopen. Met
Voor wat de fonkelnieuwe Rover
reft blijf
te verki
200 getekende klantenorders die
de „jaargrens" overgingen, lijkt
dit aantal zeker reëel.
Ook de Rover 200-serie, die
aanzienlijk aangepast op de RAI
te zien is, deed het vorig jaar erg
goed. Er werd een omzetstijging
van 70 procent geregistreerd.
Verwacht wordt dat deze groei
dit jaar zal worden voortgezet.
De direkteur van Austin Rover
Nederland is van mening dat het
sterk verbeterde imago dat de
Rover ondervindt, kwalitatief zal
afstralen op de gehele
organisatie, die goede produkten
levert, maar nog altijd wordt
door een negatief
eld dat in vroegere jaren werd
geschapen. Tot de belang
op de stand zullen niet alleen de
Rover 800-serie en 200-serie
bijdragen, maar zeker ook een
nieuw Mini-model en de beide
GT-aktiemodellen van de Austin
Metro en Austin Meastro.
De Mini is nu 27jaar jong en
verheugt zich nog steeds in
voldoende belangstelling. De
reden is niet alleen die eeuwige
jeugd van de Mini', maar ook de
betrouwbaarheid en kwaliteit die
in de loop der jaren telkens in
positieve zin is aangepast. De
mini heeft geprofiteerd van de
produktierevolutie: CAD/CAM-
systemen worden in breed
verband toegepast;
automatisering en robotisering
regeren de produktietechnieken.
Weliswaar zijn deze systemen
opgezet voor de fabricage van
Metro, Maestro, Montego en
Rover, maar op allerlei gebieden
heeft de Mini hiervan kunnen
meeprofiteren.
VOLKSWAGEN toont
op de personenauto-
Rai haar gehele
programma, een compleet
en sterk programma, dat in
der loop er jaren zijn kracht
bewezen heeft. VW gaat in
1987 dan ook sterk verder.
VW heeft een bijzonder sterke troef,
het is het eerste merk dat in de hele
modelijn schone motoren heeft, dus
milieuvriendelijke auto's allen
uitgerust met katalisatoren. Dat is
goed voor de bomen en ossen, maar
ook voor de portemonnee, want
schone auto's zijn vanwege de
overheidskorting op de BVB
goedkoper. Verder gebruiken
katalisatorauto's loodvrije benzine,
dus onze normale of euro-super
benzine en dat scheelt ook weer
enkele centen per liter.
Maar uiteraard doet ook het VW-
programma mee aan het welslagen
van het merk. Koploper daarbij is
de Golf, het model gaat zijn
voorganger de VW-kever, evenaren.
De Golf is er in 3- en 5-deuren en
als cabriolet, de Golf is een
hatchbacktype, het sedantype van
de Golf heeft door zijn eigen
karakter een eigen naarm gekregen
en heet Jetta^
Ook de Jetta is enorm populair, en
is als 2- en 4-deurs leverbaar. Er is
voor de Golf en de Jetta een ruime
keuze uit motoren, in vermogen
oplopend van 40 tot 53,66, 79 en 95
kW. De laatste twee zijn de
motoren van de GTI en de
zestienkleppen GTI 16V, die in de
sportieve klasse de toon aangeven.
Bovendien zijn er nog twee
dieselmotoren van 40 en 51 kW. De
laatste is voorzien van een
turbocompressor. De relatief
kleinste en voordeligste VW is de
Polo, eveneens in vele versies
leverbaar, in carrosserievarianten
een 2- en 3-deurs en een coupé. In
motorversies een 1.0 en 1.3 benzine,
resp. 33 en 40 kW en sinds kort ook
een diesel, een 1.3 met 33 kW/45
Pk.
Volkswagen heeft een
compleet programma, zij
beweegt zich namelijk zowel
in de personenwagen- als
bedrijfswagensector. In de
personenautosfeer zien we de
Polo, Golf, Jetta, Passat en
Scirocco alswel de personen
VW-bussen.
In de bedrijfswagensfeer de
diverse Vans van Polo, Golf
en Passat, met in de Golf ook
de verhoogde series o.a de
Caddy en verder de bekende
VW-bussen, de Transporters
en de LT-serie.
In de Polo kent VW een 1.0
en 1.3 benzine- en IJ
dieselmotor, in de Golf en
Jetta een IJ, 1.6 en 1.8i (bij
Golf ook met 16V) benzine
en 1.6 Den 1.6TD
dieselmotor, de Passat heeft
een 1.6,1.8i, 2.0i en 2.2i
benzine- en 1.6 D en 1.6 TD
dieselmotor, de Scirocco een
1.8i en 1.8Ï-16V
benzinemotor.
J ts
SINDS 1910 VERTROUWD VAKMANSCHAP NET EVEN ANDERS
A
Audi 80 L diesel, groen met1981
Audj 80 CC diesel, bruin met, getint glas1985
Audi 80 1300 rood met1982
Audi 100 L diesel, groen1981
Audi 100 diesel, rood1983
Audi 100 Turbo diesel, blauw1985
VW Jetta 1.3 en 1.6 2-d. en 4-d1980 t/m 1983
VW Jetta C 1.3 2-d. en 4-d1984
VW Jetta diesel 2-d. en 4-d1982,1984 en 1985
VW Jetta CL 2-d. 1800 wit1985
VW Jetta CL 1.6 4-d. blauw en wit1984
VW Golf LX, bruin 38.000 km1983
VW Golf automatic, rood 13.000 km1983
VW Golf GTI, rood en grijs1980 en 1984
VW Golf C 1.31984 en 1985
VW Golf C diesel, blauw1984
VW Golf GL, grijs met1984
VW Golf C 1.6, 4-d., beige met1985
VW Passat C 1.6 div. uitv1983 en 1984
VW Passat CL 1.6, schulfd. groen met1984
VW Santana diesel Royal, bruin 30.000 km1985
VW Passat Variant1980 en 1982
VW Derby GLS, beige1981
VW Polo 2-d., zilver met1984
VW Scirocco GTX InJ., zwart met 14.000 km1985
VW LT Bestel wit1979
VW Transporter Bestel, nw. motor rood1984
VW Transporter 9-pers. oranje1984
Fiat Panda, blauw1981
Fiat Ritmo 60 en D rood1984 en 1982
Fiat Uno 55, wit1984
Lada 2107, bruin 11.000 km1985
Opel Ascona 1.6, 4-d. groen1982
Opel Kadett1980, 1983 en 1984
Opel Manta 2.0 3-d., zilver1980
Peugeot 504 SR, beige1981
Plymouth Volare Wagon, bruin met1979
Renault 5 TS, rood1983
Renault 11 Turbo, zilver met1984
Renault 18 „American" zilver/zwart1983
Talbot Horizon, zilver1984
Volvo 343 automatic, rood1983
Volvo 345 blauw met1980
Volvo 360 2 liter, zilver met. 4-d1984
Volvo 245 GLi wagon autom. airco, blauw1981
Fred van Eedenstraat 1
TERNEUZEN
KLOOSTERZANDE
Hot te Zandeplem 17 KLOOSTERZANDE tel 01148- 1412
tel 01150-13456 A
1412 J
>7'
999 Autobedrijf JD055F
Citroën Visa Club1983
Datsun Cherry1982
Datsun Bluebird 1.8 GL1981
Ford Fiesta Bravo1981
Fiat Ritmo 65 CL1982
Opel Ascona 2.0 Diesel1981
Opel Ascona 1.6 S 5-drs1983
Opel Ascona 1.6 S1977
Opel Kadett 1.2 LS1985
VW Passat 3-drs Diesel1979
Vanaf 5.000.- BOVAG-GAFIANTIE
Kleverskerkseweg 9a
MIDDELBURG
Tel. 01180-36248