Nieuwe AX centraal bij Citroën D Honda brengt Legend Austin legt accent op Rover VWgaat erg sterk verder r 9.850.- 3 GOEDHART HANDIG ZIJN EN T KOPPIE ERBIJ KAN OOK VANUIT EEN ROLSTOEL AVOREDERLAND Van 4 t/m 14 Februari Gebruikte Ford Escort 10-daagse. GRATIS GRATIS. OCCASIONS Vraag nadere inlichtingen roe i Escorts met 1100 - 1300 en 1600 motor, oil de in e0 ed uuss/noEn TELOIIBH-IRHED Autobedrijf Berbo Citroën- programma Het Honda programma VW Programma Bijvoorbeeld: 1. een radio-cassettespeler met speakers geheel ingebouwd of 2. een luxe Ghia grille in combinatie met luxe Ghia wieldeksels of 3. een sportieve originele Ford achterspoiler of 4. een grille met ingebouwde verstralers of 5. een hele leuke flitsende striping of 6. een reflecterende achterplaat met Escort opschrift. AUTOBEDRIJF SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1987 312 Citroën BX Koop binnen tien dagen een gebruikte Ford Escort en kies uw eigen accessoires geheel Kies maar uit, zes mogelijkheden om uw Escort een eigen gezicht te geven helemaal Inruilen is natuurlijk geen probleem, financieren altijd mogelijk. vanaf Wij verrichten APK- en VVN-keuringen AVO-Nederland bemid delt bij en zoekt werk voor mensen met een handicap. Reeds 60 jaar. Jaarlijks kunnen vele ge handicapten zich via AVO-Nederland maat schappelijk ontplooien. Bij een bedrijf of als star tende ondernemer. Daarnaast geeft AVO- Nederland financiële ondersteuning voor be paalde aanpassingen, re creatie en opleidingen. Want AVO-Nederland helpt waar wettelijke voorzieningen écht te kort schieten. Voor iedere ge handicapte. VERENIGING VOOR WELZIJN EN WERK beschermvrouwe Postbus 850, 3800 AW Amersfoort HM de Koningin Tel. 033-63 52 14. Giro 625000 Nu alle typen Honda's op de RAI stand 121 Daarna weer een heel jaar leverbaar bij autobedrijf BERBO off. Honda-dealer Gildeweg 15-21tel. 01184-10220, Vlissingen Graag tot Ziens. M.A. Bouff E nieuwe AX staat centraal bij Citroën op de RAI. Met de komst naar de RAI is de nieuwe AX nu ook in Nederland leverbaar. Het is een hatchbackachtiee kleine middenklasser met deuren, de lengte 3.50 meter, een compacte auto met toch heel redelijke binnenmaten al wil Citroën zelf daar veel meer instoppen dan erin kan. Men spreekt van een 5-persoons auto, wel met 4 volwassenen is het al krap zat, het is ook niet nodig; Citroën heeft zelf nog zat andere modellen die volop ruimte bieden zoals de populaire BX, de CX en desnoods de Eend, de 2CV, die nog steeds in het programma blijft, naast de Axel en de Visa. De nieuwe AX is een auto van de nieuwe Citroën generatie, net als de BX, namelijk gericht op een groot publiek. Direct leverbaar zijn er zeven versies: AX 10E, AX 10E. Service: 954 cm 3-45 pk; AX 1 IE, AX 11RE: 1124 cm 3-55 pk; AX 14TRS, AX 14TZS: 1360 cm 3-65 Tevens zaHn de loop van het jaar de AX Sport verkrijgbaar worden, uitgerust met een motor van 1294 cm 3-95 pk. Met een geringer gewicht dan zijn concurrenten, aërodynamisch en goed gemotoriseerd, wordt de AX gekenmerkt door een uitzonderlijk laag verbruik: 4.1 liter benzine per 100 km bij 90 km/h; dit behoort tot de laagste verbruiken die bij een serie-auto werden verkregen. Met de AX Sport lanceert Citroën een volwassen compacte sportwagen. Van 0-100 in 9.2 seconden en 186 km/h topsnelheid De Citroen AX 11 TRE. en met een fantastische gewicht/vermogensverhouding: 95 onstuimige paardekrachten voor 715 kg. Met een onafhankelijke, versterkte wielophanging rondom, een verlaagd zwaartepunt en een verbazingwekkende CX-waarde, biedt deze nieuwe bolide een revolutionaire wegligging. De BX is momenteel Citroëns meest verkochte model. In Nederland werden er in 1985 11.653 van verkocht, 1986 is uitgekomen op ruim 18.000 stuks, een forse stijging. Aan de buitenzijde karakteriseren de nieuwe BX- en zich door bredere voor- en achterschermen, nieuwe clignoteurs voor, grotere en meer bescherming biedende schildbumpers voor en achter. Van binnen zijn zij uitgerust met een nieuw dashboard waarin opgenomen nieuwe bedieningshandels die onder het stuur zijn geplaatst (vervanging van de satellieten), met automatische uitschakeling van de clignoteurs. een nieuw instrumentenpaneel met ronde klokken en alsmede De voordeurpanelen bevatten de bedieningen van de elektrische (al naar gelang de versies) en de in bouwplaatsen voor de luidsprekers. IUI1UC MUKAC1I CU transparantverlichting, talrijke opbergruimten, voordeurpanelen bevatti Het Citroënprogramma is met de komst van de nieuwe AX zeer compleet, wellicht wat overcompleet, omdat de modellen Axel, Visa en AX elkaar toch enigszins overlappen. Het programma totaal luidt: (Special, Gub en Charleston), de Axel in 2 versies o.a. motoren 652 cc, 1124 cc, 1360 cc, 1580 cc en 1790 cc, dan de AX in 7 met de AX Sport 8 versies, de BX in maar liefst 16 versies op basis van 2 carrosserieën en 4 motortypen en tot slot de C 25, de bestelwagen die ook als personenbus leverbaar is. HONDA introduceert op de Rat haar topklasse limousine de Legend. Dat is een primeur voor het vasteland van Europa, de Legend stond eerder alleen in Engeland tentoongesteld. De Honda Legend ontstond uit een ontwikkeling die werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met de Austin Rover Group. De onlangs geïntroduceerde Rover 800-serie is nauw verwant met de Honda Legend. De relatie tussen deze twee autofabrikanten is hierdoor aanzienlijk intensiever geworden dan voorheen het geval was. Al enige jaren bouwt Austin Rover in Engeland de Honda Ballade onder eigen naam. De gezamenlijke ontwikkeling van de Honda Legend en diens nevenmodel startte als 'Project XX' in 1981. Hoewel de twee modellèn onderhuids gedeeltelijk identiek zijn, verschillen ze qua uiterlijk. Bewust werd aan beide zijden gestreefd naar het behoud van de eigen identiteit. Naast de samenwerking in de ontwikkeling is er ook een duidelijke samenwerking in de produktie. Honda bouwt zowel Legends als Rovers voor Japan en Azië en Austin Rover produceert beide versies voor de Europese markt. De Legend kent alleen de 2493 cm3 V6-motor van Honda. Die levert een maximaal vermogen van 127 km/173 pk bij 6000 toeren en een maximaal koppel van 217 Nm bij 5000 tpm. De mengselvorming wordt verzorgd door Honda's eigen elektronische brandstof-injectiesysteem 'Programmed Fuel Injection' (PFM-FI), dat in aangepaste vorm ook wordt toegepast op de Honda V6 formule 1-racemotor. Uiteraard is op de Rai ook het overige programma van de Honda aanwezig bestaande uit de Civic, de Integra, de Accord met Aerodeck en dè Prelude. De 2.0 liter 16 kleppen motor voor de Accord Sedan is in feite dezelfde motor als in de Prelude. De motor is ontworpen met vier kleppen per cilinder, 2 inlaatkleppen van 33 mm en 2 uitlaatkleppen van 28 mm. De boring is 81 mm en de slag uitzonderlijk lang: 95 mm. Het voordeel van een lange slag is dat dankzij de hoge zuigersnelheid het vermogen ook bij lage toerentallen zeer hoog is en dat de motor zuiniger met brandstof omspringt. Het maximum vermogen is 101 kW (137 pk) bij 6000 tpm. en het maximaal koppel is 170 Nm (17,3 kgm) bij 500Ó tpm. 90% van de maximum koppelwaarde is beschikbaar tussen 2250 en 6250 tpm. n 11 n 11111111111 i n 11 n inmiminne Honda heeft haar programma in Europa wat beperkt, de modellen in de kleine klasse zoals de Honda Today en de Honda City of Jazz Worden hier niet meer geleverd. Begonnen wordt met de Civic, die is er in 3- en 5- deurs en coupé, maar voor elke versie is een apart model. De 3-deurs heet gewoon Civic, de 5-deurs is een meer multifuctionele auto en heet Civic Shuttle, hij is er ook in 4x4, de coupé, de enige met de 1.6i 16V motor heet Civic CRX. 1111 111111111111111111111111111111111111 |T Na de Civic volgt de Integra, één model met een 1.5 motor, dan volgt de Accord in 2 modellen de Sedan en de Hatchback die heel apart Aerodeck heet. Van de Accord is een coupé afgeleid die ook weer een aparte naam heeft gekregen, de Prelude, hij is er met 1.8 en 2.0i 16V motor. Tot slot is er dan het laatst bijgekomen de Legend, Honda's topklasse met 2.5 V6 motor. AUSTIN Rover Nederland presenteert zich op de Personenauto Rai met het accent op de gewijzigde Rover 200 modeljaar 1987 en de nieuwe Rover 800- serie. Het jaar 1986 is voor Austin Rover Nederland een jaar geweest van interne aanpassingen, onder leiding van de nieuwe direkteur, de heer F.G.L. van Putten. Deze heeft een driejarenplan ontwikkeld, waarbij het streven is in 1987, het tweede jaar, een groei van 25 procent in het aantal te verkopen auto's te bewerkstelligen. 800-serie betreft blijft het streven 1.250 wagens te verkopen. Met Voor wat de fonkelnieuwe Rover reft blijf te verki 200 getekende klantenorders die de „jaargrens" overgingen, lijkt dit aantal zeker reëel. Ook de Rover 200-serie, die aanzienlijk aangepast op de RAI te zien is, deed het vorig jaar erg goed. Er werd een omzetstijging van 70 procent geregistreerd. Verwacht wordt dat deze groei dit jaar zal worden voortgezet. De direkteur van Austin Rover Nederland is van mening dat het sterk verbeterde imago dat de Rover ondervindt, kwalitatief zal afstralen op de gehele organisatie, die goede produkten levert, maar nog altijd wordt door een negatief eld dat in vroegere jaren werd geschapen. Tot de belang op de stand zullen niet alleen de Rover 800-serie en 200-serie bijdragen, maar zeker ook een nieuw Mini-model en de beide GT-aktiemodellen van de Austin Metro en Austin Meastro. De Mini is nu 27jaar jong en verheugt zich nog steeds in voldoende belangstelling. De reden is niet alleen die eeuwige jeugd van de Mini', maar ook de betrouwbaarheid en kwaliteit die in de loop der jaren telkens in positieve zin is aangepast. De mini heeft geprofiteerd van de produktierevolutie: CAD/CAM- systemen worden in breed verband toegepast; automatisering en robotisering regeren de produktietechnieken. Weliswaar zijn deze systemen opgezet voor de fabricage van Metro, Maestro, Montego en Rover, maar op allerlei gebieden heeft de Mini hiervan kunnen meeprofiteren. VOLKSWAGEN toont op de personenauto- Rai haar gehele programma, een compleet en sterk programma, dat in der loop er jaren zijn kracht bewezen heeft. VW gaat in 1987 dan ook sterk verder. VW heeft een bijzonder sterke troef, het is het eerste merk dat in de hele modelijn schone motoren heeft, dus milieuvriendelijke auto's allen uitgerust met katalisatoren. Dat is goed voor de bomen en ossen, maar ook voor de portemonnee, want schone auto's zijn vanwege de overheidskorting op de BVB goedkoper. Verder gebruiken katalisatorauto's loodvrije benzine, dus onze normale of euro-super benzine en dat scheelt ook weer enkele centen per liter. Maar uiteraard doet ook het VW- programma mee aan het welslagen van het merk. Koploper daarbij is de Golf, het model gaat zijn voorganger de VW-kever, evenaren. De Golf is er in 3- en 5-deuren en als cabriolet, de Golf is een hatchbacktype, het sedantype van de Golf heeft door zijn eigen karakter een eigen naarm gekregen en heet Jetta^ Ook de Jetta is enorm populair, en is als 2- en 4-deurs leverbaar. Er is voor de Golf en de Jetta een ruime keuze uit motoren, in vermogen oplopend van 40 tot 53,66, 79 en 95 kW. De laatste twee zijn de motoren van de GTI en de zestienkleppen GTI 16V, die in de sportieve klasse de toon aangeven. Bovendien zijn er nog twee dieselmotoren van 40 en 51 kW. De laatste is voorzien van een turbocompressor. De relatief kleinste en voordeligste VW is de Polo, eveneens in vele versies leverbaar, in carrosserievarianten een 2- en 3-deurs en een coupé. In motorversies een 1.0 en 1.3 benzine, resp. 33 en 40 kW en sinds kort ook een diesel, een 1.3 met 33 kW/45 Pk. Volkswagen heeft een compleet programma, zij beweegt zich namelijk zowel in de personenwagen- als bedrijfswagensector. In de personenautosfeer zien we de Polo, Golf, Jetta, Passat en Scirocco alswel de personen VW-bussen. In de bedrijfswagensfeer de diverse Vans van Polo, Golf en Passat, met in de Golf ook de verhoogde series o.a de Caddy en verder de bekende VW-bussen, de Transporters en de LT-serie. In de Polo kent VW een 1.0 en 1.3 benzine- en IJ dieselmotor, in de Golf en Jetta een IJ, 1.6 en 1.8i (bij Golf ook met 16V) benzine en 1.6 Den 1.6TD dieselmotor, de Passat heeft een 1.6,1.8i, 2.0i en 2.2i benzine- en 1.6 D en 1.6 TD dieselmotor, de Scirocco een 1.8i en 1.8Ï-16V benzinemotor. J ts SINDS 1910 VERTROUWD VAKMANSCHAP NET EVEN ANDERS A Audi 80 L diesel, groen met1981 Audj 80 CC diesel, bruin met, getint glas1985 Audi 80 1300 rood met1982 Audi 100 L diesel, groen1981 Audi 100 diesel, rood1983 Audi 100 Turbo diesel, blauw1985 VW Jetta 1.3 en 1.6 2-d. en 4-d1980 t/m 1983 VW Jetta C 1.3 2-d. en 4-d1984 VW Jetta diesel 2-d. en 4-d1982,1984 en 1985 VW Jetta CL 2-d. 1800 wit1985 VW Jetta CL 1.6 4-d. blauw en wit1984 VW Golf LX, bruin 38.000 km1983 VW Golf automatic, rood 13.000 km1983 VW Golf GTI, rood en grijs1980 en 1984 VW Golf C 1.31984 en 1985 VW Golf C diesel, blauw1984 VW Golf GL, grijs met1984 VW Golf C 1.6, 4-d., beige met1985 VW Passat C 1.6 div. uitv1983 en 1984 VW Passat CL 1.6, schulfd. groen met1984 VW Santana diesel Royal, bruin 30.000 km1985 VW Passat Variant1980 en 1982 VW Derby GLS, beige1981 VW Polo 2-d., zilver met1984 VW Scirocco GTX InJ., zwart met 14.000 km1985 VW LT Bestel wit1979 VW Transporter Bestel, nw. motor rood1984 VW Transporter 9-pers. oranje1984 Fiat Panda, blauw1981 Fiat Ritmo 60 en D rood1984 en 1982 Fiat Uno 55, wit1984 Lada 2107, bruin 11.000 km1985 Opel Ascona 1.6, 4-d. groen1982 Opel Kadett1980, 1983 en 1984 Opel Manta 2.0 3-d., zilver1980 Peugeot 504 SR, beige1981 Plymouth Volare Wagon, bruin met1979 Renault 5 TS, rood1983 Renault 11 Turbo, zilver met1984 Renault 18 „American" zilver/zwart1983 Talbot Horizon, zilver1984 Volvo 343 automatic, rood1983 Volvo 345 blauw met1980 Volvo 360 2 liter, zilver met. 4-d1984 Volvo 245 GLi wagon autom. airco, blauw1981 Fred van Eedenstraat 1 TERNEUZEN KLOOSTERZANDE Hot te Zandeplem 17 KLOOSTERZANDE tel 01148- 1412 tel 01150-13456 A 1412 J >7' 999 Autobedrijf JD055F Citroën Visa Club1983 Datsun Cherry1982 Datsun Bluebird 1.8 GL1981 Ford Fiesta Bravo1981 Fiat Ritmo 65 CL1982 Opel Ascona 2.0 Diesel1981 Opel Ascona 1.6 S 5-drs1983 Opel Ascona 1.6 S1977 Opel Kadett 1.2 LS1985 VW Passat 3-drs Diesel1979 Vanaf 5.000.- BOVAG-GAFIANTIE Kleverskerkseweg 9a MIDDELBURG Tel. 01180-36248

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 12