AÜTO-M, Opel viert mijlpaal Auto-Rai blijft grote trekker D Toyota trots op Camry Facelift van Ford Sierra F Wereldpremière op de Rai V Volvo viert jubileum Nissan komt met allerlei nieuwtjes IM Nieuwe BMW 7-serie topper H HYUNDAI PÜNTXPTDÊÜRS" Het Opel programma Toyota programma Hyundai- programma Het Volvo programma Het Ford programma Nissan Programma f Vernieuwd Doorbraak Ford Escort Ford Orion Ford Scorpio De Sunny De Laurel Prairie 4x4 311 5T M15FEBRUARI B7 PEL heeft heel wat te vieren op de personenauto-RAI. Ten eerste is het merk Opel met haar nieuwste creatie de Omega Auto van 't Jaar 1987 geworden. Ten tweede YOTA brengt op de RAI haar nieuwe Het Opel programma voor 1987 is enorm veelzijdig. De modellen zijn nog wel te behappen namelijk de Corsa, de Kadett, de Ascona, de Manta, de Omega en de Senator. Er zijn echter enorm veel versies van, carrosserieën in 2, 3,4 en 5 deuren, cabriolets van de Corsa, Kadett en Ascona, stationcars en bestel van Corsa, Kadett en Omega, dan de vele motorversies, de Corsa in 1.0,1.2,13 en 1.3i, de kadett in 1.2,13,13i, 1.6, 1.6i en 1.6D, de Ascona in 13, 1.6, 1.6i, 2.0i en 1.6D, de manta in 1.8 en 2.0i, 3.0i, de Omega in 1.8, 1.8i en 2.0i, 2.3D en 23TD, de Senator in 2.01, 2.5i en 3.0i. En uiteindelijk zijn er dan de uitvoeringsversies in LS, GL, GLS, GT, GSi en CD. en dat geldt dan voor Nederland, is Opel voor het 18e achtereenvolgende jaar het meest gekochte merk. Opel staat op de eerste plaats met grote voorsprong op de nummers twee (Ford) en drie (VW), de Opel Kadett is het meest verkochte model en scoort alleen zelfs meer dan het hele programma van Ford en VW. Tot slot heeft Opel een verkooprecord geslagen. Zij verkocht (op order) ruim 100.000 auto's in 1986, dat is nog nooit in de geschiedenis door één merk bereikt in Nederland, een mijlpaal dus. Opel, het merk van General Motors, kent een uitgebreid programma. In de personenwagensector loopt dat van klein tot groot, van Corsa, via Kadett, Ascona, Manta, Omega naar Senator, ze zijn allemaal op de RAI aanwezig. Daarnaast heeft Opel bedrijfswagens afgeleid van de Corsa, Kadett, Omega e.d., het zijn de Stationcars, Vans en Bestelwagens. En tot slot wordt het Opelprogramma gecompleteerd door een ander merk van General Motors Isuzu, daarin modellen die Opel zelf niet bezit zoals pick-ups, pick-up met dubbele cabine, pick ups met huif of polyester gesloten De Opel Kadett Cabriolet kap, echte bestelbussen en personenbussen in de één en anderhalf ton series en de fraaie 4x4 terreinwagen de Trooper. Een programma om trots op te zijn, een nummer één waardig. De RAI toont u alles van Opel en Isuzu via een gigantische stand. Echt nieuw voor Nederland is de Opel Omega met de liter injectiemotor, het is een zeer sportieve Omega, aangeduid als Omega 3000. Niet alleen prestaties en karakter zijn sportief, ook het uiterlijk via spoilers vóór en achter, zij-skirts, geïntergreerde mistlampen, sportieve wielen en banden enz. enz. in het vooronder een 3 liter 6-cilinder motor met injectie en elektronische ontsteking die 130 kW/177 PK levert en een koppel bezit van 240 Nm, goed voor een top van 225 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 8,8 sec., wie verwacht dat van een Rekord-opvolgertje. Ander nieuws is in de Kadettserie te vinden. Naast de 3- en 5-deurs hatchback en de 4-deurs sedan is er nu ook een 2-deurs met koffer, maar dat dan in de vorm van een sportieve cabriolet. Deze door Bertone ontworpen cabriolet is gebaseerd op de Kadett GSi. Nog even bij Opel blijvend is op de RAI uiteraard ook de vernieuwde Ascona aanwezig, hij kreeg een face-lift en veel nieuwe techniek, middels motoren en onderstel. Isuzu tot slot levert het bekende zeer complete pick-upprogramma in 2 WD en 4 WD en met benzine- of dieselmotor, het WFR bestel- en personenbusprogramma, ook in 2 WD en 4 WD en in benzine en diesel, en de Trooper, comfortabele terreinauto. TO model in de hogere of royale middenklasse, de Camry. Tot nu toe is het Toyota nog niet best gelukt in deze hogere klasse te scoren, een troost is dat ook andere Japanners daar niet in slaagden. Met de nieuwe Camry moet dat veranderen. Toyota-importeur Louwman Parqui gokt op tenminste 3000 Campry's in 1987. Evert Louwman geeft daar de volgende redenen voor op: De Camry is fors gemoderniseerd, het is een moderne, strakke auto geworden. De techniek is nog moderner en dat is de grootste pré voor de Camry. In het vooronder liggen afhankelijk van de keus 1.8 of 2.0i meerldeppen motoren, ook is er een zeer modeme 2.0 T urbodieselmotor. „De uitrusting is zeer compleet en erg luxe, de Camry heeft veel standaard wat bij de concurrentie extra is. Daarbij gevoegd het complete programma met een Sedan en een Stationcar en de concurrerende prijs, en die Camry zal het zeker gaan maken", aldus importeur Louwman. Naast deze nieuwe Camry uiteraard ook veel aandacht op de RAI voor het overige programma. Er zijn bij diverse modellen, moderniseringen doorgevoerd. Pas vernieuwd zijn de sportieve modellen zoals Celica en Supra. Het kleinste model, maar zeker niet minder populair, de Starlet heeft ook enkele wijzigingen ondergaan. Het grootste nieuws is echter de komst van een dieselmotor in de Starlet. Het is een modeme 4- cilinder diesel van 1453 cc met een vermogen van 44 kW/60 PK en een koppel van 91 Nm. De motor staat dwars voorin en drijf de voorwielen aan. Zowel de koppeling als de versnellingsbak zijn enigszins aangepast in verband met de dieselmotor toepassing. De standaard 5-versnellingsbak heeft gewijzigde overbrengingsverhoudingen van de 4e en 5e versnelling ten opzichte van de transmissie in de Starlet benzine versies. Diverse isolatiemateriaal toepassingen zorgen ervoor dat het comfort en lage geluidsniveau in het interieur van de Starlet gehandhaafd blijven. Toyota is met uitzondering van de mini-klasse in elke klasse vertegenwoordigd. Gestart wordt in de kleine middenklasse met de Starlet naast de 1.0 en 13 benzinemotoren nu ook met een 1.5 dieselmotor, dan volgt de Corolla in Hatchback, Sedan Liftback, Stationwagon en Coupé met 13,1.6,1.8 Twin Cam en 1.8 D motoren, dan de Carina in Sedan en Liftback, dan de Camry in Sedan en Stationcar, vervolgens de Cressida en voor zover nog aanwezig de Crown. In de exclusievere modellen zien we de sportwagens Celica, Supra en MR2 en de 4WD's de Tercel, Hi-Lux, Landcruiser en Landcruiser Cuton. Uiteraard kent Toyota bestelwagens de Lite-Ace en Hi-Ace die ook als personenbussen leverbaar zijn. IE personenauto-Rai, kortweg Auto-Rai, blijft de grootste tentoonstellingstrekker in ons land. De Auto-Rai is er weer van 5 tot en met 15 februari in het gehele Rai tentoonstellingscomplex in Amsterdam. Daar staat dan zo'n 70.000 m! tentoonstellingsruimte voor de personenauto beschikbaar en er zullen dan ook zo'n 2000 auto's worden geshowd. In totaal nemen er 122 exposanten deel aan de tentoonstelling. Dat zijn niet allemaal autofabrikanten of importeurs, maar ook met de auto verbonden bedrijven en te denken valt dan aan autotoe be horen, - onderdelen en -accessoires, auto onderhoudsmiddelen, gereedschappen en dergelijke. Wat de echte personenauto's betreft treffen we 59 merken aan. Ze komen uit 15 landen, te weten de Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Japan, Joegoslavië, Korea, Nederland, Polen, Spanje, Sovjet- Unie, USA, Zweden, Tsjechoslowakije en Roemenië. Redakteur Leo de Ruiter heeft al het Rai-nieuws bekeken en voor u op een rijtje gezet. Tot slot bent u uiteraard altijd welkom de 'kleine Rai' bij de dealer in uw omgeving te bekijken, de meeste nieuwe modellen staan ook al bij hem of haar in de showroom. Gaat u toch naar de Rai, dan hier nog wat gegevens: de openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs voor een eenmalig bezoek aan de expositie bedraagt: voor volwassenen 13,- p.p., voor houders van een Pas-65, voor kinderen beneden 12 jaar onder geleide en voor groepsbezoek mits tevoren schriftelijk aangemeld (minimaal 20 personen) 10,- p.p. HET Zuidkoreaanse merk Hyundai zorgt voor een wereldprimeur op de Rai want op deze tentoonstelling wordt de Pony XP 3-deurs voor de eerste keer in de wereld gepresenteerd. Als grootse omzetmaker in het Hyundai personenautoprogramma wordt de Hyundai Pony XP 3-deurs geïntroduceerd op een moment dat de 5-deurs en 4-deurs modellen door hun gunstige prijsstelling en gebleken kwaliteiten in de tweede helft van 1986 voor een verdubbeling van het marktaandeel hebben gezorgd. 4- en 5-deurs, ook de Pony XP 3- deurs uitsluitend met een schone 1500 cc-motor zal worden geleverd zonder meerprijs ten opzichte van een schone 1300 cc-motor. Dit betekent dat de consument gratis de beschikking heeft over meer vermogen met minder benzineverbruik en een comfortabeler weggedrag. Hyundai is erin geslaagd om de 1500 cc-motor met behulp van een katalysator in het uitlaatspruitstuk, EGR (uitlaatgasrecirculatie) en een speciale carburateur zeer lage emissiewaarden voor de CO en HC/NOx mee te geven, waardoor volledig profijt getrokken kan worden van de extra lage Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) voor schone motoren. Naast de wereldprimeur van de Pony XP 3-deurs, zal op de Rai een vernieuwd Stellarprogramma geïntroduceerd worden. Zowel de Stellar met 1600 cc motor als de Stellar met 2000 cc motor zal voorzien zijn met een geheel nieuwe voorwielophanging en een met een Panhard-stang uitgeruste achterwielophanging. De MacPherson-voorwielophanging resulteert in een lager gewicht van de auto en zorgt voor een extra goede wegligging. De betere dwarslokatie van de aan schroefveren opgehangen achteras door middel van de Panhard-stang draagt hier eveneens toe bij. Tegelijk met de grondige herziening van het onderstel is een vernieuwd remsysteem toegepast met een grotere capaciteit. Op basis van het gehele nieuwe programma, de lagere dollarkoers en de lagere produktiekosten dankzij de uitbreiding van de productiecapaciteit van Hyundai naar 700.000 auto's, verwacht Greenib Car in de markt door te kunnen breken naar een volume van 4000 auto's in 1987. Reeds in 1987 zal Greenib Car inhaken op de Olympische Spelen, die in 1988 in Seoul gehouden zullen worden, door alle auto's vanaf de Rai te voorzien van een speciaal „Olympique" embleem. Het huidige 1987 Hyundai- programma is nog niet erg groot. In feite zijn er twee modellen, de Pony en de Stellar. De Pony is al aan zijn 3e generatie bezig en heet daarom Pony XP. Hij is er als Sedan met 4 portieren en koffer en als hatchback met 3- en 5 portieren, er zijn 2 motorversies 1300 en 1500 beide schoon met katalisator. De Stellar is er alleen als sedan met 4 portieren en koffer. In motorversies kent de Stellar een 1600 en 2000 ty pe. In de toekomst komen er veel meer modellen. Nog dit jaar een prestigemodel, een grote Hyundai dus boven de Stellar. Tevens dit jaar een mini-bus bestelserie en een vrachtwagen serie, resp. in de 1 ton en 3 ton klasse. In 1988 wordt de Pony uitgebreid met een coupé en mogelijk een stationcar, ook komt er een Stellar stationcar en nog een nieuwe model tussen de Pony en Stellar. OLVO staat dit jaar in het teken van het 60- jarig jubileum, van 1927 tot 1987, en dat wordt gevierd met 3 jubileum modellen op de Rai. Het zijn modellen uit de 340, 360 en 240 serie, om precies te zijn een 340 DL, een 360 en een 240 DL. De jubileummodellen zijn uiteraard zeer exclusief, ze zijn aantrekkelijk gemaakt door diverse extra's tegen een toch zeer scherpe prijs. De 340 DL wordt geleverd in vijfdeurs uitvoering in de kleur zilvermetallic. Daarnaast bestaan de specificaties uit: getint glas rondom, zwarte trimming, koplampwissers en - sproeiers, decoratieve striping in bordeauxrood met grijs, brede 175/70 banden, een audio-set bestaande uit: een zwarte dakantenne en 2 deurspeakers. Dit model wordt naar keuze geleverd met een 1.4 liter motor in combinatie met een 4 versnellingsbak of een automaat, een 1.7 liter motor met 5 versnellingen of een 1.6 liter dieselmotor, ook met 5 versnellingen. De Volvo 360 Jubileum is een exclusieve 4-deurs Volvo 360 met een 2-liter B200EA- motor met vijfversnellingsbak, in de kleur zilvermetallic. Voor het overige is deze uitgevoerd met de volgende extra's: koplampwissers en -sproeiers, een decoratieve striping in bordeauxrood met grijs en een audio-set, bestaande uit: een zwarte dakantenne en 2 deurspeakers. De Volvo 240 DL is een sedan met een 2-liter B200K-motor in combinatie met een vijfversnellingsbak in de kleur zilvermetallic, plus: koplampwissers en -sproeiers, decoratieve striping in bordeauxrood met grijs, brede banden 175/70, blauwe stoffen bekleding en een audio-set, bestaande uit: een zwarte antenne op 't kofferdeksel en 2 deurspeakers. Verder zijn er bij Volvo wat moderniseringen en uitbreidingen. Modeljaar '87 biedt een verdere verfijning van het leveringsprogramma. Voor sportieve automobilisten is er nu ook een 360 GL Sedan leverbaar. Er zijn nieuwe lakkleuren en nieuwe bekledingsstoffen. De standaarduitrusting werd nog completer en ook het aanbod aan accessoires is uitgebreid, bijvoorbeeld met een diefstalalarm. Volvo besteedt niet alleen extra veel aandacht aan kwaliteit en veiligheid, maar ook aan het millieu. Daarom zijn alle benzinemodellen nu geschikt voor het gebruik van zgn. Eurosuper. En voldoen de 360 modellen zonder katalysator nu al aan de toekomstige emissie-eisen. Voor de Volvo 240-serie is een nieuwe 2.3 liter carburateurmotor ontwikkeld, met de interne type aanduiding B230KH. Deze moderne krachtbron, die de B230A- motor van 81 Kw vervangt, is voorzien vn een zogeheten Heron- cilinderkop. Deze is vólkomen vlak en heeft rechtopstaande kleppen. De verbranding vindt plaats in verbrandingskamers die in de zuigers zijn aangebracht. Ook de nokkenas is nieuw, en is er een Solex tweetrapscarburateur gemonteerd, elektronische ontsteking, afsluiting van de brandstoftoevoer bij gas loslaten, én een kopsensor. Zo is een zuinige, schone, krachtige en heel soepele motor ontstaan die belangrijk betere prestaties levert dan de B230A-motor. Hij is ontwikkeld voor het gebruik van Eurosuper, naar neemt ook genoegen met gelode benzine vanaf hetzelfde oktaangetal. Het volvo programma zit heel eenvoudig in elkaar. Men kent een 2,3,4 en 7 serie, de klasse volgorde is echter anders, eerst komt de 3-serie, de middenklasse, dan de 2-serie als royale middenklasse en vervolgens de 7-serie als topklasse met de 780 als absolute top, een coupé achtige seda. 'ORD zorgt voor een 1 primeur op de Rai, namelijk ae wereldintroductie van de vernieuwde Sierra, waaraan als belangrijkste facet de uitbreiding met de langverwachte Sierra Sedan is gekoppeld. Het tamelijk populaire ruime middenklassemodel Sierra werd in 1983 op de markt gebracht. Vanaf dat moment zijn er tal van kleine aanpassingen en uitbreidingen geweest o.a. de nieuwe 2 liter injectieserie, de XR 4x4 en de RS Cosworth. Het jaar 1987 brengt echter een totale modernisering van de Sierra en de komst van de Sierra Sedan, dus naast de 3- en 5-deurs nu ook een 4-deurs met separate koffer. De moderniseringen van de 3- en 5-deurs zijn uiteraard direkt toegepast op de nieuwe 4-deurs sedan. Het betreft vooral de voor- en achterzijde, nieuwe bumpers en een heel nieuw front, maar ook de binnenzijde is geheel vernieuwd. Er zijn technische moderniseringen o.a. aan de motoren, die nog weer zuiniger zijn geworden zoals de 1.6 en 1.8 E-Max motoren en natuurlijk ook de 2.0, 2.0i en 2.8i benzine- en 2.3 dieselmotoren. De Fiësta heeft sinds zijn introduktie in 1976 zowel exterieur als interieur al vele wijzigingen ondergaan. Er zijn nu zes verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, t.w. Finesse, C, CL, Ghia, Supersport en XR2. De Finesse is de nieuwste Fiësta-uitvoering en is in januari 1987 op de markt gekomen. De Finesse heeft een uitgebreid pakket aan extra's, waaronder wit gespoten wieldeksels, 'striping' op de zijkanten van de carrosserie en een wis/was- installatie op de derde deur. Hij is verkrijgbaar met 1.0 en 1.1 liter benzinemotoren (ook met katalysator) en de 1.6 dieselmotor. De Escort die in het najaar van 1980 werd geïntroduceerd en tot auto van het jaar 1981 gekozen werd, was gedurende de afgelopen vijf jaar 's werelds meest verkochte auto. Ook op de Nederlandse markt is de Escort een bestseller, in totaal Diesel bestaan. Er zijn drie uitvoeringen leverbaar t.w. CL, GL en Ghia. De Scorpio kan ook met vierwielaandrijving in GL en Ghia-uitvoering besteld worden. De Ford Sierra GL. zijn er in Nederland in ruim zes jaar tijd 151.000 verkocht. Na de moderniseringen vorig jaar zijn er dit jaar geen wijzigingen. De Escort is er in 6 uitvoeringen, te weten: C, CL (ook met katalysator), Ghia, XR3i, Cabriolet en RS Turbo. Voor deze uitvoeringen zijn verschillende motoren beschikbaar van 1.1 liter 37kW/50pk) tot 1.6 injection (77kW/105pk). De Ford Orion is sinds 1983 op de Nederlandse markt. Hij is mechanisch en motorisch gelijk aan de Escort, maar de totale lengte van de auto is 20 cm meer. De Orion beschikt daardoor over een forse kofferruimte van 440 liter inhoud, volgens VDA-vorm. Ook hij heeft voor 1987 nauwelijks wijzigingen ondergaan. De Ford Scorpio is gedurende 1986 Auto van het Jaar geweest. Deze onderscheiding kreeg de Scorpio in belangrijke mate dank zij het electronische anti- blokkeersysteem, dat standaard is voor alle uitvoeringen. In dat jaar zijn 5.500 Scorpio's in Nederland verkocht. De Scorpio, die in een relatief klein marktsegment zit, behaalde hiermee 1.0% marktaandeel. Nieuw op de Nederlandse markt zijn de 2.4 V6 injection en de 2.9 V6 injection motor, daarnaast blijVen de 2.0 en 2.0i en de 2.5 Het Fordprogramma is door de komst van de Sierra Sedan en de Scorpio met 2.4 en 2.9 V6 motoren weer verder uitgebreid. Het omvat nu de Fiesta in 5 motor en 6 uitvoeringsversies, de Escort, in 3- en 5-deurs, cabriolet stationcar en Van, in 5 motorversies, de Orion in 3 motorversies en 2 uitvoeringsversies, de Sierra in 3,4 en 5-deurs incl. Stationcar, in 5 motor varianten en 5 uitvoeringsversies echter verschillend per model (hatchback of sedan), de Scorpio in 5 motorvesies en 4 uitvoeringen varianten en tot slot de Transit, de bestelauto die ook als personenbus leverbaar is. ET Rai-nieuws van BMW concentreert zich helemaal rondom de nieuwe 7-serie en terecht de nieuwe 7-serie hoort tot de topklasse van de automobielen. Toch is er nog ander nieuws van BMW al is dat alles meest nieuws in detail, zoals vernieuwingen bij de 3-serie moderniseringen bij de 5- serie en een uitbreiding in de dieselserie namelijk naast de 524 TD nu ook de 524D en in diverse 3-, 5- en 7- modellen motoren met katalistor. In de 3-serie zijn dat de 318i, 320i, 325e, 325i en iX en Cabriolet, in de 5-serie de 520i, 525e en 535i en in de 7-serie alle modellen 730i, 735i, 750i. Ook do M 635 CSi bezit een katalisator. Zo zijn inclusief de dieselmotoren 77% van de BMW modellen milieuvriendelijk. De 7-series uiteraard het meest nieuw, wij publiceerden daar al uitvoerig over aangezien de 7 reeds in september 1986 geïntroduceerd werd en vanaf november ook al leverbaar is in Nederland. Het is de topklasse van BMW, de grootst limousine vooral gebouwd op souplesse en comfort. Hij is er in 3 modellen, naar motorgrootte, de 730i, de 735i, en de 750i, de laatste komt pas in de zomer naar ons land. De 730 en 735 bezitten 6 cilinder 3.0 en 3.5 liter injectiemotoren, de 750 een 12 cilinder 5.0 liter injectiemotor. De 5-serie zit tussen de 3 en 7 serie in, het is BMW's royale middenklasser. Momenteel is het model het langst meegaande, het zal dus nu als eerste aan de beurt komen voor vernieuwing, mogelijk nog eind dit jaar, anders begin volgend jaar. Toch zijn er nog wat moderniseringen aan de 5-serie voor modeljaar '87. Zo zien we bij de 535i een korte eindreductie die de rijprestaties verbetert. De 524 TD (turbo-diesel) heeft nog meer isolatie gekregen, de motor heeft een betere kapseling gekregen wat een nog lager geluidsniveau geeft zowel binnen als buiten. ISSAN brengt op de RAI relatief veel nieuws. Er zijn een aantal Europese primeurs zoals de Micra met 5 deuren, de Sunny met meerkleppen motoren, de Laurel met 3.0 liter V6 en de multifunctionele Prairie met 4 wielaandrijving. De succesvolle Micra-serie wordt uitgebreid met een 5-deurs uitvoering, die zowel in de DX- als in de GL-versie verkrijgbaar zal zijn. In het marktsegment van de Micra (20% van de totale Nederlandse automarkt) neemt, naast de verkoop van 3-deurs auto's, de 5-deurs auto met een 17% een belangrijke plaats in. Eind augustus 1986 introduceerde Nissan Motor Nederland BV een zeer uitgebreide Sunny-serie. Nu reeds is er een completering met sportieve versies met meerkleppen motoren. Deze Sunny's, die uitgerust zijn met een sportieve 1.6 liter 16-kleppen motor, die een vermogen van 88 k'(120 pk) levert, zullen een geduchte concurrent zijn in een klasse waarin het motorvermogen een belangrijke rol speelt. Voor de uitvoeringsspecificaties en technische gegevens verwijzen wij u naar het bijgevoegde specificatieblad. De grootste in Nederland leverbare Nissan personenauto is de Laurel. De Laurel-serie bestaande uit: Nissan Laurel 2.8 diesel wordt nu uitgebreid met een Nissan Laurel die voorzien is van een 3 liter V6 motor. Deze lichtgewicht V6 motor, die in een sterkere uitvoering geleverd wordt in de Nissan 300 ZX (turbo), maakt deze Laurel - die standaard voorzien is van een automatische versnellingsbak - tot een uiterst snelle reisauto. De Laurel 3.0 SGX V6 heeft, ten opzichte van de overige Laurels, een enigszins gewijzigde voor- en achterzijde. Om het toegenomen vermogen van de V6 motor in deze Laurel nog beter tot zijn recht te laten komen, heeft deze auto onafhankelijke wielophanging rondom. Een aantal comfortverhogende zaken, zoals airconditioning, cruise-control, centrale portiersvergrendeling, hoofdsteunen achter en een uitgebreide hifi-stereo radiocassette-installatie zijn op de Laurel V6 standaard. Gezien de toenemende belangstelling van consumentenzijde naar vierwielaangedreven auto's, heeft Nissan besloten om, naast de Nissan Patrol en King Cab, ook de Prairie met 4WD uit te rusten. Dit 4WD systeem kan tijdens het rijden door middel van een schakelaar in de pookknop elektrisch worden ingeschakeld. Het gebruik van de 4- wielaandrijving dient uitsluitend te geschieden voor het rijden op gladde wegen zoals bij sneeuw en ijzel, of op modder of in het terrein. De Prairie 4x4 is met een zwaardere 2.0 liter motor uitgerust en heeft ook belangrijke uiterlijke en technische wijzigingen ondergaan. Daarnaast is de uitvoenngsspecificatie op een nog hoger niveau gebracht, zodat nu o.m. stuurbekrachtiging tot de standaarduitrusting behoort. De 2.0 liter motor, exact 1974cc levert 81 kW/97 Pk en heeft een koppel van 154 Nm. Nissan heeft een heel breed programma, ook al heeft men het aantal namen door het samenvoegen van de Cherry en Sunny, de Stanza en Bluebird beperkt. Er is een gigantische modellenrij, zodat de keus zeer rijk is. In de kleine klasse start Nissan met de Micra, dan volgt in de middenklasse de Sunny in zowel Sedan. Hatchback, Liftback (Florida), coupé, stationcar en Van, daarna komt de Bluebird in Sedan, Hatchback en stationwagon en de top is de Laurel alleen in Sedan verkrijgbaar maar wel in diverse motoren. Speciale modellen zijn de Silvia en 300 ZX in de sportklasse, de Prairie in de multifunctionele klasse, de Patrol en King Cab in de 4x4 terrein klasse en de Vanette en Urvan in de bestel en personenbus-klasse.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1987 | | pagina 11