AÜTO-M,
Opel viert mijlpaal
Auto-Rai blijft grote trekker
D
Toyota trots
op Camry
Facelift van Ford Sierra
F
Wereldpremière op de Rai
V
Volvo viert jubileum
Nissan komt met
allerlei nieuwtjes
IM
Nieuwe BMW 7-serie topper
H
HYUNDAI PÜNTXPTDÊÜRS"
Het Opel
programma
Toyota
programma
Hyundai-
programma
Het Volvo
programma
Het Ford
programma
Nissan
Programma
f
Vernieuwd
Doorbraak
Ford Escort
Ford Orion
Ford Scorpio
De Sunny
De Laurel
Prairie 4x4
311
5T M15FEBRUARI B7
PEL heeft heel wat te
vieren op de
personenauto-RAI.
Ten eerste is het merk Opel
met haar nieuwste creatie de
Omega Auto van 't Jaar
1987 geworden. Ten tweede
YOTA brengt op de
RAI haar nieuwe
Het Opel programma voor
1987 is enorm veelzijdig. De
modellen zijn nog wel te
behappen namelijk de Corsa,
de Kadett, de Ascona, de
Manta, de Omega en de
Senator.
Er zijn echter enorm veel
versies van, carrosserieën in 2,
3,4 en 5 deuren, cabriolets
van de Corsa, Kadett en
Ascona, stationcars en bestel
van Corsa, Kadett en Omega,
dan de vele motorversies, de
Corsa in 1.0,1.2,13 en 1.3i,
de kadett in 1.2,13,13i, 1.6,
1.6i en 1.6D, de Ascona in 13,
1.6, 1.6i, 2.0i en 1.6D, de
manta in 1.8 en 2.0i, 3.0i, de
Omega in 1.8, 1.8i en 2.0i,
2.3D en 23TD, de Senator in
2.01, 2.5i en 3.0i. En
uiteindelijk zijn er dan de
uitvoeringsversies in LS, GL,
GLS, GT, GSi en CD.
en dat geldt dan voor
Nederland, is Opel voor het
18e achtereenvolgende jaar
het meest gekochte merk.
Opel staat op de eerste plaats met
grote voorsprong op de nummers
twee (Ford) en drie (VW), de Opel
Kadett is het meest verkochte model
en scoort alleen zelfs meer dan het
hele programma van Ford en VW.
Tot slot heeft Opel een
verkooprecord geslagen.
Zij verkocht (op order) ruim
100.000 auto's in 1986, dat is nog
nooit in de geschiedenis door één
merk bereikt in Nederland, een
mijlpaal dus. Opel, het merk van
General Motors, kent een
uitgebreid programma. In de
personenwagensector loopt dat van
klein tot groot, van Corsa, via
Kadett, Ascona, Manta, Omega
naar Senator, ze zijn allemaal op de
RAI aanwezig.
Daarnaast heeft Opel
bedrijfswagens afgeleid van de
Corsa, Kadett, Omega e.d., het zijn
de Stationcars, Vans en
Bestelwagens. En tot slot wordt het
Opelprogramma gecompleteerd
door een ander merk van General
Motors Isuzu, daarin modellen die
Opel zelf niet bezit zoals pick-ups,
pick-up met dubbele cabine, pick
ups met huif of polyester gesloten
De Opel Kadett Cabriolet
kap, echte bestelbussen en
personenbussen in de één en
anderhalf ton series en de fraaie
4x4 terreinwagen de Trooper.
Een programma om trots op te zijn,
een nummer één waardig. De RAI
toont u alles van Opel en Isuzu via
een gigantische stand. Echt nieuw
voor Nederland is de Opel Omega
met de liter injectiemotor, het is een
zeer sportieve Omega, aangeduid
als Omega 3000. Niet alleen
prestaties en karakter zijn sportief,
ook het uiterlijk via spoilers vóór en
achter, zij-skirts, geïntergreerde
mistlampen, sportieve wielen en
banden enz. enz. in het vooronder
een 3 liter 6-cilinder motor met
injectie en elektronische ontsteking
die 130 kW/177 PK levert en een
koppel bezit van 240 Nm, goed
voor een top van 225 km/u en een
acceleratie van 0-100 km/u in 8,8
sec., wie verwacht dat van een
Rekord-opvolgertje.
Ander nieuws is in de Kadettserie
te vinden. Naast de 3- en 5-deurs
hatchback en de 4-deurs sedan is er
nu ook een 2-deurs met koffer,
maar dat dan in de vorm van een
sportieve cabriolet. Deze door
Bertone ontworpen cabriolet is
gebaseerd op de Kadett GSi.
Nog even bij Opel blijvend is op de
RAI uiteraard ook de vernieuwde
Ascona aanwezig, hij kreeg een
face-lift en veel nieuwe techniek,
middels motoren en onderstel.
Isuzu tot slot levert het bekende
zeer complete pick-upprogramma
in 2 WD en 4 WD en met benzine-
of dieselmotor, het WFR bestel- en
personenbusprogramma, ook in 2
WD en 4 WD en in benzine en
diesel, en de Trooper, comfortabele
terreinauto.
TO
model in de hogere of
royale middenklasse, de
Camry. Tot nu toe is het
Toyota nog niet best gelukt
in deze hogere klasse te
scoren, een troost is dat ook
andere Japanners daar niet
in slaagden.
Met de nieuwe Camry moet dat
veranderen. Toyota-importeur
Louwman Parqui gokt op
tenminste 3000 Campry's in 1987.
Evert Louwman geeft daar de
volgende redenen voor op: De
Camry is fors gemoderniseerd, het
is een moderne, strakke auto
geworden. De techniek is nog
moderner en dat is de grootste pré
voor de Camry. In het vooronder
liggen afhankelijk van de keus 1.8
of 2.0i meerldeppen motoren, ook is
er een zeer modeme 2.0
T urbodieselmotor.
„De uitrusting is zeer compleet en
erg luxe, de Camry heeft veel
standaard wat bij de concurrentie
extra is. Daarbij gevoegd het
complete programma met een
Sedan en een Stationcar en de
concurrerende prijs, en die Camry
zal het zeker gaan maken", aldus
importeur Louwman.
Naast deze nieuwe Camry uiteraard
ook veel aandacht op de RAI voor
het overige programma. Er zijn bij
diverse modellen, moderniseringen
doorgevoerd. Pas vernieuwd zijn de
sportieve modellen zoals Celica en
Supra.
Het kleinste model, maar zeker niet
minder populair, de Starlet heeft
ook enkele wijzigingen ondergaan.
Het grootste nieuws is echter de
komst van een dieselmotor in de
Starlet. Het is een modeme 4-
cilinder diesel van 1453 cc met een
vermogen van 44 kW/60 PK en een
koppel van 91 Nm.
De motor staat dwars voorin en
drijf de voorwielen aan. Zowel de
koppeling als de versnellingsbak
zijn enigszins aangepast in verband
met de dieselmotor toepassing. De
standaard 5-versnellingsbak heeft
gewijzigde
overbrengingsverhoudingen van de
4e en 5e versnelling ten opzichte
van de transmissie in de Starlet
benzine versies.
Diverse isolatiemateriaal
toepassingen zorgen ervoor dat het
comfort en lage geluidsniveau in het
interieur van de Starlet
gehandhaafd blijven.
Toyota is met uitzondering
van de mini-klasse in elke
klasse vertegenwoordigd.
Gestart wordt in de kleine
middenklasse met de Starlet
naast de 1.0 en 13
benzinemotoren nu ook met
een 1.5 dieselmotor, dan volgt
de Corolla in Hatchback,
Sedan Liftback, Stationwagon
en Coupé met 13,1.6,1.8
Twin Cam en 1.8 D motoren,
dan de Carina in Sedan en
Liftback, dan de Camry in
Sedan en Stationcar,
vervolgens de Cressida en
voor zover nog aanwezig de
Crown.
In de exclusievere modellen
zien we de sportwagens
Celica, Supra en MR2 en de
4WD's de Tercel, Hi-Lux,
Landcruiser en Landcruiser
Cuton. Uiteraard kent Toyota
bestelwagens de Lite-Ace en
Hi-Ace die ook als
personenbussen leverbaar
zijn.
IE personenauto-Rai,
kortweg Auto-Rai,
blijft de grootste
tentoonstellingstrekker in
ons land. De Auto-Rai is er
weer van 5 tot en met 15
februari in het gehele Rai
tentoonstellingscomplex in
Amsterdam.
Daar staat dan zo'n 70.000 m!
tentoonstellingsruimte voor de
personenauto beschikbaar en er
zullen dan ook zo'n 2000 auto's
worden geshowd. In totaal nemen er
122 exposanten deel aan de
tentoonstelling. Dat zijn niet
allemaal autofabrikanten of
importeurs, maar ook met de auto
verbonden bedrijven en te denken
valt dan aan autotoe be horen, -
onderdelen en -accessoires, auto
onderhoudsmiddelen,
gereedschappen en dergelijke.
Wat de echte personenauto's betreft
treffen we 59 merken aan. Ze
komen uit 15 landen, te weten de
Bondsrepubliek Duitsland,
Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië,
Japan, Joegoslavië, Korea,
Nederland, Polen, Spanje, Sovjet-
Unie, USA, Zweden,
Tsjechoslowakije en Roemenië.
Redakteur Leo de Ruiter heeft al
het Rai-nieuws bekeken en voor u
op een rijtje gezet. Tot slot bent u
uiteraard altijd welkom de 'kleine
Rai' bij de dealer in uw omgeving te
bekijken, de meeste nieuwe
modellen staan ook al bij hem of
haar in de showroom.
Gaat u toch naar de Rai, dan hier
nog wat gegevens: de
openingstijden zijn dagelijks van 10
tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op
zaterdagen en zondagen van 10 tot
17 uur. De toegangsprijs voor een
eenmalig bezoek aan de expositie
bedraagt: voor volwassenen 13,-
p.p., voor houders van een Pas-65,
voor kinderen beneden 12 jaar
onder geleide en voor groepsbezoek
mits tevoren schriftelijk aangemeld
(minimaal 20 personen) 10,- p.p.
HET Zuidkoreaanse
merk Hyundai zorgt
voor een
wereldprimeur op de Rai
want op deze tentoonstelling
wordt de Pony XP 3-deurs
voor de eerste keer in de
wereld gepresenteerd.
Als grootse omzetmaker in het
Hyundai personenautoprogramma
wordt de Hyundai Pony XP 3-deurs
geïntroduceerd op een moment dat
de 5-deurs en 4-deurs modellen door
hun gunstige prijsstelling en
gebleken kwaliteiten in de tweede
helft van 1986 voor een verdubbeling
van het marktaandeel hebben
gezorgd.
4- en 5-deurs, ook de Pony XP 3-
deurs uitsluitend met een schone
1500 cc-motor zal worden geleverd
zonder meerprijs ten opzichte van
een schone 1300 cc-motor. Dit
betekent dat de consument gratis de
beschikking heeft over meer
vermogen met minder
benzineverbruik en een
comfortabeler weggedrag.
Hyundai is erin geslaagd om de
1500 cc-motor met behulp van een
katalysator in het uitlaatspruitstuk,
EGR (uitlaatgasrecirculatie) en een
speciale carburateur zeer lage
emissiewaarden voor de CO en
HC/NOx mee te geven, waardoor
volledig profijt getrokken kan
worden van de extra lage
Bijzondere Verbruiksbelasting
(BVB) voor schone motoren.
Naast de wereldprimeur van de
Pony XP 3-deurs, zal op de Rai een
vernieuwd Stellarprogramma
geïntroduceerd worden. Zowel de
Stellar met 1600 cc motor als de
Stellar met 2000 cc motor zal
voorzien zijn met een geheel nieuwe
voorwielophanging en een met een
Panhard-stang uitgeruste
achterwielophanging. De
MacPherson-voorwielophanging
resulteert in een lager gewicht van
de auto en zorgt voor een extra
goede wegligging. De betere
dwarslokatie van de aan
schroefveren opgehangen achteras
door middel van de Panhard-stang
draagt hier eveneens toe bij.
Tegelijk met de grondige herziening
van het onderstel is een vernieuwd
remsysteem toegepast met een
grotere capaciteit.
Op basis van het gehele nieuwe
programma, de lagere dollarkoers
en de lagere produktiekosten
dankzij de uitbreiding van de
productiecapaciteit van Hyundai
naar 700.000 auto's, verwacht
Greenib Car in de markt door te
kunnen breken naar een volume
van 4000 auto's in 1987. Reeds in
1987 zal Greenib Car inhaken op de
Olympische Spelen, die in 1988 in
Seoul gehouden zullen worden,
door alle auto's vanaf de Rai te
voorzien van een speciaal
„Olympique" embleem.
Het huidige 1987 Hyundai-
programma is nog niet erg
groot. In feite zijn er twee
modellen, de Pony en de
Stellar. De Pony is al aan zijn
3e generatie bezig en heet
daarom Pony XP. Hij is er als
Sedan met 4 portieren en
koffer en als hatchback met 3-
en 5 portieren, er zijn 2
motorversies 1300 en 1500
beide schoon met katalisator.
De Stellar is er alleen als
sedan met 4 portieren en
koffer. In motorversies kent
de Stellar een 1600 en 2000
ty pe. In de toekomst komen er
veel meer modellen. Nog dit
jaar een prestigemodel, een
grote Hyundai dus boven de
Stellar.
Tevens dit jaar een mini-bus
bestelserie en een
vrachtwagen serie, resp. in de
1 ton en 3 ton klasse. In 1988
wordt de Pony uitgebreid met
een coupé en mogelijk een
stationcar, ook komt er een
Stellar stationcar en nog een
nieuwe model tussen de Pony
en Stellar.
OLVO staat dit jaar in
het teken van het 60-
jarig jubileum, van
1927 tot 1987, en dat wordt
gevierd met 3 jubileum
modellen op de Rai. Het zijn
modellen uit de 340, 360 en
240 serie, om precies te zijn
een 340 DL, een 360 en een
240 DL.
De jubileummodellen zijn uiteraard
zeer exclusief, ze zijn aantrekkelijk
gemaakt door diverse extra's tegen
een toch zeer scherpe prijs. De 340
DL wordt geleverd in vijfdeurs
uitvoering in de kleur zilvermetallic.
Daarnaast bestaan de specificaties
uit: getint glas rondom, zwarte
trimming, koplampwissers en -
sproeiers, decoratieve striping in
bordeauxrood met grijs, brede
175/70 banden, een audio-set
bestaande uit: een zwarte
dakantenne en 2 deurspeakers.
Dit model wordt naar keuze
geleverd met een 1.4 liter motor in
combinatie met een 4
versnellingsbak of een automaat,
een 1.7 liter motor met 5
versnellingen of een 1.6 liter
dieselmotor, ook met 5
versnellingen. De Volvo 360
Jubileum is een exclusieve 4-deurs
Volvo 360 met een 2-liter B200EA-
motor met vijfversnellingsbak, in de
kleur zilvermetallic.
Voor het overige is deze uitgevoerd
met de volgende extra's:
koplampwissers en -sproeiers, een
decoratieve striping in
bordeauxrood met grijs en een
audio-set, bestaande uit: een zwarte
dakantenne en 2 deurspeakers.
De Volvo 240 DL is een sedan met
een 2-liter B200K-motor in
combinatie met een
vijfversnellingsbak in de kleur
zilvermetallic, plus: koplampwissers
en -sproeiers, decoratieve striping
in bordeauxrood met grijs, brede
banden 175/70, blauwe stoffen
bekleding en een audio-set,
bestaande uit: een zwarte antenne
op 't kofferdeksel en 2
deurspeakers. Verder zijn er bij
Volvo wat moderniseringen en
uitbreidingen.
Modeljaar '87 biedt een verdere
verfijning van het
leveringsprogramma. Voor
sportieve automobilisten is er nu
ook een 360 GL Sedan leverbaar.
Er zijn nieuwe lakkleuren en nieuwe
bekledingsstoffen. De
standaarduitrusting werd nog
completer en ook het aanbod aan
accessoires is uitgebreid,
bijvoorbeeld met een diefstalalarm.
Volvo besteedt niet alleen extra veel
aandacht aan kwaliteit en
veiligheid, maar ook aan het
millieu. Daarom zijn alle
benzinemodellen nu geschikt voor
het gebruik van zgn. Eurosuper. En
voldoen de 360 modellen zonder
katalysator nu al aan de
toekomstige emissie-eisen.
Voor de Volvo 240-serie is een
nieuwe 2.3 liter carburateurmotor
ontwikkeld, met de interne type
aanduiding B230KH. Deze
moderne krachtbron, die de B230A-
motor van 81 Kw vervangt, is
voorzien vn een zogeheten Heron-
cilinderkop. Deze is vólkomen vlak
en heeft rechtopstaande kleppen.
De verbranding vindt plaats in
verbrandingskamers die in de
zuigers zijn aangebracht.
Ook de nokkenas is nieuw, en is er
een Solex tweetrapscarburateur
gemonteerd, elektronische
ontsteking, afsluiting van de
brandstoftoevoer bij gas loslaten,
én een kopsensor. Zo is een zuinige,
schone, krachtige en heel soepele
motor ontstaan die belangrijk
betere prestaties levert dan de
B230A-motor. Hij is ontwikkeld
voor het gebruik van Eurosuper,
naar neemt ook genoegen met
gelode benzine vanaf hetzelfde
oktaangetal.
Het volvo programma zit heel
eenvoudig in elkaar. Men kent
een 2,3,4 en 7 serie, de klasse
volgorde is echter anders,
eerst komt de 3-serie, de
middenklasse, dan de 2-serie
als royale middenklasse en
vervolgens de 7-serie als
topklasse met de 780 als
absolute top, een coupé
achtige seda.
'ORD zorgt voor een
1 primeur op de Rai,
namelijk ae
wereldintroductie van de
vernieuwde Sierra, waaraan
als belangrijkste facet de
uitbreiding met de
langverwachte Sierra Sedan
is gekoppeld.
Het tamelijk populaire ruime
middenklassemodel Sierra werd
in 1983 op de markt gebracht.
Vanaf dat moment zijn er tal van
kleine aanpassingen en
uitbreidingen geweest o.a. de
nieuwe 2 liter injectieserie, de XR
4x4 en de RS Cosworth. Het jaar
1987 brengt echter een totale
modernisering van de Sierra en
de komst van de Sierra Sedan,
dus naast de 3- en 5-deurs nu ook
een 4-deurs met separate koffer.
De moderniseringen van de 3- en
5-deurs zijn uiteraard direkt
toegepast op de nieuwe 4-deurs
sedan. Het betreft vooral de
voor- en achterzijde, nieuwe
bumpers en een heel nieuw front,
maar ook de binnenzijde is
geheel vernieuwd. Er zijn
technische moderniseringen o.a.
aan de motoren, die nog weer
zuiniger zijn geworden zoals de
1.6 en 1.8 E-Max motoren en
natuurlijk ook de 2.0, 2.0i en 2.8i
benzine- en 2.3 dieselmotoren.
De Fiësta heeft sinds zijn
introduktie in 1976 zowel
exterieur als interieur al vele
wijzigingen ondergaan. Er zijn nu
zes verschillende uitvoeringen
verkrijgbaar, t.w. Finesse, C, CL,
Ghia, Supersport en XR2.
De Finesse is de
nieuwste Fiësta-uitvoering en is
in januari 1987 op de markt
gekomen.
De Finesse heeft een uitgebreid
pakket aan extra's, waaronder
wit gespoten wieldeksels,
'striping' op de zijkanten van de
carrosserie en een wis/was-
installatie op de derde deur. Hij
is verkrijgbaar met 1.0 en 1.1 liter
benzinemotoren (ook met
katalysator) en de 1.6
dieselmotor.
De Escort die in het najaar van
1980 werd geïntroduceerd en tot
auto van het jaar 1981 gekozen
werd, was gedurende de
afgelopen vijf jaar 's werelds
meest verkochte auto.
Ook op de Nederlandse markt is
de Escort een bestseller, in totaal
Diesel bestaan. Er zijn drie
uitvoeringen leverbaar t.w. CL,
GL en Ghia. De Scorpio kan ook
met vierwielaandrijving in GL en
Ghia-uitvoering besteld worden.
De Ford Sierra GL.
zijn er in Nederland in ruim zes
jaar tijd 151.000 verkocht. Na de
moderniseringen vorig jaar zijn
er dit jaar geen wijzigingen.
De Escort is er in 6 uitvoeringen,
te weten: C, CL (ook met
katalysator), Ghia, XR3i,
Cabriolet en RS Turbo. Voor
deze uitvoeringen zijn
verschillende motoren
beschikbaar van 1.1 liter
37kW/50pk) tot 1.6 injection
(77kW/105pk).
De Ford Orion is sinds 1983 op
de Nederlandse markt. Hij is
mechanisch en motorisch gelijk
aan de Escort, maar de totale
lengte van de auto is 20 cm meer.
De Orion beschikt daardoor over
een forse kofferruimte van 440
liter inhoud, volgens VDA-vorm.
Ook hij heeft voor 1987
nauwelijks wijzigingen
ondergaan.
De Ford Scorpio is gedurende
1986 Auto van het Jaar geweest.
Deze onderscheiding kreeg de
Scorpio in belangrijke mate dank
zij het electronische anti-
blokkeersysteem, dat standaard
is voor alle uitvoeringen. In dat
jaar zijn 5.500 Scorpio's in
Nederland verkocht.
De Scorpio, die in een relatief
klein marktsegment zit, behaalde
hiermee 1.0% marktaandeel.
Nieuw op de Nederlandse markt
zijn de 2.4 V6 injection en de 2.9
V6 injection motor, daarnaast
blijVen de 2.0 en 2.0i en de 2.5
Het Fordprogramma is door
de komst van de Sierra
Sedan en de Scorpio met
2.4 en 2.9 V6 motoren weer
verder uitgebreid. Het
omvat nu de Fiesta in 5
motor en 6
uitvoeringsversies, de
Escort, in 3- en 5-deurs,
cabriolet stationcar en Van,
in 5 motorversies, de Orion
in 3 motorversies en 2
uitvoeringsversies, de Sierra
in 3,4 en 5-deurs incl.
Stationcar, in 5 motor
varianten en 5
uitvoeringsversies echter
verschillend per model
(hatchback of sedan), de
Scorpio in 5 motorvesies en
4 uitvoeringen varianten en
tot slot de Transit, de
bestelauto die ook als
personenbus leverbaar is.
ET Rai-nieuws van
BMW concentreert
zich helemaal
rondom de nieuwe 7-serie en
terecht de nieuwe 7-serie
hoort tot de topklasse van
de automobielen. Toch is er
nog ander nieuws van BMW
al is dat alles meest nieuws
in detail, zoals
vernieuwingen bij de 3-serie
moderniseringen bij de 5-
serie en een uitbreiding in de
dieselserie namelijk naast de
524 TD nu ook de 524D en
in diverse 3-, 5- en 7-
modellen motoren met
katalistor.
In de 3-serie zijn dat de 318i, 320i,
325e, 325i en iX en Cabriolet, in de
5-serie de 520i, 525e en 535i en in
de 7-serie alle modellen 730i, 735i,
750i. Ook do M 635 CSi bezit een
katalisator. Zo zijn inclusief de
dieselmotoren 77% van de BMW
modellen milieuvriendelijk.
De 7-series uiteraard het meest
nieuw, wij publiceerden daar al
uitvoerig over aangezien de 7 reeds
in september 1986 geïntroduceerd
werd en vanaf november ook al
leverbaar is in Nederland. Het is de
topklasse van BMW, de grootst
limousine vooral gebouwd op
souplesse en comfort. Hij is er in 3
modellen, naar motorgrootte, de
730i, de 735i, en de 750i, de laatste
komt pas in de zomer naar ons
land. De 730 en 735 bezitten 6
cilinder 3.0 en 3.5 liter
injectiemotoren, de 750 een 12
cilinder 5.0 liter injectiemotor.
De 5-serie zit tussen de 3 en 7 serie
in, het is BMW's royale
middenklasser. Momenteel is het
model het langst meegaande, het zal
dus nu als eerste aan de beurt
komen voor vernieuwing, mogelijk
nog eind dit jaar, anders begin
volgend jaar. Toch zijn er nog wat
moderniseringen aan de 5-serie
voor modeljaar '87. Zo zien we bij
de 535i een korte eindreductie die
de rijprestaties verbetert. De 524
TD (turbo-diesel) heeft nog meer
isolatie gekregen, de motor heeft
een betere kapseling gekregen wat
een nog lager geluidsniveau geeft
zowel binnen als buiten.
ISSAN brengt op de
RAI relatief veel
nieuws. Er zijn een
aantal Europese primeurs
zoals de Micra met 5 deuren,
de Sunny met meerkleppen
motoren, de Laurel met 3.0
liter V6 en de
multifunctionele Prairie met
4 wielaandrijving.
De succesvolle Micra-serie wordt
uitgebreid met een 5-deurs
uitvoering, die zowel in de DX- als
in de GL-versie verkrijgbaar zal
zijn. In het marktsegment van de
Micra (20% van de totale
Nederlandse automarkt) neemt,
naast de verkoop van 3-deurs auto's,
de 5-deurs auto met een 17% een
belangrijke plaats in.
Eind augustus 1986 introduceerde
Nissan Motor Nederland BV een
zeer uitgebreide Sunny-serie. Nu
reeds is er een completering met
sportieve versies met meerkleppen
motoren. Deze Sunny's, die
uitgerust zijn met een sportieve 1.6
liter 16-kleppen motor, die een
vermogen van 88 k'(120 pk) levert,
zullen een geduchte concurrent zijn
in een klasse waarin het
motorvermogen een belangrijke rol
speelt.
Voor de uitvoeringsspecificaties en
technische gegevens verwijzen wij u
naar het bijgevoegde
specificatieblad.
De grootste in Nederland leverbare
Nissan personenauto is de Laurel.
De Laurel-serie bestaande uit:
Nissan Laurel 2.8 diesel wordt nu
uitgebreid met een Nissan Laurel
die voorzien is van een 3 liter V6
motor. Deze lichtgewicht V6 motor,
die in een sterkere uitvoering
geleverd wordt in de Nissan 300 ZX
(turbo), maakt deze Laurel - die
standaard voorzien is van een
automatische versnellingsbak - tot
een uiterst snelle reisauto.
De Laurel 3.0 SGX V6 heeft, ten
opzichte van de overige Laurels, een
enigszins gewijzigde voor- en
achterzijde.
Om het toegenomen vermogen van
de V6 motor in deze Laurel nog
beter tot zijn recht te laten komen,
heeft deze auto onafhankelijke
wielophanging rondom. Een aantal
comfortverhogende zaken, zoals
airconditioning, cruise-control,
centrale portiersvergrendeling,
hoofdsteunen achter en een
uitgebreide hifi-stereo
radiocassette-installatie zijn op de
Laurel V6 standaard.
Gezien de toenemende
belangstelling van
consumentenzijde naar
vierwielaangedreven auto's, heeft
Nissan besloten om, naast de
Nissan Patrol en King Cab, ook de
Prairie met 4WD uit te rusten. Dit
4WD systeem kan tijdens het rijden
door middel van een schakelaar in
de pookknop elektrisch worden
ingeschakeld. Het gebruik van de 4-
wielaandrijving dient uitsluitend te
geschieden voor het rijden op
gladde wegen zoals bij sneeuw en
ijzel, of op modder of in het terrein.
De Prairie 4x4 is met een zwaardere
2.0 liter motor uitgerust en heeft
ook belangrijke uiterlijke en
technische wijzigingen ondergaan.
Daarnaast is de
uitvoenngsspecificatie op een nog
hoger niveau gebracht, zodat nu
o.m. stuurbekrachtiging tot de
standaarduitrusting behoort. De 2.0
liter motor, exact 1974cc levert 81
kW/97 Pk en heeft een koppel van
154 Nm.
Nissan heeft een heel breed
programma, ook al heeft men
het aantal namen door het
samenvoegen van de Cherry
en Sunny, de Stanza en
Bluebird beperkt.
Er is een gigantische
modellenrij, zodat de keus
zeer rijk is. In de kleine klasse
start Nissan met de Micra,
dan volgt in de middenklasse
de Sunny in zowel Sedan.
Hatchback, Liftback (Florida),
coupé, stationcar en Van,
daarna komt de Bluebird in
Sedan, Hatchback en
stationwagon en de top is de
Laurel alleen in Sedan
verkrijgbaar maar wel in
diverse motoren.
Speciale modellen zijn de
Silvia en 300 ZX in de
sportklasse, de Prairie in de
multifunctionele klasse, de
Patrol en King Cab in de 4x4
terrein klasse en de Vanette
en Urvan in de bestel en
personenbus-klasse.