Opel Ascona gemoderniseerd alshetiankjemaarvolis. Fiat Uno Diesel concureert beter Peugeot breidt 205 verder uit 00 WOUTER STER-OCCASIONS AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. LEEUWEKEUR GEBRUIKTE AUTO'S AUTOBEDRIJF W.J. SONKE B.V. 0&i m autobedrijf jdd55e KEUS UIT 20 OCCASIONS WIJ RUIMEN OP NU KOPEN, ZOMER '87 BETALEN AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. *1 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 DECEMBER 1986 307 VOLVO Inruil en financiering mogelijk OIL DE LU EO EO ULISSIflOEn telotm-meo SPECIALE AANBIEDINGEN MET VELE GULDENS VOORDEEL Peugeot 505 GTI'85 VRAAG NAAR ONZE VOORWAARDEN PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 WELKOM BIJ AUTO 23.500.- 23.250.- 12.950.- 15.500.- 14.750.- 11.950.- 13.250.- 11.750.- 11.500.- 13.500.- 10.950.- 13.450.- f 13.750.- HYUNDAI DEALER DE JAGER E5SSÖË3EE ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER VAN OEVEREN B.V. HET VOORDELIGSTE AUTOGEBEUREN IN ZEELAND Occasions met 6 maanden garantie Occasions met 3 maanden garantie Div. occasions indien nodig APK-gekeurd WEES WIJS LET OP SERVICE EN DE PRIJS!!! Autobedrijf W.J. Sonke De bekende middenklasser Opel, de Ascona, is toch nog een keer gemoderniseerd. Nu eerst de Kadett en Rekord ver nieuwd zijn, mag verwacht wor den dat het volgende model dat voor totale vernieuwing In aan merking komt de Ascona Is. Toch zal dat nog even duren, de nieuwe Ascona is gepland voor eind 1987 en misschien wordt het wel 1988, met andere woor den de huidige Ascona-genera- tle moet nog even mee. Vandaar dat de Ascona nog voor een modernisering in aanmer king kwam en het is niet alleen bij een face-lift met wat detailwijzigin gen gebleven, de Ascona is ook echt verbeterd. Wat de carrosserie betreft is de Ascona gestroomlijn- der geworden, het voorfront is ge wijzigd, een voorspoiler is stan daard gemonteerd, het komt alle maal de wegligging, prestaties en het brandstofverbruik ten goede. Het onderstel kreeg een aantal mo dificaties wat vooral het comfort en ook weer de wegligging ten goede komt en sprekend over het comfort ook het interieur is gewijzigd en de uitrusting werd gecompleteerd. Volgend jaar is een ABS, anti-blok keer remsysteem leverbaar voor de Ascona. Het grote nieuws zit hem echter in de motoren. Opel breidt in de Ascona klasse de keuze aan moto ren met geringe uitlaatgas emissies uit. De Ascona is tegen meerprijs leverbaar met de schone 1.6 Itr. Euronorm motor. Hij voldoet aan de gestelde Europese normen en is uitgerust met een open katalysa torsysteem. Geheel nieuw op de 1987 Ascona zijn twee vier cilin dermotoren met een inhoud van resp. 1.6 en 2.0 liter. Beide moto ren hebben een hoog koppel, wat reeds bij laag toerental wordt be reikt. Bij de 1.6 Itr. motor werd dit on der meer bereikt door een betrek kelijk lange slag (boring/slag 79/8 1.5 mm) met speciale lichtgewicht zuigers en drijfstangen en een nieuwe nokkenas. Deze 60 Kw (82 pk) krachtbron met een compres- sieverhouding van 10:1 gebruikt ongeveer 10% minder brandstof dan zijn voorganger. Met de vijf versnellingsbak is dit als volgt: stadsverkeer 8.5 1/100 km, 90 km/uur 5.3 1/100 km, 120 km/uur 7.1 1/100. Euromix 7.0 1/100 km oftewel 1:14.3. Deze 1.6 Itr. motor is ook leverbaar met inspuiting en gesloten drieweg katalysator. Het vermogen bedraagt dan 55 Kw (75 pk). In deze uitvoering voldoet de Ascona zelfs aan de strenge Ame rikaanse uitlaatgas eisen. De 2 liter motor met bovenlig gende nokken is eveneens geheel nieuw en vervangt de 1.8i motor. Hij heeft het allernieuwste motronic inspuitsysteem met geïntregeerde computer. Het brandstofverbruik is zeer gunstig: 10.2 1/100 km bij stadsverkeer, 5.7 1/100 km bij 90 km/uur en 7.4 1/100 km bij 120 km/uur. Het systeem is zelf-diag- nosestellend. Zelfs de geringste storing en hun oorzaak wordt in het geheugen opgeslagen en kan door het Opel servicepersoneel weer worden opgeroepen. Als een defect blijft optreden schakelt het systeem over op een noodsysteem met voorgeprogrammeerde ver vangende waarden. Alle Ascona motoren zonder ka talysator kunnen draaien op de tra ditionele loodhoudende of onge lode benzine (super of normaal is afhankelijk van het type motor). De nieuwe 1.6 en 2.0 liter motoren zijn door middel van een knop in het motorcompartiment omschakel- baar van gelode of niet gelode su- perbenzine naar gelode of niet ge lode normaal benzine, met kataly sator mag uiteraard uitsluitend niet gelode benzine worden gebruikt. De Ascona Is leverbaar In LS, GL en GLS en CD-ultvoering. Er Is ook de sportieve GT-versie met een 1.6 Itr. ot 2.0 Itr. motor. Fiat heeft een nieuwe Uno Diesel uitgebracht. De Uno Is Flat's populaire kleine midden klasse auto. Hij Is In januari 1983 geïntroduceerd, In mei 1983 kwam er al een dieselversie van de markt Daarna volgden nog veie uitbreidingen met o.a. de Turbo en de Turbodiesel en eind vorig jaar de nieuwe Flre motor. Meer dan een miljoen Uno's zijn er al geproduceerd en verkocht, kortom het Is een heel populaire auto. Maar de Fiat Uno is niet de enige auto in het kleine midden klasse segment, er zijn vele con currenten en een heel belangrijke is de Peugeot 205. Ook deze auto verkoopt goed en kent ook vele modellen, waaronder uiteraard een dieselversie. De 205 Diesel beschikt echter over een 1768 cc 4 cilinder diesel/ motor van 44,2 kW/60 pk. Deze motor geeft de 205 prima presta ties o.a. top 155 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 15 sec. De Fiat Uno moest het tot op heden echter doen met een 1301 cc dieselmotor of een 1367 cc turbodiesel, resp. 45 en 70 pk maar toch een relatief lichte motor. Niet onbegrijpelijk dus dat Fiat als tegengas voor o.a. die 205 Diesel een zwaardere die selmotor in zijn Uno bouwde, ook een 1.7 liter met ook 60 pk. In het eigen land Italië blijft de 1.3 D en 1.3 TD gewoon in het pro gramma. Daar doet die lichte die selmotor het juist goed omdat be lasting geheven wordt op de in houd van de motor, de zwaardere diesel is in Italië zelfs niet lever baar. De Uno 1.7 Diesel is dus dui delijk gecreëerd voor de andere Europese markten, hij krijgt de naam Fiat Uno 60 D, en dat 60 slaat dus op het vermogen in pk's. De diesel meet exact 1697 cc met 44,1 kW/60 pk. Het is in feite de motor uit de Ritmo en Regata Peugeot heeft de populaire en veel verkochte 205 nog weer ver der uitgebreid. Bij het zeer com plete programma van 20 model len komen er nog eens twee bij, de 205 XS en de 205 GTI 96 kW/130 pk. De 205 XS is een aanvulling naar boven van het 205 X pro gramma. De 205 kent X en G ty pen, vertaald is dat simpel 205 type met resp. 3 en 5 deuren. In de 3-deurs typen kent Peugeot de 205 XE met 1.0 liter motor, de XE met 1.1 liter motoren die dan ook nog in de aktiemodellen Accent en Junior, verder de XL met 1.1 liter motor, wat dus een luxe versie is, dan de XR met 1.3 liter motor en de XS, voorheen XT, met 1.3 liter motor met meer vermogen. De XT wordt uitverkocht. Het verschil tussen de XR en XS zit hem in het vermogen, resp. 44 kW/60 pk en 59 kW/80 pk. Uiter lijk is de wagen te herkennen aan zijn grote voorspoiler met inge bouwde verstralers en zijn kleinere spoiler op de bovenste rand van de achterklep. Bovendien is de type aanduiding XS op beide voorspat borden aangebracht. Binnen vindt men dezelfde kuip- stoelen als in de GTI doch met een andere bekleding, specifiek voor de XS. Een toerenteller behoort tot de standaard uitrustig van de auto, alsmede een 5 versnellingsbak. Daarnaast is het GTI programma uitgebreid, ook hier een afronding naar boven, een GTI met zwaar dere motor met meer vermogen. Er zijn reeds twee GTI typen, beide met 1.6 liter motor met resp. 77 kW/105 pk en 85 kW/115 pk. De nieuwe GTI krijgt een 1.9 liter motor met 96 kW/130 pk. Het is dus een veel snellere en nog meer soepele 205 GTI. Qua uiterlijk lijkt de 205 GTI 1.9 op de 1.6 modellen. Behalve dat hij 15 inch velgen en 185/55 VR 15 banden heeft en 1.9 typeplaatjes op de achterzijpanelen. Motorisch is hij een kleine sportieve „kracht spatser" de 400 m met staande start in 15,8 seconden, een top snelheid van 206 km/u en een ac- celeratietijd van 0 tot 100 km/u in 7.8 seconden. Een krachtige motor dus maar een al even krachtige motor dus, maar een al even krachtig en effi ciënt remsysteem: schijfremmen rondom, geventileerde voorschij ven. De wielophanging is aan het prestatieniveau aangepast, zodat ook de wegligging optimaal is. In het interieur van de 1.9 valt de nieuwe stoelbekleding op, afgeleid van de 205 Turbo 16. Tegen meerprijs kan men bo vendien een combinatie van leer en deze stof krijgen. De 205 GTI zal na de RAI op de Nederlandse markt komen. Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 Diesel. De motor geeft de Uno een top van ruim 155 km/u, tijdens de korte rij-impressie liep de teller van onze auto al over de 170 km/u, denk dan wel aan de onnauwkeu righeid, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 15,5 sec. Het ver bruik bij 90 km/u (ECE) is 1:25, bij 120 km/u is dat 1:17,5, de mix geeft een verbruik van 1:19 (ECE cijfers) aan, met een tank van 42 li ter is dat goed voor bijna 800 km, aktieradius. De Uno 60 D is er al 3 en 5 deurs in de uitvoering Standaard en Super, beiden hebben altijd een 5-bak. De Uno 60 D weegt een 860 kg en mag 400 kg. laden en 900 kg. trekken. De dieselmotor is voor een auto met dergelijke afmetingen redelijk stil. Er is veel aandacht be steed aan geluidisolatie. De belangrijkste geluidsaanpas singen zijn: gebruik van vloeistof- gevulde motorrubbers voor de op- hangpunten van de krachtbron, een nieuwe type luchtfilter, dueel uitgevoerd ter onderdrukking van luchtinlaatresonanties, geheel ge ruisloze werking van de inspuit- pomp, een nieuwe, dikke en spe ciaal gevormde geluidwering onder de motorkap, sterkere isolatie van het schutbord tussen motorruimte en interieur; extra isolatie onder het dashboard, speciale isolatiepa nelen op portieren, flanken en bo demplaat, aangebracht tijdens het lakdroogprocédé, en bekleding van de bagegeruimte met voorge vormd isolatieschuim. De Uno 60 D gaat 21.100,-en de Uno 60 D 5 22.900,- kosten (richtprijs). IND Onderstaande door ons op Ford ingeruilde vreemde merken. Citroen GSA type XI1983 van 11.750.- voor 8.750. Citroen Visa1984 van 10.750.- voor 8.500, VW Golf LX1983 van 15.750.- voor 13.500, Honda Civic 5-deurs1983 van 12.500.- voor 9.950. Renault 5 GTL1983 van 9.500.- voor 7.750. Citroën Charleston1981 van 7.500.- voor J 5.750. Alfa Romeo Sud Sprint1982 van 12.500 - voor 9.950. Renault 11 GTL1985 van 19.500 - voor 17.500. Citroën 2CV61979 van 4.750.- voor J 3.500. ALLE AUTO'S BOVEN f 5.000- MET DRIE MAANDEN BOVAG GARANTIE Peugeot 205 GR'85 17.500 - Peugeot 305 SR'81 7.900.- Peugeot 305 GL Break'81 10.900.- Peugeot 305 GL'83 13.900.- Peugeot 305 GL Diesel'83 14.900 - Peugeot 305 GL'84 16.950.- Peugeot 305 GL'84 16.500- Peugeot 505 GL'82 9.750.- Peugeot 505 GL'82 14.900.- Peugeot 505 GL aut'83 19.900.- Peugeot 505 GL'84 19.900.- auto-tips Peugeot J5 Bestel D'83 12.000.- Talbot Horizon 1.5 GL'83 12.500.- Talbot Horizon Ultra'84 13.900.- Talbot Solara Ultra'84 15.900.- Talbot Solara 1.6 GLS'83 12.900- Talbot 1510'81 5.900- BMW316'82 14.500- Datsun Cherry'81 8.500- Honda Civic aut'81 8.500.- Mitsubishi Galant'83 13.900.- Mitsubishi Lancer 1400 GLX'81 8.900.- Citroën 2 CV 6 Club'85 9.250.- Renault 5 L'80 6.500.- Renault 11 GTX'84 1 6.900- Renault 11 GTL'83 14.900.- Citroën Visa'81 7.950.- Opel Kadett 1.3 S'81 8.900.- MEENEEMAUTO'S: Toyota Starlet '78 2.000.- Talbot Horizon '80 2.000.-, Talbot Solara '80 3.000.-, 2x Ford Taunus '79 2.500- Citroën GS '791.250.- Fiat Ritmo '81 4.500.-, Peugeot 505 GRD '80 5.500.- X IPEUGEOT TALBOT op. met garantie - inruil mogelijk Volkswagen Jetta 1600 Elan 3500 km1986 Nissan Sunny 1700 diesel Demo. 400 km1986 Opel Corsa 1.0 TR 24.000 km1984 Nissan Micra GL automatic 21000 km1984 Nissan Sunny 1300 27000 km1984 Daihatsu Charade TS 48000 km1984 Nissan Cherry 1300 GL 65000 km1984 Volkswagen Golf C diesel 91000 km1981 Fiat Uno 55 S 51.000 km1983 Nissan Silvia Coupé 62000 km1983 Renault 9 TC 43000 km1983 Renault 11 GTL 70000 km1983 Seat 5-drs. GX 23000 km1984 Kanaalstraat 75 Oost-Souburg - tel. 67658. Werkplaats, tel. 61844 NISSAN - DATSUN SERVICE en VERKOOP 2s* 2^ 2^ 2^ 23* GEBRUIKTE AUTO'S F T GEKEURD VOLGENS ZWEEDS MODEL 1985 1981 1980 Saab 99 GL 2-drs Saab 99 GL 2-drs 1983 Saab 90 LPG 1985 Saab 99 GL 2-drs. LPG 1983 Daihatsu Rocky Wagon diesel 1985 Daihatsu Charade diesel 1984 1985 1983 1980 Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel 01100-31110 Privé, 01104-319 Mercedes 2301979 Mercedes 300 D1983 Mercedes 280 S1981 Mercedes 200 D1983 Mercedes 200 D1980 Mercedes 300 D1984 Mercedes 300 D1982 Mercedes 230 E1982 A. Piesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Telefoon 01184-18351 Industriestraat 8-10 Goes-Zuid Tel. 01100-15415-14987 75 occasions van recente bouwjaren. Zeer interessant geprijsd met garantieperiode tot 12 mnd. Gunstige financiering mogelijk, omruilgarantie tot 12 maanden Occasions met 12 maanden garantie '85 Ford Sierra 1.6 Laser 5-d. LPG22.950,- '85 Renault 25 TS 5-d. 5-v.bak24.950,- '84 Opel Corsa 1.2 STR13.950,- '85 Ford Sierra 2.3 diesel Van 5-v.bak, stuurbekr18.950,- '85 Mazda 626 GLX18.950,- '84 Mitsubishi Galant 1.6 GL 5 v. bak15.950,- '84 Honda Accord 1.8 EX Sedan LPG17.500,- '84 Opel Kadett 1.2S 5-drs. stationcar 20.000 km14.950,- '85-'84 Opel Ascona 1.6 S LS 4-drs. 4 stuksv a. 13.950,- '84 Ford Granada 2.3 GL 4-drs. met stuurbekr17.950,- '82 Peugeot 505 familiale, 7-pers.12.950.- '84 Ford Fiesta 1.1 L 40.000 km12.950.- '85 Ford Escort 1.6 Bravo 5-drs., 5 versn. bak17.950.- '85 Renault 5 GTL 3-drs. 5 v. bak15.950.- '85 Peugeot 305 GR 5-d. stationcar16.950.- '85 Volvo 360 5-drs. 2.0 LPG18.750,- '84 Fiat Regata 100S 4-drs15.750,- '84-'82 Opel Ascona 1.6 diesel 4-drs. v.a.12.750,- '83 Opel Kadett 1.2 S stationcar 13.750,- '83 Opel Rekord 2.3 diesel 4-d16.750,- '84 Opel Rekord 2.0 S 4-drs16.950,- '83 Mazda 626 1.6 LX Sedan LPG13.950,- '85ISUZU pick-up 5000 km12.950- '84 BMW 315ƒ15.950,- '84 Mazda 323 1.3 Sport 4-d. LPG14.950,- '83 Mazda 323 1.3 5-d Hatchback LPG12.750,- '83 Mitsubishi Galant 1.2 GLX turbo diesel13.750,- '83 Mitsubishi Galant 1.6 stat.car LPG13.950,- '83 Mazda 626 2.0 GLX Hatchback 5-drs16.950,- '80 Mitsubishi Lancer 1400 GL 4-drs6.950,- '82 Datsun Cherry 1.3 GL 5-drs 7.950.- '81 BMW 316 met LPG kl zwart7.500.- '82 Datsun Bluebird 2.0 GL diesel8.500.- '81 Citroèn CX 2000 Athena LPG7.850,- '83 Citroin GSA Club 5-d LPG8 950.- '82 Peugeot 505 GL 2.0 L LPG-8 500.- '81 Honda Civic 5-drs. automaat8.950,- '82 Talbot Tagaro 2.2 GLS Sedan LPG7.850,- '82 Ford Granada 2.0 L Savoy 4-drs.12.950,- '82 Hyundai Pony 1400 TL 3-drs5.950,- '81 Talbot 1510 GL 5-drs.4.950.- '77 Ford Taunus 1.6 GLAPK-gek.1.750.- '80 Honda Civic stationcar 5-d5.750.- '80 Mazda 323 Estate4.950.- '80 Honda Civic stationcar 5-d5.750.- '79 Toyota Celica 2.0 XT 3-d. coupé5.750.- '80-'81 Peugeot 505 GL stuurbekr. v.a.4.950.- '80 Lada 1200 S 4-drs2.000.- '78 Honda Civic 3-d. luxe APK-gekeurd3.500.- '78 AMC Concord 5-drs. stationcar autom. APK-gek.3.950.- Industriestraat 8-10, Goes-Zuid (Poel IV), 01100-15415, b.g.g. 14987.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 7