Opel Ascona gemoderniseerd alshetiankjemaarvolis.
Fiat Uno Diesel concureert beter
Peugeot breidt 205 verder uit
00
WOUTER
STER-OCCASIONS
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V.
LEEUWEKEUR
GEBRUIKTE
AUTO'S
AUTOBEDRIJF
W.J. SONKE B.V.
0&i
m
autobedrijf jdd55e
KEUS UIT 20 OCCASIONS
WIJ RUIMEN OP
NU KOPEN, ZOMER '87 BETALEN
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
*1
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 DECEMBER 1986
307
VOLVO
Inruil en financiering mogelijk
OIL DE LU EO EO ULISSIflOEn telotm-meo
SPECIALE AANBIEDINGEN MET VELE GULDENS VOORDEEL
Peugeot 505 GTI'85
VRAAG NAAR ONZE VOORWAARDEN
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
WELKOM BIJ AUTO
23.500.-
23.250.-
12.950.-
15.500.-
14.750.-
11.950.-
13.250.-
11.750.-
11.500.-
13.500.-
10.950.-
13.450.-
f 13.750.-
HYUNDAI
DEALER
DE JAGER E5SSÖË3EE
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER
VAN OEVEREN B.V.
HET VOORDELIGSTE
AUTOGEBEUREN IN ZEELAND
Occasions met 6 maanden garantie
Occasions met 3 maanden garantie
Div. occasions indien nodig APK-gekeurd
WEES WIJS LET OP SERVICE
EN DE PRIJS!!!
Autobedrijf W.J. Sonke
De bekende middenklasser
Opel, de Ascona, is toch nog
een keer gemoderniseerd. Nu
eerst de Kadett en Rekord ver
nieuwd zijn, mag verwacht wor
den dat het volgende model dat
voor totale vernieuwing In aan
merking komt de Ascona Is.
Toch zal dat nog even duren, de
nieuwe Ascona is gepland voor
eind 1987 en misschien wordt
het wel 1988, met andere woor
den de huidige Ascona-genera-
tle moet nog even mee.
Vandaar dat de Ascona nog
voor een modernisering in aanmer
king kwam en het is niet alleen bij
een face-lift met wat detailwijzigin
gen gebleven, de Ascona is ook
echt verbeterd. Wat de carrosserie
betreft is de Ascona gestroomlijn-
der geworden, het voorfront is ge
wijzigd, een voorspoiler is stan
daard gemonteerd, het komt alle
maal de wegligging, prestaties en
het brandstofverbruik ten goede.
Het onderstel kreeg een aantal mo
dificaties wat vooral het comfort en
ook weer de wegligging ten goede
komt en sprekend over het comfort
ook het interieur is gewijzigd en de
uitrusting werd gecompleteerd.
Volgend jaar is een ABS, anti-blok
keer remsysteem leverbaar voor de
Ascona.
Het grote nieuws zit hem echter
in de motoren. Opel breidt in de
Ascona klasse de keuze aan moto
ren met geringe uitlaatgas emissies
uit. De Ascona is tegen meerprijs
leverbaar met de schone 1.6 Itr.
Euronorm motor. Hij voldoet aan
de gestelde Europese normen en
is uitgerust met een open katalysa
torsysteem. Geheel nieuw op de
1987 Ascona zijn twee vier cilin
dermotoren met een inhoud van
resp. 1.6 en 2.0 liter. Beide moto
ren hebben een hoog koppel, wat
reeds bij laag toerental wordt be
reikt.
Bij de 1.6 Itr. motor werd dit on
der meer bereikt door een betrek
kelijk lange slag (boring/slag 79/8
1.5 mm) met speciale lichtgewicht
zuigers en drijfstangen en een
nieuwe nokkenas. Deze 60 Kw (82
pk) krachtbron met een compres-
sieverhouding van 10:1 gebruikt
ongeveer 10% minder brandstof
dan zijn voorganger. Met de vijf
versnellingsbak is dit als volgt:
stadsverkeer 8.5 1/100 km, 90
km/uur 5.3 1/100 km, 120 km/uur
7.1 1/100. Euromix 7.0 1/100 km
oftewel 1:14.3. Deze 1.6 Itr. motor
is ook leverbaar met inspuiting en
gesloten drieweg katalysator. Het
vermogen bedraagt dan 55 Kw (75
pk). In deze uitvoering voldoet de
Ascona zelfs aan de strenge Ame
rikaanse uitlaatgas eisen.
De 2 liter motor met bovenlig
gende nokken is eveneens geheel
nieuw en vervangt de 1.8i motor.
Hij heeft het allernieuwste motronic
inspuitsysteem met geïntregeerde
computer. Het brandstofverbruik is
zeer gunstig: 10.2 1/100 km bij
stadsverkeer, 5.7 1/100 km bij 90
km/uur en 7.4 1/100 km bij 120
km/uur. Het systeem is zelf-diag-
nosestellend. Zelfs de geringste
storing en hun oorzaak wordt in
het geheugen opgeslagen en kan
door het Opel servicepersoneel
weer worden opgeroepen. Als een
defect blijft optreden schakelt het
systeem over op een noodsysteem
met voorgeprogrammeerde ver
vangende waarden.
Alle Ascona motoren zonder ka
talysator kunnen draaien op de tra
ditionele loodhoudende of onge
lode benzine (super of normaal is
afhankelijk van het type motor). De
nieuwe 1.6 en 2.0 liter motoren zijn
door middel van een knop in het
motorcompartiment omschakel-
baar van gelode of niet gelode su-
perbenzine naar gelode of niet ge
lode normaal benzine, met kataly
sator mag uiteraard uitsluitend niet
gelode benzine worden gebruikt.
De Ascona Is leverbaar In LS,
GL en GLS en CD-ultvoering. Er
Is ook de sportieve GT-versie
met een 1.6 Itr. ot 2.0 Itr. motor.
Fiat heeft een nieuwe Uno
Diesel uitgebracht. De Uno Is
Flat's populaire kleine midden
klasse auto. Hij Is In januari 1983
geïntroduceerd, In mei 1983
kwam er al een dieselversie van
de markt Daarna volgden nog
veie uitbreidingen met o.a. de
Turbo en de Turbodiesel en eind
vorig jaar de nieuwe Flre motor.
Meer dan een miljoen Uno's zijn
er al geproduceerd en verkocht,
kortom het Is een heel populaire
auto.
Maar de Fiat Uno is niet de
enige auto in het kleine midden
klasse segment, er zijn vele con
currenten en een heel belangrijke
is de Peugeot 205. Ook deze auto
verkoopt goed en kent ook vele
modellen, waaronder uiteraard een
dieselversie.
De 205 Diesel beschikt echter
over een 1768 cc 4 cilinder diesel/
motor van 44,2 kW/60 pk. Deze
motor geeft de 205 prima presta
ties o.a. top 155 km/u, acceleratie
0-100 km/u in 15 sec. De Fiat Uno
moest het tot op heden echter
doen met een 1301 cc dieselmotor
of een 1367 cc turbodiesel, resp.
45 en 70 pk maar toch een relatief
lichte motor. Niet onbegrijpelijk
dus dat Fiat als tegengas voor o.a.
die 205 Diesel een zwaardere die
selmotor in zijn Uno bouwde, ook
een 1.7 liter met ook 60 pk.
In het eigen land Italië blijft de
1.3 D en 1.3 TD gewoon in het pro
gramma. Daar doet die lichte die
selmotor het juist goed omdat be
lasting geheven wordt op de in
houd van de motor, de zwaardere
diesel is in Italië zelfs niet lever
baar. De Uno 1.7 Diesel is dus dui
delijk gecreëerd voor de andere
Europese markten, hij krijgt de
naam Fiat Uno 60 D, en dat 60
slaat dus op het vermogen in pk's.
De diesel meet exact 1697 cc
met 44,1 kW/60 pk. Het is in feite
de motor uit de Ritmo en Regata
Peugeot heeft de populaire en
veel verkochte 205 nog weer ver
der uitgebreid. Bij het zeer com
plete programma van 20 model
len komen er nog eens twee bij,
de 205 XS en de 205 GTI 96
kW/130 pk.
De 205 XS is een aanvulling
naar boven van het 205 X pro
gramma. De 205 kent X en G ty
pen, vertaald is dat simpel 205
type met resp. 3 en 5 deuren. In de
3-deurs typen kent Peugeot de
205 XE met 1.0 liter motor, de XE
met 1.1 liter motoren die dan ook
nog in de aktiemodellen Accent en
Junior, verder de XL met 1.1 liter
motor, wat dus een luxe versie is,
dan de XR met 1.3 liter motor en
de XS, voorheen XT, met 1.3 liter
motor met meer vermogen. De XT
wordt uitverkocht.
Het verschil tussen de XR en XS
zit hem in het vermogen, resp. 44
kW/60 pk en 59 kW/80 pk. Uiter
lijk is de wagen te herkennen aan
zijn grote voorspoiler met inge
bouwde verstralers en zijn kleinere
spoiler op de bovenste rand van de
achterklep. Bovendien is de type
aanduiding XS op beide voorspat
borden aangebracht.
Binnen vindt men dezelfde kuip-
stoelen als in de GTI doch met een
andere bekleding, specifiek voor
de XS. Een toerenteller behoort tot
de standaard uitrustig van de auto,
alsmede een 5 versnellingsbak.
Daarnaast is het GTI programma
uitgebreid, ook hier een afronding
naar boven, een GTI met zwaar
dere motor met meer vermogen.
Er zijn reeds twee GTI typen,
beide met 1.6 liter motor met resp.
77 kW/105 pk en 85 kW/115 pk.
De nieuwe GTI krijgt een 1.9 liter
motor met 96 kW/130 pk. Het is
dus een veel snellere en nog meer
soepele 205 GTI.
Qua uiterlijk lijkt de 205 GTI 1.9
op de 1.6 modellen. Behalve dat hij
15 inch velgen en 185/55 VR 15
banden heeft en 1.9 typeplaatjes
op de achterzijpanelen. Motorisch
is hij een kleine sportieve „kracht
spatser" de 400 m met staande
start in 15,8 seconden, een top
snelheid van 206 km/u en een ac-
celeratietijd van 0 tot 100 km/u in
7.8 seconden.
Een krachtige motor dus maar
een al even krachtige motor dus,
maar een al even krachtig en effi
ciënt remsysteem: schijfremmen
rondom, geventileerde voorschij
ven. De wielophanging is aan het
prestatieniveau aangepast, zodat
ook de wegligging optimaal is. In
het interieur van de 1.9 valt de
nieuwe stoelbekleding op, afgeleid
van de 205 Turbo 16.
Tegen meerprijs kan men bo
vendien een combinatie van leer
en deze stof krijgen. De 205 GTI
zal na de RAI op de Nederlandse
markt komen.
Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
Diesel. De motor geeft de Uno een
top van ruim 155 km/u, tijdens de
korte rij-impressie liep de teller van
onze auto al over de 170 km/u,
denk dan wel aan de onnauwkeu
righeid, de acceleratie van 0-100
km/u verloopt in 15,5 sec. Het ver
bruik bij 90 km/u (ECE) is 1:25, bij
120 km/u is dat 1:17,5, de mix
geeft een verbruik van 1:19 (ECE
cijfers) aan, met een tank van 42 li
ter is dat goed voor bijna 800 km,
aktieradius.
De Uno 60 D is er al 3 en 5
deurs in de uitvoering Standaard
en Super, beiden hebben altijd een
5-bak. De Uno 60 D weegt een 860
kg en mag 400 kg. laden en 900
kg. trekken. De dieselmotor is voor
een auto met dergelijke afmetingen
redelijk stil. Er is veel aandacht be
steed aan geluidisolatie.
De belangrijkste geluidsaanpas
singen zijn: gebruik van vloeistof-
gevulde motorrubbers voor de op-
hangpunten van de krachtbron,
een nieuwe type luchtfilter, dueel
uitgevoerd ter onderdrukking van
luchtinlaatresonanties, geheel ge
ruisloze werking van de inspuit-
pomp, een nieuwe, dikke en spe
ciaal gevormde geluidwering onder
de motorkap, sterkere isolatie van
het schutbord tussen motorruimte
en interieur; extra isolatie onder
het dashboard, speciale isolatiepa
nelen op portieren, flanken en bo
demplaat, aangebracht tijdens het
lakdroogprocédé, en bekleding
van de bagegeruimte met voorge
vormd isolatieschuim.
De Uno 60 D gaat 21.100,-en
de Uno 60 D 5 22.900,- kosten
(richtprijs).
IND
Onderstaande door ons op Ford ingeruilde vreemde merken.
Citroen GSA type XI1983 van 11.750.- voor 8.750.
Citroen Visa1984 van 10.750.- voor 8.500,
VW Golf LX1983 van 15.750.- voor 13.500,
Honda Civic 5-deurs1983 van 12.500.- voor 9.950.
Renault 5 GTL1983 van 9.500.- voor 7.750.
Citroën Charleston1981 van 7.500.- voor J 5.750.
Alfa Romeo Sud Sprint1982 van 12.500 - voor 9.950.
Renault 11 GTL1985 van 19.500 - voor 17.500.
Citroën 2CV61979 van 4.750.- voor J 3.500.
ALLE AUTO'S BOVEN f 5.000-
MET DRIE MAANDEN BOVAG GARANTIE
Peugeot 205 GR'85 17.500 -
Peugeot 305 SR'81 7.900.-
Peugeot 305 GL Break'81 10.900.-
Peugeot 305 GL'83 13.900.-
Peugeot 305 GL Diesel'83 14.900 -
Peugeot 305 GL'84 16.950.-
Peugeot 305 GL'84 16.500-
Peugeot 505 GL'82 9.750.-
Peugeot 505 GL'82 14.900.-
Peugeot 505 GL aut'83 19.900.-
Peugeot 505 GL'84 19.900.-
auto-tips
Peugeot J5 Bestel D'83 12.000.-
Talbot Horizon 1.5 GL'83 12.500.-
Talbot Horizon Ultra'84 13.900.-
Talbot Solara Ultra'84 15.900.-
Talbot Solara 1.6 GLS'83 12.900-
Talbot 1510'81 5.900-
BMW316'82 14.500-
Datsun Cherry'81 8.500-
Honda Civic aut'81 8.500.-
Mitsubishi Galant'83 13.900.-
Mitsubishi Lancer 1400 GLX'81 8.900.-
Citroën 2 CV 6 Club'85 9.250.-
Renault 5 L'80 6.500.-
Renault 11 GTX'84 1 6.900-
Renault 11 GTL'83 14.900.-
Citroën Visa'81 7.950.-
Opel Kadett 1.3 S'81 8.900.-
MEENEEMAUTO'S:
Toyota Starlet '78 2.000.-
Talbot Horizon '80 2.000.-, Talbot Solara '80 3.000.-, 2x Ford Taunus '79
2.500-
Citroën GS '791.250.-
Fiat Ritmo '81 4.500.-, Peugeot 505 GRD '80 5.500.-
X
IPEUGEOT TALBOT
op.
met garantie - inruil mogelijk
Volkswagen Jetta 1600 Elan 3500 km1986
Nissan Sunny 1700 diesel Demo. 400 km1986
Opel Corsa 1.0 TR 24.000 km1984
Nissan Micra GL automatic 21000 km1984
Nissan Sunny 1300 27000 km1984
Daihatsu Charade TS 48000 km1984
Nissan Cherry 1300 GL 65000 km1984
Volkswagen Golf C diesel 91000 km1981
Fiat Uno 55 S 51.000 km1983
Nissan Silvia Coupé 62000 km1983
Renault 9 TC 43000 km1983
Renault 11 GTL 70000 km1983
Seat 5-drs. GX 23000 km1984
Kanaalstraat 75 Oost-Souburg - tel. 67658. Werkplaats, tel. 61844
NISSAN - DATSUN SERVICE en VERKOOP
2s*
2^
2^
2^
23*
GEBRUIKTE AUTO'S F T
GEKEURD VOLGENS
ZWEEDS MODEL
1985
1981
1980
Saab 99 GL 2-drs
Saab 99 GL 2-drs
1983
Saab 90 LPG
1985
Saab 99 GL 2-drs. LPG
1983
Daihatsu Rocky Wagon diesel
1985
Daihatsu Charade diesel
1984
1985
1983
1980
Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel 01100-31110 Privé, 01104-319
Mercedes 2301979
Mercedes 300 D1983
Mercedes 280 S1981
Mercedes 200 D1983
Mercedes 200 D1980
Mercedes 300 D1984
Mercedes 300 D1982
Mercedes 230 E1982
A. Piesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Telefoon 01184-18351
Industriestraat 8-10
Goes-Zuid
Tel. 01100-15415-14987
75 occasions van recente bouwjaren.
Zeer interessant geprijsd
met garantieperiode tot 12 mnd.
Gunstige financiering mogelijk,
omruilgarantie tot 12 maanden
Occasions met 12 maanden garantie
'85 Ford Sierra 1.6 Laser 5-d. LPG22.950,-
'85 Renault 25 TS 5-d. 5-v.bak24.950,-
'84 Opel Corsa 1.2 STR13.950,-
'85 Ford Sierra 2.3 diesel Van 5-v.bak, stuurbekr18.950,-
'85 Mazda 626 GLX18.950,-
'84 Mitsubishi Galant 1.6 GL 5 v. bak15.950,-
'84 Honda Accord 1.8 EX Sedan LPG17.500,-
'84 Opel Kadett 1.2S 5-drs. stationcar 20.000 km14.950,-
'85-'84 Opel Ascona 1.6 S LS 4-drs. 4 stuksv a. 13.950,-
'84 Ford Granada 2.3 GL 4-drs. met stuurbekr17.950,-
'82 Peugeot 505 familiale, 7-pers.12.950.-
'84 Ford Fiesta 1.1 L 40.000 km12.950.-
'85 Ford Escort 1.6 Bravo 5-drs., 5 versn. bak17.950.-
'85 Renault 5 GTL 3-drs. 5 v. bak15.950.-
'85 Peugeot 305 GR 5-d. stationcar16.950.-
'85 Volvo 360 5-drs. 2.0 LPG18.750,-
'84 Fiat Regata 100S 4-drs15.750,-
'84-'82 Opel Ascona 1.6 diesel 4-drs. v.a.12.750,-
'83 Opel Kadett 1.2 S stationcar 13.750,-
'83 Opel Rekord 2.3 diesel 4-d16.750,-
'84 Opel Rekord 2.0 S 4-drs16.950,-
'83 Mazda 626 1.6 LX Sedan LPG13.950,-
'85ISUZU pick-up 5000 km12.950-
'84 BMW 315ƒ15.950,-
'84 Mazda 323 1.3 Sport 4-d. LPG14.950,-
'83 Mazda 323 1.3 5-d Hatchback LPG12.750,-
'83 Mitsubishi Galant 1.2 GLX turbo diesel13.750,-
'83 Mitsubishi Galant 1.6 stat.car LPG13.950,-
'83 Mazda 626 2.0 GLX Hatchback 5-drs16.950,-
'80 Mitsubishi Lancer 1400 GL 4-drs6.950,-
'82 Datsun Cherry 1.3 GL 5-drs 7.950.-
'81 BMW 316 met LPG kl zwart7.500.-
'82 Datsun Bluebird 2.0 GL diesel8.500.-
'81 Citroèn CX 2000 Athena LPG7.850,-
'83 Citroin GSA Club 5-d LPG8 950.-
'82 Peugeot 505 GL 2.0 L LPG-8 500.-
'81 Honda Civic 5-drs. automaat8.950,-
'82 Talbot Tagaro 2.2 GLS Sedan LPG7.850,-
'82 Ford Granada 2.0 L Savoy 4-drs.12.950,-
'82 Hyundai Pony 1400 TL 3-drs5.950,-
'81 Talbot 1510 GL 5-drs.4.950.-
'77 Ford Taunus 1.6 GLAPK-gek.1.750.-
'80 Honda Civic stationcar 5-d5.750.-
'80 Mazda 323 Estate4.950.-
'80 Honda Civic stationcar 5-d5.750.-
'79 Toyota Celica 2.0 XT 3-d. coupé5.750.-
'80-'81 Peugeot 505 GL stuurbekr. v.a.4.950.-
'80 Lada 1200 S 4-drs2.000.-
'78 Honda Civic 3-d. luxe APK-gekeurd3.500.-
'78 AMC Concord 5-drs. stationcar autom. APK-gek.3.950.-
Industriestraat 8-10, Goes-Zuid (Poel IV),
01100-15415, b.g.g. 14987.