Een kerststuk voor een kerstkaart Thema middag Molukse ouderen HET WEEKBLAD WAAR JE /LEKKER VOOR GA AT ZITTEN knuijt AfrI- Stichting Vlissingen Promotie blikt vooruit OUD-WETHOUDER VAN BREDA VERDEDIGER BADHUISBELANGEN DOMBURG 301 DOMBURG BREDA - Jan van Assei donk, de nieuwe directeur van de stichting 'Badplaatsbelangen Domburg', blaakt van energie. Toen hij in het voorjaar zijn baan als wethouder van Breda kwijtraakte, om dat zijn partij, de VVD, een flink aantal zetels verloor bij de gemeenteraadsverkie zingen, voelde hij dat als een teleurstel ling. Maar lang heeft hij niet bij de pakken neergezeten. Het aanbod om in Zeeland aan de slag te gaan heeft hij met beide handen gegrepen. „Het feit dat ik uit 'het veld' enorm veel steun heb gekregen en zelfs 1600 voorkeurstemmen kreeg, heeft me in die periode op de been gehouden," ver telt de goedlachse Brabander Van Asseidonk (50). Met 'het veld' bedoelt Jan de 'werkers' op het ter rein waar hij zich als wethouder voor heeft ingezet: cultuur, sport en recreatie. Vooral het culturele le ven van Breda heeft Asseidonk aan zich verplicht. Pijn Fantastisch Let op Verhuizing Psychologisch DIE TUK ZIJN OP NIEUWS UIT EIGEN OMGEVING GAAN EVEN ZITTEN VOOR [DE SCHMJQEBÖDEj Duizend Ongebruikt Seizoen Voordeel Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis op Walcheren. 33e jaargang. Oplage: Editie Vlissingen 22.685 ex. Gemeenten: Valkenisse, Vlissingen en Westkapelle. Editie Middelburg 21.034 ex. Gemeenten: Arnemuiden, Domburg, Mariekerke, Middelburg en Veere. DE SCHFÏ DEBODE UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN WOENSDAG 3 DECEMBER 1986 Kantoor: Torenstr. 5, Vlissingen. Tel. 01184-19910. Openingstij den: 08.30-12.30, 13.30-17.00 u. Advertentie-exploitatie: J. v. Emden, tel. privé 01184-60369; Jos Rentmeester, tel. privé 01195-379. Redactie: Redacteur: Luc Vranken, tel. privé 01184-13284. Correspondente: Marloes Wilbers, tel. privé 01180-16920 KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL 01184-19910 - POSTADRES: POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN VLISSINGEN - Alhoewel velen nog volop bezig zullen zijn met het maken van Sint Nicolaassurprises begint ook het Kerstfeest weer naderbij te komen. Het is in ons land een goede gewoonte om elkaar met de Kerstdagen en de jaar wisseling kaarten te sturen met daarop de beste wensen. De PTT moest de afgelopen jaren niet minder dan 120 mil joen kaarten in de maand de cember verwerken. In Nederland kennen we het fenomeen Kerstkaart pas sinds het begin van deze eeuw. Wie de kaarten van tegen woordig bekijkt,merkt op dat sneeuw en oude meesters het nog steeds goed doen en ook de vertrouwde afbeeldingen van Anton Pieck ontbreken niet. De laatste jaren zijn daar wel wat humoristische ondeu gende en alternatieve kaarten bijgekomen maar wie echt eigentijds wil zijn moet zelf aan de slag. Steeds meer men sen nemen tegenwoordig de moeite om zelf een Kerstkaart te ontwerpen. Een eigen foto kaart is een van de meest voor de hand liggende mogelijkhe den. Het kost niet veel tijd en een kaart met een leuke foto met heel de familie erop, is mogelijk een wat langer leven beschoren dan de gekochte ex emplaren. Daarnaast zijn er natuurlijk talloze mogelijkhe den zoals borduren, knippen en plakken, schilderen en zelf drukken, als het maar iets eigens heeft. De donkere da gen voor Kerstmis worden vaak besteed om met het hele huisgezin rond de tafel te wer ken aan een kaart met een 'eigen gezicht', Heel wat creatieve moge lijkheden worden uitgebuit om een leuke kaart te maken. Vaak is het niet een kwestie van uitzonderlijk creatief ta lent maar meer zaak om net op dat originele idee te komen dat een ander nog niet bedacht had. De redactie van de Schelde- bode leek het een leuk idee om een wedstrijd te organiseren in het maken van Kerstkaar ten. Uiteraard zullen de mooi ste kaarten in onze Kersteditie gepubliceerd worden. Daar naast worden de drie beste in zendingen beloond met een prachtig Kestbloemstuk van Bloemen- en Plantenhandel Van Belzen dat nog voor de feestdagen zal worden thuis bezorgd. U krijgt voor het maken van uw inzending veertien dagen de tijd de inzendingen moe ten op woensdag 17 december in ons bezit zijn. De uitslag zal dan op dinsdag 23 december in de Scheldebode worden be kendgemaakt. Zelfgemaakte Kerstkaarten kunnen gestuurd worden aan de redactie van de Scheldebo de, Torenstraat 4, 4381 ET, Vlissingen. Uil||||||milllllllllHlllllllllllllHllltlHlllillHIIIHIIIIIHIIIHIIUIItllHIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIHIHIUIIIIIIIII!IIIIIH1lllllllllllllllllllt!IIIIIIIIIIIHIHIIIIIllllll III llll I ■••IIIKIIIIIIt III I III Uil Mlllll llll Nieuw werk voor Van Asseidonk (ADVERTENTIES) (Door: Rob Cremer) Dat komt omdat Jan van Asseidonk de gave heeft men sen te inspireren en zich zelf als een terrier in problemen kan vatsbijten. „Toen ik wet houder werd, wist ik nauwe- lij ks wat cultuur en sport alle maal inhield, maar ik ben be reid om te leren, dat is mijn kracht," legt Jan uit. En hij leerde snel. Niet al leen wist hij vlug de weg in de wereld van sport en cultuur, maar bleek hij ook zijn pap penheimers snel te kennen. Binnen de kortste tijd was hij de populaire beleidsmaker voor cultuur en sport, op han den gedragen door de uitvoer ders: cultuurplanners, spor ters, kunstenaars, beroeps krachten, amateurs; kortom al de mensen 'in het veld'. „Het doet nu geen pijn meer, dat ik mijn wethouderspost kwijt ben. Ik ben mij al hele maal op andere zaken aan het oriënteren. Ik kan nu eenmaal niet bij de pakken neerzitten," stelt Jan van Asseidonk. En hij laat zijn carrière de revue passeren. Zijn start in het beroepsle ven was als warme bakker, "inclusief alle zware werktij den. Misschien heb ik daar wel leren aanpakken," verlaart hij. Toen gooide Jan het op een heel andere boeg. Hij werd be ambte bij het Bredase regio nale woonwagenschap. "Daar leerde ik wat het is beleidsuit voerder te zijn en hoe je tussen bestuurder en betrokkenen in kan staan." In 1974 werd Jan van Assei donk lid van de Bredase ge meenteraad. Dat is hij tot sep tember van dit jaar gebleven. In 1982 kreeg hij de kans wet houder te worden. „Een fantastische tijd was die wethoudersperiode. Ik heb me er helemaal in kunnen uit leven. Je wist voor wat je stond en voor wie je soms Onder zijn directie-verant woording vallen een veertien en-eenhal ve hectare grote 'vijf sterren camping', zeven kilo meter strand, een openlucht theater, vier tennisbanen en het ambitieuze Amsterda- complex: 52 luxe appartemen ten in combinatie met een zoutwater-bad, subtropisch bassin, een fittness-centrum, 150 bungalows: „een kuur oord in het klein, een investe ring van een veertig miljoen. Een uniek project, dat naam zal maken tot ver over de grenzen," aldus Jan als een volleerd vertegenwoordiger. Ook gaat de stichting activi teiten ontplooien in het nieuwe badhotel. - I ft VOOR DE BETERE MANNENMODE HOEDEN EN PETTEN Nu ook een ruime sortering in de grotere matenkleding St. Jacobsstraat 10 VLISSINGEN Jan van Asseidonk bij nieuwbouw op 'zijn' vijf-sterren camping. moest knokken om centen op tafel te brengen. Ik heb echter mij altijd gerealiseerd dat zo'n politieke functie een onzekere factor met zich meebrengt." Die onzekere factor kwam duidelijk aan het licht bij de laatste gemeenteraadsverkie zingen. De WD verloor een aantal zetels en kon nog maar één wethouder leveren aan het college van B&W van Breda. Jan was geen lijsttrekker en werd, ondanks het respectabel aantal voorkeursstemmen (verworven uit 'zijn veld'), te rug verwezen naar de zetels voor 'gewone' raadsleden. „Ik merkte al gauw dat ik mijn dagelijkse contact met de mensen in het veld verloor. Het is opmerkelijk hoe snel je je greep op de gang van zaken kan verliezen als je niet meer beschikt over de rapporten en niet meer regelmatig verga dert met de betrokkenen. Ook wilde ik beslist niet mijn op volger in de wielen rijden. Het bestuur moet ook na de 'pe riode Van Asseidonk' goed kunnen functioneren," aldus de ex-wethouder. Lang hoefde Jan echter niet met zijn duimen te draaien. "Ik werd benaderd door een bureau voor psychologisch on derzoek. Men was niet ge slaagd in het vinden van een directeur voor de Stichting Badplaatsbelangen Domburg. Ik zou daar eigenlijk wel de capaciteiten voor hebben. - FOTO: Z SAVK Voor ik het wist zat ik in de race en werd ik uitgekozen." In september begon hij aan een proefperiode van twee maanden en op 20 oktober hebben het stichtingsbestuur en Jan samen besloten defini tief met elkaar in zee te gaan. Het Domburgse gemeentebe stuur heeft de belangrijkste stem in de stichting en Jan is weer uitvoerder van een ge meentebeleid geworden. "Ik het helemaal niet erg om niet meer een politieke beleidsma ker te zijn, temeer omdat ik alles in Domburg als een grote uitdaging ervaar. Hier heb ik weer iets waar ik mijn schou ders onder kan zetten. Onder de leiding van het gemeente bestuur wil ik iets goeds tot stand brengen." Jan is zijn verhuizing naar Domburg aan het voorberei den. Verdriet het hem zijn ge boorteplaats Breda te moeten verlaten? „Nee, absoluut niet. Ik heb zin in mijn nieuwe werkkring en wil er zogezegd in Domburg iets moois van maken. Ik heb een fantasti sche tijd gehad in Breda en ik zal die stad ook nog vaak be zoeken. Maar ik weet nu al dat ik mijn nieuwe tehuis heb ge vonden. Hier ligt mijn taak en hier moet ik iets opbouwen." In zijn wethoudersperiode heeft hij ondermeer geleerd dat het van groot belang is dat de verhouding tussen bestuur ders én uitvoerders goed moet zijn. „Je moet loyaal zijn over en weer. Ik heb nu ook de zorg over zestien mensen die in dienst van de stichting zijn. Maar van de sport uit mijn voormalige portefeuille weet ik hoe belangrijk teamgeest is. Ik wil een winnende ploeg lei den. Een Bredase bestuurder is nu een Zeeuwse beleidsuit voerder en dito adviseur ge worden," aldus Jan van Assei donk aan het begin van een nieuwe fase in zijn opmerke lijke loopbaan. OOST-SOUBURG - De werkgroep vrouwen Ina-ina Mae-uku houdt op zaterdag middag 6 december een the mamiddag gewijd aan Mo lukse ouderen. in het ontspanningslokaal van de kerk Beth-Cherem te Oost-Souburg spreken me vrouw Mual-Bakarbessy en iemand van een werkgroep Molukse bejaarden uit Woer den over zaken die nauw met het thema samenhangen. Daarnaast wordt er een vi deofilm vertoond met de titel •Ondanks alles leven wij nog'. Deze film is gemaakt in op dracht van het Inspraakor gaan Molukkers. Na afloop is er gelegenheid tot het stellen van vragen. De middag begint om 13.30 uur. HET WEEKBLAD WAAR iLADWAAR LEKKER VOOR GAAT ZITTEN Vlissingen vanaf '90 stuk beter in de markt VLISSINGEN - Jan Jacobs, Jack van Gent en Daan Brui- nooge zijn het er unaniem overeens. De stad Vlissingen gaat een zonnige toekomst te gemoet De, zoals Jacobs de beroepskracht van de Stich ting Vlissingen Promotie dui delijk stelt 'sterke punten' van de stad aan de Schelde, begin nen bij meer en meer poten tiële bezoekers van de ge meente door te schemeren. De reclamecampagne in de lande lijk verspreide Miro-krant sloeg aan en het jaar 1990 be looft nog meer. .Als het arse naal rond is, staat niets Vlis singen als interessante ver- blijf-/toeristen toeristisch-re- creatieve plek in de weg." Het evaluatierapport van de werkzaamheden van de Stich ting over het seizoen '85/'86, ademt een positieve terugblik uit. De planning bijvoorbeeld gebeurde heel exact met een gezonde, geïnteresseerde kijk naar de activiteiten van de concurrentie. Maar voor wat de toekomst betreft komt de Stichting daar op terug. Jan Jacobs: „Praktisch bleek dat moeilijk uitvoerbaar. Er ging enorm veel tijd inzitten en we stappen daar ook van af. We willen voor het seizoen 1987 in een keer de gegevens verza melen van wat er elders ge beurt en die in een keer aan de organisatoren beschikbaar stellen". Het gezicht van de activitei ten van de Stichting Vlissin gen Promotie bleek afgelopen •jaar goed aan te slaan. Als ex tra publiekstrekker liet de stichting, ondersteund door geldschieters, in de maanden juni, juli en augustus in een oplage van vier keer duizend exemplaren, een affiche rond gaan. Globale evenementenin formatie, gekoppeld aan een grote attractieve illustratie. Een extern bureau was ver antwoordelijk voor de ontwer pen, lay-out en produktiebe- geleiding. „De vraag naar sou venir-exemplaren van de fraaie affiches was in verge lijking met 1985 bijzonder groot", benadrukt Jacobs dit succes. De Vissershaven mag niet onvermeld blijven als onder deel van de werkzaamheden van de Stichting Vlissingen Promotie in 1986. In samen werking met het Buro Welzijn van de gemeente werd dit op poten gezet. Als doel gold het laten zien van de gebruiksmo gelijkheden van de haven en ervoor te zorgen dat de geres taureerde haven in het hoog seizoen niet als ongebruikte plas water midden in het cen trum zou liggen. Onder het motto 'De Vissershaven leeft' trok de gemeente de porte monnee en de Stichting liet een reeks recreatieve evene menten plaatsvinden, die in derdaad de haven deden ople ven. „Een geslaagd festijn", vat de stichtingsfunctionaris het kortweg samen. Toerisme en recreatie is in Vlissingen seizoengebonden. Een belangrijk economisch voordeel slaan uit die korte periode in juli/augustus is wej een erg labiele basis voor een zo hoog ingeschatte financiële pijler van de Scheldestad. Sei- I 06n3ITl© zoenverlenging dus. naar de verbreding van de mogelijkheden voor de Vlis- singen-bezoeker vond eind vo rig jaar een enquête plaats on der Vlissingse ondernemers in hoeverre die bereid waren mee te werken aan de seizoen verlenging. De Vlissingse Pro motie Arrangementen waren het resultaat. Een weekend verblijf in een der drie partici perende Vlissingse hotels werd via de 1,2 miljoen oplage tellende medium de Miro- krant landelijk bekend ge maakt. Naast een driedaags verblijf in een luxe hotel, wordt de be zoeker tal van interessante ex tra's geboden. Naast de ver- blij fsextra's wordt de bezoe- ker een boekje met uitgebreide Z.O fT 111 g reeks voordeelcoupons aange boden. Ruim vijfendertig fi nanciële voordeeltjes kunnen daarmee weggehaald worden uit de Vlissingse middenstand. ting om heel Vlissingen mee te laten genieten van een toe name van het aantal bezoe kers van de stad. Jan Jacobs: „Iedereen moet er van door drongen zijn dat meer bezoe kers/toeristen Vlissingen al leen maar ten goede komt. Niet alleen de hoteleigenaars plukken de vruchten, elke Vlissingse ondernemer moet meedelen van de koek". Die koek wordt er een om verlekkerd naar uit te kijken. De jachthaven is in 1990 klaar, het theater moet er dan staan en de boulevard moet dan ook zijn definitieve aangezicht hebben gekregen. Als eerste concrete stap Dit laatste is een resultaat van de gedachte van de stich- Alle reden om de toekomst zonnig in te zien. Jan Jacobs: „We staan als organisatie ter promotie van de stad volledig achter ons produkt. Het totale plaatje wat wij potentiële klanten aan kunnen bieden gaat er echter nog een stuk be ter uitzien en dat stemt ons vrolijk". Vlissingen en de boulevard. Tot nu toe nog altijd het eerste promotiemiddel van de stad.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 1