Onderhoud auto broodnodig
Welkom in onze nieuwe
verf-behang-speciaalzaak
Nieuwe Swift GTI. Snel en sportief.
Komt hem zien
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V,
AUTOBEDRIJF JOOSSE
ONS VARKENSVLEES
IS HEEL MALS EN ERG LEKKER.
Nu keuze uit
honderden kleuren.
iFLEXAl
Tot ziens in onze winkel!!
24.090.- 1.3 motor
22.994.- Nu
23.475.-
22.379.-
25.879.-
24.783.-
1.3 kieur rood
1.6
1.4 kleur ivoor wit,
chestnut
brown
metallic
paris blue
metallic,
chestnut
brown
metallic
Flexa verf,
heel ander gezicht.
1300 cc motor, 16 kleppen
2 nokkenassen en injectie QQ C
en dat maar voor de prijs vanaf y yü
1.4 motor
Nu voor
1.6 motor
Nu
Uw voordeel 1096.- Uw voordeel 1096.- Uw voordeel 1096.-
Gildeweg 20
Vlissingen
Tel. 01184-19420
Op vrijdag 28 november,
's middags om 5 uur openen
wij de deuren van
onze geheel
vernieuwde
eigentijdse winkel.
Een nieuw interieur,
nieuwe verven en lakken,
nieuwe mogelijkheden voor
doe-het-zelver en vakman.
precisie in kleur,
klaar terwijl u
w3 cht.
Dankzij onze
kleuren-
mengmachines
van Sikkens voor
Flexa verf, Ceta
Bever beits en
autolakken.
Nieuw:
Flexa Rolvast
verf die niet spettert, is nu
-
Flexa verven, Cetabever beitsen,
Sikkens autolakken. Talens
kleurmaterialen, ze zijn bij
ons volop in voorraad.
Ook voor RUWA
jachtlakken, Snel- en
Sign text lettersysteem en
Mecanorma, Letra set en Alfae,
bent u bij ons aan het juiste adres.
Gerard Rodts
De Verfbron
Verf-Glas-Behang-Teken-
Kunstschildersmaterialen-Grafisch Centrum
Walstraat 8-10 Vlissingen Tel. 12830
311
suzuki Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
n
inclusief deze accessoires:
unieke wieldeksels
halogeen koplampen
speciale verstralers vóór
buitenspiegel rechts
van binnenuit verstelbare
linkerbuitenspiegel
verstelbare hoofdsteunen
gelaagde voorruit
deelbare neerklapbare
achterbank
afsluitbare tankdop
speciale exclusieve
striping
spatlappen voor
en achter
matten
verchroomd uitlaatsierstuk
achterspoiler
ruitenwissers met interval
analoge klok
sigareaansteker
mistachterlicht
Normale prijs
Norm. prijs
Norm. prijs
De Escort Silverstone is leverbaar in
Prijzen inclusief afleveringskosten en tectyl, meerprijs metallic 432.-
kleur Wit,
Inruil en financiering mogelijk
Deze week: Mals stukje Varkensfrikando of Hamlapjes van de achterham 500 gr. 6.98
ELKE DONDERDAG
BIEFSTUKDAG
Middelburg: Lange Delft.
lf-l- u.^._ W
Vele automobilisten hebben
de neiging om sterk te bezuini
gen op preventiet onderhoud en
reparaties. De sterk gestegen
(overhelds)lasten op autobezit
en gebruik, de brandstofprijzen
en vooral ook een stagnering In
de groei van de conjunctuur In
Nederland zijn er waarschijnlijk
de oorzaak van dat men hetzij
onderhoudsbeurten overslaat en
reparaties uitstelt, hetzij onder
houd zelf doet of door deskundi
gen laat uitvoeren.
Zowel van splinternieuwe als ja
ren oude auto's eisen de bezitters
bedrijfszekerheid, veiligheid en
economisch rijden. Daartoe moet
de auto in goede conditie worden
gehouden. Dat vraagt om enkele
maatregelen. Sommige daarvan
kosten niets, want het betreft
slechts het doen of nalaten van en
kele handelingen. Andere maatre
gelen kosten wél geld, maar de
kosten kunnen binnen zeer rede
lijke grenzen worden gehouden. Er
moeten immers een paar onder
houdswerkzaamheden worden
verricht die bedoeld zijn om pech
onderweg, oponthoud en dure re
paraties te voorkomen.
Men kan een kamerdeur dicht
trekken, maar ook dichtsmijten. In
het laatste geval wordt veel lawaai
gemaakt en misschien valt er een
stuk kalk uit de muur. Ook een
autoslot blijft niet lang heel wan
neer een autodeur gewoon wordt
dichtgesmeten. En dat geldt voor
vele andere mechanismen aan de
auto.
Veel gas geven en de koppeling
met een ruk laten opkomen, levert
slijtage aan het aandrijfmecha
nisme op. Zeer krachtig remmen
zodat de auto gillend tot stilstand
komt, verdient al evenmin aanbe
veling. In een noodgeval kan het
verantwoord zijn, maar het moet
geen gewoonte worden. Aan een
versnellingspook rukken alsof het
een sabel is waarmee moet wor
den geduelleerd, levert ook extra
slijtage op. Wie alle bedieningsor
ganen rustig behandelt heeft al een
eerste stap gedaan om zijn repara-
tierekeriing laag te houden, 'Rustig
handelen' betekent niet 'langzaam
rijden'. Waar het kan, mag gerust
het gaspedaal worden ingetrapt en
met een snelheid worden gereden
die ter plaatse is toegestaan. Bo
ven de 100 km per uur (wat op
Duitse autowegen geoorloofd is)
moet wel rekening worden gehou
den met een hoger brandstofver
bruik. Dit laatste is natuurlijk ook
het geval bij een geringere snel
heid wanneer een caravan of aan
hangwagen wordt getrokken.
Bij een onderhoudsbeurt zal
men ook de banden op spanning
brengen en de accu van vol
doende vloeistof voorzien. Maar dit
betekent niet dat men naar banden
en accu geen omkijken heeft tot de
volgende onderhoudsbeurt. Maan
delijks moet er even aandacht aan
worden geschonken en voor een
geregelde klant van een benzine
starten gebeuren. Meestal staan er
twee merktekens op de peilstok
waarbij soms de letters MAX en
MIN staan, voor resp. het maxi
mum en het minimum peil. Laat de
olie nooit onder het 'MIN'-peil ko
men. Ook liever niet boven het
'MAX'-peil, want te veel olie kan
ook schadelijk zijn. Zie het niet als
een fout als het oliepeil wat gezakt
is en er misschien een hele of
halve liter olie moet worden bijge
vuld. Een gezonde motor mag best
wat olie verbruiken. Na een be
paald aantal kilometers (zie het in
structieboekje) moet de olie wor
den ververst. Bovendien moet na
iedere twee verversingen (bij som
mige auto's na iedere verversing)
het oliefilter worden vernieuwd.
station zal men daar de aandacht
wel willen overnemen. Wat de ban
den betreft zijn drie dingen belang
rijk: De spanning, de profieldiepte
(veilig is een diepte van 2 mm en
meer) en de slijtage (deze moet
gelijkmatig zijn, dus geen kale
plekken of éénzijdige slijtage, één
en ander duidt op foute uitlijning of
balans).
Veel onderdelen van de auto
lijken welhaast onverslijtbaar te
zijn, maar er zijn er ook bij die
door de aard van hun functie tij
dens het gebruik aan slijtage on
derhevig zijn. Een voorbeeld
hiervan Is de al besproken band
en accu. Ook schokdempers zijn
hardwerkende onderdelen. Zij
zetten bewegingsenergie In
warmte om en ook dat Is een
proces dat met enige slijtage ge
paard gaat. Na 1.000 en zelfs
10.000 km Is dat nog niet merk
baar, maar er komt een tijd - en
dat kan na 30.000 km, maar ook
na 60.000 km zijn - dat de dem
pingskracht achteruit gaat. Dit
heeft een ongunstige Invloed op
de rij-eigenschappen van de
auto en daarom moeten schok
dempers tijdig worden ver
nieuwd.
Zo zijn er nog verschillende on
derdelen aan de auto die aan slij
tage blootstaan, zoals de V-riem
die de dynamo en de waterpomp
(soms met ventilateur) aandrijft.
Ook het uitlaatsysteem gaat gelei
delijk achteruit, hoewel de mate
sterk afhankelijk is van de manier
waarop de wagen wordt gebruikt.
En zo zijn er nog vele andere za
ken te verzinnen, zoals alle slan
gen van de motor, ze kunnen uit
drogen, scheurtjes vertonen enz.
Over rubber gesproken, afsluitrub-
bers, deur, kofferdekselrubbers
e.d. ook deze kunnen achteruit
gaan, andere slijtage onderhevige
onderdelen zijn de gloeilampen en
er zitten heel wat lampjes in een
auto, en wat te denken van de rem
men, zowel remblokken, rem
schoenen, remschijven, remtrom-
mels, remcilinders, remolie
enz.enz.
Het laatste onderwerp spreekt
vaak het meest tot verbeelding.
auto-tips
Natuurlijk moet een auto goede
remmen hebben, van belang voor
de inzittenden en voor de mede
weggebruikers. Toch ook hier
soms maar weinig aandacht voor
die remmen. Het maar door blijven
rijden is niet alleen onveilig maar
brengt grote schade toe aan het
hele remsysteem, remtrommels,
remschijven e.d., met het gevolg
later veel en veel hogere kosten.
Daarom onderhoud is noodza
kelijk, onderhoud kost geld, maar
is op de lange duur economischer,
onderhoud geeft een betrouwbare,
bed rijf szekere en veilige auto. Voor
veel zaken is echter vakkennis en
speciale apparatuur vereist. Ga
daarom naar de erkende vakman
en dat is een Bovag-autobedrijf,
alle officiële dealers zijn tevens er
kende Bovag-autobedrijven.
Aan de motor moét beslist aan
dacht worden besteed. Deze func
tioneert het beste als hij op tempe
ratuur is. Die mogelijkheid moeten
we hem na een koude start gun
nen. Dus niet een tijdlang stationair
laten draaien. Ook niet met een
hoog toerental onbelast laten ra
zen. Kort na een koude start rustig
rijden en mocht men toevallig vlak
na het starten op een autoweg ko
men, dan niet meteen de maximum
toegestane snelheid gaan rijden.
Ook hier is 'geleidelijk' het wacht
woord. Probeer ritten zo in te delen
dat zeer korte afstanden met daar
tussen lange wachtpauzes worden
vermeden. Want anders komt de
motor onvoldoende op tempera
tuur, zal meer brandstof verbruiken
en aan grotere slijtage onderhevig
zijn.
Zonder voldoende motorolie zou
de motor abnormaal snel slijten.
Daarom moet men wekelijks (en
vaker bij het maken van erg veel ki
lometers) even naar de peilstok kij
ken die zich aan de zijkant van de
motor bevindt. Dit moet vóór het
Olie verversen en oliefilter vernieu
wen zijn heel belangrijke onder-
houdspunten. Het is niet erg als er
een paar honderd kilometer wordt
overschreden, maar denk er wel
aan dat het olie verversen naar
verhouding vaker moet gebeuren
wanneer met een auto zeer weinig
kilometers worden gemaakt. Wie
b.v. niet meer dan 5.000 km per
jaar aflegt, moet toch twee maal
per jaar de olie laten verversen.
In hef Instructieboekje wordt
ook aanbevolen na een bepaald
aantal kilometers (dit kan om de
10.000,15.000 of zelfs 20.000 km
zijn) een onderhoudsbeurt te la
ten verrichten. Dit valt samen
met olie verversen en eventueel
doorsmeren, maar tegelijk wordt
een aantal belangrijke punten
gecontroleerd en een paar be
langrijke afstellingen uitgevoerd.
Door deze afstellingen en het
vernieuwen van enkele onderde
len wordt de normale slijtage
van een motor gecompenseerd.
Zo kan het nodig zijn om bou
gies en contactpunten te ver
nieuwen, kleppen te stellen en
het ontstekingstijdstip en carbu
rator opnieuw In te stellen. Zo'n
onderhoudsbeurt heeft drie
grote voordelen. In de eerste
plaats blijft de motor een goed
rendement leveren, wat tot uit
drukking komt In een econo
misch brandstofverbruik. In de
tweede plaats wordt de kans op
een storing tot een minimum be
perkt. En laat zo'n onderhouds
beurt In het begin van de winter
uitvoeren, dan bent u ook verze
kerd van vlot starten, zelfs bij
een lage buitentemperatuur.
Ook zal men er In de werkplaats
voor zorgen dat er voldoende
antivries In het koelsysteem zit,
zodat zelfs bij strenge vorst geen
bevriezing van de motor Is te
duchten.
ÉS»
r**
FISXAl
Koop nu de meest complete Ford
Escort tegen de laagste prijs!
Silvet&fottc
fff
VERRUKKELIJKE VLEESWAREN SPECIALITEIT V D WEEK
Gerookt ontbijtspek 200 gram 2.49 Originele Wiener Schnitzel
Botermalse Gegr runderrollade 100 gram 1.98 naturel of gepaneerd
Runderbiefstuk lOOgr. 1.98 Gekookte worst 500 gram 4.25 500 gram 7.98
Runderkogelbiefstuk 100 gr. 2.98 Verse Eier-salade 200 gram 2.49 DEVLEESCHMEESTERS
- _n PROEF ONZE BEKWAAMHEID
Bij ons hoeft u geen kilo te nemen