Onderhoud auto broodnodig Welkom in onze nieuwe verf-behang-speciaalzaak Nieuwe Swift GTI. Snel en sportief. Komt hem zien AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V, AUTOBEDRIJF JOOSSE ONS VARKENSVLEES IS HEEL MALS EN ERG LEKKER. Nu keuze uit honderden kleuren. iFLEXAl Tot ziens in onze winkel!! 24.090.- 1.3 motor 22.994.- Nu 23.475.- 22.379.- 25.879.- 24.783.- 1.3 kieur rood 1.6 1.4 kleur ivoor wit, chestnut brown metallic paris blue metallic, chestnut brown metallic Flexa verf, heel ander gezicht. 1300 cc motor, 16 kleppen 2 nokkenassen en injectie QQ C en dat maar voor de prijs vanaf y yü 1.4 motor Nu voor 1.6 motor Nu Uw voordeel 1096.- Uw voordeel 1096.- Uw voordeel 1096.- Gildeweg 20 Vlissingen Tel. 01184-19420 Op vrijdag 28 november, 's middags om 5 uur openen wij de deuren van onze geheel vernieuwde eigentijdse winkel. Een nieuw interieur, nieuwe verven en lakken, nieuwe mogelijkheden voor doe-het-zelver en vakman. precisie in kleur, klaar terwijl u w3 cht. Dankzij onze kleuren- mengmachines van Sikkens voor Flexa verf, Ceta Bever beits en autolakken. Nieuw: Flexa Rolvast verf die niet spettert, is nu - Flexa verven, Cetabever beitsen, Sikkens autolakken. Talens kleurmaterialen, ze zijn bij ons volop in voorraad. Ook voor RUWA jachtlakken, Snel- en Sign text lettersysteem en Mecanorma, Letra set en Alfae, bent u bij ons aan het juiste adres. Gerard Rodts De Verfbron Verf-Glas-Behang-Teken- Kunstschildersmaterialen-Grafisch Centrum Walstraat 8-10 Vlissingen Tel. 12830 311 suzuki Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 n inclusief deze accessoires: unieke wieldeksels halogeen koplampen speciale verstralers vóór buitenspiegel rechts van binnenuit verstelbare linkerbuitenspiegel verstelbare hoofdsteunen gelaagde voorruit deelbare neerklapbare achterbank afsluitbare tankdop speciale exclusieve striping spatlappen voor en achter matten verchroomd uitlaatsierstuk achterspoiler ruitenwissers met interval analoge klok sigareaansteker mistachterlicht Normale prijs Norm. prijs Norm. prijs De Escort Silverstone is leverbaar in Prijzen inclusief afleveringskosten en tectyl, meerprijs metallic 432.- kleur Wit, Inruil en financiering mogelijk Deze week: Mals stukje Varkensfrikando of Hamlapjes van de achterham 500 gr. 6.98 ELKE DONDERDAG BIEFSTUKDAG Middelburg: Lange Delft. lf-l- u.^._ W Vele automobilisten hebben de neiging om sterk te bezuini gen op preventiet onderhoud en reparaties. De sterk gestegen (overhelds)lasten op autobezit en gebruik, de brandstofprijzen en vooral ook een stagnering In de groei van de conjunctuur In Nederland zijn er waarschijnlijk de oorzaak van dat men hetzij onderhoudsbeurten overslaat en reparaties uitstelt, hetzij onder houd zelf doet of door deskundi gen laat uitvoeren. Zowel van splinternieuwe als ja ren oude auto's eisen de bezitters bedrijfszekerheid, veiligheid en economisch rijden. Daartoe moet de auto in goede conditie worden gehouden. Dat vraagt om enkele maatregelen. Sommige daarvan kosten niets, want het betreft slechts het doen of nalaten van en kele handelingen. Andere maatre gelen kosten wél geld, maar de kosten kunnen binnen zeer rede lijke grenzen worden gehouden. Er moeten immers een paar onder houdswerkzaamheden worden verricht die bedoeld zijn om pech onderweg, oponthoud en dure re paraties te voorkomen. Men kan een kamerdeur dicht trekken, maar ook dichtsmijten. In het laatste geval wordt veel lawaai gemaakt en misschien valt er een stuk kalk uit de muur. Ook een autoslot blijft niet lang heel wan neer een autodeur gewoon wordt dichtgesmeten. En dat geldt voor vele andere mechanismen aan de auto. Veel gas geven en de koppeling met een ruk laten opkomen, levert slijtage aan het aandrijfmecha nisme op. Zeer krachtig remmen zodat de auto gillend tot stilstand komt, verdient al evenmin aanbe veling. In een noodgeval kan het verantwoord zijn, maar het moet geen gewoonte worden. Aan een versnellingspook rukken alsof het een sabel is waarmee moet wor den geduelleerd, levert ook extra slijtage op. Wie alle bedieningsor ganen rustig behandelt heeft al een eerste stap gedaan om zijn repara- tierekeriing laag te houden, 'Rustig handelen' betekent niet 'langzaam rijden'. Waar het kan, mag gerust het gaspedaal worden ingetrapt en met een snelheid worden gereden die ter plaatse is toegestaan. Bo ven de 100 km per uur (wat op Duitse autowegen geoorloofd is) moet wel rekening worden gehou den met een hoger brandstofver bruik. Dit laatste is natuurlijk ook het geval bij een geringere snel heid wanneer een caravan of aan hangwagen wordt getrokken. Bij een onderhoudsbeurt zal men ook de banden op spanning brengen en de accu van vol doende vloeistof voorzien. Maar dit betekent niet dat men naar banden en accu geen omkijken heeft tot de volgende onderhoudsbeurt. Maan delijks moet er even aandacht aan worden geschonken en voor een geregelde klant van een benzine starten gebeuren. Meestal staan er twee merktekens op de peilstok waarbij soms de letters MAX en MIN staan, voor resp. het maxi mum en het minimum peil. Laat de olie nooit onder het 'MIN'-peil ko men. Ook liever niet boven het 'MAX'-peil, want te veel olie kan ook schadelijk zijn. Zie het niet als een fout als het oliepeil wat gezakt is en er misschien een hele of halve liter olie moet worden bijge vuld. Een gezonde motor mag best wat olie verbruiken. Na een be paald aantal kilometers (zie het in structieboekje) moet de olie wor den ververst. Bovendien moet na iedere twee verversingen (bij som mige auto's na iedere verversing) het oliefilter worden vernieuwd. station zal men daar de aandacht wel willen overnemen. Wat de ban den betreft zijn drie dingen belang rijk: De spanning, de profieldiepte (veilig is een diepte van 2 mm en meer) en de slijtage (deze moet gelijkmatig zijn, dus geen kale plekken of éénzijdige slijtage, één en ander duidt op foute uitlijning of balans). Veel onderdelen van de auto lijken welhaast onverslijtbaar te zijn, maar er zijn er ook bij die door de aard van hun functie tij dens het gebruik aan slijtage on derhevig zijn. Een voorbeeld hiervan Is de al besproken band en accu. Ook schokdempers zijn hardwerkende onderdelen. Zij zetten bewegingsenergie In warmte om en ook dat Is een proces dat met enige slijtage ge paard gaat. Na 1.000 en zelfs 10.000 km Is dat nog niet merk baar, maar er komt een tijd - en dat kan na 30.000 km, maar ook na 60.000 km zijn - dat de dem pingskracht achteruit gaat. Dit heeft een ongunstige Invloed op de rij-eigenschappen van de auto en daarom moeten schok dempers tijdig worden ver nieuwd. Zo zijn er nog verschillende on derdelen aan de auto die aan slij tage blootstaan, zoals de V-riem die de dynamo en de waterpomp (soms met ventilateur) aandrijft. Ook het uitlaatsysteem gaat gelei delijk achteruit, hoewel de mate sterk afhankelijk is van de manier waarop de wagen wordt gebruikt. En zo zijn er nog vele andere za ken te verzinnen, zoals alle slan gen van de motor, ze kunnen uit drogen, scheurtjes vertonen enz. Over rubber gesproken, afsluitrub- bers, deur, kofferdekselrubbers e.d. ook deze kunnen achteruit gaan, andere slijtage onderhevige onderdelen zijn de gloeilampen en er zitten heel wat lampjes in een auto, en wat te denken van de rem men, zowel remblokken, rem schoenen, remschijven, remtrom- mels, remcilinders, remolie enz.enz. Het laatste onderwerp spreekt vaak het meest tot verbeelding. auto-tips Natuurlijk moet een auto goede remmen hebben, van belang voor de inzittenden en voor de mede weggebruikers. Toch ook hier soms maar weinig aandacht voor die remmen. Het maar door blijven rijden is niet alleen onveilig maar brengt grote schade toe aan het hele remsysteem, remtrommels, remschijven e.d., met het gevolg later veel en veel hogere kosten. Daarom onderhoud is noodza kelijk, onderhoud kost geld, maar is op de lange duur economischer, onderhoud geeft een betrouwbare, bed rijf szekere en veilige auto. Voor veel zaken is echter vakkennis en speciale apparatuur vereist. Ga daarom naar de erkende vakman en dat is een Bovag-autobedrijf, alle officiële dealers zijn tevens er kende Bovag-autobedrijven. Aan de motor moét beslist aan dacht worden besteed. Deze func tioneert het beste als hij op tempe ratuur is. Die mogelijkheid moeten we hem na een koude start gun nen. Dus niet een tijdlang stationair laten draaien. Ook niet met een hoog toerental onbelast laten ra zen. Kort na een koude start rustig rijden en mocht men toevallig vlak na het starten op een autoweg ko men, dan niet meteen de maximum toegestane snelheid gaan rijden. Ook hier is 'geleidelijk' het wacht woord. Probeer ritten zo in te delen dat zeer korte afstanden met daar tussen lange wachtpauzes worden vermeden. Want anders komt de motor onvoldoende op tempera tuur, zal meer brandstof verbruiken en aan grotere slijtage onderhevig zijn. Zonder voldoende motorolie zou de motor abnormaal snel slijten. Daarom moet men wekelijks (en vaker bij het maken van erg veel ki lometers) even naar de peilstok kij ken die zich aan de zijkant van de motor bevindt. Dit moet vóór het Olie verversen en oliefilter vernieu wen zijn heel belangrijke onder- houdspunten. Het is niet erg als er een paar honderd kilometer wordt overschreden, maar denk er wel aan dat het olie verversen naar verhouding vaker moet gebeuren wanneer met een auto zeer weinig kilometers worden gemaakt. Wie b.v. niet meer dan 5.000 km per jaar aflegt, moet toch twee maal per jaar de olie laten verversen. In hef Instructieboekje wordt ook aanbevolen na een bepaald aantal kilometers (dit kan om de 10.000,15.000 of zelfs 20.000 km zijn) een onderhoudsbeurt te la ten verrichten. Dit valt samen met olie verversen en eventueel doorsmeren, maar tegelijk wordt een aantal belangrijke punten gecontroleerd en een paar be langrijke afstellingen uitgevoerd. Door deze afstellingen en het vernieuwen van enkele onderde len wordt de normale slijtage van een motor gecompenseerd. Zo kan het nodig zijn om bou gies en contactpunten te ver nieuwen, kleppen te stellen en het ontstekingstijdstip en carbu rator opnieuw In te stellen. Zo'n onderhoudsbeurt heeft drie grote voordelen. In de eerste plaats blijft de motor een goed rendement leveren, wat tot uit drukking komt In een econo misch brandstofverbruik. In de tweede plaats wordt de kans op een storing tot een minimum be perkt. En laat zo'n onderhouds beurt In het begin van de winter uitvoeren, dan bent u ook verze kerd van vlot starten, zelfs bij een lage buitentemperatuur. Ook zal men er In de werkplaats voor zorgen dat er voldoende antivries In het koelsysteem zit, zodat zelfs bij strenge vorst geen bevriezing van de motor Is te duchten. ÉS» r** FISXAl Koop nu de meest complete Ford Escort tegen de laagste prijs! Silvet&fottc fff VERRUKKELIJKE VLEESWAREN SPECIALITEIT V D WEEK Gerookt ontbijtspek 200 gram 2.49 Originele Wiener Schnitzel Botermalse Gegr runderrollade 100 gram 1.98 naturel of gepaneerd Runderbiefstuk lOOgr. 1.98 Gekookte worst 500 gram 4.25 500 gram 7.98 Runderkogelbiefstuk 100 gr. 2.98 Verse Eier-salade 200 gram 2.49 DEVLEESCHMEESTERS - _n PROEF ONZE BEKWAAMHEID Bij ons hoeft u geen kilo te nemen

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 11