Mazda's nieuwe imagebuilder
Een katalisator
en toch vermogen
Audi en VW verlagen prijzen
Nieuwe Swift GTI. Snel en sportief.
Komt hem zien
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V.
Hyundai garandeert zwart op wit:
Hyundaj durft élke vergelijking aan. Nu u nog.
WOUTERS
AUTOBEDRIJF
HYUroni
DOOR KATALISATOR
Koop de Pony XP en
bent u na twee maanden
niet overtuigd, dan
vervangen wij 'm door
elk ander merk
Inruilgarantie binnen twee
jaar minimaal 70%
16.995,-
16.495,-
De Saab 900 blijft Europa's meest veilige auto in zijnkjasse
DE JAGER
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 OKTOBER 1986
De geregelde katalysator
1300 cc motor, 16 kleppen
2 nokkenassen en injectie QQ C
en dat maar voor de prijs vanafmL *3 O
suzuki Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496
De nieuwe Pony XP is zo goed dat Hyundai zich met
elk merk durft te meten. Geproduceerd in de nieuwe,
kompleet gerobotiseerde fabriek is de voorwielaangedreven
Pony XP een eigentijdse wagen met de modernste techno
logie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van
binnenuit. Fraai van vorm, bijzonder ruim en komfortabel.
Standaard al zeer kompleet uitgerust en voorzien van een
betrouwbare en zuinige 1.3 of 1.5 liter motor, bijzonder
schoon en geschikt voor loodvrije normale benzine. Daar
naast levert Hyundai ook 1.3 modellen met katalysator (nog
schoner) die in aanschaf zelfs f 500,- goedkoper zijn.
Verkrijgbaar als 4-deurs sedan of praktische 5-deurs is de
Pony XP zeer scherp geprijsd.
Daarbij is Hyundai zo zeker van zijn produkt dat u bij
aanschaf van een Pony XP twee volle maanden krijgt om u
van z'n unieke kwaliteiten te overtuigen! Bent u dat niet, dan
vervangen wij 'm door elk ander merk van gelijke of (met
bijbetaling) hogere prijs. Voor de gereden kilometers betaalt u
dan slechts 20 cent/km. Bovendien geeft Hyundai u een zeer
interessante restwaardegarantie: binnen twee jaar minimaal
70% van de aankoopprijs! En dat alles krijgt u zwart op wit.
Kom dus snel naar de Hyundai dealer en overtuig u
van de zondermeer aantrekkelijke (garantie)voorwaarden.
Zeker weten dat u de Pony XP zonder enig risiko koopt.
Welkom bij
Kanaalstraat 75 - OOST-SOUBURG - Tel. 67658
Daihatsu Charade Diesel1984
Daihatsu Mini Bestel1985
Ford Escort 1.6 Bravo1983
Volvo 244 GLS Aut. L.P.G1982
Saab 90 L.P.G1985
Saab 99 GL 2-drs1984
Saab 99 GL 2-drs1983
Saab 99 GL 2-drs. L.P.G. onderbouw1983
Saab 900 GL 3-drs. Combi Coupé1983
Saab 900 GLS 4-drs1981
Saab 900 Turbo 4-drs. model1981
Saab 900 GLS 4-drs. L.P.G1980
Peugeot Break Diesel (zonder garantie)1981
Saab 99 GL A.P.K. (zonder garantie)1976
Vert. R. Ketelaar 01100-20873
fl
5cania gm i
313
auto-tips
rondt de populaire
323-serle naar boven af met een
absoluut topmodel, In Nederland
aangeduid met de toevoeging
'Formule 4'. Dit In een aantal op
zichten unieke model heeft als
funktie de algehele vergroting
van het sportieve Imago van
Mazda In het algemeen en de
323-serle In het bijzonder.
Naast de uitstraling die de
Mazda 323 Formule 4 in 'straat
versie' al heeft, zal dit effekt nog
aanzienlijk vergroot worden door
aktieve beoefening met dit type
van de autosport, met name in
rally's. Het in Brussel gevestigde
Mazda Rally Team Europe, on
der leiding van 'rally-aas' Achim
Warmbold, speelt hierin een
vooraanstaande rol. Na een aan
tal proef rally's'zal M.R.T.E. in het
seizoen '87 regelmatig Mazda's
323 Formule 4 inzetten in wed
strijden tellend voor het Wereld
merkenkampioenschap.
De naam 'Formule 4' ontleent
deze Mazda niet alleen aan de
vierwielaandrijving, maar ook
aan het technische concept van
de auto. waarin een viertal bij
zondere konstrukties zijn toege
past.
Dit zijn achtereenvolgens: de
twee bovenliggende nokkenas-
sen met vier kleppen per cilinder,
de watergekoelde turbo-com
pressor met interkoeling, de tot
één geheel gekombineerde cen
trale en voorasdifferentiëlen van
de konstate vierwielaandrijving
en het 'Hoogte Controle Systeen'
(H.C.S.)
De motor van de Mazda 323
Formule 4 is een rechtstreekse
afgeleide van de 1.6 liter injectie
motor uit de reeds bekende
Mazda 323 GTX 1.6i De Formule
4 haalt uit een cilinderinhoud van
1597 cm3 als maximaal vermo
gen 110 kW/150 pk bij 6000 tpm
en een maximaal koppel van 195
Nm bij 5000 tpm. De topsnelheid
van de Formule 4 ligt boven de
205 km/u. De cillnderkop van
deze motor is voorzien van twee
inlaat- en twee uitlaatkleppen per
cilinder. Vooral bij hoge toeren
tallen levert dit een aanzienlijk
betere cilindervulling. Het ge
ringe gewicht van iedere afzon
derlijke kiep maakt hogere toe-
rentaller mogelijk. Hydraulische
klep8toters houden de klepspe-
ling konstant nihil en de kleppen
worden bediend door twee, door
een getande riem aangedreven
nokkenassen.
De brandstofvoorziening ge
schiedt door een volledig elek
tronisch geregeld injectiesys
teem. Gezien het hoogtoerige
karakter wat de vier kleppen per
cilinder tot gevolg hebben, heeft
de uitlaatgas-turbocompressor
specifiek de taak de prestaties in
lagere en midden toerengebie-
den te verhogen. Deze is hier
door kompakt en licht van kon-
8truktie en levert desgewenst al
merkbare overdruk van plm.
1500 tpm.
Teneinde de vullingsgraad van
de cilinders zo groot mogelijk te
houden werd een inlaat-lucht-
koeler (zgn. interkoeler) toege
past tussen de turbo en de motor
zelf. De samengeperste inlaat-
lucht wordt hierin door rijwind
gekoeld, waarmee de 'dichtheid'
van de lucht vergroot wordt. De
turbo zelf is gekoppeld aan het
vloeistofkoelsysteem van de mo
tor. Zijdelings tegen de motor
aangebouwd bevindt zich een
handgeschakelde vijfversnel
lingsbak, waarvan de overbren
gingsverhoudingen zijn aange
past aan het karakter van de mo
tor.
Het grote vermogen van de
motor wordt konstant via alle vier
de wielen op de weg gebracht.i
Teneinde dit te kunnen verwe
zenlijken, is de komplete bodem
sectie van de Formule 4 ten op
zichte van de overige Mazda
323-modellen gewijzigd en ver
zwaard. Een unieke constructie
hierin vormt het tot één geheel
gecombineerde centrale- en
voorasdifferentieel.
In elkaar bevinden zich een
eenvoudig differentieel en een
*T-., SÉ -»• -
-**£5 - -r-
- - v y,'
systeem met een zonnetandwiel
en planetaire tandwielen. Op
deze konstruktie bevindt zich
verder een elektrisch bediend
differentieelslot, wat in geval van
verlies van traktie van een of
meer wielen de werking van het
centrale deel blokkeert en het
motorkoppel op alle wielen gelijk
houdt. Het remsysteem omvat
schijven van vergrote diameter
rondom vóór inwendig geventi
leerd.
De wielophanging van de
Mazda 323 Formule 4 is rondom
onafhankelijk volgens dezelfde
systemen als. de overige Mazda
323-modellen, doch volledig
gepast aan de prestaties er>
vierwielaandrijving. Vóór be
vinden zich McPherson veerpo1
ten met driehoeksdraagarmen en
een geometrisch zelfkorrige-
rende stuurinrichting, achter is
het Mazda T.T.L. (Twin Trapezoi
dal Link)-systeem toegepast met
twee dwars-en één langsdraag-
arm per wiel.
Het Hoogte Controle Systeem
(H.C.S.) maakt het mogelijk de
reikhoogte in twee standen vast
te zetten. Het verschil in grond-
speling tussen hoog en laag be
draagt drie cöntimeter. Dit wordt
bepaald door een hydraulisch
systeem, wat zich in elk van de
schokdempers bevindt en tevens
als konstante niveauregeling
dienst doet. De eenmaal vanaf
het dashboard ingestelde hoogte
wordt ongeacht belading of be
lasting konstant vastgehouden.
Qua uitrusting is de Mazda
323 Formule 4 in Nederland le
verbaar in twee versies. Het es
sentiële onderscheid tussen
deze twee betreft het H.C.S.,
aangevuld met hogedrukkop-
lampsproeiers en in carrosse-
riekleur afgewerkte grille en ach
terspoilers. Beide versies zijn
voorzien van een luxueus inte
rieur met op diverse manieren in
stelbare kuipstoelen, in hoogte
verstelbaar sportstuur en kom
pleet analoog instrumentarium.
Verder zijn standaard zaken als
toerental afhankelijke stuurbe-
krachting, elektrisch verstelbare
buitenspiegels en lichtmetalen
velgen met 185/60 VR 14 ban
den.
De topsnelheid van de Mazda
323 Formule bedraagt 205 km/u
en de acceleratie van 0-100 km
vergt 8,3 seconde. Bepalend
voor het totale prestatieniveau
zijn echter de souplesse van de
motor vanaf ieder toerental en
het algehele weggedrag.
De Mazda 323 Formule 4 kost
46.695.-. Met H.C.S. en in kleur
meegespoten grille, achterspoi
lers en sidesill protectors
52.895.-
auto-tips
BI] Volkswagen en Audi Is er tot
en met de 1.6 L motor MJ gebruik
van katalisator geen of een
slechts zeer gering verschil In
vermogen. De 1.6 L motor kreeg
daarvoor In de eerste trap van de
register-carburateur een andere
sproelerbezettlng en leverde zo
doende slechts drie pk In.
Bij de grotere motoren zoals
de 4 cilinder 1.8 L versie kon
men de 90 pk behouden voor
een geregeld inspultsysteem toe
te passen: de KE-Jetronic.
De carburateur-versie wordt
hier nog niet geleverd, daar deze
Eurosuper nodig heeft. Zodra dit
voldoende verkrijgbaar is, zal dit
type motor met 84 pk ook lever
baar zijn in de ongeregelde kata-
lisatoruitvoering niet carbura
teur.
Bij de GTI-versie 1.8 L is het
vermogen in de normale uitvoe
ring 112 pk.
Door het toepassen van het
unieke vol-elektronische ontste
kingssysteem VEZ kan men het
motorkoppel bij de katalisatoruit-
voering nagenoeg gelijk houden:
154 Nm in plaat van 157 Nm. Het
motorvermogen ging slechts vier
procent terug naar 107 pk. Dit
VEZ-sy8teem is in staat iedere ci
linder waarin zich pingeldetona-
tie voordoet afzonderlijk te corri
geren.
Bij de Audi 100 werd op een
soorgelijke wijze bereikt, dat in
plaats van 138 pk toch nog 136
pk kan worden afgegeven. In
principe zou het motorvermogen
met een Lam ba - 1 afgeregelde
motor niet minder hoeven te zijn
dan dat van een ongeregelde
motor. Indien de oliemaatschap
pijen een loodvrije superbenzine
zouden leveren met een oktaan-
getal van 98, zou er geen verlies
zijn te constateren. Zolang deze
Verwarming voor Lambda
(ca.
Lambda-sonde
(verwarmd)
wens nog niet in vervulling is ge
gaan en wij het met 91 normaal
en super moeten doen, vergt het
behoud van vermogen nogal wat
van de inventiviteit van de motor
constructeur.
Don's Automobielhandel B.V.,
Importeur voor Volkswagen en
Audi heeft besloten om met In
gang van het modeljaar 1987,
dat Inmiddels Is Ingegaan, alle
modellen van Volkswagen en
Audi te leveren met 'schone' mo
toren. Dat wil zeggen dat het
benzinemotorprogramma van
alle modellen Is voorzien van
een katalisator.
Hiermee zijn deze merken de
eersten die zo massaal een
„schoon" programma op de Ne
derlandse markt brengen. Deze
belangrijke stap op weg naar een
schoner milieu, past volkomen in
de merkenfilosofie van Volkswa
gen en Audi.
De beslissing om alle benzine
motoren te voorzien van een ka
talisator, is genomen in verband,
met de EG-bepalingen op het ge
bied van uitlaatgasemissie. De
Nederlandse overheid heeft in de
overbruggingsfase een aantal
uitlaatgasemissie-normen vast
gesteld, waaraan gekoppeld een
fiscale maatregel in de vorm van
verlaging van de bijzondere ver
bruiksbelasting. De enorme erva
ring die het Volkswagenconcern
op katalisatorgebied, met name
in de Verenigde Staten heeft op
gebouwd, maakt het mogelijk nu
reeds een complete modellen-
range aan te bieden met schone
motoren, waardoor Volkswagen
en Audi op dit moment al een
substantiële bijdrage aan een
schoner milieu leveren.
De financiële consequenties
maken het voor de koper nu ex
tra aantrekkelijk om schoon te
gaan rijden. Afhankelijk van het
type auto, is de prijs van een
auto voorzien van katalisator
900,- tot 1800,- lager dan
die van een auto zonder katalisa
tor. Voorafgaande aan de beslis
sing is een kwalitatief markton
derzoek gehouden om inzicht in
te krijgen in de vraag hoeverre
de door ons gekozen aanpak ge
accepteerd wordt door de auto
bezitter. Daarbij is duidelijk naar
voren gekomen dat men het in
hoge mate apprecieert, dat al op
dit moment het maximale wordt
gedaan om schoner te kunnen
rijden. Milieu is een onderwerp
dat sterk leeft, zeker in combina
tie met luchtverontreiniging door
industrie en auto's. Industrie
wordt het meest als zodanig ge
noemd en landbouw en veeteelt
nauwelijks. De bereidheid om
een bijdrage te leveren is er, mits
die in het geval van de auto niet
te kostbaar is, aldus de uitkomst
van het onderzoek.
Tevens is echter gebleken dat
er nog onvoldoende kennis is
rond de katalisator en loodvrije
benzine. Daarom gaat binnen
kort een groots opgezet publici
teitsprogramma van start, waar
bij het publiek antwoord krijgt op
tal van vragen over de katalisa
tor, het tanken en rijden in het
buitenland. Voor wat betreft de
noodzakelijke loodvrije brand
stof, is er voor gezorgd, dat alle
katalisator-motoren geschikt zijn
voor loodvrije normale benzine,
terwijl al deze motoren tevens op
loodvrije superbenzine kunnen
rijden. In Nederland is loodvrije
normale benzine thans onbe
perkt leverbaar, terwijl het ook in
de meeste Westeuropese landen
verkrijgbaar is.
auto-tips
NIET GOED
AUTO TERUG
Hyundai Pony XP Sedan vanaf
Hyundai Pony XP 5-deurs. al vanaf
Prijzen exkl
all kosten
Amerikaanse onderzoekscijfers wijzen de Saab 900 als
Europa's meest veilige auto in zijn klasse aan.
De rapportgegevens kunt u nu bij uw Saab-dealer
afhalen. Maar een proefrit in een nieuwe of gebruikte
Saab zegt natuurlijk veel meer
DAIHATSU
Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé. 01104-319