Mazda's nieuwe imagebuilder Een katalisator en toch vermogen Audi en VW verlagen prijzen Nieuwe Swift GTI. Snel en sportief. Komt hem zien AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. Hyundai garandeert zwart op wit: Hyundaj durft élke vergelijking aan. Nu u nog. WOUTERS AUTOBEDRIJF HYUroni DOOR KATALISATOR Koop de Pony XP en bent u na twee maanden niet overtuigd, dan vervangen wij 'm door elk ander merk Inruilgarantie binnen twee jaar minimaal 70% 16.995,- 16.495,- De Saab 900 blijft Europa's meest veilige auto in zijnkjasse DE JAGER SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 OKTOBER 1986 De geregelde katalysator 1300 cc motor, 16 kleppen 2 nokkenassen en injectie QQ C en dat maar voor de prijs vanafmL *3 O suzuki Gerbrandystraat 4 - 4384 NH Vlissingen - Tel. 01184-65496 De nieuwe Pony XP is zo goed dat Hyundai zich met elk merk durft te meten. Geproduceerd in de nieuwe, kompleet gerobotiseerde fabriek is de voorwielaangedreven Pony XP een eigentijdse wagen met de modernste techno logie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Fraai van vorm, bijzonder ruim en komfortabel. Standaard al zeer kompleet uitgerust en voorzien van een betrouwbare en zuinige 1.3 of 1.5 liter motor, bijzonder schoon en geschikt voor loodvrije normale benzine. Daar naast levert Hyundai ook 1.3 modellen met katalysator (nog schoner) die in aanschaf zelfs f 500,- goedkoper zijn. Verkrijgbaar als 4-deurs sedan of praktische 5-deurs is de Pony XP zeer scherp geprijsd. Daarbij is Hyundai zo zeker van zijn produkt dat u bij aanschaf van een Pony XP twee volle maanden krijgt om u van z'n unieke kwaliteiten te overtuigen! Bent u dat niet, dan vervangen wij 'm door elk ander merk van gelijke of (met bijbetaling) hogere prijs. Voor de gereden kilometers betaalt u dan slechts 20 cent/km. Bovendien geeft Hyundai u een zeer interessante restwaardegarantie: binnen twee jaar minimaal 70% van de aankoopprijs! En dat alles krijgt u zwart op wit. Kom dus snel naar de Hyundai dealer en overtuig u van de zondermeer aantrekkelijke (garantie)voorwaarden. Zeker weten dat u de Pony XP zonder enig risiko koopt. Welkom bij Kanaalstraat 75 - OOST-SOUBURG - Tel. 67658 Daihatsu Charade Diesel1984 Daihatsu Mini Bestel1985 Ford Escort 1.6 Bravo1983 Volvo 244 GLS Aut. L.P.G1982 Saab 90 L.P.G1985 Saab 99 GL 2-drs1984 Saab 99 GL 2-drs1983 Saab 99 GL 2-drs. L.P.G. onderbouw1983 Saab 900 GL 3-drs. Combi Coupé1983 Saab 900 GLS 4-drs1981 Saab 900 Turbo 4-drs. model1981 Saab 900 GLS 4-drs. L.P.G1980 Peugeot Break Diesel (zonder garantie)1981 Saab 99 GL A.P.K. (zonder garantie)1976 Vert. R. Ketelaar 01100-20873 fl 5cania gm i 313 auto-tips rondt de populaire 323-serle naar boven af met een absoluut topmodel, In Nederland aangeduid met de toevoeging 'Formule 4'. Dit In een aantal op zichten unieke model heeft als funktie de algehele vergroting van het sportieve Imago van Mazda In het algemeen en de 323-serle In het bijzonder. Naast de uitstraling die de Mazda 323 Formule 4 in 'straat versie' al heeft, zal dit effekt nog aanzienlijk vergroot worden door aktieve beoefening met dit type van de autosport, met name in rally's. Het in Brussel gevestigde Mazda Rally Team Europe, on der leiding van 'rally-aas' Achim Warmbold, speelt hierin een vooraanstaande rol. Na een aan tal proef rally's'zal M.R.T.E. in het seizoen '87 regelmatig Mazda's 323 Formule 4 inzetten in wed strijden tellend voor het Wereld merkenkampioenschap. De naam 'Formule 4' ontleent deze Mazda niet alleen aan de vierwielaandrijving, maar ook aan het technische concept van de auto. waarin een viertal bij zondere konstrukties zijn toege past. Dit zijn achtereenvolgens: de twee bovenliggende nokkenas- sen met vier kleppen per cilinder, de watergekoelde turbo-com pressor met interkoeling, de tot één geheel gekombineerde cen trale en voorasdifferentiëlen van de konstate vierwielaandrijving en het 'Hoogte Controle Systeen' (H.C.S.) De motor van de Mazda 323 Formule 4 is een rechtstreekse afgeleide van de 1.6 liter injectie motor uit de reeds bekende Mazda 323 GTX 1.6i De Formule 4 haalt uit een cilinderinhoud van 1597 cm3 als maximaal vermo gen 110 kW/150 pk bij 6000 tpm en een maximaal koppel van 195 Nm bij 5000 tpm. De topsnelheid van de Formule 4 ligt boven de 205 km/u. De cillnderkop van deze motor is voorzien van twee inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder. Vooral bij hoge toeren tallen levert dit een aanzienlijk betere cilindervulling. Het ge ringe gewicht van iedere afzon derlijke kiep maakt hogere toe- rentaller mogelijk. Hydraulische klep8toters houden de klepspe- ling konstant nihil en de kleppen worden bediend door twee, door een getande riem aangedreven nokkenassen. De brandstofvoorziening ge schiedt door een volledig elek tronisch geregeld injectiesys teem. Gezien het hoogtoerige karakter wat de vier kleppen per cilinder tot gevolg hebben, heeft de uitlaatgas-turbocompressor specifiek de taak de prestaties in lagere en midden toerengebie- den te verhogen. Deze is hier door kompakt en licht van kon- 8truktie en levert desgewenst al merkbare overdruk van plm. 1500 tpm. Teneinde de vullingsgraad van de cilinders zo groot mogelijk te houden werd een inlaat-lucht- koeler (zgn. interkoeler) toege past tussen de turbo en de motor zelf. De samengeperste inlaat- lucht wordt hierin door rijwind gekoeld, waarmee de 'dichtheid' van de lucht vergroot wordt. De turbo zelf is gekoppeld aan het vloeistofkoelsysteem van de mo tor. Zijdelings tegen de motor aangebouwd bevindt zich een handgeschakelde vijfversnel lingsbak, waarvan de overbren gingsverhoudingen zijn aange past aan het karakter van de mo tor. Het grote vermogen van de motor wordt konstant via alle vier de wielen op de weg gebracht.i Teneinde dit te kunnen verwe zenlijken, is de komplete bodem sectie van de Formule 4 ten op zichte van de overige Mazda 323-modellen gewijzigd en ver zwaard. Een unieke constructie hierin vormt het tot één geheel gecombineerde centrale- en voorasdifferentieel. In elkaar bevinden zich een eenvoudig differentieel en een *T-., SÉ -»• - -**£5 - -r- - - v y,' systeem met een zonnetandwiel en planetaire tandwielen. Op deze konstruktie bevindt zich verder een elektrisch bediend differentieelslot, wat in geval van verlies van traktie van een of meer wielen de werking van het centrale deel blokkeert en het motorkoppel op alle wielen gelijk houdt. Het remsysteem omvat schijven van vergrote diameter rondom vóór inwendig geventi leerd. De wielophanging van de Mazda 323 Formule 4 is rondom onafhankelijk volgens dezelfde systemen als. de overige Mazda 323-modellen, doch volledig gepast aan de prestaties er> vierwielaandrijving. Vóór be vinden zich McPherson veerpo1 ten met driehoeksdraagarmen en een geometrisch zelfkorrige- rende stuurinrichting, achter is het Mazda T.T.L. (Twin Trapezoi dal Link)-systeem toegepast met twee dwars-en één langsdraag- arm per wiel. Het Hoogte Controle Systeem (H.C.S.) maakt het mogelijk de reikhoogte in twee standen vast te zetten. Het verschil in grond- speling tussen hoog en laag be draagt drie cöntimeter. Dit wordt bepaald door een hydraulisch systeem, wat zich in elk van de schokdempers bevindt en tevens als konstante niveauregeling dienst doet. De eenmaal vanaf het dashboard ingestelde hoogte wordt ongeacht belading of be lasting konstant vastgehouden. Qua uitrusting is de Mazda 323 Formule 4 in Nederland le verbaar in twee versies. Het es sentiële onderscheid tussen deze twee betreft het H.C.S., aangevuld met hogedrukkop- lampsproeiers en in carrosse- riekleur afgewerkte grille en ach terspoilers. Beide versies zijn voorzien van een luxueus inte rieur met op diverse manieren in stelbare kuipstoelen, in hoogte verstelbaar sportstuur en kom pleet analoog instrumentarium. Verder zijn standaard zaken als toerental afhankelijke stuurbe- krachting, elektrisch verstelbare buitenspiegels en lichtmetalen velgen met 185/60 VR 14 ban den. De topsnelheid van de Mazda 323 Formule bedraagt 205 km/u en de acceleratie van 0-100 km vergt 8,3 seconde. Bepalend voor het totale prestatieniveau zijn echter de souplesse van de motor vanaf ieder toerental en het algehele weggedrag. De Mazda 323 Formule 4 kost 46.695.-. Met H.C.S. en in kleur meegespoten grille, achterspoi lers en sidesill protectors 52.895.- auto-tips BI] Volkswagen en Audi Is er tot en met de 1.6 L motor MJ gebruik van katalisator geen of een slechts zeer gering verschil In vermogen. De 1.6 L motor kreeg daarvoor In de eerste trap van de register-carburateur een andere sproelerbezettlng en leverde zo doende slechts drie pk In. Bij de grotere motoren zoals de 4 cilinder 1.8 L versie kon men de 90 pk behouden voor een geregeld inspultsysteem toe te passen: de KE-Jetronic. De carburateur-versie wordt hier nog niet geleverd, daar deze Eurosuper nodig heeft. Zodra dit voldoende verkrijgbaar is, zal dit type motor met 84 pk ook lever baar zijn in de ongeregelde kata- lisatoruitvoering niet carbura teur. Bij de GTI-versie 1.8 L is het vermogen in de normale uitvoe ring 112 pk. Door het toepassen van het unieke vol-elektronische ontste kingssysteem VEZ kan men het motorkoppel bij de katalisatoruit- voering nagenoeg gelijk houden: 154 Nm in plaat van 157 Nm. Het motorvermogen ging slechts vier procent terug naar 107 pk. Dit VEZ-sy8teem is in staat iedere ci linder waarin zich pingeldetona- tie voordoet afzonderlijk te corri geren. Bij de Audi 100 werd op een soorgelijke wijze bereikt, dat in plaats van 138 pk toch nog 136 pk kan worden afgegeven. In principe zou het motorvermogen met een Lam ba - 1 afgeregelde motor niet minder hoeven te zijn dan dat van een ongeregelde motor. Indien de oliemaatschap pijen een loodvrije superbenzine zouden leveren met een oktaan- getal van 98, zou er geen verlies zijn te constateren. Zolang deze Verwarming voor Lambda (ca. Lambda-sonde (verwarmd) wens nog niet in vervulling is ge gaan en wij het met 91 normaal en super moeten doen, vergt het behoud van vermogen nogal wat van de inventiviteit van de motor constructeur. Don's Automobielhandel B.V., Importeur voor Volkswagen en Audi heeft besloten om met In gang van het modeljaar 1987, dat Inmiddels Is Ingegaan, alle modellen van Volkswagen en Audi te leveren met 'schone' mo toren. Dat wil zeggen dat het benzinemotorprogramma van alle modellen Is voorzien van een katalisator. Hiermee zijn deze merken de eersten die zo massaal een „schoon" programma op de Ne derlandse markt brengen. Deze belangrijke stap op weg naar een schoner milieu, past volkomen in de merkenfilosofie van Volkswa gen en Audi. De beslissing om alle benzine motoren te voorzien van een ka talisator, is genomen in verband, met de EG-bepalingen op het ge bied van uitlaatgasemissie. De Nederlandse overheid heeft in de overbruggingsfase een aantal uitlaatgasemissie-normen vast gesteld, waaraan gekoppeld een fiscale maatregel in de vorm van verlaging van de bijzondere ver bruiksbelasting. De enorme erva ring die het Volkswagenconcern op katalisatorgebied, met name in de Verenigde Staten heeft op gebouwd, maakt het mogelijk nu reeds een complete modellen- range aan te bieden met schone motoren, waardoor Volkswagen en Audi op dit moment al een substantiële bijdrage aan een schoner milieu leveren. De financiële consequenties maken het voor de koper nu ex tra aantrekkelijk om schoon te gaan rijden. Afhankelijk van het type auto, is de prijs van een auto voorzien van katalisator 900,- tot 1800,- lager dan die van een auto zonder katalisa tor. Voorafgaande aan de beslis sing is een kwalitatief markton derzoek gehouden om inzicht in te krijgen in de vraag hoeverre de door ons gekozen aanpak ge accepteerd wordt door de auto bezitter. Daarbij is duidelijk naar voren gekomen dat men het in hoge mate apprecieert, dat al op dit moment het maximale wordt gedaan om schoner te kunnen rijden. Milieu is een onderwerp dat sterk leeft, zeker in combina tie met luchtverontreiniging door industrie en auto's. Industrie wordt het meest als zodanig ge noemd en landbouw en veeteelt nauwelijks. De bereidheid om een bijdrage te leveren is er, mits die in het geval van de auto niet te kostbaar is, aldus de uitkomst van het onderzoek. Tevens is echter gebleken dat er nog onvoldoende kennis is rond de katalisator en loodvrije benzine. Daarom gaat binnen kort een groots opgezet publici teitsprogramma van start, waar bij het publiek antwoord krijgt op tal van vragen over de katalisa tor, het tanken en rijden in het buitenland. Voor wat betreft de noodzakelijke loodvrije brand stof, is er voor gezorgd, dat alle katalisator-motoren geschikt zijn voor loodvrije normale benzine, terwijl al deze motoren tevens op loodvrije superbenzine kunnen rijden. In Nederland is loodvrije normale benzine thans onbe perkt leverbaar, terwijl het ook in de meeste Westeuropese landen verkrijgbaar is. auto-tips NIET GOED AUTO TERUG Hyundai Pony XP Sedan vanaf Hyundai Pony XP 5-deurs. al vanaf Prijzen exkl all kosten Amerikaanse onderzoekscijfers wijzen de Saab 900 als Europa's meest veilige auto in zijn klasse aan. De rapportgegevens kunt u nu bij uw Saab-dealer afhalen. Maar een proefrit in een nieuwe of gebruikte Saab zegt natuurlijk veel meer DAIHATSU Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé. 01104-319

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 13