Kennis en ervaring zijn bruikbaar 1 I Visitekaartje van de werken Grootste gebeurtenis in laatste dertig jaar" LEO LIEVENSE UIT ZIERIKZEE: OOSTERSCHELDE-WERKER VAN HET EERSTE UUR I PERMANENTE TERUGBLIK IN TOPSHUIS 1 VOOR GEDEPUTEERDE DE VOOGD BEGINT DE KLUS NU PAS /A /l BURGHSLUIS - „Die vierde oktober wordt een droevige dag, maar ook een prettige, het geeft vol doening dat het werk af is. Ik heb hier het lampje aangedaan en wil het nu ook graag uit helpen doen". Dit zegt Leo Lievense (41) uit Zierikzee. Eén van de velen die de afgelopen jaren werkte aan de stormvloedkering Oosterschelde en voor wie het nu, met het gereedkomen ervan, gebeurd is. De WW wacht maar, volgens Lievense niet lang. Hij heeft al contacten met 'leuke bedrijven'. „De kennis en ervaring, die ik hier heb opgedaan, kan ik zeker in een ander bedrijf gebruiken". Lievense is, als het over het 'natte deel' gaat, het langst bij het werk betrokken. En het was een pe riode in zijn leven die hij niet graag had willen missen. „Ik ga met weemoed van mijn werk van daan, voor mij had het nog wel een paar jaar mo gen duren". Mytilus Afgelopen NEELTJE JANS - Tweeduizend vierkante meter expositieruimte gevuld met de mo dernste voorlichtingsmethodieken over de waterstaatkundige werken in het Deltagebied vormen een blijvende verduidelijking voor 33 jaar lang ploeteren ter beveiliging van de Zeeuwse- en Zuidhollandse eilanden tegen het watergeweld dat door de eeuwen heen land en bevolking teisterde. Aquarium I Maquettes Verkeersbeeld Het rijk achtergrond achtergrond achtergrond achtergrondachtergrond achtergrond achtergrond achtergrond achtergrond achtergrond Alles bij elkaar is Leo Lievense al 21 jaar werkzaam voor de uitvoering van het Deltaplan. „Ik heb 21 jaar geleden de laatste zinkstukken helpen zinken voor de Grevelingendam, ik was toen Rijkswerker. Het ging allemaal zeer primitief, met kleine vletjes, alles met de hand. Ja, er is heel wat veranderd!". Het Brouwershavense Gat was zijn volgende werkterrein. „Ik heb daar de gondelbaan in de pijlers helpen zetten. Dat was, in die tijd, al modern. Lievense was werkzaam als pontonschipper, sleepbootkapitein en uitvoerder. Enthousiast verhaald hij over het maken van de drem pel in het Brouwerhavense Gat. „Preciesie werk onder water. De fundatie is belang rijk, net als bij een woonhuis. We werkten er enorm plezie rig, hard en lang, maar wer den goed beloond. De samen werking was voortreffelijk. Er werden ook steeds nieuwe me thodes ontwikkeld, buitenge woon interessant. De heer Van Eugen was hoofduitvoerder, hij motiveerde de mensen en was sociaal-voelend, had voor iedereen een praatje. Hij is in feite mijn leermeester ge weest. 'Verlaat nooit je koers' van een van zijn deviezen". Het was in april 1969 dat voor Lievense het werk aan de Oosterschelde begon. Hij was schipper op de ponton 'Dijk- sbouw 2'. „Er was al een werk- haven gemaakt in de Schel- phoek. De 'Dij ksbouw 2' was in feite een hotelschip. Er was hier allemaal nog water, toen zijn de zandzuigers gekomen. De Roggenplaat is gemaakt. Het was soms wel eens slecht weer", herinnert hij zich. „Het is voorgekomen dat we de mensen niet over konden brengen, dat was niet verant woord". Tien jaar lang was Leo Livense schipper op de 'Dijksbouw 2'. Ook de periode met de ak- ties van de milieugroepen maakte hij mee. „De milieu groepen kwamen in aktie, maar het werk ging door. Er werden pijlers gezet. Tot het seintje kwam; de pijlers moe ten er weer uit want het moet anders. Nee, ik heb daar niet van gebaald", antwoordt hij desgevraagd, „Ik kon er, nadat een en ander was toegelicht, wel inkomen. Ik ben een man die van de natuur houd". Lievense was ook werk zaam op de 'Johan V'. „Na on derzoek bleek dat de grond niet geschikt was voor de pij- lerdam, we moesten gaan zoe ken naar de harde laag. Er moest nieuw zand in". Ook was hij hoofdschipper (kapi tein) op de 'Mytulis', een ver dichtingsschip. „Dat was in feite het eerste schip dat spe ciaal voor de werkzaamheden in opdracht van het Rijk ge maakt is. Je kreeg te maken met de modernste snufjes. Ik ben ook naar Wageningen en Haarlem geweest om meer over het werk te weten te ko men. Ik moet toegeven dat werkgever Dosbouw altijd de man uit de praktijk erbij haal de. Ik wist niet zoveel van de techniek af, maar wel hoe ik het zou willen hebben, kon ideeën inbrengen. De grond werd verdicht met trillingen, dat kun je vergelijken met een suikerpot die eerst vol lijkt maar waar, als men er eens mee schudt, nog meer in kan. De opstartperiode was zwaar, we zijn wel anderhalf jaar be zig geweest om de zaak goed te krijgen. Je moet weten waar je mee bezig bent. En vertrou wen hebben in de mensen waar je mee samenwerkt, dat is erg belangrijk", meent Lie vense. Een hoogtepunt in zijn 'Oos- terschelde-carrière' was 1979. „Ik moest naar huis om mijn nette pak aan te doen, ik wist niet waarvoor. Er kwamen veilig 1 S4venng »an de dammen vcrfyens het De*t*4ari A B/ouwenaam B uanngvtetdarr C Voüerafcdam 0 Stormvtoedkenng Hoêandse Usset Zanduaekdam f Dam vwse Gal G Gteve*ngendam H Phêpsdam Leo Lievense: „Als medewerker vanaf het prille begin denk ik dat kennisen ervaring in de toekomst nog zeker te gebruiken zullen zijn". hooggeplaatste personen van Rijkswaterstaat en de Spaanse koning kwam op be zoek. Ik heb toen een Ridde rorde van Spanje gekregen, een soort kruis van verdien ste". De werkzaamheden waren toen nog lang niet ten einde. Het verdichten duurde tot 1982. Lievense was ook nog werkzaam als uitvoerder en derhalve betrokken bij de mattenreparatie. Beschadi gingen aan reeds aange brachte matten moesten gere pareerd worden. Ook was er de ontwikkeling van de Trias, een schip met een speciale kraan om de stenen tegen de drempels te leggen. De laatste hand wordt ge legd. „Jammer genoeg afgelo pen, een stuk van m'n leven vervuld. Ik had al een andere baan kunnen krijgen op een kraanschip in het buitenland, maar daar voelde ik niet zo veel voor. Ik heb hier het lampje aangedaan en wil het nu ook graag uitdoen. En dat lukt. Nu nog enkele weken de monteren". Over zijn even tuele toekomstige baan wil Lievense op dit moment nog niets kwijt Wel wil hij in Ne derland blijven. „Mijn vrouw zei voorheen altijd al: 'het lijkt wel of je met die Ooster schelde getrouwd bent, dat wil ik niet meer'. Maar, het was een periode die ik niet had willen missen, een periode van veel inspraak, vertrouwen, je was met moeilijk werk bezig. Uniek in de hele wereld". „Er is", vindt Lievense, „nogal eens onterecht commentaar geweest op de kosten van de Oosterscheldewerken. „Als je ziet wat er voor specialistische schepen er gemaakt zijn. Ik weet wel zeker dat we het zon der de vooruitgang en de com puter nooit zover gebracht hadden". Lievense noemt het 'een prachtig stuk werk'. „Ik heb er veel vertrouwen in. Het zal de 200 jaar die er voor staan echt wel aanhouden, en wie weet wat je dan weer hebt. Ik heb er alle vertrouwen in dat Zee land nu beschermd is tegen het opdringerige water". Ligging van de stormvloedkering De pijlerdam in 1985 ^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllll^ i Straks op vier oktober, wanneer de officiële in- gebruiksname van de Pijlerdam in de Ooster schelde plaats vindt, is ook de permanente exposi tie in het ir. Topshuis, op het werkeiland Neeltje Jans, gereed voor bezichtiging. compleet met doorwate- ringsmogelij kheden, van het Deltagebied geeft aan welke veiligheidsnormen te verwachten zijn bij de ver schillende waterhoogten op de Noordzee. Met deze permanente ex positie verwerft Zeeland zich een nieuwe toeristische attractie als afgegaan wordt op de berichten van de voor lichtingsdienst van Rijkwa terstaat. Deze instelling schat een jaarlijks bezoe kersaantal van twee a drie honderd duizend. Al tijdens de uitvoering, bleek de Pijlerdam in de Oosterschelde een toeristi sche trekpleister van for maat te zijn. De blijvende expositie in het ir. Topshuis geeft een historische-, geo grafische- en technische verduidelijking van de Del tawerken. Men rekent op een opper vlakkig geïnteresseerde passant die, tijdens een rustpunt, een vluchtige blik wil werpen op het hoe en waarom van deze enorme waterstaatkundige werken. Maar ook de middelmatige gelnterseerde bezoeker, die iets meer van de zaak wil weten, zonder al te diep op de technische aspecten in te gaan, komt aan zijn trek ken. Zelfs de wetenschapper in spé kan tijdens de exposi tie een stuk meer te weten komen over de vergaande technologische strijd en be scherming van land tegen het water. Literatuur, films en projectiepanelen vertel len de bezoekers alles over de Deltawerken. Het feit dat tweederde van de Nederlandse bevol- king woont en werkt bene- den het Nieuw Amsterdams Peil en dat Rijkswaterstaat zorgt dat die situatie kan blijven bestaan zijn twee aspecten van de permanente tentoonstelling. Ook feit dat deze omstandigheid verwe ven is.met de Nederlandse cultuur en de vorm van be stuur, wordt duidelijk ge maakt aan de hand van ma quettes en een heldere bege leidende uitleg. Met één enkele druk op de knop kan bijvoorbeeld de si tuatie weer worden gegeven van het eiland Walcheren ten tijde van de Romeinen, compleet met de oude en be kende vestigingen. Een vol gende fase die te zien is, is de toestand rond 1.200 na Christus, toen de eerste se rieuze pogingen werden on dernomen om land en water in Zeeland blijvend van elk aar te scheiden. Vervolgens komt de si tuatie aan het begin van deze eeuw. met steeds in grijpender constructies om de zee te weren, en tenslotte de huidige verdedigings werken waarbij beton en bi tumen een steeds belangrij ker plaats opeisen. Een andere blikvanger in het geheel is de techniek van de dijkbouw in de loop der jaren. Deed men dat rond de twaalfde eeuw nog met strobalen en geperste zee wier, later gaan gevlochten zinkstukken verzwaard met stenen en de bekleding van de dijkglooiing met basalt een allesoverheersende rol spelen in de strijd tegen het water. Een imposante maquette. Eveneens is de invloed van stromend water op een rivierbedding zichtbaar ge maakt middels een reusach tig aquarium. Stroomsnel heid en richting zijn hierbij regelbaar. Hier zal de be zoeker tegelijkertijd de in werking kunnen constate ren op de bodem en daarbij is tevens duidelijk gemaakt dat er eerst een bescher mende laag gemaakt dient te worden alvorens het ri vierbed bouwrijp is. Maar ook aan het milieu langs de dijken is gedacht. Reusachtige gekleurde pla ten vertellen het een en an der over het dieren- en pla- tenleven in de Delta. Mooie trucages geven hierbij de bezoeker een goed idee van de werkelijkheid. De voorbereiding voor de expositie is ruim zes jaar geleden begonnen. De pre sentatie en inrichting is, naar aanleiding van be staande ideeert bij de direc tie van Rijkswaterstaat in handen gegeven van vak mensen, die hun sporen op het gebied van de maquette bouw elders al verdiend hebben. Jan van Tooren is de lei dende figuur. Hij heeft on der andere de Nederlandse stand op de Biënnale in Ve netië verzorgd. Van Tooren heeft een groep van free lance ontwerpers en des kundigen ingeschakeld om, als een soort producer, het geheel tot stand te brengen. De maquette van het Del ta-gebied is in ruim drie jaar gemaakt.De bouwer van dit onderdeel is bijna drie jaar geleden met zijn taak begonnen. In eerste in stantie startte hij alleen, kreeg daarna hulp maar had vervolgens toch nog dag en nacht nodig om het on derdeel tijdig klaar te krij gen. Sommige tentoonstel lingsonderdelen zijn zo om vangrijk dat bij de bouw van het Topshuis rekening is gehouden met die elemen ten. De steentransporteur bijvoorbeeld is levensgroot aanwezig. In de tentoonstellings ruimte is ook een gedeelte gereserveerd voor actuele, wisselende exposities. De directie van Rijskwater- staat heeft dit gedaan om de belangstelling van de expo sitie een boeiend karakter te blijven geven. Er kunnen eventueel manifestaties plaatsvinden die verband houden met het begrip wa terhuishouding. Over de kosten van het geheel kan de directie van de Dienst, Oosterschelde Werken geen duidelijk ant woord geven. Veel mate riaal dat is gebruikt, heeft namelijk dienst gedaan tij dens de totstandkoming van de werken. De miniaturen van de schepen en andere modellen zijn niet expliciet voor deze tentoonstelling vervaardigd. Met een blijvende, <*oede, voorlichting over ue tot standkoming van de werken in de Delta, hoopt men ook in het buitenland belang stelling te wekken voor het Nederlandse bedrijfsleven dat nauw bij de bouw be trokken is geweest. MIDDELBURG - Zeeland staat voor de grootste gebeurtenis van de laatste dertig jaar. De stormvloedkering, de grootste na tionale bouwinspanning van de jongste tijd, is af en de feeste lijke opening op zaterdag vier oktober luidt tesamen met de an- dere.in Zuid-West Nederland bijna voltooide werken, de ont sluiting van de Delta in. Zeeland wordt makkelijk toegankelijk voor Noord- en Oostelijk Nederland en ook de doorstroming vanuit het Belgenland moet vergemakkelijkt worden. MHR- 5, Het tentoonstellingsgebouw op Neeltje Jans =r«IMIIIMIHIIIIMMI|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||l||||lll|||ll|ll|IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIII!lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll»~ De afsluiting van de reeks werken, met als hoogtepunt de Oosterschelde inspanningen, houdt wat infrastructuur be treft een complex van gevol gen in. Een gemakkelijkere doorstroming van de provincie is bijna alleen maar gunstig voor Zeeland maar meer ver keer moet natuurlijk wel op gevangen worden. Knelpunten zullen moeten worden opge lost en aangepast want de vei ligheid moet verzekerd blij ven. Die problematiek komt op het bordje van de Zeeuwse ge deputeerde De Voogd. De Zeeuwse politicus merkt op dat voor hem het grote werk nu eigenlijk pas begint: „Zodra het Oosterscheldewerk echt klaar is, en daarmee be doel ik wanneer de weg er overheen is voltooid, houdt dat een fikse wijziging in voor het Zeeuwse verkeersbeeld. De verkeersstroom zal toenemen, vooral vanuit de noordelijk gelegen Randstad, en dat ver eist aanpassing". De gedeputeerde gaat als provinciale verantwoordelijke op dit gebied, zijn verantwoor delijkheid niet uit de weg. De provincie moet zoveel moge lijk het Rijk bijstaan in ver keerszaken die ook recht streeks verband houden met de provinciale verbindingen. „Er is onderzoek gedaan naar het verwachte patroon dat het verkeer in de toekomst te zien gaat geven. Dat geeft aan dat, de toenemende toeris tische aantrekkelijkheid van onze provincie in acht geno men, aanpassing van het we gennet op verschillende pun ten simpelweg nodig is om de veiligheid te kunnen garande ren". De te verwachten knelpun ten zijn legio. Omdat verschil lende provinciale wegen uit komen op de bekende Zierik- zeese rotonde, participeert ook de provincie in die klus om dat punt aan de nieuwe omstan digheden aan te passen. Bij Burgh-Haamstede is evenmin gerekend op de toekomsige nieuwe verbindingsweg rich ting Walcheren en de huidige weg naar de Oosterschelde werken toe, stamt gezien de capaciteit daarvan ook uit da gen dat de auto nog niet zo'n populair voertuig was. Bij het binnentreden van het Noord- bevelandse Walcherse land schap liggen er bij het Veerse Gat en bij het kruispunt Vrou wenpolder op te lossen ver keersknooppunten wat betreft het zuiden van het Ooster schelde-water. ,JEr zit haast bij een oplos sing van al deze verkeers- moeilijke punten", legt de heer De Voogd uit. „De weg is er dus nog niet maar zodra die opengesteld wordt, moet de 'opvang' daarvan rond zijn". De in Vlissingen woonach tige gedeputeerde realiseert zich dat het opstarten daarvan één ding is maar de uitvoering via het ambtelijke apparaat de benodigde tijd zeker zal op- bruiken. „Een verkeersknoop punt op te lossen waarbij alle betrokken partijen zoveel mo gelijk tegemoet gekomen wordt en waarbij de doelstel ling, voldoende veiligheid en doorstroming bereikt is, kost tijd en daarmee moet spoedig begonnen worden". Gedeputeerde J. de Voogd: „De grootste Zeeuwse gebeurtenis in de laatste dertig jaar" Daarbij komt nog een spe ciaal probleem, namelijk dat de door de provincie uitge voerde aanpassingen uiteinde lijk door het Rijk beheerd zul len gaan worden. De kosten moeten daarom, ook wat de provincie betreft, binnen de perken blijven. „Stel dat ik het geld had om een uitzonderlijk mooie en veilige oplossing bij bijvoor beeld het kruispunt Vrouwen polder laat uitvoeren", zegt De Voogd, „Dan moeten we ons later toch verantwoorden bij het Rijk die het dure onder houd moet gaan betalen. Daarom is er op korte termijn overleg nodig met de overheid over hoe we het gaan aanpak ken. Zo sluiten we nare ver rassingen achteraf uit". Niet alleen voor gedepu teerde De Voogd komt er dus werk aan, ook aan uitvoe ringszijde houdt de afsluiting van de Oosterschelde dus werkgelegenheid in voor de toekomst. Weegt dat op tegen het enorme verlies van arbeid nu de grootste Zeeuwse klus van de laatste decennia. Zal de werkloosheid in het Zeeuwse niet desastreus naar boven schieten na vier oktober. „Die problematiek ligt op het werkterrein van De Voogds collega Barbe maar hij is wel betrokken bij dat vraagstuk. „In deze tijd speelt een dergelijke vraag natuur lijk enorm en dat probleem heeft uiteraard onze grootste zorg. Er is overleg geweest met de betrokken Schouwse ge meentebesturen en onderzoek voor, zover mogelijk, wijst uit dat het daarmee wel zal mee vallen. We verwachten dat veel betrokken werknemers na afloop de provincie weer zullen verlaten en dat zo de te rugval in werkgelegenheid mee zal vallen". Voor gedeputeerde De Voogd begint het na vier okto ber eigenlijk pas. „Ik heb er zelf op aangestuurd en ik vind het een uitstekende zaak voor Zeeland", merkt hij laconiek op. „Ik beschouw een goede af handeling van deze grootse zaak eveneens als een aan trekkelijke uitdaging die ik met alle plezier aanpak". veilig

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 15