Citroën stelt AX voor Citroën moderniseert BX en breidt hem verder uit "VJfcr,£ Splinternieuwe zuinige diesel in Mazda 323 'n Record in aërodynamica outo-renault dukujél-bv autobedrijf Tel. 01184-13434 Bij BENTON rijdt u rentevrij. NIEUWE OPEL OMEGA Sprankelende Alodeikour TROUW II AUTOBEDRIJF AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. Vanaf 14.995.-. Vraag informatie. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1986 313 Alfa komt met een aanbod waar de concurrentie het knap benauwd van krijgt. Want voor nog geen 20 mille rijdt u al een echte Alfa We hebben het over de Alfa 33. Een comfortabele gezinswagen met een heerlijk Italiaans temperament. Kijk alleen maar eens naar z'n top van 165 km/h. Maar gelukkig heeft de Alfa 33 van huis uit meer meegekregen dan een pittige 1.3 boxermotor. Naast een bijzonder sportieve vormgeving (CW-waarde slechts 0.36) heeft hij standaard een 5de deur, een verstelbaar stuur, stoffen bekleding en een neerkJapbare achter bank voor een bagageruimte van 1200 dm Bovendien wordt elke Alfa gemaakt volgens dezelfde strenge carrosserie-eisen die in Duitsland gelden. Het resultaat: een degelijke auto die zich in alle opzichten kan meten met de concurrentie. Vanwaar dan die prijs? Dat is iets wat de Oosterburen misschien van Alfa kunnen leren. U bent van harte uitgenodigd om de Alfa 33 eens uitgebreid aan de tand te voelen. Alfa 33 v.a f19.990 - incl. BTW. Leaseprijzen v.a f650,- excl. BTW. Prijzen af importeur. In de 33-serie zijn verder leverbaar: 1.3 S Boxer 4C, 1.5 Boxer 4C en de speciale "105 Veloce". Industrieweg 17, Vlissingen KOM SNEL EENS KIJKEN ZEKER ZULT U SLAGEN PRES. ROOSEVELTLAAN 745 B VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 I I I I I I I I I I I I I I I I J AUSTIN ROVER Te koop met Bovaggarantie Wij verrichten A.P.K.- en V.V.N.-keuringen Verkoop alle merken nieuw en gebruikt. (eig. H. Moolenaar) Middelburg Noordmonsterweg 4 Tel. 01180-36815 Citroen heeft één dezer dagen de nieuwe Citroën AX-voorgesteld. Deze nieuwe Citroën-loot aan de stam zal op de Parijse Autoten toonstelling, dit jaar in oktober, of ficieel voor het publiek te zien zijn. Tegen die tijd komen we utge- breid op die nieuwe AX terug, nu even wat gegevens voor hen die er over denken dit najaar een nieuwe auto en wellicht wel deze AX te ko pen. Zeker die Citroënrijders die LNA, 2 CV of eventueel zelfs Visa rijden en op dat model uitgekeken waren. In principe volgt de AX de LN (A) op, maar is natuurlijk ook geschikt voor rijders van 2CV, Visa of Axel. En wat rijders van andere mer ken betreft, de nieuwe Citroën AX valt in het B2 segment, de kleine tot kleine middenklasse, waarin o.a. alle mini-achtigen, Fiat Panda, 127 en Uno, Lancia A112 en Y10, Renault 4 en 5, Talbot Samba, de Suzuki Alto, Subaru Jumbo en ook wel de Nissan Micra en Toyota Starlet typen zijn vertegenwoor digd. De AX is een 3-deurs hatch back, de Fransen noemen dat een Berline, hij is compact van buiten (lengte 3,50 meter) maar ruim van binnen. Dit is mogelijk door de ge hele lijn, de geringe afmetingen van motor en motorcompartiment, de voorwielaandrijving e.d. Zijn vijf zitplaatsen en velerlei voorzienin gen (3e deur, grote variabele kof ferruimte, talrijke bergruimten) ma ken van de AX een auto waarin men zich op zijn gemak voelt en waarbij aandacht is besteed aan het comfort van de gebruikers. De AX is uitgerust met een ge heel nieuwe aandrijfunit, dwarsge- plaatst in verticale stand, met een versnellingsbak voorzien van vier of vijf versnellingen afhankelijk van de versie, gemonteerd aan het uit einde van de motor. De nieuwe TU motor, vier cilinders, bovenlig gende nokkenas, is leverbaar in drie cilinderinhouden: 954 cm3 - 45 pk, 1124 m3 - 55 pk, 1360 cm3 - 55 pk. De nieuwe rondom onafhankelijk vering bestaat uit schroefveren voor en torsiestaven achter. Het comfort en de rijeigen- schappen samen met een goede gewicht/vermogenverhouding (ge wicht van 640 tot 695 kg) maken van oe AX een auto met een dyna misch temperament. De Cw is 0,31 uniek voor een kleine auto. De AX zal in zeven ver sies worden gecommercialiseerd, op basis van drie motortypen en vier uitrustingsniveaus. tenpaneel met ronde klokken en transparantverlichting, alsmede tal rijke opbergruimten. het weinig uit, de BX 14RE werd zelf iets goedkoper. Citroën heeft voor het model jaar 1987, dat in feite nu al in gaat, haar populaire BX versie gemoderniseerd en met enkele nieuwe typen uitgebreid. Helaas houdt één en ander ook een prijsverhoging In, maar de BX blijft toch nog steeds zeer scherp concurrerend. De BX standaard met de 1400 motor gaat nu 20.700.- kosten (dat was 19.900.-). De wat luxere 14E en RE met schonere motoren met meer vermogen gaan nu resp. ƒ22.100.- en ƒ23.500.- kosten. De BX met 1600 motor (95PK) blijft ip zijn prijs van 27.600.- ge- ,andhaafd, ook de 16 TRS houdt de oude prijs 29.650.-. De 19 serie kent heel nieuwe ty pen, de 19 TRS en 19 GTI en is dus niet meer met de oude GT te vergelijken, deze was 32.000.-, de 19 TRS kost 31.500.- en de 19 GTI 35.400.- De BX diesel in 19D en 19 TRD kennen een kleine verhoging resp. met slechts 40.- en 200.- naar 29.900 - en 33.700.-. Wel wat prijsverhogin gen dus, maar voor de modellen die het meest gekocht werden de 16 TRS, 19 TRD en 14RE maakt Het commerciële succes komt ook tot uiting door een opmerke lijke graad van trouw aan hef mo del (69%). wat de tevredenheid van de bezitters bewijst, en door een goede vooruitgang bij de ver kopen aan hen die daarvoor een ander merk bezaten. Om nog meer tegemoet te komen aan de wensen van de automobilisten en daarmee het verkoopsucces nog te vergro ten, kent het BX gamma voor het modeljaar 1987 een aantal wijzi gingen. Vanaf 1 juli 1986 zijn het passa gierscompartiment en de carrosse rie van alle BX modellen gewijzigd. Aan de buitenzijde karakteriseren de nieuwe BX-en zich door bre dere voor- en achterschermen, nieuwe clignoteurs voor, grotere en meer bescherming biedende schildbumpers voor en achter. Van binnen zijn zij uitgerust met een nieuw dashboard waarin opgeno men nieuwe bedieningshendels die onder het stuur zijn geplaatst (ver vanging van de satellieten), met automatische uitschakeling van de clignoteurs, een nieuw instrumen- De voordeurpanelen bevatten de bedieningen van de elektrische ruitmechanismen (al naar gelang de versies) en de inbouwplaatsen voor de luidsprekers. Een nieuwe motor doet zijn intrede. Een motor met elektronische benzine injectie van 1905 cm3 die 125 pk ontwik kelt. Deze motor vormt de uitrus ting van een nieuw model: de BX- 19 GTI. De pittigheid van zijn motor verzekert hem van schitterende prestaties (0-400 m: 16,4 sec. 0- 1000 m: 30,5 sec, 0-100 km/h 8,9 sec. maximum snelheid 198 kmvh). De vering is aan de prestaties van de auto aangepast (flexibiliteit, schokdemping, doorsneden van de stabilisatorstangen). De even eens nieuwe BX 19 TRS, utgerust met een 1905 cm2 motor van 105 pk bij 5600 tpm, vervangt, met een andere uitrusting, de BX 19 GT. En kan als 'extra' een automatische 4- versnellingsbak krijgen. Twee nieuwe versies komen het BX-gamma van het modeljaar 1987 dus versterken, dat voortaan 22 versies omvat: 11 berlines op basis van 5 uitrustingsniveau en 6 motortypen (5 benzine en 1 Die sel), 5 breaks op basis van 3 uit rustingsniveaus en 3 motortypen (2 benzine en 1 Diesel). Daarnaast worden er nog 5 'service' versies gevoerd, vrijgesteld van Bijzondere Verbruiksbelasting. Het leveringsprogramma van de Mazda 323-serle wordt op korte termijn uitgebreid met een groot aantal uitvoeringen, met alle bestaande carrosserievor- men, voorzien van een volledig nieuwe ontworpen dieselmotor. Uiterlijk en qua uitrusting zijn de Mazda 323 diesels volledig iden tiek aan de vergelijkbare versies met 1.5 liter benzinemotor, afge zien van de type-aanduiding. De nieuwe, zeer moderne diesel meet 1720 cm3 en levert een maxi maal vermogen van 40 kW/55 DIN pk bij 4700 tpm. In het totale ont werp zijn diverse opvallende con structies verwerkt, vooral gericht op een zo laag mogelijk brandstof verbruik, totaalgewicht en geringe geluidsproduktie. Daarom worden zowel de brandstofinspuitpomp als de bo venliggende nokkenas aangedre ven door één getande riem. Het in- laatspruitstuk is zo ontworpen, dat een pulserende werking in de in- aatlucht ontstaat, wat zorgt voor een betere cilindervulling. De afge- olatte bodem van de 'Ricardo' - voorwervelkamer komt de homo geniteit van het mengsel ten goe de. Met het oog op de geluidspro duktie zijn vooral de ver doorge trokken zijschorten van het motor- olok opvallend. Dit alles resulteerde in een van de lichtste en zuinigste Dieselmo toren in deze klasse. Volgens ECE- normen bedraagt het brandstofge- oruik van de Mazda 323 Diesel bij sen constante snelheid van 90 <m/uur slechts 4,7 1/100 km. De 323 dieselmodellen zijn /anaf september volop leverbaar. Opel introduceert begin septem ber aan de internationale autopers een nieuw type auto, eigenlijk de opvolger van de Opel Rekord, met een heel nieuwe naam: de Opel Omega. Na een lange periode ver dwijnt dus de naam Rekord en maakt plaats voor Omega, maar iets van een Rekord heeft die Omega toch, namelijk een record in aërodynamica. De nieuwe Opel Omega is zeer aërodynamisch gevormd, hij is in de windtunnel geheel uitgetest en heeft aldus een prima stroomlijn gekregen, tot heden ongekend in deze klasse en eigenlijk in de ge hele produktie van personenwa gens. De luchtweerstand van de nieuwe Omega is bijzonder laag, uitgedrukt in de luchtweerstands- coëfficient Cw is het 0.28. De meeste in produktie zijnde personenwagens zitten boven de 0.30. Die moderne styling, ge voegd bij een moderne tehniek (o.a. de wielophanging, versnel lingsbak en motoren) maken een nieuwe naam waar, van Rekord naar Omega. auto~ti De Omega die wel net als de Re kord een auto is uit de hoge mid denklasse, wordt geleverd als se dan en combi natiewagen (station car en bestelauto). Hij volgt de Re kord dus volledig op. Na uitverkoop van de nog aan wezige modellen zal die Rekord niet meer leverbaar zijn. De Omega geeft ook een ruime keus aan modellen, motoren van 1.8 liter tot 3.0 liter inclusief carbu- ratie, injectie en dieselmotoren. Verder is er een keuze uit vijf uit voeringsmogelijkheden in bekle ding en uitrusting, dus min of meer luxe, uitgedrukt in Standaard, LS, GL, GLS en CD. De Opel Omega komt in novem ber naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat deze gelijke tred houden met de Rekordprijzen met uiter aard de gebruikelijke verhoging. KLIP Renault 4F6 Combi1981 5.900.- Renault 5 TL1983 11.900.- Renault 5 GTL1981 7.900.- Renault 5 Parisienne II1983 9.900.- Renault 9 C1982 10.900.- Renault 9 Louisianne1985 18.900.- Renault 11 GTX1984 14.900.- Renault 11 GTL1983 14.750.- Renault 18 TD.AV_,,,.^^ 1983 11.900.- Renault 11 GTX i.z.g.st.. 20.000 km. wit. 1985 Gebruikte auto's boven 5.000.- bij Dijkwell 3 of 12 maan den garantie. Inruil of financiering geen probleem. Peugeot 5051979 Peugeot 504 D1979 Mercedes 300 D1982 Opel Senator 30 S1981 Peugeot 305 D VAN1984 Seat Rondo 1.2 GL1984 Citroën 2 CV 6 Club1980 7.900.- 4.500.- 29.500.- 17.500.- 12.900.- 13.900.- 3.900.- PEUGEOT TALBOT: ^LynasnUcJi o-p. uietj. Spec. aanb. demonstratieauto's Renault 25 GTX 6 mnd. wit 10.000 km Renault 21 TXE 3 mnd. wit 8.000 km RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst HANS DIJKWEL 01184-64240 JAAP WOLFERT 01184-67596 vrijdag koopavond Gildeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130 Opel Kadett 1300 SR 3-drs73.000 km 1981 Opel Kadett 1200 S 3-drs28.000 km 1983 Opel Corsa 1200 S 3-drs49.000 km 1984 Opel Corsa 1000 S 2-drs.....16000 km 1983 Opel Kadett 1200 S 3-drsnieuw model 1984 Mazda 323 1300 automaat1983 Citroen 2CV6 club1981 Ford Fiesta 1100 APK1977 WOENSDAG 17 SEPTEMBER A.S. IN SCHOUWBURG PRINS VAN ORANJE aanvang 20.00 uur PRESENTEERT MONIEK MODE Lange Vorststraat 18. Goes, tel 01100 11935 haar Najaars kollektie exclusieve dameskleding en leder- en suède kleding in een met medewerking van: WIM ROBIJN mode voor mannen GOA kousenmode OPTICIEN DE JONGE brillenmode THE FINISHING TOUCH bijouterie entree f 15,00 incl. koffie kaarten bij de deelnemende winkeliers te verkrijgen

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 13