Citroën stelt AX voor
Citroën moderniseert BX
en breidt hem verder uit "VJfcr,£
Splinternieuwe zuinige
diesel in Mazda 323
'n Record in aërodynamica
outo-renault
dukujél-bv
autobedrijf
Tel. 01184-13434
Bij BENTON rijdt u rentevrij.
NIEUWE OPEL OMEGA
Sprankelende Alodeikour
TROUW
II
AUTOBEDRIJF
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
Vanaf 14.995.-. Vraag informatie.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1986
313
Alfa komt met een aanbod waar de concurrentie
het knap benauwd van krijgt. Want voor nog geen
20 mille rijdt u al een echte Alfa We hebben het over de
Alfa 33. Een comfortabele gezinswagen met een heerlijk
Italiaans temperament. Kijk alleen maar eens naar
z'n top van 165 km/h.
Maar gelukkig heeft de Alfa 33 van huis uit meer
meegekregen dan een pittige 1.3 boxermotor. Naast
een bijzonder sportieve vormgeving (CW-waarde slechts
0.36) heeft hij standaard een 5de deur, een verstelbaar
stuur, stoffen bekleding en een neerkJapbare achter
bank voor een bagageruimte van 1200 dm
Bovendien wordt elke Alfa gemaakt volgens
dezelfde strenge carrosserie-eisen die in Duitsland
gelden. Het resultaat: een degelijke auto die zich in alle
opzichten kan meten met de concurrentie. Vanwaar dan
die prijs? Dat is iets wat de Oosterburen misschien
van Alfa kunnen leren. U bent van harte uitgenodigd om
de Alfa 33 eens uitgebreid aan de tand te voelen.
Alfa 33 v.a f19.990 - incl. BTW.
Leaseprijzen v.a f650,- excl. BTW. Prijzen
af importeur. In de 33-serie zijn verder
leverbaar: 1.3 S Boxer 4C, 1.5 Boxer 4C en
de speciale "105 Veloce".
Industrieweg 17, Vlissingen
KOM SNEL EENS KIJKEN ZEKER ZULT U
SLAGEN
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
B VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
J
AUSTIN ROVER
Te koop met Bovaggarantie
Wij verrichten
A.P.K.- en V.V.N.-keuringen
Verkoop alle merken
nieuw en gebruikt.
(eig. H. Moolenaar)
Middelburg
Noordmonsterweg 4
Tel. 01180-36815
Citroen heeft één dezer dagen
de nieuwe Citroën AX-voorgesteld.
Deze nieuwe Citroën-loot aan de
stam zal op de Parijse Autoten
toonstelling, dit jaar in oktober, of
ficieel voor het publiek te zien zijn.
Tegen die tijd komen we utge-
breid op die nieuwe AX terug, nu
even wat gegevens voor hen die er
over denken dit najaar een nieuwe
auto en wellicht wel deze AX te ko
pen. Zeker die Citroënrijders die
LNA, 2 CV of eventueel zelfs Visa
rijden en op dat model uitgekeken
waren. In principe volgt de AX de
LN (A) op, maar is natuurlijk ook
geschikt voor rijders van 2CV, Visa
of Axel.
En wat rijders van andere mer
ken betreft, de nieuwe Citroën AX
valt in het B2 segment, de kleine
tot kleine middenklasse, waarin
o.a. alle mini-achtigen, Fiat Panda,
127 en Uno, Lancia A112 en Y10,
Renault 4 en 5, Talbot Samba, de
Suzuki Alto, Subaru Jumbo en ook
wel de Nissan Micra en Toyota
Starlet typen zijn vertegenwoor
digd.
De AX is een 3-deurs hatch
back, de Fransen noemen dat een
Berline, hij is compact van buiten
(lengte 3,50 meter) maar ruim van
binnen. Dit is mogelijk door de ge
hele lijn, de geringe afmetingen
van motor en motorcompartiment,
de voorwielaandrijving e.d. Zijn vijf
zitplaatsen en velerlei voorzienin
gen (3e deur, grote variabele kof
ferruimte, talrijke bergruimten) ma
ken van de AX een auto waarin
men zich op zijn gemak voelt en
waarbij aandacht is besteed aan
het comfort van de gebruikers.
De AX is uitgerust met een ge
heel nieuwe aandrijfunit, dwarsge-
plaatst in verticale stand, met een
versnellingsbak voorzien van vier
of vijf versnellingen afhankelijk van
de versie, gemonteerd aan het uit
einde van de motor. De nieuwe TU
motor, vier cilinders, bovenlig
gende nokkenas, is leverbaar in
drie cilinderinhouden: 954 cm3 -
45 pk, 1124 m3 - 55 pk, 1360
cm3 - 55 pk. De nieuwe rondom
onafhankelijk vering bestaat uit
schroefveren voor en torsiestaven
achter. Het comfort en de rijeigen-
schappen samen met een goede
gewicht/vermogenverhouding (ge
wicht van 640 tot 695 kg) maken
van oe AX een auto met een dyna
misch temperament.
De Cw is 0,31 uniek voor een
kleine auto. De AX zal in zeven ver
sies worden gecommercialiseerd,
op basis van drie motortypen en
vier uitrustingsniveaus.
tenpaneel met ronde klokken en
transparantverlichting, alsmede tal
rijke opbergruimten.
het weinig uit, de BX 14RE werd
zelf iets goedkoper.
Citroën heeft voor het model
jaar 1987, dat in feite nu al in
gaat, haar populaire BX versie
gemoderniseerd en met enkele
nieuwe typen uitgebreid. Helaas
houdt één en ander ook een
prijsverhoging In, maar de BX
blijft toch nog steeds zeer
scherp concurrerend.
De BX standaard met de 1400
motor gaat nu 20.700.- kosten
(dat was 19.900.-). De wat luxere
14E en RE met schonere motoren
met meer vermogen gaan nu resp.
ƒ22.100.- en ƒ23.500.- kosten.
De BX met 1600 motor (95PK) blijft
ip zijn prijs van 27.600.- ge-
,andhaafd, ook de 16 TRS houdt
de oude prijs 29.650.-.
De 19 serie kent heel nieuwe ty
pen, de 19 TRS en 19 GTI en is
dus niet meer met de oude GT te
vergelijken, deze was 32.000.-,
de 19 TRS kost 31.500.- en de
19 GTI 35.400.- De BX diesel in
19D en 19 TRD kennen een kleine
verhoging resp. met slechts 40.-
en 200.- naar 29.900 - en
33.700.-. Wel wat prijsverhogin
gen dus, maar voor de modellen
die het meest gekocht werden de
16 TRS, 19 TRD en 14RE maakt
Het commerciële succes komt
ook tot uiting door een opmerke
lijke graad van trouw aan hef mo
del (69%). wat de tevredenheid
van de bezitters bewijst, en door
een goede vooruitgang bij de ver
kopen aan hen die daarvoor een
ander merk bezaten. Om nog meer
tegemoet te komen aan de wensen
van de automobilisten en daarmee
het verkoopsucces nog te vergro
ten, kent het BX gamma voor het
modeljaar 1987 een aantal wijzi
gingen.
Vanaf 1 juli 1986 zijn het passa
gierscompartiment en de carrosse
rie van alle BX modellen gewijzigd.
Aan de buitenzijde karakteriseren
de nieuwe BX-en zich door bre
dere voor- en achterschermen,
nieuwe clignoteurs voor, grotere
en meer bescherming biedende
schildbumpers voor en achter. Van
binnen zijn zij uitgerust met een
nieuw dashboard waarin opgeno
men nieuwe bedieningshendels die
onder het stuur zijn geplaatst (ver
vanging van de satellieten), met
automatische uitschakeling van de
clignoteurs, een nieuw instrumen-
De voordeurpanelen bevatten
de bedieningen van de elektrische
ruitmechanismen (al naar gelang
de versies) en de inbouwplaatsen
voor de luidsprekers. Een nieuwe
motor doet zijn intrede. Een motor
met elektronische benzine injectie
van 1905 cm3 die 125 pk ontwik
kelt. Deze motor vormt de uitrus
ting van een nieuw model: de BX-
19 GTI. De pittigheid van zijn motor
verzekert hem van schitterende
prestaties (0-400 m: 16,4 sec. 0-
1000 m: 30,5 sec, 0-100 km/h 8,9
sec. maximum snelheid 198
kmvh).
De vering is aan de prestaties
van de auto aangepast (flexibiliteit,
schokdemping, doorsneden van
de stabilisatorstangen). De even
eens nieuwe BX 19 TRS, utgerust
met een 1905 cm2 motor van 105
pk bij 5600 tpm, vervangt, met een
andere uitrusting, de BX 19 GT. En
kan als 'extra' een automatische 4-
versnellingsbak krijgen.
Twee nieuwe versies komen het
BX-gamma van het modeljaar
1987 dus versterken, dat voortaan
22 versies omvat: 11 berlines op
basis van 5 uitrustingsniveau en 6
motortypen (5 benzine en 1 Die
sel), 5 breaks op basis van 3 uit
rustingsniveaus en 3 motortypen
(2 benzine en 1 Diesel). Daarnaast
worden er nog 5 'service' versies
gevoerd, vrijgesteld van Bijzondere
Verbruiksbelasting.
Het leveringsprogramma van
de Mazda 323-serle wordt op
korte termijn uitgebreid met een
groot aantal uitvoeringen, met
alle bestaande carrosserievor-
men, voorzien van een volledig
nieuwe ontworpen dieselmotor.
Uiterlijk en qua uitrusting zijn de
Mazda 323 diesels volledig iden
tiek aan de vergelijkbare versies
met 1.5 liter benzinemotor, afge
zien van de type-aanduiding.
De nieuwe, zeer moderne diesel
meet 1720 cm3 en levert een maxi
maal vermogen van 40 kW/55 DIN
pk bij 4700 tpm. In het totale ont
werp zijn diverse opvallende con
structies verwerkt, vooral gericht
op een zo laag mogelijk brandstof
verbruik, totaalgewicht en geringe
geluidsproduktie.
Daarom worden zowel de
brandstofinspuitpomp als de bo
venliggende nokkenas aangedre
ven door één getande riem. Het in-
laatspruitstuk is zo ontworpen, dat
een pulserende werking in de in-
aatlucht ontstaat, wat zorgt voor
een betere cilindervulling. De afge-
olatte bodem van de 'Ricardo' -
voorwervelkamer komt de homo
geniteit van het mengsel ten goe
de. Met het oog op de geluidspro
duktie zijn vooral de ver doorge
trokken zijschorten van het motor-
olok opvallend.
Dit alles resulteerde in een van
de lichtste en zuinigste Dieselmo
toren in deze klasse. Volgens ECE-
normen bedraagt het brandstofge-
oruik van de Mazda 323 Diesel bij
sen constante snelheid van 90
<m/uur slechts 4,7 1/100 km.
De 323 dieselmodellen zijn
/anaf september volop leverbaar.
Opel introduceert begin septem
ber aan de internationale autopers
een nieuw type auto, eigenlijk de
opvolger van de Opel Rekord, met
een heel nieuwe naam: de Opel
Omega. Na een lange periode ver
dwijnt dus de naam Rekord en
maakt plaats voor Omega, maar
iets van een Rekord heeft die
Omega toch, namelijk een record
in aërodynamica.
De nieuwe Opel Omega is zeer
aërodynamisch gevormd, hij is in
de windtunnel geheel uitgetest en
heeft aldus een prima stroomlijn
gekregen, tot heden ongekend in
deze klasse en eigenlijk in de ge
hele produktie van personenwa
gens. De luchtweerstand van de
nieuwe Omega is bijzonder laag,
uitgedrukt in de luchtweerstands-
coëfficient Cw is het 0.28.
De meeste in produktie zijnde
personenwagens zitten boven de
0.30. Die moderne styling, ge
voegd bij een moderne tehniek
(o.a. de wielophanging, versnel
lingsbak en motoren) maken een
nieuwe naam waar, van Rekord
naar Omega.
auto~ti
De Omega die wel net als de Re
kord een auto is uit de hoge mid
denklasse, wordt geleverd als se
dan en combi natiewagen (station
car en bestelauto). Hij volgt de Re
kord dus volledig op.
Na uitverkoop van de nog aan
wezige modellen zal die Rekord
niet meer leverbaar zijn.
De Omega geeft ook een ruime
keus aan modellen, motoren van
1.8 liter tot 3.0 liter inclusief carbu-
ratie, injectie en dieselmotoren.
Verder is er een keuze uit vijf uit
voeringsmogelijkheden in bekle
ding en uitrusting, dus min of meer
luxe, uitgedrukt in Standaard, LS,
GL, GLS en CD.
De Opel Omega komt in novem
ber naar Nederland, de prijzen zijn
nog niet bekend, maar verwacht
wordt dat deze gelijke tred houden
met de Rekordprijzen met uiter
aard de gebruikelijke verhoging.
KLIP
Renault 4F6 Combi1981 5.900.-
Renault 5 TL1983 11.900.-
Renault 5 GTL1981 7.900.-
Renault 5 Parisienne II1983 9.900.-
Renault 9 C1982 10.900.-
Renault 9 Louisianne1985 18.900.-
Renault 11 GTX1984 14.900.-
Renault 11 GTL1983 14.750.-
Renault 18 TD.AV_,,,.^^ 1983 11.900.-
Renault 11 GTX i.z.g.st.. 20.000 km. wit. 1985
Gebruikte auto's boven 5.000.- bij Dijkwell 3 of 12 maan
den garantie.
Inruil of financiering geen probleem.
Peugeot 5051979
Peugeot 504 D1979
Mercedes 300 D1982
Opel Senator 30 S1981
Peugeot 305 D VAN1984
Seat Rondo 1.2 GL1984
Citroën 2 CV 6 Club1980
7.900.-
4.500.-
29.500.-
17.500.-
12.900.-
13.900.-
3.900.-
PEUGEOT TALBOT: ^LynasnUcJi o-p. uietj.
Spec. aanb. demonstratieauto's
Renault 25 GTX 6 mnd. wit 10.000 km
Renault 21 TXE 3 mnd. wit 8.000 km
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
HANS DIJKWEL 01184-64240
JAAP WOLFERT 01184-67596
vrijdag koopavond
Gildeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130
Opel Kadett 1300 SR 3-drs73.000 km 1981
Opel Kadett 1200 S 3-drs28.000 km 1983
Opel Corsa 1200 S 3-drs49.000 km 1984
Opel Corsa 1000 S 2-drs.....16000 km 1983
Opel Kadett 1200 S 3-drsnieuw model 1984
Mazda 323 1300 automaat1983
Citroen 2CV6 club1981
Ford Fiesta 1100 APK1977
WOENSDAG 17 SEPTEMBER A.S.
IN SCHOUWBURG PRINS VAN ORANJE
aanvang 20.00 uur
PRESENTEERT MONIEK MODE
Lange Vorststraat 18. Goes, tel 01100 11935
haar Najaars kollektie exclusieve dameskleding
en leder- en suède kleding in een
met medewerking van:
WIM ROBIJN mode voor mannen
GOA kousenmode
OPTICIEN DE JONGE brillenmode
THE FINISHING TOUCH bijouterie
entree f 15,00 incl. koffie
kaarten bij de deelnemende winkeliers te verkrijgen