auto-tips „DELTA" Vakantiebeurt voor de auto ALS U NU EEN POLONEZ KOOPT MAG U 'M OP ONZE KOSTEN 'N WEEKEND LANG INRIJDEN. CAMPING OLMENVELD GOED VOORBEREID OP REIS Vakantie-automobilist kan ineens alles Rutdbedrijf JDÜ55E ZOMERAANBIEDING GEBRUIKTE AUTO'S POLONEZ GEEFT U DE RUIMTE. LET OP Polonez biedt u een overheerlijk weekendje aan om uw nieuwe auto in te rijden. Hoe u hiervan profiteert? Heel simpel: na aankoop van een Polonez reserveert u een kamer voor twee personen in één van de vele Van der Valk motels. Vervolgens ontvangt u benzinebonnen (voor circa 1000 km) waarmee u te zijner tijd naar uw weekendbestemming rijdt. Hier wachten u op kosten van Polonez een diner (incl. wijn), over nachting en ontbijt. Alle reden dus om voor een Polonez te kiezen. Vooral als u bedenkt dat u naast deze actie (t/m 15 september) ook nog eens kunt rekenen op een pittige auto die in zijn klasse de spits afbijt Voor een proefrit kunt u een keuze maken uit de Polonez 1.5 Estate (ook in "Van"-uitvoering) en de Polonez 1.5 LE (eveneens leverbaar als de iets eenvoudiger Classic). Autom. bedr. Sorber, GOES, Dr. A.F. Philipsstraat 16, tel. 01100 - 3 04 74, VLISSINGEN, Gildeweg 13, tel. 01184-12547. Wij verrichten ook APK- en VVN-keuringen Overladen Inruil en financiering mogelijk lilde luel sa uuss/noEn telüuqh-mheq Smering en koeling Motorrendement Remmen en banden Schokdempers Verlichting Vakantiebeurten Nervositeit Tevens verhuur van stacaravans Vakantie Ysatetf ««St life*# SHELL KADOBOM ■I JH HH DE POLONEZ 1.5 LE: eigentijds gelijnde 5-deurs Hatchback met de beproefde techniek en beroemde ruimte van alle Polonez-types. Standaard met tal van extra-extra's zoals: toerenteller, fuel economises breedstralers, wiswas-installatie op de achterruit ■JLLLLPJIJ'iJBjJjJ Polonez Classic f 14.195- incl. BTW. Polonez "VAN" (met grijs kenteken) f 8.625,- excl. BTW. U reserveert op kosten van Polonez een kamer voor twee personen. Ford Fiesta 1100 Festival1984 Ford Fiesta 1100 Bravo1984 Ford Escort 1.3 L, 5-drs1981 Ford Escort 1.1 L,1982 Escort 1.3 L1982 Escort 1.3 GL, 5-drs.1982 Ford Escort 1.6 L, 3-drs1982 Ford Escort 1.31983 Ford Escort 1600 Bravo1983 Ford Escort 1.3 L1978 Ford Escort diesel1985 Ford Fiesta 1100 Bravo1983 Ford Fiesta 1100 S1980 Ford Escort 1.3 L Combi1983 I Escort Automaat, 3-drs. 1984 45.000 kmrood Ford Fiesta L Diesel1984 Ford Taunus 16 L1978 Ford Taunus 16 GL:198^ Ford Orion L Diesel1984 Ford Sierra 2000 1983 Ford Sierra diesel1983 Ford Sierra L Diesel1985 Ford Escort 1100 Laser1983 Ford Sierra 1600 L1984 Ford Sierra 2000 Laser1984 Renault 11 GTX1984 Renault 18 GTL1983 Opel Ascona 1.31979 Opel Ascona 16 1977 Opel Kadett 13S Caravan1981 Mitsubishi Tredia1983 Daihatsu Diesel1984 Mercedes 240 Diesel1983 Citroën Visa Club^984 Citroen Visa RE1981 Fiat Regata 85 1985 Fiat Regata 85 S1984 Fiat Ritmo 60 1983 Toyota Carina1980 Ti|dens het weekend verblijft u samen met uw partner in een Van der Valk motel. im i sou AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 De wegenwacht staat altijd klaar om bij pech te helpen. 1977 1978 1980 1981 1980 1979 1983 1984 1982 1979 1982 Honda Civic 3-drs., zeer mooie auto. Opel Rekord 2.0 S, 4-drs Opel Kadett Caravan rood Opel Kadett Speciaal 3-drs. LPG VW Golf GLD 3-drs Opel Commodore 2.5 S Opel Kadett 13 S, 3-drs., groen metallic Opel Rekord 1.8 S, 4-deurs, 5-bak Mercedes 200 0, zeer mooie auto VW Passat L 4-drs VW Golf D, Van-uitv Goedkope inruilauto's o.a. Renault 16 TL LPG Het is een volkomen verkeerde gewoonte om met de auto grote af standen aan één stuk te willen af leggen en dat zo mogelijk ook nog met grote snelheid. Wie aan één stuk door van Amsterdam naar Spanje rijdt, mag zich dan een held voelen, in feite is hij erg onverstan dig. Dat ons lichaam zich aan der gelijke afstanden zou aanpassen is een gevaarlijk misverstand. Aanpassing betekent in dit ver band namelijk ook altijd afstom ping'. Om in het huidige intensieve verkeer voldoende in staat te zijn het eigen rijden steeds onder con trole te hebben en gelijktijdig ook nog te anticiperen op de eventuele fouten van andere verkeersdeelne mers, wordt een grote prestatie van onze zintuigen vereist, die door de hersenen worden gecoör dineerd. Tijdens het autorijden overladen we onze hersenen voortdurend met nieuwe prikkelingen. Welis waar passen deze in een bepaald patroon, maar zij zijn toch altijd weer nieuw voor de actieve hande lingen die van deze prikkelingen het resultaat zijn. Als we lichame lijke arbeid verrichten, merken we snel, wanneer de prikkeling „werk" tot een abnormale stroom van p( kkelingen leidt: we lassen echt niet uitkomt, onder een zware bui, in het pikkedonker enz. Kijk daarom de auto voor vertrek goed na of beter nog laat hem door de Bovag-vakman nakijken. We laten wat belangrijke punten de revue passeren, misschien bréngt het u toch op een idee. Als we pas na de vakantiekilo meters aan olie verversen toe zijn, is het toch verstandiger de olie voor de reis te verversen. Lange ritten, vaak met hoge snelheden en in combinatie met hoge buitentem peraturen vragen en optimale sme ring. Die wordt verkregen met olie die nog geen veroudering vertoont. Vandaar dat beter met een (zo goed als) nieuwe olievulling kan worden vertrokken. Denk vooral ook aan het oliefilter. In stoffige ge bieden zal het filter meer verontrei niging moeten tegenhouden en dat is voor een nieuwe filter geen enkel probleem. Dat geldt trouwens ook voor het luchtfilter. De combinatie van lange ritten, hoge snelheden, hoge temperaturen en soms lange hellingen in bergachtige gebieden eisen van de motor een snelle warmteafvoer. Om aan deze voor waarden te kunnen voldoen, moet de koelvloeistof in goede conditie verkeren (niet vervuild) en tot het juiste peil in de vulopening reiken. Ook de V-riem die de waterpomp (soms ook de ventilator) en tegelijk de dynamo aandrijft, moet in goede staat zijn (geen scheuren, geen rafels) en de juiste spanning hebben. Dit is het geval als de riem op de langste afstand tussen twee poulies ca. 1 Zt cm. kan worden in gedrukt. Afstelling is meestal mo gelijk bij de dynamo. Nog beter is Laten we er even vanuit gaan dat vakantie voor velen toch nog altijd iets is, waar naartoe wordt geleefd, waar hard voor gespaard is, wat echt één of misschien zelfs twee (wintersport) keer per jaar hard nodig is. Die vakantie, waar je je dan zoveel van voorgesteld hebt, kan een enorme desillusie worden. Daar zijn vele oorzaken voor aan te geven. Wat denkt u van alle dagen slecht weer, of ziek worden tijdens de vakantie, of het besproken hotel vol....of pech onderweg. En dan hebben we het wat dat laatste aangaat natuurlijk over een vakantie met eigen vervoer en voor het me rendeel zal dat de auto zijn, maar in feite geldt het natuurlijk net zo voor motorrijders of wa tersporters. Pech krijgen met de auto is zeker niet leuk in de va kantie, natuurlijk zijn er verschil lende gradaties, maar het kan toch voorkomen dat de vakantie er volledig door verknald wordt. Wapt op weg naar je vakantiea dres een vastgelopen motor krij gen zal meestal inhouden geen vervoer meer, dus terug naar huis. Maar ook vele andere pechgeval- len met lange reparaties kosten je een deel van je vakantie nog afge zien van het geld, het kan je ook je totale vakantiegeld kosten. Echt het komt veel meer voor dan u denkt en het kan iedereen gebeu ren, maar het risico is aanzienlijk groter bij hen, die onvoorbereid op vakantie gaan, onvoorbereid wat de auto betreft natuurlijk. Over het algemeen zijn we druk met de va kantie bezig, soms al maanden te voren, bespreken hotel, pension of camping, uitzoeken van de route, het kopen van vakantiespullen, kle ding, badpak, portable radio of t.v., die gemakkelijke warm-houd-kan enz. enz. De auto is vaak het stief kind, die wordt maar al te vaak ver geten. De pillen tegen hoofdpijn, voor en tegen stoelgang, tegen misselijkheid, de zalfjes tegen muggen, wespen, zonnebrand, die moeten mee, maar voor de auto, die in feite de grootste krachtin spanning moet leveren is er niks. Dat klopt natuurlijk niet, voor het welslagen van die vakantie bent u enorm afhankelijk van die auto, een behoorlijke aandacht komt hem zeker toe. Ons advies is: be reid ook de auto terdege voor op de vakantie, een extra grote con- trolebeurt, op z'n minst een vakan tiebeurt is aan te raden. Vergeet ook wat handige hulpmiddeltjes en reserveonderdelen niet. Natuurlijk kunt u geen reserveauto meene men, maar pech, ook de grote za ken, ontstaat altijd uit kleine din gen. Een vastloper bijvoorbeeld door te weinig olie, neem dus wat olie mee en controleer wat vaker, of door te weinig koeling, mogelijk lekkage, verdroogde en ge scheurde slangen, dus wat stop middelen, reserveslangen en klem men, doen al een hoop. Veelvuldig voorkomènd is gebroken aandrijf/ ventilatieriemen, kapotte bougies of contactpunten (bij benzinemoto ren), kapotte uitlaten, lekke ban den, slecht werkende of kapotte ruitenwissers, defecte lampjes e.d. en het komt altijd onverwachts en natuurlijk op het moment dat het Geef de auto een grote onderhoudsbeurt voor de vakantie. het om altijd een reserve V-riem mee te voeren. Als u toch met het koelsysteem bezig bent, kan dan gelijk naar de toestand van alle wa terslangen (dus zowel de radiateur als kachelslangen). Zelfs betrekkelijk kleine motoren zijn tot heel wat in staat, maar in de praktijk schieten ze soms aan ver mogen te kort, omdat de ontste king niet in optimale staat verkeert. Hiervoor zijn vooral verantwoorde lijk de bougies en een onjuiste af stelling van het ontstekingstijdstip. Nieuwe bougies kosten natuurlijk geld en het ontstekingstijdstip af stellen wordt in een autowerkplaats ook niet voor niets gedaan. Maar met slechte bougies en een te laat ontstekeingstijdstip wordt zeker 10% meer benzine verbruikt dan nodig is, dus de kosten voor ver nieuwing en afstelling zijn er al gauw uit. En met een pittige motor is het veel plezieriger rijden. Een goed trekkende motor is be langrijk, maar nog belangrijker is of de wagen op een doelmatige ma nier kan worden vertraagd of tot stilstand gebracht. Het remvermo- gen van een auto gaat zo geleide lijk achteruit dat we het vaak niet eens merken. Maar rem eens op een stille weg en bekijk het resul taat kritisch. Moet het pedaal niet te diep worden ingetrapt? En ge beurt het remmen gelijkmatig, zon der dat de wagen naar één zijde trekt? Schenk ook aandacht aan •de remvloeistof. Het is zijn karakter om vocht aan te trekken en daar mee wordt het kookpunt verlaagd. Wat het hoofdstuk banden aangaat benadrukken wij, wat we al zo vaak in onze autorubriek gedaan hebben, een goede staat van de banden, profiel tenminste 2 mm, graag 4 dezelfde banden, hetzelfde merk, dezelfde grootte, hoogte, breedte, onder de auto, de goede en juiste spanning, bij belasting mag de spanning zelfs best wat hoger zijn dan normaal, aanhang wagen of caravanbanden moeten een hogere spanning dan normaal hebben, en tot slot zorg voor een goede balans, een juiste uitlijning, de wielen en banden zijn het be langrijkste van de auto, zij maken het contact met de weg! Vering en demping is natuurlijk ook enorm belangrijk voor een va kantiereis, in de meeste gevallen wordt de wagen aanzienlijk zwaar der belast. Zijn de schokdempers nog wel goed en zijn ze erop bere kend, moeten geen zwaardere dempers worden gemonteerd? Schokdempers hebben enorm veel kwaliteit en zijn onmisbaar voor de auto, zij hebben niet alleen met in- en uitveren te maken, maar met het hele weggedrag, zij zorgen ervoor dat de auto veilig over de weg gaat, zij zorgen tevens dat bij het remmen de auto recht op de weg blijft, verder besparen zij u een hoop kosten, slechte dempers ge ven vele storingen elders zoals bandenslijtage, slijtage van lagers, stuurinrichting enz. Ook over schokdempers hebben wij al vaak gesproken in onze autopagina's, datzelfde geldt voor de aan slijtage onderhevige onderdelen zoals de uitlaat, de accu e.d. Vooral op de vakantiereis, waar zij zich moeten inspannen, kunnen zij het ineens begeven, kijk daarom eens goed hoe het ermee staat. Tenslotte zijn er nog wat klei nere zaken die gecontroleerd moe ten worden. Een ervan is de ver lichting. Werkt alles nog, zijn de lampjes niet te oud? Neem in elk geval reservelampjes mee, de be kende reservelampenset is in de meeste gevallen verplicht, wil je al thans onder een bekeuring uitko men. Een ander nogal eens verge ten accessoire is de ruitewisser. Regen gunnen we niemand, maar het kan voorkomen en een slecht zicht op de drukke vakantiewegen kan funest zijn. Dit zijn zo een aantal vakantie- tips. Ze zijn zelf allemaal na te gaan, maar de garage kan dat natuurlijk veel beter doen. Het is dan ook helemaal niet gek een vakantiebeurt uit te laten voeren. Het beste kan dat gebeuren bij een erkend Bovag-bedrijf, een erkende dealer of een autorepa- ratlespecialist. Neem daar dan tevens wat reserveonderdelen mee. een pauze in. Er zijn veel mensen, die dezelfde gebeurtenis, zodra deze zich in hun hersenen af speelt, niet als waarschuwing her kennen. Zij voelen zich ogen schijnlijk helemaal niet moe en rij den maar door. Velen beweren zelfs, dat ze na een paar uur aan autorijden gewend zijn en dat het ze dan opeens veel beter gaat. Een dergelijk „gewenningsproces" is uiterst gevaarlijk. We weten alle maal, dat onze hersenen bepaalde rustperioden nodig hebben om zich weer „op te laden". Slaap is één van de belangrijkste herstel processen. Maar ook overdag moeten de hersenen zich van tijd tot tijd van hun concentratieactivi teit herstellen, teneinde fit te zijn als het nodig is. Dat wij daarbij bo vendien moeten eten en drinken, omdat de hersenen voor hun werk bijzonder veel energie nodig heb ben, behoeft geen verder betoog. Maar hoe bemerken we, dat onze concentratie verflauwt? Het wel meest onmiskenbare teken daarvan is een toenemende nervo siteit. Deze uit zich bijvoorbeeld daarin, dat we plotseling de auto radio afzetten, die we zoéven nog als plezierig en/aren hebben. De extra prikkeling poor muziek kan Gapingseweg 5-Serooskerke Tel. 01169-1285 (gem. Veere) door de hersenen niet meer wor den verwerkt, het maakt ons ner veus. Een plotseling onmerkbaar verminderen van de rijsnelheid is ook een duidelijke aanwijzing voor niet meer voldoende coördinatie vermogen van de hersenen bij een nog langer voortdurende belasting met prikkelingen. Heel duidelijk wordt bij velen ook het groeiende ongeduld tegenover de mede-inzit tenden of onverdraagzaamheid te genover andere verkeersdeelne mers merkbaar. Zeer berucht is, na een gewone werkdag, door 's nachts te rijden, met haastig vertrek naar het vakan tie-adres met de bedoeling op deze wijze een extra vakantiedag te win nen. Men moet gewoon weten, dat het lichaam zijn recht op rust en slaap, opeist en beide zijn niet ver enigbaar met veiliger autorijden. Is het dan niet verstandiger de vakan tie met een normale reisdag te be ginnen in plaats van met gevaarlijk inspannend en nachtelijk gejakker, dat niet zelden tot een voortijdig einde van de vakantie leidt? En zelfs wanneer men dergelijke nachtritten overleeft, worden de eerste vakantiedagen voortdureno door deze krachttoer overscha duwd, omdat het lichaam uit zijn ritme is gebracht en lange tijd no dig heeft om zijn evenwicht te her vinden.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 9