auto-tips
„DELTA"
Vakantiebeurt voor de auto
ALS U NU EEN POLONEZ KOOPT
MAG U 'M OP ONZE KOSTEN
'N WEEKEND LANG INRIJDEN.
CAMPING OLMENVELD
GOED VOORBEREID OP REIS
Vakantie-automobilist
kan ineens alles
Rutdbedrijf JDÜ55E
ZOMERAANBIEDING
GEBRUIKTE AUTO'S
POLONEZ GEEFT U DE RUIMTE.
LET OP
Polonez biedt u een overheerlijk weekendje aan
om uw nieuwe auto in te rijden. Hoe u hiervan
profiteert? Heel simpel: na aankoop van een
Polonez reserveert u een kamer voor twee
personen in één van de vele Van der Valk motels.
Vervolgens ontvangt u benzinebonnen (voor circa
1000 km) waarmee u te zijner tijd naar uw
weekendbestemming rijdt. Hier wachten u op
kosten van Polonez een diner (incl. wijn), over
nachting en ontbijt.
Alle reden dus om voor een Polonez te kiezen.
Vooral als u bedenkt dat u naast deze actie (t/m
15 september) ook nog eens kunt rekenen op
een pittige auto die in zijn klasse de spits afbijt
Voor een proefrit kunt u een keuze maken uit de
Polonez 1.5 Estate (ook in "Van"-uitvoering) en de
Polonez 1.5 LE (eveneens leverbaar als de iets
eenvoudiger Classic).
Autom. bedr. Sorber, GOES, Dr. A.F. Philipsstraat 16, tel. 01100 - 3 04 74,
VLISSINGEN, Gildeweg 13, tel. 01184-12547.
Wij verrichten ook
APK- en VVN-keuringen
Overladen
Inruil en financiering mogelijk
lilde luel sa uuss/noEn telüuqh-mheq
Smering en koeling
Motorrendement
Remmen en banden
Schokdempers
Verlichting
Vakantiebeurten
Nervositeit
Tevens verhuur van stacaravans
Vakantie
Ysatetf
««St life*#
SHELL KADOBOM
■I JH HH
DE POLONEZ 1.5 LE: eigentijds gelijnde 5-deurs Hatchback
met de beproefde techniek en beroemde ruimte
van alle Polonez-types. Standaard met tal van extra-extra's
zoals: toerenteller, fuel economises breedstralers,
wiswas-installatie op de achterruit ■JLLLLPJIJ'iJBjJjJ
Polonez Classic f 14.195- incl. BTW.
Polonez "VAN" (met grijs kenteken) f 8.625,- excl. BTW.
U reserveert op kosten van Polonez
een kamer voor twee personen.
Ford Fiesta 1100 Festival1984
Ford Fiesta 1100 Bravo1984
Ford Escort 1.3 L, 5-drs1981
Ford Escort 1.1 L,1982
Escort 1.3 L1982
Escort 1.3 GL, 5-drs.1982
Ford Escort 1.6 L, 3-drs1982
Ford Escort 1.31983
Ford Escort 1600 Bravo1983
Ford Escort 1.3 L1978
Ford Escort diesel1985
Ford Fiesta 1100 Bravo1983
Ford Fiesta 1100 S1980
Ford Escort 1.3 L Combi1983
I Escort Automaat, 3-drs.
1984 45.000 kmrood
Ford Fiesta L Diesel1984
Ford Taunus 16 L1978
Ford Taunus 16 GL:198^
Ford Orion L Diesel1984
Ford Sierra 2000 1983
Ford Sierra diesel1983
Ford Sierra L Diesel1985
Ford Escort 1100 Laser1983
Ford Sierra 1600 L1984
Ford Sierra 2000 Laser1984
Renault 11 GTX1984
Renault 18 GTL1983
Opel Ascona 1.31979
Opel Ascona 16 1977
Opel Kadett 13S Caravan1981
Mitsubishi Tredia1983
Daihatsu Diesel1984
Mercedes 240 Diesel1983
Citroën Visa Club^984
Citroen Visa RE1981
Fiat Regata 85 1985
Fiat Regata 85 S1984
Fiat Ritmo 60 1983
Toyota Carina1980
Ti|dens het weekend verblijft u samen
met uw partner in een Van der Valk motel.
im i sou
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
De wegenwacht staat altijd klaar om bij pech te helpen.
1977
1978
1980
1981
1980
1979
1983
1984
1982
1979
1982
Honda Civic 3-drs., zeer mooie auto.
Opel Rekord 2.0 S, 4-drs
Opel Kadett Caravan rood
Opel Kadett Speciaal 3-drs. LPG
VW Golf GLD 3-drs
Opel Commodore 2.5 S
Opel Kadett 13 S, 3-drs., groen metallic
Opel Rekord 1.8 S, 4-deurs, 5-bak
Mercedes 200 0, zeer mooie auto
VW Passat L 4-drs
VW Golf D, Van-uitv
Goedkope inruilauto's o.a.
Renault 16 TL LPG
Het is een volkomen verkeerde
gewoonte om met de auto grote af
standen aan één stuk te willen af
leggen en dat zo mogelijk ook nog
met grote snelheid. Wie aan één
stuk door van Amsterdam naar
Spanje rijdt, mag zich dan een held
voelen, in feite is hij erg onverstan
dig. Dat ons lichaam zich aan der
gelijke afstanden zou aanpassen is
een gevaarlijk misverstand.
Aanpassing betekent in dit ver
band namelijk ook altijd afstom
ping'. Om in het huidige intensieve
verkeer voldoende in staat te zijn
het eigen rijden steeds onder con
trole te hebben en gelijktijdig ook
nog te anticiperen op de eventuele
fouten van andere verkeersdeelne
mers, wordt een grote prestatie
van onze zintuigen vereist, die
door de hersenen worden gecoör
dineerd.
Tijdens het autorijden overladen
we onze hersenen voortdurend
met nieuwe prikkelingen. Welis
waar passen deze in een bepaald
patroon, maar zij zijn toch altijd
weer nieuw voor de actieve hande
lingen die van deze prikkelingen
het resultaat zijn. Als we lichame
lijke arbeid verrichten, merken we
snel, wanneer de prikkeling
„werk" tot een abnormale stroom
van p( kkelingen leidt: we lassen
echt niet uitkomt, onder een zware
bui, in het pikkedonker enz. Kijk
daarom de auto voor vertrek goed
na of beter nog laat hem door de
Bovag-vakman nakijken. We laten
wat belangrijke punten de revue
passeren, misschien bréngt het u
toch op een idee.
Als we pas na de vakantiekilo
meters aan olie verversen toe zijn,
is het toch verstandiger de olie
voor de reis te verversen. Lange
ritten, vaak met hoge snelheden en
in combinatie met hoge buitentem
peraturen vragen en optimale sme
ring. Die wordt verkregen met olie
die nog geen veroudering vertoont.
Vandaar dat beter met een (zo
goed als) nieuwe olievulling kan
worden vertrokken. Denk vooral
ook aan het oliefilter. In stoffige ge
bieden zal het filter meer verontrei
niging moeten tegenhouden en dat
is voor een nieuwe filter geen enkel
probleem. Dat geldt trouwens ook
voor het luchtfilter. De combinatie
van lange ritten, hoge snelheden,
hoge temperaturen en soms lange
hellingen in bergachtige gebieden
eisen van de motor een snelle
warmteafvoer. Om aan deze voor
waarden te kunnen voldoen, moet
de koelvloeistof in goede conditie
verkeren (niet vervuild) en tot het
juiste peil in de vulopening reiken.
Ook de V-riem die de waterpomp
(soms ook de ventilator) en tegelijk
de dynamo aandrijft, moet in
goede staat zijn (geen scheuren,
geen rafels) en de juiste spanning
hebben. Dit is het geval als de riem
op de langste afstand tussen twee
poulies ca. 1 Zt cm. kan worden in
gedrukt. Afstelling is meestal mo
gelijk bij de dynamo. Nog beter is
Laten we er even vanuit gaan
dat vakantie voor velen toch nog
altijd iets is, waar naartoe wordt
geleefd, waar hard voor gespaard
is, wat echt één of misschien zelfs
twee (wintersport) keer per jaar
hard nodig is. Die vakantie, waar je
je dan zoveel van voorgesteld
hebt, kan een enorme desillusie
worden.
Daar zijn vele oorzaken voor
aan te geven. Wat denkt u van
alle dagen slecht weer, of ziek
worden tijdens de vakantie, of
het besproken hotel vol....of
pech onderweg. En dan hebben
we het wat dat laatste aangaat
natuurlijk over een vakantie met
eigen vervoer en voor het me
rendeel zal dat de auto zijn,
maar in feite geldt het natuurlijk
net zo voor motorrijders of wa
tersporters. Pech krijgen met de
auto is zeker niet leuk in de va
kantie, natuurlijk zijn er verschil
lende gradaties, maar het kan
toch voorkomen dat de vakantie
er volledig door verknald wordt.
Wapt op weg naar je vakantiea
dres een vastgelopen motor krij
gen zal meestal inhouden geen
vervoer meer, dus terug naar huis.
Maar ook vele andere pechgeval-
len met lange reparaties kosten je
een deel van je vakantie nog afge
zien van het geld, het kan je ook je
totale vakantiegeld kosten. Echt
het komt veel meer voor dan u
denkt en het kan iedereen gebeu
ren, maar het risico is aanzienlijk
groter bij hen, die onvoorbereid op
vakantie gaan, onvoorbereid wat
de auto betreft natuurlijk. Over het
algemeen zijn we druk met de va
kantie bezig, soms al maanden te
voren, bespreken hotel, pension of
camping, uitzoeken van de route,
het kopen van vakantiespullen, kle
ding, badpak, portable radio of t.v.,
die gemakkelijke warm-houd-kan
enz. enz. De auto is vaak het stief
kind, die wordt maar al te vaak ver
geten. De pillen tegen hoofdpijn,
voor en tegen stoelgang, tegen
misselijkheid, de zalfjes tegen
muggen, wespen, zonnebrand, die
moeten mee, maar voor de auto,
die in feite de grootste krachtin
spanning moet leveren is er niks.
Dat klopt natuurlijk niet, voor het
welslagen van die vakantie bent u
enorm afhankelijk van die auto,
een behoorlijke aandacht komt
hem zeker toe. Ons advies is: be
reid ook de auto terdege voor op
de vakantie, een extra grote con-
trolebeurt, op z'n minst een vakan
tiebeurt is aan te raden. Vergeet
ook wat handige hulpmiddeltjes en
reserveonderdelen niet. Natuurlijk
kunt u geen reserveauto meene
men, maar pech, ook de grote za
ken, ontstaat altijd uit kleine din
gen. Een vastloper bijvoorbeeld
door te weinig olie, neem dus wat
olie mee en controleer wat vaker,
of door te weinig koeling, mogelijk
lekkage, verdroogde en ge
scheurde slangen, dus wat stop
middelen, reserveslangen en klem
men, doen al een hoop. Veelvuldig
voorkomènd is gebroken aandrijf/
ventilatieriemen, kapotte bougies
of contactpunten (bij benzinemoto
ren), kapotte uitlaten, lekke ban
den, slecht werkende of kapotte
ruitenwissers, defecte lampjes e.d.
en het komt altijd onverwachts en
natuurlijk op het moment dat het
Geef de auto een grote onderhoudsbeurt voor de vakantie.
het om altijd een reserve V-riem
mee te voeren. Als u toch met het
koelsysteem bezig bent, kan dan
gelijk naar de toestand van alle wa
terslangen (dus zowel de radiateur
als kachelslangen).
Zelfs betrekkelijk kleine motoren
zijn tot heel wat in staat, maar in de
praktijk schieten ze soms aan ver
mogen te kort, omdat de ontste
king niet in optimale staat verkeert.
Hiervoor zijn vooral verantwoorde
lijk de bougies en een onjuiste af
stelling van het ontstekingstijdstip.
Nieuwe bougies kosten natuurlijk
geld en het ontstekingstijdstip af
stellen wordt in een autowerkplaats
ook niet voor niets gedaan. Maar
met slechte bougies en een te laat
ontstekeingstijdstip wordt zeker
10% meer benzine verbruikt dan
nodig is, dus de kosten voor ver
nieuwing en afstelling zijn er al
gauw uit. En met een pittige motor
is het veel plezieriger rijden.
Een goed trekkende motor is be
langrijk, maar nog belangrijker is of
de wagen op een doelmatige ma
nier kan worden vertraagd of tot
stilstand gebracht. Het remvermo-
gen van een auto gaat zo geleide
lijk achteruit dat we het vaak niet
eens merken. Maar rem eens op
een stille weg en bekijk het resul
taat kritisch. Moet het pedaal niet
te diep worden ingetrapt? En ge
beurt het remmen gelijkmatig, zon
der dat de wagen naar één zijde
trekt? Schenk ook aandacht aan
•de remvloeistof. Het is zijn karakter
om vocht aan te trekken en daar
mee wordt het kookpunt verlaagd.
Wat het hoofdstuk banden aangaat
benadrukken wij, wat we al zo
vaak in onze autorubriek gedaan
hebben, een goede staat van de
banden, profiel tenminste 2 mm,
graag 4 dezelfde banden, hetzelfde
merk, dezelfde grootte, hoogte,
breedte, onder de auto, de goede
en juiste spanning, bij belasting
mag de spanning zelfs best wat
hoger zijn dan normaal, aanhang
wagen of caravanbanden moeten
een hogere spanning dan normaal
hebben, en tot slot zorg voor een
goede balans, een juiste uitlijning,
de wielen en banden zijn het be
langrijkste van de auto, zij maken
het contact met de weg!
Vering en demping is natuurlijk
ook enorm belangrijk voor een va
kantiereis, in de meeste gevallen
wordt de wagen aanzienlijk zwaar
der belast. Zijn de schokdempers
nog wel goed en zijn ze erop bere
kend, moeten geen zwaardere
dempers worden gemonteerd?
Schokdempers hebben enorm veel
kwaliteit en zijn onmisbaar voor de
auto, zij hebben niet alleen met in-
en uitveren te maken, maar met het
hele weggedrag, zij zorgen ervoor
dat de auto veilig over de weg
gaat, zij zorgen tevens dat bij het
remmen de auto recht op de weg
blijft, verder besparen zij u een
hoop kosten, slechte dempers ge
ven vele storingen elders zoals
bandenslijtage, slijtage van lagers,
stuurinrichting enz. Ook over
schokdempers hebben wij al vaak
gesproken in onze autopagina's,
datzelfde geldt voor de aan slijtage
onderhevige onderdelen zoals de
uitlaat, de accu e.d. Vooral op de
vakantiereis, waar zij zich moeten
inspannen, kunnen zij het ineens
begeven, kijk daarom eens goed
hoe het ermee staat.
Tenslotte zijn er nog wat klei
nere zaken die gecontroleerd moe
ten worden. Een ervan is de ver
lichting. Werkt alles nog, zijn de
lampjes niet te oud? Neem in elk
geval reservelampjes mee, de be
kende reservelampenset is in de
meeste gevallen verplicht, wil je al
thans onder een bekeuring uitko
men. Een ander nogal eens verge
ten accessoire is de ruitewisser.
Regen gunnen we niemand, maar
het kan voorkomen en een slecht
zicht op de drukke vakantiewegen
kan funest zijn.
Dit zijn zo een aantal vakantie-
tips. Ze zijn zelf allemaal na te
gaan, maar de garage kan dat
natuurlijk veel beter doen. Het is
dan ook helemaal niet gek een
vakantiebeurt uit te laten voeren.
Het beste kan dat gebeuren bij
een erkend Bovag-bedrijf, een
erkende dealer of een autorepa-
ratlespecialist. Neem daar dan
tevens wat reserveonderdelen
mee.
een pauze in. Er zijn veel mensen,
die dezelfde gebeurtenis, zodra
deze zich in hun hersenen af
speelt, niet als waarschuwing her
kennen. Zij voelen zich ogen
schijnlijk helemaal niet moe en rij
den maar door. Velen beweren
zelfs, dat ze na een paar uur aan
autorijden gewend zijn en dat het
ze dan opeens veel beter gaat. Een
dergelijk „gewenningsproces" is
uiterst gevaarlijk. We weten alle
maal, dat onze hersenen bepaalde
rustperioden nodig hebben om
zich weer „op te laden". Slaap is
één van de belangrijkste herstel
processen. Maar ook overdag
moeten de hersenen zich van tijd
tot tijd van hun concentratieactivi
teit herstellen, teneinde fit te zijn
als het nodig is. Dat wij daarbij bo
vendien moeten eten en drinken,
omdat de hersenen voor hun werk
bijzonder veel energie nodig heb
ben, behoeft geen verder betoog.
Maar hoe bemerken we, dat
onze concentratie verflauwt? Het
wel meest onmiskenbare teken
daarvan is een toenemende nervo
siteit. Deze uit zich bijvoorbeeld
daarin, dat we plotseling de auto
radio afzetten, die we zoéven nog
als plezierig en/aren hebben. De
extra prikkeling poor muziek kan
Gapingseweg 5-Serooskerke
Tel. 01169-1285 (gem. Veere)
door de hersenen niet meer wor
den verwerkt, het maakt ons ner
veus. Een plotseling onmerkbaar
verminderen van de rijsnelheid is
ook een duidelijke aanwijzing voor
niet meer voldoende coördinatie
vermogen van de hersenen bij een
nog langer voortdurende belasting
met prikkelingen. Heel duidelijk
wordt bij velen ook het groeiende
ongeduld tegenover de mede-inzit
tenden of onverdraagzaamheid te
genover andere verkeersdeelne
mers merkbaar.
Zeer berucht is, na een gewone
werkdag, door 's nachts te rijden,
met haastig vertrek naar het vakan
tie-adres met de bedoeling op deze
wijze een extra vakantiedag te win
nen. Men moet gewoon weten, dat
het lichaam zijn recht op rust en
slaap, opeist en beide zijn niet ver
enigbaar met veiliger autorijden. Is
het dan niet verstandiger de vakan
tie met een normale reisdag te be
ginnen in plaats van met gevaarlijk
inspannend en nachtelijk gejakker,
dat niet zelden tot een voortijdig
einde van de vakantie leidt? En
zelfs wanneer men dergelijke
nachtritten overleeft, worden de
eerste vakantiedagen voortdureno
door deze krachttoer overscha
duwd, omdat het lichaam uit zijn
ritme is gebracht en lange tijd no
dig heeft om zijn evenwicht te her
vinden.