EEN IJZERSTERK GEHEUGEN. Wegwerkers hebben gevaarlijk beroep GOED BEKEND BIJ EUROPESE FABRIEKEN in de Schouwburg te Middelburg rëiï direkte fabrieksverkoop Sohaapscheerdersfeest 1 met 'buitenlanders' SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 11 JUN11986 309 MEMOFOON COMFORT. i Prachtig toeste! met veel mo- i gelijkheden, zoals nummerher haling, verkort kiezen tot twaalf nurr.niets kiezen met hoorn op de haak en een ingebouwde meeluisterluidspreker. Prijs f350,- f3,75 per maand. Ook verkrijgbaarde Memofoon De Luxe, dezelfde kwaliteit maar met wat minder faciliteiten. Prijs f195,- f3,75 per maand, ptt telecommunicatie EEN BETROUWBARE TELEFOON KOMT VAN DE PTT PTT Telefoonwinkels. Bergen op Zoom: Van Konijnenburgweg 23. Breda: Oude Vest 2. Goes: Schuttershof 24. Middelburg: Lange Noordstraat 42. Roosendaal: Schotsbossenstraat 19. Terneuzen: Mr. F.J. Haarman weg 38. Voor meer informatie: bel gratis 004. Bestekartikelen vanaf f 1,25 vanaf f 3,- Komplete cassettes 25 tot 50% korting Geschenkartikelen Kookpannen tot 70% korting Keukengerei Servieswerk Nü extra laag geprijsd Speciale verkoopdagen (Koopavond geopend) ZEELAND - Het veelvuldig gebrek aan voorkomende discipline bij de weggebrui ker is een euvel dat de wegwerker vaak op centimeters na aan den lijve ondervind. Snelheidsmatigingen worden in de wind geslagen en begrip voor het onvermijde lijke ongemak is vaak ver te zoeken. Om meer begrip en tolerantie te vragen bij de Nederlandse weggebruikers, voor de veelal gevaarlijke werkomstandigheden van de wegwerkers is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name Rijkswaterstaat en de Nederlandse Ver eniging van Wegenbouwers een voorlich tingscampagne begonnen. Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat, drs. N. Smit-Kroes, gaf vorige maand het startsein voor „Sta even stil bij het werk aan de weg". Verkeersstroom OOSTKAPPELE 7 Zeeland is een auto ontwerper rijk. In Oostkapelle huist de 17- jarige Hein Lambermont. In het dagelijks leven is de jonge Lambermont LTS-scho- lier, maar nagenoeg al zijn vrije tijd gaat op aan het uittekenen tot in details van fraaie automobielen. Hein Lambermont heeft talent en gaat zijn hobby op de hui dige voet door, dan zit er voor de Zeeuw wellicht een broodwinning in. Hein Lam bermont werkt zo nauwkeurig, dat de re acties van de ontwerpafdelingen van de grote autofabrieken louter positief zijn. Zeeuws auto-ontwerper succesvol ADVERTENTIE De Sola-fabriek komt naar u toe. U profiteert bij deze recht streekse fabrieksverkoop van ongekend lage prijzen. Sola kwa liteit nü met kortingen tot 70°/a Tevens extra laag geprijsde fabrieksrestanten, beursgoederen en showroommodellen. Oi verse bestek - artikelen 6 theelepels of taartvorkjes In edelstaal en zwaar verzilverd. 39-dehge cassette Vanaf f89,— Zwaar verzilverde theelepels, taart vorkjes. suikerschepjes, bloem- vaasjes, kandelaars, enz. Praktische keukenhulpen in roestvrij edelstaal. o.a. opscheplepels, maat bekers. lepelrekken, enz Roestvrijstalen dekschalen, saus kommen. vleesschotels, boten/loten, soepkommen, koffie- en theepotten, melkkannen, suikerpotjes, enz. donderdag 1 2 juni 13.00-21.00 uur vrijdag 13jum 13.00-17.OOuur zaterdag 14 juni 11.00-16.00 uur Bezoek onze Schouwburg Middelburg Tel2??!El. Verkoop show: Molenwater 99 N 01180-25156 De veiligheid van de wegwerkers is volgens de iniatiefnemers van de actie altijd een nijpend probleem. Zorgen voor veilige werkomstandigheden voor de wegwerkers wordt - zeker op de steeds voller rakende autosnelwegen - moeilijker. Een onder zoekje onder landelijke wegwerkers leert dat ruim tachtig pro cent van de wegwerkers hun beroep als „gevaarlijk" tot „zeer gevaarlijk" bestempelt. De gevaren waaraan de wegwerkers blootgesteld wor den zijn niet moeilijk voor te stellen: automobilisten die met hoge snelheid op centimeters afstand langsflitsen, die weg versmallingen negeren en pas op het laatste moment invoe gen, vlak voordat de afzetting begint. Zelfs de afzetting ne geren komt voor. Hoog tijd dus voor het introduceren van de campagne-slogan „Sta eens even stil bij het werk aan de weg". P.J. van Boven van de di rectie Zeeland van Rijkswa terstaat kent nog een voor beeld uit het Goese: „Iemand presteerde het om 's nachts een complete afzetting plat te rijden". Het komt ook voor dat nogal wat automobilisten zich ten opzichte van de wegwerkers agressief gedragen. Opont houd door wegwerkzaamhe den wordt de wegwerkers in de schoenen geschoven en die ergernis wordt vervolgens af gereageerd. Schelden is popu lair, maar ergere typen auto mobilisten schuwen zelfs het gooien van rommel naar de wegwerkers niet. „Rijkswaterstaat doet alles wat enigszins mogelijk is om de hinder en het óponthoud bij wegwerkzaamheden tot een minimum te beperken", legt F. Roskam uit, hoofd van de Dienstkring Noord- en Mid den-Zeeland van Rijkswater staat. „Bij de onderhouds werkzaamheden aan de A 58 (Vlissingen - Bergen op Zoom) houden we bijvoorbeeld reke ning met de verkeersstroom. In de ochtenduren behandelen we de richting naar Goes toe omdat die veel minder druk is. In de middag is dat precies an dersom". Rijkswaterstaat doet veel ,om het ongemak te beperken. Er wordt zoveel mogelijk bui ten de spitsuren gewerkt en desnoods, vooral in het westen van het land, wordt in de nachtelijke uren gewerkt. De moderne verkeerssignalering voorkomt ook files, en naar gelang de werkzaamheden kan zelfs de vluchtstrook tij delijk als rijstrook bijsprin gen. Het gevaar dat optreedt bij het werken aan de weg is niet nieuw. Rijkswaterstaat heeft al enige tijd een reeks maatre gelen gelanceerd, waarvan ook Zeeland profiteert. Sinds tien jaar maakt Rijkswater staat gebruik van de zoge naamde mobiele bebakening. Dat is een rijdende afzetting waarbij de verkeerstekens op wagens zijn geplaatst, voor zien van rood-witte omlijsting en verlichting. Aanvankelijk werd de mobiele bebakening gebruikt voor werkzaamhe den die zich langzaam ver plaatsten (bijvoorbeeld het aanbrengen van markeringen) en de tekst „rijdende afzet ting" wordt op de wagens meegevoerd. Daarna bleken de wagens ook goed bruikbaar voor permanente afzettingen. Voor de wegwerkers betekent Elk ontwerp dat de jonge Oostkapellenaar maakt (inmiddels heeft Lambermont er ruim dertig op zijn naam staan) stuurt hij op naar de bekende autofabrieken. Daar wordt het ontwerp, zo blijkt uit de respons, bekeken door de ontwerpafdeling, waar de ingenieurs nieuwtjes uitdenken en naast dank en aanmoedigin gen, krijgt de aankomende auto-ontwerper ook veelvuldig ge schenken toegezonden. „Laatst heb ik een openge werkte tekening van mijn lie velingsauto gehad, de Alfa 33", vertelt Hein opgetogen. De Alfa Romeo-fabriek is een trouwe „klant" van Lamber mont. Een eerder ontwerp le verde de in Middelburg stude rende Lambermont al eens een fraai, exclusief geschiedenis boek op over de Italiaanse fa briek. Het boek vertegenwoor digt een waarde van zeker vijfenzeventig gulden. De ont werpen van Lambermont ogen professioneel en gezien de re acties van de fabrieken zijn ze dat ook. „Ik ontwerp het liefst nieuwe auto's. Ik maak ook vaak verbeteringen van hui dige modellen", vertelt hij. Liet de ontwerper in spe het vroeger bij een fraaie, gede tailleerde tekening, tegen woordig levert hij er een uit gebreide lijst bij waarin de ge hele auto zakelijk staat be schreven, een soort objectieve folder dus. „Het hoort bij het ontwerpen. Alleen de buiten kant van de auto is niet vol doende, je wilt als geïnteres seerde toch ook weten hoe het motorcompartiment gevuld is en wat ik de auto voor stan daarduitrusting toebedeeld heb". Lambermont heeft contact met bijna alle grote autofa brieken in Europa. Naar Ja pan stuurt hij geen auto-ont werpen op en dat heeft niets met portokosten te maken. „Ik ben niet geïnteresseerd in Ja panse auto's. Ik vind dat ze veel te veel copiëren en daar naast houden ze bij het ont werpen geen rekening met lange mensen, zoals ik". Hein Lambermont is nu sinds twee jaar bezig met het ontwerpen van auto's. Hij te kent op een oud burau, maar is bezig met een heuse tekenta fel, een attribuut dat zijn werk zeker verdient. Het tekenen begon jaren geleden heel vrij blijvend, totdat een oom van Lambermonts geboortegrond Noord-Brabant hem bewoog zijn zogenaamde Alfa Romeo 6 op te sturen naar Italië. „Voor die eerste schets kreeg ik met een een mooi boek en ene G. Degiorgis, een ingenieur, feli citeerde me schriftelijk met het ontwerpen en wilde graag in de toekomst meer werk van me ontvangen". De reacties op Lamber monts Opel Techno, een fraai sportief model, waren ook lo vend. Naast een brief met een inhoud van dezelfde strek king, kreeg de LTS'er een boek over GM-concern en een schaalmodel van de topper van het Opel-arsenaal, de Monza. Allemaal tekens dat het werk serieus genomen wordt en de kopies die de fa brieken maken van de pro- dukten uit een Oostkapelse studeerkamer, duiden in de zelfde richting. De geboren Brabander maakt niet alleen complete auto-ontwerpen. Hij heeft zich nu ook met verve gestort op de accessoires. „Het alarmsysteem van de duur dere Renaults zoals de 25, de 21 en ok de 11, heb ik aangevuld met een portiervergrendeling. Het complete bewakings- en portiervergrendelingssysteem stuur ik binnenkort op naar Renault Nederland". Renault is ook zo'n trouwe afnemer en als dank wordt Lambermont via de publicaties van de laat ste nieuwtjes op de hoogte ge houden. In zijn kamer is die over vloed aan auto-informatie goed te merken. Dozen met folders staan er „en", zo ver telt hij, „dan gooi ik het niet- recente materiaal nog tijdig weg ook". Het jongste ontwerp van Lambermont is ook een autobijkomstigheid. Hij is be zig met een autostoel, die vol gens hem langdurig autozitten een stuk plezieriger moej ma ken. „Door een speciaal foefje ben je voortdurend verzekerd van steun over de gehele lengte van je rug, ook van bo ven", legt hij uit maar zoals een echte wantrouwende ont werper wil hij meer nog niet kwijt. De stoel gaat ook naar de vooraanstaande Europese fa brieken. Auto's ontwerpen is Lam bermonts grote hobby. Toch brengt hij de zelfdiscipline op om eerst het nodige huiswerk te maken. Daarna pas stort hij zich op het ontwerpen, waar van elk model ongeveer een maand vrije tijd in beslag neemt. Het gevolg daarvan is wel dat de overige Lamber monts in Oostkapelle zoonlief 's-avonds vaak moeten ontbe ren. Een werkavond tot twaalf uur is geen uitzondering, legt vader C. Lambermont uit. Over de toekomst ligt Hein Lambermont nog niet wakker, maar desgevraagd droomt de jonge scholier toch wel van een carrière, als ontwerper. „De opleiding daarvoor is in Nederland niet mogelijk dus zal ik naar het buitenland moeten". Die stap is, ondanks de verschillende aanmoedi gingen van deskundige men sen, op dit moment wel erg in grijpend. Over de financiële vooruitzichten zit Lamber mont de laatste tijd ook wat meer te filosoferen. De Bra bander realiseert zich terdege dat hij wellicht bruikbare tips gratis en voor niets levert en dat op een gegeven moment een geldelijke honorering op z'n plaats zou zijn. Wat dat be treft stelt Lambermont zich bescheiden op, en dat vindt hij niet meer dan logisch. „Ik be- Rijkswaterstaat Zeeland houdt rekening met verkeersstroom Wegwerkers vinden dat ze een levensgevaarlijk beroep hebben. dat het einde van het gesjouw met borden over de rijbaan en veel rapper verplaatsen en verwijderen van de afzettin gen. Voor de automobilist heeft het ook niets dan voordelen. Er is minder hinder door het Hein Lambermont achter zijn proviosorische tekentafel schouw mezelf nog als een be ginneling. Ik ben pas twee jaar bezig en dan kun je nog niet teveel verwachten. Ook mijn ontwerpen moeten nog beter". Misschien komt er verbete ring, wanneer Hein Lamber mont de leeftijd heeft bereikt dat hij zelf een auto mag be sturen. Het zeventien-jaar zijn zou voor de autogekke Lam bermont een ware kwelling moeten betekenen, maar dat valt mee: „Ik doe momenteel alles op de fiets en dat gaat prima, autorijden komt nog wel. Bovendien ga ik in een vrij uurtje regelmatig in showrooms in wagens zitten. Ik bekijk dan de rij houding en het dashboard en kijk of die te verbeteren zijn. Dan stel ik me voorlopig tevreden", besluit hij. NISSE - Voor de vierde maal zullen tijdens het Schaap- scheerdersfeest dat zaterdag 21 juni in Nisse wordt gehou den, buitenlandse schapenrassen worden tentoongesteld. Er zijn onder andere te zien de Suffolk, Clun-Forest, Hamps hire Down, Blue du Maine en het Jacobschaap. Present is ook de kampioen '85 en '86 van de Jacobsrammen, afkomstig uit Heesch in Noord Brabant. Dit jaar worden de schapen voor het eerst beoordeeld in Nisse door één of meer keurmeesters in opleiding van het FBS (Fokkersvereniging Buitenlandse Stamboekschapen), f De unieke schapenrassen zijn te zien op de Kasteel weide. f TliiiiliimiiliilliimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliilllliiiiiiiiiiiliiiliiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiililiMiir JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1111111111111111II111 li li 11111111111LI snelle opzetten en verwijderen van de afzetting, de zichtbaar heid is prima door de rood witte omlijsting en bij werk zaamheden die zich verplaat sen kan de afzetting worden verplaatst zodat de afzetting niet langer duurt dan strikt nodig is. Naast die mobiele afbake ning is de automatische ver keerssignalering een volgende stap. Momenteel wordt dit systeem alleen rond Delft en Rotterdam en rond Utrecht gebruikt. De mobiele rijstrooksigna lering, waarbij uitschuifbare portalen op wagens gemon teerd zijn, gaat ook aan de Rijkswegen in de provincie Zeeland voorbij, „maar", zo legt M. Huijsman van de di rectie Zeeland van Rijkswa terstaat uit, „de verkeersin tensiteit van Zeeland is niet van dien aard dat we ervoor in aanmerking komen". De voorlichtingscampagne van Rijkswaterstaat en de Ne derlandse Vereniging van We genbouwers is bedoeld om meer begrip te kweken bij de automobilist voor de situatie van de wegwerker. Samen met de rijkspolitie is in het kader van de voorlichtingsactie een reeks aanbevelingen opgesteld om de veiligheid voor de weg werkers te verhogen, onge wenste hinder te voorkomen en bij te dragen tot een goede doorstroming van het verkeer. Directielid Huijsman stipt van de lijst van twaalf punten twee nog eens extra aan: „Mo torrijders kunnen vaak niet stapvoets rijden, ze moeten daarom wat omzeild worden. Daar moet dus wat extra re kening mee gehouden wor den". Huijsman noemt daar naast een vervelende bijkom stigheid. „Wanneer er gewerkt wordt, wekt dat de nieuwsgie righeid op en wanneer men dan uitgebreid gaat omkijken kan dat gevaar, botsingen en vervolgens opnieuw vertra gingen opleveren". Het lid van de directie staat dan ook van harte achter één van de tips om wanneer dat kan ook wel degelijk door te rijden. Preventief optreden is het beste. De eerste tip van de lijst is dat de weggebruiker zoveel mogelijk moet proberen files te vermijden. Fileberichten en verkeersinformatie is via krant, radio en teletekst te volgen en bellen voor het ver trek met de ANWB-verkeers- informatie 070-313131 maakt ook alle verkeersmoeilijkhe den duidelijk. ZBent u verhinderd, Naam: lo vraag vrijblijvend Adres: 00 dokumentatie aan: Plaats: 'O- Bon zenden aan: Sola Fabriek, Antwoordnummer 105 3700VB Zeist, (postzegel is niet nodig)

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 9