EEN IJZERSTERK
GEHEUGEN.
Wegwerkers hebben gevaarlijk beroep
GOED BEKEND BIJ EUROPESE FABRIEKEN
in de Schouwburg te Middelburg
rëiï direkte fabrieksverkoop
Sohaapscheerdersfeest 1
met 'buitenlanders'
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 11 JUN11986
309
MEMOFOON COMFORT.
i Prachtig toeste! met veel mo-
i gelijkheden, zoals nummerher
haling, verkort kiezen tot twaalf nurr.niets kiezen met hoorn
op de haak en een ingebouwde meeluisterluidspreker. Prijs
f350,- f3,75 per maand. Ook verkrijgbaarde Memofoon
De Luxe, dezelfde kwaliteit maar met wat minder faciliteiten.
Prijs f195,- f3,75 per maand, ptt telecommunicatie
EEN BETROUWBARE TELEFOON KOMT VAN DE PTT
PTT Telefoonwinkels. Bergen op Zoom: Van
Konijnenburgweg 23. Breda: Oude Vest 2. Goes:
Schuttershof 24. Middelburg: Lange Noordstraat
42. Roosendaal: Schotsbossenstraat 19.
Terneuzen: Mr. F.J. Haarman weg 38.
Voor meer informatie: bel gratis 004.
Bestekartikelen
vanaf f 1,25
vanaf f 3,-
Komplete cassettes
25 tot 50% korting
Geschenkartikelen
Kookpannen
tot 70% korting
Keukengerei
Servieswerk
Nü extra laag geprijsd
Speciale verkoopdagen
(Koopavond geopend)
ZEELAND - Het veelvuldig gebrek aan
voorkomende discipline bij de weggebrui
ker is een euvel dat de wegwerker vaak op
centimeters na aan den lijve ondervind.
Snelheidsmatigingen worden in de wind
geslagen en begrip voor het onvermijde
lijke ongemak is vaak ver te zoeken. Om
meer begrip en tolerantie te vragen bij de
Nederlandse weggebruikers, voor de
veelal gevaarlijke werkomstandigheden
van de wegwerkers is het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en met name
Rijkswaterstaat en de Nederlandse Ver
eniging van Wegenbouwers een voorlich
tingscampagne begonnen. Demissionair
minister van Verkeer en Waterstaat, drs.
N. Smit-Kroes, gaf vorige maand het
startsein voor „Sta even stil bij het werk
aan de weg".
Verkeersstroom
OOSTKAPPELE 7 Zeeland is een auto
ontwerper rijk. In Oostkapelle huist de 17-
jarige Hein Lambermont. In het dagelijks
leven is de jonge Lambermont LTS-scho-
lier, maar nagenoeg al zijn vrije tijd gaat
op aan het uittekenen tot in details van
fraaie automobielen. Hein Lambermont
heeft talent en gaat zijn hobby op de hui
dige voet door, dan zit er voor de Zeeuw
wellicht een broodwinning in. Hein Lam
bermont werkt zo nauwkeurig, dat de re
acties van de ontwerpafdelingen van de
grote autofabrieken louter positief zijn.
Zeeuws auto-ontwerper succesvol
ADVERTENTIE
De Sola-fabriek komt naar u toe. U profiteert bij deze recht
streekse fabrieksverkoop van ongekend lage prijzen. Sola kwa
liteit nü met kortingen tot 70°/a Tevens extra laag geprijsde
fabrieksrestanten, beursgoederen en showroommodellen.
Oi verse bestek -
artikelen
6 theelepels of
taartvorkjes
In edelstaal en zwaar verzilverd.
39-dehge cassette Vanaf f89,—
Zwaar verzilverde theelepels, taart
vorkjes. suikerschepjes, bloem-
vaasjes, kandelaars, enz.
Praktische keukenhulpen in roestvrij
edelstaal. o.a. opscheplepels, maat
bekers. lepelrekken, enz
Roestvrijstalen dekschalen, saus
kommen. vleesschotels, boten/loten,
soepkommen, koffie- en theepotten,
melkkannen, suikerpotjes, enz.
donderdag 1 2 juni 13.00-21.00 uur
vrijdag 13jum 13.00-17.OOuur
zaterdag 14 juni 11.00-16.00 uur
Bezoek onze Schouwburg Middelburg Tel2??!El.
Verkoop show: Molenwater 99 N 01180-25156
De veiligheid van de wegwerkers is volgens de iniatiefnemers
van de actie altijd een nijpend probleem. Zorgen voor veilige
werkomstandigheden voor de wegwerkers wordt - zeker op de
steeds voller rakende autosnelwegen - moeilijker. Een onder
zoekje onder landelijke wegwerkers leert dat ruim tachtig pro
cent van de wegwerkers hun beroep als „gevaarlijk" tot „zeer
gevaarlijk" bestempelt.
De gevaren waaraan de
wegwerkers blootgesteld wor
den zijn niet moeilijk voor te
stellen: automobilisten die met
hoge snelheid op centimeters
afstand langsflitsen, die weg
versmallingen negeren en pas
op het laatste moment invoe
gen, vlak voordat de afzetting
begint. Zelfs de afzetting ne
geren komt voor. Hoog tijd dus
voor het introduceren van de
campagne-slogan „Sta eens
even stil bij het werk aan de
weg".
P.J. van Boven van de di
rectie Zeeland van Rijkswa
terstaat kent nog een voor
beeld uit het Goese: „Iemand
presteerde het om 's nachts
een complete afzetting plat te
rijden".
Het komt ook voor dat nogal
wat automobilisten zich ten
opzichte van de wegwerkers
agressief gedragen. Opont
houd door wegwerkzaamhe
den wordt de wegwerkers in
de schoenen geschoven en die
ergernis wordt vervolgens af
gereageerd. Schelden is popu
lair, maar ergere typen auto
mobilisten schuwen zelfs het
gooien van rommel naar de
wegwerkers niet.
„Rijkswaterstaat doet alles
wat enigszins mogelijk is om
de hinder en het óponthoud bij
wegwerkzaamheden tot een
minimum te beperken", legt F.
Roskam uit, hoofd van de
Dienstkring Noord- en Mid
den-Zeeland van Rijkswater
staat. „Bij de onderhouds
werkzaamheden aan de A 58
(Vlissingen - Bergen op Zoom)
houden we bijvoorbeeld reke
ning met de verkeersstroom.
In de ochtenduren behandelen
we de richting naar Goes toe
omdat die veel minder druk is.
In de middag is dat precies an
dersom".
Rijkswaterstaat doet veel
,om het ongemak te beperken.
Er wordt zoveel mogelijk bui
ten de spitsuren gewerkt en
desnoods, vooral in het westen
van het land, wordt in de
nachtelijke uren gewerkt. De
moderne verkeerssignalering
voorkomt ook files, en naar
gelang de werkzaamheden
kan zelfs de vluchtstrook tij
delijk als rijstrook bijsprin
gen.
Het gevaar dat optreedt bij
het werken aan de weg is niet
nieuw. Rijkswaterstaat heeft
al enige tijd een reeks maatre
gelen gelanceerd, waarvan
ook Zeeland profiteert. Sinds
tien jaar maakt Rijkswater
staat gebruik van de zoge
naamde mobiele bebakening.
Dat is een rijdende afzetting
waarbij de verkeerstekens op
wagens zijn geplaatst, voor
zien van rood-witte omlijsting
en verlichting. Aanvankelijk
werd de mobiele bebakening
gebruikt voor werkzaamhe
den die zich langzaam ver
plaatsten (bijvoorbeeld het
aanbrengen van markeringen)
en de tekst „rijdende afzet
ting" wordt op de wagens
meegevoerd. Daarna bleken
de wagens ook goed bruikbaar
voor permanente afzettingen.
Voor de wegwerkers betekent
Elk ontwerp dat de jonge Oostkapellenaar maakt (inmiddels
heeft Lambermont er ruim dertig op zijn naam staan) stuurt hij
op naar de bekende autofabrieken. Daar wordt het ontwerp, zo
blijkt uit de respons, bekeken door de ontwerpafdeling, waar de
ingenieurs nieuwtjes uitdenken en naast dank en aanmoedigin
gen, krijgt de aankomende auto-ontwerper ook veelvuldig ge
schenken toegezonden.
„Laatst heb ik een openge
werkte tekening van mijn lie
velingsauto gehad, de Alfa 33",
vertelt Hein opgetogen. De
Alfa Romeo-fabriek is een
trouwe „klant" van Lamber
mont. Een eerder ontwerp le
verde de in Middelburg stude
rende Lambermont al eens een
fraai, exclusief geschiedenis
boek op over de Italiaanse fa
briek. Het boek vertegenwoor
digt een waarde van zeker
vijfenzeventig gulden. De ont
werpen van Lambermont ogen
professioneel en gezien de re
acties van de fabrieken zijn ze
dat ook. „Ik ontwerp het liefst
nieuwe auto's. Ik maak ook
vaak verbeteringen van hui
dige modellen", vertelt hij.
Liet de ontwerper in spe het
vroeger bij een fraaie, gede
tailleerde tekening, tegen
woordig levert hij er een uit
gebreide lijst bij waarin de ge
hele auto zakelijk staat be
schreven, een soort objectieve
folder dus. „Het hoort bij het
ontwerpen. Alleen de buiten
kant van de auto is niet vol
doende, je wilt als geïnteres
seerde toch ook weten hoe het
motorcompartiment gevuld is
en wat ik de auto voor stan
daarduitrusting toebedeeld
heb".
Lambermont heeft contact
met bijna alle grote autofa
brieken in Europa. Naar Ja
pan stuurt hij geen auto-ont
werpen op en dat heeft niets
met portokosten te maken. „Ik
ben niet geïnteresseerd in Ja
panse auto's. Ik vind dat ze
veel te veel copiëren en daar
naast houden ze bij het ont
werpen geen rekening met
lange mensen, zoals ik".
Hein Lambermont is nu
sinds twee jaar bezig met het
ontwerpen van auto's. Hij te
kent op een oud burau, maar is
bezig met een heuse tekenta
fel, een attribuut dat zijn werk
zeker verdient. Het tekenen
begon jaren geleden heel vrij
blijvend, totdat een oom van
Lambermonts geboortegrond
Noord-Brabant hem bewoog
zijn zogenaamde Alfa Romeo 6
op te sturen naar Italië. „Voor
die eerste schets kreeg ik met
een een mooi boek en ene G.
Degiorgis, een ingenieur, feli
citeerde me schriftelijk met
het ontwerpen en wilde graag
in de toekomst meer werk van
me ontvangen".
De reacties op Lamber
monts Opel Techno, een fraai
sportief model, waren ook lo
vend. Naast een brief met een
inhoud van dezelfde strek
king, kreeg de LTS'er een boek
over GM-concern en een
schaalmodel van de topper
van het Opel-arsenaal, de
Monza. Allemaal tekens dat
het werk serieus genomen
wordt en de kopies die de fa
brieken maken van de pro-
dukten uit een Oostkapelse
studeerkamer, duiden in de
zelfde richting. De geboren
Brabander maakt niet alleen
complete auto-ontwerpen. Hij
heeft zich nu ook met verve
gestort op de accessoires. „Het
alarmsysteem van de duur
dere Renaults zoals de 25, de 21
en ok de 11, heb ik aangevuld
met een portiervergrendeling.
Het complete bewakings- en
portiervergrendelingssysteem
stuur ik binnenkort op naar
Renault Nederland". Renault
is ook zo'n trouwe afnemer en
als dank wordt Lambermont
via de publicaties van de laat
ste nieuwtjes op de hoogte ge
houden.
In zijn kamer is die over
vloed aan auto-informatie
goed te merken. Dozen met
folders staan er „en", zo ver
telt hij, „dan gooi ik het niet-
recente materiaal nog tijdig
weg ook". Het jongste ontwerp
van Lambermont is ook een
autobijkomstigheid. Hij is be
zig met een autostoel, die vol
gens hem langdurig autozitten
een stuk plezieriger moej ma
ken. „Door een speciaal foefje
ben je voortdurend verzekerd
van steun over de gehele
lengte van je rug, ook van bo
ven", legt hij uit maar zoals
een echte wantrouwende ont
werper wil hij meer nog niet
kwijt.
De stoel gaat ook naar de
vooraanstaande Europese fa
brieken.
Auto's ontwerpen is Lam
bermonts grote hobby. Toch
brengt hij de zelfdiscipline op
om eerst het nodige huiswerk
te maken. Daarna pas stort hij
zich op het ontwerpen, waar
van elk model ongeveer een
maand vrije tijd in beslag
neemt. Het gevolg daarvan is
wel dat de overige Lamber
monts in Oostkapelle zoonlief
's-avonds vaak moeten ontbe
ren. Een werkavond tot twaalf
uur is geen uitzondering, legt
vader C. Lambermont uit.
Over de toekomst ligt Hein
Lambermont nog niet wakker,
maar desgevraagd droomt de
jonge scholier toch wel van
een carrière, als ontwerper.
„De opleiding daarvoor is in
Nederland niet mogelijk dus
zal ik naar het buitenland
moeten". Die stap is, ondanks
de verschillende aanmoedi
gingen van deskundige men
sen, op dit moment wel erg in
grijpend. Over de financiële
vooruitzichten zit Lamber
mont de laatste tijd ook wat
meer te filosoferen. De Bra
bander realiseert zich terdege
dat hij wellicht bruikbare tips
gratis en voor niets levert en
dat op een gegeven moment
een geldelijke honorering op
z'n plaats zou zijn. Wat dat be
treft stelt Lambermont zich
bescheiden op, en dat vindt hij
niet meer dan logisch. „Ik be-
Rijkswaterstaat Zeeland houdt
rekening met verkeersstroom
Wegwerkers vinden dat ze een levensgevaarlijk beroep hebben.
dat het einde van het gesjouw
met borden over de rijbaan en
veel rapper verplaatsen en
verwijderen van de afzettin
gen.
Voor de automobilist heeft
het ook niets dan voordelen.
Er is minder hinder door het
Hein Lambermont achter zijn proviosorische tekentafel
schouw mezelf nog als een be
ginneling. Ik ben pas twee jaar
bezig en dan kun je nog niet
teveel verwachten. Ook mijn
ontwerpen moeten nog beter".
Misschien komt er verbete
ring, wanneer Hein Lamber
mont de leeftijd heeft bereikt
dat hij zelf een auto mag be
sturen. Het zeventien-jaar zijn
zou voor de autogekke Lam
bermont een ware kwelling
moeten betekenen, maar dat
valt mee: „Ik doe momenteel
alles op de fiets en dat gaat
prima, autorijden komt nog
wel. Bovendien ga ik in een
vrij uurtje regelmatig in
showrooms in wagens zitten.
Ik bekijk dan de rij houding en
het dashboard en kijk of die te
verbeteren zijn. Dan stel ik me
voorlopig tevreden", besluit
hij.
NISSE - Voor de vierde maal zullen tijdens het Schaap-
scheerdersfeest dat zaterdag 21 juni in Nisse wordt gehou
den, buitenlandse schapenrassen worden tentoongesteld. Er
zijn onder andere te zien de Suffolk, Clun-Forest, Hamps
hire Down, Blue du Maine en het Jacobschaap. Present is
ook de kampioen '85 en '86 van de Jacobsrammen, afkomstig
uit Heesch in Noord Brabant.
Dit jaar worden de schapen voor het eerst beoordeeld in
Nisse door één of meer keurmeesters in opleiding van het
FBS (Fokkersvereniging Buitenlandse Stamboekschapen), f
De unieke schapenrassen zijn te zien op de Kasteel weide. f
TliiiiliimiiliilliimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliilllliiiiiiiiiiiliiiliiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiililiMiir
JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1111111111111111II111 li li 11111111111LI
snelle opzetten en verwijderen
van de afzetting, de zichtbaar
heid is prima door de rood
witte omlijsting en bij werk
zaamheden die zich verplaat
sen kan de afzetting worden
verplaatst zodat de afzetting
niet langer duurt dan strikt
nodig is.
Naast die mobiele afbake
ning is de automatische ver
keerssignalering een volgende
stap. Momenteel wordt dit
systeem alleen rond Delft en
Rotterdam en rond Utrecht
gebruikt.
De mobiele rijstrooksigna
lering, waarbij uitschuifbare
portalen op wagens gemon
teerd zijn, gaat ook aan de
Rijkswegen in de provincie
Zeeland voorbij, „maar", zo
legt M. Huijsman van de di
rectie Zeeland van Rijkswa
terstaat uit, „de verkeersin
tensiteit van Zeeland is niet
van dien aard dat we ervoor in
aanmerking komen".
De voorlichtingscampagne
van Rijkswaterstaat en de Ne
derlandse Vereniging van We
genbouwers is bedoeld om
meer begrip te kweken bij de
automobilist voor de situatie
van de wegwerker. Samen met
de rijkspolitie is in het kader
van de voorlichtingsactie een
reeks aanbevelingen opgesteld
om de veiligheid voor de weg
werkers te verhogen, onge
wenste hinder te voorkomen
en bij te dragen tot een goede
doorstroming van het verkeer.
Directielid Huijsman stipt van
de lijst van twaalf punten
twee nog eens extra aan: „Mo
torrijders kunnen vaak niet
stapvoets rijden, ze moeten
daarom wat omzeild worden.
Daar moet dus wat extra re
kening mee gehouden wor
den". Huijsman noemt daar
naast een vervelende bijkom
stigheid. „Wanneer er gewerkt
wordt, wekt dat de nieuwsgie
righeid op en wanneer men
dan uitgebreid gaat omkijken
kan dat gevaar, botsingen en
vervolgens opnieuw vertra
gingen opleveren". Het lid van
de directie staat dan ook van
harte achter één van de tips
om wanneer dat kan ook wel
degelijk door te rijden.
Preventief optreden is het
beste. De eerste tip van de lijst
is dat de weggebruiker zoveel
mogelijk moet proberen files
te vermijden. Fileberichten en
verkeersinformatie is via
krant, radio en teletekst te
volgen en bellen voor het ver
trek met de ANWB-verkeers-
informatie 070-313131 maakt
ook alle verkeersmoeilijkhe
den duidelijk.
ZBent u verhinderd, Naam:
lo vraag vrijblijvend Adres:
00 dokumentatie aan: Plaats:
'O- Bon zenden aan: Sola Fabriek,
Antwoordnummer 105 3700VB
Zeist, (postzegel is niet nodig)