Nieuwe Ford Escort rijdt beter
MAZDA RX-7 Japanse
tegenhanger van Porsche
W ,rsi PI
LAAT DE KING CAB
HET ZWARE WERK MAAR DOEN
f 18.200.-
AUTO V.D. VUET-GOES
CAMPING OLMENVELD
LEEUWEKEUR
GEBRUIKTE
AUTO'S
Gerbrandystraat 4,4384 NH Vlissingen, 01184-65496
OOK TIJDENS WEEKENDS EN VAKANTIE
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 MEI 1986
Mazda heeft zijn nieuwe
RX-7 in Europa geïntrodu
ceerd. Deze exclusieve
sportcoupé is ook in Ne
derland leverbaar. Voorlo
pig blijft het nieuwe mo
del naast het oude model
bestaan, dit omdat er nog
een groot aantal huidige
RX-7's zijn. De modellen
bijten elkaar trouwens
ook niet, qua uiterlijk zijn
ze zeer verschillend en
qua prijs nog meer, de
oude SDX kost rond de 55
mille, de nieuwe GLX kost
rond de 70 mille. Aldus
blijven de beide modellen
naast elkaar bestaan.
Hoogtepunt
Ervaring
De totale uitvoering en
uitrusting van de Mazda
RX-7 is zeer royaal met
onder meer echt leren be
kleding, een schuif-kan-
teldak, lichtmetalen vel
gen met brede banden.
Automatisch afstelbare
schokdempers, elektrisch
bediende zijruiten en bui
tenspiegels, centrale
deurvergrendeling en een
op diverse manieren ver
stelbare bestuurdersstoel.
Een Suzuki SJ houdt je van de straat
Letterlijk Want waar de weg ophoudt begint het
leven van die ruige terreinwagen. Zn vierwiel
aandrijving trekt je door de diepste modder, het
mulste zand en brengt je bovenaan de steilste
hellingen. Terwijl z'n compacte afmetingen en z'n
korte draaicirkel onmogelijk dichte bossen tot
eenvoudige routes maken.
Terug op de gewone weg is de SJ comforta
bel door z'n uitstekende stoelen en z'n complete
cockpit Bovendien gebruikt 'ie niet teveel ben
zine mede door z'n lage gewicht
De Suzuki SJ is er in verschillende uitvoering
en. Met een 1.0 of een 1.3 liter motor. Open of
gesloten. En met normale of verlengde wielbasis.
Zo'n auto vraagt om een proefrit En dat kan want
we geven de SJ graag mee. Zodat je kan ervaren
wat het betekent zonder weg onderweg te zijn.
SUZUKI SJ VANAF F 16.895,-*
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG BV,
ALTIJD KEUS UIT 30
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG-GARANTIE
NISSAN SUNNY DIESEL
TOYOTA STARLET 1.3 S
Leverbaar in diesel of benzine
in 2 of 4 WD
Prijs reeds v.a
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
ETT
Tevens verhuur van stacaravans
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
VLISSINGEN - TEL. 01184-12008
307
De nieuwe Ford Escort is
ondanks het herkenbare
uiterlijk nogal wat gewijzigd
ten opzichte van het voor
gaande model. Dat komt ook
tot uitdrukking in de rlj-
eigenschappen, al zijn de
verschillen met de voorgan
ger natuurlijk niet zo evident.
Het is dezelfde Escort geble
ven, in dezelfde grootte,
klasse, met nagenoeg dus
dezelfde afmetingen en het
zelfde onderstel. In rij-
eigenshappen zijn dan ook
wat verfijningen te verwach
ten.
Het nieuwe gestroomlijnde
uiterlijk geeft qua rij-eigen-
schappen hogere prestaties
en een zuiniger brandstofver
bruik, logisch de luchtweer-
stand is afgenomen t.o.v. het
vorige model. Ook de weglig-
ging is door de betere
stroomlijn iets verbeterd. Die
verbetering is evenzeer tot
stand gebracht door modifi
caties aan de stuurinrichting
en de wielophanging. Waren
nu ook de schokdempers
nog wat steviger dan was het
helemaal perfect.
Andere technische wijzi
gingen die betrekking heb
ben op de rij-eigenschappen
zijn de vernieuwde motoren,
armmengselmotoren, die
naast goede prestaties en
zuiniger verbruik, vooral
schoner, dus milieuvriendelij
ker zijn; en tot slot als optie
het nieuwe ABS-remsysteem
door Ford SCS-systeem,
Stop Control System, ge
noemd. Het geeft het al prima
Ford remsysteem een supe
rieure kwaliteit, het remt bo
ven snelheden van 120 km/u
perfect, het geeft een korte
remweg vooral op een
gladde ondergrond. Kortom
de nieuwe Escort rijdt en
remt prima, hij heeft een
goede wegligging, een rus
tige besturing en is bijzonder
comfortabel. De besturing is
wat indirect, maar wel pre
cies, een licht onderstuurka
rakter is waarneembaar. De
bediening is licht, het stuur
ligt lekker in de hand. De
koers- en bochtvastheid is
goed. Het comfort staat op
een tamelijk hoog peil. De zit
in de auto is prima, goede
stoelen en achterbank, er is
normaliter overal ruimte vol
doende, er is ook veel afleg-
ruimte en ook de kofferbak
kan veel bergen. De vering is
soepel, schokdemperwerking
redelijk, het geluid valt alles
mee, bij 100 km/u 72 sBA.
De Escort weegt rond de
850 kg (afhankelijk van het
type) en mag zo'n 450 kg la
den en 900 kg trekken. De in
houd van de brandstoftank
bedraagt 48 liter, bij een ge
middeld haalbaar verbruik
van 1:15, de diesel 1:17, goed
voor resp. 700 en 800 km. We
geven u tot slot nog de be
langrijkste motorcijfers. De
1.1 liter heeft een vermogen
van 37 kW oftewel 50 PK, de
1.3 liter 44 kW/60 PK. de 1.4
liter 55 kW/75 PK, de 1.6 liter
kW/90 PK of als injectie in de
XR3i, 77 kW/105 PK of als
turbo in de RS Turbo 97
kW/132 PK. De 1.6 diesel
De voorwielen aangedre
ven Ford Escort werd In 1980
geïntroduceeerd. Al direct
werd het een populaire auto
in een ook populaire klasse,
de middenklasse, ook wel
gezinsklasse genoemd. In
1981 was de Escort Auto van
't Jaar en ontving dat jaar
nog een tiental onderschei
dingen. Ook de verkopen,
vanaf dat moment ruim 4 mil
joen, mogen als onderschei
ding genoemd worden.
Nu 6 jaar na die intoduktie
is er een nieuwe Escort, mis
schien niet helemaal nieuw,
maar dan toch zo veranderd
dat er praktisch gesproken
een nieuwe generatie is ont
staan. De wijzigingen zijn van
carrosserie-aard, van techni-
auto-
heeft een vermogen van 40
kW/45 PK. De topsnelheden
verschillen uiteraard en lo
pen van 150 km/u naar 205
km/u, de verbruiken ver
schillen evneens, maar ontlo
pen elkaar duidelijk minder,
zuinig is vooral de 1.4 motor
en natuurlijk de 1.6 diesel,
toch zoals al gezegd kan
ieder, netjes normaal rijdend
zeker gemiddeld 1:15 halen.
sche aard en van modieuze,
bijvoorbeeld het interieur,
aard. Uiterlijk is er een nieu
were vormgeving, die echter
ook functionele voordelen
oplevert. Zo is de luchtweer-
stand met 8% verminderd,
wat het brandstofverbruik en
de prestaties ten goede
komt. Er zijn nieuwe aërody
namische polycarbonaat
bumpers toegepast, die in
hoge mate schokbestendig
zijn. De voor- en achterzijde
is fors gewijzigd. Technisch
zijn er wijzigingen aan de
motor, modificaties bij de be
kende motoren en geheel
nieuw is de 1.4 liter arm-
mengsel motor. Andere ver
nieuwingen zien we bij de
stuurinrichting en onafhan
kelijke wielophanging. Tot
slot helemaal nieuw is het
ABS-remsysteem voor derge
lijke kleine wagens. Het is
een nieuw zgn. blokkeer rem
systeem dat ook qua prijs, als
optie 1.593.-, bij deze
klasse auto's past. Het inte
rieur werd gemoderniseerd,
een nieuwe stoffering en in
richting, een gewijzigd dash-
bord, dat in bepaalde model
len luxueuzer en completer
werd uitgevoerd. Er zijn te
vens meer extra's leverbaar
geworden, dat heeft betrek
king op zowel techniek, uiter
lijk als interieur. De nieuwe
Escort is verkrijgbaar als
drie- en vijfdeurs hatchback
en stationwagon. Een sedan
is er (vooralsnog) niet, daar
voor kan o.a. de eveneens
vernieuwde Orion gekozen
worden. Er is in de Escort
een keuze uit een 1.1 liter,
een 1.3 een 1.4 en een 1.6 li
ter benzine motor, laatste in
diverse vermogensgrootte,
ook is er een 1.6 liter diesel
motor.
Qua uitrusting is er
een C, een CL en een Ghia,
alsmede de exclusieve XR3i,
de RS Turbo en de Cabriolet.
De nieuwe RX-7 GLX
valt wel duidelijk in een
heel ander marktsegment
dan zijn voorganger. In
zowel uiterlijk als techniek
is hij veel geavanceerder.
Hij valt dan ook in het
klasse sportcoupé seg
ment waarin zich ook de
Porsche beweegt. Niet
verwonderlijk dat de
Mazda RX-7 erg veel op
de Porsche, met name de
924-928-944, lijkt qua lijn,
techniek en rij-eigen
schappen is de Mazda
RX-7 de Japanse oppo
nent van Porsche en
Mazda zelf heeft daar in
het geheel geen bezwaar
tegen. Vergeleken te wor
den met Porsche is een
eer, Porsche is een klasse
sportmerk en Mazda wil
dat met zijn RX-7 GLX ook
zijn.
De nieuwe GLX is ten
opzichte van de reeds be
staande SDX groter, zowel
in uiterlijk als in interieu
rafmetingen, hij beschikt
over een aanzienlijk
krachtiger motor en is veel
luxueuzer uitgerust. Bo
vendien zijn in de techniek
diverse unieke en innova
tieve constructies toege
past, zoals de achterwiel
ophanging met een ge
controleerde meestu-
rende werking en wiel-
vlucht-correctie en na
tuurlijk de geavanceerde
rotatiemotor met brand
stofinspuiting. Het betreft
hier een groter type, met
een kamervolume van
2x654 cm3 en voorzien
van diverse, voor massa-
produktie, nieuwe vindin
gen. Constante, uitge
breide research op rota
tiemotor-gebied heeft ge
leid tot bijvoorbeeld het
zespoorten inlaatspruit-
stuk. Afhankelijk van de
motorbelasting verloopt
de inlaat hierdoor gefa
seerd via een hoofd-, ne
ven- en extra inlaatpoort
per rotorkamer. De hoofd
en nevenpoorten hebben
elk een eigen brandstof-
injector. De injector van
de nevenpoort wordt pas
bij een bepaalde, door de
computer van het inspuit-
systeem geconstateerde
belasting, geactiveerd. De
extra poort wordt ge
opend onder druk van het
uitlaatsysteem. De vul
lingsgraad van de ver
brandingskamers wordt
verder bevorderd door
een pulserend effect in de
uitlaatlucht bij hogere toe
rentallen. Resultaat van al
deze ontwikkelingen is
een lager brandstofver
bruik, wanneer de motor
niet tot het uiterste belast
wordt.
In deze specificatie le
vert de rotatiemotor 110
kW/150 pk (DIN) als maxi
maal vermogen en een
koppel van 183 Nm. Dat
stelt de Mazda RX-7 in
staat tot een topsnelheid
van 210 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u
in 8.4 seconden.
Het absolute technische
hoogtepunt van de Mazda
RX-7 is echter de revolu
tionaire achterwielophan
ging, die een licht meestu-
De nieuwe Mazda RX-7
rend effect heeft. Via een
zeer speciale constructie,
'de zwevende naaf', wordt
het buitenste achterwiel in
een bocht eerst met de
voorwielen meegestuurd
waardoor de wendbaar
heid wordt vergroot en bij
toenemende middelpunt
vliedende kracht wordt de
beweging omgezet ten be
hoeve van de stabiliteit
Deze laatste reactie treedt
ook op bij krachtig rem
men of accelereren. Ver
der is voorzien in een con
structie die de spoor
breedte ook bij in- en uit-
veren constant houdt.
Tijdens een korte rij-im-
pressie over een 300 km
hadden wij daar prima er
varingen mee, de weglig
ging van de RX-7 GLX is
uitstekend. Ook komen
alle technische vernieu
wingen het comfort ten
goede. Het engie min
puntje vonden wij de wat
nerveuze besturing, wat
nog iets versterkt werd
doordat wij wagens had
den met rechts stuur (En
gelse typen) wat altijd
even wennen is. De Ne
derlandse typen hebben
natuurlijk gewoon een
links stuur alsmede een
nieuwe geavanceerde
stuurbekrachtiging, wat
ook op de Engelse typen
ontbrak. De Nederlandse
modellen zijn ook veel
luxer aangekleed.
ONDERWEG TONDER Wig.
l w
'Met grijs kenteken exclusief f 360,- afleveringskosten.
SUZUKI
Toyota Celica GTS 16-klepper24.000 km 1984
Toyota Cressida GLI 4-drs68.000 km 1983
Toyota Cressida Diesel103.000 km nov. 1981
Toyota Cressida 4-drs. DXM 112.000 km 1981
Toyota Carina 4-drs. DX1982
Toyota Carina 2-drs. DX1979-1981
Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1982
Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983
Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982
Toyota Tercel Coupé1982
Toyota Starlet 1.3 DX1984
Wegens omstandigheden
CttOUJ 3-01$. DX 12-KLHW,
1985 23.000 km van particulier
Ford Sierra 5-drs., diesel57.000 km 1984
Nissan Cherry47.000 km 1983
Ford Fiesta1982
Talbot 1.5 GL1985
VW Jetta 1500 LS1989
Renault 5 GTL43.000 km 1982
Fiat Ritmo 5-drs27.000 km 1983
Fiat Ritmo 5-drs40.000 km 1983
in staat van nieuw1984
Opel Kadett Station 3-drs1981
Skoda 105 S25.000 km dec. 1983
41.000 km 1983
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S ZONDER GARANTIE
Toyota Celica LT coupé1976
Toyota Carina 2-drs1978
Renault 14 TL1978
Peugeot 104 SL1979
Simca Horizon1979
Renault 4 GTLM 1980
MIDDELBURG:KLEIN VLAANDEREN 97
Tel. 01180-12865
VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23
Tel. 01184-12916
DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG
VRIJDAG KOOPAVOND VLISSINGEN
Welke uitvoering en welke motor u ook kiest, u heeft de beschik
king over een onvermoeibare alles-kunner. Met een laadbak die al
les slikt. Met ruim voldoende trekkracht voor aanhanger, caravan
of paardentrailer, met een cabine die veel weg heeft van een luxe
sedan. In- en uitladen was nog nooit zo eenvoudig. En waar de la
ding ook naar toe moet, de King Cab brengt u er. Zonder manke
ren.
OFFICIËLE DEALER VOOR ZEELAND EN W-BRABANT
Diverse typen uit voorraad leverbaar
Gipingseweg 5 - Serooskerke
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
Merk
Type
Extra's
Km Bouwjaar
Garantie
Pnjs
reugeoi
IU4
75.000 1982
12 mnd
8.250
Peugeot
305 GLD break
113.000 1981
3 mad
8.900
Peugeot
305 GL
53.000 1981
12 mnd
9.900
Peugeot
305 GU)
93.000 1983
12 mnd
15.900
Peugeot
305 SR
26.000 1983
12 mnd
17.900
Peugeot
305 SR
81.000 1981
12 mnd
10.900
Peugeot
305 GLD
93.000 1981
12 mnd
10.900
Peugeot
505 GL
86.000 1983
12 mnd
17.500
Peugeot
505 GL
schuitdak
79.000 1984
12 mnd
19.900
Peugeot
505 GL
80.000 1982
12 mnd
15.900
Peugeot
505 Break GLD
143.000 1983
12 mnd
19.500
Daunanl
eugeoi
505 Aut
LPG
60.000 1983
12 mnd
19.900
Peugeot
505 SR
schuifdak
65.000 1981
12 mnd
15.900
Peugeot
505 SR
schuitdak
157.000 1980
3 mnd
9.900
Horizon
1.5 GL
50.000 1983
12 mnd
12.900
Talbot
Horizon
1.5 GL
56.000 1983
12 mnd
10.900
Talbot
Solora
Ultra grijs met.
1984
12 mnd
16.500
Citroin
2 CV6 Club
30.000 1984
12 mnd
8.900
Citroèn
CX Prestige
aut
133.000 1980
3 mnd
11.500
Citroin
GSA X3
71.000 1983
12 mnd
12 900
Citroin
GSAX1
24.000 1984
12 mnd
15.500
Ford
Escort
Combi
84.000 1983
12 mnd
14.900
Fiit
127 Super
65.000 1981
12 mnd
7.900
Fiat
Ritmo 85 S
trekhaak
37.000 1983
12 mnd
14.900
Audi
100 diesel
revisiemotor
1979
3 mnd
8.900
Renault
Fuego
58.000 1981
12 mnd
12.500
Renault
11 GTL
LPG
61.000 1983
12 mnd
15.900
Opel Ascona
1.6 D
5-drs.
115.000 1982
12 mnd
14.900
Renault
18 TL
90.000 1980
3 mnd
7.900
Renault
11 TL
47.000 1983
12 mnd
14.500
Talbot
Solora 1.6
GL 5-bak
16.000 1984
12 mnd
18.500.-
PEUGEOT TALBOT: Ofi