Nieuwe Ford Escort rijdt beter MAZDA RX-7 Japanse tegenhanger van Porsche W ,rsi PI LAAT DE KING CAB HET ZWARE WERK MAAR DOEN f 18.200.- AUTO V.D. VUET-GOES CAMPING OLMENVELD LEEUWEKEUR GEBRUIKTE AUTO'S Gerbrandystraat 4,4384 NH Vlissingen, 01184-65496 OOK TIJDENS WEEKENDS EN VAKANTIE Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 MEI 1986 Mazda heeft zijn nieuwe RX-7 in Europa geïntrodu ceerd. Deze exclusieve sportcoupé is ook in Ne derland leverbaar. Voorlo pig blijft het nieuwe mo del naast het oude model bestaan, dit omdat er nog een groot aantal huidige RX-7's zijn. De modellen bijten elkaar trouwens ook niet, qua uiterlijk zijn ze zeer verschillend en qua prijs nog meer, de oude SDX kost rond de 55 mille, de nieuwe GLX kost rond de 70 mille. Aldus blijven de beide modellen naast elkaar bestaan. Hoogtepunt Ervaring De totale uitvoering en uitrusting van de Mazda RX-7 is zeer royaal met onder meer echt leren be kleding, een schuif-kan- teldak, lichtmetalen vel gen met brede banden. Automatisch afstelbare schokdempers, elektrisch bediende zijruiten en bui tenspiegels, centrale deurvergrendeling en een op diverse manieren ver stelbare bestuurdersstoel. Een Suzuki SJ houdt je van de straat Letterlijk Want waar de weg ophoudt begint het leven van die ruige terreinwagen. Zn vierwiel aandrijving trekt je door de diepste modder, het mulste zand en brengt je bovenaan de steilste hellingen. Terwijl z'n compacte afmetingen en z'n korte draaicirkel onmogelijk dichte bossen tot eenvoudige routes maken. Terug op de gewone weg is de SJ comforta bel door z'n uitstekende stoelen en z'n complete cockpit Bovendien gebruikt 'ie niet teveel ben zine mede door z'n lage gewicht De Suzuki SJ is er in verschillende uitvoering en. Met een 1.0 of een 1.3 liter motor. Open of gesloten. En met normale of verlengde wielbasis. Zo'n auto vraagt om een proefrit En dat kan want we geven de SJ graag mee. Zodat je kan ervaren wat het betekent zonder weg onderweg te zijn. SUZUKI SJ VANAF F 16.895,-* AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG BV, ALTIJD KEUS UIT 30 BETROUWBARE OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE NISSAN SUNNY DIESEL TOYOTA STARLET 1.3 S Leverbaar in diesel of benzine in 2 of 4 WD Prijs reeds v.a Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 ETT Tevens verhuur van stacaravans AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. PRES. ROOSEVELTLAAN 745 VLISSINGEN - TEL. 01184-12008 307 De nieuwe Ford Escort is ondanks het herkenbare uiterlijk nogal wat gewijzigd ten opzichte van het voor gaande model. Dat komt ook tot uitdrukking in de rlj- eigenschappen, al zijn de verschillen met de voorgan ger natuurlijk niet zo evident. Het is dezelfde Escort geble ven, in dezelfde grootte, klasse, met nagenoeg dus dezelfde afmetingen en het zelfde onderstel. In rij- eigenshappen zijn dan ook wat verfijningen te verwach ten. Het nieuwe gestroomlijnde uiterlijk geeft qua rij-eigen- schappen hogere prestaties en een zuiniger brandstofver bruik, logisch de luchtweer- stand is afgenomen t.o.v. het vorige model. Ook de weglig- ging is door de betere stroomlijn iets verbeterd. Die verbetering is evenzeer tot stand gebracht door modifi caties aan de stuurinrichting en de wielophanging. Waren nu ook de schokdempers nog wat steviger dan was het helemaal perfect. Andere technische wijzi gingen die betrekking heb ben op de rij-eigenschappen zijn de vernieuwde motoren, armmengselmotoren, die naast goede prestaties en zuiniger verbruik, vooral schoner, dus milieuvriendelij ker zijn; en tot slot als optie het nieuwe ABS-remsysteem door Ford SCS-systeem, Stop Control System, ge noemd. Het geeft het al prima Ford remsysteem een supe rieure kwaliteit, het remt bo ven snelheden van 120 km/u perfect, het geeft een korte remweg vooral op een gladde ondergrond. Kortom de nieuwe Escort rijdt en remt prima, hij heeft een goede wegligging, een rus tige besturing en is bijzonder comfortabel. De besturing is wat indirect, maar wel pre cies, een licht onderstuurka rakter is waarneembaar. De bediening is licht, het stuur ligt lekker in de hand. De koers- en bochtvastheid is goed. Het comfort staat op een tamelijk hoog peil. De zit in de auto is prima, goede stoelen en achterbank, er is normaliter overal ruimte vol doende, er is ook veel afleg- ruimte en ook de kofferbak kan veel bergen. De vering is soepel, schokdemperwerking redelijk, het geluid valt alles mee, bij 100 km/u 72 sBA. De Escort weegt rond de 850 kg (afhankelijk van het type) en mag zo'n 450 kg la den en 900 kg trekken. De in houd van de brandstoftank bedraagt 48 liter, bij een ge middeld haalbaar verbruik van 1:15, de diesel 1:17, goed voor resp. 700 en 800 km. We geven u tot slot nog de be langrijkste motorcijfers. De 1.1 liter heeft een vermogen van 37 kW oftewel 50 PK, de 1.3 liter 44 kW/60 PK. de 1.4 liter 55 kW/75 PK, de 1.6 liter kW/90 PK of als injectie in de XR3i, 77 kW/105 PK of als turbo in de RS Turbo 97 kW/132 PK. De 1.6 diesel De voorwielen aangedre ven Ford Escort werd In 1980 geïntroduceeerd. Al direct werd het een populaire auto in een ook populaire klasse, de middenklasse, ook wel gezinsklasse genoemd. In 1981 was de Escort Auto van 't Jaar en ontving dat jaar nog een tiental onderschei dingen. Ook de verkopen, vanaf dat moment ruim 4 mil joen, mogen als onderschei ding genoemd worden. Nu 6 jaar na die intoduktie is er een nieuwe Escort, mis schien niet helemaal nieuw, maar dan toch zo veranderd dat er praktisch gesproken een nieuwe generatie is ont staan. De wijzigingen zijn van carrosserie-aard, van techni- auto- heeft een vermogen van 40 kW/45 PK. De topsnelheden verschillen uiteraard en lo pen van 150 km/u naar 205 km/u, de verbruiken ver schillen evneens, maar ontlo pen elkaar duidelijk minder, zuinig is vooral de 1.4 motor en natuurlijk de 1.6 diesel, toch zoals al gezegd kan ieder, netjes normaal rijdend zeker gemiddeld 1:15 halen. sche aard en van modieuze, bijvoorbeeld het interieur, aard. Uiterlijk is er een nieu were vormgeving, die echter ook functionele voordelen oplevert. Zo is de luchtweer- stand met 8% verminderd, wat het brandstofverbruik en de prestaties ten goede komt. Er zijn nieuwe aërody namische polycarbonaat bumpers toegepast, die in hoge mate schokbestendig zijn. De voor- en achterzijde is fors gewijzigd. Technisch zijn er wijzigingen aan de motor, modificaties bij de be kende motoren en geheel nieuw is de 1.4 liter arm- mengsel motor. Andere ver nieuwingen zien we bij de stuurinrichting en onafhan kelijke wielophanging. Tot slot helemaal nieuw is het ABS-remsysteem voor derge lijke kleine wagens. Het is een nieuw zgn. blokkeer rem systeem dat ook qua prijs, als optie 1.593.-, bij deze klasse auto's past. Het inte rieur werd gemoderniseerd, een nieuwe stoffering en in richting, een gewijzigd dash- bord, dat in bepaalde model len luxueuzer en completer werd uitgevoerd. Er zijn te vens meer extra's leverbaar geworden, dat heeft betrek king op zowel techniek, uiter lijk als interieur. De nieuwe Escort is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en stationwagon. Een sedan is er (vooralsnog) niet, daar voor kan o.a. de eveneens vernieuwde Orion gekozen worden. Er is in de Escort een keuze uit een 1.1 liter, een 1.3 een 1.4 en een 1.6 li ter benzine motor, laatste in diverse vermogensgrootte, ook is er een 1.6 liter diesel motor. Qua uitrusting is er een C, een CL en een Ghia, alsmede de exclusieve XR3i, de RS Turbo en de Cabriolet. De nieuwe RX-7 GLX valt wel duidelijk in een heel ander marktsegment dan zijn voorganger. In zowel uiterlijk als techniek is hij veel geavanceerder. Hij valt dan ook in het klasse sportcoupé seg ment waarin zich ook de Porsche beweegt. Niet verwonderlijk dat de Mazda RX-7 erg veel op de Porsche, met name de 924-928-944, lijkt qua lijn, techniek en rij-eigen schappen is de Mazda RX-7 de Japanse oppo nent van Porsche en Mazda zelf heeft daar in het geheel geen bezwaar tegen. Vergeleken te wor den met Porsche is een eer, Porsche is een klasse sportmerk en Mazda wil dat met zijn RX-7 GLX ook zijn. De nieuwe GLX is ten opzichte van de reeds be staande SDX groter, zowel in uiterlijk als in interieu rafmetingen, hij beschikt over een aanzienlijk krachtiger motor en is veel luxueuzer uitgerust. Bo vendien zijn in de techniek diverse unieke en innova tieve constructies toege past, zoals de achterwiel ophanging met een ge controleerde meestu- rende werking en wiel- vlucht-correctie en na tuurlijk de geavanceerde rotatiemotor met brand stofinspuiting. Het betreft hier een groter type, met een kamervolume van 2x654 cm3 en voorzien van diverse, voor massa- produktie, nieuwe vindin gen. Constante, uitge breide research op rota tiemotor-gebied heeft ge leid tot bijvoorbeeld het zespoorten inlaatspruit- stuk. Afhankelijk van de motorbelasting verloopt de inlaat hierdoor gefa seerd via een hoofd-, ne ven- en extra inlaatpoort per rotorkamer. De hoofd en nevenpoorten hebben elk een eigen brandstof- injector. De injector van de nevenpoort wordt pas bij een bepaalde, door de computer van het inspuit- systeem geconstateerde belasting, geactiveerd. De extra poort wordt ge opend onder druk van het uitlaatsysteem. De vul lingsgraad van de ver brandingskamers wordt verder bevorderd door een pulserend effect in de uitlaatlucht bij hogere toe rentallen. Resultaat van al deze ontwikkelingen is een lager brandstofver bruik, wanneer de motor niet tot het uiterste belast wordt. In deze specificatie le vert de rotatiemotor 110 kW/150 pk (DIN) als maxi maal vermogen en een koppel van 183 Nm. Dat stelt de Mazda RX-7 in staat tot een topsnelheid van 210 km/u en een ac celeratie van 0-100 km/u in 8.4 seconden. Het absolute technische hoogtepunt van de Mazda RX-7 is echter de revolu tionaire achterwielophan ging, die een licht meestu- De nieuwe Mazda RX-7 rend effect heeft. Via een zeer speciale constructie, 'de zwevende naaf', wordt het buitenste achterwiel in een bocht eerst met de voorwielen meegestuurd waardoor de wendbaar heid wordt vergroot en bij toenemende middelpunt vliedende kracht wordt de beweging omgezet ten be hoeve van de stabiliteit Deze laatste reactie treedt ook op bij krachtig rem men of accelereren. Ver der is voorzien in een con structie die de spoor breedte ook bij in- en uit- veren constant houdt. Tijdens een korte rij-im- pressie over een 300 km hadden wij daar prima er varingen mee, de weglig ging van de RX-7 GLX is uitstekend. Ook komen alle technische vernieu wingen het comfort ten goede. Het engie min puntje vonden wij de wat nerveuze besturing, wat nog iets versterkt werd doordat wij wagens had den met rechts stuur (En gelse typen) wat altijd even wennen is. De Ne derlandse typen hebben natuurlijk gewoon een links stuur alsmede een nieuwe geavanceerde stuurbekrachtiging, wat ook op de Engelse typen ontbrak. De Nederlandse modellen zijn ook veel luxer aangekleed. ONDERWEG TONDER Wig. l w 'Met grijs kenteken exclusief f 360,- afleveringskosten. SUZUKI Toyota Celica GTS 16-klepper24.000 km 1984 Toyota Cressida GLI 4-drs68.000 km 1983 Toyota Cressida Diesel103.000 km nov. 1981 Toyota Cressida 4-drs. DXM 112.000 km 1981 Toyota Carina 4-drs. DX1982 Toyota Carina 2-drs. DX1979-1981 Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1982 Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983 Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982 Toyota Tercel Coupé1982 Toyota Starlet 1.3 DX1984 Wegens omstandigheden CttOUJ 3-01$. DX 12-KLHW, 1985 23.000 km van particulier Ford Sierra 5-drs., diesel57.000 km 1984 Nissan Cherry47.000 km 1983 Ford Fiesta1982 Talbot 1.5 GL1985 VW Jetta 1500 LS1989 Renault 5 GTL43.000 km 1982 Fiat Ritmo 5-drs27.000 km 1983 Fiat Ritmo 5-drs40.000 km 1983 in staat van nieuw1984 Opel Kadett Station 3-drs1981 Skoda 105 S25.000 km dec. 1983 41.000 km 1983 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S ZONDER GARANTIE Toyota Celica LT coupé1976 Toyota Carina 2-drs1978 Renault 14 TL1978 Peugeot 104 SL1979 Simca Horizon1979 Renault 4 GTLM 1980 MIDDELBURG:KLEIN VLAANDEREN 97 Tel. 01180-12865 VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23 Tel. 01184-12916 DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG VRIJDAG KOOPAVOND VLISSINGEN Welke uitvoering en welke motor u ook kiest, u heeft de beschik king over een onvermoeibare alles-kunner. Met een laadbak die al les slikt. Met ruim voldoende trekkracht voor aanhanger, caravan of paardentrailer, met een cabine die veel weg heeft van een luxe sedan. In- en uitladen was nog nooit zo eenvoudig. En waar de la ding ook naar toe moet, de King Cab brengt u er. Zonder manke ren. OFFICIËLE DEALER VOOR ZEELAND EN W-BRABANT Diverse typen uit voorraad leverbaar Gipingseweg 5 - Serooskerke Tel. 01189-1285 (gem. Veere) Merk Type Extra's Km Bouwjaar Garantie Pnjs reugeoi IU4 75.000 1982 12 mnd 8.250 Peugeot 305 GLD break 113.000 1981 3 mad 8.900 Peugeot 305 GL 53.000 1981 12 mnd 9.900 Peugeot 305 GU) 93.000 1983 12 mnd 15.900 Peugeot 305 SR 26.000 1983 12 mnd 17.900 Peugeot 305 SR 81.000 1981 12 mnd 10.900 Peugeot 305 GLD 93.000 1981 12 mnd 10.900 Peugeot 505 GL 86.000 1983 12 mnd 17.500 Peugeot 505 GL schuitdak 79.000 1984 12 mnd 19.900 Peugeot 505 GL 80.000 1982 12 mnd 15.900 Peugeot 505 Break GLD 143.000 1983 12 mnd 19.500 Daunanl eugeoi 505 Aut LPG 60.000 1983 12 mnd 19.900 Peugeot 505 SR schuifdak 65.000 1981 12 mnd 15.900 Peugeot 505 SR schuitdak 157.000 1980 3 mnd 9.900 Horizon 1.5 GL 50.000 1983 12 mnd 12.900 Talbot Horizon 1.5 GL 56.000 1983 12 mnd 10.900 Talbot Solora Ultra grijs met. 1984 12 mnd 16.500 Citroin 2 CV6 Club 30.000 1984 12 mnd 8.900 Citroèn CX Prestige aut 133.000 1980 3 mnd 11.500 Citroin GSA X3 71.000 1983 12 mnd 12 900 Citroin GSAX1 24.000 1984 12 mnd 15.500 Ford Escort Combi 84.000 1983 12 mnd 14.900 Fiit 127 Super 65.000 1981 12 mnd 7.900 Fiat Ritmo 85 S trekhaak 37.000 1983 12 mnd 14.900 Audi 100 diesel revisiemotor 1979 3 mnd 8.900 Renault Fuego 58.000 1981 12 mnd 12.500 Renault 11 GTL LPG 61.000 1983 12 mnd 15.900 Opel Ascona 1.6 D 5-drs. 115.000 1982 12 mnd 14.900 Renault 18 TL 90.000 1980 3 mnd 7.900 Renault 11 TL 47.000 1983 12 mnd 14.500 Talbot Solora 1.6 GL 5-bak 16.000 1984 12 mnd 18.500.- PEUGEOT TALBOT: Ofi

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 7