STER-OCCASIONS NISSAN RENAULT 21 LUXE REISLIMOUSINE Toyota Starlet: fijne middenklasser iirnrioc AUTOTIPS AUTO WALCHEREN DIJKWEL Z-WONINGEN Z-WONINGEN Hut o be drijf JÜ055E Nieuw model deze week in Nederland EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. SCHELDEBODE VAN DINSDAG 6 ME11986 ALLEEN VERKRIJGBAAR Bij DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER Veerseweg 104 Middelburg tel. 01180-38880 ALTIJD KEUS UIT 30 BETROUWBARE OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE TOYOTA STARLET 1.3 S architectenburo matthijs zeelenberg 315 Vraag de dikke Z-map aan met als inhoud o.a.: - alle plattegronden gevels van de basis-types - het draaiboek voor de bouw van een Z-woning alle prijsinlofmaties BON voor de dikke Z-wonlng-map Naam Straat Postcode/Woonplaats Telefoon heelt bouwgrond in zoekt bouwgrond in Inruil en financiering mogelijk gildelueg EO ULissinGEn TEL: OHQH'MHEO mnn Toyota Celica GTS 16-klepper24.000 km 1984 Toyota Cressida GLI 4-drs68.000 km 1983 Toyota Cressida Diesel103.000 km nov. 1981 Toyota Cressida 4-drs. DX...:M 112.000 km 1981 Toyota Carina 2-drs. DX1979-1981 Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1982 Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983 Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982 Wegens omstandigheden COROUA 3-DRS. DX 12-KlfPPEP, 1985 23.000 km van particulier Citroen 2 CV 6 „35.000 km 1984 Ford Sierra 5-drs., diesel 57.000 km 1984 Nissan Cherry 47.000 km 1983 Fiat Ritmo 5-drs 43.000 km 1982 27.000 km 1983 Fiat Ritmo 5-drs .40.000 km 1983 De nieuwe Renault 21 wordt deze week in ons land geïntroduceerd, nadat dit nieuwe paradepaardje van Renault eind maart op de Franse wegen verscheen. Voor Nederland wordt het mei, dat is nog snel, want meestal laten de Fransen hun nieuwe auto's eerst een halt jaartje in eigen land rijden. De Renault 18 heeft kennelijk zo lang op een opvolger moeten wachten, dat, nu deze er is, hij maar meteen snel in alle landen wordt geïntroduceerd. En te recht, want de verkopen van de Renault 18 holden achter uit. Het publiek was er op uit gekeken, er is inmiddels bij an dere merken zoveel moderners op de markt. Voor Renault geldt dat met de komst van de Renault 21 ook. Hij is veel mo- derner dan zijn voorganger. Het is een levensgroot verschil. Niet alléén zijn uiterlijk is mo derner, strakker, aerodynami- scher, ook technisch is er veel veranderd. Het is een totaal an dere auto, hij rijdt anders, hij rijdt rustiger, is beduidend stil ler, hij zit prettiger, hij is rui mer, hij is completer enz. Het is een luxueuze, comfortabele reislimousine geworden. Hij zit ook min of meer een seg- mentje hoger dan de 18, het uiterlijk verraadt al meer auto, een grotere, ruimere auto. Be kijken we de afmetingen: de 18 meet Ixbrxh 437x168x140 cm., de nieuwe 21 446x171x141 cm, duidelijk langer en breder dus. Wij reden de 21 al tijdens de persintroductie over een af stand van ruim 800 km en kun nen stellen dat de 21 inder daad totaal anders rijdt dan de 18, uit bovenstaande mag dat al blijken. Ons viel vooral het comfort op, een betere ruimere zit, een rustige, stille auto. Wij reden de TL met de 1721 cc, 76 Pk motor en de RX en TXE met de 1995 cc, 120 Pk motor, de laatste had uiteraard betere prestaties, maar ook de TL met 1700 motor kon heel goed uit de voeten, beter weer dan de vergelijkbare Renault 18, zelfs de 18 met 2 liter motor. De 21 TL heeft een top van 175 km/u, de acceleratie van 0- 100 km/u verliep in 12 sec. De 21 RX en TXE (alléén uitvoe- ringsverschillen) heeft een top van 200 km/u en een accele ratie van 0-100 km^u in 9,7 sec. De prestaties zijn behalve aan de gemoderniseerde mo toren ook te danken aan de goede stroomlijn, de 21 heeft een Cw van 0,29 tot 0,34 (af hankelijk van het model). Het verbruik is daar ook inherent aan, de TL bij 90 km/u 1:18,8, de RX en TXE bij 90 km/u 1:17,3. Er zijn uiteraard nog meer mo- dellen van de 21. De TL heeft de 1721 cc, 76 Pk-motor. Er is ook nog een 1721 cc, 90 Pk- motor die huist in de TS-, GTS- en TSE-modellen. Deze motor is nog iets zuiniger, maar geeft wel hogere prestaties, top 185 km/u, verbruikt bij 90 km/u 1:19,6. Dan zijn er de RX en TXE met de 1995 cc, 120 Pk- motor en tot slot zijn er de die selmodellen, de TD en GTD met de 2068 cc, 67 Pk diesel motor en de GT Turbodiesel met de 2068 cc, 88 Pk Turbo dieselmotor. Motorplaatsing Alle Renaults 21 zijn voor wielaandrijvers met een zelf dragende carrosserie en 4 on afhankelijk geveerde wielen; het reservewiel ligt onderin de kofferruimte en de brandstof tank bevindt zich tussen- de achtertrein en de bak van het reservewiel. Afhankelijk van de uitvoeringen wordt de motor of aandrijfeenheid echter in twee verschillende standen voorin de auto geplaatst. Dit heeft al les te maken met een optimaal benutten van de diverse me chanische componenten en productiemiddelen. Enerzijds is er een dwarsgeplaatste aan drijfeenheid, met de versnel lingsbak in het verlengde van de krukas, een MacPherson voortrein en een laag ge plaatste tandbeugelstuurinrich- ting zoals bij de Renault 9 en 11. Dit is het geval bij de Re nault 21 TL, TS, GTS en TSE, uitgerust met de 1721 cm3 benzinemotor. Anderzijds is er een in de lengterichting ge plaatste aandrijfeenheid met de motor vóór de vooras, zoals bij de Renault 25 of de Espace. Dit is het geval bij de Renault 21 RX, TXE, TD, GTD en Turbo D, uitgerust met de 1995 cm3 benzine- en 2068 cm3 diesel motor. Hiervoor is een nieuwe voortrein type MacPherson ontwikkeld in verband met de hogere belastingen en presta ties van deze modellen, als mede een nieuwe stuurinrich ting waarvan de hooggeplaat ste tandheugel door middel van lange spoorstangen met de fusee-armen is verbonden. De toepassing van twee ver schillende inbouwstanden voor de aandrijfeenheid in één mo del wordt vergemakkelijkt door gebruik van een subframe. Dit is eveneens voor beide in bouwstanden verschillend. In beide gevallen is het demonta bele subframe op 4 punten aan de carrosserie bevestigd en draagt het de complete aan drijf heid. Tevens bevat het de onderste bevestigingspunten voor de beide voortreinhelften. Wielbasis Wat de wielbasis betreft is er een verschil van 6 cm tus sen de 2 motorposities. Bij een gelijke wagenlengte is de wielbasis namelijk met de motor in de langspositie kor ter. Voor de carrosserie brengt dit verschil, afgezien van het subframe, alleen twee typen voorspatscher- men en wielkuipen met zich mee. De bovenste bevesti ging van de voortrein is in beide gevallen gelijk. Wat de overige afmetingen betreft zijn er geen fundamentele verschillen. De maten van in terieur en kofferruimte zijn precies gelijk, in welke stand de aandrijfeenheid ook is ge plaatst. Alleen de spoor breedte vóór is bij de typen met in lengterichting ge plaatste motor 2 cm groter. Achter hebben alle uitvoerin gen een achtertrein die ver want is aan die van de Renault 5 GT Turbo: een achtertrein met achterwaarts gerichte draagarmen, onafhankelijk ge veerde wielen en een gepro grammeerde wielgeometrie; de veer- en stabilisatorwerking worden door 4 torsiestaven verzorgd. Voor aanpassing aan beide typen voortrein zijn er twee veer- en schokdemperaf stemmingen. Door zijn dynami sche kwaliteiten en geringe omvang draagt de achtertrein in belangrijke mate bij aan een uitstekend evenwicht tussen comfort en weggedrag, terwijl tevens aan interieurruimte kon worden gewonnen. De uit kunststof vervaardigde brand- j stoftank heeft bij alle uitvoerin gen een inhoud van 66 I en is door middel van twee metalen strips onder de vloer van de kofferruimte opgehangen. Het reservewiel is om redenen van veiligheid, stroomlijn en het schoonhouden ervan onderin de kofferruimte geplaatst. Het eigen gewicht van de Renault 21 verschilt per type, de TL weegt 955 kg, de TS 970 kg, de GTS 980 kg, de RX 1090 kg, de TD 1075 kg, de Turbo diesel is met 1135 kg de zwaarste. De laadvermogens verschillen ook iets, gesteld kan echter worden dat de 21 zo'n 450 kg mag laden. Ook de maximale aanhangergewichten verschillen iets, ook hier een gemiddelde van 1060 kg, de Turbo diesel mag bijvoorbeeld 1100 kg trekken. De remmen in een diagonaal gescheiden systeem zijn prima, remweg bij 100 km/u 47 meter, vóór zijn er schijven, achter trommels. De besturing van het type tandheugel, de draaicirkel be draagt 10,2 tot 10,5 meter. De Renault 21 zit qua prijs in een heel ander segment dan de 18. Hij start bij 26.995,- dat is de j 21 TL met 5-bak wordt dat 650,- meer en metallic lak kost nog een 750,-, de afle- veringskosten bedragen 445,-. De 21 TS kost 28.325,-, de GTS 29.995,-, de 2 liter 21 RX kost 35.950,- de TXE 39.150,-. NISSAN BLUEBIRD 2.0 DIESEL 1984, in staat van nieuw uiteraard sportiever en sneller dan de 1.0. de laatste daarentegen, is weer veel zuiniger in gebruik. Daarom eerst de motoren op een rijtje, de 1.0 meet 999 cc, heeft een vermogen van 40 kW/55 PK, en koppel van 75 Nm bij 3800 toeren, de top bedraagt 145 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 15 sec. Toch voor een 1 litertje heel goede prestaties, waar voor de 3 kleppen per cilinder borg. Het verbruik bij 90 km/u (ECE) is 1:20.8, bij 120 is dat 1:14.2, ge middeld kwamen wij aan 1:15.5. De t.3 meet 1295 cc, het vermo gen is 55 kW/75 PK, het koppel 103 Nm bij 4200 toeren, de top 165 km/u, de acceleratie van 0- 100 km/u 11 sec. Het verbruik bij 90 km/u (ECE) is 118.8, bij 120 is dat 113.5, het gemiddelde valt wat hoger uit door een toch sportiever karakter namelijk rond de 1:14. De Starlet heeft voorwielaandrij- ving, de motor is dwars voorin ge plaatst. De wielophanging rondom is onafhankelijk met schroefveren, de stuurinrichting is van het type tandheugel. De besturing is direct en tamelijk precies, een licht on derstuurkarakter is waarneembaar, de bediening is niettemin licht, ook in bochten en bij het parkeren. De draaicirkel bedraagt 10.2 meter. De koersvastheid is voldoende positief, soms merkt men wat van A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-1273C Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 reeds Via Ford Credit Financieren is DOORDACHT betalen FiatRitmo1983 Fiat 131 CL1983 Honda Quintet1982 Alfa Romeo 2.0 Inj1983 Alfa Romeo Sprint 1.51982 Honda Civic1982 Opel Ascona 16 S, 4-drs1983 Opel Kadett 1200 N1982 Opel Kadett Diesel1984 Opel Ascona 1300 S1984 Renault 5 Le Car, wit1984 Renault 11 GTX1984 Renault 5 GTL1981 Seat Ronda 1600 GLX1983 Toyota Corolla1980 Mazda 323 Stationcar1984 VW Golf L Diesel1980 VWJetta1981 Vrijdag 9 mei is onze werkplaats te Vlissingen we gens ATV-dag gesloten. Voor noodgevallen is een monteur aanwezig tot 12.30 uur. Verkoop normaal geopend. De Starlet is de kleinste telg van Toyota, hij opereert in de kleine middenklasse. Daarna volgt de Corolla, waarvan de Hatchback het populairst en meest gekocht is. Óm het rijtje compleet te maken komt in de royale middenklasse dan de Ca rina en Camry en tot slot in het hogere segment de Cressida en Crown. Als exclusieve modellen kent Toyota de sportmodellen: Celica en Supra, alsmede de zeer sportieve MR2 met midden motor; en de 4x4 uitvoeringen: de Tercel 4WD en de Landcrui- sers. De Starlet is de kleinste en ook de voordeligste Toyota. Hij zit in de klasse van de andere Japanse broeders zoals de Nissan Micra, de Honda Jazz, Daihatsu Chara de, Suzuki Swift en Subaru Justy en wat de Europeanen aangaat de Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Fiat Uno, Renault 5, Peu geot 205, Citroen Visa enz. enz. Een gigantische concurrentie derhalve, maar de Starlet doet het er best tussen, omdat hij be gin 1985 fors bewijzigd en gemo derniseerd is. Allereerst is daar het moderne, gestroomlijnde uiterlijk, maar bovenal de gea vanceerde techniek, zoals Toyo ta's meerkleppen motoren. De Starlet is verkrijgbaar met twee 4 cilinders 12-k ieppen motoren, een 999 cc en een 1295 cc. De prijs van de Starlet ligt rond de 14 tot 18 mille, hij start rond de 14.5, de 1.0 Economie, de 1.3 be gint net over de 16.5 en loopt uit eindelijk via de automaat tot bo ven de 18 duizend gulden uit. Behalve een moderne uiterlijk en een moderne techniek heeft de nieuwe Starlet ook binnenin meer ruimte en comfort gekre gen. De wagen is t.o.v. zijn voor ganger breder geworden en dat komt vooral de achterpassagiers ten goede. Door een andere op stelling en indeling is overal meer ruimte geschapen, ook in het bagagecompartiment. De af werking is verder netjes, maar vooral bij de voordelige modellen wat sobertjes. De Toyota Starlet is verkrijgbaar in twee motor varianten en drie uit rustingsvarianten. Wat het laatste betreft zijn dat de Economie, de Special en de DX, de Starlet met 1 liter motor kent al deze uitrustings typen, de 1.3 kent alleen de luxe DX, wel is die 1.3 DX verkrijgbaar met of een 4-bak of een 3-auto- maat. Verschillen in rij-eigen- schappen tussen de diverse uit voeringstypen zijn er niet, daar waar verschillen optreden zijn de motoren in het geding, de 1.3 is 41.000 km 1983 1980 1984 1983 1982 1984 1984 1982 1984 1983 1981 1985 1984 1984 1984 1983 1981 1979 1978 1979 zijwind. In bochten doet de Starlet j het goed. uitbreken is er niet bij. De vering is soepel en comfortabel, zeker de wagengrootte in aanmer king genomen. De stoelen en bank zitten goed, geven goede steun, de ruimte voorin is voldoende, achter is het wat krapper, maar beter dan bij de voorgaande types. De instap naar achter kan wat problemen geven. De kotfer biedt voldoende ruimte en kan door het neerklappen van de achterbank behoorlijk vergroot worden. Het interieur is netjes af gewerkt, maar eenvoudig, vooral in de voordelige typen. Het comfort krijgt mede door de geruisloosheid een dikke voldoen de. De decibelmeter gaf bij 100 km/u 72 dBa aan, pas bij topsnel heid kwam hij aan de 80 dBa grens. De remmen van de Starlet met «en gescheiden systeem met schijven voor en trommelremmen achter werken prima, de remweg bij 100 km/u bedroeg 46 meter. De Starlet weegt zelf rond de 700 kg en mag 510 kg laden en 800 kg trekken. De tankinhoud be draagt 40 liter, goed voor zo'n 600 km. De Toyota is al met al een fijne kleine middenklasse auto, waarbij de geavanceerde techniek duide lijk tot uiting komt. De 1.0 liter is scherp concurrerend zowel qua pri js als qua prestaties en verbruik. Opel Kadett Station 3-drs. Skoda 105 S .25.000 km dec. 1983 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S ZONDER GARANTIE Toyota Celica LT coupé-1^6 Toyota Celica LT coupé1978 Toyota Carina 2-drs1978 Renault 14 TL1978 Peugeot 104 SL1979 Simca Horizon1979 Renault 4 GTL1980 Ford Fiesta 1100 S Ford Fiesta 1100 L Ford Fiesta 1100 L Ford Escort 1100 Bravo Ford Escort 1100 Laser Ford Escort 1300 Laser, 5-drs Ford Escort 1300 L met LPG Ford Escort 1100 Laser, 5-drs Ford Escort 1300 Bravo Ford Escort 16 L met LPG Ford Sierra L Diesel, 3-drs Ford Sierra 2000 L, 5-drs Ford Orion 1600 L Ford Sierra 1600 L automaat Ford Sierra 1600 L Ford Taunus 16 L Combi Ford Taunus 16 L, 4-drs Ford Taunus 2.0 Ghia, APK-gekeurd Ford Capri 1600 L Mercedes 240 D.... Mercedes 300 D Mercedes 280 SEL Mercedes 200 D Mercedes 230 TE.. Mercedes 190 D MIDDELBURG:KLEIN VLAANDEREN 97 Tel. 01180-12865 VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23 Tel. 01184-12916 DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG VRIJDAG KOOPAVOND VLISSINGEN Het is onmogelijk om niet bij Z-Woningen te slagen en wel om de volgende redenen: 1 meer keuzemogelijkheden dan ooit: 19 basis modellen met meer dan honderd varianten 2 vrijblijvend ontwerp prijsofferte zonder verplichtingen: dus duidelijkheid vooraf 3 oerdegelijke traditionele bouwwijze. Geen systeembouw met gipsplaat en spaanplaat, maar wel in 4 maanden klaar 4 complete all-in prijzen. Er komt niets meer bij 5 Z-woningen: altijd de voordeligste kwaliteits woning ouddorpse haven 3 3253 lm ouddorp tel. 01878-1222 i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 15