STER-OCCASIONS
NISSAN
RENAULT 21 LUXE REISLIMOUSINE
Toyota Starlet: fijne middenklasser
iirnrioc
AUTOTIPS
AUTO WALCHEREN DIJKWEL
Z-WONINGEN
Z-WONINGEN
Hut o be drijf JÜ055E
Nieuw model deze week in Nederland
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 6 ME11986
ALLEEN VERKRIJGBAAR Bij DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
Veerseweg 104
Middelburg tel. 01180-38880
ALTIJD KEUS UIT 30
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG-GARANTIE
TOYOTA STARLET 1.3 S
architectenburo
matthijs zeelenberg
315
Vraag de dikke Z-map aan met als inhoud o.a.:
- alle plattegronden gevels van de basis-types
- het draaiboek voor de bouw van een Z-woning
alle prijsinlofmaties
BON voor de dikke Z-wonlng-map
Naam
Straat
Postcode/Woonplaats
Telefoon
heelt bouwgrond in
zoekt bouwgrond in
Inruil en financiering mogelijk
gildelueg EO ULissinGEn TEL: OHQH'MHEO
mnn
Toyota Celica GTS 16-klepper24.000 km 1984
Toyota Cressida GLI 4-drs68.000 km 1983
Toyota Cressida Diesel103.000 km nov. 1981
Toyota Cressida 4-drs. DX...:M 112.000 km 1981
Toyota Carina 2-drs. DX1979-1981
Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1982
Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983
Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982
Wegens omstandigheden
COROUA 3-DRS. DX 12-KlfPPEP,
1985 23.000 km van particulier
Citroen 2 CV 6
„35.000 km 1984
Ford Sierra 5-drs., diesel
57.000 km 1984
Nissan Cherry
47.000 km 1983
Fiat Ritmo 5-drs
43.000 km 1982
27.000 km 1983
Fiat Ritmo 5-drs
.40.000 km 1983
De nieuwe Renault 21
wordt deze week in ons land
geïntroduceerd, nadat dit
nieuwe paradepaardje van
Renault eind maart op de
Franse wegen verscheen.
Voor Nederland wordt het mei,
dat is nog snel, want meestal
laten de Fransen hun nieuwe
auto's eerst een halt jaartje in
eigen land rijden. De Renault
18 heeft kennelijk zo lang op
een opvolger moeten wachten,
dat, nu deze er is, hij maar
meteen snel in alle landen
wordt geïntroduceerd. En te
recht, want de verkopen van
de Renault 18 holden achter
uit. Het publiek was er op uit
gekeken, er is inmiddels bij an
dere merken zoveel moderners
op de markt. Voor Renault
geldt dat met de komst van de
Renault 21 ook. Hij is veel mo-
derner dan zijn voorganger.
Het is een levensgroot verschil.
Niet alléén zijn uiterlijk is mo
derner, strakker, aerodynami-
scher, ook technisch is er veel
veranderd. Het is een totaal an
dere auto, hij rijdt anders, hij
rijdt rustiger, is beduidend stil
ler, hij zit prettiger, hij is rui
mer, hij is completer enz. Het is
een luxueuze, comfortabele
reislimousine geworden. Hij zit
ook min of meer een seg-
mentje hoger dan de 18, het
uiterlijk verraadt al meer auto,
een grotere, ruimere auto. Be
kijken we de afmetingen: de 18
meet Ixbrxh 437x168x140 cm.,
de nieuwe 21 446x171x141
cm, duidelijk langer en breder
dus. Wij reden de 21 al tijdens
de persintroductie over een af
stand van ruim 800 km en kun
nen stellen dat de 21 inder
daad totaal anders rijdt dan de
18, uit bovenstaande mag dat
al blijken. Ons viel vooral het
comfort op, een betere ruimere
zit, een rustige, stille auto. Wij
reden de TL met de 1721 cc,
76 Pk motor en de RX en TXE
met de 1995 cc, 120 Pk motor,
de laatste had uiteraard betere
prestaties, maar ook de TL met
1700 motor kon heel goed uit
de voeten, beter weer dan de
vergelijkbare Renault 18, zelfs
de 18 met 2 liter motor. De 21
TL heeft een top van 175
km/u, de acceleratie van 0-
100 km/u verliep in 12 sec. De
21 RX en TXE (alléén uitvoe-
ringsverschillen) heeft een top
van 200 km/u en een accele
ratie van 0-100 km^u in 9,7
sec. De prestaties zijn behalve
aan de gemoderniseerde mo
toren ook te danken aan de
goede stroomlijn, de 21 heeft
een Cw van 0,29 tot 0,34 (af
hankelijk van het model). Het
verbruik is daar ook inherent
aan, de TL bij 90 km/u 1:18,8,
de RX en TXE bij 90 km/u
1:17,3.
Er zijn uiteraard nog meer mo-
dellen van de 21. De TL heeft
de 1721 cc, 76 Pk-motor. Er is
ook nog een 1721 cc, 90 Pk-
motor die huist in de TS-, GTS-
en TSE-modellen. Deze motor
is nog iets zuiniger, maar geeft
wel hogere prestaties, top 185
km/u, verbruikt bij 90 km/u
1:19,6. Dan zijn er de RX en
TXE met de 1995 cc, 120 Pk-
motor en tot slot zijn er de die
selmodellen, de TD en GTD
met de 2068 cc, 67 Pk diesel
motor en de GT Turbodiesel
met de 2068 cc, 88 Pk Turbo
dieselmotor.
Motorplaatsing
Alle Renaults 21 zijn voor
wielaandrijvers met een zelf
dragende carrosserie en 4 on
afhankelijk geveerde wielen;
het reservewiel ligt onderin de
kofferruimte en de brandstof
tank bevindt zich tussen- de
achtertrein en de bak van het
reservewiel. Afhankelijk van de
uitvoeringen wordt de motor of
aandrijfeenheid echter in twee
verschillende standen voorin
de auto geplaatst. Dit heeft al
les te maken met een optimaal
benutten van de diverse me
chanische componenten en
productiemiddelen. Enerzijds
is er een dwarsgeplaatste aan
drijfeenheid, met de versnel
lingsbak in het verlengde van
de krukas, een MacPherson
voortrein en een laag ge
plaatste tandbeugelstuurinrich-
ting zoals bij de Renault 9 en
11. Dit is het geval bij de Re
nault 21 TL, TS, GTS en TSE,
uitgerust met de 1721 cm3
benzinemotor. Anderzijds is er
een in de lengterichting ge
plaatste aandrijfeenheid met
de motor vóór de vooras, zoals
bij de Renault 25 of de Espace.
Dit is het geval bij de Renault
21 RX, TXE, TD, GTD en Turbo
D, uitgerust met de 1995 cm3
benzine- en 2068 cm3 diesel
motor. Hiervoor is een nieuwe
voortrein type MacPherson
ontwikkeld in verband met de
hogere belastingen en presta
ties van deze modellen, als
mede een nieuwe stuurinrich
ting waarvan de hooggeplaat
ste tandheugel door middel
van lange spoorstangen met
de fusee-armen is verbonden.
De toepassing van twee ver
schillende inbouwstanden voor
de aandrijfeenheid in één mo
del wordt vergemakkelijkt door
gebruik van een subframe. Dit
is eveneens voor beide in
bouwstanden verschillend. In
beide gevallen is het demonta
bele subframe op 4 punten aan
de carrosserie bevestigd en
draagt het de complete aan
drijf heid. Tevens bevat het de
onderste bevestigingspunten
voor de beide voortreinhelften.
Wielbasis
Wat de wielbasis betreft is
er een verschil van 6 cm tus
sen de 2 motorposities. Bij
een gelijke wagenlengte is
de wielbasis namelijk met de
motor in de langspositie kor
ter. Voor de carrosserie
brengt dit verschil, afgezien
van het subframe, alleen
twee typen voorspatscher-
men en wielkuipen met zich
mee. De bovenste bevesti
ging van de voortrein is in
beide gevallen gelijk. Wat de
overige afmetingen betreft
zijn er geen fundamentele
verschillen. De maten van in
terieur en kofferruimte zijn
precies gelijk, in welke stand
de aandrijfeenheid ook is ge
plaatst. Alleen de spoor
breedte vóór is bij de typen
met in lengterichting ge
plaatste motor 2 cm groter.
Achter hebben alle uitvoerin
gen een achtertrein die ver
want is aan die van de Renault
5 GT Turbo: een achtertrein
met achterwaarts gerichte
draagarmen, onafhankelijk ge
veerde wielen en een gepro
grammeerde wielgeometrie; de
veer- en stabilisatorwerking
worden door 4 torsiestaven
verzorgd. Voor aanpassing aan
beide typen voortrein zijn er
twee veer- en schokdemperaf
stemmingen. Door zijn dynami
sche kwaliteiten en geringe
omvang draagt de achtertrein
in belangrijke mate bij aan een
uitstekend evenwicht tussen
comfort en weggedrag, terwijl
tevens aan interieurruimte kon
worden gewonnen. De uit
kunststof vervaardigde brand- j
stoftank heeft bij alle uitvoerin
gen een inhoud van 66 I en is
door middel van twee metalen
strips onder de vloer van de
kofferruimte opgehangen. Het
reservewiel is om redenen van
veiligheid, stroomlijn en het
schoonhouden ervan onderin
de kofferruimte geplaatst. Het
eigen gewicht van de Renault
21 verschilt per type, de TL
weegt 955 kg, de TS 970 kg,
de GTS 980 kg, de RX 1090
kg, de TD 1075 kg, de Turbo
diesel is met 1135 kg de
zwaarste. De laadvermogens
verschillen ook iets, gesteld
kan echter worden dat de 21
zo'n 450 kg mag laden. Ook de
maximale aanhangergewichten
verschillen iets, ook hier een
gemiddelde van 1060 kg, de
Turbo diesel mag bijvoorbeeld
1100 kg trekken. De remmen
in een diagonaal gescheiden
systeem zijn prima, remweg bij
100 km/u 47 meter, vóór zijn
er schijven, achter trommels.
De besturing van het type
tandheugel, de draaicirkel be
draagt 10,2 tot 10,5 meter. De
Renault 21 zit qua prijs in een
heel ander segment dan de 18.
Hij start bij 26.995,- dat is de j
21 TL met 5-bak wordt dat
650,- meer en metallic lak
kost nog een 750,-, de afle-
veringskosten bedragen
445,-. De 21 TS kost
28.325,-, de GTS 29.995,-,
de 2 liter 21 RX kost 35.950,-
de TXE 39.150,-.
NISSAN BLUEBIRD 2.0 DIESEL
1984, in staat van nieuw
uiteraard sportiever en sneller dan
de 1.0. de laatste daarentegen, is
weer veel zuiniger in gebruik.
Daarom eerst de motoren op
een rijtje, de 1.0 meet 999 cc,
heeft een vermogen van 40 kW/55
PK, en koppel van 75 Nm bij 3800
toeren, de top bedraagt 145 km/u,
de acceleratie van 0-100 km/u
verloopt in 15 sec. Toch voor een 1
litertje heel goede prestaties, waar
voor de 3 kleppen per cilinder borg.
Het verbruik bij 90 km/u (ECE)
is 1:20.8, bij 120 is dat 1:14.2, ge
middeld kwamen wij aan 1:15.5.
De t.3 meet 1295 cc, het vermo
gen is 55 kW/75 PK, het koppel
103 Nm bij 4200 toeren, de top
165 km/u, de acceleratie van 0-
100 km/u 11 sec. Het verbruik bij
90 km/u (ECE) is 118.8, bij 120 is
dat 113.5, het gemiddelde valt wat
hoger uit door een toch sportiever
karakter namelijk rond de 1:14.
De Starlet heeft voorwielaandrij-
ving, de motor is dwars voorin ge
plaatst. De wielophanging rondom
is onafhankelijk met schroefveren,
de stuurinrichting is van het type
tandheugel. De besturing is direct
en tamelijk precies, een licht on
derstuurkarakter is waarneembaar,
de bediening is niettemin licht, ook
in bochten en bij het parkeren. De
draaicirkel bedraagt 10.2 meter.
De koersvastheid is voldoende
positief, soms merkt men wat van
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-1273C
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
reeds
Via Ford Credit Financieren
is DOORDACHT betalen
FiatRitmo1983
Fiat 131 CL1983
Honda Quintet1982
Alfa Romeo 2.0 Inj1983
Alfa Romeo Sprint 1.51982
Honda Civic1982
Opel Ascona 16 S, 4-drs1983
Opel Kadett 1200 N1982
Opel Kadett Diesel1984
Opel Ascona 1300 S1984
Renault 5 Le Car, wit1984
Renault 11 GTX1984
Renault 5 GTL1981
Seat Ronda 1600 GLX1983
Toyota Corolla1980
Mazda 323 Stationcar1984
VW Golf L Diesel1980
VWJetta1981
Vrijdag 9 mei is onze werkplaats te Vlissingen we
gens ATV-dag gesloten. Voor noodgevallen is een
monteur aanwezig tot 12.30 uur. Verkoop normaal
geopend.
De Starlet is de kleinste telg
van Toyota, hij opereert in de
kleine middenklasse. Daarna
volgt de Corolla, waarvan de
Hatchback het populairst en
meest gekocht is. Óm het rijtje
compleet te maken komt in de
royale middenklasse dan de Ca
rina en Camry en tot slot in het
hogere segment de Cressida en
Crown. Als exclusieve modellen
kent Toyota de sportmodellen:
Celica en Supra, alsmede de
zeer sportieve MR2 met midden
motor; en de 4x4 uitvoeringen:
de Tercel 4WD en de Landcrui-
sers.
De Starlet is de kleinste en ook
de voordeligste Toyota. Hij zit in
de klasse van de andere Japanse
broeders zoals de Nissan Micra,
de Honda Jazz, Daihatsu Chara
de, Suzuki Swift en Subaru Justy
en wat de Europeanen aangaat
de Opel Corsa, Ford Fiesta, VW
Polo, Fiat Uno, Renault 5, Peu
geot 205, Citroen Visa enz. enz.
Een gigantische concurrentie
derhalve, maar de Starlet doet
het er best tussen, omdat hij be
gin 1985 fors bewijzigd en gemo
derniseerd is. Allereerst is daar
het moderne, gestroomlijnde
uiterlijk, maar bovenal de gea
vanceerde techniek, zoals Toyo
ta's meerkleppen motoren. De
Starlet is verkrijgbaar met twee 4
cilinders 12-k ieppen motoren,
een 999 cc en een 1295 cc. De
prijs van de Starlet ligt rond de
14 tot 18 mille, hij start rond de
14.5, de 1.0 Economie, de 1.3 be
gint net over de 16.5 en loopt uit
eindelijk via de automaat tot bo
ven de 18 duizend gulden uit.
Behalve een moderne uiterlijk
en een moderne techniek heeft
de nieuwe Starlet ook binnenin
meer ruimte en comfort gekre
gen. De wagen is t.o.v. zijn voor
ganger breder geworden en dat
komt vooral de achterpassagiers
ten goede. Door een andere op
stelling en indeling is overal
meer ruimte geschapen, ook in
het bagagecompartiment. De af
werking is verder netjes, maar
vooral bij de voordelige modellen
wat sobertjes.
De Toyota Starlet is verkrijgbaar
in twee motor varianten en drie uit
rustingsvarianten. Wat het laatste
betreft zijn dat de Economie, de
Special en de DX, de Starlet met 1
liter motor kent al deze uitrustings
typen, de 1.3 kent alleen de luxe
DX, wel is die 1.3 DX verkrijgbaar
met of een 4-bak of een 3-auto-
maat. Verschillen in rij-eigen-
schappen tussen de diverse uit
voeringstypen zijn er niet, daar
waar verschillen optreden zijn de
motoren in het geding, de 1.3 is
41.000 km 1983
1980
1984
1983
1982
1984
1984
1982
1984
1983
1981
1985
1984
1984
1984
1983
1981
1979
1978
1979
zijwind. In bochten doet de Starlet j
het goed. uitbreken is er niet bij.
De vering is soepel en comfortabel,
zeker de wagengrootte in aanmer
king genomen.
De stoelen en bank zitten goed,
geven goede steun, de ruimte
voorin is voldoende, achter is het
wat krapper, maar beter dan bij de
voorgaande types. De instap naar
achter kan wat problemen geven.
De kotfer biedt voldoende ruimte
en kan door het neerklappen van
de achterbank behoorlijk vergroot
worden. Het interieur is netjes af
gewerkt, maar eenvoudig, vooral in
de voordelige typen.
Het comfort krijgt mede door de
geruisloosheid een dikke voldoen
de. De decibelmeter gaf bij 100
km/u 72 dBa aan, pas bij topsnel
heid kwam hij aan de 80 dBa
grens. De remmen van de Starlet
met «en gescheiden systeem met
schijven voor en trommelremmen
achter werken prima, de remweg
bij 100 km/u bedroeg 46 meter.
De Starlet weegt zelf rond de
700 kg en mag 510 kg laden en
800 kg trekken. De tankinhoud be
draagt 40 liter, goed voor zo'n 600
km. De Toyota is al met al een fijne
kleine middenklasse auto, waarbij
de geavanceerde techniek duide
lijk tot uiting komt. De 1.0 liter is
scherp concurrerend zowel qua
pri js als qua prestaties en verbruik.
Opel Kadett Station 3-drs.
Skoda 105 S
.25.000 km dec. 1983
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S ZONDER GARANTIE
Toyota Celica LT coupé-1^6
Toyota Celica LT coupé1978
Toyota Carina 2-drs1978
Renault 14 TL1978
Peugeot 104 SL1979
Simca Horizon1979
Renault 4 GTL1980
Ford Fiesta 1100 S
Ford Fiesta 1100 L
Ford Fiesta 1100 L
Ford Escort 1100 Bravo
Ford Escort 1100 Laser
Ford Escort 1300 Laser, 5-drs
Ford Escort 1300 L met LPG
Ford Escort 1100 Laser, 5-drs
Ford Escort 1300 Bravo
Ford Escort 16 L met LPG
Ford Sierra L Diesel, 3-drs
Ford Sierra 2000 L, 5-drs
Ford Orion 1600 L
Ford Sierra 1600 L automaat
Ford Sierra 1600 L
Ford Taunus 16 L Combi
Ford Taunus 16 L, 4-drs
Ford Taunus 2.0 Ghia, APK-gekeurd
Ford Capri 1600 L
Mercedes 240 D....
Mercedes 300 D
Mercedes 280 SEL
Mercedes 200 D
Mercedes 230 TE..
Mercedes 190 D
MIDDELBURG:KLEIN VLAANDEREN 97
Tel. 01180-12865
VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23
Tel. 01184-12916
DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG
VRIJDAG KOOPAVOND VLISSINGEN
Het is onmogelijk om niet bij Z-Woningen te
slagen
en wel om de volgende redenen:
1 meer keuzemogelijkheden dan ooit: 19 basis
modellen met meer dan honderd varianten
2 vrijblijvend ontwerp prijsofferte zonder
verplichtingen: dus duidelijkheid vooraf
3 oerdegelijke traditionele bouwwijze. Geen
systeembouw met gipsplaat en spaanplaat,
maar wel in 4 maanden klaar
4 complete all-in prijzen. Er komt niets meer bij
5 Z-woningen: altijd de voordeligste kwaliteits
woning
ouddorpse haven 3
3253 lm ouddorp
tel. 01878-1222
i