O #0 1$uncn ■SS ERVAREN STEIGERBOUWERS 07R-164824 WIM VOGEL ui Bad mode CRÈMESPOELING "crème" SHAMPOO andrelon VAN ANDRÉLON. DUS GOED! Zeeman opent de 250ste^lO textielSuper. £y\7 tyiuim Q^aéhim Hó mmii DAT PAKT ALTIJD GOED UIT Verzorgend en voordelig 200 ml SPOELING Mild en voordelig 250 ml SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 APRIL 1986 316 (Van een onzer verslaggevers Wie rekent, koopt bij Zeeman. De markt is stevig in beweging Op de centen letten. Efficiënte organisatie. Blijven kijken naar de mode. De mode wordt op straat geboren. Ons basisassortiment. Feest, maar dan 2 maanden lang. Of Brons ook van ons is? Fanfares tijdens de opening. Onze feestprijzen zijn het sterkst. Komen kijken. Keus volop. Zet dat maar in de krant. Klanten bedanken i/an naam en klasse waarin u gezien mag worden, vindt u in een geweldige keuze bij speciaalzaken in badkleding GOES BORSELE KRABBENDIJKE KAMPERLAND AAGTEKERKE YERSEKE GEVRAAGD Voor werk in Zeeland en elders Voor informatie (na 18.00 uur) Mild Verzorgend ctndrelon Mild Verzorgend Feest bij Zeeman.En de klanten vieren dat helemaal méé. Als ie als t "Als je als textielbedrijf het 250ste filiaal opent, dan kun je rustig zeggen datje sukses hebt. In het hoofdkantoor van Zeeman in Alphen a/d Rijn hangt een gezellige sfeer. We praten er met de heer Zeeman zelf over zijn zaak en het suksesdaarvan. De heer Zeeman zegt: "We zijn als bedrijf nogal bescheiden van aard. Niet gewend om met ons zelf als persoon naar buiten te komen. Dat we nu een uitzondering maken met dit interview is inderdaad toch wel het feit dat we nu 250 textielSupers hebben en daar best een beetje trots op zijn. Er werken nu ruim 2000 mensen bij ons en ook ik had dat niet durven dromen toen we in 1967 met onze Zeeman textielSupers zijn begonnen." Hei hoofdkantoor van de Zeemangroep in Alphen a/d Rijn. Veel ruimteen de randstad ligt er om heen. Makkelijk voor een snede distributie voor de artikelen. "Vanaf hei begin hebben we dal uit gangspunt gehad: Kleding verkopen die goed is. maar vooral weinig kost. De mensen ook niet laten betalen voor onnodige franje. Kien kopen heet dat. Dus onze slagzin was: Wie rekent, koopt bij Zeeman. Tussentijds is ons assortiment wel wat breder geworden. Er is ook wat meer mode te vinden in onze textielSupers. Natuurlijk wel afgestemd op onze klan ten Soms evenaren we daarmee de zogenaam de modebedrijven behoorlijk. Terwijl onze prijs altijd ver beneden die van dekonkurrenlen blijft.". De heer Zeeman lacht en vervolgt: "Zo blijkt die slagzin waar we mee begonnen zijn nog steeds voor 100% waar. Hier heb ik bijvoorbeeld een foto van een stukje van onze zomerkollektie, nou da's een en al mode. Leuk om te zien. Druk die maar af in jullie krant. Kan iedereen het zien. Al maakt de mode toch maar zo'n 20% van ons totale assortiment uit.". "Op de goedkope textielmarkt is nogal wat beweging." De heer Zeeman laat een gra fiek zien met verschillende bekende en minder bekende namen, allemaal voorzien van een percentage. Hij gaat verder: "De nieuwe textiel- en modeketens komen als paddestoelen uit de grond. Ze blijven een tijdje en daarna zie je ze ook weer geruisloos verdwijnen. De markt waar wij ons mee bezig houden is zo'n beetje het moeilijkste textielsegment van allemaal. Met uiterst kleine marges. Zeer kwetsbaar alle maal. Daar moet je met iedereen die bij je werkt helemaal in geloven. Dat kun je er niet even bij doen. Nee. dal zit in de kleinste delen van je bedrijf. Dat uitgangspunt is essentieel om suk ses te knnnen boeken ever de hele linie." "Er valt voor toeleveranciers weinig aan ons te verdienen. Maar men weet inmid dels wel dat we immense hoeveelheden bestel len. zodat eigenlijk niemand ons in de wereld als klant kwijt wil. Door veel te loven en weinig te bieden komen we aan die lage inkoopprijzen. Nou en de aantallen doen dan de rest. Soms hebben we artikelen die best duur der kunnen worden verkocht. Maar ik roep steevast: "Nee! Marge? zijn marges." 't Voor deel gaat naar buiten, naar onze klanten. Dat werkt. Ze komen terug. We groeien. Nog gro tere bestellingen in de wereld. Nog lagere in koopprijzen. En nog meer voordeel naar onze klanten, 't Is een spiraal naar beneden." Een textielSuper in feeststemming. Van verre kunt u al zien dat er iets te vieren valt in de winkels van Zeeman. "T Modevak blijft me heel erg boeien. Nog steeds maak ik met veel plezier grote in- koopreizen over de hele wereld. Om dicht bij de markt te blijven. Om te snappen wat er met de mode gebeurt. Dat wil ik nooit kwijt. Het houdt me fit en alert. Dat kijken doe ik ook als ik op een ge woon Hollands terrasje zit. Op vakantie ben of gewoon een paar buren op visite krijg. Wat hebben ze aan? Hoe zijn ze gekleed? En waar komt 't vandaan? Zijn we zelf goed bezig? Hebben wij dat ook? En ga zo maar door." "Mensen bepalen vandaag de dag meer en meer zelf wat ze aan willen trekken. Geen voorschriften gedicteerd vanuit Parijs of Lon den. "We zijn er in geslaagd om een hele kleine organisatie te houden De heer Dam, mijn mededirekteur die er sinds 1968 ook bij is en met mij het management doet, en ik hebben bijvoorbeeld samen een secretaresse die ook nog voor anderen werkt. Verder bestaat dat beroep van secreta resse bij ons op kantoor niet. ledereen tikt hier zijn eigen zaken. Van inkoper tot reklameafde- ling. Dat houden we ook zo. We zijn er hier aan gewend om alles zelf te doen. Ook de distributie doen we helemaal zelf. Ei gen wagenpark. Een extra distributiecentrum in Ede om de bevoorrading perfekt te kunnen laten lopen voor Noord-Nederland. Doen we allemaal zelf, omdat we nu eenmaal graag weten wal iets kost. En als het goedkoper kan, nemen we ook de juiste maat regelen." Kleding over elkaaTÜragen. werd op straal bedacht. Onze inkopers volgen zo'n straatbeeld dan meteen. Maken er varianten op. Voegen wat toe. Halen de meest extreme zaken er af en zorgen zo voor een stukje mode naar onze klanten toe." "Mode vind je met name ook sterk in ons vaste textielassortiment. Dat is zo'n 80% van onze omzet. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de badkamers vandaag de dag. Eén en al mode. Een bepaalde kleur speelt ook in de badhanddoek de hoofdrol. Zelfs bij onze stof doeken zie je de zachte pastcltintjes met een biesje komen. Ook mode. In het huishoudtextiel zijn we sterk. Al tijd geweest. Volgens mij zijn we zelfs markt- leader als je bijvoorbeeld over de omzet van panties en sokken praat. Moet ik toch eens la ten uitrekenen." "Er gaat van alles gebeuren vanwege die 250ste textielSuper. Voor de kinderen heb ben we een ballonnenwedstrijd. Er is een foto wedstrijd, waar iedereen aan mee kan doen en waar leuke prijzen mee te winnen zijn. Er gaat 2 maanden lang een ballon va ren door heel Nederland." De heer Zeeman laat ons met trots een foto zien van de Zee manballon. "Deze ballon bedoel ik, leuk hè. Verder kunnen de klanten gaan sparen voor onze Zee manpuntjes. Bij 250 van die puntjes krijgt men een badhanddoek kado met "Hij" of "Zij" er in geborduurd. Dat is helemaal gratis. Klanten die aan dat sparen mee doen, maken meteen ook kans om een auto te win nen. Een Toyota t.w.v. 25.000, - Maar dat staat allemaal heel duidelijk in onze eigen feestkrant. O ja, we beginnen al die festiviteiten met een lekkere slagroomtaart voor onze medewerkers en medewerksters. Als een soort bedankje voor de inspanningen van de afgelopen jaren. Volgend jaar doen we daar wat meer aan." "Jazeker, Brons is hoofdzakelijk in de regio Den Haag en Noord-Holland gevestigd. Dat komt omdat mijn broer daar in dezelfde buurt ook textielzaken heeft onder zijn eigen naam. Die zaken heten dus ook Zeeman. Maar twee zaken die totaal anders zijn, maar toch dezelfde naam hebben, dat is verwarrend voor de klant. Daarom hebben wij onze zaken daar de naam Brons gegeven. Zo kunnen we beide in een zelfde gebied bezig zijn zonder dat we in el- kaars vaarwater zitten." "Wat ik zelf een heel leuk idee vind, is dat onze reklameafdeling er voor heeft gezorgd dat precies om IJ .00 uur op 26 april, 250mu- ziekkorpsen in heel Nederland voor onze za ken gaan staan te spelen. Moet u zich even voorstellen, 250 fanfares. En we hebben afgesproken dat ze Zee mansliederen zullen spelen. Een mooi begin voor die twee feestmaanden "Kijk, hoe leuk ook al die festiviteiten zijn, onze kracht zit natuurlijk in de zeer lage prijzen. Daarom hebben onze inkopers er nog een schepje bovenop gegooid. Gedurende die 2 maanden hebben we dan ook een aantal grandioze prijsaanbiedin- gen. En vandaag de dag komen daar allerlei koopsters op af. Allang niet meer volgens het doelgroepprincipe van een bepaald inkomen. Er wordt budgetair gekocht. Onze doelgroep is de afgelopen jaren dan ook zeer breed geworden. Daarom ook een feestkrant die huis aan huis wordt verspreid in Nederland. Echt voor iedereen die niet te veel wil betalen." "Als ik dit betoog even af mag maken, dan wil ik nog een laatste ding toevoegen. Bij ons mogen vrouwen aan al onze textiel zitten. Dat klinkt misschien gek, maar bij sommige winkels mag dat helemaal niet. Vrouwen kijken nu eenmaal met hun handen. Het is typisch vrouwenwerk dat voe len aan textiel. Dat geeft wel wat meer rommel in de bakken, maar die ruimen onze medewerksters graag op. Met een glimlach zelfs, want de klant, daar doen we het allemaal voor niet waar. En als een klant "voelt" dat 't goede kwaliteit is, is het ook zo verkocht met die lage prijzen van ons." "Juist mensen die nog nooit bij ons kochten, moeten eens bij één van onze 250 tex tielSupers naar binnen stappen tijdens de feestmaanden. En nu eens zonder vooroordelen. Maar met de ogen wijd open. Ze "voelen" onze kwaliteit even zelf. Dan zullen ze het moeten toegeven dat we goede kwaliteit verkopen voor heel weinig geld. In onze reklame roepen we ook: "U zou wel gek zijn als u meer betaal de". En zo is het ook." "Er hangt dus meer mode in onze 250 textielSupers dan men ooit heeft gedacht. Maar juist ook de 'gewone' dingen zijn goed. Er liggen zeer goed gemaakte modieuze overhemden voor minder geld dan waar ook. Goed ondergoed. Prima panties voor weinig. Sokken vindt u nergens goedkoper. Net als damesondergoed, kindeijacks, huishoudtextiel en ga ;o maar door. Ook ons assortiment voor de kinderen mag er zijn. Theedoeken, handdoeken, ach noem maar op." De heer Zeeman kijkt even naar buiten en zegt dan: "En straks komt er weer een fantasti sche badmode voor de vrouwen. Topmerken voor heel weinig geld. Vraag niet hoe het kan, kom maar kijken. Zeeman kleedt je voor een beetje, zeiden we vroeger. Nu is onze slagzin: U zou wel gek zijn als u meer betaalde. Maar eigenlijk is er niets veranderd." "We gaan door. We groeien langzaam maar zeker naar meer winkels. Dit jaar gaan er al weer zo'n 10 nieuwe Zeeman textielSupers open. Dat kan alleen maar als de klanten graag bij je kopen. Daarom wil ik al onze klanten heel erg bedanken omdat ze bij ons kopen. Want alleen klanten bepalen het sukses van een winkel. Dat mogen we als Zeemangroep nooit vergeten. Zet dat er maar met dikke letters bij." U kijkt naar de mode die u bij Zeeman iedere dag kunt kopen. Vlot. Eigentijds. BOES MIDDELBURG 's-Hr. H. Kinderendijk 92. Groot herenhuis met ca. 3000 m2 grond. Plein 43. Kleine halfvrijstaande woning 24.500- Oostweg 21. Tussenwoning met voor- en achter tuin 24.500.- Stroodorp 7. Halfvrijst. boerderijtje65.000.- Dorpslein 7. Halfvrijstaande woning op mooie stand69.000.- Irenestraat 10. Halfvrijstaande woning op goede stand63.000.- Walcheren en Zuid-Beveland nog enkele garage boxen te koop gevraagd. Aanb. en inl. bij 11 Goes, tel. 01100-12543. SOXKK - HOSIER B.V, Middelburg, tel. 01180-12669 Vlissingen, tel. 01184-14040 PROFIT MILD& URZORGESD VOOR ELKE DAG KLITVRIJ HAAR

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 16