ALFA 33. NU VOOR EEN VRIENDENPRIJS. MITSUBISHI MET ALS PRIMEUR Voor 'n Alfa Romeo neem ik mijn hoed af Automobielbedrijf KLIP B.V. DE JAGER VAN 27 MAART T/M 5 APRIL DE inTEGRn EN PRELUDE 2.0i 16 v DOHC Gildeweg 15-21 tel. 01184-10220 Vlissingen TRAMPER - VLISSINGEN De Alfa 75 INFORMA TIE O VER A UT O EN VERKEER De Alfa-33 off. Honda-dealer voor Walcheren 99 De Alfa 75 dankt zijn naam aan het 75-Jarlg bestaan van Alfa Ro meo. Een opmerkelijk Jubileum van de Italiaanse automobielfa briek die door de Jaren heen naam maakte als constructeur van hele bijzondere auto's. Een merk met een geheel eigen identiteit met sportiviteit en klasse. In die driekwart eeuw van het bestaan hield men met succes vast aan het onverwoestbare imago van traditie en vooruitgang. De traditie van de grote allure met Latijns temperament en de vooruitgang, belichaamd door de toepassing van vooruitstrevende technieken en oogstrelende vormge ving. Een Alfa Romeo is niet zomaar een auto, het is een Alfa Romeo. In een periode van terugkijken naar het verleden, past zeker de opmerking die Henry Ford eens heeft gemaakt. „Iedere keer als ik een Alfa Romeo zie passeren, neem ik mijn hoed af". In Nederland is de Alla 75 lever baar met een 1.8 en 2.0 liter motor. De 1.8 meet 1779 cc, heelt een ver mogen van 120 Pk en een koppel van 167 Nm bij 4000 toeren. De topsnel heid is 190 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt ink 9,5 sec. Met deze cijfers verslaat de Alfa 75 1.8 praktisch alle 1.8/1.9 concurrenten. Met het brandstofverbruik ligt dat an ders, de Alfa is niet zo zuinig, bij 90 km/u 1.14,5 bij 120 km/u 1:11, ge middeld zal in sportieve rijstijl reke ning gehouden moeten worden met hooguit 1:10. De 2.0 meet 1962 cc, heeft een vermogen van 128 Pk en een koppel van 180 Nm bij 4000 toeren. De top is 198 km/u, de acceleratie van 0- 100 km/u verloopt in 8,9 sec. Ook hier cijfers die de concurrentie ver slaan, te meer daar zowel de 1.8 als 2.0 met dubbele carburateurs gevoed worden en dus niet gebruik maken van een injectiesysteem noch een turbo. Het verbruik van de 2.0 ligt ho ger dan de 1.8 bij 90 km/u 1:14,5 bij 120 km/u 1:10,5 en gemiddeld zal uitgekomen worden op 1:9, maar wie echt sportief gaat rijden moet reke nen op 1:7, met de toch relatief kleine tank (48 liter) voor een dergelijke auto, is de actieradius niet groot. De wegligging van de Alfa 75 is perfect, de besturing is direct en zeer nauw keurig, de bediening is licht (stuurbe krachtiging optie). Er is een duidelijk onderstuurkarakter waarneembaar, dus een prima koersstabiliteit op de rechte weg en een vertrouwd gedrag in bochten. Hij ligt als een rots in de bochten al helt de carrosserie wel wat over. De remmen zijn perfect, rondom zijn er schijven, de remweg bij 100 km/u bedraagt 48 meter, de schakeling is beter dan van Alfa be kend maar nog wel wat hakerig, de pedaalkracht van de koppeling is te groot. Het comfort staat op een hoog peil, de vering is sportief, maar vol doende comfortabel, de stoelen en bank zitten prima en geven goede steun, de ruimte voor en achter is voldoende. De uitrusting is zeer com pleet en luxueus, het geluid in de auto valt alles mee, bij 100 km/u geeft de decibelmeter 71 dB aan, pas bij 160 km/u gaat hij over 80 dBA- grens, windgeruis wordt wel ge hoord. De Alfa 75 weegt rond de 1060 kg, ze mogen 425 kg dragen en 1100 trekken. De draaicirkel be draagt 11,4 meter. Het blijkt uit alles dat Alfa op de goede weg is, de 33, 75 en 90 zijn fijne auto's, de prijzen zijn gunstig, zeker gezien wat de auto's bieden, belangrijk is dat de auto's ook in jaren betrouwbaar blij ken en dat Alfa rust krijgt in alle gele deren. Met de Alfa 33, als opvolger van de legendarische Alfasud, brengt Alfa Romeo een modellenreeks op de weg, die de concurrentie op tal van punten het nakijken geeft. Allereerst zorgt de eigenzinnige lijn voor be wonderende blikken, is het interieur uiterst compleet en luxe uitgevoerd, terwijl de techniek de wagens een le vendig en toch comfortabel rijgedrag geeft. Met zijn dynamische uitstraling en rappe prestaties is de Alfa 33 een auto, die echte autoliefhebbers weet te bekoren. De Alfa 33 reeks telt drie motorvarianten, alle drie van het bo xer-type, er is een 1350 cm3 kracht bron, een 1490 cm3 versie plus een evengrote opgevoerde motor in de impulsieve 1.5 Ouadrifoglio Ver de, de sportversie van de Alfa 33. Het toon aangevende blad Autovisie betitelde de Alfa 33 1.5 O. V. als „een dijk van een autoDaarnaast is er de Alfa 33 1.5 liter 4x4, een terreintijger met in- en uitschakelbare vierwielaandrijving. Qua indeling en afwerking is het Alfa 33 interieur licht, rrlodern en -uim, kortom uitnodigend van aard. Uiteraard is het ook comfortabel. Vier deuren geven toegang tot 5 zitplaat sen. Bij de 33 Quadriofoglio Verde is het interieur speciaal afgestemd op een sportieve rijstijl. Anatomisch ver antwoord gevormde voorstoelen met hoofdsteunen zijn standaard bij de hele 33 range. In de sportversie zijn de stoelen nog net iets meer geprofi leerd en voorzien van half-open hoofdsteunen. Bij het in hoogte ver stellen van het stuurwiel beweegt het instrumentepaneel mee, zodat het dashboard perfect afleesbaar blijft. Opdat de bestuurder altijd heer en meester over de auto kan zijn, kregen alle hendels en instrumenten de meest logische plaats. Bij de sport versie horen een oliedrukmeter en een volt-meter tot de basis-uitrusting. Stuurwiel en versnellingspook zijn in de 33 QV van leer, in de andere 33's van hout. Van de vele details noemen we nog de van binnenuit verstelbare buitenspiegel, de binnenverlichting die pas enige seconden na het slui ten der portieren dooft en in de Oua drifoglio Verde de handige berg ruimte aan de linkerdeur. Buitenge woon praktisch is de gescheiden neerklapbare achterbankleuning. Hierdoor kunnen laadruimte en ach terbank premies worden afgestemd op het vervoer van personen en /of bagage. Met de rugleuning in nor male stand kan het laadruim al maxi maal 400 liter bagage bevatten. Alfa Romeo heeft zijn sporen verdiend in de racerij. Als luxe personenauto zet de Alfa 33 deze traditie voort. Eén van de kenmerken van de Alfa boxer motor is dat al bij lage toertallen een hoog koppel beschikbaar is. Dit bete kent sportieve prestaties bij een doorgaans gunstig brandstofverbruik plus een lange levensduur van de motor. Toepassing van twee dubbele carburateurs geeft extra vermogen aan deze van origine al snelle berlina voor een flitsende acceleratie. Hij rijdt watervlug als dit gewenst of no dig is en is veilig bij het inhalen. Met name de 33 Quadriofoglio Verde is een heus snelheidsmonster. Rijden met deze volbloed is een waar ge noegen. Het is verbazingwekkend hoeveel spirit deze rakker uit de an derhalve liter motor weet te halen. Zowel in de bebouwde kom als op de grote weg gedraagt de 33 QV zich soepel en probleemloos. Met het prettig aanvoelen, leren sportstuur laat hij zich keurig kris-kras door druk stadsgewoel sturen. Eenmaal op de highway ontpopt de 33 QV zich als een tempobeul, die graag op de staart wordt getrapt en een hoge kruissnelheid schier moeiteloos vol houdt. In het vrije veld is deze Alfa telg kennelijk echt in zijn element. De kenmerkende uitlaatbrom van de bo xermotor onderstreept dit. Overigens, zo'n sportieve snerp hoort gewoon bij dit type. Door een goede opvol ging van de overbrengingsverhoudin gen bezit de Alfa 33 een versnellings bak met vijf pittige versnellingen en geen vierbak met „aangeplakte" overdrive. Zo haalt de Alfa 33 QV zijn top van ruim 185 km/ u dan ook in de „vijf". Na in de vier tot een flink hoog toertal te hebben opgestoomd, zet ook de vijf er nog 'ns een keer de schouders onder. Zo hoort het in een sportcar. De vijfbak schakelt pro bleemloos. Oneffenheden in het weg dek worden door het uitgekiende on derstel keurig gladgestreken. Door de combinatie motor, versnellingsbak en sportief afgeveerd onderstel ont popt de 33 zich als een levendige, gerieflijke limousinè, die graag voor zijn capaciteiten, uitkomt. Bij al die sportiviteit blijven de verbruikscijfers zeer aanvaardbaar, gemiddeld 1 op 16 bij constant 90 km/u, 1 op 12,7 bij 120 km/u en 1 op 10 11 in de stad. Het doorsnee verbruik bij de ECE-cyclus ligt rond 1 op 12 13. 19.990. De Alfa 33. Had u gedacht dat deze rasechte Alfa Romeo voor zo'n vriendenprijs in uw bezit kan komen? En staat u binnenkort voor de keuze van een nieuwe auto? Dan kunt u niet om de Alfa 33 heen. De Totaaltest van de Autokampioen (1985) levert het onomstotelijke bewijs: de bijzondere rijeigenschappen van de komfortabele Alfa 33 maken hem tot de aantrekkelijkste in z'n prijsklasse. De Alfa 33 wordt gekenmerkt door een soepele motor, felle acceleratie, uitermate goed bochtengedrag, feilloze wegligging en een nauwkeurige besturing. En dat alles bij een relatief laag benzine-verbruik. Maar nu snel een proefrit in de Alfa 33 en u bent een goede vriend rijker. Standaard uitgerust met onder meer. 5 versnellingen schijfremmen vóór halogeen lampen mistachterlicht verstelbaar stuurwiel/instrumentenpaneel van binnenuit verstelbare buitenspiegel tankdop met slot kontaktpuntloze ontsteking gelaagde voorruit a-symmetrisch neerklapbare achterbank Onderhoudsbeurt bij elke 20.000 km. Industrieweg 17, 4382 NA Vllsslngen, tel. 01184-13434 Sapporo 2.0 6SR '83 25.000 km Galant 1600 GL LPG '83 42.000 km Colt 1200 GL, 5-drs '83 32.000 km Colt 1200 GL, 3-drs '80 64.000 km Colt 1400 GLX aut '83 42.000 km Colt 1400 GLX -'81 80.000 km Tredia 1400 GL LPG... '82 80.000 km Ford Orion 1.6 L '85 27.000 km Renault Parisienne '82 47.000 km Citroen GSA '81 65.000 km 2 CV 4 '78 80.000 km '76 Mazda 626 1.6 ...Okt. '81 50.000 km Alfetta 1.6 ...dec. '79 140.000 km Deze vlag dekt de hele lading Mercuriusweg 27 01184-19051-01103-2587 GEBRUIKTE AUTO'S GEKEURD \OtGENS ZWEEDS MODEL U kunt nu een gebruikte auto kopen, welke gekeurd en geconditioneerd I* volgens de strenge SAAB-normen. Dat is Zweedse zekerheid, een waarborg voor langdurige veiligheid. Saab 900i 4-drs1985 Saab 900 4-drs1985 Saab 900 5-drs„ automaat1983 Saab 900 Turbo 3-drs1983 Saab 900 4-drs„ LPG1981 Saab 90 2-drs1985 Saab 90 2-drs1984 Saab 99 GL 2-drs1983 Saab 99 GL 4-drs. Saab 99 GL 4-drs., LPG Saab 99 GL 2-drsLPG Saab 99 GL 2-drs.. LPG Opel Rekord station diesel VW Golf diesel Volvo 244 GL aut.. LPG 1983 1982 1982 1981 1981 1980 1982 DAIHATSU SCANIA I GM I Jt Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé, 01104-319 VOORJAARSSHOW BERBO

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 11