ALFA 33. NU VOOR EEN VRIENDENPRIJS.
MITSUBISHI
MET ALS PRIMEUR
Voor 'n Alfa Romeo neem ik mijn hoed af
Automobielbedrijf KLIP B.V.
DE JAGER
VAN 27 MAART T/M 5 APRIL
DE
inTEGRn
EN
PRELUDE 2.0i 16 v DOHC
Gildeweg 15-21 tel. 01184-10220 Vlissingen
TRAMPER - VLISSINGEN
De Alfa 75
INFORMA TIE O VER A UT O EN VERKEER
De Alfa-33
off. Honda-dealer
voor Walcheren
99
De Alfa 75 dankt zijn naam aan
het 75-Jarlg bestaan van Alfa Ro
meo. Een opmerkelijk Jubileum
van de Italiaanse automobielfa
briek die door de Jaren heen naam
maakte als constructeur van hele
bijzondere auto's.
Een merk met een geheel eigen
identiteit met sportiviteit en klasse. In
die driekwart eeuw van het bestaan
hield men met succes vast aan het
onverwoestbare imago van traditie en
vooruitgang. De traditie van de grote
allure met Latijns temperament en de
vooruitgang, belichaamd door de
toepassing van vooruitstrevende
technieken en oogstrelende vormge
ving. Een Alfa Romeo is niet zomaar
een auto, het is een Alfa Romeo. In
een periode van terugkijken naar het
verleden, past zeker de opmerking
die Henry Ford eens heeft gemaakt.
„Iedere keer als ik een Alfa Romeo
zie passeren, neem ik mijn hoed af".
In Nederland is de Alla 75 lever
baar met een 1.8 en 2.0 liter motor.
De 1.8 meet 1779 cc, heelt een ver
mogen van 120 Pk en een koppel van
167 Nm bij 4000 toeren. De topsnel
heid is 190 km/u, de acceleratie van
0-100 km/u verloopt ink 9,5 sec. Met
deze cijfers verslaat de Alfa 75 1.8
praktisch alle 1.8/1.9 concurrenten.
Met het brandstofverbruik ligt dat an
ders, de Alfa is niet zo zuinig, bij 90
km/u 1.14,5 bij 120 km/u 1:11, ge
middeld zal in sportieve rijstijl reke
ning gehouden moeten worden met
hooguit 1:10.
De 2.0 meet 1962 cc, heeft een
vermogen van 128 Pk en een koppel
van 180 Nm bij 4000 toeren. De top
is 198 km/u, de acceleratie van 0-
100 km/u verloopt in 8,9 sec. Ook
hier cijfers die de concurrentie ver
slaan, te meer daar zowel de 1.8 als
2.0 met dubbele carburateurs gevoed
worden en dus niet gebruik maken
van een injectiesysteem noch een
turbo. Het verbruik van de 2.0 ligt ho
ger dan de 1.8 bij 90 km/u 1:14,5 bij
120 km/u 1:10,5 en gemiddeld zal
uitgekomen worden op 1:9, maar wie
echt sportief gaat rijden moet reke
nen op 1:7, met de toch relatief kleine
tank (48 liter) voor een dergelijke
auto, is de actieradius niet groot. De
wegligging van de Alfa 75 is perfect,
de besturing is direct en zeer nauw
keurig, de bediening is licht (stuurbe
krachtiging optie). Er is een duidelijk
onderstuurkarakter waarneembaar,
dus een prima koersstabiliteit op de
rechte weg en een vertrouwd gedrag
in bochten. Hij ligt als een rots in de
bochten al helt de carrosserie wel
wat over. De remmen zijn perfect,
rondom zijn er schijven, de remweg
bij 100 km/u bedraagt 48 meter, de
schakeling is beter dan van Alfa be
kend maar nog wel wat hakerig, de
pedaalkracht van de koppeling is te
groot. Het comfort staat op een hoog
peil, de vering is sportief, maar vol
doende comfortabel, de stoelen en
bank zitten prima en geven goede
steun, de ruimte voor en achter is
voldoende. De uitrusting is zeer com
pleet en luxueus, het geluid in de
auto valt alles mee, bij 100 km/u
geeft de decibelmeter 71 dB aan, pas
bij 160 km/u gaat hij over 80 dBA-
grens, windgeruis wordt wel ge
hoord. De Alfa 75 weegt rond de
1060 kg, ze mogen 425 kg dragen en
1100 trekken. De draaicirkel be
draagt 11,4 meter. Het blijkt uit alles
dat Alfa op de goede weg is, de 33,
75 en 90 zijn fijne auto's, de prijzen
zijn gunstig, zeker gezien wat de
auto's bieden, belangrijk is dat de
auto's ook in jaren betrouwbaar blij
ken en dat Alfa rust krijgt in alle gele
deren.
Met de Alfa 33, als opvolger van
de legendarische Alfasud, brengt Alfa
Romeo een modellenreeks op de
weg, die de concurrentie op tal van
punten het nakijken geeft. Allereerst
zorgt de eigenzinnige lijn voor be
wonderende blikken, is het interieur
uiterst compleet en luxe uitgevoerd,
terwijl de techniek de wagens een le
vendig en toch comfortabel rijgedrag
geeft. Met zijn dynamische uitstraling
en rappe prestaties is de Alfa 33 een
auto, die echte autoliefhebbers weet
te bekoren. De Alfa 33 reeks telt drie
motorvarianten, alle drie van het bo
xer-type, er is een 1350 cm3 kracht
bron, een 1490 cm3 versie plus een
evengrote opgevoerde motor in de
impulsieve 1.5 Ouadrifoglio Ver de, de
sportversie van de Alfa 33. Het toon
aangevende blad Autovisie betitelde
de Alfa 33 1.5 O. V. als „een dijk van
een autoDaarnaast is er de Alfa 33
1.5 liter 4x4, een terreintijger met in-
en uitschakelbare vierwielaandrijving.
Qua indeling en afwerking is het
Alfa 33 interieur licht, rrlodern en
-uim, kortom uitnodigend van aard.
Uiteraard is het ook comfortabel. Vier
deuren geven toegang tot 5 zitplaat
sen. Bij de 33 Quadriofoglio Verde is
het interieur speciaal afgestemd op
een sportieve rijstijl. Anatomisch ver
antwoord gevormde voorstoelen met
hoofdsteunen zijn standaard bij de
hele 33 range. In de sportversie zijn
de stoelen nog net iets meer geprofi
leerd en voorzien van half-open
hoofdsteunen. Bij het in hoogte ver
stellen van het stuurwiel beweegt het
instrumentepaneel mee, zodat het
dashboard perfect afleesbaar blijft.
Opdat de bestuurder altijd heer en
meester over de auto kan zijn, kregen
alle hendels en instrumenten de
meest logische plaats. Bij de sport
versie horen een oliedrukmeter en
een volt-meter tot de basis-uitrusting.
Stuurwiel en versnellingspook zijn in
de 33 QV van leer, in de andere 33's
van hout. Van de vele details noemen
we nog de van binnenuit verstelbare
buitenspiegel, de binnenverlichting
die pas enige seconden na het slui
ten der portieren dooft en in de Oua
drifoglio Verde de handige berg
ruimte aan de linkerdeur. Buitenge
woon praktisch is de gescheiden
neerklapbare achterbankleuning.
Hierdoor kunnen laadruimte en ach
terbank premies worden afgestemd
op het vervoer van personen en /of
bagage. Met de rugleuning in nor
male stand kan het laadruim al maxi
maal 400 liter bagage bevatten. Alfa
Romeo heeft zijn sporen verdiend in
de racerij. Als luxe personenauto zet
de Alfa 33 deze traditie voort. Eén
van de kenmerken van de Alfa boxer
motor is dat al bij lage toertallen een
hoog koppel beschikbaar is. Dit bete
kent sportieve prestaties bij een
doorgaans gunstig brandstofverbruik
plus een lange levensduur van de
motor. Toepassing van twee dubbele
carburateurs geeft extra vermogen
aan deze van origine al snelle berlina
voor een flitsende acceleratie. Hij
rijdt watervlug als dit gewenst of no
dig is en is veilig bij het inhalen. Met
name de 33 Quadriofoglio Verde is
een heus snelheidsmonster. Rijden
met deze volbloed is een waar ge
noegen. Het is verbazingwekkend
hoeveel spirit deze rakker uit de an
derhalve liter motor weet te halen.
Zowel in de bebouwde kom als op de
grote weg gedraagt de 33 QV zich
soepel en probleemloos. Met het
prettig aanvoelen, leren sportstuur
laat hij zich keurig kris-kras door
druk stadsgewoel sturen. Eenmaal op
de highway ontpopt de 33 QV zich
als een tempobeul, die graag op de
staart wordt getrapt en een hoge
kruissnelheid schier moeiteloos vol
houdt. In het vrije veld is deze Alfa
telg kennelijk echt in zijn element. De
kenmerkende uitlaatbrom van de bo
xermotor onderstreept dit. Overigens,
zo'n sportieve snerp hoort gewoon
bij dit type. Door een goede opvol
ging van de overbrengingsverhoudin
gen bezit de Alfa 33 een versnellings
bak met vijf pittige versnellingen en
geen vierbak met „aangeplakte"
overdrive. Zo haalt de Alfa 33 QV zijn
top van ruim 185 km/ u dan ook in
de „vijf". Na in de vier tot een flink
hoog toertal te hebben opgestoomd,
zet ook de vijf er nog 'ns een keer de
schouders onder. Zo hoort het in een
sportcar. De vijfbak schakelt pro
bleemloos. Oneffenheden in het weg
dek worden door het uitgekiende on
derstel keurig gladgestreken. Door
de combinatie motor, versnellingsbak
en sportief afgeveerd onderstel ont
popt de 33 zich als een levendige,
gerieflijke limousinè, die graag voor
zijn capaciteiten, uitkomt.
Bij al die
sportiviteit blijven de verbruikscijfers
zeer aanvaardbaar, gemiddeld 1 op
16 bij constant 90 km/u, 1 op 12,7
bij 120 km/u en 1 op 10 11 in de
stad. Het doorsnee verbruik bij de
ECE-cyclus ligt rond 1 op 12 13.
19.990.
De Alfa 33. Had u gedacht dat deze rasechte Alfa Romeo voor zo'n vriendenprijs in uw bezit kan komen?
En staat u binnenkort voor de keuze van een nieuwe auto? Dan kunt u niet om de Alfa 33 heen.
De Totaaltest van de Autokampioen (1985) levert het onomstotelijke bewijs: de bijzondere rijeigenschappen van de komfortabele Alfa 33 maken hem tot de
aantrekkelijkste in z'n prijsklasse.
De Alfa 33 wordt gekenmerkt door een soepele motor, felle acceleratie, uitermate goed bochtengedrag, feilloze wegligging en een nauwkeurige besturing.
En dat alles bij een relatief laag benzine-verbruik. Maar nu snel een proefrit in de Alfa 33 en u bent een goede vriend rijker.
Standaard uitgerust met onder meer. 5 versnellingen schijfremmen vóór halogeen lampen mistachterlicht verstelbaar stuurwiel/instrumentenpaneel van
binnenuit verstelbare buitenspiegel tankdop met slot kontaktpuntloze ontsteking gelaagde voorruit a-symmetrisch neerklapbare achterbank
Onderhoudsbeurt bij elke 20.000 km.
Industrieweg 17, 4382 NA Vllsslngen, tel. 01184-13434
Sapporo 2.0 6SR
'83
25.000 km
Galant 1600 GL LPG
'83
42.000 km
Colt 1200 GL, 5-drs
'83
32.000 km
Colt 1200 GL, 3-drs
'80
64.000 km
Colt 1400 GLX aut
'83
42.000 km
Colt 1400 GLX
-'81
80.000 km
Tredia 1400 GL LPG...
'82
80.000 km
Ford Orion 1.6 L
'85
27.000 km
Renault Parisienne
'82
47.000 km
Citroen GSA
'81
65.000 km
2 CV 4
'78
80.000 km
'76
Mazda 626 1.6
...Okt. '81
50.000 km
Alfetta 1.6
...dec. '79
140.000 km
Deze vlag dekt
de hele lading
Mercuriusweg 27
01184-19051-01103-2587
GEBRUIKTE AUTO'S
GEKEURD \OtGENS
ZWEEDS MODEL
U kunt nu een gebruikte auto kopen,
welke gekeurd en geconditioneerd I*
volgens de strenge SAAB-normen.
Dat is Zweedse zekerheid, een
waarborg voor langdurige veiligheid.
Saab 900i 4-drs1985
Saab 900 4-drs1985
Saab 900 5-drs„ automaat1983
Saab 900 Turbo 3-drs1983
Saab 900 4-drs„ LPG1981
Saab 90 2-drs1985
Saab 90 2-drs1984
Saab 99 GL 2-drs1983
Saab 99 GL 4-drs.
Saab 99 GL 4-drs., LPG
Saab 99 GL 2-drsLPG
Saab 99 GL 2-drs.. LPG
Opel Rekord station diesel
VW Golf diesel
Volvo 244 GL aut.. LPG
1983
1982
1982
1981
1981
1980
1982
DAIHATSU
SCANIA I GM I Jt
Ringbaan West 24 4461 BN Goes Tel. 01100-31110 Privé, 01104-319
VOORJAARSSHOW
BERBO