'Aiirhriot
AUTOTIPS
Nieuwe Fiat Panda volwassener
TRAMPER - VLISSINGEN
autobedrijf
DROOGMOLENS
FORD ORION GEMODERNISEERD
Rut o be drijf JDD55E
GESPECIALISEERD IN LPG-INBOUW
voor
naar:
HET ZELF MARKT
"DE BEZIGE HAND"
Royale Styling kant en klaar aangebracht bij de MITQIIRIQUI
Mitsubishi Lancer in GL en GLX uitvoeringen! Voor de prijs 11 ■OUDlOrll
van een autoradio krijgt u lichtmetalen velgen, brede banden, DE GESTAALDE PERFEKTIE
een elegante striping én een radio, een stereo radio/cassette recorder merk Mitsubishi,
type RX 737.
Royale Styling maakt de Lancer nóg stijlvoller. Kom gauw kijken hoe de Lancer Royale
Styling u staat. (N.B. het pakket is met los verkrijgbaar).
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 MAART 1986
Succesvolle sedan
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Orion modellen-
serie
De motoren
Prestaties en ver
bruik
De nieuwe wielop
hanging
Uitrusting
ALTIJD KEUS UIT 30
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG-GARANTIE
COROLLA 3-DRS. DX IMQffPH
CARINA II 4-DRS. DX DIESEL NIEUW!!
NSSAN BLUEBIRD 2.0 DIESEL
TOYOTA CARINA II 4-DRS. GL
OIL DE LU EC ED UL155 ine En teloii bh'wh20
Buteuxstrsat 12 tol. 01184-61241
4388 CW OOST SOUBURG
311
Gelijktijdig met de introduc
tie van de nieuwe Escort-serie
brengt Ford herziene versies
uit van de Orion sedanmodel
len, die op soortgelijke manier
gewijzigd en verbeterd zijn.
Door eenzelfde toepassing van
nieuwe ontwikkelingen op
technologisch gebied, zoals
ook bij de Escort genoemd
armmengselmotoren en een
anti-blokkeerremsysteem
brengt Ford belangrijke verbe
teringen op het gebied van
prestaties, brandstofverbruik
en veiligheid binnen het bereik
van de kopers van kleine en
middelgrote personenauto 's.
Uiterlijk is de Orion her
kenbaar aan een nieuw front
dat de wagen behalve fraaier
ool^functioneler maakt. Zo is
de luchtweerstand met 5 pro
cent verminderd (ten gunste
van het brandstofverbruik en
de prestaties) en worden po-
lycarbonaat bumpers toege
past die bestand zijn tegen
aanrijdingen met lage snel
heden. Het nieuwe front met
de laaggeplaatste radlateu-
rinlaat en gestroomlijnde
koplampen gaat vloeiend
over in de schuim oplopende
motorkap.
Voor het eerst is op een wa
gen in deze klasse een anti-
blokkeerremsysteem lever
baar. Dit nieuwe systeem is
speciaal ontworpen voor kleine
en middelgrote auto's met
voorwielaandrijving, waarbij
een van de hoofddoelstellingen
was om de kosten van het sys
teem op een bij deze klasse
passend niveau te houden.
Evenals bij de Escort kost het
ABS-systeem bij de Orion
slechts 1.593.-
De voorwielaangedreven
Orion werd in 1983 geïntrodu
ceerd teneinde het succes van
de Escort uit te breiden tot de
klassieke sedanmarkt voor ge-
zins- en zakenauto's. Het mo
del maakte gebruik van de be
proefde layout en de mechani
sche componenten van de Es
cort en diende om de leemte
tussen de Escort en de Sierra
op te vullen met een efficiënte
en stilistisch nieuwe versie. De
Orion werd aangeboden met
1,3 en 1,6 liter carburateurmo
toren, een 1,6 liter injectiemo
tor plus een uiterst zuinige 1,6
liter dieselmotor. Bij het ont
werp werd speciale aandacht
besteed aan de ruimte en het
comfort achterin de wagen,
aangezien marktonderzoek
had aangetoond dat dit een be
langrijke prioriteit is van de ko
pers in dit marktsegment; de
Orion kreeg daarom een bui
tengewoon royale achterbank
met een van de beste combi
naties van hoofd- en been
ruimte in zijn klasse. De ver
nieuwde Orion bouwt voort op
dit succesvolle ontwerp. Het
model heeft een uit het oog
punt van functionaliteit en sty
ling herziene carrosserie, ge
combineerd met een totaal
nieuw en ergonomisch geper
fectioneerd interieur dat
rondom de bestuurder en de
passagiers is ontworpen en
meer comfort en een grote be
dieningsgemak biedt. Dank zij
het doordachte ontwerp en de
nauwgezette fabricage staan
de kwaliteit, het comfort en de
ergonomie van de nieuwe
Orion serie op een hoger peil
dan ooit tevoren.
De nieuwe Orion is alleen le
verbaar als vierdeurs sedan
met een van het inzittenden
compartiment afgescheiden
bagageruimte. Ten opzichte
van de voorgaande modellen-
serie is het aantal uitvoeringen
tot twee teruggebracht: een
nieuwe Orion CL met hoog uit
rustingsniveau en een buiten
gewoon luxueuze Orion Ghia.
Het motorenaanbod voor de
Orion is ruim en varieert van de
zuinige 75 pk (55kW) 1,4 liter
CVH-motor tot de sportieve
105 pk (77 kW) 1,6 liter CVH-
injectiemotor welke ook wordt
toegepast in de Escort XR3i.
De nieuwe 75 pk (55 kW) 1,4
liter CVH-armmengselmotor le
vert 9 procent meer vermogen
en is 13 procent zuiniger dan
de voorgaande 1,3 liter CVH-
motor. De eveneens nieuwe 90
pk (66kWQ) 1,6 1 CVH-motor
heeft nieuwe verbrandingska
mers, zuigers met lage wrijving
en een tweetrapsregistercar-
burateur; hierdoor levert de
motor uitstekende prestaties,
gepaard aan een ronduit zuinig
verbruik: de Orion 1,6 heeft
een topsnelheid van 179 km/h,
accelereert van 0-100 km/h in
11,0 seconden, maar verbruikt
slechts 5,2 liter/100 km
(1:19,2) bij een snelheid van
90 km/h. De op bestelling le
verbare 1,6 liter CVH-injectie-
motor met een vermogen van
105 pk (77 kW) en de ultrazui-
nige Ford 1,6 liter OHC-diesel-
motor van 54 pk (40 kW) com
pleteren het motorenprogram
ma. Ford levert twee „groene"
motoren voor de Orion: naast
de bekende 54 pk (40 kW) 1,6
liter dieselmotor wordt in be
paalde landen een 1,6 liter
CVH-motor geleverd met
Bosch KE-Jetronic benzine-in-
spuitsysteem en drieweg-kata
lysator: het vermogen van deze
motor bedraagt 90 pk (66 kW).
Een „groene" versie van d.e
1,4 liter CVH-motor zal later dit
jaar op de markt worden ge
bracht.
De Panda neemt een unieke
positie in op de markt. De ba
sisuitvoering is zo goedkoop in
aanschaf en onderhoud dat je
hem een 'supergebruiksauto'
kunt noemen. Toch levert hij
daarbij meer binnenruimte en
is bovendien qua prestaties de
meerdere van vele van zijn
klassegenoten. Dat verklaart
waarom het aandeel van de
Panda in zijn segment van de
Europese markt is gestegen
van 25,2% in 1980 tot 50% in
1985.
Ongetwijfeld is er geen an
dere auto die de Panda eve
naart qua veelzijdigheid,
functionaliteit, laadvermogen
en vlotte karakter, kwalitei
ten die In de 4 x 4 zijn geopti
maliseerd. In Nederland ver
kocht Flat in 1985 het record
aantal van ongeveer 9.500
Panda's hetgeen overeen
komst met 42% van segment
A, de kleine of mini klasse.
De carrosserie van de
nieuwe generatie Panda's ken
merkt zich door enkele wijzi
gingen die zijn aantrekkings
kracht vergroten, zonder dat
daarbij het onmiskenbare uiter
lijk van de auto verandert. De
bumpers omhullen front en
achterzijde nog beter. Aan de
voorzijde zijn extra koelopenin-
gen aangebracht. Door herzie
ning van de radiator en de kop
lamp-units kon de voorzijde
van de motorkap iets schuiner
aflopend worden gemaakt. Bij
de Super is de onderzijde van
de voorruitomlijsting zwart ge
spoten. De achterwielkasten
zijn op dezelfde manier vorm
gegeven als voor. Hierdoor
passen voortaan ook de bre
dere 155 SR 13 banden (niet
standaard). Ten behoeve van
een vloeiender, elegantere lijn
is het horizontale ribprofiel zo
als dat de flanken van de vo
rige Panda sierde weggelaten.
Om het zicht rondom te verbe
teren zijn de tochtruitjes in de
voorportieren komen te verval
len en is de buitenspiegel iets
naar voren geplaatst. Hierdoor
is ook het rijwindgeruis vermin
derd. Bij de Panda Super zijn
de zijruitgeleiding en de mid
delste raamstijl zwart; de wiel
doppen dekken de wielen ge
heel af. De Super en de 4 x 4
beschikken over een nieuw
type buitenspiegel die van bin
nenuit kan worden versteld. De
nieuwe, in de flank overgaande
achterlicht-units zijn groter. De
nieuwe achterbumpers harmo
niëren beter met de voorbum
pers en hebben een uitsparing
voor de kentekenplaat.
De nieuwe Panda 750L be
houdt de traditionele en origi
nele Panda stoelen, maar met
een nieuw soort bekleding. De
CL, Super en 4.x 4 hebben vol
ledig nieuwe stoelen. De even
eens nieuwe achterbank heeft
een kantelvoorziening gekre
gen. De voorstoelen kunnen op
gemakkelijke wijze naar voren
scharnieren om toegang ach
terin te verschaffen. De schar-
nierknop is terhoogte van de
rugleuning aan de zijkant van
de stoel geplaatst. De nieuwe
Panda heeft meer beenruimte
voor de achterpassagiers. De
en de Super wordt gebruikt, is
identiek aan de krachtbron in
de Fiat Uno en de Lancia Y10.
Hij levert 33,1 kW (45Pk) bij
5000 toeren; het maximum
koppel bedraagt 80,4 Nm (8,2
mkg) bij 2750 toeren. Voor de
Panda 4x4 staat een groter
vermogen ter beschikking:
36,8kW (50Pk) bij 5500 min -1
Het koppel bedraagt 78,5 Nm
(8 mkg) bij 3000 min -1. De
koppelkromme is bijna vlak. Dit
maakt de auto tot een ideale
veiligheidsgordels zijn beves
tigd aan de stoelframes in
plaats van aan de wagenbo
dem, zodat de gordels nooit te
los of te strak zitten bij een ver
anderde, stoelafstelling. De op
zet van het typische dashboard
met zijn ruime aflegmogelijk-
heid is dezelfde gebleven,
maar in detail is alles gewij
zigd. Het instrumentarium is
uitgebreider en anders van
vormgeving. Alle bedienings
handles zijn vernieuwd evenals
het stuurwiel.
De nieuwe 750 motor, waar
van de cilinderinhoud 769 cm3
meer, behoort tot de Fire fami
lie, die door Fiat Uno- en Lan
cia Y10-rijders in 1000 cc-uit-
voering al hooglijk wordt ge
waardeerd. Deze motor, die
vrijwel geheel uit nieuwe com
ponenten (onder andere blok,
cilinderkop, verbrandingsruim
tes) is opgebouwd, kent alle
voordelen van de Fire 1000
qua samenstelling, gewicht, ro
buustheid en zuinigheid. De
nieuwe motor, goed voor 25
kW (34Pk) bij 5250 toeren en
56,9 Nm (5,8 mkg) bij 3000
toeren, draagt bij tot een ver
mindering van het eigen ge
wicht van de auto. Motorver
mogen en -koppel zijn groot en
worden afgegeven bij zeer lage
toerentallen, een ander voor
deel van deze nieuwe auto. De
Fire 1000-motor die in de CL
terreinwagen. Vanwege die bij
komende rol is gekozen voor
een contactpuntloos ontste
kingsmechanisme.
De prestatie- en verbruikcij-
fers voor de nieuwe serie Pan
da's zijn als volgt: De 750 heeft
een topsnelheid van 125 km/h
en doet 23 seconden over de
acceleratie van 0-100 km/h.
Brandstofverbruik: 4,6 1/100
km (1:21,7) bij 90 km/h con
stant; 6,2 1/100 km (1:16,1) in
stadsverkeer. De 1000 behaalt
een topsnelheid van 140 km/h;
de acceleratie van 0-100 km/h
neemt 16 seconden in beslag.
Brandstofverbruik: 4,6 1/100
km (1:21,7) bij 90 km/h con
stant; 6,5 1/100 km (1:15,4)
bij 120 km/h constant; 6,3 1/.
100 km (1:15,9) in de stadscy-
clus. De 4 x 4 heeft een top
snelheid van 130 km/h en ac
celereert van 0-100 km/h in
17,5 seconden. Deze versie
verbruikt 6,1 1/100 km
(1:16,4) bij constant 90 km/h;
8,2 1 /100 km (112,2) bij con
stant 120 km/h; 7 1/100
(1:14,3) bij gebruik in de stad.
Bij de nieuwe Panda heeft
Fiat gekozen voor de zogehe
ten 'Omega'-achterwielophan-
VOOR DEPRUS VAN EEN RADIO
EEN KOMPLEET ANDERE LANCER
Mercuriusweg 27 - VLISSINGEN - Tel. 01184-19051 of 01103-2587
ging de naam houdt verband
met de geometrie. Deze wiel
ophanging functioneert als een
onafhankelijk systeem, dat
geen veranderend weggedrag
oplevert bij wisselende belas
ting. Het 'Omega'-systeem zou
kunnen worden omschreven
als een ophanging met - door
een centraal aslager - onder
ling verbonden langsarmen en
twee schuingeplaatste trek-
stangen, die aan het chassis
zijn bevestigd. Doordat de wie
len altijd recht op het wegdek
staan, gedragen de achterwie
len zich voorbeeldig, ook op
ruwe, oneffen bodem. Terwijl
de goede eigenschappen van
de starre-asverbinding behou
den blijven, levert de 'Omega-
geometrie het comfort dat ge
woonlijk wordt geassocieerd
met onafhankelijke wielophan
ging.
Andere karakteristieken van
deze wielophanging zijn: een
laag onafgeveerd gewicht; de
wielen loodrecht ten opzichte
van het wegdek onder alle rij-
omstandigheden; de wielen al
tijd parallel met gelijkblijvende
spoorbreedte; geen hinderlijk
overstuur; gelijkmatige ban-
denslijtage. Tevens is de voor
wielophanging verbeterd ten
behoeve van het comfort. Een
vijfversnellingsbak is standaard
op de Panda's 1000 en 4 x 4.
Vacuüm rembekrachtiging is
standaard op de Panda 4x4.
Toyota Celica GTS 16-kiepper
Toyota Cressida GIJ 4-drs
Toyota Cressida Diesel
Toyota Cressida 4-drs DX.
Toyota Carina 4-drs DX
Toyota Carina II LB GL. 5-drs.
Toyota Carina 2-drs DX
24 000 km 1984
„.,68 000 km 1983
103 000 km nov. 1981
M 112 000 km 1981
66 000 km 1981
37 000 km 1984
„1979-1981
Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1983
Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983
Toyota Tercel SR 3-drs35.000 km 1983
Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982
Toyota Carina aut39.000 km 1979
Wegens omstandigheden
1985 23.000 km van particulier
3.700 km 1986 van particulier
Citroen 2 CV 6 35.000 km 1984
Nissan Sunny1982
Mitsubishi Colt 3-drs1982
Renault 5 GTLM 43.000 km 1982
Fiat Ritmo 5-drsM 27.000 km 1983
1984, in staat van nieuw
Opel Kadett Station 3-drs1981
Skoda 105 S25.000 km dec. 1983
Seat Ronda GLX12.000 km nov. 1983
De Panda 750 L biedt stan
daard achterruitverwarming,
een alarmknipperlichtinstalla-
tie, rolgordels voor en stoffen
bekleding. De CL is uitgevoerd
met de volgende voorzienin
gen: achterruitverwarming en
een.wisser, een alarmknipper-
lichtinstallatie, rolgordels voor,
slaapstoelen, hoofdsteunen,
achteruitrijlampen, een hoe-
denplank.
Afgezien van de CL-uitrus-
ting heeft de Panda 1000 Su
per ook nog fraaie wieldoppen,
een 4-spakig stuurwiel, extra
kwaliteitsbekleding, een van
binnenuit verstelbare buiten
spiegel en bredere banden. Ex
tra leverbaar zijn een analoog
klokje en metallic lak.
Bij de uitvoering van de CL
en Super voegt de Panda 4x4
nog in het standaardpakket:
een rechterbuitenspiegel,
brede 145 SR 13 banden met
winterprofiel, spatbordranden
en spatlappen voor alle wielen.
Tot de extra's behoren: getinl
glas, een analoog klokje en
metallic lak. Een dubbel zonne
dak is op. alle modellen lever
baar.
14.000 km 1984, in staal van nieuw!
GOEDKOPE MEENEEMAUTO ZONDER GARANTIE
Toyota Celica Coupér1977
Opel Ascona autM 1977
Toyota Corona MK II1977
Toyota Celica LT coupé1976
Toyota Carina 2-drs1978
Simca Horizon1979
Mitsubishi GLX1980
Renault 4 GTLM 1980
M staat in Middelburg
MIDDELBURG: KLEIN VLAANDEREN 97
Tel. 01180-12865
VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23
Tel. 01184-12916
DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG
I.V.M. GOEDE VRIJDAG
DONDERDAG KOOPAVOND VLISSINGEN
AUSTIN ROVER WIJ REPAREREN ALLE
MERKEN AUTO'S
Komt u eens langs en overtuig uzelf van
onze service
Wij keuren APK II en VVN
OCCASIONS VAN DE WEEK!
Austin Allegro (APK goedgek.)2250.-
Ford Fiesta (APK goedgek.)'77 3500.-
Renault 18 GTS Stationcardec. '79 3750.-
Austin Mini HLE (als nieuw)'84 9750.-
Ford Fiesta 1100 L1980 7.500-
Ford Fiesta 1100 L1979 4.750.-
Ford Fiesta 1100 Festival, zwart1983 13.000.-
Ford Escort 1100 Bravo1983 13.200.-
Ford Escort 1100 Laser1983 15.500.-
Ford Escort 1300 Laser, 5-drs1984 17.750.-
Ford Escort 1300 L met LPG1982 13.000.-
Ford Escort 1100 Laser, 5-drs1984 17.500.-
Ford Escort 1300 Bravo1983 16.500.-
Ford Escort, 3-drs., 1.6 L automaat1983 17.800.-
Ford Escort RS 2000-1980 9.750.-
Ford Escort 16 L met LPG1981 12.800.-
Ford Escort 16 L autom1984 20.500 -
Ford Orion 1600 GL1983 18.500.-
Ford Sierra L diesel1985 25.500.-
Ford Sierra 1600 GL1983 21.000 -
Ford Sierra 1600 L1983 19.800.-
Ford Sierra 1600 L1982 16.900.-
Ford Taunus 16 L Combi1981 11.500.-
Ford Taunus 16 Combi-•1979 4.500.-
Ford Taunus 1600 Bravo1981 9.500.-
Ford Taunus 2.3 Ghia1979 6.250.-
IF0RD SIERRA 1600
5-drs., zwart, 1983, 44.500 km19.800.-
Fiat Panda1984 9.800.-
Fiat 131 CL1983 11.500.-
Honda Quintet1982 12.000.-
Alfa Romeo Sprint 1.51982 12.000.-
Honda Civic1982 11.750.-
Opel Kadett Diesel1984 18.500.-
Peugeot 505 GL1982 17.500.-
Renault 9 TSE1983 16.500.-
Renault 11 GTX1984 17.500.-
Renault 5 GTL1981 9.500.-
Audi 80 GL, 2-drs1982 11.500.-
Mercedes 200 D1978 9.500.-
Mazda 323 Stationcar1984 16.500.-
VW Golf L Diesel1980 9.500.-
VW Golf Diesel1980 8.750.-
VIa Ford Credit Financieren is doordacht betalen.
Inruil en financiering mogelijk
22i yyy~< 22; £j jy Yr-fW
Middelburg - Noordmonsterweg 4
Tel. 01180-36815
i