'Aiirhriot AUTOTIPS Nieuwe Fiat Panda volwassener TRAMPER - VLISSINGEN autobedrijf DROOGMOLENS FORD ORION GEMODERNISEERD Rut o be drijf JDD55E GESPECIALISEERD IN LPG-INBOUW voor naar: HET ZELF MARKT "DE BEZIGE HAND" Royale Styling kant en klaar aangebracht bij de MITQIIRIQUI Mitsubishi Lancer in GL en GLX uitvoeringen! Voor de prijs 11 ■OUDlOrll van een autoradio krijgt u lichtmetalen velgen, brede banden, DE GESTAALDE PERFEKTIE een elegante striping én een radio, een stereo radio/cassette recorder merk Mitsubishi, type RX 737. Royale Styling maakt de Lancer nóg stijlvoller. Kom gauw kijken hoe de Lancer Royale Styling u staat. (N.B. het pakket is met los verkrijgbaar). SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 MAART 1986 Succesvolle sedan INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Orion modellen- serie De motoren Prestaties en ver bruik De nieuwe wielop hanging Uitrusting ALTIJD KEUS UIT 30 BETROUWBARE OCCASIONS MET BOVAG-GARANTIE COROLLA 3-DRS. DX IMQffPH CARINA II 4-DRS. DX DIESEL NIEUW!! NSSAN BLUEBIRD 2.0 DIESEL TOYOTA CARINA II 4-DRS. GL OIL DE LU EC ED UL155 ine En teloii bh'wh20 Buteuxstrsat 12 tol. 01184-61241 4388 CW OOST SOUBURG 311 Gelijktijdig met de introduc tie van de nieuwe Escort-serie brengt Ford herziene versies uit van de Orion sedanmodel len, die op soortgelijke manier gewijzigd en verbeterd zijn. Door eenzelfde toepassing van nieuwe ontwikkelingen op technologisch gebied, zoals ook bij de Escort genoemd armmengselmotoren en een anti-blokkeerremsysteem brengt Ford belangrijke verbe teringen op het gebied van prestaties, brandstofverbruik en veiligheid binnen het bereik van de kopers van kleine en middelgrote personenauto 's. Uiterlijk is de Orion her kenbaar aan een nieuw front dat de wagen behalve fraaier ool^functioneler maakt. Zo is de luchtweerstand met 5 pro cent verminderd (ten gunste van het brandstofverbruik en de prestaties) en worden po- lycarbonaat bumpers toege past die bestand zijn tegen aanrijdingen met lage snel heden. Het nieuwe front met de laaggeplaatste radlateu- rinlaat en gestroomlijnde koplampen gaat vloeiend over in de schuim oplopende motorkap. Voor het eerst is op een wa gen in deze klasse een anti- blokkeerremsysteem lever baar. Dit nieuwe systeem is speciaal ontworpen voor kleine en middelgrote auto's met voorwielaandrijving, waarbij een van de hoofddoelstellingen was om de kosten van het sys teem op een bij deze klasse passend niveau te houden. Evenals bij de Escort kost het ABS-systeem bij de Orion slechts 1.593.- De voorwielaangedreven Orion werd in 1983 geïntrodu ceerd teneinde het succes van de Escort uit te breiden tot de klassieke sedanmarkt voor ge- zins- en zakenauto's. Het mo del maakte gebruik van de be proefde layout en de mechani sche componenten van de Es cort en diende om de leemte tussen de Escort en de Sierra op te vullen met een efficiënte en stilistisch nieuwe versie. De Orion werd aangeboden met 1,3 en 1,6 liter carburateurmo toren, een 1,6 liter injectiemo tor plus een uiterst zuinige 1,6 liter dieselmotor. Bij het ont werp werd speciale aandacht besteed aan de ruimte en het comfort achterin de wagen, aangezien marktonderzoek had aangetoond dat dit een be langrijke prioriteit is van de ko pers in dit marktsegment; de Orion kreeg daarom een bui tengewoon royale achterbank met een van de beste combi naties van hoofd- en been ruimte in zijn klasse. De ver nieuwde Orion bouwt voort op dit succesvolle ontwerp. Het model heeft een uit het oog punt van functionaliteit en sty ling herziene carrosserie, ge combineerd met een totaal nieuw en ergonomisch geper fectioneerd interieur dat rondom de bestuurder en de passagiers is ontworpen en meer comfort en een grote be dieningsgemak biedt. Dank zij het doordachte ontwerp en de nauwgezette fabricage staan de kwaliteit, het comfort en de ergonomie van de nieuwe Orion serie op een hoger peil dan ooit tevoren. De nieuwe Orion is alleen le verbaar als vierdeurs sedan met een van het inzittenden compartiment afgescheiden bagageruimte. Ten opzichte van de voorgaande modellen- serie is het aantal uitvoeringen tot twee teruggebracht: een nieuwe Orion CL met hoog uit rustingsniveau en een buiten gewoon luxueuze Orion Ghia. Het motorenaanbod voor de Orion is ruim en varieert van de zuinige 75 pk (55kW) 1,4 liter CVH-motor tot de sportieve 105 pk (77 kW) 1,6 liter CVH- injectiemotor welke ook wordt toegepast in de Escort XR3i. De nieuwe 75 pk (55 kW) 1,4 liter CVH-armmengselmotor le vert 9 procent meer vermogen en is 13 procent zuiniger dan de voorgaande 1,3 liter CVH- motor. De eveneens nieuwe 90 pk (66kWQ) 1,6 1 CVH-motor heeft nieuwe verbrandingska mers, zuigers met lage wrijving en een tweetrapsregistercar- burateur; hierdoor levert de motor uitstekende prestaties, gepaard aan een ronduit zuinig verbruik: de Orion 1,6 heeft een topsnelheid van 179 km/h, accelereert van 0-100 km/h in 11,0 seconden, maar verbruikt slechts 5,2 liter/100 km (1:19,2) bij een snelheid van 90 km/h. De op bestelling le verbare 1,6 liter CVH-injectie- motor met een vermogen van 105 pk (77 kW) en de ultrazui- nige Ford 1,6 liter OHC-diesel- motor van 54 pk (40 kW) com pleteren het motorenprogram ma. Ford levert twee „groene" motoren voor de Orion: naast de bekende 54 pk (40 kW) 1,6 liter dieselmotor wordt in be paalde landen een 1,6 liter CVH-motor geleverd met Bosch KE-Jetronic benzine-in- spuitsysteem en drieweg-kata lysator: het vermogen van deze motor bedraagt 90 pk (66 kW). Een „groene" versie van d.e 1,4 liter CVH-motor zal later dit jaar op de markt worden ge bracht. De Panda neemt een unieke positie in op de markt. De ba sisuitvoering is zo goedkoop in aanschaf en onderhoud dat je hem een 'supergebruiksauto' kunt noemen. Toch levert hij daarbij meer binnenruimte en is bovendien qua prestaties de meerdere van vele van zijn klassegenoten. Dat verklaart waarom het aandeel van de Panda in zijn segment van de Europese markt is gestegen van 25,2% in 1980 tot 50% in 1985. Ongetwijfeld is er geen an dere auto die de Panda eve naart qua veelzijdigheid, functionaliteit, laadvermogen en vlotte karakter, kwalitei ten die In de 4 x 4 zijn geopti maliseerd. In Nederland ver kocht Flat in 1985 het record aantal van ongeveer 9.500 Panda's hetgeen overeen komst met 42% van segment A, de kleine of mini klasse. De carrosserie van de nieuwe generatie Panda's ken merkt zich door enkele wijzi gingen die zijn aantrekkings kracht vergroten, zonder dat daarbij het onmiskenbare uiter lijk van de auto verandert. De bumpers omhullen front en achterzijde nog beter. Aan de voorzijde zijn extra koelopenin- gen aangebracht. Door herzie ning van de radiator en de kop lamp-units kon de voorzijde van de motorkap iets schuiner aflopend worden gemaakt. Bij de Super is de onderzijde van de voorruitomlijsting zwart ge spoten. De achterwielkasten zijn op dezelfde manier vorm gegeven als voor. Hierdoor passen voortaan ook de bre dere 155 SR 13 banden (niet standaard). Ten behoeve van een vloeiender, elegantere lijn is het horizontale ribprofiel zo als dat de flanken van de vo rige Panda sierde weggelaten. Om het zicht rondom te verbe teren zijn de tochtruitjes in de voorportieren komen te verval len en is de buitenspiegel iets naar voren geplaatst. Hierdoor is ook het rijwindgeruis vermin derd. Bij de Panda Super zijn de zijruitgeleiding en de mid delste raamstijl zwart; de wiel doppen dekken de wielen ge heel af. De Super en de 4 x 4 beschikken over een nieuw type buitenspiegel die van bin nenuit kan worden versteld. De nieuwe, in de flank overgaande achterlicht-units zijn groter. De nieuwe achterbumpers harmo niëren beter met de voorbum pers en hebben een uitsparing voor de kentekenplaat. De nieuwe Panda 750L be houdt de traditionele en origi nele Panda stoelen, maar met een nieuw soort bekleding. De CL, Super en 4.x 4 hebben vol ledig nieuwe stoelen. De even eens nieuwe achterbank heeft een kantelvoorziening gekre gen. De voorstoelen kunnen op gemakkelijke wijze naar voren scharnieren om toegang ach terin te verschaffen. De schar- nierknop is terhoogte van de rugleuning aan de zijkant van de stoel geplaatst. De nieuwe Panda heeft meer beenruimte voor de achterpassagiers. De en de Super wordt gebruikt, is identiek aan de krachtbron in de Fiat Uno en de Lancia Y10. Hij levert 33,1 kW (45Pk) bij 5000 toeren; het maximum koppel bedraagt 80,4 Nm (8,2 mkg) bij 2750 toeren. Voor de Panda 4x4 staat een groter vermogen ter beschikking: 36,8kW (50Pk) bij 5500 min -1 Het koppel bedraagt 78,5 Nm (8 mkg) bij 3000 min -1. De koppelkromme is bijna vlak. Dit maakt de auto tot een ideale veiligheidsgordels zijn beves tigd aan de stoelframes in plaats van aan de wagenbo dem, zodat de gordels nooit te los of te strak zitten bij een ver anderde, stoelafstelling. De op zet van het typische dashboard met zijn ruime aflegmogelijk- heid is dezelfde gebleven, maar in detail is alles gewij zigd. Het instrumentarium is uitgebreider en anders van vormgeving. Alle bedienings handles zijn vernieuwd evenals het stuurwiel. De nieuwe 750 motor, waar van de cilinderinhoud 769 cm3 meer, behoort tot de Fire fami lie, die door Fiat Uno- en Lan cia Y10-rijders in 1000 cc-uit- voering al hooglijk wordt ge waardeerd. Deze motor, die vrijwel geheel uit nieuwe com ponenten (onder andere blok, cilinderkop, verbrandingsruim tes) is opgebouwd, kent alle voordelen van de Fire 1000 qua samenstelling, gewicht, ro buustheid en zuinigheid. De nieuwe motor, goed voor 25 kW (34Pk) bij 5250 toeren en 56,9 Nm (5,8 mkg) bij 3000 toeren, draagt bij tot een ver mindering van het eigen ge wicht van de auto. Motorver mogen en -koppel zijn groot en worden afgegeven bij zeer lage toerentallen, een ander voor deel van deze nieuwe auto. De Fire 1000-motor die in de CL terreinwagen. Vanwege die bij komende rol is gekozen voor een contactpuntloos ontste kingsmechanisme. De prestatie- en verbruikcij- fers voor de nieuwe serie Pan da's zijn als volgt: De 750 heeft een topsnelheid van 125 km/h en doet 23 seconden over de acceleratie van 0-100 km/h. Brandstofverbruik: 4,6 1/100 km (1:21,7) bij 90 km/h con stant; 6,2 1/100 km (1:16,1) in stadsverkeer. De 1000 behaalt een topsnelheid van 140 km/h; de acceleratie van 0-100 km/h neemt 16 seconden in beslag. Brandstofverbruik: 4,6 1/100 km (1:21,7) bij 90 km/h con stant; 6,5 1/100 km (1:15,4) bij 120 km/h constant; 6,3 1/. 100 km (1:15,9) in de stadscy- clus. De 4 x 4 heeft een top snelheid van 130 km/h en ac celereert van 0-100 km/h in 17,5 seconden. Deze versie verbruikt 6,1 1/100 km (1:16,4) bij constant 90 km/h; 8,2 1 /100 km (112,2) bij con stant 120 km/h; 7 1/100 (1:14,3) bij gebruik in de stad. Bij de nieuwe Panda heeft Fiat gekozen voor de zogehe ten 'Omega'-achterwielophan- VOOR DEPRUS VAN EEN RADIO EEN KOMPLEET ANDERE LANCER Mercuriusweg 27 - VLISSINGEN - Tel. 01184-19051 of 01103-2587 ging de naam houdt verband met de geometrie. Deze wiel ophanging functioneert als een onafhankelijk systeem, dat geen veranderend weggedrag oplevert bij wisselende belas ting. Het 'Omega'-systeem zou kunnen worden omschreven als een ophanging met - door een centraal aslager - onder ling verbonden langsarmen en twee schuingeplaatste trek- stangen, die aan het chassis zijn bevestigd. Doordat de wie len altijd recht op het wegdek staan, gedragen de achterwie len zich voorbeeldig, ook op ruwe, oneffen bodem. Terwijl de goede eigenschappen van de starre-asverbinding behou den blijven, levert de 'Omega- geometrie het comfort dat ge woonlijk wordt geassocieerd met onafhankelijke wielophan ging. Andere karakteristieken van deze wielophanging zijn: een laag onafgeveerd gewicht; de wielen loodrecht ten opzichte van het wegdek onder alle rij- omstandigheden; de wielen al tijd parallel met gelijkblijvende spoorbreedte; geen hinderlijk overstuur; gelijkmatige ban- denslijtage. Tevens is de voor wielophanging verbeterd ten behoeve van het comfort. Een vijfversnellingsbak is standaard op de Panda's 1000 en 4 x 4. Vacuüm rembekrachtiging is standaard op de Panda 4x4. Toyota Celica GTS 16-kiepper Toyota Cressida GIJ 4-drs Toyota Cressida Diesel Toyota Cressida 4-drs DX. Toyota Carina 4-drs DX Toyota Carina II LB GL. 5-drs. Toyota Carina 2-drs DX 24 000 km 1984 „.,68 000 km 1983 103 000 km nov. 1981 M 112 000 km 1981 66 000 km 1981 37 000 km 1984 „1979-1981 Toyota Corolla 4-drs. DXM 42.000 km 1983 Toyota Corolla 2-drs. DX 1600 5-speed35.000 km 1983 Toyota Tercel SR 3-drs35.000 km 1983 Toyota Tercel 3-drs. coupé autM 73.000 km 1982 Toyota Carina aut39.000 km 1979 Wegens omstandigheden 1985 23.000 km van particulier 3.700 km 1986 van particulier Citroen 2 CV 6 35.000 km 1984 Nissan Sunny1982 Mitsubishi Colt 3-drs1982 Renault 5 GTLM 43.000 km 1982 Fiat Ritmo 5-drsM 27.000 km 1983 1984, in staat van nieuw Opel Kadett Station 3-drs1981 Skoda 105 S25.000 km dec. 1983 Seat Ronda GLX12.000 km nov. 1983 De Panda 750 L biedt stan daard achterruitverwarming, een alarmknipperlichtinstalla- tie, rolgordels voor en stoffen bekleding. De CL is uitgevoerd met de volgende voorzienin gen: achterruitverwarming en een.wisser, een alarmknipper- lichtinstallatie, rolgordels voor, slaapstoelen, hoofdsteunen, achteruitrijlampen, een hoe- denplank. Afgezien van de CL-uitrus- ting heeft de Panda 1000 Su per ook nog fraaie wieldoppen, een 4-spakig stuurwiel, extra kwaliteitsbekleding, een van binnenuit verstelbare buiten spiegel en bredere banden. Ex tra leverbaar zijn een analoog klokje en metallic lak. Bij de uitvoering van de CL en Super voegt de Panda 4x4 nog in het standaardpakket: een rechterbuitenspiegel, brede 145 SR 13 banden met winterprofiel, spatbordranden en spatlappen voor alle wielen. Tot de extra's behoren: getinl glas, een analoog klokje en metallic lak. Een dubbel zonne dak is op. alle modellen lever baar. 14.000 km 1984, in staal van nieuw! GOEDKOPE MEENEEMAUTO ZONDER GARANTIE Toyota Celica Coupér1977 Opel Ascona autM 1977 Toyota Corona MK II1977 Toyota Celica LT coupé1976 Toyota Carina 2-drs1978 Simca Horizon1979 Mitsubishi GLX1980 Renault 4 GTLM 1980 M staat in Middelburg MIDDELBURG: KLEIN VLAANDEREN 97 Tel. 01180-12865 VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23 Tel. 01184-12916 DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG I.V.M. GOEDE VRIJDAG DONDERDAG KOOPAVOND VLISSINGEN AUSTIN ROVER WIJ REPAREREN ALLE MERKEN AUTO'S Komt u eens langs en overtuig uzelf van onze service Wij keuren APK II en VVN OCCASIONS VAN DE WEEK! Austin Allegro (APK goedgek.)2250.- Ford Fiesta (APK goedgek.)'77 3500.- Renault 18 GTS Stationcardec. '79 3750.- Austin Mini HLE (als nieuw)'84 9750.- Ford Fiesta 1100 L1980 7.500- Ford Fiesta 1100 L1979 4.750.- Ford Fiesta 1100 Festival, zwart1983 13.000.- Ford Escort 1100 Bravo1983 13.200.- Ford Escort 1100 Laser1983 15.500.- Ford Escort 1300 Laser, 5-drs1984 17.750.- Ford Escort 1300 L met LPG1982 13.000.- Ford Escort 1100 Laser, 5-drs1984 17.500.- Ford Escort 1300 Bravo1983 16.500.- Ford Escort, 3-drs., 1.6 L automaat1983 17.800.- Ford Escort RS 2000-1980 9.750.- Ford Escort 16 L met LPG1981 12.800.- Ford Escort 16 L autom1984 20.500 - Ford Orion 1600 GL1983 18.500.- Ford Sierra L diesel1985 25.500.- Ford Sierra 1600 GL1983 21.000 - Ford Sierra 1600 L1983 19.800.- Ford Sierra 1600 L1982 16.900.- Ford Taunus 16 L Combi1981 11.500.- Ford Taunus 16 Combi-•1979 4.500.- Ford Taunus 1600 Bravo1981 9.500.- Ford Taunus 2.3 Ghia1979 6.250.- IF0RD SIERRA 1600 5-drs., zwart, 1983, 44.500 km19.800.- Fiat Panda1984 9.800.- Fiat 131 CL1983 11.500.- Honda Quintet1982 12.000.- Alfa Romeo Sprint 1.51982 12.000.- Honda Civic1982 11.750.- Opel Kadett Diesel1984 18.500.- Peugeot 505 GL1982 17.500.- Renault 9 TSE1983 16.500.- Renault 11 GTX1984 17.500.- Renault 5 GTL1981 9.500.- Audi 80 GL, 2-drs1982 11.500.- Mercedes 200 D1978 9.500.- Mazda 323 Stationcar1984 16.500.- VW Golf L Diesel1980 9.500.- VW Golf Diesel1980 8.750.- VIa Ford Credit Financieren is doordacht betalen. Inruil en financiering mogelijk 22i yyy~< 22; £j jy Yr-fW Middelburg - Noordmonsterweg 4 Tel. 01180-36815 i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 11