Personenauto ABC voor 1986
'AI imriDC
GARAGE VAN STRIEN B.V
VAN OEVEREN B.V.
AUTOSCHADE?
DIJKWEL - WÈL EVEN MEER SERVICE!
9tt FIu tdbedrijf JD055E
Investerendoor i
ruito-xfuvm
dukwelbv
VOOR AL HET AUDI NIEUWS
MERCEDES
Dijkwel regelt alles voor U!
RENAULT 25 GTS 1984
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 FEBRUAR11986
In onze rubriek AutoTips vandaag het eerste
deel van het Personenauto ABC voor 1986. In
alfabetische volgorde deze week Alfa tot en
met Mercedes. In onze uitgave van volgende
week vindt u een overzicht van Mitsubishi tot
en met Zastava.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
De Austin Mini Metro.
Van der Spiegelstraat 92 - GOES, telefoon 01100-14840
Damstraat 85 - YERSEKE, telefoon 01131 -1609
voor PERSONEN-, BESTEL- en VRACHTAUTO'S
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25-Vlissingen
Telefoon 01184-18351
dubbele beglazing/voorzetramen
rolluiken
ALTIJD KEUS UIT 30
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG-GARANTIE
TOYOTA COROLLA 4-DRS. GL AUT.
FORD SIERRA 1.6 L 3-DRS.
eróluic
geïsoleerd plexiglas voor
dakbeglazing
kozijnen, ramen, deuren
<~lD'dleboer
ïaó b.ü.
9 W' 1
SPEC. AANB.
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
307
ALFA ROMEO
Alfa Romeo heefl een tamelijk nieuw program
ma. Vorig jaar kwam daar de opvolger voor de
Giulietta bij, de Alfa 75, genoemd naar het 75-
jarig jubileum dat Alfa Romeo in 1985 vierde.
In de jaren daarvoor was de nieuwe Alfa 33 en
de Alfa 90 uitgebracht, zeker dus nog jonge en
moderne auto's. De 33 kent een zeer speciale
aanvulling in basismodellen in de 1.3 en 1.5 se
rie, daardoor is die Alfa 33 nu al te koop voor
19.900, het is de 1.3 Milano. Verder kent de
33 een 4x4 uitvoering en een stationcar de Gi-
ardinetta, ook in 4x4 leverbaar. De 75 is er in
een 1.8 en 2.0 uitvoering, later aangevuld met
een 2.5 V6 en een 2.0 Turbodiesel. De 90 is
verkrijgbaar met een 2.0 carburatie en een 2.0
motronic motor, als ook met een 2.5 V6 en een
2.4 Turbodiesel. Verder kent Alfa nog de sport-
versies zoals de Sprint, de GTV en de Spider.
Dit jaar wordt de opvolger voor de Alfa 6 ver
wacht, de laatste versie uit het samenwerkings
verband Fiat (met de Croma), Lancia (met de
Thema), Saab (met de 9000) en Alfa Romeo.
Die Alfa zal waarschijnlijk de naam Alfa 164 of
Alfa Sei verkrijgen en uitgerust worden met
een V6 met 2,5 en/of 3 liter inhoud.
AUDI
Audi is een hoogwaardig technisch merk, on
derdeel uitmakend van het VAG concern waar
in ook VW en Porche zijn ondergebracht. Audi
hanteert de slogan „Voorsprong in Techniek",
waarin zij min of meer wil uitdrukken haar tijd
vooruit te zijn. En dat is ook wel zo, Audi
bracht als één der eersten 4x4 in het perso
nenauto circuit en bracht ook de eerste 4x4
rallywagen in de strijd, die meteen wereldkam
pioen werd. In 1985 nam Peugeot dat over,
ook met 4x4, en dit jaar heeft iedereen, het ter
rein betreden. Audi gaat door in het voor
sprong nemen en bracht vorig jaar de gehele
100 en 200 serie met verzinkte of gegalvani
seerde carrosserie uit, geen roestproblemen
meer. Het jaar 1986 wordt voortgezet met de
80,90,100 en 200 serie, alle met voorwiel- en
vierwiel aandrijving. Eind van dit jaar is een
nieuwe 80 en 90 serie te verwachten en verder
gokken wij op een motor met 4 kleppen per ci
linder, een nieuwe V6 motor (bijv. in een Audi
300) en een 6 versnellingsbak. Uniek blijven
niettemin de Audi diesel en turbodiesel, bijzon
der zuinige auto's hun grootte in aanmerking
genomen. De 100 TD bijvoorbeeld verbruikt
gemiddeld 1: 16, met een tankinhoud van 80
liter kom je dan dus bijna 1300 km. ver, rustig
rijden op de grote weg wil dus zeggen zonder
tanken Oostenrijk, Zwitserland of Zuid-Frank
rijk te halen!!
AUSTIN-ROVER
De enige nog oude bekende is de Mini, verder
is er de nieuwe generatie M-auto's, de Metro,
de Maestro en de Montego. De laatste is het
meest nieuw, een royale reislimousine in sedan
en stationcar en ook in een sportieve turbo-in
jectie versie.
Het motorenaanbod in de nieuwe M-auto's is
als volgt: de Metro 998 cc en 1275 cc in zowel
60,72 en 92 PK; de Maestro in 1275 cc, 1598
cc en 1998 cc en de Montego in 1275 cc, 1598
cc en 1998 cc in 100, 110 en 118 PK. Het
wachten is op de dieselmotoren in de Maestro
en Montego, en zo mogelijk nieuwe meerklep-
pen motoren in de Metro.
De Rovertak heeft onlangs een kleine, sportie
ve Rover uitgebracht onder het item van young
mister Rover, de Rover 213 en 216, resp. met
1300 en 1600 motor. Verder blijft de grote Ro
verserie in het programma, de 2000, de 2300,
en 2600 en 3500 benzineversies en de 2400
turbo-dieselversie. Bij de Rovers behoren na
tuurlijk ook de Land- en Range Rovers, deze
wagens doen het prima, de nieuwe Landrover
serie 90 en 110 zorgt voor verkoopsuccessen.
De Range-Rover heeft er een injectieversie bij,
die de luxe 4x4 een top geeft van ruim 175
km/u. Een heel nieuw Rovermodel is er dit jaar
ook te verwachten, de Rover 600 serie, het nu
nog aangeduide Rover XX-model, een samen
werkingsmodel met Honda
BMW
BMW heefl nu nog haar bekende programma
in 3,5,6 en 7 serie. BMW is echter druk doen
de de fabriekscapaciteit uit te breiden met een
heel nieuwe fabriek, waardoor nieuwe modellen
spoedig tot de mogelijkheden behoren. Eerst
komt er een nieuwe 7 serie, dit jaar nog, en
volgend jaar wordt de nieuwe 5 serie verwacht.
De populaire 3 serie is onlangs nog vernieuwd
en uitgebreid o.a. met de 324 Diesel, waar
schijnlijk komt er voor het sportieve 3 model
ook een turbo-diesel, die momenteel al in de 5
serie huist, verder een 325 i en 325 i cabriolet,
en de 3 serie in 4x4, voorlopig ook de 325 i
4x4. In de 3 serie zijn nu dus leverbaar een
1766 cc carburatie 90 PK en een 1766 cc injec
tie 105 PK motor, een 1990 cc injeclie 130 PK,
een 2316 cc injectie 150 PK en een 2494 cc
injectie (6 cil.) 171 PK motor en een 2443 cc 86
PK dieselmotor. Binnenkort komt er een heel
snelle 3, de BMW M3, gelijkend op de M5. En
nu we toch bij de wat exclusievere BMW's zijn
aangekomen, het merk kent een aantal speci
fieke bouwsels onder de naam BMW Baur,
vooral de 3 serie in cabriolet, en BMW Alpina,
vooral snelle modellen in 3,5 en 6 serie alsme
de ook coupés.
CITROEN
Het Franse merk Citroën behoort tot de PSA
groep waarin ook Peugeot en Talbot zitting
hebben. Uitwisseling van motoren tussen deze
merken komt dan ook veelvuldig voor. Citroen
is een gedegen merk, een merk met een vaste
klantenkring, een merk met vaak futuristische
auto's, die dan wel tamelijk lang (in jaren) op
de markt blijven. Citroën heeft toch eind 1985
nog aardig veel nieuws gebracht.
Ten eerste is de CX serie vollediq gemoderni
seerd. De buitenzijde is gestroomlijnder gewor
den, de binnenkant is helemaal onderhanden
genomen met een nieuw interieur en nieuw
dashboard. Die nieuwe CX heet nu de CX II. Er
is ook een nieuwe motorversie aan toegevoegd
de CX 22 TRS, er zijn nu 6 motortypes in de
CX te krijgen. Ander nieuws is de uitbreiding
van de populaire BX serie, er is een BX station
car bijgekomen, die Citroën getrouw BX Break
noemt. Het is een zeer fraaie wagen die meer
ruimte biedt dan de BX limousine. De BX serie
wordt .steeds completer, er zijn al 4 motorty
pes, de 1400,1600,1900 en de eveneens 1900
diesel. Sportieve modellen zijn de 19 GT en de
Sport. Een injectie en turboversie behoort ook
tot de mogelijkheden, in de rallywereld is er al
een BX 4 TC met 4 wielen aandrijving en een
2141 cc Turbo motor met 200 PK. De trouwe 2
CV, lelijke eend, blijft nog wel zo'n 2 jaar in het
programma. Er komt wel een nieuwe kleine Ci
troën, een opvolger van de LNA. Voor eendrij
ders mogelijk een aardig alternatief evenals de
Axel of Visa. De Visa zal binnenkort ook wel
een face-lift krijgen. De BX heeft de GS/GSA
goed vervangen, de BX is enorm populair, niet
in het minst om zijn prijs, vanaf 19.900,-.
Toch hangen geruchten in de lucht die oude
GS alsnog een andere opvolger te geven, een
auto in de gewone middenklasse dus, het seg
ment van Kadett, Escort, Golf e.d.
DACIA
Dacia behoort tot de Roemeense auto-indus
trie, waarin ook Aro en Oltcit (Citroën Axel)
participeren. Dacia is eigenlijk de oude Renault
12, een fijne auto met een behoorlijke ruimte
en een redelijk comfort, maar voor West-Euro-
pese begrippen natuurlijk achterhaald. Neemt
niet weg dat de prijs toch velen zal aanspre
ken, een ruime gezinsauto vanaf 11.995,- is
niet gek. Het motoren aanbod is 1185 cc, 48
PK, 1289 cc 54 PK en 1397 cc, 65 PK. De laat
ste motor zit in de 1310 TLE modellen en in de
toch wel fraaie coupé. Nieuwe modellen staan
op stapel, maar het is, na een leuke vlotte start
rondom de personenauto RAI vorig jaar, tame
lijk stil geworden rond Dacia en haar importeur
Primacar te Prinsenbeek.
DAIHATSU
Het grote nieuws van het Japanse merk Dai
hatsu zit hem in het kleine, namelijk de kleine
Cuore, die eind vorig jaar geheel vernieuwd is.
De Cuore, een mini-achtige auto, in de kleine
klasse dus, evenals bijv. de Suzuki Alto en de
Subaru Mini Jumbo, tevens zijn naaste concur
renten, heeft een nieuw uiterlijk, een nieuw, rui
mer interieur, een nieuw onderstel en een nieu
we motor gekregen. Het uiterlijk is meer ge
stroomlijnder dan het vorige model, het inte
rieur is ruimer, o.a. door de fors vergrote wiel
basis, en comfortabeler geworden. Het onder
stel is vernieuwd, de wielbasis zoals gezegd
vergroot, de ophanging geheel onafhankelijk
met schroefveren rondom, iets wat zijn concur
renten weer niet hebben. De motor is vergroot,
hij is van 2 naar 3 cilinder gegaan, een inhoud
van 850 cc en een vermogen van 44 PK, goed
voor prima prestaties o.a. een top van 135
km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 15
sec. Het verbruik bij 90 km/u is 1:24.
De prijs valt echter een beetje tegen, de Cuore
start bij 12.995,-, weliswaar een redelijk luxe
model, maar het scheelt nogal wat met de eer
der genoemde concurrentie. Het kan niet an
ders of Daihatsu zal daar iets aan doen met
mogelijk een wat uitgekleder model. Zeer po
pulair bij Daihatsu is de Charade, hij is er in
vele uitvoeringen, in 3 en 5 deurs, in benzine
en diesel, in benzine turbo en diesel turbo, al
len met een inhoud van 993 cc, de Charade
start rond de 14 mille, wel een leuke prijs. Ver
der kent Daihatsu de Charmant, een sedan in
de middenklasse, de Rocky, een terrein 4x4
ook in luxe wagon uitvoering, en de Daihatsu
minibussen en minibestels. Het wachten bij
Daihatsu is op een opvolger voor de Charmant,
maar dat kan nog wel even duren.
'AUTOTIPS
Chrysler en AMC) delen. Wij beperken ons dan
ook tot het noemen van enkele in ons land ver
krijgbare USA Fords, de Mustangserie, de
Mercury, de Thunderbird, de Sabre, de Taurus
en de Lincoln. De Duitse of zo u wilt Europese
Ford ligt ons kennelijk beter, al jaren staat
deze Ford op de 2e plaats in verkopen in Ne
derland. Een zeer gewild model is de Escort,
wel een totaal gemoderniseerde, die dus dui
delijk afwijkt van het huidige model. Tevens is
de Orion onder handen genomen, ook moder
ner van uiterlijk en innerlijk, weer goed voor ja
ren rijplezier. De Sierra, de grote middenklas
sen van Ford, doet het uitstekend. Staat de Es
cort in verkopen op de 2e plaats, de Sierra is
5e in Nederland en dat is dus nog voor de Opel
Ascona, de Citroën BX, Toyota Corolla e.d. De
Sierra is er dan ook in vele uitvoeringen, 3 en 5
deurs, stationwagonuitvoering, 4x4 uitvoering,
in sport- en rallyuitvoeringen, in benzine- en
diesel enz. enz. Verder kent Ford de Fiësta, de
kleinste telg van het merk, huizend in de kleine
middenklasse, en natuurlijk niet te vergeten de
Auto van het Jaar 1986, de Scorpio. Hel Scor
pio programma wordt steeds completer, er is
een 1.8 en 2.0 carburatie molor, een 2.0 injec
tiemotor, een 2.8 V6 injectiemotor en een 2.5
dieselmotor. Er is ook een 4x4 en in uitvoerin
gen kent men de types CL, GL en Ghia.
De Fiat Uno, vurig Italiaantje
FIAT
Fiat timmert al jaar en dag aan de weg. Nadat
het importeursschap in Nederland overgegaan
is naar de fabriek, heeft Fiat een aktief bij tijd
en wijle zelfs agressief verkoopbeleid gevoerd.
Dat heeft Fiat wel naar de 4e plaats in verko
pen in Nederland gebracht met een marktper-
centage van bijna 7 En het ziet er niet naar
uit dat Fiat die plaats ooit nog wil afstaan. In
1986 zal Fiat zeker een verkoopstimulans on
dervinden van een aantal nieuwe en vernieuw
de modellen. Allereerst is daar de Croma, die
al heel wat stof heeft doen opwaaien vanwege
de naam, die naar het zich laat aanzien zal ver
anderen in Chroma. Maar what's in a name,
juist door dat Croma spreekt iedereen er nu
wel over en weet ook nagenoeg iedereen dat er
een nieuwe grote fiat komt met dus die naam.
Ander nieuws bij Fiat is de komst van een auto
in de kleinere klasse, al bekend onder de naam
Fiat Topoline, hij moet gezien worden als op
volger van de legendarische Fiat 126 of nog
vroeger terug de Rat 500. Dan volgt het be
kende Fiat programma, de Panda en de Uno
en ook nog steeds de bekende Rat 127. De
Panda is voor 1986 fors onder handen geno
men, zowel ex- als interieur zijn gemoderni
seerd en er zijn ook nieuwe motoren inge
bracht, o.a. de technische hoogwaardige Fire
motor, een 1 liter motor uit een samenwer
kingsverband tussen Rat, Lancia, Peugeot en
Talbot. Het is een zeer pittig maar toch ex
treem zuinig motorretje, licht in het gewicht en
van alle technische snufjes voorzien. In de Uno
doet deze motor het al prima, hij is immers pas
uitgebracht. In de Panda zal het zeker een top
per worden, geroemd om goede prestaties en
een zeer zuinig brandstofverbruik. Tevens zal
er in de Panda een dieselmotor komen, waar
schijnlijk een 1.3 diesel, dezelfde dus als in de
Uno. De Ritmoserie is onlangs nog geheel ge
moderniseerd en weer bij de tijd, de prijs is
nog steeds scherp concurrerend. Een nieuwe
Ritmo is in aantocht, maar zal zeker nog tot
diep in 1987 op zich laten wachten.
FORD
Onder de naam Ford kennen we in Nederland
de Amerikaanse en Duitse automobielen. De
Amerikanen stellen qua verkopen in ons land
niet veel meer voor, een lot wat ze met alle an
dere Amerikaanse modellen (General Motors,
HONDA
Honda behoort tot de exclusieve Japanse mer
ken en ziet zich graag als de BMW van Japan.
Dat mag ook wel want Honda brengt altijd
hoogwaardige techniek uit en modellen die zich
onderscheiden en duidelijk niet behoren tot die
grote eenheidsworst. Honda heeft haar pro
gramma in een twee jaar tijd volledig ver
nieuwd. Het laatste nieuws in Nederland is de
Accord en Prelude serie, een totaal nieuwe mo-
dellenserie met de Accord Aerodeck als toch
tamelijk gewaagd, futuristisch model. De Civi-
dijn is er weliswaar in te ontdekken, maar wat
voor kleine middenklassers aanslaat hoeft nog
niet voor grote middenklassers te gelden. Het
is dus afwachten hoe het publiek er op rea
geert. De Accord Sedan is wat conventioneler,
al is ook hier een extreme stroomlijn waar
neembaar en geeft het het model naast een
statige ook een sportieve image. De Prelude is
het echte sportmodel, een duidelijke 2x2,
nieuw in deze serie is de EX 2.0 i 16 klepper,
een auto met 137 PK onder de kap, goed voor
een top van 205 km/u. De Accords kennen
1598 c, 88 PK, 122 Nm en 1955 cc 106 PK, 153
Nm motoren. Het laatste nieuws In het eigen
thuisland is de Honda Today, een mini-achtige
auto met wederom een futuristisch uiterlijk, de
Honda Integra, een 5 deurs sedan tussen de
Civic en de Accord in, en de Honda Legend,
een auto uit de grote klasse, Honda's executive
car met V6 motoren in 2 en 2,5 liter. Het is een
samenwerkingsmodel met Austin-Rover. De In
tegra en Legend komen spoedig naar ons land.
Verder gaat het bij Honda uitstekend met de
Civics, er zijn vele modellen 3- en 5-deurs, er is
een sportcoupé, de CRX, en een multifunctio
nele, dus ruime Civic, de Shuttle, ook in 4x4.
De futuristische Honda Jazz, een slowstarter,
komt nu mede door zijn prijs, ook meer in de
Het 1986 model van Mazda 323 GTX
HYUNDAI
Hyundai is een Koreaans merk, dat tot op he
den niet erg van de grond is gekomen. Er wa
ren ook maar twee modellen de Pony en de
Stellar, en ondanks dat deze modellen modern
toonden bevatten zij toch veel verouderde
techniek, wat de naam.van Hyundai weinig
goeds deed. Vanaf nu schijnt daar verandering
in te komen.
Hyundai is grootse fabrieken gaan bouwen
waar volgend jaar 1 miljoen nieuwe modellen
uit moeten rijden. De eerste is er al de Pony
XP, voorlopig in 5-deurs uitvoering, binnenkort
komt hij er ook in 3-deurs en vervolgens in Se
dan. Het is een Hyundai van de nieuwe genera
tie, vol moderne techniek, door Mitsubishi ge
leverd, de XP heeft o.a. het nieuwe Mitsubishi
Colt onderstel met wielophanging, vering e.d.
en de nieuwe Mitsubishi motoren in 1300 en
1500 cc. De Pony XP is een totaal andere,
nieuwe Hyundai. De 5-deurs is er vanaf
17.995,-, de 3-deurs zal uiteraard wat voor
deliger zijn, maar dat weten we binnenkort.
Verder komt er de Sonate, een grotere Hyun
dai, een Stellarachtige auto met ook weer alle
moderne techniek en nieuwe motoren in 1800
en 2000 cc, waarschijnlijk dus de nieuwe 1.8 en
2.0 Mitsubishi motoren.
DEALER VOOR DE BEVELANDEN EN WALCHEREN
ISUZU
Het automerk Isuzu komt uit Japan en wordt in
Nederland verkocht door de General Motor
dealers, beter bekend als de Opeldealers. In
Nederland is het dan ook geen specifiek perso
nenauto merk, maar een bedrijfsautomerk. Het
vult Opel goed aan, omdat het fraaie Pick-ups,
zelfs Pick-ups met dubbele cabine, dus goed
voor vervoer van 5 personen (kan dus op grijs
kenteken toch voor particulieren interessant
zijn), Bestel- en Personenbusjes en 4x4 Ter
reinwagens op grijs en geel kenteken, dus vol
ledig ingesteld op personenvervoer. Die laatste
staat bekend onder de naam Trooper, is er in
korte en verlengde versie en met 3 motoren,
een 2254 cc benzinemotor met 89 PK, een
2238 cc dieselmotor met 53 PK en eenzelfde
dieselmotor met turbo met 75 PK.
LADA
Het grote nieuws van het Russische merk Lada
is de Samara, in Rusland de 2108, doorcijfe
rend na 2104,2105,2106 en 2107, geheten. De
Lada Samara is helemaal nieuw en doet in
niets meer denken aan de bestaande modellen,
die allen afgeleiden zijn van de bekende Fiat
124. De Samara is een hatchback-achtige auto
dus met grote achterklep en neerklapbare ach
terbank. Voorlopig komt hij in de zgn. 3 deurs
versie naar ons land, later zal er uitbreiding
plaatsvinden met een 5 deurs. De Samara
heeft voorwielaandrijving, ook nieuw dus voor
Lada, verder zijn de motoren nieuw, een 1.1,
1.3 en een 1.5 motor, vervaardigd in samen
werking met VW-Porsche. De Samara komt in
februari/maart naar ons land, de prijs, bij het
ter perse gaan van deze Special nog niet be
kend, zal rond de 16 mille liggen.
Verder kent het Lada programma de afgelei
den van de Fiat 124 met als populaire modellen
de 2100 serie. In die serie kennen wij in Neder
land de 2104 (de stationcar), de 2105 (de voor
delige Sedan) en de 2107 (de luxueuze Sedan).
De 2105 is de meest populaire in een ook zeer
populaire prijsklasse, vanaf 11,495,-, hij is er
in een 1.2, een 1.3 en 1.5 liter motor. De 2107
is de wat robuustere, zeer luxe serie van Lada,
deze is er in 1.3,1.5 en 1.6 liter motor, de laat
ste met een 5 bak. Dan is daar dus de 2104
bijgekomen, de stationcar met heel veel ruimte
en met de keuze in 1.3 en 1.5 liter motor, de
2104 is er vanaf 13.995,-. Natuurlijk is er nog
die allergoedkoopste Lada, die 1200 S, een 5-
persoons Sedan, met grote bagageruimte, met
aanhangwagentrekkracht tot 900 kg enz. enz.
en dat allemaal voor 9.999,-.
MAZDA
Het laatste nieuwe van Mazda is de geheel ver
nieuwde 323 serie. De bekende Mazdaverschij-
ning is fors onder handen genomen, het ver
trouwde gezicht is bewaard gebleven, net als
bijvoorbeeld bij de Renault 5, maar onderhuids
is toch veel veranderd. Het interieur is verbe
terd en vernieuwd, het dashboard is geheel
veranderd. Technisch diverse vernieuwingen
aan onderstel, wielbasis, vering, wielophanging
en aan de motoren. De buitenzijde tenslotte is
moderner geworden, aerodynamischer van
vorm. De carrosserievormen zijn gebleven 3-
en 5-deurs hatchback en 4-deurs Sedan. Ook
de motortypes zijn gelijk gebleven, de 1.1,1.3
en 1.5 motoren, nieuw is de 1.6 motor in de ex
tra snelle sportieve versie de 323 GTX. De 323
start bij 16.995,-. Nog altijd enorm populair is
de 626 serie, ook deze is gemoderniseerd en
verder uitgebreid met een sportieve serie met
2 liter injectiemotoren.
Vervolgens is er de 929 serie in Sedan en Cou
pé.
De nieuwe RX 7 sportcoupé van Mazda komt in
februari naar Nederland, op de Autosalon van
Brussel beleefde hij zijn Europese introduktie.
MERCEDES
In deze Auto-ABC rubriek hebben we al menig
maal gesproken over exclusieve auto's.
Anders
dan het hele rijtje Aston Martin, Donkervoort,
De Tomaso, Ferrari, Jaguar, Morgan, Maserati,
Porsche, Rolls Royce, e.d. waar het slechts om
tientallen, soms veel minder, verkopen per jaar
gaat, staan BMW en Mercedes in verkooprang
schikking in Nederland op een 12e en 14e
plaats, en dan hebben we het dus over meer
dan 10.000 auto's per merk. Daarvoor zijn dui
delijke redenen aan te geven, deze merken
hebben een aantal erg aansprekende modellen
in hun programma. Mercedes heeft vorig jaar
de 190 serie fors uitgebreid. Er is nu een 190
benzinecarburatie, een 190E benzine-inspuit-
motor, een 190E 2.3-16, een benzine-inspuit-
motor in de 2.3 literklasse met 4 kleppen per
cilinder (16 kleppen totaal), een 190E 2.6, een
benzine-inspuitmotor in de 2.6 liter klasse met
6 cilinder motor, een 190D met een 1997 cc 72
PK dieselmotor en een 190D 2.5 met een 2497
cc (5 cilinders) 90 PK dieselmotor (goed voor
een top van 175 km/u). De 200-300 serie, door
Mercedes W124 serie genoemd, is ook zeer
compleet. In benzinemotor een 2 liter carbura
tie, een 2.3, 2.6, en 3.0 liter injectiemotor, in
diesel een 2.0, 2.5, 3.0 liter motor en een 3.0
liter turbodieselmotor. De W124 serie kent se
dans en stationcars en vele uitvoeringsniveaus.
Dit jaar wordt in de serie ook de coupé ver
wacht. Dan is er nog de S serie van Mercedes,
een exclusieve maar toch populaire serie want
wie niet het geld heeft hem nieuw te kopen,
heeft hem wat graag als occasion.
1) schaderegeling met verzekeringsmaatschappij
2) event, vervangende auto op gunstige condities
3) vakkundige reparaties van ALLE merken
4) spuitwerk „als nieuw"
Schadecentrum - Veerseweg 104 - Middelburg
Tel 01180-29955 - toestel 17 dhr. Verhage
Ford Fiesta 1100 Bravo1982
Ford Fiesta 1100 Festival zwart1983
Ford Fiesta 10001985
Ford Escort 1100 Bravo1983
Ford Escort 1100 Laser1983
Ford Escort 1100 Bravo1982
Ford Escort 1300 Laser, 5-drs1984
Ford Escort 1300 GL1979
Ford Escort -1100 Bravo1983
Ford Escort 1300 Bravo1982
Ford Escort 1600 Bravo1984
Ford Escort 1300 Bravo1983
Ford Escort 3-drs. 1.6 L automaat1983
Ford Orion 1600 GL1983
Ford Orion Diesel1985
Ford Sierra 1600 GL1983
Ford Sierra 1600 L1983
Ford Sierra 1600 L1982
Ford Sierra 2000 L, 3-drs1984
Ford Taunus 16 L combi1981
Ford Taunus 2.0 Ghia1978
Ford Taunus 1.6 L1978
Ford Taunus1977
Ford Taunus 1.6 Bravo1981
Ford Taunus 1600 Bravo1981
Alfa Romeo 2000 inj. Quadrifoglio 39.000 kmbj. 1981
Opel Kadett Diesel1974
Opel Kadett 12 N1982
Peugeot 505 GL1982
Honda Quintet1982
Renault 9 TSE1983
Datsun Violet1981
Daihatsu Charmant1983
Mercedes 300 D automaat1982
Mercedes 200 D1978
Citroën GSA XI1983
Lada 21051983
Mitsubishi Celeste1978
Mazda 323 Stationcar1984
Nissan Sunny Diesel1983
Audi 80 CL1982
10.500.-
13.000.-
15.500.-
13.200.-
15.500.-
13.500.-
17.750.-
4.500.-
13.000.-
14.500.-
18.500.-
16.500.-
17.800.-
18.500.-
21.700.-
21.000.-
19.800.-
16.900.-
21.000.-
11.500.-
4.500.-
4.000.-
3.500.-
11.000-
9.500.-
18.500-
13.500.-
17.500.-
11.750.-
16.500.-
8.500-
11.000.-
27.500.-
9.500.-
12.500-
7.500.-
4.000.-
16.500.-
16.500.-
16.500.-
Via Ford Credit Financieren Is doordacht betalen.
Inruil en financiering mogelijk
oud Eire o en uLissincEn TELoubh-tfHED
met KOMO-keur en 10 jaar garantie.
Levertijd 10 dgn.
PVC, aluminium geïsoleerd, warmte- en
geluidsisolerend, bescherming tegen in
braak en vandalisme.
Vraag vrijblijvend prijsopgaaf door onze ad
vertentie in open envelope zonder postzegel
te zenden aan ANTWOORDNUMMER 222,
4830 VB MIDDELBURG
Toyota Tercel 3-drs. Coupé autom73.000 km 1982 M
Toyota Corolla 1.6 2-drs. DX35.000 km 1983
Toyota Tercel 3-drs. SR35.000 km 1983
Toyota Corolla 2-drs. DX automaat---198E
Toyota Corolla Hatchback 12-klepper23.0()0km 1985 M
Toyota Celica GTS 16-klepper26.000 km 984
Toyota Cressida 4-drs. GU68.000 km 1983
Toyota Cressida 4-drs. luxe19°!
Toyota Cressida Diesel105 000 km 1981
Toyota Carina 4-drs. DX^5? looi
Toyota Carina 2-drs. DX
Toyota Carina 2-drs. DX aut40.000 km 1979
Toyota Carina 4-drs. GL1982 M
MITSUBISHI COLT
automaat, 17.000 km, bouwj1983
Citroën 2 CV 6 34.000 km 1984
BMW 3161978
Renault 5 GTL43.000 km 1982 M
Fiat Ritmo 5-drs27.000 km 1983 M
54.000 km 1984in staat van nieuw
Seat Ronda 5-drs. GLX12-000 km 1983
Skoda 105 D dec25.000 km 1983
Opel Kadett Station 3-drs1981
23.000 km in staat van nieuw!bouwjaar 1984
Simca Horizon.
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S
zonder garantie
1979
1978
1976
Simca 1300
Toyota Celica Coupé LT
Toyota Carina 2-drs1978
Mitsubishi GLX95.000 km 1980
Renault 4 GTL-1980 M
M staat in Middelburg
MIDDELBURG: KLEIN VLAANDEREN 97
Tel. 01180-12865
VLISSINGEN: INDUSTRIEWEG 23
Tel. 01184-12916
DONDERDAG KOOPA VOND MIDDELBURG
VRIJDAG KOOPAVOND VLISSINGEN
van 19.00 u. tot21.00 u.
o.a. voor serres - terrasoverkappingen
Ik ontvang graag een prijsopgaaf voor
(zie aangekruist hokje)
Naam
Adres
Postcode
Tel-.
Plaats
MIDDELBURG
01180-29056
Renault 4
1982 7.900,-
Renault 4 GTL
1981 6.250,-
1981 3.900,-
Renault 5 GTL
1984 12.900,-
Renault 5 GTL
1982 10.500,-
Renault 5 TL
1982 9.500,-
Renault 5 GTL 5-drs
1980 4.900,-
Renault 9 GTL
1983 12.500,-
Renault 18 TD
1983 12.900,-
Renault 18 GTL type 2
1985 19.250,-
Renault 20 TD
1981 8.900.-
kleur: antr. met. 60.000 km
Ford Escort 1.6 L Bravo1982 15.250,-
Datsun 120 Y autom1977 2.250,-
Simca 1100 Tourist1980 1.750,-
SunbeamTI1980 3.500,-
3 ol 6 maanden garantie
gecieaned en gepoetst
HANS DIJKWEL 01184-64240
JAAP WOLFERT 01184-67596
vri|dag koopavond
Glldeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130