ft. fff. MIRO-BEZOEKERS proeft u maar! r$<sc i Als iemand 100 jaar wordt komt de burgemeester op bezoek met een bos bloemen, een taart en in zijn kielzog een journalist van het plaatselijke dagblad die vraagt of de taart lekker is en hoe het is om 100 jaar te worden. U kent die vertederende toneeltjes wel, alleen heeft de honderdjarige over het algemeen weinig andere tekst dan dat de taart lekker is en dat ie honderd jaar is geworden omdat hij iedere dag een borreltje drinkt en een sigaartje rookt of omdat ie dat nu juist niet deed. Wie winkelt in het Miro-Center, Wie daar ook nog eens tankt:nog meer guldens. Dat kunt u zelf bij uw eerstvolgende bezoek ontdekken. kan vele guldens besparen. Want de Esso-prijzen staan op scherp. Hoe scherp? Vervolg van pag. 1 kan echter nog op een aantal andere pluspunten bogen. Zoals het gemak waarmee de oven zich laat bedienen. Elke magnetron is voorzien van een tijdklok en een knop voor het instellen van het vermogen. Bij het bereiden van een gerecht, ongeacht of het nu om ont dooien, koken of opwarmen gaat hoeft men dus niet voortdurend in de keuken te staan. De oven doet zijn werk en geeft wanneer hij hiermee klaar is een geluidssignaal. Eenvoudiger kan het dus niet. Ook niet gezonder. De magne tron zorgt er met zijn microgolven voor dat de gerechten pijlsnel worden ver warmd waardoor er aanzienlijk minder vitaminen en mineralen verloren gaan. Bovendien blijven zij veel beter op smaak. Door deze gezonde eigenschap pen is de magnetron-oven in de keuken van praktisch elk ziekenhuis te vinden. Uitkomst Door zijn veelzijdigheid is de magne tron-oven in feite een uitkomst voor ieder huishouden. Voor de tweeverdie ners die na het werk moe thuiskomen. Voor de grote gezinnen, waarvan de kinderen op zeer uiteenlopende tijden thuiskomen. Voor de zakenman die op onverwachte tijden thuiskomt en dan ook nog enige relaties heeft meegeno men. Zij hoeven niet langer genoegen te nemen met een opgewarmde prak, maar krijgen een maaltijd voorgeschoteld die even lekker en warm is als toen deze werd bereid. Het geduld van onver wachte bezoekers wordt niet langdurig op de proef gesteld voordat zij op een smakelijke maaltijd of een warme snack worden getracteerd. De magnetron misstaat ook niet in de keuken van een alleenstaande. Alleen staanden koken vaak in één keer meer porties tegelijk die zij vervolgens in vriezen. Met de magnetron is het ont dooien en opwarmen van deze porties kinderspel. Zij kunnen dus zonder rompslomp snel en gezond eten, zonder veel afwas na afloop. De magnetron wordt nauwelijks vuil cn is heel gemak kelijk te reinigen. De schotel of schaal waarin het gerecht wordt bereid, koekt bovendien niet aan. Omdat de schotel of schaal niet warm is, kan hierin met een worden opgediend. Bent u geïnteresseerd in aanschaf van een magnetron-oven? AarzeJ dan niet bij Giraffe binnen te stappen. Daar heeft men een fantastische aanbieding: De Moulinex 405 met een adviesprijs van f799,- is deze week verkrijgbaar voor slechts f 566,-. Bovendien bent u hier verzekerd van een deskundige ad visering over de magnetron, waarvan de voordelen kort samengevat zijn: snelheid van opwarmen, koken en ontdooien; bedieningsgemak; smakelijk en gezond eten; goedkoop in gebruik; minder afwas. Verkade, een springlevende honderdjarige Hoe anders zal het gaan als Verkade op 2 mei jarig is. De burgemeester zal er zijn, zonder taart, met speech en leg penning. De honderdjarige heeft alleen veel meer tekst, een heel gedenkboek vol zelfs. Een boek over het verleden, het heden en de toekomst. En omdat Verkade zoveel verleden heeft en zoveel toekomst is het aardig om hier, vooruit lopend op de verschijning van het ge denkboek en speciaal voor de lezers van de Miro Center Krant, iets over vooral dat verleden te vertellen. Verkade is één van de meest bekende bedrijven in ons land. Niet alleen om dat we allemaal bij het horen van de naam San Francisco aan Amerika én aan koekjes denken, omdat we allemaal sinds mensenheugenis Maria biscuitjes in de thee 'soppen', allemaal weten hoe de beroemde beschuitbussen met Oostindische kers eruit zagen en omdat generaties moeders om vier uur 's mid dags achter een theelichtje van Verkade hun kinderen zaten op te wachten. Ver kade is vooral bekend en geliefd geworden dank zij de Verkade-albums. U moet het zich even voorstellen: tus sen 1906 cn 1940 verschenen 27 albums met een totaaloplagc van meer dan 2 miljoen exemplaren. In ieder album zaten zo'n 144 plaatjes en al die plaatjes werden ingeplakt, al die albums werden gespeld. Apen en Hoefdieren werd ge lezen voordat je naar Artis ging, Zui derzee ging mee op zeiltochten en Friesland als je ging kamperen. Er zijn veel goede boeken geschreven over de natuur, er zijn bekende radio-program ma's over de natuur en ook televisiepro gramma's, maar geen van alle hebben ze zoveel belangstelling opgewekt als de Verkade albums. De eer daarvoor gaat niet alleen naar Verkade, maar ook naar de auteurs (Jac. P. Thijsse schreef de meeste) en de il lustratoren Er is echter nog een reden waarom de boeken zoveel effect had den. Je was er zo intensief mee bezig, iedere keer als zo'n verpakking van Verkade openging zat er een plaatje in (later een bonnetje voor een plaatje) en dan was iemand van het gezin aan de beurt om het in te plakken. Een aantal albums is opnieuw versche nen. Het is bepaald de moeite waard om er eens een uit de bibliotheek te lenen. Ze boeien nog steeds! De oprichting De geschiedenis van Verkade omvat wel meer dan alleen bekende koekjes, theelichtjes en de albums. De oprich ting is een verhaal op zich. Zo'n gang van zaken zou tegenwoordig volstrekt onmogelijk zijn. De oprichter heette Ericus Verkade. In 1886 was hij al fabrikant van lampolie geweest en handelaar in oliehoudende zaden. Hij was gelukkig getrouwd en was de trotse vader van vijf zonen (de beroemde toneelspeler Eduard Verkadc was ook een zoon van hem). De handel in zaden beviel hem niet, hij was meer fabrikant dan handelaar en bovendien wilde hij een bedrijf oprichten waar zijn zoons later ook een broodwinning in zouden kunnen vinden. Ja, en wat doe je dan, je moet toch op z'n minst weten wat je wilt gaan produceren. Hij kocht zich dus een boek over de Nederlandse Vennootschappen en las dat. Onder de S vond hij de Stoombrood-fabriek en dat leek hem wel wat. Zijn uitgangs punt was dat iedereen iedere dag brood eet, dat je in een fabriek veel en goed koop brood kunt produceren en dat zo'n fabriek een winstgevende zaak zou kunnen zijn. Hij bezocht dus samen met zijn oudste zoon een aantal brood fabrieken, vroeg aan zoonlief of die wel roeping gevoelde tot het vak en toen die 'ja' zei bouwde hij een stoombroodfa- briek. Bakken kon hij zelf niet, dus hij huurde een aantal vakbekwame bakkers in en stuurde zijn zoon naar Engeland om daar het vak te leren. Zo eenvoudig ging dat in die jaren. De verkoop van het brood en van de be schuit (de ovenwarmte werd meteen be nut voor het bakken van beschuit, dat gebeurde wel meer in die tijd) was ech ter niet zo eenvoudig. De bakkers lieten het er niet bij zitten, zakten in prijs. De huisvrouwen kenden die bakkers na tuurlijk ook al jaren en dan laat je zo'n man niet zomaar in de kou staan. Goede raad was duur en Tom Poes Ericus jr. verzon een list. Op het terrein van de fabriek was inmiddels een slecht lopend winkeltje ingericht en Ericus jr. kwam op het idee om daar niet ge heel gelukte beschuit onder de naam Lombokbeschuit voor de helft van de prijs te verkopen. En dat werkte! Niet alleen werd er veel beschuit verkocht, maar ook de verkoop van brood nam enorm toe. Iets later deden ze hetzelfde met Groninger koek tegen slijtersprijs. De kwaliteit van het produkt droeg na tuurlijk ook bij aan dit succes. Al in de beginjaren stond de naam Verkade garant voor kwaliteit en versheid. Meer dan brood alleen Het bleef niet bij brood en beschuit, er kwamen meer fabrieken. Voor het op richten van elk van die fabrieken was een speciale reden. De waxinefabriek kwam er omdat een derde zoon in het bedrijf wilde en vader Ericus vanwege zijn verleden als fabrikant van lampolie een band had met verlichtingsartikelen de eerste waxinelichten werden op de markt gebracht als nachtlichten. De biscuitfabriek kon opgericht worden omdat in de Eerste Wereldoorlog de import van biscuits uit Engeland op hield. De suikerwaren kwamen er om dat er in diezelfde oorlog een tekort was aan veel grondstoffen, maar niet aan suiker. Van suikerwerk kwamen de bonbons, met de hand gemaakt van chocolade die van een fabrikant in Westzaan werd gekocht. Voor de Ver kades was daarna het oprichten van een eigen chocoladefabriek een logische stap. De meisjes van Verkade en het an dere personeel De meisjes van Verkade waren vooral zo bekend omdat ze met zoveel waren en zich nogal uitbundig gedroegen in de trein van Amsterdam naar Zaandam en terug. Het waren trouwens niet alleen de honderden inpaksters van Verkade, maar er waren er ook heel wat die bij Hille en Alben Heijn werkten. Ze wa ren uitbundig en niet op hun mondje gevallen. Logisch, ze waren met veel en ze waren allemaal zo tussen de 13 en 16 jaar oud èn ze kwamen uit Amsterdam. Lieverdjes waren het niet, maar het wa ren dan ook pubers. Verkade hield daar rekening mee en ook met de jonge jon gens die in de fabriek werkten. Er was een voetbalveld voor de jongens en een speelveld voor de meisjes met een zweefmolen, banken en schommels. Ook was er een bedrijfsschool waar de lessen echt niet beperkt bleven tot het werk. Produkten van vroeger en nu We hadden het al even over de verschil lende produkten van Verkade. Een aan tal produkten van vroeger bestaat nog steeds, andere zijn in de loop der jaren verdwenen. De produktie ervan werd te duur of de mensen hadden er geen be langstelling meer voor. Zo verdwenen bijvoorbeeld de bonbons, de suikerwer ken en de korstjes. Maar er kwamen ook nieuwe bij als bijvoorbeeld de Vol koren San Francisco en het Wasa kna- ckebröd. Weer andere produkten zijn er al heel lang, de chocolade repen, de Langetjes, Maria biscuits, waxine lichten, enzovoort. Ze krijgen wel steeds een nieuw jasje, aangepast aan de tijd. Oude en nieuwe verpakkingen Veel mensen hebben nog herinneringen aan de oude verpakkingen, voor die mensen zijn ze een stukje jeugdsenti ment. Gelukkig zijn vele bewaard ge bleven. Verkade heeft namelijk, dat weet op personeelsleden en een aantal Zaankanters na eigenlijk niemand, een eigen museum. In dat museum staat het propvol met oude verpakkingen, ge reedschappen, oude affiches, bedrijfs kleding, speculaasplanken, de bureau stoel van de oprichter enzovoort enzo voort. Dat museum, althans een gedeelte van de collectie, wordt voor het eerst aan het publiek getoond op de Huishoud beurs '86 in de RAI (3-13 april). In deze week, op DONDERDAG, VRIJDAG en ZATERDAG kunt u een aantal van de verrukkelijke Verkade biscuits GRATIS PROEVEN. Dan is het koekhap- pen geblazen in de Miro. Tevens is er een VOORDELIGE AANBIE DING van: KNAPPERTJES, CAFE NOIR, SAN FRANCIS CO, NIZZA, VOLKOREN SAN FRANCISCO, TARVITA en SULTANA. Allemaal voor f 1,89. De overbekende FROU FROU vanille wafeltjes kosten dan f 1,25. IN DE WEEK VAN 14 APRIL kunt u, ook weer tegen het week end, de verrukkelijke Verkade CHOCOLADE PROEVEN. Ook dan is er een AANTREKKELIJ KE AANBIEDING. "»8P 't IsEssodie 't doet. |£SS0] i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 21