Reddingsboot van 1.64 meter lang
Terugbetaling van
gekorte uitkering
HET WEEKBLAD WAAR JE
LEKKER VOOR GAAT ZITTEN
Senioren Orkest in de
Gehoor- en Concertzaal
Actie tegen gasprijzen
X^WF*r
EINDE VAN TURBULENT POLITIEK BESTAAN?
w^mM,
IN DE SCHELDEBODE
Avond Franse
Antillen
Klokkenspel j
Middelburg
Lee Towers
in Kapelle
M
301 V
VLISSINGEN - Het komt regelmatig voor dat het
burgemeesterschap de afsluiting is van een turbu
lent politiek leven. Ed van Thijn werd burgemees
ter van Amsterdam, André van der Louw vertrok
naar Rotterdam en Sytze Faber is burgervader
geworden van de Groningse gemeente Hoogeveen.
Onderschikking
Inbreng
Uiterlijkheden
pillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimilll^
Gespreksgroep
voor weduwen
en weduwnaars
BLAUWE
7 WINKEL
WU VERBOUWEN
MAAR DE
VERKOOP GAAT
GEWOON
DOOR
DAT BETEKENT VOOR U: MEER KLANTEN,
MINDER KOSTEN. KIJK MAAR: LAAG
TARIEF, HUIS AAN HUIS AAN HUIS.
IEDEREEN KRIJGT 'M IEDERE WEEK,
GOED GELEZEN, KRAAKHELDERE DRUK.
SCHELDEBODE: UW RESULTATENBLAD.
Verschijnt wekelijks g/atis huis
,aan huis op Walcheren.
33e jaargang.
Oplage:
Editie Vlissingen 22.685 ex.
Gemeenten: Valkenisse, Vlissin
gen en Westkapelle.
Editie Middelburg 21.034 ex. Ge
meenten: Arnemuiden. Dom
burg, Mariekerke, Middelburg
en Veere.
Advertentie-exploitatie:
J. v. Emden, tel. privé 01184-
60369; Jos Rentmeester, tel. pri
vé 01195-379.
Openingstijden kantoor Vlissin
gen: 08.30-12.30 u.
13.30-17.00 u.
Redactie: Redacteur: Nico
Schapendonk, tel. 01184-19910.
Correspondent: Rina Savic, tel.
privé 01184-64630.
KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 - POSTADRES: POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN
VLISSINGEN - „Ik denk
dat ik ongeveer een jaar bezig
ben met het bouwen van dit
schip. Het is dan ook een heel
karwei. Een paar jaar terug
had ik de Carlot al een keer
eerder, maar op een kleinere
schaal gemaakt. Dat model
was me toch te klein. Het was
allemaal veel te veel priegel-
werk. Met een model van één
op twaalf kun je wat makke
lijker uit de voeten."
Half verscholen achter het
immense model van de Ter-
schellingse reddingsboot Car
lot, dat ruim een meter zestig
lang is en een fors stuk van de
huiskamer in beslag neemt,
vertelt de Vlissingse sleep
bootmachinist Henk van Dpm,
hoe hij het model van de red
dingsboot op stapel heeft ge
zet.
Van Dam: „Ik heb speciaal
voor een model van een red
dingsboot gekozen, omdat
bijna iedereen al modellen
heeft van sleepboten of snel-
boten. Daar komt nog bij dat
het reddingswerk natuurlij k
ook een erg sympathieke be
zigheid is."
Van Dam .heeft speciaal
voor de Terschellingse Carlot
gekozen en niet voor een schip
dat dichter bij ligt. „De red
dingsboot die in Breskens ligt
lijkt eigenlijk meer op een
duikboot, dan op een echt red
dingsboot. Er zit helemaal
geen bovenbouw op", zegt Van
Dam. En omdat het oog ook
wat wil, koos de sleepbootma
chinist voor de Carlot.
De model-Carlot is gebouwd
met behulp van de oorspron
kelijke tekeningen. De groot
ste moeilijkheid van het bou
wen met deze originele teke
ningen was, dat alle maten
door twaalf gedeeld moesten
worden om toch tot de goede
proporties te komen. Maar na
dat Van Dam alles goed bere
kend had kon hij gaan bou-
selijke plaats, namelijk mid
den op zee. Van Dam was voor
enkele maanden naar het
Middelands Zeegebied ver
trokken op zijn sleepboot en
hij had zijn tekeningen en
bouwmateriaal meegenomen
om op volle zee aan zijn hobby
te werken.
„Daar in de Middelandse
Zee kon ik echt lekker mijn
gang gaan. Als ik niet op
wacht stond, dan kon ik op
mijn gemak in het zonnetje op
het achterdek gaan bouwen.
We hebben het op die reis wel
getroffen. De zee was zo vlak
als een spiegel, wat natuurlijk
een stuk rustiger werkt. Ik
heb per dag gemiddeld zo'n
twee tot drie uur aan het mo
del gewerkt", vertelt Van
Dam.
Toen hij terug kwam van de
reis was de romp al ver klaar.
Dat was het moeilijkste werk.
Van Dam: „De romp is opge
bouwd van latjes van onge
veer een centimeter breed en
zo'n dertig centimeter lang.
Achteraan de romp, waar de
tunnels van de schroeven zit
ten, loopt de romp iets naar
wen. De kiellegging van net
schip gebeurde op een toepas-
binnen toe. En omdat vloeiend
te maken moet je gaan werken
met allemaal kleine stukjes
van ongeveer een halve centi
meter lengte. Nou, maar dat is
een pietepeuterig karwei."
Toen de romp eenmaal in
elkaar zat en was geplamuurd
en geverfd, kon met de boven
bouw begonnen worden. Die
bovenbouw maakte Van Dam
van afvalhout, maar dat is
niet aan het model te zien. Het
schip, compleet met vangnet,
ziet er op een kleine afstand al
bedriegelijk echt uit Ook de
verlichting ontbreekt niet, ter
wij 1 Van Dam nog aan het
werk is om het interieur van
de stuurhut in elkaar te
schroeven. Ook komt er nog
een motor om het schip op
eigen gelegenheid te laten va
ren.
Volgens Van Dam is het
model van de Carlot het groot
ste in zijn soort, een vrij logi
sche conclusie, gezien de forse
afmetingen. De Carlot mag
dan misschien nog niet hele
maal klaar zijn, plannen voor
een nieuw model worden al
weer gemaakt. Van Dam heeft
nu het plan opgevat het grote
kraanschip Happy Buckaneer
op schaal na te bouwen. Maar
het zal nog wel even duren
voor ook dat schip klaar is.
MIDDELBURG - Het Se
nioren Orkest Zeeland speelt
op donderdag 20 februari een
concert in de Concert- en Ge
hoorzaal aan de Singelstraat.
Gespeeld worden onderandere
werken van Morks, Glansch
en Harvey. Het concert begint
om 14.30 uur.
Het Senioren Orkest Zee
land is op 18 september 1980
opgericht en heeft met veel
succes door heel Zeeland con
certen gegeven. Het is de eer
ste maal, dat het orkest voor
Middelburgse ouderen op
treedt.
Mensen die het concert van
het orkest willen horen en zien
kunnen bij de stichting Wel
zijn Ouderen aan de Schut
tershofstraat la programma's
kopen. Deze programma's kos
ten twee gulden per stuk en
zijn dan ook te gebruiken als
geldig entreebewijs.
Op het programma staan
ondermeer het Zeeuws Volks
lied van Jan Morks, For Peace
and Freedom, oude Kermis-
tafereeltjes, In Somerset, Ap
peltjes van Oranje, de Old Ti
mes Medley en de Kaiser-
marsch.
Het concert werd georgani
seerd door de gezamelijke
wijkposten en open clubs voor
ouderen, de ouderenbonden en
het dienstencentrum. Voordat
het concert begint en tijdens
de pauze kan men aan een in
formatietafel folders krijgen
over de verschillende activi
teiten van al deze instellingen.
vDISHOEK - De Associa
tion de la Culture francaise en
Zelande houdt op vrijdag 21
februari een frans-antil-
liaanse avond. Er worden op
die avond films en dia's ver
toond en de Franse leraar
Pierre Oswald houdt een voor
dracht zowel in Nederlands als
in het Frans.
Verder wordt er die avond
franse muziek gedraaid en
wordt er op gezette tijden een
verloting gehouden. De Frans-
Antilliaanse avond wordt ge
houden in het Pannekoeken-
restaurant in Dishoek en be
gint om 20.00 uur.
IllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllllllll
Carrière Van der Doef liep soepel
Nu is er ook in Vlissingen een oud-parlementariër neergestre
ken. Jaap van der Doef, oud-Tweede Kamerlid voor de PvdA en
oud-staatssecretaris van Verkeer ep Waterstaat heeft de lande
lijke politiek achter zich gelaten en gaat zich voortaan druk ma-
keft" om de lokale problemen van de Walcherse havenstad.
„Ik ben niet gekozen omdat maar vóór die periode was hij
ik van die mooie blauwe ogen
heb", zei Van der Doef ooit in
een interview en dat zal ook
wel niet de reden zijn waarom
hij naar Vlissingen is geko
men. Wie is nu die 52-jarige
J.C.Th. Van der Doef uit Mid
delburg en wat heeft hij ge
daan?
Jaap van der Doef werd ge
boren in Doorn en doorliep de
Mulo in Zeist. Daarna ging hij
werken in een uitgeverij en la
ter als verkoper in een boek
handel.
Het begin van zijn politieke
carriere viel in 1955. In dat
jaar werd hij toegelaten op het
A.C. de Bruyninstituut van de
toenmalige Katholieke Arbei
dersbond. Afgestudeerd aan
dat instituut, kwam Van der
Doef terecht als districtsbe
stuurder van de Transportar
beidersbond van het NKV in
Limburg. Hij werkte tot 1970
in het Limburgse, totdat hij
naar Utrecht vertrok om zijn
werk wat landelijker aan te
pakken. In 1972 volgde zijn
promotie tot tweede voorzitter
van de Vervoersbond-NKV.
Het daaropvolgende jaar
kwam er een einde aan de
vakbondbezigheden van Van
der Doef. Hij was al vanaf 1965
lid van de PvdA, maar in 1973
werd hij ook gekozen tot lid
van de Tweede Kamer voor
die partij.
Al tijdens zijn vakbondstijd
kwam zijn socialistische visie
op de maatschappij naar bo
ven. „De oplossing van het
fundamentele vraagstuk: het
opheffen van de onderschik
king van de arbeiders aan het
kapitaalbelang kan, zo ont
dekte ik, alleen gevonden wor
den in realisering van het so
cialisme", schreef Van der
Doef in 1975.
Van der Doef zag dat zijn
toekomst bij de PvdA lag,
lid van de KVP. „Als christen
was mijn opvatting dat de
mensen gelijkwaardig, gelijke
ontplooingsmogelij kheden
moeten hebben en dat het in
strijd is met het wezen van de
mens onderworpen te worden
aan andere mensen, of die hun
macht nu ontlenen aan geld,
intelligentie, familie of wat
dan ook", verklaarde Van der
Doef. In de christelijke poli
tiek vond hij die idealen niet
terug, behalve dan op 'gedul
dig papier'. Socialist zijn bin
nen de KVP was onmogelijk
en de overstap naar de PvdA
was een logisch gevolg.
Binnen de PvdA-fractie van
de Tweede Kamer bleef Van
der Doef bij zijn oude stiel, de
vervoersproblematiek. Maar
ook de sociale verzekeringen
en de perikelen daaromheen
werden door Van der Doef
aangepakt. In 1975 steeg hij op
de ladder van de PvdA-hier-
arcie toen hij tweede vice-
voorzitter werd van het par
tijbestuur.
Het Kamerlid maakte pro
motie in een periode de Neder
landse economie er niet al te
florrisant meer voor stond. De
economische crisis sloeg hard
toe en het aantal werklozen
steeg schrikbarend. Ook Van
der Doef kreeg met de massale
werloosheid te maken in zijn
werk. Vooral de herverdeling
van arbeid, als oplossing van
de problemen, was zijn stok
paardje. Hij had goed in de ga
ten dat je mensen niet zomaar
zonder werk kon laten zitten.
„Werken is voor heel veel
mensen net iets meer dan al
leen hun brood verdienen", zei
Van der Doef in een interview
met de Haagse Post in 1980.
„Werk moet een recht blij
ven", zei hij verder. Maar ook
andere zaken zoals arbeids
tijdverkorting hadden zijn on
verbloemde aandacht. „Ver
korting van de werktijd, met
Van der Doef toen hij nog lid was van de Tweede Kamer
name per dag, is niet de reme
die voor alle kwalen. Maar het
is wel een voorwaarde om nog
kansen te krijgen dat jeugdi
gen en vrouwen hun aandeel
in betaalde arbeid kunnen
blijven leveren", schreef Van
der Doef in 1979 in een column
in dagblad De Stem. Uit deze
uitspraak bleek al dat Van der
Doef niet met zijn ogen dicht
achter illusies aanjoeg.
Maar het waren niet alleen
de landelijke problemen
waarmee Van der Doef te ma
ken kreeg. Ook de Zeeuwse
politiek werd door Van der
Doef op de voet gevolgd. In
1981 werd hij zelfs regionaal
PvdA-kamerlid van Zeeland.
Ondanks het feit dat hij geen
geboren en getogen Zeeuw is
ging hij toch enthousiast aan
de slag. Zo was hij betrokken
bij de Oosterschelde-perike-
len, de brugtunnel tussen
Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-
Beveland en bij het kernener
gievraagstuk. „Bij zo'n kerne
nergievraagstuk", zei Van der
Doef, „is het niet zo belangrijk
wie er woordvoerder is, maar
wel wat de inbreng van het
Zeeuwse Kamerlid is. Hij moet
in ieder geval de opvattingen
van de partij in Zeeland kun
nen verdedigen."
Met de RS V-af faire gold
hetzelfde. Van der Doef: "Als
iemand uit Zeeland het belang
van behoud van werkgelegen
heid bij De Schelde verbergt,
wordt het voor de andere Ka
merleden te makkelijk om te
zeggen: breng de hele boel
maar naar Hengelo."
Zeeland nam toch al een
speciale plaats in, binnen de
nationale politiek. „Meer dan
enige andere regio heeft Zee
land een eigen karakteris
tiek", zei Van der Doef ooit in
een interview. „Die karakeris-
tiek vraagt ook heel logisch
om een eigen vertegenwoordi
ging. Dat is geheel anders dan
in Utrecht. De partij zal het
daar een worst zijn of haar
kamerlid in het Gooi woont,
in Zuid-Holland of midden in
Utrecht. Ik heb de indruk dat
men daat in Zeeland wat an
ders tegenover staat."
Het hoogtepunt van Van der
Doefs carriere was zijn staats
secretarisschap in het kabinet
Den Uyl/Van Agt II, toe hij
Verkeer en Waterstaat onder
zijn hoede kreeg. Hij volgde in
1981 Neelie Smit-Kroes op,
over wie hij destijds zei: „Op
uiterlijkheden zal ik niet pro
beren te concurreren met mijn
voorgangster. Ik zal het moe
ten hebben van mijn beleid. Ik
zal het doen op mijn gewone
gebruikelijke manier. Dan zie
ik wel hoe men mij beoor
deelt."
Lang duurde Van der Doefs
staatssecretarisschap niet. Al
een half jaar na zijn benoe
ming, in het voorjaar van 1986
viel het kabinet, met inbegrip
van Van der Doef. En na de
nieuwe verkiezingen was er
geen plaats meer voor Van der
Doef. Een tijd lang was het
vrij stil rondom de bebaarde
politicus, die intussen in Mid
delburg was komen wonen.
Totdat hij een gooi deed
naar het burgemeesterschap
van Vlissingen...
VLISSINGEN - Het Woon
lasten Comité Vlissingen be
gint deze week met een actie
om te komen tot verlaging van
dm gasprijzen. Het woonlas
ten comité vindt dat de gas
prijzen met minimaal vijftien
cent per kubieke meter naar
beneden moeten gaan.
Het is de bedoeling een
handtekeningenactie te hou
den. De verzamelde handteke
ningen worden aangeboden
aan de voorzitter van de
Tweede Kamer, Dolman.
Volgens het Woonlasten Co
mité zijn de olieprijzen de
laatste tijd zo hard gedaald,
net als de dollarprijs, dat de
gasprijs ook wel naar beneden
kan. Als dé grootverbruikers
van de prijsdalingen profite
ren, is het niet meer dan rede
lijk dat de kleinverbruikers
ook profiteren van het dalen
van de energieprijzen, zo rede
neert het comité. Er is intussen
ook een brief geschreven door
de actievoerders naar de ge
meenteraad van Vlissingen,
waarin gevraagd wordt de ac
tie te steunen.
De handtekeningenactie is
een landelijke actie die geor
ganiseerd is in samenwerking
met het Woonlasten Overleg
Nederland. Het contactadres
van het Vlissingse Woonlasten
Comité is Van Turnhouts
straat 12 in Oost-Souburg, te
lefoon 01184-61890, bij geen ge
hoor 01184-16655.
MIDDELBURG - 1
Vanaf half februari wor-
den er weer nieuwe me-
lodieën gespeeld op het
carillon van de Lang Jan.
Op de hele uren is Ga-
votte van J.B. Loeillet te
horen, op de halve uren
een aria uit 'Die Zauber-
flaute' van Mozart, om
kwart voor Packinton's
Pound van een onbe-
kende componist en om
j§ kwart over een motief uit
'Don Juan' van Mozart.
MIDDELBURG - Het
FIOM-Zeeland begint 5 maart
met een serie praatavonden
voor weduwen en weduw
naars met jonge kinderen.
Deze bijeenkomsten worden
elke woensdag in het FIOM-
pand aan de Varkensmarkt in
Middelburg gehouden. De
aanvang is 20.00 uur.
Belangrijke onderwerpen
die ter sprake komen zijn: hoe
breng je als alleenstaande je
kinderen groot en wat bete
kent het om „alles zelf op te
moeten knappen Meer in
formatie is verkrijgbaar bij
het FIOM-Zeeland, telefoon:
01180-27311.
J
UT
WESTKAPELLE - De Ne
derlandse zanger Lee Towers
geeft op zaterdag 22 februari
een life-concert in de Hooizol
der tussen Westkapelle en
Zoutelande. Towers staat in
tussen garant voor kwaliteits
optredens en heeft vier keer
achter elkaar de Rotterdamse
Ahoyhallen vol gekregen.
Het concert in De Hooizol
der begint rond 23.30 uur.
Kaarten kosten in de voorver
koop 7,50 gulden en zijn te ver
krijgen bij De Hooizolder en
Brammetje Dump in Goes,
Middelburg en Vlissingen.
(ADVERTENTIE)
MIDDELBURG/VLISSIN-
GEN - WWV-ers van wie de
uitkering is gekort, omdat
men verlate inkomsten ont
ving, zoals van bijvoorbeeld
vacantiebonnen of niet opge
nomen vacantiedagen, kunnen
dat geld terugvragen bij de
Sociale Dienst. Het Ministerie
van Sociale Zaken heeft dat
aan alle Nederlandse gemeen
tes laten weten.
Deze uitbetalingen werden
tot 16 oktober gezien als in
komsten en afgetrokken van
de WW V-uitkering. Op die be
wuste datum bepaalde de
Centrale Raad van Beroep dat
deze kortingsmaatregel niet
toegepast mocht worden.
Iedereen die te maken heeft
gehad met deze kortingen op
de uitkering kan nu een ver
zoek tot teruggave indienen
bij de gemeente
Voor meer informatie over
deze materie kunt u zich wen
den tot het Bureau voor
Rechtshulp. In Middelburg is
dat bureau gevestigd aan de
Vlasmarkt 28 en is maandag
middag geopend van 13.30 uur
tot 15.30 uur en donderdag
middag van 17.00 uur tot 19.00
uur.
(ADVERTENTIE)
JRGPKOMCNADt 27
MIDDiLBURC tel: 33478
v