Reddingsboot van 1.64 meter lang Terugbetaling van gekorte uitkering HET WEEKBLAD WAAR JE LEKKER VOOR GAAT ZITTEN Senioren Orkest in de Gehoor- en Concertzaal Actie tegen gasprijzen X^WF*r EINDE VAN TURBULENT POLITIEK BESTAAN? w^mM, IN DE SCHELDEBODE Avond Franse Antillen Klokkenspel j Middelburg Lee Towers in Kapelle M 301 V VLISSINGEN - Het komt regelmatig voor dat het burgemeesterschap de afsluiting is van een turbu lent politiek leven. Ed van Thijn werd burgemees ter van Amsterdam, André van der Louw vertrok naar Rotterdam en Sytze Faber is burgervader geworden van de Groningse gemeente Hoogeveen. Onderschikking Inbreng Uiterlijkheden pillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimilll^ Gespreksgroep voor weduwen en weduwnaars BLAUWE 7 WINKEL WU VERBOUWEN MAAR DE VERKOOP GAAT GEWOON DOOR DAT BETEKENT VOOR U: MEER KLANTEN, MINDER KOSTEN. KIJK MAAR: LAAG TARIEF, HUIS AAN HUIS AAN HUIS. IEDEREEN KRIJGT 'M IEDERE WEEK, GOED GELEZEN, KRAAKHELDERE DRUK. SCHELDEBODE: UW RESULTATENBLAD. Verschijnt wekelijks g/atis huis ,aan huis op Walcheren. 33e jaargang. Oplage: Editie Vlissingen 22.685 ex. Gemeenten: Valkenisse, Vlissin gen en Westkapelle. Editie Middelburg 21.034 ex. Ge meenten: Arnemuiden. Dom burg, Mariekerke, Middelburg en Veere. Advertentie-exploitatie: J. v. Emden, tel. privé 01184- 60369; Jos Rentmeester, tel. pri vé 01195-379. Openingstijden kantoor Vlissin gen: 08.30-12.30 u. 13.30-17.00 u. Redactie: Redacteur: Nico Schapendonk, tel. 01184-19910. Correspondent: Rina Savic, tel. privé 01184-64630. KANTOOR: TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL. 01184-19910 - POSTADRES: POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN VLISSINGEN - „Ik denk dat ik ongeveer een jaar bezig ben met het bouwen van dit schip. Het is dan ook een heel karwei. Een paar jaar terug had ik de Carlot al een keer eerder, maar op een kleinere schaal gemaakt. Dat model was me toch te klein. Het was allemaal veel te veel priegel- werk. Met een model van één op twaalf kun je wat makke lijker uit de voeten." Half verscholen achter het immense model van de Ter- schellingse reddingsboot Car lot, dat ruim een meter zestig lang is en een fors stuk van de huiskamer in beslag neemt, vertelt de Vlissingse sleep bootmachinist Henk van Dpm, hoe hij het model van de red dingsboot op stapel heeft ge zet. Van Dam: „Ik heb speciaal voor een model van een red dingsboot gekozen, omdat bijna iedereen al modellen heeft van sleepboten of snel- boten. Daar komt nog bij dat het reddingswerk natuurlij k ook een erg sympathieke be zigheid is." Van Dam .heeft speciaal voor de Terschellingse Carlot gekozen en niet voor een schip dat dichter bij ligt. „De red dingsboot die in Breskens ligt lijkt eigenlijk meer op een duikboot, dan op een echt red dingsboot. Er zit helemaal geen bovenbouw op", zegt Van Dam. En omdat het oog ook wat wil, koos de sleepbootma chinist voor de Carlot. De model-Carlot is gebouwd met behulp van de oorspron kelijke tekeningen. De groot ste moeilijkheid van het bou wen met deze originele teke ningen was, dat alle maten door twaalf gedeeld moesten worden om toch tot de goede proporties te komen. Maar na dat Van Dam alles goed bere kend had kon hij gaan bou- selijke plaats, namelijk mid den op zee. Van Dam was voor enkele maanden naar het Middelands Zeegebied ver trokken op zijn sleepboot en hij had zijn tekeningen en bouwmateriaal meegenomen om op volle zee aan zijn hobby te werken. „Daar in de Middelandse Zee kon ik echt lekker mijn gang gaan. Als ik niet op wacht stond, dan kon ik op mijn gemak in het zonnetje op het achterdek gaan bouwen. We hebben het op die reis wel getroffen. De zee was zo vlak als een spiegel, wat natuurlijk een stuk rustiger werkt. Ik heb per dag gemiddeld zo'n twee tot drie uur aan het mo del gewerkt", vertelt Van Dam. Toen hij terug kwam van de reis was de romp al ver klaar. Dat was het moeilijkste werk. Van Dam: „De romp is opge bouwd van latjes van onge veer een centimeter breed en zo'n dertig centimeter lang. Achteraan de romp, waar de tunnels van de schroeven zit ten, loopt de romp iets naar wen. De kiellegging van net schip gebeurde op een toepas- binnen toe. En omdat vloeiend te maken moet je gaan werken met allemaal kleine stukjes van ongeveer een halve centi meter lengte. Nou, maar dat is een pietepeuterig karwei." Toen de romp eenmaal in elkaar zat en was geplamuurd en geverfd, kon met de boven bouw begonnen worden. Die bovenbouw maakte Van Dam van afvalhout, maar dat is niet aan het model te zien. Het schip, compleet met vangnet, ziet er op een kleine afstand al bedriegelijk echt uit Ook de verlichting ontbreekt niet, ter wij 1 Van Dam nog aan het werk is om het interieur van de stuurhut in elkaar te schroeven. Ook komt er nog een motor om het schip op eigen gelegenheid te laten va ren. Volgens Van Dam is het model van de Carlot het groot ste in zijn soort, een vrij logi sche conclusie, gezien de forse afmetingen. De Carlot mag dan misschien nog niet hele maal klaar zijn, plannen voor een nieuw model worden al weer gemaakt. Van Dam heeft nu het plan opgevat het grote kraanschip Happy Buckaneer op schaal na te bouwen. Maar het zal nog wel even duren voor ook dat schip klaar is. MIDDELBURG - Het Se nioren Orkest Zeeland speelt op donderdag 20 februari een concert in de Concert- en Ge hoorzaal aan de Singelstraat. Gespeeld worden onderandere werken van Morks, Glansch en Harvey. Het concert begint om 14.30 uur. Het Senioren Orkest Zee land is op 18 september 1980 opgericht en heeft met veel succes door heel Zeeland con certen gegeven. Het is de eer ste maal, dat het orkest voor Middelburgse ouderen op treedt. Mensen die het concert van het orkest willen horen en zien kunnen bij de stichting Wel zijn Ouderen aan de Schut tershofstraat la programma's kopen. Deze programma's kos ten twee gulden per stuk en zijn dan ook te gebruiken als geldig entreebewijs. Op het programma staan ondermeer het Zeeuws Volks lied van Jan Morks, For Peace and Freedom, oude Kermis- tafereeltjes, In Somerset, Ap peltjes van Oranje, de Old Ti mes Medley en de Kaiser- marsch. Het concert werd georgani seerd door de gezamelijke wijkposten en open clubs voor ouderen, de ouderenbonden en het dienstencentrum. Voordat het concert begint en tijdens de pauze kan men aan een in formatietafel folders krijgen over de verschillende activi teiten van al deze instellingen. vDISHOEK - De Associa tion de la Culture francaise en Zelande houdt op vrijdag 21 februari een frans-antil- liaanse avond. Er worden op die avond films en dia's ver toond en de Franse leraar Pierre Oswald houdt een voor dracht zowel in Nederlands als in het Frans. Verder wordt er die avond franse muziek gedraaid en wordt er op gezette tijden een verloting gehouden. De Frans- Antilliaanse avond wordt ge houden in het Pannekoeken- restaurant in Dishoek en be gint om 20.00 uur. IllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllllllll Carrière Van der Doef liep soepel Nu is er ook in Vlissingen een oud-parlementariër neergestre ken. Jaap van der Doef, oud-Tweede Kamerlid voor de PvdA en oud-staatssecretaris van Verkeer ep Waterstaat heeft de lande lijke politiek achter zich gelaten en gaat zich voortaan druk ma- keft" om de lokale problemen van de Walcherse havenstad. „Ik ben niet gekozen omdat maar vóór die periode was hij ik van die mooie blauwe ogen heb", zei Van der Doef ooit in een interview en dat zal ook wel niet de reden zijn waarom hij naar Vlissingen is geko men. Wie is nu die 52-jarige J.C.Th. Van der Doef uit Mid delburg en wat heeft hij ge daan? Jaap van der Doef werd ge boren in Doorn en doorliep de Mulo in Zeist. Daarna ging hij werken in een uitgeverij en la ter als verkoper in een boek handel. Het begin van zijn politieke carriere viel in 1955. In dat jaar werd hij toegelaten op het A.C. de Bruyninstituut van de toenmalige Katholieke Arbei dersbond. Afgestudeerd aan dat instituut, kwam Van der Doef terecht als districtsbe stuurder van de Transportar beidersbond van het NKV in Limburg. Hij werkte tot 1970 in het Limburgse, totdat hij naar Utrecht vertrok om zijn werk wat landelijker aan te pakken. In 1972 volgde zijn promotie tot tweede voorzitter van de Vervoersbond-NKV. Het daaropvolgende jaar kwam er een einde aan de vakbondbezigheden van Van der Doef. Hij was al vanaf 1965 lid van de PvdA, maar in 1973 werd hij ook gekozen tot lid van de Tweede Kamer voor die partij. Al tijdens zijn vakbondstijd kwam zijn socialistische visie op de maatschappij naar bo ven. „De oplossing van het fundamentele vraagstuk: het opheffen van de onderschik king van de arbeiders aan het kapitaalbelang kan, zo ont dekte ik, alleen gevonden wor den in realisering van het so cialisme", schreef Van der Doef in 1975. Van der Doef zag dat zijn toekomst bij de PvdA lag, lid van de KVP. „Als christen was mijn opvatting dat de mensen gelijkwaardig, gelijke ontplooingsmogelij kheden moeten hebben en dat het in strijd is met het wezen van de mens onderworpen te worden aan andere mensen, of die hun macht nu ontlenen aan geld, intelligentie, familie of wat dan ook", verklaarde Van der Doef. In de christelijke poli tiek vond hij die idealen niet terug, behalve dan op 'gedul dig papier'. Socialist zijn bin nen de KVP was onmogelijk en de overstap naar de PvdA was een logisch gevolg. Binnen de PvdA-fractie van de Tweede Kamer bleef Van der Doef bij zijn oude stiel, de vervoersproblematiek. Maar ook de sociale verzekeringen en de perikelen daaromheen werden door Van der Doef aangepakt. In 1975 steeg hij op de ladder van de PvdA-hier- arcie toen hij tweede vice- voorzitter werd van het par tijbestuur. Het Kamerlid maakte pro motie in een periode de Neder landse economie er niet al te florrisant meer voor stond. De economische crisis sloeg hard toe en het aantal werklozen steeg schrikbarend. Ook Van der Doef kreeg met de massale werloosheid te maken in zijn werk. Vooral de herverdeling van arbeid, als oplossing van de problemen, was zijn stok paardje. Hij had goed in de ga ten dat je mensen niet zomaar zonder werk kon laten zitten. „Werken is voor heel veel mensen net iets meer dan al leen hun brood verdienen", zei Van der Doef in een interview met de Haagse Post in 1980. „Werk moet een recht blij ven", zei hij verder. Maar ook andere zaken zoals arbeids tijdverkorting hadden zijn on verbloemde aandacht. „Ver korting van de werktijd, met Van der Doef toen hij nog lid was van de Tweede Kamer name per dag, is niet de reme die voor alle kwalen. Maar het is wel een voorwaarde om nog kansen te krijgen dat jeugdi gen en vrouwen hun aandeel in betaalde arbeid kunnen blijven leveren", schreef Van der Doef in 1979 in een column in dagblad De Stem. Uit deze uitspraak bleek al dat Van der Doef niet met zijn ogen dicht achter illusies aanjoeg. Maar het waren niet alleen de landelijke problemen waarmee Van der Doef te ma ken kreeg. Ook de Zeeuwse politiek werd door Van der Doef op de voet gevolgd. In 1981 werd hij zelfs regionaal PvdA-kamerlid van Zeeland. Ondanks het feit dat hij geen geboren en getogen Zeeuw is ging hij toch enthousiast aan de slag. Zo was hij betrokken bij de Oosterschelde-perike- len, de brugtunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid- Beveland en bij het kernener gievraagstuk. „Bij zo'n kerne nergievraagstuk", zei Van der Doef, „is het niet zo belangrijk wie er woordvoerder is, maar wel wat de inbreng van het Zeeuwse Kamerlid is. Hij moet in ieder geval de opvattingen van de partij in Zeeland kun nen verdedigen." Met de RS V-af faire gold hetzelfde. Van der Doef: "Als iemand uit Zeeland het belang van behoud van werkgelegen heid bij De Schelde verbergt, wordt het voor de andere Ka merleden te makkelijk om te zeggen: breng de hele boel maar naar Hengelo." Zeeland nam toch al een speciale plaats in, binnen de nationale politiek. „Meer dan enige andere regio heeft Zee land een eigen karakteris tiek", zei Van der Doef ooit in een interview. „Die karakeris- tiek vraagt ook heel logisch om een eigen vertegenwoordi ging. Dat is geheel anders dan in Utrecht. De partij zal het daar een worst zijn of haar kamerlid in het Gooi woont, in Zuid-Holland of midden in Utrecht. Ik heb de indruk dat men daat in Zeeland wat an ders tegenover staat." Het hoogtepunt van Van der Doefs carriere was zijn staats secretarisschap in het kabinet Den Uyl/Van Agt II, toe hij Verkeer en Waterstaat onder zijn hoede kreeg. Hij volgde in 1981 Neelie Smit-Kroes op, over wie hij destijds zei: „Op uiterlijkheden zal ik niet pro beren te concurreren met mijn voorgangster. Ik zal het moe ten hebben van mijn beleid. Ik zal het doen op mijn gewone gebruikelijke manier. Dan zie ik wel hoe men mij beoor deelt." Lang duurde Van der Doefs staatssecretarisschap niet. Al een half jaar na zijn benoe ming, in het voorjaar van 1986 viel het kabinet, met inbegrip van Van der Doef. En na de nieuwe verkiezingen was er geen plaats meer voor Van der Doef. Een tijd lang was het vrij stil rondom de bebaarde politicus, die intussen in Mid delburg was komen wonen. Totdat hij een gooi deed naar het burgemeesterschap van Vlissingen... VLISSINGEN - Het Woon lasten Comité Vlissingen be gint deze week met een actie om te komen tot verlaging van dm gasprijzen. Het woonlas ten comité vindt dat de gas prijzen met minimaal vijftien cent per kubieke meter naar beneden moeten gaan. Het is de bedoeling een handtekeningenactie te hou den. De verzamelde handteke ningen worden aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamer, Dolman. Volgens het Woonlasten Co mité zijn de olieprijzen de laatste tijd zo hard gedaald, net als de dollarprijs, dat de gasprijs ook wel naar beneden kan. Als dé grootverbruikers van de prijsdalingen profite ren, is het niet meer dan rede lijk dat de kleinverbruikers ook profiteren van het dalen van de energieprijzen, zo rede neert het comité. Er is intussen ook een brief geschreven door de actievoerders naar de ge meenteraad van Vlissingen, waarin gevraagd wordt de ac tie te steunen. De handtekeningenactie is een landelijke actie die geor ganiseerd is in samenwerking met het Woonlasten Overleg Nederland. Het contactadres van het Vlissingse Woonlasten Comité is Van Turnhouts straat 12 in Oost-Souburg, te lefoon 01184-61890, bij geen ge hoor 01184-16655. MIDDELBURG - 1 Vanaf half februari wor- den er weer nieuwe me- lodieën gespeeld op het carillon van de Lang Jan. Op de hele uren is Ga- votte van J.B. Loeillet te horen, op de halve uren een aria uit 'Die Zauber- flaute' van Mozart, om kwart voor Packinton's Pound van een onbe- kende componist en om j§ kwart over een motief uit 'Don Juan' van Mozart. MIDDELBURG - Het FIOM-Zeeland begint 5 maart met een serie praatavonden voor weduwen en weduw naars met jonge kinderen. Deze bijeenkomsten worden elke woensdag in het FIOM- pand aan de Varkensmarkt in Middelburg gehouden. De aanvang is 20.00 uur. Belangrijke onderwerpen die ter sprake komen zijn: hoe breng je als alleenstaande je kinderen groot en wat bete kent het om „alles zelf op te moeten knappen Meer in formatie is verkrijgbaar bij het FIOM-Zeeland, telefoon: 01180-27311. J UT WESTKAPELLE - De Ne derlandse zanger Lee Towers geeft op zaterdag 22 februari een life-concert in de Hooizol der tussen Westkapelle en Zoutelande. Towers staat in tussen garant voor kwaliteits optredens en heeft vier keer achter elkaar de Rotterdamse Ahoyhallen vol gekregen. Het concert in De Hooizol der begint rond 23.30 uur. Kaarten kosten in de voorver koop 7,50 gulden en zijn te ver krijgen bij De Hooizolder en Brammetje Dump in Goes, Middelburg en Vlissingen. (ADVERTENTIE) MIDDELBURG/VLISSIN- GEN - WWV-ers van wie de uitkering is gekort, omdat men verlate inkomsten ont ving, zoals van bijvoorbeeld vacantiebonnen of niet opge nomen vacantiedagen, kunnen dat geld terugvragen bij de Sociale Dienst. Het Ministerie van Sociale Zaken heeft dat aan alle Nederlandse gemeen tes laten weten. Deze uitbetalingen werden tot 16 oktober gezien als in komsten en afgetrokken van de WW V-uitkering. Op die be wuste datum bepaalde de Centrale Raad van Beroep dat deze kortingsmaatregel niet toegepast mocht worden. Iedereen die te maken heeft gehad met deze kortingen op de uitkering kan nu een ver zoek tot teruggave indienen bij de gemeente Voor meer informatie over deze materie kunt u zich wen den tot het Bureau voor Rechtshulp. In Middelburg is dat bureau gevestigd aan de Vlasmarkt 28 en is maandag middag geopend van 13.30 uur tot 15.30 uur en donderdag middag van 17.00 uur tot 19.00 uur. (ADVERTENTIE) JRGPKOMCNADt 27 MIDDiLBURC tel: 33478 v

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 1