Gids voor meer fotoplezier Aanbiedingen aan Stedelijk Museum iet Danz exposeert Fotoreportage Soedan Globe's Ghetto in Middelburg VLIEGVELD Ml DDE N-ZEELAND WIL IMA G E VER BE TERING Jazz in Galjoen Martens in Bellamy 19 Boekenbeurs Middelburg Gespreksgroep voor weduwen en weduwnaars SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 FEBRUARI 1986 309 ARNEMUIDEN - Tussen het Veerse Meer en Le- wedorp ligt, midden in de Zeeuwse polders, het vliegveld Midden-Zeeland. Op het eerste gezicht stelt het luchthaventje weinig voor. Er staan een stuk of twee kleine hangars, een paar brandstof- pompen en een soort noodgebouwtje waarin onder- andere een restaurant en een paar (zweef)vlieg- clubs hun onderkomen hebben gevonden. Een ver keerstoren ontbreekt naast de achthondermeter lange landingsbaan. Advies ,1; Mollen 'Mogelijkheden vliegveld erg groot' Toch wil het vliegveld, ondanks het kleinschalige uiterlijk, wat meer vliegtuigen naar zich toelokken. Per slot is het vlieg veld het enige in Zeeland. En met industriegebieden zoals het Sloegebied als achterland, zou het vliegveldje toch wat meer luchtverkeer moeten aantrekken. Enkele weken terug werd de eerste stap genomen, om Mid den-Zeeland wat aantrekke lijker te maken voor de lucht vaart. Een braridstofpomp waarmee een speciaal soort vliegtuigbenzine getankt kan worden, Jet A-l, werd op het vliegveld in gebruik genomen. Op die manier is de kans groot dat er wat meer vliegtuigen naar het vliegveld met de meest vlakke grasmat van Ne derland komen. In het lage gebouwtje, langs de rand van het vliegterrein, houdt de heer Havermans de gebeurtenissen op en rond het vliegveld in de gaten. Regel matig houdt hij contact met de vliegtuigen en helicopters die zich op of in de buurt van Mid den-Zeeland bevinden. „Hello, Papa Hotel Victor Lima Alpha. I read you five and five. We have visual con tact from Haamstede. Will land in about eight minutes. Papa Hotel Victor Lima Alpha out!" Met nog zo'n kleine tien minuten te vliegen neemt de Puma-helicopter van een Am sterdamse luchtvaartmaat schappij contact op met Ha vermans. In gewoon Neder lands houdt deze vreemdsoor tige woordenwisseling in dat de bemanning van de helicop ter PH-VLA aan Havermans uitlegt dat de ontvangst in orde is en dat ze op dit moment boven Haamstede op Schou wen vliegen. De piloot ver wacht over acht minuten op het grasveld voor het onder komen van Havermans zijn 'kist' aan de grond te zetten. De meeste vliegtuigen die op het vliegveld landen nemen contact op met Havermans. Hij geeft dan, als daarom ge vraagd wordt, adviezen over de weersgesteldheid, wind richting, op welke baan er ge land kan worden en andere belangrijke dingen die een pi loot moet weten, wil hij niet met een doffe klap tegen de grond slaan. Havermans benadrukt dat hij alleen maar adviseert. „Het enige waar ik wat over te ver tellen heb, is over het verkeer op de grond. Over het vlieg verkeer heb ik geen enkele zeggenschap. Ik ben namelijk geen verkeersleider. Die ver keersleiders hebben een spe ciale opleiding achter de rug en kunnen piloten vertellen wat ze wel en niet moeten doen. Een piloot is daar dan aan gebonden. Ik kan daaren tegen alleen maar een advies geven. Ik mag een vliegtuig dan ook niet 'binnenpraten', als het mist bijvoorbeeld. De meeste piloten houden zich natuurlijk wel aan de advie zen die ik geef, maar echte zeggenschap heb ik niet over hen." En ook al zou Havermans die zeggenschap wel hebben, dan nog zou hij niet aan alle piloten kunnen zeggen wat ze MIDDELBURG - Het FIOM-Zeeland begint 5 maart met een serie praatavonden voor weduwen en weduw naars met jonge kinderen. Deze bijeenkomsten worden elke woensdag in het FIOM- pand aan de Varkensmarkt in Middelburg gehouden. De aanvang is 20.00 uur. Belangrijke onderwerpen die ter sprake komen zijn: hoe breng je als alleenstaande je Burgerluchtvaart op vliegveld Midden-ZeelandVeel mensen hebben niet in de gaten wat voor mogelijkheden er zijn met vlieg tuigen"... De heer Havermans overziet het verkeer op het vliegveld Mid den-Zeeland. moeten alten en doen. Want er zijn nog steeds vliegtuigen in de kleine burgerluchtvaart die geen radio aan boord hebben. Havermans vindt het ook prima zoals de zaken nu gere geld zijn. Havermans: „Alle vliegverkeer wordt centraal geleid. Dat voorkomt dat er langs elkaar heen gewerkt wordt. Op de huidige manier is alles veel veiliger en ordelij ker geregeld." Het vliegverkeer op het Zeeuwse luchthaventje heeft zijn drukke en zijn minder drukke periodes. „In de zomer, als het lekker weer is, dan ko men er wel eens honderd vliegtuigen per dag langs. Maar een paar dagen terug, toen het zo'n verschrikkelijk slecht weer was landde er welgeteld één vliegtuig", zegt Havermans. Niet alle vliegtui gen kunnen tegen het koude winterweer. Vooral de kans op ijsafzetting is in het vochtige vriesweer in Nederland erg groot. Die ijsafzetting, die het vliegtuig uit zijn stabiliteit haalt, kan levensgevaarlijk zijn. Er zijn wel speciale 'on- tijs'-machines, maar die zijn erg duur en zijn in de kleine burgerluchtvaart dan ook geen alledaagse zaak. Reden te meer dus om maar aan de grond te blijven met slecht weer. Ondanks alle voorzorgs maatregelen, zowel op de grond als in de lucht, zijn er natuurlijk wel eens ongeluk ken gebeurd op het vliegveld. Maar erg vaak gebeurt dat niet. Havermans: „In de zeven jaar dat ik hier nu werk, heb ik twee flinke ongelukken meegemaakt. Eén keer was het goed mis toen een vliegtuig tijdens de start uit koers raakte en naast de baan te recht kwam. Hij dook op zijn rug een greppel in." Als er iets gebeurt treedt gelijk de brandweer van het vliegveld in actie. Er is een aanhanger achter een auto ge hangen waarin tweehonder- vijftig liter 'light water' zit (een soort schuim dat op ben zine blijft drijven waardoor dit dooft) en een forse lading bluspoeder. Er wordt ook met een gebeld naar de alarmcen trale Zeeland om assistentie te vragen, als daar behoefte aan is. Eén van de manieren om ongelukken tijdens start of landing te voorkomen („Het opstijgen en het landen zijn het gevaarlijkst als je gaat vliegen", aldus Havermans) is het goed bijhouden van het achthondermeter lange gras veld waarop gestart en geland wordt. „Bij ons mogen alleen maar vliegtuigen landen met een maximum gewicht van zesduizend kilo", zegt Haver mans. Zwaardere vliegtuigen kunnen hier trouwens toch niet landen, omdat de baan daar te kort voor is. Straalj- gers van de luchtmacht zul je hier dan ook niet zien. On danks dat er geen asfalt start baan ligt is het vliegveld zel den onbruikbaar. De uien moeten echt staan te rotten op het land, wil er niet meer ge vlogen kunnen worden vanaf Midden-Zeeland. Dat komt omdat er een goed drainage systeem in de grond zit." Maar ondanks de goede drainage en ingestelde maxi mum vliegtuiggewichten moet het veld onder een waakzaam oog blijven. Er schuilt name lijk een ondergronds gevaar voor de kwaliteit van de lan dingsstrip. „Midden-Zeeland heeft ongetwijfeld één van de vlakste banen van Nederland, zonder bobbels, bulten en ga ten. Maar er loert één gevaar. Dat zijn mollen. De hopen die die beesten maken zijn knap gevaarlijk. Zeker in de winter, als de molshopen bevroren zijn", zegt Havermans. Tot nu toe wordt het vlieg veld Midden-Zeeland vooral gebruikt voor privé-vluchten. Zo'n vijfentachtig procent van alle vliegtuigen die landen zijn van particulieren. De rest zijn bedrijfsvluchten, van bijvoor beeld landbouwspuitbedrij- ven, fotografen en reclame- sleepfirma's. Maar er kan meer op het vliegveld. Zo is het geen probleem om met een vliegtuig, dat Midden-Zeeland als thuishaven heeft, even een zakenvlucht te maken naar bijvoorbeeld Basel, Hamburg of Londen. Er zijn weliswaar geen lijndiensten, maar als er een paar dagen van te voren gebeld wordt, kan overal naar toe gevlogen worden. Volgens Havermans zou het bedrijfsleven veel meer ge bruik kunnen maken van het vliegtuig. Havermans: „Als je nu kijkt wat voor mogelijkhe den je hebt met zo'n vliegveld in de buurt. Je kan zelf weg, of je relaties kunnen hier naar toe vliegen, dat kan allemaal. Maar ik geloof dat men zich nog niet zo bewust is van de mogelijkheden van het vlieg veld Midden-Zeeland." Wie graag foto's of dia's maakt heeft een boeiende hobby waar veel aan te bele ven valt; de keuze van het on derwerp, het zoeken naar een goed standpunt, het vinden van een juiste vlakverdeling enzovoort. Daarna komt het vaak spannende moment dat we de foto's of dia's ophalen bij de fotovakzaak en is er het plezier om al die goed gelukte foto's. Maar dan is de vraag: Wat gaan we ermee doen? Ver dwijnen ze in een la waar ze af en toe eens uitgehaald worden, of doen we er meer mee? In het onlangs verschenen boekje „Meer doen met foto's en dia's" worden vele tips en ideeën aangereikt om eens iets anders met uw fotobezit te doen dan het alleen maar in een la te stoppen. Deze foto- gids is in kleur uitgevoerd en er staan veel foto's in die dui delijk illustreren wat er alle maal met uw verzameling fo to's en dia's te doen is. Zo treft men voorbeelden aan over de vele manieren waarop men het huis met fo to's. kunt verfraaien, opdat men zo meer profijt heeft van de fotocollectie. In een apart hoofdstuk over het foto-album MIDDELBURG - Het New Orleans Rhytm Trio plus two speelt op zondag 16 februari in het Koper Galjoen. In plaats van de gewoonlijke enkele gast, zijn er ditmaal twee gas ten bij het optreden. De twee gasten zijn Johnny van Breedam en Frank Rober scheuten, respectievelijk op trompet en op clarinet. Het optreden begint om 14.30 uur. is te lezen hoe men een boeiend journaal van uw leven kunt samenstellen. Ook met dia's heeft men veel mogelijkheden. Zo wordt bijvoorbeeld precies verteld hoe men van een diaserie een aantrekkelijk klankbeeld kan maken. Ook over het werken in een donkere kamer wordt veel informatie gegeven. Dit is nog maar een greep uit de zeer gevarieerde inhoud van dit boekje. Mocht de foto-adviseur het niet (meer) in voorraad heb ben, dan is het ook te bestellen door 5,50 per exemplaar (in clusief portokosten) over te maken op girorekening 338 t.n.v. de Stichting Amateurfo tografie te Amsterdam, met vermelding van de titel en eventueel het gewenste aantal. Foto's maken en ze dan zélf ontwikkelen en afdrukken, is een bezigheid waar steeds meer mensen plezier in heb ben. Heel begrijpelijk overi gens, want met dat werk in de donkere kamer heeft men het resultaat van het fotowerk he lemaal in eigen hand, van de druk op de ontspankop tot en met de vergroting. Het bevredigende van wer ken in de doka is dan ook dat men precies dié contrastwer king, beelduitsnede en tegen woordig ook kleurverhouding kan bepalen die het beste bij iedere opname past. Ontwikkelen en vergroten is gemakkelijk, vooral bij zwart/wit-foto's. Maar ook doka-werk in kleur wordt steeds probleemlozer door de vereenvoudigde procede's en de steeds „intelligentere" ap paratuur die veel ingewikkeld en tijdrovend werk uit handen heeft genomen. Elektronische kleuranalysers geven nu de perfecte filtering voor iedere vergroting aan. Het ontwikkelen verliep vroeger in drie fasen; nu in twee baden en zelfs in één bad. Dat betekent dat ook kleur- vergroten een hobby is gewor den waar iedereen zonder technische kennis volop van kan genieten. Omdat er zoveel mensen zijn die deze hobby beoefenen, is de prijs van de apparatuur erg aantrekkelijk geworden. Wanneer men erop let dat de vergroter kan wor den uitgebreid met een kleu- renkop, kan men later ook zonder veel meerkosten kleur- vergrotingen maken. VLISSINGEN - In Galerie Bellamy 19 wordt op 15 fe bruari een tentoonstelling ge houden van de Roermondse kunstenaar Jan Martens. Martens is zesde in de rij in de tentoonstellingenreeks „Om trent Schilderkunst". Martens is vooral bekend vanwege zijn schilderijen waarop kimono's zijn afge beeld. Hij is gefascineerd door het thema. Maar de kimono's zijn geen doel op zich voor de schilder, maar slechts een aanleiding tot het schilderen. Een echte betekenis hebben de schilderijen dan ook niet. De tentoonstelling wordt om 15.00 uur geopend. kinderen groot en wat bete kent het om „alles zelf op te moeten knappen Meer in formatie is verkrijgbaar bij het FIOM-Zeeland, telefoon: 01180-27311. VLISSINGEN - Het Stede lijk Museum heeft in de loop van 1985 weer een flink aantal voorwerpen gehad van parti culieren. Het gaat vooral om voorwerpen die met de ge schiedenis van Vlissingen te maken hebben, maar ook om dingen die weliswaar niet di rect met Vlissingen te maken hebben, maar die toch zeker de moeite waard zijn om in een museum tentoon te stellen. De commissie van Advies en Bij stand van het Museum gaat nu aan de gemeenteraad voor stellen om al deze museum stukken te accepteren. De eerste aanbieding aan het Stedelijk Museum kwam al op 9 januari 1985 binnen. Het was een verzilverd thee lepeltje met een afbeelding van het ramschip De Schor pioen erop. Het lepeltje dateert uit 1868 en is geschonken door de Stichting Ramschip De Schorpioen. De oudste gift da teerde uit 1864. Het ging hier om een militaire topografische kaart van Walcheren en de Bevelanden. Alles bij elkaar zijn er in 1985 veertien uiteenlopende voorwerpen bij het Stedelijk Museum binnen gekomen. On der deze veertien giften be vonden zich onder andere een programma met Vlissingse feestliederen, dat ooit uitgege ven is vanwege de verdrijving van de Spanjaarden uit Vlis singen, een persoonsbewijs uit de Tweede Wereldoorlog, een roeispaan, een medicijnflesje, •almanakken, verfplaten, bouwhelmen en schilderijen. Tenslotte werden er ook wat meer eigentijdse voorwerpen ter beschikking van het Stede lijk Museum gesteld, namelijk een acht milimeter filmprojec tor, een dia-projector met sle den, een platenspeler met bo xen en een aantal platen. MIDDELBURG - De kun stenares Riet Danz exposeert haar werk van 16 februari tot 13 maart in het Zeeuws Kun stenaarscentrum. Riet Danz heeft zich vooral toegelegd op collages en fotografie, in com binatie met technieken uit de schilderkunst. De kunstenares heeft, na haar opleiding aan scholen in Rotterdam en Utrecht, lessen gehad van Diek 't Hoff in Gro ningen. In haar werk maakt Danz gebruik tan een variatie aan vaardigheden.. Aquarel, collage en foto lopen in elkaar over. het thema blijft nogal beperkt. Het gaat namelijk voor het merendeel over pe ren. Volgens Danz was het dit jaar "een compleet perenjaar". Voor haar is het niet de peer waar het om gaat, maar de compositie en de techniek. MIDDELBURG - De afde ling Zeeland van De Verzame laar houdt op zaterdag 15 fe bruari een boeken- en pape- rassenbeurs. De beurs wordt gehouden in de Stadsschouw burg en is de eerste in zijn soort in Nederland. Op de beurs is van alles te vinden, zoals oude boeken, strips, prenten en gravures, oude ansichtkaarten, post- waardestukken, veld- en cen- suurpost, oude kranten en tijdschriften, noodgeld, pam fletten en vele andere pape rassen. Voor meer inlichtingen kunt u bellen met de heer Van So meren. telefoon 01184-15260. MIDDELBURG - In de Zeeuwse Bibliotheek is tot en met 22 februari een expositie te zien van de Eindhovense fotograaf Jos Lammers. Het gaat om vijftig foto's die Lammere gemaakt heeft tijdens zijn reis door het, door droogte getroffen, Soedan. De tentoonstelling is eigenlijk een soort vervolg op een repor tage die eerder in het weekblad De Tijd heeft gestaan. Lammers is namelijk met Tijd-journalist Matt Dings naar Soedan ge weest om daar een reportage te maken over de honger in de Sa- hel. De foto's die nu in de Zeeuwse Bibliotheek hangen zijn dan ook allemaal voorzien van een begeleidend schrijven van Dings. Spelen met de mogelijkheden in de donkere kamer: van twee verschillende foto's is één foto ge maakt die een spreekwoord uitbeeldt. Wie meer ervaring krijgt in de doka kan zo'n montage ma ken. MIDDELBURG - De grote theaterproduktie „Ghetto" van het Zuidelijk Toneel Globe zal ook in Middelburg te zien zijn. De voorstellingen zijn op 2, 3 en 4 maart in de Schouwburg. Aan dit stuk van Joshua So- bol werken bijna alle leden van het gezelschap mee. De re gie is in handen van Theu Boermans en Sam Bogaerts, waarmee deze laatste bewijst, dat ondanks alle kritieken er ook wel waardering mag zijn voor zijn werk. Kees Hulst en Liesbeth Koops, Diane Len- sink, Chris Nietvelt, Tania van der Sande, Bert Edelenbos, Wim van der Grijn en Huib Rooijmans zijn in Ghetto te zien en ook de gastacteurs Jan Biesten, Flip Ceulemans, Jos van Gorp, Frans Koppers, Bertien Minco, Jurg Molenaar, Wim Serlie en Ton Zeegers. Het decor is ontworpen door Jan Versweyveld. Ghetto is de vierde produk- tie die Globe dit seizoen uit brengt. Zij sluit direct aan bij het seizoensthema „Grensge vallen". Over lijdzaamheid, verzet en de onbruikbaarheid van ethiek in gespannen si tuaties. Het stuk speelt in Wilna, de hoofdstad van Litouwen, dat voor de Tweede Wereldoorlog als het Jerusalem van het Oosten bekend stond. Bijna de helft van de bevolking was Joods en de stad was een be langrijk centrum van Joodse kunst en cultuur. Meteen na dat de Duitsers het land bezet hebben, worden ook in Litou wen de Joodse mensen bijeen gedreven in ghetto's. De Joodse wijk van Wilna was het eerste ghetto en een van de grootste. Vanuit dit ghetto werden de mensen afgevoerd en vermoord in Ponar. een bosachtig gebied vlakbij Wil na. Het idee om in dit ghetto van Wilna een Joods toneelge zelschap op te richten riep felle reacties op. Voorstanders van een Joods ghettotheater vonden het een middel om de Joodse cultuur in leven te houden en mensen moed te ge ven. Tegenstanders riepen: „Op het kerkhof speelt men geen toneel". De voorstelling die Globe brengt, wijkt sterk af van het oorspronkelijke stuk, dat in de vorm van een musi cal werd gebracht, al is er ook bij Globe veel muziek in het stuk verwerkt. Jan de la Mar: „We zijn erg blij, dat we deze voorstelling ook naar Middelburg hebben kunnen halen. Het is welis waar een gruwelijk gegeven, maar Globe is er toch in ge slaagd er een mooi geheel van te maken. Zij hebben Ghetto zo geïnterpreteerd dat het niet alleen een reconstructie is van de gebeurtenissen in Wilna. Juist omdat fascisme, racisme en antisemitisme ook nu be staan, zal Globe de voorstel ling niet richten op een be paalde plaats of tijd. De voor stelling is slechts op een be perkt aantal plaatsen in ons land te zien. In Carré was de voorstelling uitverkocht en ik verwacht ook in Middelburg veel belangstelling. Het is de eerste keer dat we op zondag avond een voorstelling hebben hier in Middelburg en ik ben benieuwd hoe dit aanslaat. Ook een voorstelling op de dinsdagmiddag is iets nieuws. Ik denk dat dit met name voor scholieren ook een goede kans is om de voorstelling te zien, al is het beslist niet de bedoeling er een schoolvoorstelling van te maken, de toegang is open voor iedereen". Het kunstmagazine Mooie Moeite heeft ter gelegenheid van deze voorstelling de kun stenaar Cor van Dixhoorn op dracht gegeven een impressie te maken. Deze zal in de vorm van zeefdrukken worden aan geboden. Een scène uit „Ghetto" met Wim Serlie, Kees Hulst en Bertien Minco (v.l.n.r.) I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 9