INTEGRATIE KUNSTZINNIGE VAKKEN IN BASISONDERWIJS
Weekendkoopjes Hl
l oIk kIeIr
8?
5?
4;
7?5
45r
VLISSINGER START ASTROLOGIE-PRAKTIJK
W
95
95
50
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JANUAR11986
309
VLISSINGEN - „Astrologie is geen erkende we
tenschap. En ik weet ook niet of het eigenlijk wel
een wetenschap is. Maar als je bijvoorbeeld astro
logie vergelijkt met psychologie, dan valt op dat die
twee 'logiëen' vlak bij elkaar komen. Soms heb je
met behulp van astrologie een veel betere kijk op
zaken, dan met psychologie. Maar veel psychologen
vinden het niet leuk om door een astroloog op hun
vingers getikt te worden. Een astroloog is een leek,
een goedwillend amateur, en die kan nooit zoveel
weten als een afgestudeerd psycholoog."
Toekomst
Examen
ZEELAND - Nog niet
eerder sloeg een project
kunstzinnige vorming
voor het basisonderwijs
op Zeeuwse scholen zo
aan als Musica '85. Het
werd ontwikkeld in het
kader van het afgelopen
muziekjaar door het
Zeeuwse Steunpunt
voor Kunstzinnige Vor
ming en Volwassenen
educatie in Middelburg.
Het aantal scholen dat
voor dit project heeft in
getekend is zo groot, dat
zelfs het schoolseizoen
'86/'87 al zo'n beetje is
volgeboekt.
Ervaringen
Koffer
Begeleiden
Houvast
MIDDELBURG
GOES
Lange Delft 10-12
Kolveniershof 28-30
ONZE PRIJS
„Astrologie nog steeds actueel"
mtnii
"Pars rortuaw
Gerrit Wilbrink is bezeten door de stand der sterren en horo
scopen. Uren per dag is hij bezig met het uitvogelen van verle
den, heden en toekomst van mensen die bij hem om advies ko
men vragen.
Wilbrink is astroloog en
deze wetenschap van ascen
danten en aspecten wordt niet
door iedereen even serieus ge
nomen.
Vooral niet door psy
chologen, zo heeft Wilbrink in
de loop der jaren ervaren. „De
aversie gaat meestal uit van
de psychologen", legt de 36-ja-
rige Vlissinger uit. „Ze zijn
ontzettend snel op hun tenen
getrapt. Maar toch is het waar
dat ik, met behulp van
iemands horoscoop, de per
soonlijkheid van een individu
kan vaststellen. Een psycho
loog vindt dat niet leuk, omdat
zoiets eigenlijk zijn vak is."
Astrologie is een bezigheid
die zo oud is als de mensheid.
Zelfs de holenmens had de in
druk dat de sterren op de een
of andere manier van invloed
waren op zijn dagelijkse leven.
De oude beschavingen van In
dia, Egypte, Griekenland en
China hadden speciale astro
logen, die de toekomst moesten
voorspellen uit de stand der
hemellichamen. En ook in het
Middeleeuwse Europa werd
regelmatig de blik richting
heelal gericht om antwoorden
te vinden voor allerlei bran
dende kwesties. Sterrenwiche-
Niet alleen de sterren, maar ook de maan heeft volgens de astrolgen invloed op de mens. Vooral de periode van volle maan staat
bekend als een aparte periode
laar was de omschrijving die
doorgaans gebruikt werd voor
de astroloog van die tijd. Maar
ondanks het verstrijken van
de jaren heeft de astrologie,
volgens Wilbrink, niets aan
actualiteit ingeboet.
Volgens de Vlissingse astro
loog is het nog steeds mogelijk
om iemands horoscoop op een
verantwoorde manier vast te
stellen. Met behulp van zo'n
horoscoop kan hij dan een
schets geven van hoe het ver
leden van de persoon in kwes
tie er uitzag. Maar ook kan hij
een voorschot geven op de toe
komst. Geen horoscoop dus,
zoals die regelmatig in roddel
bladen terug te vinden zijn.
Wilbrink legt uit hoe dat voor
spellen in zijn werk gaat. „Als
iemand aan mij vraagt of ik
zijn horoscoop wil uitpluizen,
is het heel erg belangrijk dat
de gegevens die die persoon
mij gegeven heeft kloppen.
Anders geef ik hem of haar
misschien een verkeerd beeld
van de werkelijkheid", zegt
Wilbrink.
„Daarom vertel ik altijd aan
de persoon in kwestie wat er
eerder in zijn leven is gebeurt.
Klopt het verleden niet met
mijn gegevens, dan moet ik de
horoscoop bijstellen. Ik moet
dan weer helemaal opnieuw
gaan rekenen en daar gaat
heel wat tijd inzitten", ver
zucht Wilbrink, bladerend in
een tabellenboek, de 'Epheme-
ris, de bijbel voor de astroloog.
De 'Ephemeris' ziet er uit als
een onduidelijke opeenvolging
van allerlei volstrekt wille
keurige cijfers en getalletjes.
Toch mag er geen één fout in
het boek staan, omdat daar
door een hele horoscoop in
duigen kan vallen. Door dit
nauwkeurige werken wordt
de benodigde tijd voor een ho
roscoop knap lang. Wilbrink
doet over één horoscoop, als
hij dat 'uit zijn hoofd' doet,
acht uur. Om deze handicap te
overwinnen is hij een home
computer gaan gebruiken. De
tijd voor een horoscoop wordt
daarmee teruggebracht tot
zo'n twee uur. In die twee uur
zijn dan ook twee jaar pro
gressie ingecalculeerd, wat in
houdt dat de toekomst voor de
twee komende jaren ook voor
speld is.
Als de horoscoop, met pro
gressie en al, klaar is, geeft
Wilbrink een uitgebreide uit
leg aan zijn klant. „Een goede
uitleg van een horoscoop is érg
belangrijk", benadrukt Wil
brink. „Je moet de horoscoop
niet zó uitleggen, dat de men
sen alleen maar oog hebben
voor de negatieve dingen.
Want alles wat in je horoscoop
voorspelt wordt hoeft niet per
sé te gebeuren. Als ik bijvoor
beeld in de gaten heb, dat
iemand waarschijnlijk in het
komende jaar gaat zakken
voor zijn examen, ga ik hem
dat niet recht voor zijn raap
zeggen. Ik vraag dan zoiets
van: 'Studeert u nog?' en als ze
dan ja zeggen, dan antwoord
ik zoiets als: 'U zult erg hard
moeten aanpakken voor uw
studie, u zult er zich voor de
hele honderd procent voor
moeten inzetten'. Maar ik ga
niet zeggen dat hij gagaran-
deerd gaat zakken voor zijn
komende examens, dat doe ik
niet."
Sommige mensen denken
dat alles wat er in de horo
scoop staat onvermijdelijk en
ook onontkoombaar is. Een
verkeerde gedachtengang,
volgens Wilbrink. „Geen enkel
mens mag de verantwoorde-
AbC.
De horoscoop van het zoontje van astroloog Wilbrink
lijkheia over zijn wel en wee
van zich af schuiven. Dat zou
net zoiets zijn als zeggen: 'Bah,
het is slecht weer, dus ik voel
me rot'. Je kan altijd iets doen
om de zaken ten gunste te ver
anderen. En trouwens, ook za
ken als opvoeding en milieu
hebben invloed op een mens,
niet alleen de sterren", zegt
Wilbrink.
Ook een astroloog moet le
ven en voor zijn consult bere
kent hij dan ook vijftig gulden
per uur. En omdat er over het
algemeen op z'n minst vier uur
werk in een horoscoop gaat
zitten (inclusief uitleg) komen
de kosten al gauw op ongeveer
tweehonderd gulden. Een pro
gressie, een voorspelling, kost
gemiddeld zo'n honderd gul
den extra. Voor meer informa
tie, Gerrit Wilbrink, Doornen-
burg 125, Vlissingen, telefoon
01184-61292.
iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiH
„Een liedje zingen
is niet genoeg"
Het waren in het bijzonder
Anita van de Broek, consulente
beeldende vorming en Marijke
Audenaerdt, consulente muzi
kale vorming, die zich met de
totstandkoming van Musica '85
bezighielden. Met de laatste
hadden we hierover een ge
sprek.
Op school leren de kinderen
lezen, taal, rekenen. Daar
naast wordt er getekend, met
allerlei materialen gewerkt
zoals hout, metaal, klei, tex
tiel; wordt er gezongen, mu
ziek gemaakt en toneelstukjes
opgevoerd. Juist bij die vak
ken leren de kinderen dingen
die me» communicatie, uitwis
seling te maken hebben.
Marijke Audenaerdt: „Zij
krijgen daarbij gelegenheid
hun gevoelens, ervaringen,
waarnemingen en verbeelding
te verwerken en uiten. Daarbij
leren ze gelijktijdig de uitin
gen van anderen verstaan, be
grijpen en aanvoelen. Kortom
zich te verwonderen en te ge
nieten van dingen. Via die di
recte ervaring leren ze ook re
deneren, inzicht krijgen en
problemen oplossen en kiezen
volgens eigen inzicht. Zo ont
wikkelen ze hun creativiteit.
En creativiteit is niet beperkt
tot het kunstzinnige. Het
speelt een rol op allerlei ter
reinen van het dagelijks leven:
het is het kunnen toepassen
van regels en oplossingsmoge-
lij heden in zoveel mogelijk si
tuaties; het durven afwijken
van wat gangbaar is en ook
het kunnen stellen van vra
gen."
Concreet bestaat het Musica
'85 project uit een koffer met 5
diaklankbeelden. Deze zijn sa
mengesteld rond de componist
Johann Sebastian Bach, die
driehonderd jaar geleden
werd geboren. De tijd van de
barok wordt echter niet alleen
duidelijk gemaakt door mid
del van zijn muziek. Daar
naast behandelen de klank
beelden ook het tijdsbeeld: hoe
men woonde, hoe men zich
kleedde, waarmee men speel
de; kortom alles wat de men
sen toen bezig hield. Omdat
alle projecten van het Steun
punt gericht zijn op integratie
van de kunstzinnige vorming
in het basisonderwijs komen
bij het project naast muziek
ook tekenen, handenarbeid,
textiele werkvormen en
(kunst)geschiedenis aan de or
de.
Over die integratie zegt Ma
rijke Audenaerdt: „Het staat
zelfs in de nieuwe wet op het
basisonderwijs dat alle vak
ken altijd zoveel mogelijk ge
geven moeten worden in sa
menhang mét. Nog te veel
scholen stoppen mijn inziens
de creatieve vakken in een
specialistisch hoekje. Het be
staan van vakleerkrachten is
natuurlijk goed, maar deze
zouden zich eigenlijk veel
meer op de interne begeleiding
moeten richten van het onder-
wijsteam. Hun muzieklessen
bijvoorbeeld zouden een voor
zet kunnen geven hoe muziek
valt in te passen in de hele on
derwijssituatie op een school.
Zodat de onderwijsgevenden
met die aanzetten weer zelf uit
de voeten kunnen door bij
voorbeeld bij wereldoriëntatie
ook eens een diaserie of een
authentiek muziekje te
draaien van een te behandelen
land of wereldeel. Boud ge
sproken zou de vakleerkracht
er geen genoegen mee moeten
nemen om voor de klas gezet
te worden, terwijl de juf of
meester intussen de schriften
nakijkt. Dan gaat de integra
tie verloren. Alleen een liedje
zingen is niet genoeg." Maar
voegt Marijkke er mild aan
toe: „Het is nauurlijk beter
dan niets."
Ook het Zeeuws Steunpunt
voor Kunstzinnige Vorming
en Volwasseneneducatie heeft
die funktie van begeleiding.
Zij hebben de kennis en vaar
digheid in huis om scholen op
weg te helpen bij die integrtie
van de kunstzinnige vakken in
de zaakvakken. Dat gebeurt
door zowel kant-en-klare pro
jecten aan te bieden als meer
intensieve begeleiding.
„De onderwijsgevende kan
gewoon niet alles goed doen",
stelt Marijke Audenaerdt.
„Het is een groeiproces om met
die creatieve vakken op een
verantwoorde manier te leren
omgaan. Daarbij is soms scho
ling en begeleiding noodzake
lijk. Om die reden doen veel
scholen dan ook een beroep op
ons. En juist de basisschool is
zo geschikt voor dit doel. Je
kunt er gebruik maken van
een zeer uitgedachte onder
wijssituatie, waarbij alle kin
deren worden bereikt. Daarom
moeten juist daar deze vakken
een kans krijgen, zodat de
leerlingen er ten minste mee
leren kennismaken. Dit zelfde
geldt voor de onderwijsgeven
den. Het gaat erom dat zij hun
vaardigheden wakker maken.
Vaak ontdekken ze al heel snel
hun mogelijkheden en dat ze
het eigenlijk ook heel leuk
vinden om te doen."
Een geslaagd voorbeeld van
zo'n kant-en-klaar project is
dus Musica '85. Toen er mee
werd begonnen was het
enorme succes niet voorzien.
Het Steunpunt maakte twee
koffers met diaklankbeelden
en bijbehorende lesboekjes. De
boekjes mogen de leerlingen
houden; de koffer mag een
maand worden gebruikt. In
middels werden 3 koffers bij
gemaakt, een dure aangele
genheid. Om die reden zal dan
ook vanaf heden per boekje
een bijdrage van één gulden
worden gevraagd. Normaal
gesproken zijn dit soort pro
jecten gratis.
Het boekje biedt de onder
wijsgevende een duidelijk
houvast, maar laat de vrijheid
er naar eigen inzicht en keuze
van volgorde mee te werken.
Zoals gezegd zijn er onder
werpen en opdrachten in ver
werkt over de baroktijd. Door
de levendige aanpak spreken
deze zeer tot de verbeelding en
worden zo meer dan alleen een
streepje op de tijdbalk. Be
halve dat er over Bach en
componeren wordt verteld, is
er ook een opdracht in het les
materiaal verwerkt waarbij
de leerlingen gezamenlijk een
partituur schrijven. Ze hoeven
daarvoor niet het notenschrift
machtig te zijn. Of een toon
hoog of laag, kort of langzaam,
hard of zacht is, kan ook wor
den aangegeven met streepjes
en punten. Het eindresultaat
Marijke Audenaerdt (links) en Anita v.d Broek.
wordt genoteerd op een rol be
hang waarna een uitvoering
volgt. Marijke: „Dat kan re
sulteren in een feestelijke mu
ziekstuk als een georgani
seerde kakafonie van handge
klap, geklepper van deuren en
gerinkel met serviesgoed."
Een andere manier om de
betrokkenheid te stimuleren is
de opdracht om thuis in de ra-
diogids te zoeken naar een
aankondiging van een werk
van Bach. Daarbij komen
woorden voor die sommigen
niet kennen, zoals sonate, par
tituur en componist. Deze
woorden moeten dan worden
opgezocht in het woordenboek.
Daarnaast zijn er opdrachten
als het maken van een kijk
doos waarbij de eigen kamer
of tuin er uit moet zien als 17e-
eeuws en het gezamenlijk ver
vaardigen van een geschilderd
(kerk)plafond op een oud la
ken, wat daarna vanzelfspre
kend een tijd in de klas blijft
hangen. Veel van de opdrach
ten hebben te maken met
groepswerk, waarbij taakver
deling en samenwerking be
langrijke ingrediënten zijn.
Ook voor andere vakken in
het basisonderwijs heeft het
Steunpunt dit soort kant-en-
klare projecten aan te bieden.
Er zijn consulenten voor teke
nen, handvaardigheid, textiele
werkvormen, muziek, drama
tische expressie en podium
kunsten.
Op deze mensen kan ook een
beroep worden gedaan voor
begeleiding bij het maken van
een schoolwerkplan of bemid
deling van bijvoorbeeld
schoolvoorstellingen, die ove
rigens door de gemeente be
taald dienen te worden. Er
schijnen nog scholen te zijn die
het aanbod van het Zeeuws
Steunpunt zelfs nooit inkijken,
laat staan van de geboden mo
gelij kheden gebruik maken.
Dan is het goed dat in ieder
geval de ouders die mogelijk
heden leren kennen; want niet
voor niets zijn er tegenwoor
dig medezeggenschapsraden.
Het adres van het Zeeuwse
Steunpunt voor Kunstzinnige
Vorming en Volwassenenedu
catie is Rouaansekaat 43, 4331
HB in Middelburg, telefoon
01110-34880.
Geldig I'm iittrdjg m ti0cni dt ksopdiond Idling dl toorrud itrrtl A 9
Wij kochten voor u
een4-dlg.emaille
pannenset in de
kleur bordeaux Bestaande
uit: kookpan 16.18. en 20 cm
en een steelpan van 14 cm.
Geschikt voor gas en elektra.
4-delige set
Adviesprijs 189.50
Hogedruk-plantenspuit
(inhoud ca. 1 liter). Licht
drukken is voldoende om de
regelbare nevelspuit uw
planten te laten besproeien
Rubber warmwaterzak.
Blijft lang warmte uitstralen
en is ideaal bij koude voeten
of buikpijn.
Onze
prijs
Verdampers van sterk, wit
kunststof. Groot absorptie
vermogen en kompleet met
ophanghakenen
opzuigkarton.
Extra breed model 7.95
In smallere
uitvoering
Rubbermaid strijkbulp.
Ruimtebesparende berg
plaats voor strijkijzer én
strijkplank. De prijs kan niet
kleiner
Adviesprijs 10,95
Onze
prijs
Royale
garderobekast.
Biedt een extra
stofdichte bergplaats
voor veel kleding.
HxBxD:
140x75x50 cm
Geheel demontabel