INTEGRATIE KUNSTZINNIGE VAKKEN IN BASISONDERWIJS Weekendkoopjes Hl l oIk kIeIr 8? 5? 4; 7?5 45r VLISSINGER START ASTROLOGIE-PRAKTIJK W 95 95 50 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JANUAR11986 309 VLISSINGEN - „Astrologie is geen erkende we tenschap. En ik weet ook niet of het eigenlijk wel een wetenschap is. Maar als je bijvoorbeeld astro logie vergelijkt met psychologie, dan valt op dat die twee 'logiëen' vlak bij elkaar komen. Soms heb je met behulp van astrologie een veel betere kijk op zaken, dan met psychologie. Maar veel psychologen vinden het niet leuk om door een astroloog op hun vingers getikt te worden. Een astroloog is een leek, een goedwillend amateur, en die kan nooit zoveel weten als een afgestudeerd psycholoog." Toekomst Examen ZEELAND - Nog niet eerder sloeg een project kunstzinnige vorming voor het basisonderwijs op Zeeuwse scholen zo aan als Musica '85. Het werd ontwikkeld in het kader van het afgelopen muziekjaar door het Zeeuwse Steunpunt voor Kunstzinnige Vor ming en Volwassenen educatie in Middelburg. Het aantal scholen dat voor dit project heeft in getekend is zo groot, dat zelfs het schoolseizoen '86/'87 al zo'n beetje is volgeboekt. Ervaringen Koffer Begeleiden Houvast MIDDELBURG GOES Lange Delft 10-12 Kolveniershof 28-30 ONZE PRIJS „Astrologie nog steeds actueel" mtnii "Pars rortuaw Gerrit Wilbrink is bezeten door de stand der sterren en horo scopen. Uren per dag is hij bezig met het uitvogelen van verle den, heden en toekomst van mensen die bij hem om advies ko men vragen. Wilbrink is astroloog en deze wetenschap van ascen danten en aspecten wordt niet door iedereen even serieus ge nomen. Vooral niet door psy chologen, zo heeft Wilbrink in de loop der jaren ervaren. „De aversie gaat meestal uit van de psychologen", legt de 36-ja- rige Vlissinger uit. „Ze zijn ontzettend snel op hun tenen getrapt. Maar toch is het waar dat ik, met behulp van iemands horoscoop, de per soonlijkheid van een individu kan vaststellen. Een psycho loog vindt dat niet leuk, omdat zoiets eigenlijk zijn vak is." Astrologie is een bezigheid die zo oud is als de mensheid. Zelfs de holenmens had de in druk dat de sterren op de een of andere manier van invloed waren op zijn dagelijkse leven. De oude beschavingen van In dia, Egypte, Griekenland en China hadden speciale astro logen, die de toekomst moesten voorspellen uit de stand der hemellichamen. En ook in het Middeleeuwse Europa werd regelmatig de blik richting heelal gericht om antwoorden te vinden voor allerlei bran dende kwesties. Sterrenwiche- Niet alleen de sterren, maar ook de maan heeft volgens de astrolgen invloed op de mens. Vooral de periode van volle maan staat bekend als een aparte periode laar was de omschrijving die doorgaans gebruikt werd voor de astroloog van die tijd. Maar ondanks het verstrijken van de jaren heeft de astrologie, volgens Wilbrink, niets aan actualiteit ingeboet. Volgens de Vlissingse astro loog is het nog steeds mogelijk om iemands horoscoop op een verantwoorde manier vast te stellen. Met behulp van zo'n horoscoop kan hij dan een schets geven van hoe het ver leden van de persoon in kwes tie er uitzag. Maar ook kan hij een voorschot geven op de toe komst. Geen horoscoop dus, zoals die regelmatig in roddel bladen terug te vinden zijn. Wilbrink legt uit hoe dat voor spellen in zijn werk gaat. „Als iemand aan mij vraagt of ik zijn horoscoop wil uitpluizen, is het heel erg belangrijk dat de gegevens die die persoon mij gegeven heeft kloppen. Anders geef ik hem of haar misschien een verkeerd beeld van de werkelijkheid", zegt Wilbrink. „Daarom vertel ik altijd aan de persoon in kwestie wat er eerder in zijn leven is gebeurt. Klopt het verleden niet met mijn gegevens, dan moet ik de horoscoop bijstellen. Ik moet dan weer helemaal opnieuw gaan rekenen en daar gaat heel wat tijd inzitten", ver zucht Wilbrink, bladerend in een tabellenboek, de 'Epheme- ris, de bijbel voor de astroloog. De 'Ephemeris' ziet er uit als een onduidelijke opeenvolging van allerlei volstrekt wille keurige cijfers en getalletjes. Toch mag er geen één fout in het boek staan, omdat daar door een hele horoscoop in duigen kan vallen. Door dit nauwkeurige werken wordt de benodigde tijd voor een ho roscoop knap lang. Wilbrink doet over één horoscoop, als hij dat 'uit zijn hoofd' doet, acht uur. Om deze handicap te overwinnen is hij een home computer gaan gebruiken. De tijd voor een horoscoop wordt daarmee teruggebracht tot zo'n twee uur. In die twee uur zijn dan ook twee jaar pro gressie ingecalculeerd, wat in houdt dat de toekomst voor de twee komende jaren ook voor speld is. Als de horoscoop, met pro gressie en al, klaar is, geeft Wilbrink een uitgebreide uit leg aan zijn klant. „Een goede uitleg van een horoscoop is érg belangrijk", benadrukt Wil brink. „Je moet de horoscoop niet zó uitleggen, dat de men sen alleen maar oog hebben voor de negatieve dingen. Want alles wat in je horoscoop voorspelt wordt hoeft niet per sé te gebeuren. Als ik bijvoor beeld in de gaten heb, dat iemand waarschijnlijk in het komende jaar gaat zakken voor zijn examen, ga ik hem dat niet recht voor zijn raap zeggen. Ik vraag dan zoiets van: 'Studeert u nog?' en als ze dan ja zeggen, dan antwoord ik zoiets als: 'U zult erg hard moeten aanpakken voor uw studie, u zult er zich voor de hele honderd procent voor moeten inzetten'. Maar ik ga niet zeggen dat hij gagaran- deerd gaat zakken voor zijn komende examens, dat doe ik niet." Sommige mensen denken dat alles wat er in de horo scoop staat onvermijdelijk en ook onontkoombaar is. Een verkeerde gedachtengang, volgens Wilbrink. „Geen enkel mens mag de verantwoorde- AbC. De horoscoop van het zoontje van astroloog Wilbrink lijkheia over zijn wel en wee van zich af schuiven. Dat zou net zoiets zijn als zeggen: 'Bah, het is slecht weer, dus ik voel me rot'. Je kan altijd iets doen om de zaken ten gunste te ver anderen. En trouwens, ook za ken als opvoeding en milieu hebben invloed op een mens, niet alleen de sterren", zegt Wilbrink. Ook een astroloog moet le ven en voor zijn consult bere kent hij dan ook vijftig gulden per uur. En omdat er over het algemeen op z'n minst vier uur werk in een horoscoop gaat zitten (inclusief uitleg) komen de kosten al gauw op ongeveer tweehonderd gulden. Een pro gressie, een voorspelling, kost gemiddeld zo'n honderd gul den extra. Voor meer informa tie, Gerrit Wilbrink, Doornen- burg 125, Vlissingen, telefoon 01184-61292. iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiH „Een liedje zingen is niet genoeg" Het waren in het bijzonder Anita van de Broek, consulente beeldende vorming en Marijke Audenaerdt, consulente muzi kale vorming, die zich met de totstandkoming van Musica '85 bezighielden. Met de laatste hadden we hierover een ge sprek. Op school leren de kinderen lezen, taal, rekenen. Daar naast wordt er getekend, met allerlei materialen gewerkt zoals hout, metaal, klei, tex tiel; wordt er gezongen, mu ziek gemaakt en toneelstukjes opgevoerd. Juist bij die vak ken leren de kinderen dingen die me» communicatie, uitwis seling te maken hebben. Marijke Audenaerdt: „Zij krijgen daarbij gelegenheid hun gevoelens, ervaringen, waarnemingen en verbeelding te verwerken en uiten. Daarbij leren ze gelijktijdig de uitin gen van anderen verstaan, be grijpen en aanvoelen. Kortom zich te verwonderen en te ge nieten van dingen. Via die di recte ervaring leren ze ook re deneren, inzicht krijgen en problemen oplossen en kiezen volgens eigen inzicht. Zo ont wikkelen ze hun creativiteit. En creativiteit is niet beperkt tot het kunstzinnige. Het speelt een rol op allerlei ter reinen van het dagelijks leven: het is het kunnen toepassen van regels en oplossingsmoge- lij heden in zoveel mogelijk si tuaties; het durven afwijken van wat gangbaar is en ook het kunnen stellen van vra gen." Concreet bestaat het Musica '85 project uit een koffer met 5 diaklankbeelden. Deze zijn sa mengesteld rond de componist Johann Sebastian Bach, die driehonderd jaar geleden werd geboren. De tijd van de barok wordt echter niet alleen duidelijk gemaakt door mid del van zijn muziek. Daar naast behandelen de klank beelden ook het tijdsbeeld: hoe men woonde, hoe men zich kleedde, waarmee men speel de; kortom alles wat de men sen toen bezig hield. Omdat alle projecten van het Steun punt gericht zijn op integratie van de kunstzinnige vorming in het basisonderwijs komen bij het project naast muziek ook tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen en (kunst)geschiedenis aan de or de. Over die integratie zegt Ma rijke Audenaerdt: „Het staat zelfs in de nieuwe wet op het basisonderwijs dat alle vak ken altijd zoveel mogelijk ge geven moeten worden in sa menhang mét. Nog te veel scholen stoppen mijn inziens de creatieve vakken in een specialistisch hoekje. Het be staan van vakleerkrachten is natuurlijk goed, maar deze zouden zich eigenlijk veel meer op de interne begeleiding moeten richten van het onder- wijsteam. Hun muzieklessen bijvoorbeeld zouden een voor zet kunnen geven hoe muziek valt in te passen in de hele on derwijssituatie op een school. Zodat de onderwijsgevenden met die aanzetten weer zelf uit de voeten kunnen door bij voorbeeld bij wereldoriëntatie ook eens een diaserie of een authentiek muziekje te draaien van een te behandelen land of wereldeel. Boud ge sproken zou de vakleerkracht er geen genoegen mee moeten nemen om voor de klas gezet te worden, terwijl de juf of meester intussen de schriften nakijkt. Dan gaat de integra tie verloren. Alleen een liedje zingen is niet genoeg." Maar voegt Marijkke er mild aan toe: „Het is nauurlijk beter dan niets." Ook het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming en Volwasseneneducatie heeft die funktie van begeleiding. Zij hebben de kennis en vaar digheid in huis om scholen op weg te helpen bij die integrtie van de kunstzinnige vakken in de zaakvakken. Dat gebeurt door zowel kant-en-klare pro jecten aan te bieden als meer intensieve begeleiding. „De onderwijsgevende kan gewoon niet alles goed doen", stelt Marijke Audenaerdt. „Het is een groeiproces om met die creatieve vakken op een verantwoorde manier te leren omgaan. Daarbij is soms scho ling en begeleiding noodzake lijk. Om die reden doen veel scholen dan ook een beroep op ons. En juist de basisschool is zo geschikt voor dit doel. Je kunt er gebruik maken van een zeer uitgedachte onder wijssituatie, waarbij alle kin deren worden bereikt. Daarom moeten juist daar deze vakken een kans krijgen, zodat de leerlingen er ten minste mee leren kennismaken. Dit zelfde geldt voor de onderwijsgeven den. Het gaat erom dat zij hun vaardigheden wakker maken. Vaak ontdekken ze al heel snel hun mogelijkheden en dat ze het eigenlijk ook heel leuk vinden om te doen." Een geslaagd voorbeeld van zo'n kant-en-klaar project is dus Musica '85. Toen er mee werd begonnen was het enorme succes niet voorzien. Het Steunpunt maakte twee koffers met diaklankbeelden en bijbehorende lesboekjes. De boekjes mogen de leerlingen houden; de koffer mag een maand worden gebruikt. In middels werden 3 koffers bij gemaakt, een dure aangele genheid. Om die reden zal dan ook vanaf heden per boekje een bijdrage van één gulden worden gevraagd. Normaal gesproken zijn dit soort pro jecten gratis. Het boekje biedt de onder wijsgevende een duidelijk houvast, maar laat de vrijheid er naar eigen inzicht en keuze van volgorde mee te werken. Zoals gezegd zijn er onder werpen en opdrachten in ver werkt over de baroktijd. Door de levendige aanpak spreken deze zeer tot de verbeelding en worden zo meer dan alleen een streepje op de tijdbalk. Be halve dat er over Bach en componeren wordt verteld, is er ook een opdracht in het les materiaal verwerkt waarbij de leerlingen gezamenlijk een partituur schrijven. Ze hoeven daarvoor niet het notenschrift machtig te zijn. Of een toon hoog of laag, kort of langzaam, hard of zacht is, kan ook wor den aangegeven met streepjes en punten. Het eindresultaat Marijke Audenaerdt (links) en Anita v.d Broek. wordt genoteerd op een rol be hang waarna een uitvoering volgt. Marijke: „Dat kan re sulteren in een feestelijke mu ziekstuk als een georgani seerde kakafonie van handge klap, geklepper van deuren en gerinkel met serviesgoed." Een andere manier om de betrokkenheid te stimuleren is de opdracht om thuis in de ra- diogids te zoeken naar een aankondiging van een werk van Bach. Daarbij komen woorden voor die sommigen niet kennen, zoals sonate, par tituur en componist. Deze woorden moeten dan worden opgezocht in het woordenboek. Daarnaast zijn er opdrachten als het maken van een kijk doos waarbij de eigen kamer of tuin er uit moet zien als 17e- eeuws en het gezamenlijk ver vaardigen van een geschilderd (kerk)plafond op een oud la ken, wat daarna vanzelfspre kend een tijd in de klas blijft hangen. Veel van de opdrach ten hebben te maken met groepswerk, waarbij taakver deling en samenwerking be langrijke ingrediënten zijn. Ook voor andere vakken in het basisonderwijs heeft het Steunpunt dit soort kant-en- klare projecten aan te bieden. Er zijn consulenten voor teke nen, handvaardigheid, textiele werkvormen, muziek, drama tische expressie en podium kunsten. Op deze mensen kan ook een beroep worden gedaan voor begeleiding bij het maken van een schoolwerkplan of bemid deling van bijvoorbeeld schoolvoorstellingen, die ove rigens door de gemeente be taald dienen te worden. Er schijnen nog scholen te zijn die het aanbod van het Zeeuws Steunpunt zelfs nooit inkijken, laat staan van de geboden mo gelij kheden gebruik maken. Dan is het goed dat in ieder geval de ouders die mogelijk heden leren kennen; want niet voor niets zijn er tegenwoor dig medezeggenschapsraden. Het adres van het Zeeuwse Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming en Volwassenenedu catie is Rouaansekaat 43, 4331 HB in Middelburg, telefoon 01110-34880. Geldig I'm iittrdjg m ti0cni dt ksopdiond Idling dl toorrud itrrtl A 9 Wij kochten voor u een4-dlg.emaille pannenset in de kleur bordeaux Bestaande uit: kookpan 16.18. en 20 cm en een steelpan van 14 cm. Geschikt voor gas en elektra. 4-delige set Adviesprijs 189.50 Hogedruk-plantenspuit (inhoud ca. 1 liter). Licht drukken is voldoende om de regelbare nevelspuit uw planten te laten besproeien Rubber warmwaterzak. Blijft lang warmte uitstralen en is ideaal bij koude voeten of buikpijn. Onze prijs Verdampers van sterk, wit kunststof. Groot absorptie vermogen en kompleet met ophanghakenen opzuigkarton. Extra breed model 7.95 In smallere uitvoering Rubbermaid strijkbulp. Ruimtebesparende berg plaats voor strijkijzer én strijkplank. De prijs kan niet kleiner Adviesprijs 10,95 Onze prijs Royale garderobekast. Biedt een extra stofdichte bergplaats voor veel kleding. HxBxD: 140x75x50 cm Geheel demontabel

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 9