Miro Super Multigrade 15W/50 DOE EENS WAT ANDERS MET VLEESWAREN 1 5 LITER MOTOROLIE ^/5016.95 VALVÜUHE Miro maakt boodschappen doen weer leuk. IMIIIRIOI cAlhClimate De auto is anno 1986 niet meer weg te denken uit ons leven. Was het bezit van een auto vroeger een luxe, tegenwoordig is het een normaal gebruiksvoorwerp zoals een koelkast of een stofzuiger. Het ligt dus voor de hand dat er onder de autobezitters een groot aantal doe-het-zelvers zijn. Van de vijf miljoen personenwagens worden er 1.250.000 door de eigenaar zelf onderhouden. Taak Belangrijk ^JAE50_ 0"C lQtPC Zuinig op milieu ESSO 15W/40 12 MBÜJGRA&f OIL |j jjf FOR AH SWSOüS 1 CASTROL FX 15W/401 Q QC 2 liter 19.%/J MIRO OLIE 20W-50 MIRO OLIE 15W/50 1 liter VALVOLINE 20W/50 22 CASTROL GTX 15W/50 9Q 7C 5 liter éLV%J CASTROL MULTI 20W/50 QC 5 liter MOTOROLIE VOOR ALLE OMSTANDIGHEDEN Om onze heilige koe te laten rijden is er een onvoorstelbare hoeveel heid benzine en olie nodig. Alleen aan olie verbruikt het Nederlandse wagenpark 35 miljoen liter per jaar. Een gigantische plas. Dat de doe- het-zelvers opletten waar ze de bes te en goedkoopste olie kunnen krij gen ligt voor de hand, want de voornaamste reden om de auto zelf te onderhouden is toch de bespa ring die dit oplevert. Vooropgesteld dat slechte olie nauwelijks meer be staat blijft alleen de prijs van be lang. Miro is zo'n zaak waar de bes te kwaliteit motorolie tegen de scherpste prijzen wordt geleverd. Wat is de motorolie nu feitelijk en wat doet ze? Motorolie heeft de taak de bewe gende delen van de motor te smeren en daardoor soepel te laten lopen. Maar naar mate de olie zich langer in het reservoir bevindt vermindert de werking. Olie die zo uit de grond wordt gepompt ondergaat namelijk eerst een bewerking. Voor motor olie betekent dit dat er chemische bestanddelen (dopes) aan worden toegevoegd voor het juiste vochtge halte en temperatuur. Naar gelang van het gebruik verdwijnen de 'dopes' uit de olie met als gevolg dat de werking niet meer optimaal is. De olie wordt zwart en er ontstaat als het ware roet, hetgeen tot ver stoppingen leidt. Wanneer men dat maar lang genoeg volhoudt gaat de wagen vanzelf protesteren, maar de kans dat de 'pap dan al gemorst is', is niet denkbeeldig. Hoewel er een tendens is de verversingstermijnen steeds verder uit te smeren blijft het toch zaak als vuistregel gemiddeld 10.000 kilometer te nemen of een half jaar. Wat weer niet betekent dat het peil niet met regelmaat ge controleerd dient te worden. Liefst bij een koude motor. Een lekke pakking met olieverlies tot gevolg is al menigeen fataal geworden. Een verbrande motor kost vele malen meer. Door de korte stadsritten en de file vorming op de buitenwegen wordt de automotor steeds meer op de proef gesteld. Oliemaatschappijen hebben hierop ingespeeld. Om die reden is ook Miro Super Multigra de 15W/50 Motorolie ontwikkeld. Een speciale multigrade motorolie voor benzine-, LPG- en diesel motoren, echter niet geschikt voor turbo-diesels. Bij motorolie zijn twee zaken be langrijk: ten eerste de vloeibaarheid ofwel de viscositeit en ten tweede de kwaliteit om door optimale sme ring, reiniging en bescherming de motor in goede conditie te houden. De vloeibaarheid van motorolie is sterk afhankelijk van de tempera tuur. Bij lage temperaturen is olie dik en stroperig en bij hoge tempe raturen is de olie bijna waterdun. De mate van vloeibaarheid wordt uitgedrukt in zogenaamde SAE (Society of Automotive Engineers) getallen zoals OW, W, 10W, 15W, 20W, 20, 30, 40 en 50. Lage cijfers duiden op dunne olie; hoge getallen op dikke olie. Dunne oliën met lage W-nummers (De W staat voor win ter) zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik bij lage temperaturen. Wanneer bij koud weer een olie met een hoge viscositeit wordt toegepast bestaat de mogelijkheid dat deze o- lie zover indikt, dat ze niet meer vanuit de carters naar de lagers, cilinders en kleppen is te verpom pen. Dunne SAE-W oliën zijn goed vloeibaar bij lage temperaturen. Dikke oliën met hoge SAE viscosi- teits-getallen worden speciaal aan bevolen voor hoge temperaturen en/of voor gebruik onder zware be lastingen. Om nu onder alle omstandigheden, zowel bij een koude start in de win ter als bij hoge snelheden in de zo mer, een optimale smering te waar borgen zijn de zogenaamde multi grade oliën ontwikkeld. Met behulp van viscositeitsverbeteraars heeft dikke olie SAE 50 en SAE 15W/50 gelijk viscositeit SAE 15W-50 dunne olie zeer dun temperatuur men kans gezien een motorolie te vervaardigen, die zowel bij lage temperaturen (SAE 15W) voldoet als bij hoge temperaturen (SAE 50). Ook de Miro Super Multigrade 15W/50 is zo'n olie. Bij gebruik daarvan weet u zich verzekerd van een vlotte koude start, maximale bescherming bij hoge toerentallen, een blinkend schone motor en ver mindering van het brandstofver bruik. Wie de olie van zijn auto net heeft ververst laat de afgewerkte olie na tuurlijk niet zomaar weglopen. Mo torolie is zeer schadelijk voor het milieu, met name door de chemi sche preparaten die er aan toe zijn gevoegd. Gebruikte olie kunt u in leveren bij speciale depots voor chemische afvalstoffen bij u in de omgeving. Op het gemeentehuis in uw7 woonplaats kan men u informe ren waar het voor u dichtstbijzijnde depot is. Wij hebben de gewoonte onze on volprezen vleeswaren uitsluitend voor de boterham te bestemmen. Daar is niets op tegen, maar het is toch jammer deze hartige lekkernij ook niet eens op een andere manier te gebruiken. Overigens ontbreekt ook variatie in het broodbeleg bij velen van ons nog weieens. Dat ligt beslist niet aan Miro. Het meest smakelijke broodbeleg is daar in tientallen soorten te kopen. Er zijn soorten voor iedere smaak en voor iedere portemonnee te koop. Uiteenlopend van exclusieve hammen tot heerlijke en goedkope Berliner. Vreemd genoeg beper ken velen van ons zich bij de keuze van de vleeswaren nog te vaak tot schouderham en boterhamworst. Lekker natuurlijk, maar ga eens op avontuur en laat u adviseren door de medewerkers van de Miro Combicounter. Er zijn immers nog veel meer mogelijk heden met broodbeleg. Denk alleen maar eens aan de vele gerechten waarin vleeswaren verwerkt kunnen worden. Witlof met ham is zo'n smakelijk voor beeld. Eigenlijk willen we het daar nu niet over hebben, maar wel over de mo gelijkheden die er zijn om vleeswaren te gebruiken als snack tijdens een feestje of een gezellig avondje thuis met wat vrienden en kennissen of een kaart- avondje. De mogelijkheden daartoe zijn legio en gaan verder dan een plakje ge kookte worst of leverworst bij de bor rel. Met een aantal soorten vleeswaren en wat brood zet u razendsnel een heer lijk borrelhapje op tafel, dat vaak nog veel goedkoper zal zijn dan zakken vol olienoten en chips. U schikt op een schaal de vleeswaren, garneert deze met een paar blaadjes sla, een paar augurk jes, zilveruitjes en een paar schijfjes tomaat of reepjes paprika. Een paar sneetjes (stok)brood of een paar toostjes erbij en de koude tafel tijdens uw gezel lige onderonsje is compleet. Creatief Niet alleen de vleeswaren die kant en klaar te koop zijn voldoen uitstekend op zo'n miniatuur koud buffet, ook uw 'eigen vleeswaren' komen er prima tot hun recht. Neem bij voorbeeld de rollade. Daar blijft nogal eens wat van over. Meestal wordt dit voortreffelijke vlees gebruikt als 'kliekje' voor de andere dag. Wanneer u de koude rollade in dunne plakjes snijdt is het ook heerlijk op een toostje. Ditzelfde geldt voor gehakt, lever en rosbief. De kosten van een der gelijke snack zijn in feite te ver waarlozen en uw gasten zullen ver steld staan van uw creativiteit. De leuke schakering van zo'n op gemaakte vleesschaal bereikt u door er op te letten dat de verschil lende vleeswaren afwisselend naar kleur worden gerangschikt. Dit geheel wat garneren en met weinig middelen zet u een heerlij ke koude snack op tafel. Met deze prijzen kom je toch nog leukweg. milil» 02-86

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1986 | | pagina 22