Mazda 626 weer verder verbeterd
VP
a i imnnt
'AUTOTIPS
Sportieve Mazda 323 GTX
iautO"E8nouJt
Test de nieuwe Mazda323.
dykwelJw
STER-OCCASIONS
999 Rutdbedrijf J0055E
voor een jonge
gebruikte lada met
6 maanden garantie
MARITIEM
SUZUKI ALTO
Ford
ook met 4x4
RENAULT SUPER 5
3- EN 5-DEURS
AUTOBEDRIJF
11.685.-
PAAUWENBURG B.V.
Autovisie
Jaarboek 86
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
naar:
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 NOVEMBER 1985
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
AUTOBEDRIJF H. J. RIJK
mmmmmmm
Enkele speciale aanbiedingen
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
ALLEEN VERKRIJGBAAR Bij DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
Ford Escort 3-drs. 1.6 L1983 18.500.
Ford Escort 3-drs. 1.6 L1983 20.500.
.Ford Taunus 2-drs. 1.6 Bravo. 1982 14.750.
Ford Escort 1100 3-drs1984 16.000.-
Ford Escort 1100 Bravo 2x1983 14.800.-
15.000.-
Ford Escort 1300 Bravo1983 16.750 -
Ford Taunus 1.6 L1980 7.000-
Ford Taunus 2.0 L Combi1979 4.500.-
Ford Taunus 1600 L1979 6.500.-
Ford Sierra 1.6 L 3-drs1984 22.500 -
Ford Sierra 2.3 diesel combi1983 22.250-
Ford Orion 13 GL wit1983 18.500.-
Ford Capri 2.01983 18.500-
Ford Taunus 16 L Combi1978 2.750.-
Alfa Romeo 2000 Inj. Quadrifoglio 39.000 kmbj. 1983
BMW 320i 31.700 kmbj. 1984
Mercedes Benz 300 D autom. 130.000 kmbj. 1981
BMW 518 blauw, 93.000 km
Opel Manta 1.8 S GT/I, 40.000 kmbj. 1983
Toyota Celica XT 2.0 Liftback, 99.000 kmbj. 1982
15.000.-
17.500.-
7.200.-
9.500.-
11.500-
8.750-
4.250.-
11.500.-
6.500.-
Mazda 323, 5-drs1983
Peugeot 505 GL1983
Hyundai 14001982
Honda Accord EX1980
Renault 5 TL, 5-drs1982
Renault 5 TS met LPG1981
Mitsubishi Galant1979
Mitsubishi 1200 Lancer1982
Toyota Carina1979
Gildeweg 33 Vlissingen Tel. 01184-18851
van
f 12.185.-
Nu voor
Rijklaar
A UTOMAA T-UITVOERING
van 13.885.-Nu 13.385.-
AUTOBEDRIJF
De populaire Mazda 626 serie Is
voor het modeljaar '86 weer verder
verbeterd. Na alweer bijna 3 jaar
op onze wegen te hebben rondge
reden zijn er voortkomend uit de
praktijk een aantal perfecties door
gevoerd. De carrosseriewijzigin
gen bestaan uit detallverfijnlngen
betreffende de aërodynamica e.d.,
zodat het eigen gezicht van de 626
volledig bewaard is gebleven.
De technische wijzigingen voor de
Mazda 626 model '86 treffen we aan
in het onderstel. Een nieuw type
schokdemper, zowel voor als achter,
zorgt voor meer komfort en nog ver
der verbeterde wegligging. De beves
tigingsbussen van de belangrijkste
wielophangingskomponenten zijn
vervangen door een type, dat erop
gericht is de afrolgeluiden van de
band op de weg aanzienlijk sterker te
dempen. Bovendien werd de veerka-
rakteristiek van de schroefveren
rondom soepeler. De schijfremmen
op de voorwielen van alle types zijn
inwendig geventileerd, waardoor een
grotere weerstand tegen „fading" is
ontstaan. Alle modellen, behalve de
versies met stuurbekrachtiging daar
door direkt, maar naarmate men het
stuur verder verdraait, wordt de be
sturing indirekter en dus lichter,
waardoor bijvoorbeeld inparkeren
minder kracht vergt.
Meer ruimte
Door een iets gewijzigde opstelling
van de voorstoelen en de achterbank
ontstond meer hoofd- en beenruimte,
met name van belang in de Hatch
back- en Coupémodellen. Volledig
vernieuwd zijn de bekledingsstoffen
van de zitplaatsen en de binnenzijde
van de deuren, t.w. fraaie tweedstof
voor alle DX- en LX-uitvoeringen en
luxueus velours voor de GLX- en GT-
uitvoeringen. De hoofdsteunen van
de voorstoelen zijn van een nieuw
„open" model, waardoor het uitzicht
verbeterd werd, met name ook voor
de achterpassagiers.
Dashboard
Het dashboard werd voor alle mo
dellen volledig vernieuwd met ergo
nomie als leiddraad. Het kompakte
instrumentarium omvat duidelijk
ronde meters, met daartussen ge
groepeerd enkele kleinere instrumen
ten en een skala van kontrole-
lampjes. Direkt naast de belangrijkste
instrumenten bevinden zich een aan
tal druktoetsen in zogenaamde clus
teropstelling, direkt onder handbereik
achter het nieuw ontworpen stuur
wiel. Belangrijke wijzigingen qua
plaatsing op de middenkonsole be
treffen de digitale kwartsklok die nu
óp het dashboard is geplaatst en de
asbak, die aanzienlijk hoger is aan
gebracht, waardoor de kans op ver
vuiling van het interieur door ge
knoeide as sterk is verminderd.
Nieuwe bumpers
Uiterlijk werd de Mazda 626 op di
verse subtiele details aangepast. De
radiatorgrille werd optisch verfijnd.
MAZDA 626 coupé model 1986
MAZDA 626 sedan model 1986
De bumperpartijen voor en achter
zijn geheel vernieuwd en beter be
stand tegen kleinere aanrijdingen. In
de geïntegreerde voorspoiler zijn aan
weerszijden luchtsleuven opgeno
men voor de toevoer van koellucht
naar de voorwielremmen. De achter
partij werd met name voor de Sedan-
en Coupémodellen sterk gewijzigd.
Het geheel werd aanzienlijk harmoni
scher en verfijnder, terwijl het ver
schil tussen de genoemde twee mo
dellen zich beperkt tot de andere lijn
van het kofferdeksel, die voor de
Coupé, van opzij gezien, iets sterker
oploopt en meer abrupt „afbreekt".
De 2.0 liter GLX-uitvoeringen zijn
voorzien van nieuw ontworpen aëro
dynamische wielplaten.
Sportieve GT
Het leveringsprogramma voor de
Mazda 626 model '86 werd uitge
breid met een drietal GT-uitvoeringen
(Sedan, Hatchback en Coupé), die
voorzien zijn_van de 2.0 liter motor
met elektronische brandstofinjektie
en tot 10,0:1 verhoogde kompressie-
verhouding. De vertrouwde 1998 cm3
krachtbron levert hierdoor een maxi
maal vermogen van 88kW/120pk bij
5400 tpm en een maximaal koppel
van 171 Nm bij 4000 tpm. De topsnel
heid van de GT-uitvoeringen ligt op
ruim 190 km/u en de acceleratie van
0-100 km/u vergt 9,6 seconden. De
GT's zijn uiterlijk herkenbaar aan een
markante rode bies, geïnjekteerd in
de bumpers en beschermstrips op de
flanken. Verder behoort een sport
stuur tot de standaarduitrusting. Als
topmodel is de GT standaard voor
zien van lichtmetalen 15" velgen met
195/60 HR 15 banden, stuurbe
krachtiging en het Mazda A.A.S.-sys-
teem (Automatisch Afstelbare Schok
dempers). Dit systeem maakt het mo
gelijk de hardheid van de schokdem
pers vanaf de bestuurdersplaats ele-
tronisch te regelen, afhankelijk van
de aktuele omstandigheden en de
wensen van de bestuurder. Boven
dien omvat dit systeem in de stand
„Auto" (automatisch) de unieke
eigenschap, dat alle invloeden van
massakrachten op het gedrag van de
auto gekompenseerd worden. Zo
worden de dempers in snel genomen
bochten rondom automatisch harder,
waardoor overhëllen wordt tegenge
gaan. Hetzelfde effekt treedt op bij
krachtig remmen of snel acceleren.
Bovendien worden de schokdempers
bij snelheden boven 80 km/u in deze
stand automatisch harder, wat de
richtingsstabiliteit ten goede komt.
Om de hogere bereikbare snelheden
van de GT-modellen op de verant
woorde wijze in toom te houden, zijn
ook op de achterwielen schijfremmen
toegepast.
Zoals bij de Introductie beloofd,
zal de Scorplo-serle van Ford tel
kens verder gecompleteerd wor
den. Men Is destijds gestart met de
4-cillnder benzinemotor, later
kwam daar de 2.8 liter V6 bij, de
diesel zal volgend jaar komen.
Eerst nu de 4 wielen aangedreven
versie.
De op de Scorpio 2.8I GL-serle
gebaseerde Scorpio 4x4 Is een
203 km/u snelle Sedan met een
uitstekende handelbaarheid, trac
tie en wegligging, dankzij de toe
passing van het Ford vlerwielaan-
drljfsysteem. Zoals alle Scorplo-
modellen Is de Scorpio 4x4 stan
daard uitgerust met een elektro
nisch geregeld antl-blokkeerrem-
systeem (ABS).
Vergeleken met de overige Scor-
pio-varianten heeft de Scorpio 4x4
ook een iets stuggere en meer op
sportieve prestaties afgestemde wiel
ophanging, 15 inch lichtmetalen wie
len, laagprofielbanden, sportief ge
profileerde voorstoelen en stuurbe
krachtiging als standaarduitrusting.
De wagen is van buiten te herkennen
Dit al weer voor de achtste
maal verschijnende auto-jaar
boek is het meest uitgebreide
- en dikste - autonaslagwerk
in het Nederlandse taalgebied.
De redactie van het gezagheb
bende blad Autovisie, onder
wiens supervisie dit lijvig werk
- 544 blz. - tot stand is geko
men, houdt de lezer volledig
op de hoogte van al het nieuws
en de nieuwste ontwikkelingen
in auto-land.
De 50 autotests geven u rij-
indrukken en technische infor
matie over een aantal in Ne
derland veel gekochte automo
bielen. Zij kunnen voor u een
hulpmiddel zijn bij de aanschaf
van uw toekomstige auto, of
helpen u bij het vormen van uw
mening over de vermelde mer
ken en typen.
In het rijk geïllustreerde ca
talogusgedeelte (ruim 250 blz.)
treft u alle gegevens aan be
treffende uitvoering, techni
sche specificaties, prestaties
en prijzen van alle in 1986 op
de Nederlandse markt verkrijg
bare personenauto's en ter
reinwagens. En dan hebben
we het niet over alle Fords,
Opels, Seats, Suzuki's,
BMW's, Citroëns, enz., maar
ook over merken als Aro, De
Tomaso, Maserati, TVR, Bitter,
Donkervoort enz.
Het Autovisie Jaarboek 86,
geïllustreerd met honderden
foto's en tekeningen in zwart/
wit en in kleur. De prijs is
f 32.50.
aan de montage van zwarte (i.p.v.
glanzende) lijsten langs de ruiten en
de taillelijn en de toepassing van
zwarte biezen in de bumpers en de
flankstrippen van de carrosserie.
Vlsco koppeling
De Scorpio 4x4 heeft een 110
kW/150 pk sterke 2.8 liter V6-motor
met elektronische benzine-inspuiting
via een dubbel uitgevoerd inlaat-
spruitstuk. De motor is ontworpen op
een hoog koppel bij lage toerentallen
en is gekoppeld aan een close ratio
vijfversnellingsbak die in combinatie
werkt met een technisch vooruitstre
vende vorm van vierwielaandrijving.
Evenals bij het systeem dat door
Ford in de Sierra XR 4 x 4 wordt toe
gepast, wordt tweederde van het mo
torkoppel op de achterwielen en een
derde op de voorwielen overgebracht
door middel van een centraal diffe
rentieel met planetair tandwielstelsel.
Hierdoor is bereikt dat tijdens het
rijden de achterwielaandrijving de
overhand heeft, zoals veel sportief in
gestelde automobilisten prefereren.
Geheel automatisch werkende slip
begrenzers van het visceuze type in
zowel het middelste als het achterste
differentieel gaan het doorslaan van
de wielen tegen en zorgen voor een
uitstekende tractie en wegligging on
der alle rijomstandigheden. De Scor
pio 4 x 4 heeft een 3,62 1 eindover-
brengingsverhouding om de wager
pittige prestaties en een uitmuntende
inhaalcapaciteit te geven.
De standaard Scorpio 2.8-model-
len hebben sinds de introductie eer
3,36 1 eindreductie, maar voor eer
wat sportiever karakter zullen alle
tweewielaangedreven Scorpio 2.8-
varianten vanaf deze herfst eer
3,54 1 eindreductie krijgen.
ABS blijft
De Scorpio was de eerste in grote
aantallen geproduceerde auto met
ABS als standaarduitrusting en Ford
gaat op deze weg verder met het vol
ledig elektronisch geregelde ABS-
concept dat in de Scorpio 4x4 wordt
toegepast. Het microprocessorge-
stuurde systeem (fabrikaat Alfred Te-
ves GmbH) verschilt alleen wat be
treft de besturingscircuits in de elek
tronische regeleenheid van het ABS-
systeem dat in de standaard Scorpio
wordt toegepast.
Ondanks de toepassing van zelf-
blokkerende differentieels blijft ABS
onder alle rijomstandigheden werk
zaam.
Evenals de overige Scorpio-model-
len kenmerkt de Scorpio 4x4 zich
door een uitgelezen combinatie van
prestaties en zuinigheid.
De topsnelheid bedraagt 203
km/u, de acceleratie 0-100 km/u
verloopt in 9,9 seconden. Het brand
stofverbruik, bij 90 km/u is 7,81/100
km (1 12,8); bij 120 km/u 9,81/100
km (1 10,2) en van de stadscyclus
15,91/100 km (1 6,3).
Zoals kortgeleden bij de introduc
tie van de nieuwe 323 al werd mee
gedeeld, zou dit type auto uitgebreid
worden met een snelle, sportieve ver
sie met zwaardere injectiemotor, de
323 GTX. Dat model is nu leverbaar.
De nieuwe Mazda 323 GTX zal een
forse concurrent worden in de zo be
kende „kleine" GTI middenklasse en
we noemen de VW Golf GTI, de Ford
Escort en Opel Kadett GTI uitvoerin
gen (XR - RS en GSI e.d.), de Peu
geot 205 GTI, turbo-injectieuitvoerin
gen van Renault 5 en Fiat Uno,
Toyota Corolla GT, Mitsubishi Colt
Turbo enz. Een groot aantal van deze
modellen huist echter boven de 30
mille. De Mazda 323 GTX kost
slechts 29.925.- en dat is in die
klasse scherp concurrerend.
De 323 GTX 3-drs. hatchback
heeft een volledig nieuwe 1.6 liter in
jectiemotor, met een maximaal ver
mogen van 77 kW/105 pk, die de
Mazda 323 GTX in staat stelt tot een
topsnelheid van 185 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u van slechts
9.5 seconden.
Passend bij die hoge prestaties
werd het onderstel aangepast, onder
meer met stuggere vering erï schok-
demping en pen krachtig remsysteem
met schijfremmen rondom. Boven
dien is het mogelijk de hardheid van
de schokdempers op het dashboard
elektronisch op diverse manieren af
te stellen. Een voorspoiler, twee ach
terspoilers, een andere grille en het
volledig ontbreken van chroom ac
centueren het sportieve imago van
de Mazda 323 GTX.
Ook het interieur is bijzonder ex
clusief uitgevoerd met onder meer
kuipstoelen en in de flanken doorlo
pende achterbankleuning.
Het dashboard is elektronisch uit
gevoerd, met uit gekleurde vloeibare
kristallen opgebouwde meters. Een
sportstuur is standaard, evenals bij
voorbeeld elektrisch verstelbare bui
tenspiegels, ventilatie en verwarming
en tiptoetsbediening.
Met de 323 GTX hoopt Mazda
vooral een jong koperspubliek aan te
trekken, dat de sportieve exclusiviteit
van de GTX weet te waarderen. Te
vens zal de GTX het totale imago van
de nieuwe Mazda 323-serie zeker
verhogen.
Twl fWWf
Wie omringt je met zoveel comfort? Wie geeft je alle ruimte? Bij wie
voel je je zo veilig? Wie wil er graag met je door de bocht? En wie heeft
er zulke riante maten? Ga vandaag 'n opwindend huwelijk aan. Test de
nieuwe Mazda 323.
Prijzen (incl. BTW) vanaf f 16.995r. Afleveringskosten f 370,-.
Keuze uit 1.1,1.3,1.5 liter motor, handgeschakeld of met automatische
transmissie. In drie- of vijf-deurs Hatchback fi1322!D3
of vierdeure Sedan uitvoering. Meer auto, minder zotgen.
Goes, D. Dronkersweg, Industrieterrein de Poel lil - tel. 01100-31848
Renault 4 TL1981 5.900.
Renault 4F6 bestel1981 4.900.
Renault 5 TL 5-drs1983 12.250.
Renault 4 GTL1982 9.250.
Renault 5 TL Le Car 1984 13.900.
Renault 91984 13.900.
Renault 9 autom1982 13.500.
Renault 9 QTD1983 15.900.
Renault Fuego TL+lpg 1982 12.900.
Renault 18 GTL1981 8.900.
Renault 18 GTD1981 8.500.
Opel Rekord stationcar
diesel1983 24.900.
Opel Rekord diesel1980 8.750.
Datsun 100AF2,
4-drs1979 6.250.
Mazda 323 5-drs1983 13.250.
Flat Rltmo1982 10.750.
Peugeot 504 GRD1980 8.500.
Peugeot 504 GRD1980 8.750.
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
HANS DIJKWEL 01184-64240
JAAP WOLFERT 01184-67596
vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vllsslngen
Tel. 01164-17130
Mercedes 300 D1982
Mercedes 200 D1980
Mercedes 240 D1983
Mercedes 240 D1982
Mercedes 300 D1981
Mercedes 300 D1979
Mercedes 200 D1983
Mercedes 240 D1980
Mercedes 200 D1981
Mercedes 2001982
Mercedes 240 D1983
Mercedes 280 S1979
Mercedes 200 D1984
Mercedes 200 D1977
BMW 5251980
BEDRIJFSWAGEN9
Mercedes gesloten bestel 207 D1979
Landrover met grijs kenteken1983
mm
■t1 7 A
J
-••Mb
Auto's met automaat:
Via Ford Credit Financieren Is DOORDACHT betalen.
Inruil en financiering mogelijk
UL/55/RCER
Gerbrandystraat 4 - Vlissingen
Tel. 01184-65496
IUIU KI