Mazda 626 weer verder verbeterd VP a i imnnt 'AUTOTIPS Sportieve Mazda 323 GTX iautO"E8nouJt Test de nieuwe Mazda323. dykwelJw STER-OCCASIONS 999 Rutdbedrijf J0055E voor een jonge gebruikte lada met 6 maanden garantie MARITIEM SUZUKI ALTO Ford ook met 4x4 RENAULT SUPER 5 3- EN 5-DEURS AUTOBEDRIJF 11.685.- PAAUWENBURG B.V. Autovisie Jaarboek 86 EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. naar: SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 NOVEMBER 1985 INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER AUTOBEDRIJF H. J. RIJK mmmmmmm Enkele speciale aanbiedingen RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER ALLEEN VERKRIJGBAAR Bij DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 Ford Escort 3-drs. 1.6 L1983 18.500. Ford Escort 3-drs. 1.6 L1983 20.500. .Ford Taunus 2-drs. 1.6 Bravo. 1982 14.750. Ford Escort 1100 3-drs1984 16.000.- Ford Escort 1100 Bravo 2x1983 14.800.- 15.000.- Ford Escort 1300 Bravo1983 16.750 - Ford Taunus 1.6 L1980 7.000- Ford Taunus 2.0 L Combi1979 4.500.- Ford Taunus 1600 L1979 6.500.- Ford Sierra 1.6 L 3-drs1984 22.500 - Ford Sierra 2.3 diesel combi1983 22.250- Ford Orion 13 GL wit1983 18.500.- Ford Capri 2.01983 18.500- Ford Taunus 16 L Combi1978 2.750.- Alfa Romeo 2000 Inj. Quadrifoglio 39.000 kmbj. 1983 BMW 320i 31.700 kmbj. 1984 Mercedes Benz 300 D autom. 130.000 kmbj. 1981 BMW 518 blauw, 93.000 km Opel Manta 1.8 S GT/I, 40.000 kmbj. 1983 Toyota Celica XT 2.0 Liftback, 99.000 kmbj. 1982 15.000.- 17.500.- 7.200.- 9.500.- 11.500- 8.750- 4.250.- 11.500.- 6.500.- Mazda 323, 5-drs1983 Peugeot 505 GL1983 Hyundai 14001982 Honda Accord EX1980 Renault 5 TL, 5-drs1982 Renault 5 TS met LPG1981 Mitsubishi Galant1979 Mitsubishi 1200 Lancer1982 Toyota Carina1979 Gildeweg 33 Vlissingen Tel. 01184-18851 van f 12.185.- Nu voor Rijklaar A UTOMAA T-UITVOERING van 13.885.-Nu 13.385.- AUTOBEDRIJF De populaire Mazda 626 serie Is voor het modeljaar '86 weer verder verbeterd. Na alweer bijna 3 jaar op onze wegen te hebben rondge reden zijn er voortkomend uit de praktijk een aantal perfecties door gevoerd. De carrosseriewijzigin gen bestaan uit detallverfijnlngen betreffende de aërodynamica e.d., zodat het eigen gezicht van de 626 volledig bewaard is gebleven. De technische wijzigingen voor de Mazda 626 model '86 treffen we aan in het onderstel. Een nieuw type schokdemper, zowel voor als achter, zorgt voor meer komfort en nog ver der verbeterde wegligging. De beves tigingsbussen van de belangrijkste wielophangingskomponenten zijn vervangen door een type, dat erop gericht is de afrolgeluiden van de band op de weg aanzienlijk sterker te dempen. Bovendien werd de veerka- rakteristiek van de schroefveren rondom soepeler. De schijfremmen op de voorwielen van alle types zijn inwendig geventileerd, waardoor een grotere weerstand tegen „fading" is ontstaan. Alle modellen, behalve de versies met stuurbekrachtiging daar door direkt, maar naarmate men het stuur verder verdraait, wordt de be sturing indirekter en dus lichter, waardoor bijvoorbeeld inparkeren minder kracht vergt. Meer ruimte Door een iets gewijzigde opstelling van de voorstoelen en de achterbank ontstond meer hoofd- en beenruimte, met name van belang in de Hatch back- en Coupémodellen. Volledig vernieuwd zijn de bekledingsstoffen van de zitplaatsen en de binnenzijde van de deuren, t.w. fraaie tweedstof voor alle DX- en LX-uitvoeringen en luxueus velours voor de GLX- en GT- uitvoeringen. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn van een nieuw „open" model, waardoor het uitzicht verbeterd werd, met name ook voor de achterpassagiers. Dashboard Het dashboard werd voor alle mo dellen volledig vernieuwd met ergo nomie als leiddraad. Het kompakte instrumentarium omvat duidelijk ronde meters, met daartussen ge groepeerd enkele kleinere instrumen ten en een skala van kontrole- lampjes. Direkt naast de belangrijkste instrumenten bevinden zich een aan tal druktoetsen in zogenaamde clus teropstelling, direkt onder handbereik achter het nieuw ontworpen stuur wiel. Belangrijke wijzigingen qua plaatsing op de middenkonsole be treffen de digitale kwartsklok die nu óp het dashboard is geplaatst en de asbak, die aanzienlijk hoger is aan gebracht, waardoor de kans op ver vuiling van het interieur door ge knoeide as sterk is verminderd. Nieuwe bumpers Uiterlijk werd de Mazda 626 op di verse subtiele details aangepast. De radiatorgrille werd optisch verfijnd. MAZDA 626 coupé model 1986 MAZDA 626 sedan model 1986 De bumperpartijen voor en achter zijn geheel vernieuwd en beter be stand tegen kleinere aanrijdingen. In de geïntegreerde voorspoiler zijn aan weerszijden luchtsleuven opgeno men voor de toevoer van koellucht naar de voorwielremmen. De achter partij werd met name voor de Sedan- en Coupémodellen sterk gewijzigd. Het geheel werd aanzienlijk harmoni scher en verfijnder, terwijl het ver schil tussen de genoemde twee mo dellen zich beperkt tot de andere lijn van het kofferdeksel, die voor de Coupé, van opzij gezien, iets sterker oploopt en meer abrupt „afbreekt". De 2.0 liter GLX-uitvoeringen zijn voorzien van nieuw ontworpen aëro dynamische wielplaten. Sportieve GT Het leveringsprogramma voor de Mazda 626 model '86 werd uitge breid met een drietal GT-uitvoeringen (Sedan, Hatchback en Coupé), die voorzien zijn_van de 2.0 liter motor met elektronische brandstofinjektie en tot 10,0:1 verhoogde kompressie- verhouding. De vertrouwde 1998 cm3 krachtbron levert hierdoor een maxi maal vermogen van 88kW/120pk bij 5400 tpm en een maximaal koppel van 171 Nm bij 4000 tpm. De topsnel heid van de GT-uitvoeringen ligt op ruim 190 km/u en de acceleratie van 0-100 km/u vergt 9,6 seconden. De GT's zijn uiterlijk herkenbaar aan een markante rode bies, geïnjekteerd in de bumpers en beschermstrips op de flanken. Verder behoort een sport stuur tot de standaarduitrusting. Als topmodel is de GT standaard voor zien van lichtmetalen 15" velgen met 195/60 HR 15 banden, stuurbe krachtiging en het Mazda A.A.S.-sys- teem (Automatisch Afstelbare Schok dempers). Dit systeem maakt het mo gelijk de hardheid van de schokdem pers vanaf de bestuurdersplaats ele- tronisch te regelen, afhankelijk van de aktuele omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Boven dien omvat dit systeem in de stand „Auto" (automatisch) de unieke eigenschap, dat alle invloeden van massakrachten op het gedrag van de auto gekompenseerd worden. Zo worden de dempers in snel genomen bochten rondom automatisch harder, waardoor overhëllen wordt tegenge gaan. Hetzelfde effekt treedt op bij krachtig remmen of snel acceleren. Bovendien worden de schokdempers bij snelheden boven 80 km/u in deze stand automatisch harder, wat de richtingsstabiliteit ten goede komt. Om de hogere bereikbare snelheden van de GT-modellen op de verant woorde wijze in toom te houden, zijn ook op de achterwielen schijfremmen toegepast. Zoals bij de Introductie beloofd, zal de Scorplo-serle van Ford tel kens verder gecompleteerd wor den. Men Is destijds gestart met de 4-cillnder benzinemotor, later kwam daar de 2.8 liter V6 bij, de diesel zal volgend jaar komen. Eerst nu de 4 wielen aangedreven versie. De op de Scorpio 2.8I GL-serle gebaseerde Scorpio 4x4 Is een 203 km/u snelle Sedan met een uitstekende handelbaarheid, trac tie en wegligging, dankzij de toe passing van het Ford vlerwielaan- drljfsysteem. Zoals alle Scorplo- modellen Is de Scorpio 4x4 stan daard uitgerust met een elektro nisch geregeld antl-blokkeerrem- systeem (ABS). Vergeleken met de overige Scor- pio-varianten heeft de Scorpio 4x4 ook een iets stuggere en meer op sportieve prestaties afgestemde wiel ophanging, 15 inch lichtmetalen wie len, laagprofielbanden, sportief ge profileerde voorstoelen en stuurbe krachtiging als standaarduitrusting. De wagen is van buiten te herkennen Dit al weer voor de achtste maal verschijnende auto-jaar boek is het meest uitgebreide - en dikste - autonaslagwerk in het Nederlandse taalgebied. De redactie van het gezagheb bende blad Autovisie, onder wiens supervisie dit lijvig werk - 544 blz. - tot stand is geko men, houdt de lezer volledig op de hoogte van al het nieuws en de nieuwste ontwikkelingen in auto-land. De 50 autotests geven u rij- indrukken en technische infor matie over een aantal in Ne derland veel gekochte automo bielen. Zij kunnen voor u een hulpmiddel zijn bij de aanschaf van uw toekomstige auto, of helpen u bij het vormen van uw mening over de vermelde mer ken en typen. In het rijk geïllustreerde ca talogusgedeelte (ruim 250 blz.) treft u alle gegevens aan be treffende uitvoering, techni sche specificaties, prestaties en prijzen van alle in 1986 op de Nederlandse markt verkrijg bare personenauto's en ter reinwagens. En dan hebben we het niet over alle Fords, Opels, Seats, Suzuki's, BMW's, Citroëns, enz., maar ook over merken als Aro, De Tomaso, Maserati, TVR, Bitter, Donkervoort enz. Het Autovisie Jaarboek 86, geïllustreerd met honderden foto's en tekeningen in zwart/ wit en in kleur. De prijs is f 32.50. aan de montage van zwarte (i.p.v. glanzende) lijsten langs de ruiten en de taillelijn en de toepassing van zwarte biezen in de bumpers en de flankstrippen van de carrosserie. Vlsco koppeling De Scorpio 4x4 heeft een 110 kW/150 pk sterke 2.8 liter V6-motor met elektronische benzine-inspuiting via een dubbel uitgevoerd inlaat- spruitstuk. De motor is ontworpen op een hoog koppel bij lage toerentallen en is gekoppeld aan een close ratio vijfversnellingsbak die in combinatie werkt met een technisch vooruitstre vende vorm van vierwielaandrijving. Evenals bij het systeem dat door Ford in de Sierra XR 4 x 4 wordt toe gepast, wordt tweederde van het mo torkoppel op de achterwielen en een derde op de voorwielen overgebracht door middel van een centraal diffe rentieel met planetair tandwielstelsel. Hierdoor is bereikt dat tijdens het rijden de achterwielaandrijving de overhand heeft, zoals veel sportief in gestelde automobilisten prefereren. Geheel automatisch werkende slip begrenzers van het visceuze type in zowel het middelste als het achterste differentieel gaan het doorslaan van de wielen tegen en zorgen voor een uitstekende tractie en wegligging on der alle rijomstandigheden. De Scor pio 4 x 4 heeft een 3,62 1 eindover- brengingsverhouding om de wager pittige prestaties en een uitmuntende inhaalcapaciteit te geven. De standaard Scorpio 2.8-model- len hebben sinds de introductie eer 3,36 1 eindreductie, maar voor eer wat sportiever karakter zullen alle tweewielaangedreven Scorpio 2.8- varianten vanaf deze herfst eer 3,54 1 eindreductie krijgen. ABS blijft De Scorpio was de eerste in grote aantallen geproduceerde auto met ABS als standaarduitrusting en Ford gaat op deze weg verder met het vol ledig elektronisch geregelde ABS- concept dat in de Scorpio 4x4 wordt toegepast. Het microprocessorge- stuurde systeem (fabrikaat Alfred Te- ves GmbH) verschilt alleen wat be treft de besturingscircuits in de elek tronische regeleenheid van het ABS- systeem dat in de standaard Scorpio wordt toegepast. Ondanks de toepassing van zelf- blokkerende differentieels blijft ABS onder alle rijomstandigheden werk zaam. Evenals de overige Scorpio-model- len kenmerkt de Scorpio 4x4 zich door een uitgelezen combinatie van prestaties en zuinigheid. De topsnelheid bedraagt 203 km/u, de acceleratie 0-100 km/u verloopt in 9,9 seconden. Het brand stofverbruik, bij 90 km/u is 7,81/100 km (1 12,8); bij 120 km/u 9,81/100 km (1 10,2) en van de stadscyclus 15,91/100 km (1 6,3). Zoals kortgeleden bij de introduc tie van de nieuwe 323 al werd mee gedeeld, zou dit type auto uitgebreid worden met een snelle, sportieve ver sie met zwaardere injectiemotor, de 323 GTX. Dat model is nu leverbaar. De nieuwe Mazda 323 GTX zal een forse concurrent worden in de zo be kende „kleine" GTI middenklasse en we noemen de VW Golf GTI, de Ford Escort en Opel Kadett GTI uitvoerin gen (XR - RS en GSI e.d.), de Peu geot 205 GTI, turbo-injectieuitvoerin gen van Renault 5 en Fiat Uno, Toyota Corolla GT, Mitsubishi Colt Turbo enz. Een groot aantal van deze modellen huist echter boven de 30 mille. De Mazda 323 GTX kost slechts 29.925.- en dat is in die klasse scherp concurrerend. De 323 GTX 3-drs. hatchback heeft een volledig nieuwe 1.6 liter in jectiemotor, met een maximaal ver mogen van 77 kW/105 pk, die de Mazda 323 GTX in staat stelt tot een topsnelheid van 185 km/u en een ac celeratie van 0-100 km/u van slechts 9.5 seconden. Passend bij die hoge prestaties werd het onderstel aangepast, onder meer met stuggere vering erï schok- demping en pen krachtig remsysteem met schijfremmen rondom. Boven dien is het mogelijk de hardheid van de schokdempers op het dashboard elektronisch op diverse manieren af te stellen. Een voorspoiler, twee ach terspoilers, een andere grille en het volledig ontbreken van chroom ac centueren het sportieve imago van de Mazda 323 GTX. Ook het interieur is bijzonder ex clusief uitgevoerd met onder meer kuipstoelen en in de flanken doorlo pende achterbankleuning. Het dashboard is elektronisch uit gevoerd, met uit gekleurde vloeibare kristallen opgebouwde meters. Een sportstuur is standaard, evenals bij voorbeeld elektrisch verstelbare bui tenspiegels, ventilatie en verwarming en tiptoetsbediening. Met de 323 GTX hoopt Mazda vooral een jong koperspubliek aan te trekken, dat de sportieve exclusiviteit van de GTX weet te waarderen. Te vens zal de GTX het totale imago van de nieuwe Mazda 323-serie zeker verhogen. Twl fWWf Wie omringt je met zoveel comfort? Wie geeft je alle ruimte? Bij wie voel je je zo veilig? Wie wil er graag met je door de bocht? En wie heeft er zulke riante maten? Ga vandaag 'n opwindend huwelijk aan. Test de nieuwe Mazda 323. Prijzen (incl. BTW) vanaf f 16.995r. Afleveringskosten f 370,-. Keuze uit 1.1,1.3,1.5 liter motor, handgeschakeld of met automatische transmissie. In drie- of vijf-deurs Hatchback fi1322!D3 of vierdeure Sedan uitvoering. Meer auto, minder zotgen. Goes, D. Dronkersweg, Industrieterrein de Poel lil - tel. 01100-31848 Renault 4 TL1981 5.900. Renault 4F6 bestel1981 4.900. Renault 5 TL 5-drs1983 12.250. Renault 4 GTL1982 9.250. Renault 5 TL Le Car 1984 13.900. Renault 91984 13.900. Renault 9 autom1982 13.500. Renault 9 QTD1983 15.900. Renault Fuego TL+lpg 1982 12.900. Renault 18 GTL1981 8.900. Renault 18 GTD1981 8.500. Opel Rekord stationcar diesel1983 24.900. Opel Rekord diesel1980 8.750. Datsun 100AF2, 4-drs1979 6.250. Mazda 323 5-drs1983 13.250. Flat Rltmo1982 10.750. Peugeot 504 GRD1980 8.500. Peugeot 504 GRD1980 8.750. 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst HANS DIJKWEL 01184-64240 JAAP WOLFERT 01184-67596 vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vllsslngen Tel. 01164-17130 Mercedes 300 D1982 Mercedes 200 D1980 Mercedes 240 D1983 Mercedes 240 D1982 Mercedes 300 D1981 Mercedes 300 D1979 Mercedes 200 D1983 Mercedes 240 D1980 Mercedes 200 D1981 Mercedes 2001982 Mercedes 240 D1983 Mercedes 280 S1979 Mercedes 200 D1984 Mercedes 200 D1977 BMW 5251980 BEDRIJFSWAGEN9 Mercedes gesloten bestel 207 D1979 Landrover met grijs kenteken1983 mm ■t1 7 A J -••Mb Auto's met automaat: Via Ford Credit Financieren Is DOORDACHT betalen. Inruil en financiering mogelijk UL/55/RCER Gerbrandystraat 4 - Vlissingen Tel. 01184-65496 IUIU KI

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 11