Ook op het water is het naleven van wettenbittere noodzaak! Open dag modelbouwers in Westduin Kom uit je huis SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1985 309 HULST/GOES/VLISSINGEN /ZIERIKZEE - Het was op een van die mooie zomerdagen, begin juni, dat er wel een zeer abrupt einde kwam aan het zwemfestijn van de familie Deloo. 's Mor gens had vader het gezin bij elkaar getrommeld, de motorboot gestart en na een uurtje varen vond hij ergens op de Friese wate ren een mooi plekje om de dag door te brengen. Dat was plezier voor vier. Oplossing Werpmodellen Aller belang Afstelling Voorkomen Tips voor de watersporter De watersporter en z'n regels Als Hollandse waterratten doken de kinderen Merlijn en zijn oudere zusje Aukje achter elkaar het water in. Ze konden er maar niet genoeg van krijgen. Totdat een passerende watersporter in de onmiddellijke nabijheid van de zwemmende kinderen de inhoud van een chemisch toilet overboord kiepte. Een tierende vader Deloo wist niet hoe snel hij zijn beide oogappels weer aan boord moest krijgen. „Dat soort mensen hoort toch niet op het water thuis. Het is toch hemeltergend datje anderen in jouw ontlasting laat zwemmen". Mr. drs. C. A. Janssen van het ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en ing. R.E.P. Vallenduuk van de ANWB schudden bij het horen van dit verhaal het hoofd, maar echt schrikken doen zij er niet meer van. Daarvoor lopen zij te lang mee en kennen zij het klappen van de zweep te goed. Janssen: „Wanneer we pra ten over de verontreiniging van het water door de recrea tievaart, hebben we het niet in de laatste plaats over een mentaliteitsprobleem". Val lenduuk: „Er kunnen nog zul ke goede voorzieningen wor den getroffen, als de mensen eenvoudigweg te beroerd zijn om daarvan gebruik te maken, houdt alles op". Zij onderstrepen daarbij beiden dat het overgrote deel van de ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders dat zich met een zekere regelmaat per zeil- of motorboot op het wa ter begeeft van goede wil is. Maar nog niet iedereen. Jans sen: „Daarom blijven wij van uit het minsterie actief met het geven van voorlichting". Want er is wel degelijk sprake van een probleem. Waar veel watersporters bij elkaar liggen, jachthavens, passantenhavens, illegale lig plaatsen, aanlegsteigers, komt ook rommel te voorschijn. Ing. Vallenduuk: „De grootste moeilijkheid is wat wij met een lastig woord het faecaal afvalwater noemen". Of an ders en heel duidelijk gezegd: wat gebeurt er als je een wc doorspoelt. Vallenduuk: „Er zijn drie mogelijkheden. Een klein aan tal kaj uitj achten heeft een vuilwatertank. Daarin wordt, zoals het woord al aangeeft, het vuile water tijdelijk opge slagen. In een jachthaven kun je dan de inhoud leegpompen. Dan moet de beheerder van de jachthaven wel een pompin- stallatie hebben. Dat is veruit de beste oplossing. Je kunt als schipper ook zelf je vuilwater tank leegpompen. Maar doe dat nooit als je stilligt en zeker niet in een haven of in de na bijheid van surfers en/of zwemmers. Kun je niet in een haven terecht, pomp dan al varend, liefst in zo open moge lijk water, je tank leeg. De in houd verspreidt zich dan over een groot oppervlak en be zorgt andere watersporters het minste overlast". De heer Janssen: „Je kunt deze manier van verspreiden vergelijken met een toilet in een trein. Ook daar word je verzocht geen ge bruik van de wc te maken als de trein stilstaat. Het is precies hetzelfde principe". Janssen legt er sterk de na druk op dat de vuilwatertank de meest ideale oplossing is. „Maar helaas zijn lang niet al le boten geschikt om een der gelijke voorziening in te bou wen, terwijl beheerders nog wel eens aanhikken tegen de kosten die de aanleg van een pompinstallatie met zich mee brengt". De op één na beste oplossing noemt hij dan ook het che misch toilet. Ook hier blijft het punt dat de mensen de inhoud uiteindelijk kwijt moeten. „Natuurlijk nooit zomaar overboord gooien, maar de in houd van de emmer legen op een stortplaats of beerput in een jachthaven. Ontbreekt dat dan kun je altijd nog de em mer legen in een gewoon toi let". Het meest in zwang op de ongeveer 200.000 pleziervaar tuigen is echter nog steeds het doorspoel toilet; alles gaat Watersport: een zuivere sport mits een aantal regels ioorden nagevolgd. rechtstreeks het water in. Wat dat betekent op een beetje drukke jachthaven kan ieder een met enige verbeeldings kracht zich zonder moeite voor de geest halen. Officieel is het daarom ook verboden om in jachthavens van een door- spoeltoilet gebruik te maken. Maar ja, al is de geest willig, VLISSINGEN - De Model vliegtuig Club Walcheren houdt in samenwerking met de Walcherse Modelauto Club en de Scheeps Modelbouwver eniging Vlissingen zondag 1 september in recreatiepark Westduin rondom Skandia Sauna in Vlissingen een open dag. Belangstellenden kunnen gratis een kijkje komen ne men vanaf tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags. De verenigingen geven de monstraties en stellen een groot aantal modellen ten toon. Het doel van de dag is de radiografische bestuurde mo delbouw meer bekendheid te geven. De leden van de clubs willen ook de aandacht vesti gen op de problemen bij het verkrijgen van geschikte loca ties voor het uitoefenen van hun hobby. Zo is de Walcherse Model auto Club bijvoorbeeld naar stig op zoek naar een ander circuit, omdat zij geen gebruik meer kunnen maken van het Miro-terrein. Tips en/of aan biedingen zijn van harte wel kom en eigenlijk dringend no dig voor het voortbestaan van deze club. De WAMAC-leden geven een demonstratie-wed strijd waarbij met vijf model auto's gelijkertijd van start wordt gegaan. De scheepsmodelbouwvere niging Vlissingen kampt met een soortgelijk probleem. Deze vereniging is nog steeds op zoek naar een vast vaarwater in de gemeente Vlissingen. Een andere veel gehoorde klacht volgens de modelbou wers is dat er in de onze regio weinig winkels zijn waar mo del bouwbenodigdheden te verkrijgen zijn, zodat zij ver plicht zijn hun inkopen buiten Zeeland te gaan doen. De Modelvliegtuigclub Wal cheren werd eenentwintig jaar geleden opgericht. De vereniging telt ongeveer der tig leden. Het modelvliegen van de beginjaren kan nauwe lijks worden vergeleken met de huidige manier. Van pro portionele besturingsappara- tuur was nog geen sprake (proportioneel wil zeggen dat een model wordt bestuurd op dezelfde manier als bijvoor beeld een verkeersvliegtuig). De nadruk lag in vroeger da gen op de zogenaamde werp modellen. voor een enkeling bestond er een soort besturing die werkt door middel van een drukknop, waarbij één druk op de knop linksaf was, en tweemaal drukken rechtsaf was. Het nadeel hiervan was dat, als je rechtsaf wilde, het model eerst linksaf sloeg en dan pas rechtsaf ging. Met de intrede van de pro portionele besturingen werd het mogelijk wedstrijden te organiseren. De uitleg van de reglementen van de diverse wedstrijd vormen voert hier te ver. MCW heeft in zij n gelede ren verschillende kampioen gekend: Nederlands kampioen thermiekzweef, Peter Keim; Nederlandse kampioenen elektrozweef, Peter Keim en Pieter Douma; duurrecord hellingzweven, 14 uur en 30 minuten, Jan Roose; duurre cord elektrozweef, 2 uur en 16 minuten, Peter Keim. Om aan wedstrijden deel te mogen nemen is het verplicht lid te zijn van de KNVvL (Ko ninklijke Nederlandse Vereni ging voor Luchtvaart). Dit geldt ook voor de recordpogin gen. MCW is de enige model vliegclub op Walcheren die of ficieel is aangesloten bij de KNVvL. Begin '85 is MCW verhuisd van hun veld, gele gen bij Biggekerke, naar een terrein aan de Kraayenholse- weg in Arnemuiden. De oor zaak van de verehuizing was de aanleg van de nieuwe rond weg om Biggekerke. De ge meente Valkenisse heeft de club in belangrijke mate ge steund bij deze verhuizing. De afgelopen jaren is het een traditie geworden een maal per jaar een kennisma kingsdag met modelbouw in zijn algemeenheid te organise ren. Dit jaar is gekozen voor een dag waarop demonstraties worden gegeven met afwisse lend modelauto's, -boten, en - vliegtuigen. De Scheeps Modelbouw Vereniging Vlissingen ont stond twee jaar geleden uit de Vaargroep Vlissingen en is één jaar gefuseerd met Model bouw Vereniging Walcheren. De SMVV bestaat uit 35 leden. Van deze tak van modelbouw- sport zullen zo'n dertig model len te zien zijn. Er zal zondag worden gevlogen met de zoge naamde „big lift" een motor vliegtuig met een spanwijdte van 2.25 meter, waar bovenop een zweefvliegtuig wordt meegevoerd dat hoog in de lucht wordt losgelaten. Ook zal een poging worden onder nomen om met een modelauto een zweefvliegtuig op te laten. Volksdansgroep Dinsdag 3 september komt de volksdansgroep voor volwassenen van de Hayman voor 't eerst weer bijeen in het wijkgebouw Zuiderba ken. Wekelijks oefenen zij daar van MIDDELBURG - De vrou wencontactgroep Kom uit je huis begint met een open kof- fiecontactmorgen op woens dag 4 september. „Kom uit je huis" is een open beweging voor en door vrouwen, die vrouwen uit Middelburg-Zuid de mogelijkheid wil bieden met elkaar in contact te ko men en met elkaar activiteiten te organiseren op zelf gekozen tijden. Tijdens deze eerste contact- moi^en kunnen wensen en ideeën voor activiteiten naar voren gebracht worden. Er is veel mogelijk. Zo draaiden er in het afgelopen seizoen ver schillende conversatiegroepen in vreemde talen, hobby-, handwerk- en timmergroepen en veel meer. Welke activitei ten er dit seizoen gaan draai en, hangt af van de belangstel ling voor de verschillende ac tiviteiten. Daarnaast zal er deze mor gen iemand komen vertellen over de VOS-cursus en iemand zal iets vertellen over de Vido-groep. De bijeen komst begint om 9.30 uur en zal duren tot 11.30 uur. De kof- fiemorgen vindt plaats in het wijkgebouw Zuiderbaken, M. de La Palmastraat, Middel burg-Zuid. Deelnamekosten zijn 1,- per persoon. 20.15 tot 22.15 uur. Er komen dan sen uit allerlei landen aan bod, on der meer uit Israel, Balkan, Ameri ka, Engeland en Nederland. Er is een deskundig begeleidster. Zowel beginners als gevorderden zijn welkom op de eerste bijeenkomst aanstaande dinsdag. 1 Wie er meer over wil weten, kan zich wenden tot Joyce de Weerdt, Briljant 15 of het kantoor van de Hayman, Rentmeesterlaan 245, tel.01180-29004. Rondleidingen bibliotheek Vanaf woensdag 4 september zijn rondleidingen in de Vlissingse openbare bibliotheek weer moge lijk. Elke eerste woensdag van de maand om 19.00 uur is iedereen welkom. Voor groepen die een be zoek aan de bibliotheek willen brengen, geldt een andere rege ling. Show majoretten Zaterdag 31 augustus geven de Blue en de Little Diamonds een grote show op het Oostkerkplein. Het Pannekoekenhuis De Ka bouterhut aan het Middelburgse plein heeft een en ander georgani seerd. De minirettes en majorettes zijn er van twee tot vier te bewon deren. Jonge natuurvorsers Jonge natuurvorsers van de Ko ninklijke Nederlandse Natuurhisto rische Vereniging(KNNV) zijn het komend weekeinde op Walcheren. Ze gaan onder meer naar het land goed Westhove tussen Domburg en Oostkapelle en naar Fort Ram- mekens bij Ritthem. Zaterdag avond staan er twee lezingen op het programma, een over de ver vuiling van de Westerschelde en een over het natuurbeheer op Wal cheren. Jongeren tussen 20 en 30 jaar die belangstelling voor de natuur hebben zijn zeer welkom. Voor in formatie kunnen ze bellen naar Klas Kaag (020 -760611) of Made leine Heinens (020-761173). Slechthorenden Leden van de Zeeuwse Slecht horende Jongeren Club komen aanstaande zaterdag weer bijeen voor een gezellige bijeenkomst. Het begint om half acht in de Zeeuwse Bibliotheek aan de Kous- teensedijk in Middelburg. De leeftijden varieren van vijftien tot dertig jaar. Wie meer informatie wil, kan zich wenden tot mevrouw MeulmeesterFranzen, Vluchten- burgstraat 29 Middelburg, 01180- 23501, na 18.00 uur. Franse barbecue Ter gelegenheid van het einde van de zomervakanties organiseert de ACFZ (Association de la Cultu re Frangaise en Zéelande) een barbecue-dansavond op zaterdag 31 augustus in de zaal van het Fit ness Centrum aan de Schutters hofstraat te Middelburg. ledereen is welkom. Geïnteres- I seerden kunnen zich informeren en inschrijven bij de heer Solé, Kasteelstraat 92, Vlissingen, tel. 01184-18713. dan zijn nog dikwijls blaas en darmen zwak en het toilet op de wal ver. „Ing. Vallenduuk: „Probleem is dat je in jachtha vens toch vaak nog enkele honderden meters moet lopen. En als de nacht donker is, tsja. En er is ook niemand die op zo'n moment de trossen los gooit, naar buiten vaart, naar het toilet gaat en weer terug keert". Mr. drs. Janssen: „Je kunt er natuurlijk wat lacherig over doen, maar het is een groeiend probleem. In Neder land is nu 92% van de huizen op het rioleringsnet aangeslo ten. Een groot deel van het water wordt verwerkt via rioolwaterzuiveringsinstalla ties. Alles wat rechtstreeks op het water wordt geloosd zal dus steeds zwaarder tellen. Ik denk dat het erg belangrijk is dat de beheerders van jacht havens zo optimaal mogelijke voorzieningen bieden. Goed en vooral schoon sanitair nodigt de mensen uit daar gebruik van te maken. Hoe gemakke lijker je het als beheerder voor de watersporter maakt, des te groter is uiteindelijk ook het profijt dat je trekt. En dan weet ik best dat het aanleggen van voorzieningen geld kost, maar laten we dat ook niet overdrijven. Een beetje handi ge doe-het-zelver komt al een heel eind. En ik ben er ook van overtuigd dat de gemiddelde watersporter desnoods wel iets meer wil betalen. Uiteindelijk blijft, als ieder een meewerkt, het water scho ner. Dat is tenslotte in ons al ler belang". Die aandacht voor het mi lieu komt ook om de hoek kij ken bij een ander probleem dat de watersporter raakt, waar laat ik mijn afgewerkte motorolie. Ing. Vallenduuk: „Ook hier geldt, nooit zo overboord gooi en. In grote lijnen is het het zelfde verhaal als bij de toilet ten. Als er op de jachthavens voorzieningen zijn waar de re creanten hun olie kunnen in leveren, zijn de meeste mensen echt wel bereid om dat te doen". Ook het bilgewater, dat is het mengsel van olie en wa ter dat zich vooral door lekka ges langs de schroefas in het schip verzamelt, behoeft geen probleem te zijn. Ing. Vallen duuk: „Als je dat zo naar bui ten pompt, verontreinig je het water enorm en je schip komt ook nog onder de olie te zitten. En het is niet nodig. In iedere watersportwinkel kun je voor een paar centen absorptie- blokjes kopen. Die leg je dan in het water, de olie trekt daar in. Dan de blokjes in een vuil niszak en het probleem is de wereld uit". Belangrijk voor iedere ge motoriseerde watersporter is een goede afstelling van de motor. Water en lucht raken daardoor minder vervuild, maar daar bovenop geeft het nog een plezierig voordeeltje in de portemonnee, doordat het brandstofgebruik lager zal uitvallen. Ing. Vallenduuk: „Bij het tanken is het logisch dat je uitkijkt dat je niet morst. Gelukkig krijgen we op het water ook steeds meer vul- stations met automatische af slag, net zoals langs de auto snelweg. In de praktijk waren de meeste botenbezitters toch wel heel voorzichtig met tan ken. Al die brandstof op je dek is ook maar niets". Het verzamelen van de vas te afvalstoffen behoeft tegen woordig al helemaal geen pro bleem meer te zijn. Ziet een plastic zak aan boord en gooi daar alle rotzooi in. Ing. Val lenduuk: „Als wij op het water zijn ergeren mijn kinderen zich altijd groen en geel als ze weer eens ergens een leeg bierblikje of fris zien dobbe ren. Er is weer een „water sporter" voor ons geweest zeg gen ze dan. En het is toch zo'n kleine moeite. Zet er even je voet op om het klein te maken en gooi het weg in een vuilnis zak. Die kun je dan weer in iedere haven en bij heel veel sluizen afgeven". Hij waarschuwt dat het niet verstandig is bij een ligplaats langs bijvoorbeeld een wei land vuilnis achter te laten. „Je loopt grote kans dat de ratten 's nachts zo'n zak open knagen. Wilde katten willen daar ook nog wel eens een handje van hebben. In plaats van minder rommel, heb je dan één grote troep". Als er bij een ligplaats geen containers staan of met hout afgeschermde opslagplaatsen moet de stelregel dan ook zijn, houdt de boel nog even aan boord. „Nog een tip" zegt ing. Val lenduuk, „probeer aan boord altijd fosfaatvrije maar in ieder geval fosfaat-arme af- wasmiddelen te gebruiken. Hoe minder fosfaten er in het water komen, des te meer zal de algengroei worden geremd. En dan weet ik ook wel dat je als je op een mooie zomerse dag op het IJsselmeer vaart je een en al alg ziet, maar dat is geen reden om het gebruik van milieuvriendelijke af was middelen achterwege te laten. Tenslotte vinden wij het ook prettig als straks onze kinde ren en kleinkinderen in en op een schoon water van hun sport kunnen genieten". In de (jacht- of passanten) havens kunnen veel moeilijk heden worden voorkomen door een beetje toezicht en net zo belangrijk af en toe een vriendelijk vermanend woord. „De sociale controle is groot. Je zit zo op eikaars lip dat iedereen het wel uit zijn hoofd haalt om al te gekke dingen te doen. Stel je voor dat iemand dui delijk zichtbaar afgewerkte olie overboord kiepert. Die krijgt onmiddellijk de hele ha ven op zijn nek. En zo kom je weer op de rol van de beheer der. Als deze veel mogelijkhe den heeft, waar mensen hun rotzooi kwijt kunnen, scheelt dat al weer een slok op een borrel". Van dezelfde gedachten gin gen echter ook talloze water sporters uit gedurende de af gelopen jaren toen zij kenbaar maakten niet langer in een jachthaven te willen liggen. „Een kleine tien jaar gele den kon je nergens een plaats krijgen, nu liggen de jachtha vens leeg. Het is het bekende verhaal van de economische achteruitgang. De boten wa ren moeilijk te verkopen en dus gingen de mensen zoeken naar mogelijkheden om aan de onkostenkant te besparen. Die vijftienhonderd a twee duizend gulden die je dan in je zak kunt houden in ruil voor de paar tientjes die de boer voor een plaatsje langs het weiland vraagt. Punt is na tuurlijk dat daar helemaal geen voorzieningen zijn. En dan krijg je het weer, veel mensen op één punt kan ver vuiling met zich meebrengen. Gelukkig realiseren de meeste mensen zich ook dat het niet goed is om hun nest langs de waterkant te bevuilen. Zij ne men de moeite hun afval op de daarvoor bestemde plaats te deponeren". Maar de uitzondering beves tigt de regel. Er zullen altijd niet sociaal voelende water sporters blijven die dat fatsoen niet kunnen opbrengen en zich zonder om zwemmer of surfer te bekommeren alles overboord gooien. De familie Deloo kan daarover meepraten. Brr. HULST/GOES/VLIS- SINGEN ZIERIKZEE - Voor de watersporter is een aantal tips samenge steld die nog van pas kunnen komen. Dat zijn: controleer de motor minimaal een keer per seizoen op de juiste af stelling knoei niet bij het aftap pen van afgewerkte mo torolie lever olie altijd in op een verzamelpunt loos bilgewater in een olie-afscheider of ge bruik absorptieblokjes mors niet bij het tan ken en maak de tank niet te vol gebruik het onderwa tertoilet niet in jachtha vens of op plaatsen waar het druk is schaf een chemisch toi let aan, maar gooi de in houd nooit zo maar over boord verzamel vast afval in een vuilniszak en geef deze af in een jachthaven of bij een sluis Pupillentoernooi Seolto De korfbalvereniging Seolto houdt aanstaande zaterdag het jaarlijkse pupillentoernooi. Het' vindt dit keer plaats op het sport veld Lammerenburg aan de Zuid- beekseweg in Vlissingen. Vanwege het vijftienjarig be staan wordt het een feestelijk toer nooi. Het begint om tien uur en rond vier uur 's kiddags worden de prijzen uitgereikt. Bijeenkomst psoriasis-patienten De Psoriasis-Patientenvereni- ging Brabant/Zeeland houdt dins dag 3 september een bijeenkomst in verpleeghuis Ter Valcke, Valc- keslotlaan 200 Goes. Het begint om 20.00 uur. Het bestuur zal alle vragen over deze huidziekte zo mogelijk beant woorden. Er zullen ook dia's te zien zijn.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 9