Ook op het water is het naleven van wettenbittere noodzaak!
Open dag modelbouwers in Westduin
Kom uit je
huis
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1985
309
HULST/GOES/VLISSINGEN /ZIERIKZEE - Het was op een
van die mooie zomerdagen, begin juni, dat er wel een zeer abrupt
einde kwam aan het zwemfestijn van de familie Deloo. 's Mor
gens had vader het gezin bij elkaar getrommeld, de motorboot
gestart en na een uurtje varen vond hij ergens op de Friese wate
ren een mooi plekje om de dag door te brengen. Dat was plezier
voor vier.
Oplossing
Werpmodellen
Aller belang
Afstelling
Voorkomen
Tips voor de
watersporter
De watersporter en z'n regels
Als Hollandse waterratten doken de kinderen Merlijn en zijn oudere zusje
Aukje achter elkaar het water in. Ze konden er maar niet genoeg van krijgen.
Totdat een passerende watersporter in de onmiddellijke nabijheid van de
zwemmende kinderen de inhoud van een chemisch toilet overboord kiepte. Een
tierende vader Deloo wist niet hoe snel hij zijn beide oogappels weer aan boord
moest krijgen. „Dat soort mensen hoort toch niet op het water thuis. Het is toch
hemeltergend datje anderen in jouw ontlasting laat zwemmen".
Mr. drs. C. A. Janssen van
het ministerie van Volkshuis
vesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer en ing. R.E.P.
Vallenduuk van de ANWB
schudden bij het horen van dit
verhaal het hoofd, maar echt
schrikken doen zij er niet
meer van. Daarvoor lopen zij
te lang mee en kennen zij het
klappen van de zweep te goed.
Janssen: „Wanneer we pra
ten over de verontreiniging
van het water door de recrea
tievaart, hebben we het niet in
de laatste plaats over een
mentaliteitsprobleem". Val
lenduuk: „Er kunnen nog zul
ke goede voorzieningen wor
den getroffen, als de mensen
eenvoudigweg te beroerd zijn
om daarvan gebruik te maken,
houdt alles op".
Zij onderstrepen daarbij
beiden dat het overgrote deel
van de ongeveer anderhalf
miljoen Nederlanders dat zich
met een zekere regelmaat per
zeil- of motorboot op het wa
ter begeeft van goede wil is.
Maar nog niet iedereen. Jans
sen: „Daarom blijven wij van
uit het minsterie actief met
het geven van voorlichting".
Want er is wel degelijk
sprake van een probleem.
Waar veel watersporters bij
elkaar liggen, jachthavens,
passantenhavens, illegale lig
plaatsen, aanlegsteigers, komt
ook rommel te voorschijn. Ing.
Vallenduuk: „De grootste
moeilijkheid is wat wij met
een lastig woord het faecaal
afvalwater noemen". Of an
ders en heel duidelijk gezegd:
wat gebeurt er als je een wc
doorspoelt.
Vallenduuk: „Er zijn drie
mogelijkheden. Een klein aan
tal kaj uitj achten heeft een
vuilwatertank. Daarin wordt,
zoals het woord al aangeeft,
het vuile water tijdelijk opge
slagen. In een jachthaven kun
je dan de inhoud leegpompen.
Dan moet de beheerder van de
jachthaven wel een pompin-
stallatie hebben. Dat is veruit
de beste oplossing. Je kunt als
schipper ook zelf je vuilwater
tank leegpompen. Maar doe
dat nooit als je stilligt en zeker
niet in een haven of in de na
bijheid van surfers en/of
zwemmers. Kun je niet in een
haven terecht, pomp dan al
varend, liefst in zo open moge
lijk water, je tank leeg. De in
houd verspreidt zich dan over
een groot oppervlak en be
zorgt andere watersporters
het minste overlast". De heer
Janssen: „Je kunt deze manier
van verspreiden vergelijken
met een toilet in een trein. Ook
daar word je verzocht geen ge
bruik van de wc te maken als
de trein stilstaat. Het is precies
hetzelfde principe".
Janssen legt er sterk de na
druk op dat de vuilwatertank
de meest ideale oplossing is.
„Maar helaas zijn lang niet al
le boten geschikt om een der
gelijke voorziening in te bou
wen, terwijl beheerders nog
wel eens aanhikken tegen de
kosten die de aanleg van een
pompinstallatie met zich mee
brengt".
De op één na beste oplossing
noemt hij dan ook het che
misch toilet. Ook hier blijft het
punt dat de mensen de inhoud
uiteindelijk kwijt moeten.
„Natuurlijk nooit zomaar
overboord gooien, maar de in
houd van de emmer legen op
een stortplaats of beerput in
een jachthaven. Ontbreekt dat
dan kun je altijd nog de em
mer legen in een gewoon toi
let".
Het meest in zwang op de
ongeveer 200.000 pleziervaar
tuigen is echter nog steeds het
doorspoel toilet; alles gaat
Watersport: een zuivere sport mits een aantal regels ioorden nagevolgd.
rechtstreeks het water in. Wat
dat betekent op een beetje
drukke jachthaven kan ieder
een met enige verbeeldings
kracht zich zonder moeite voor
de geest halen. Officieel is het
daarom ook verboden om in
jachthavens van een door-
spoeltoilet gebruik te maken.
Maar ja, al is de geest willig,
VLISSINGEN - De Model
vliegtuig Club Walcheren
houdt in samenwerking met
de Walcherse Modelauto Club
en de Scheeps Modelbouwver
eniging Vlissingen zondag 1
september in recreatiepark
Westduin rondom Skandia
Sauna in Vlissingen een open
dag. Belangstellenden kunnen
gratis een kijkje komen ne
men vanaf tien uur 's morgens
tot vijf uur 's middags.
De verenigingen geven de
monstraties en stellen een
groot aantal modellen ten
toon. Het doel van de dag is de
radiografische bestuurde mo
delbouw meer bekendheid te
geven. De leden van de clubs
willen ook de aandacht vesti
gen op de problemen bij het
verkrijgen van geschikte loca
ties voor het uitoefenen van
hun hobby.
Zo is de Walcherse Model
auto Club bijvoorbeeld naar
stig op zoek naar een ander
circuit, omdat zij geen gebruik
meer kunnen maken van het
Miro-terrein. Tips en/of aan
biedingen zijn van harte wel
kom en eigenlijk dringend no
dig voor het voortbestaan van
deze club. De WAMAC-leden
geven een demonstratie-wed
strijd waarbij met vijf model
auto's gelijkertijd van start
wordt gegaan.
De scheepsmodelbouwvere
niging Vlissingen kampt met
een soortgelijk probleem. Deze
vereniging is nog steeds op
zoek naar een vast vaarwater
in de gemeente Vlissingen.
Een andere veel gehoorde
klacht volgens de modelbou
wers is dat er in de onze regio
weinig winkels zijn waar mo
del bouwbenodigdheden te
verkrijgen zijn, zodat zij ver
plicht zijn hun inkopen buiten
Zeeland te gaan doen.
De Modelvliegtuigclub Wal
cheren werd eenentwintig
jaar geleden opgericht. De
vereniging telt ongeveer der
tig leden. Het modelvliegen
van de beginjaren kan nauwe
lijks worden vergeleken met
de huidige manier. Van pro
portionele besturingsappara-
tuur was nog geen sprake
(proportioneel wil zeggen dat
een model wordt bestuurd op
dezelfde manier als bijvoor
beeld een verkeersvliegtuig).
De nadruk lag in vroeger da
gen op de zogenaamde werp
modellen. voor een enkeling
bestond er een soort besturing
die werkt door middel van een
drukknop, waarbij één druk
op de knop linksaf was, en
tweemaal drukken rechtsaf
was. Het nadeel hiervan was
dat, als je rechtsaf wilde, het
model eerst linksaf sloeg en
dan pas rechtsaf ging.
Met de intrede van de pro
portionele besturingen werd
het mogelijk wedstrijden te
organiseren. De uitleg van de
reglementen van de diverse
wedstrijd vormen voert hier te
ver. MCW heeft in zij n gelede
ren verschillende kampioen
gekend: Nederlands kampioen
thermiekzweef, Peter Keim;
Nederlandse kampioenen
elektrozweef, Peter Keim en
Pieter Douma; duurrecord
hellingzweven, 14 uur en 30
minuten, Jan Roose; duurre
cord elektrozweef, 2 uur en 16
minuten, Peter Keim.
Om aan wedstrijden deel te
mogen nemen is het verplicht
lid te zijn van de KNVvL (Ko
ninklijke Nederlandse Vereni
ging voor Luchtvaart). Dit
geldt ook voor de recordpogin
gen. MCW is de enige model
vliegclub op Walcheren die of
ficieel is aangesloten bij de
KNVvL. Begin '85 is MCW
verhuisd van hun veld, gele
gen bij Biggekerke, naar een
terrein aan de Kraayenholse-
weg in Arnemuiden. De oor
zaak van de verehuizing was
de aanleg van de nieuwe rond
weg om Biggekerke. De ge
meente Valkenisse heeft de
club in belangrijke mate ge
steund bij deze verhuizing.
De afgelopen jaren is het
een traditie geworden een
maal per jaar een kennisma
kingsdag met modelbouw in
zijn algemeenheid te organise
ren. Dit jaar is gekozen voor
een dag waarop demonstraties
worden gegeven met afwisse
lend modelauto's, -boten, en -
vliegtuigen.
De Scheeps Modelbouw
Vereniging Vlissingen ont
stond twee jaar geleden uit de
Vaargroep Vlissingen en is
één jaar gefuseerd met Model
bouw Vereniging Walcheren.
De SMVV bestaat uit 35 leden.
Van deze tak van modelbouw-
sport zullen zo'n dertig model
len te zien zijn. Er zal zondag
worden gevlogen met de zoge
naamde „big lift" een motor
vliegtuig met een spanwijdte
van 2.25 meter, waar bovenop
een zweefvliegtuig wordt
meegevoerd dat hoog in de
lucht wordt losgelaten. Ook
zal een poging worden onder
nomen om met een modelauto
een zweefvliegtuig op te laten.
Volksdansgroep
Dinsdag 3 september komt de
volksdansgroep voor volwassenen
van de Hayman voor 't eerst weer
bijeen in het wijkgebouw Zuiderba
ken.
Wekelijks oefenen zij daar van
MIDDELBURG - De vrou
wencontactgroep Kom uit je
huis begint met een open kof-
fiecontactmorgen op woens
dag 4 september. „Kom uit je
huis" is een open beweging
voor en door vrouwen, die
vrouwen uit Middelburg-Zuid
de mogelijkheid wil bieden
met elkaar in contact te ko
men en met elkaar activiteiten
te organiseren op zelf gekozen
tijden.
Tijdens deze eerste contact-
moi^en kunnen wensen en
ideeën voor activiteiten naar
voren gebracht worden. Er is
veel mogelijk. Zo draaiden er
in het afgelopen seizoen ver
schillende conversatiegroepen
in vreemde talen, hobby-,
handwerk- en timmergroepen
en veel meer. Welke activitei
ten er dit seizoen gaan draai
en, hangt af van de belangstel
ling voor de verschillende ac
tiviteiten.
Daarnaast zal er deze mor
gen iemand komen vertellen
over de VOS-cursus en
iemand zal iets vertellen over
de Vido-groep. De bijeen
komst begint om 9.30 uur en
zal duren tot 11.30 uur. De kof-
fiemorgen vindt plaats in het
wijkgebouw Zuiderbaken, M.
de La Palmastraat, Middel
burg-Zuid. Deelnamekosten
zijn 1,- per persoon.
20.15 tot 22.15 uur. Er komen dan
sen uit allerlei landen aan bod, on
der meer uit Israel, Balkan, Ameri
ka, Engeland en Nederland. Er is
een deskundig begeleidster. Zowel
beginners als gevorderden zijn
welkom op de eerste bijeenkomst
aanstaande dinsdag. 1
Wie er meer over wil weten, kan
zich wenden tot Joyce de Weerdt,
Briljant 15 of het kantoor van de
Hayman, Rentmeesterlaan 245,
tel.01180-29004.
Rondleidingen bibliotheek
Vanaf woensdag 4 september
zijn rondleidingen in de Vlissingse
openbare bibliotheek weer moge
lijk.
Elke eerste woensdag van de
maand om 19.00 uur is iedereen
welkom. Voor groepen die een be
zoek aan de bibliotheek willen
brengen, geldt een andere rege
ling.
Show majoretten
Zaterdag 31 augustus geven de
Blue en de Little Diamonds een
grote show op het Oostkerkplein.
Het Pannekoekenhuis De Ka
bouterhut aan het Middelburgse
plein heeft een en ander georgani
seerd. De minirettes en majorettes
zijn er van twee tot vier te bewon
deren.
Jonge natuurvorsers
Jonge natuurvorsers van de Ko
ninklijke Nederlandse Natuurhisto
rische Vereniging(KNNV) zijn het
komend weekeinde op Walcheren.
Ze gaan onder meer naar het land
goed Westhove tussen Domburg
en Oostkapelle en naar Fort Ram-
mekens bij Ritthem. Zaterdag
avond staan er twee lezingen op
het programma, een over de ver
vuiling van de Westerschelde en
een over het natuurbeheer op Wal
cheren.
Jongeren tussen 20 en 30 jaar
die belangstelling voor de natuur
hebben zijn zeer welkom. Voor in
formatie kunnen ze bellen naar
Klas Kaag (020 -760611) of Made
leine Heinens (020-761173).
Slechthorenden
Leden van de Zeeuwse Slecht
horende Jongeren Club komen
aanstaande zaterdag weer bijeen
voor een gezellige bijeenkomst.
Het begint om half acht in de
Zeeuwse Bibliotheek aan de Kous-
teensedijk in Middelburg.
De leeftijden varieren van vijftien
tot dertig jaar. Wie meer informatie
wil, kan zich wenden tot mevrouw
MeulmeesterFranzen, Vluchten-
burgstraat 29 Middelburg, 01180-
23501, na 18.00 uur.
Franse barbecue
Ter gelegenheid van het einde
van de zomervakanties organiseert
de ACFZ (Association de la Cultu
re Frangaise en Zéelande) een
barbecue-dansavond op zaterdag
31 augustus in de zaal van het Fit
ness Centrum aan de Schutters
hofstraat te Middelburg.
ledereen is welkom. Geïnteres- I
seerden kunnen zich informeren
en inschrijven bij de heer Solé,
Kasteelstraat 92, Vlissingen, tel.
01184-18713.
dan zijn nog dikwijls blaas en
darmen zwak en het toilet op
de wal ver. „Ing. Vallenduuk:
„Probleem is dat je in jachtha
vens toch vaak nog enkele
honderden meters moet lopen.
En als de nacht donker is, tsja.
En er is ook niemand die op
zo'n moment de trossen los
gooit, naar buiten vaart, naar
het toilet gaat en weer terug
keert".
Mr. drs. Janssen: „Je kunt
er natuurlijk wat lacherig
over doen, maar het is een
groeiend probleem. In Neder
land is nu 92% van de huizen
op het rioleringsnet aangeslo
ten. Een groot deel van het
water wordt verwerkt via
rioolwaterzuiveringsinstalla
ties. Alles wat rechtstreeks op
het water wordt geloosd zal
dus steeds zwaarder tellen. Ik
denk dat het erg belangrijk is
dat de beheerders van jacht
havens zo optimaal mogelijke
voorzieningen bieden. Goed en
vooral schoon sanitair nodigt
de mensen uit daar gebruik
van te maken. Hoe gemakke
lijker je het als beheerder voor
de watersporter maakt, des te
groter is uiteindelijk ook het
profijt dat je trekt. En dan
weet ik best dat het aanleggen
van voorzieningen geld kost,
maar laten we dat ook niet
overdrijven. Een beetje handi
ge doe-het-zelver komt al een
heel eind. En ik ben er ook van
overtuigd dat de gemiddelde
watersporter desnoods wel
iets meer wil betalen.
Uiteindelijk blijft, als ieder
een meewerkt, het water scho
ner. Dat is tenslotte in ons al
ler belang".
Die aandacht voor het mi
lieu komt ook om de hoek kij
ken bij een ander probleem
dat de watersporter raakt,
waar laat ik mijn afgewerkte
motorolie.
Ing. Vallenduuk: „Ook hier
geldt, nooit zo overboord gooi
en. In grote lijnen is het het
zelfde verhaal als bij de toilet
ten. Als er op de jachthavens
voorzieningen zijn waar de re
creanten hun olie kunnen in
leveren, zijn de meeste mensen
echt wel bereid om dat te
doen". Ook het bilgewater, dat
is het mengsel van olie en wa
ter dat zich vooral door lekka
ges langs de schroefas in het
schip verzamelt, behoeft geen
probleem te zijn. Ing. Vallen
duuk: „Als je dat zo naar bui
ten pompt, verontreinig je het
water enorm en je schip komt
ook nog onder de olie te zitten.
En het is niet nodig. In iedere
watersportwinkel kun je voor
een paar centen absorptie-
blokjes kopen. Die leg je dan
in het water, de olie trekt daar
in. Dan de blokjes in een vuil
niszak en het probleem is de
wereld uit".
Belangrijk voor iedere ge
motoriseerde watersporter is
een goede afstelling van de
motor. Water en lucht raken
daardoor minder vervuild,
maar daar bovenop geeft het
nog een plezierig voordeeltje
in de portemonnee, doordat
het brandstofgebruik lager zal
uitvallen. Ing. Vallenduuk:
„Bij het tanken is het logisch
dat je uitkijkt dat je niet
morst. Gelukkig krijgen we op
het water ook steeds meer vul-
stations met automatische af
slag, net zoals langs de auto
snelweg. In de praktijk waren
de meeste botenbezitters toch
wel heel voorzichtig met tan
ken. Al die brandstof op je dek
is ook maar niets".
Het verzamelen van de vas
te afvalstoffen behoeft tegen
woordig al helemaal geen pro
bleem meer te zijn. Ziet een
plastic zak aan boord en gooi
daar alle rotzooi in. Ing. Val
lenduuk: „Als wij op het water
zijn ergeren mijn kinderen
zich altijd groen en geel als ze
weer eens ergens een leeg
bierblikje of fris zien dobbe
ren. Er is weer een „water
sporter" voor ons geweest zeg
gen ze dan. En het is toch zo'n
kleine moeite. Zet er even je
voet op om het klein te maken
en gooi het weg in een vuilnis
zak. Die kun je dan weer in
iedere haven en bij heel veel
sluizen afgeven".
Hij waarschuwt dat het niet
verstandig is bij een ligplaats
langs bijvoorbeeld een wei
land vuilnis achter te laten.
„Je loopt grote kans dat de
ratten 's nachts zo'n zak open
knagen. Wilde katten willen
daar ook nog wel eens een
handje van hebben. In plaats
van minder rommel, heb je
dan één grote troep".
Als er bij een ligplaats geen
containers staan of met hout
afgeschermde opslagplaatsen
moet de stelregel dan ook zijn,
houdt de boel nog even aan
boord.
„Nog een tip" zegt ing. Val
lenduuk, „probeer aan boord
altijd fosfaatvrije maar in
ieder geval fosfaat-arme af-
wasmiddelen te gebruiken.
Hoe minder fosfaten er in het
water komen, des te meer zal
de algengroei worden geremd.
En dan weet ik ook wel dat je
als je op een mooie zomerse
dag op het IJsselmeer vaart je
een en al alg ziet, maar dat is
geen reden om het gebruik
van milieuvriendelijke af was
middelen achterwege te laten.
Tenslotte vinden wij het ook
prettig als straks onze kinde
ren en kleinkinderen in en op
een schoon water van hun
sport kunnen genieten".
In de (jacht- of passanten)
havens kunnen veel moeilijk
heden worden voorkomen
door een beetje toezicht en net
zo belangrijk af en toe een
vriendelijk vermanend woord.
„De sociale controle is groot.
Je zit zo op eikaars lip dat
iedereen het wel uit zijn hoofd
haalt om al te gekke dingen te
doen.
Stel je voor dat iemand dui
delijk zichtbaar afgewerkte
olie overboord kiepert. Die
krijgt onmiddellijk de hele ha
ven op zijn nek. En zo kom je
weer op de rol van de beheer
der. Als deze veel mogelijkhe
den heeft, waar mensen hun
rotzooi kwijt kunnen, scheelt
dat al weer een slok op een
borrel".
Van dezelfde gedachten gin
gen echter ook talloze water
sporters uit gedurende de af
gelopen jaren toen zij kenbaar
maakten niet langer in een
jachthaven te willen liggen.
„Een kleine tien jaar gele
den kon je nergens een plaats
krijgen, nu liggen de jachtha
vens leeg. Het is het bekende
verhaal van de economische
achteruitgang. De boten wa
ren moeilijk te verkopen en
dus gingen de mensen zoeken
naar mogelijkheden om aan
de onkostenkant te besparen.
Die vijftienhonderd a twee
duizend gulden die je dan in je
zak kunt houden in ruil voor
de paar tientjes die de boer
voor een plaatsje langs het
weiland vraagt. Punt is na
tuurlijk dat daar helemaal
geen voorzieningen zijn. En
dan krijg je het weer, veel
mensen op één punt kan ver
vuiling met zich meebrengen.
Gelukkig realiseren de meeste
mensen zich ook dat het niet
goed is om hun nest langs de
waterkant te bevuilen. Zij ne
men de moeite hun afval op de
daarvoor bestemde plaats te
deponeren".
Maar de uitzondering beves
tigt de regel. Er zullen altijd
niet sociaal voelende water
sporters blijven die dat fatsoen
niet kunnen opbrengen en zich
zonder om zwemmer of surfer
te bekommeren alles overboord
gooien. De familie Deloo kan
daarover meepraten. Brr.
HULST/GOES/VLIS-
SINGEN ZIERIKZEE -
Voor de watersporter is
een aantal tips samenge
steld die nog van pas
kunnen komen. Dat zijn:
controleer de motor
minimaal een keer per
seizoen op de juiste af
stelling
knoei niet bij het aftap
pen van afgewerkte mo
torolie
lever olie altijd in op
een verzamelpunt
loos bilgewater in een
olie-afscheider of ge
bruik absorptieblokjes
mors niet bij het tan
ken en maak de tank niet
te vol
gebruik het onderwa
tertoilet niet in jachtha
vens of op plaatsen waar
het druk is
schaf een chemisch toi
let aan, maar gooi de in
houd nooit zo maar over
boord
verzamel vast afval in
een vuilniszak en geef
deze af in een jachthaven
of bij een sluis
Pupillentoernooi Seolto
De korfbalvereniging Seolto
houdt aanstaande zaterdag het
jaarlijkse pupillentoernooi. Het'
vindt dit keer plaats op het sport
veld Lammerenburg aan de Zuid-
beekseweg in Vlissingen.
Vanwege het vijftienjarig be
staan wordt het een feestelijk toer
nooi. Het begint om tien uur en
rond vier uur 's kiddags worden de
prijzen uitgereikt.
Bijeenkomst psoriasis-patienten
De Psoriasis-Patientenvereni-
ging Brabant/Zeeland houdt dins
dag 3 september een bijeenkomst
in verpleeghuis Ter Valcke, Valc-
keslotlaan 200 Goes. Het begint
om 20.00 uur.
Het bestuur zal alle vragen over
deze huidziekte zo mogelijk beant
woorden. Er zullen ook dia's te
zien zijn.