Audi 90 Quattro: perfect staaltje van techniek
_A IIT0TIDC
NU EEN OCCASION HALEN
EN 'M IN '86 PAS BETALEN
AUTOBEDRIJF RIJK B.V.
GARAGE DE JAGER
STER-OCCASIONS
OCCASIONS
GOEDHART
Occasion Centrum Serooskerke
GARAGE
HOFMAN
CARAVANS
outo-cenou
dykweUiv
AANGEBODEN WORDEN O.A.
INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN
'01184-17736
AUTOBEDRIJF GOEDHART
AUTO'S ZONDER GARANTIE
AUTOVERHUUR
AUTOBEDRIJF
EEN MERCEDES-BENZ
VSlv STER-OCCASION LAAT
I
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
Ook uw auto kan t.z.t. bij
ons komen voor de ver
plichte keuring.
CARAVANBEDRIJF
B. VERTRI EST
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JULI 1985
Exterieur
Interieur
Rijden
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Merk
Type
km stand
bj.
prijs
Fiat
Panda 45
73.000 km
1982
7.250.-
Fiat
Uno 45
20.000 km
1983
12.500.-
Fiat
Ritmo 60 CL
25.000 km
1983
13.750.-
Fiat
Ritmo 60 CL
7.000 km
1983
13.950.-
Fiat
131-1600 TC Super
94.400 km
1981
9.250.-
Fiat
131-2000 TC Super
85.000 km
1982
11.750.-
Citroën
Visa II Super E
42.000 km
1982
9.900.-
Opel Kadett
12 S 3-drs.
25.000 km
1984
14.750.-
Fiat
Uno 55 Super
19.000 km
1984
14.900.-
Fiat
Abarth Ritmo
10.000 km
1984
25.000.-
Fiat
Argenta Inj.
107.000 km
1982
12.000.-
Honda
Quintet 5-drs.
95.000 km
1981
8.750.-
Simca
Honda
Citroën
1501
Civic
GS Break
47.000 km 1980
94.000 km 1978
1979
3.650.-
3.250.-
1.450.-
bestelwagens
tot 16 m3
Goes, Ringbaan West 24
Tel. 01100-31110
DAIHATSU
occasions
van de BMW-dealer
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
BEDRIJFSWAGENS
207 D1977
207 D verhoogd1980
(Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!!
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
Hobeinstraat 11, Vlissingen,
01184-12610 Bovag erkend
(Wij beschikken over één com
puter gestuurde remtestbank.)
BERGLAND en SPRITE
Dealer voor Zeeland
Tevens alle ACCESSOIRES
o.a. voortenten, luifels, enz.
Ook voor een
gebruikte caravan
Goesestraatweg
's-Gravenpolder
fr Tel. 01100-15164
26.750.-
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
310
ledereen zal ervan overtuigd
zijn, dat Audi hoogwaardige pro-
dukten op de weg zet. Van de
Audi 80 tot de 200 Quattro zijn
het stuk voor stuk technische
hoogstandjes. Audi's leuze
„voorsprong door techniek" is
dan ook zeker geen loze kreet.
Rond de afgelopen jaarwisse
ling startte Audi met de verkoop
van zijn „90". Begin maart '85
namen we de Audi nieuwkomer
in deze rubriek onder de loep.
We beloofden toen evenwel snel
op de Audi 90 terug te komen via
een verslag over onze Audi favo
riet de „90" Quattro-uitvoerlng.
Belofte maakt schuld, dus daar
gaat'ie dan. In het, voor een per
manent vierwielaangedreven li
mousine, minst interessante
jaargetijde: de vrij zonnige mei
dagen, togen we met de „90"
Quattro op pad. Immers zo'n 4x4
komt het best tot zijn recht op
gladde wegen en die tref je vaker
's winters dan 's zomers. Toch
kregen we een uitgebreide in
druk van wat dit scheurijzer alle
maal in zijn mars heeft. En dat Is
niet gering.
In het vooronder van de „90"
Quattro staat een vijfcilindermotor
met een cilinderinhoud van 2226
cm3. Door plaatsing van een K-Je-
tronic injectiesysteem levert dit
brok geweld een maximum vermo
gen van 100 kW (136 pk) bij 5700
tpm. Het maximumkoppel bedraagt
186 Nm bij 3500 omw./min. In
combinatie met de vierwielaandrij-
ving is de wagen derhalve uitste
kend geschikt voor het trekken van
een (geremde) aanhanger tot 1400
kg, zoals caravans, paardentrailers
etc.
Standaard beschikt onze in don
kerblauwe metalliclak gespoten
testwagen over stuurbekrachti
ging. Tegen een meerprijs van
7135 - monteert Audi een anti-
blokkeersysteem (ABS) op de wie
len, dat ook op „onze" 90 aanwe
zig is.
Audi ontwikkelde de „90" Quat
tro op basis van de Audi 90. De
wagens hebben identieke buitenaf
metingen een vierdeurs koetswerk.
Qua uiterlijk valt de 90 Quattro niet
bijzonder op. Alleen na snel voor
bijschieten van deze potente jon
gen ziet men in het achterraam en
op de kofferbakdeksel „Quattro"
staan, wat voldoende zegt.
Audi spuit zowel de voorspoiler
onder de gedeeltelijk geïntegreer
de bumper als de spoiler op de
achterbak in dezelfde kleur als de
auto. Dubbele halogeen koplam
pen verschaffen bij duister een ge
weldige dot licht.
Een rubber profiel met water
gootjes voorkomt vervuiling van de
zijruiten. Ook rond de achterruit
zien we zo'n profiel. Water afkom
stig van het dak wordt langs de
achtterruit afgevoerd in plaats van
erover. Twee van binnenuit verstel
bare buitenspiegels geven een pri
ma zicht op het zij- en achterge-
beuren. In de hoge kofferbak,
waarvan de klep tot op de bumper
valt, vinden we een ruimtebespa-
rend reservewiel. Een zogenaamde
thuisbrenger. Rond de 14 inch vel
gen met schijfvormige aërodyna
mische wieldoppen zitten 176/70
HR laag profiel sloffen.
Ook het interieur komt tamelijk
overeen met de „normale" 90,
maar een extra sportief tintje is on
miskenbaar aanwezig. Zo heeft de
„90" Quattro een met leer over
trokken vierspaaks veiligheidsstuur
met een enorme toeter in het hart,
sportstoelen met open hoofdsteu
nen (voor de bestuurder in hoogte
verstelbaar), een achterbank met
in de rugleuning geïntegreerde
hoofdsteunen of tegen meerprijs
dezelfde open steunen als op de
voorzetels, sportief elegante Brigh
ton stoffen bekleding op de zit
plaatsen en deurpanelen, quattro-
aanduiding boven het afsluitbare
dashboardkastje en versnellings
pookknop en pookmanchet van
leer.
Een vol-elektronisch instrumen-
tenblok gecombineerd met een
boordcomputer verstrekt de vol
gende informatie: snelheid, afge
legde kilometers, toerental, exacte
tankinhoud, koelvloeistoftemper-
tuur en een momentopname van
het brandstofgebruik. Daaronder
geplaatst een rits controlelampjes
die informeren over het wel en wee
der techniek en/of nalatigheden
van de chauffeur. In de midden
console vinden we een knop voor
blokkering van tussen- en achter-
asdifferentieel en een schakelaar
om het ABS-systeem mee uit te
schakelen. Laatsgenoemde knop
zal men slechts zelden gebruiken.
Overigens, het ABS wordt automa
tisch uitgeschakeld bij inschake
ling van de differentieelblokkerin-
gen, waarna een rood lampje op
licht.
Bij auto's met een normaal rem-
systeem zorgt het tussendifferen-
tieel voor een gelijkmatige verde
ling van de remkracht over beide
assen, het voorkomt hiermee over
dosering op één van beide. Alleen
tijdens extreme weersomstandig
heden blokkeert men het achterdif-
ferentieel en dat alleen om de
voortbeweging te waarborgen.
Tja en dan na al deze theorie, de
praktijk. Al voordat we de wagen
bij Pon te Leusden gingen halen
jeukten onze vingers. Instappen
vóór en achter gebeurt probleem
loos. De fijne stoelen noemden we
reeds. Overzichtelijk maar bij inval
lend zonlicht slecht afleesbaar blikt
het elektronische instrumentenpa
neel ons toe. Aflegmogelijkheden
zijn ruimschoots aanwezig.
Via de automatische choke start
de motor vlot, waarna hij direct
mooi - met een vrij hoog toerental -
ronddraait. Een kort tikje op de
gaspedaal vermindert dit toerental
drastisch tot rustig stationair. Een
fraaie lichte brom, karakteristiek
'AUTQUPS
voor de vijfpitter dringt naar binnen
door. Een genot om te horen. Bij
4000 toeren en meer wordt hij dui
delijker waarneembaar, maar niet
hinderlijk. Boven de 100 km/u ne
men we al snel windgeruis waar.
Opvallend is dat we verschoond
blijven van transmissiegeluiden on
danks de dubbele aandrijving.
Over de besturing niets dan lof:
licht en exact, terwijl de variabele
stuurbekrachtiging een stevig
handje helpt. Zelfs bij hogere snel
heden, 150 km/u en meer, blijft
het wegcontact prima bewaard.
Oneffenheden in het wegdek en
zijwind hebben totaal geen invloed
op de koersvastheid.
Het lekker korte pookje dat uit
de console steekt, bedient de „vijf-
bak" kort, makkelijk en direct. De
koppeling grijpt soepel aan en
vraagt normale pedaalkracht. Bij
het snel nemen van bochten helt
de koets vrijwel niet over.
En dan dat bochtenwerk, een
verhaal apart. Op het moment dat
een conventionele vóór- of achter-
aangedreven vierwieler in de pro
blemen komt met alle eventuele
nare gevolgen vandien begint het
met de „90" Quattro pas leuk te
worden. De gevaargrens ligt zo
ver, dat men die normaal gespro
ken nooit bereikt. Wordt men over
moedig en zoekt men uitersten,
dan kan het te laat zijn, want de
wagen waarschuwt niet, maar
breekt uit met alle vier wielen. Cor
rigeren kan zelfs de beste coureur
dan wel vergeten. Sommige Quat
tro rallyrijders weten daar uit erva
ring over mee te praten. Men zij
gewaarschuwd.
De Quattro gedraagt zich op
elk type wegdek voorbeeldig.
Met alleen maar de bestuurder
aan boord geeft de vering hob
bels lichtjes naar binnen door.
Bij volle bepakking wordt elke
deuk in de weg mooi gladgestre
ken. Vooral tijdens strak en snel
bochtenwerk draagt dit prettige
gedrag bij tot de betrouwbaar
heid. Het is bijna vanzelfspre
kend, dat het totale comfort op
hoog niveau staat. De motor ge
draagt zich levendig, wat mede
te danken Is aan de sportieve
vljfbak.
Al met al reden tot tevredenheid.
De prestaties staan bovendien op
hoog peil. Tot zo'n 160 km/u trekt
de „90" pittig door. Daarboven
kost het iets meer moeite. Na een
aanloop kregen we de snelheids
meter op 210 km/u. Trekken we
daar een afwijking van 5% af, dan
komen we precies uit op de 200
km/u die Audi op geeft. Om vlot te
accelereren moeten we ver in de
versnellingen doortrekken. Van
0-80 km/u lukt in 6.0 sec. en van
0-100 km/u in 8.8 sec. Van 0-120
km/u klokken we ook: 13.2 sec.
De motor vraagt superbenzine.
Gezien het prestatievermogen, de
vaak (ongemerkt) hoge kruissnel
heid en het eigen gewicht van
1300 kg springt de „90" Quattro
opvallend zuinig met de brandstof
om. Wij verstoken tijdens de test-
week precies 10 liter per 100 km (1
op 10).
IlSfli
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V
Cruquiusstr. 21
Vlissingen
01184-13077
5
Merk Type
industrieweg 27-29
VLISSINGEN 01184-14400
MA de RuyterL-un 8-16
GOES 01100-28545
Kleur Bouwj. Km Event, prijs
Merk Type
Kleur Bouwj. Km Event, prijs
Daihatsu
Charade 3-drs. benz
rood
1985
8.500
Daihatsu
Charade 3-drs. benz
wil
1985
5.000
Daihatsu
Charade 5-drs. diesel
blauw
1984
22.000
Daihatsu
Taft 4x4 diesel
geel
1983
26.000
Saab
900 GL 3-drs.
wit
1984
55.000
Saab
900 GLS 4-drs LPG
bruin
1981
10.500
Saab
900 Turbo 4-drs
groen met
1981
115.000
Saab
900 GLi 4-drs.
blauw
1981
117.000
Saab
99 GL 2-drs. LPG onderbouw
groen
1981
97.000
Saab
99 GL 2-drs.
blauw met.
1980
112.000
Vauxhall
Cavalier 4-drs. 2.0 Itr
bruin
1981
97.000
BMW732 I aut. (vjblauw
BMW628 CSI (vjgrijs
BMW528 I schuifdak (v)zilver
BMW525blauw
BMW518 (v)groen
BMW525 I mei Ipggroen
BMW5251blauw
BMW3201 wit
BMW320 (v)wil
BMW320 diverse acc. (v)zwart
BMW320goud met
BMW318geel
BMW316blauw
BMW316 (v)blauw
OpelAscona 1.6 4-drs (vjzilver
Ford
Escort stationcargroen
345 DL 5-drszilver
Golf S aut. 3-drsblauw
Goedkope aanbiedingen zonder garantie:
Saab99 GL 2-drs
Saab99 Turbo II
VauxhallViva
FordEscort
1973
1979
1978
1978
(vj Auto's staan in Vlissingen
1750.- Goedkope auto's zonder Bovag-garantie
n.o.t.k. Renault20 TS autwit
3250.- OpelCommodorebruin
2750.- RenaultR 5 GTLzwart
1980
1981
1980
1981
1983
1982
1983
1983
1982
1982
1981
1979
1981
1980
1983
1982
1983
1982
1978
1978
1977
1979
70.000
120.000
148.000
89.000
50.000
117.000
75.000
70.000
94.000
44.000
40.000
73.000
82.000
60.000
70.000
40.000
27.000
27.000
68.000
96.000 4.500.
1.950
4.000.
MERCEDES 200 01981
MERCEDES 300 01984
MERCEDES 240 01979
MERCEDES 200 01978
MERCEDES 300 01978
MERCEDES 2001979
MERCEDES 200 D1984
MERCEDES 2801978
MERCEDES 240 01982
MERCEDES 2801980
MERCEDES 240 01980
Fiat Ritmo 75 CL automaat1979
Honda Prelude1980
Mazda 323 1.3 5 versn1982
Ford Fiesta Festival1983
Ford Capri 1.6 GL1979
Citroen Visa1983
Fiat 1331979
Opel Corsa TR 1.2 S de luxe1983
Opel Kadett C1979
Opel Kadett Combi1981
Opel Kadett 1.2 3-drs1982
Opel Ascona 1.9 LPG1980
rl Ascona 1.6 S1975
Polo1980
Volvo 244 GLE automaat1978
Vanaf 5.000,- BOVAG-GARANTIE
Wij onderhouden en repareren alle
merken personenauto 's met moderne
apparatuur en kwaliteitsprodukten
KI e verskerkseweg ,9a
MIDDELBURG
jj| UI ij LI Tel. 01180-36248.
Audi 80 CL, 4-drs. Diesel1982 13.750 -
Citroën Visa GT Sportuitv1983 13.500.-
Citroën Visa Club1982 8.950.-
Citroën Visa 2 Super 4 1981 7.750.-
Datsun Cherry automatic1982 11.750 -
Datsun Cherry1982 10.750-
Datsun Cherry Coupé 1980 8.200.-
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs. schuif-
kanteldak trekhaak 27.000 km1982 17.250.-
Honda Quintet, 5-drs1981 11.500 -
Honda Civic, 3-drs1982 12.500-
Honda Civic, 5-drs1982 11.950 -
Opel Kadett 12 N1980 10.450 -
Opel Kadett 12 S1984 15.750.-
Opel Kadett 12 S1983 12.950.-
Opel Kadett 12 S1984 15.750 -
Opel Kadett 12 S1982 11.500.-
Opel Kadett Caravan 16 Diesel1983 15.750.-
Opel Kadett 13 N1979 9.750.-
Opel Ascona 16 S1984 19.450 -
Opel Kadett Caravan 16 Diesel1983 14.500.-
Audi 80 1978 4.250.-
Fiat Fiorino 10501982 6.250.-
Ford Capri 2.3 S1978 7.250.-
Opel Ascona 16 1977 3.250.-
Opel Rekord 2300 Diesel Berlina-uitv.
met stuurbekr. en automaat1982 14.750.-
Opel Kadett 13 N 37.000 km
luxe uitv. 3-drsnov. 1981 12.250.-
Opel Kadett C1978 4.950.-
Opel Kadett C1977 3.500.-
Opel Kadett 12 S1980 10.250.-
Opel Manta 19 N Combi Coupé1980 9.750.-
Opel Ascona 19 automatic 1979 8.500.-
Renault 5 GTL1981 8.950.-
Renault 5 Parisiënne 2 1984 11.950-
Suzuki Bus Carry 2 stuks 1982 en 1983 6.750.- en
7.750.-
Seat Fura 900 L1985 10.250.-
INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING
Inkoop - Verkoop - Bemiddeling
Renault 4 GTL1981 7.500.
Renault 5 GTL 5-deurs1981 9.750.
Renault 5 Le Car1984 12.500.
Renault 5 TL1982 10.500.
Renault 5 GTL1983 12.750.
Renault 9 C1984 14.900.
Renault 14 TS1979 4.900.
Renault 18 GTL1983 15.750.
Peugeot 505 GR Break autom. 1983
VW Kever
1977
1.500.-
1.250.-
Fiat Panda 45 Prima
1983
10.900.-
Fial Fiorino
1984
10.500-
Fiat Ritmo
1980
8.500.-
1978
6.250.-
1976
6.900.-
Chrysler Simca Horizon
1978
1.950.-
1980
7.500 -
1983
11.900.-
1977
3.250-
Citroën G Spec
1.750.-
2.250.-
GROTE SORTERING
IN AUTOMATEN
Renault 5 autom1982 13.500,
Renault 18 autom1982 15.250.
Citroen GSA Pallas autom1982 11.900,
Citroën CX 2400 Pallas inj. aut.1981 16.900,
DAF461977 2.250,
Mini HLE autom1985 13.900,
VW Golf autom1978 6.500,
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
HANS DIJKWEL 01184-64240
JAAP WOLFERT 01184-67596
vrijdag koopavond
Gildeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130