Audi 90 Quattro: perfect staaltje van techniek _A IIT0TIDC NU EEN OCCASION HALEN EN 'M IN '86 PAS BETALEN AUTOBEDRIJF RIJK B.V. GARAGE DE JAGER STER-OCCASIONS OCCASIONS GOEDHART Occasion Centrum Serooskerke GARAGE HOFMAN CARAVANS outo-cenou dykweUiv AANGEBODEN WORDEN O.A. INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN '01184-17736 AUTOBEDRIJF GOEDHART AUTO'S ZONDER GARANTIE AUTOVERHUUR AUTOBEDRIJF EEN MERCEDES-BENZ VSlv STER-OCCASION LAAT I NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. Ook uw auto kan t.z.t. bij ons komen voor de ver plichte keuring. CARAVANBEDRIJF B. VERTRI EST SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JULI 1985 Exterieur Interieur Rijden INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Merk Type km stand bj. prijs Fiat Panda 45 73.000 km 1982 7.250.- Fiat Uno 45 20.000 km 1983 12.500.- Fiat Ritmo 60 CL 25.000 km 1983 13.750.- Fiat Ritmo 60 CL 7.000 km 1983 13.950.- Fiat 131-1600 TC Super 94.400 km 1981 9.250.- Fiat 131-2000 TC Super 85.000 km 1982 11.750.- Citroën Visa II Super E 42.000 km 1982 9.900.- Opel Kadett 12 S 3-drs. 25.000 km 1984 14.750.- Fiat Uno 55 Super 19.000 km 1984 14.900.- Fiat Abarth Ritmo 10.000 km 1984 25.000.- Fiat Argenta Inj. 107.000 km 1982 12.000.- Honda Quintet 5-drs. 95.000 km 1981 8.750.- Simca Honda Citroën 1501 Civic GS Break 47.000 km 1980 94.000 km 1978 1979 3.650.- 3.250.- 1.450.- bestelwagens tot 16 m3 Goes, Ringbaan West 24 Tel. 01100-31110 DAIHATSU occasions van de BMW-dealer ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. BEDRIJFSWAGENS 207 D1977 207 D verhoogd1980 (Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766 KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!! A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 Hobeinstraat 11, Vlissingen, 01184-12610 Bovag erkend (Wij beschikken over één com puter gestuurde remtestbank.) BERGLAND en SPRITE Dealer voor Zeeland Tevens alle ACCESSOIRES o.a. voortenten, luifels, enz. Ook voor een gebruikte caravan Goesestraatweg 's-Gravenpolder fr Tel. 01100-15164 26.750.- RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER 310 ledereen zal ervan overtuigd zijn, dat Audi hoogwaardige pro- dukten op de weg zet. Van de Audi 80 tot de 200 Quattro zijn het stuk voor stuk technische hoogstandjes. Audi's leuze „voorsprong door techniek" is dan ook zeker geen loze kreet. Rond de afgelopen jaarwisse ling startte Audi met de verkoop van zijn „90". Begin maart '85 namen we de Audi nieuwkomer in deze rubriek onder de loep. We beloofden toen evenwel snel op de Audi 90 terug te komen via een verslag over onze Audi favo riet de „90" Quattro-uitvoerlng. Belofte maakt schuld, dus daar gaat'ie dan. In het, voor een per manent vierwielaangedreven li mousine, minst interessante jaargetijde: de vrij zonnige mei dagen, togen we met de „90" Quattro op pad. Immers zo'n 4x4 komt het best tot zijn recht op gladde wegen en die tref je vaker 's winters dan 's zomers. Toch kregen we een uitgebreide in druk van wat dit scheurijzer alle maal in zijn mars heeft. En dat Is niet gering. In het vooronder van de „90" Quattro staat een vijfcilindermotor met een cilinderinhoud van 2226 cm3. Door plaatsing van een K-Je- tronic injectiesysteem levert dit brok geweld een maximum vermo gen van 100 kW (136 pk) bij 5700 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 186 Nm bij 3500 omw./min. In combinatie met de vierwielaandrij- ving is de wagen derhalve uitste kend geschikt voor het trekken van een (geremde) aanhanger tot 1400 kg, zoals caravans, paardentrailers etc. Standaard beschikt onze in don kerblauwe metalliclak gespoten testwagen over stuurbekrachti ging. Tegen een meerprijs van 7135 - monteert Audi een anti- blokkeersysteem (ABS) op de wie len, dat ook op „onze" 90 aanwe zig is. Audi ontwikkelde de „90" Quat tro op basis van de Audi 90. De wagens hebben identieke buitenaf metingen een vierdeurs koetswerk. Qua uiterlijk valt de 90 Quattro niet bijzonder op. Alleen na snel voor bijschieten van deze potente jon gen ziet men in het achterraam en op de kofferbakdeksel „Quattro" staan, wat voldoende zegt. Audi spuit zowel de voorspoiler onder de gedeeltelijk geïntegreer de bumper als de spoiler op de achterbak in dezelfde kleur als de auto. Dubbele halogeen koplam pen verschaffen bij duister een ge weldige dot licht. Een rubber profiel met water gootjes voorkomt vervuiling van de zijruiten. Ook rond de achterruit zien we zo'n profiel. Water afkom stig van het dak wordt langs de achtterruit afgevoerd in plaats van erover. Twee van binnenuit verstel bare buitenspiegels geven een pri ma zicht op het zij- en achterge- beuren. In de hoge kofferbak, waarvan de klep tot op de bumper valt, vinden we een ruimtebespa- rend reservewiel. Een zogenaamde thuisbrenger. Rond de 14 inch vel gen met schijfvormige aërodyna mische wieldoppen zitten 176/70 HR laag profiel sloffen. Ook het interieur komt tamelijk overeen met de „normale" 90, maar een extra sportief tintje is on miskenbaar aanwezig. Zo heeft de „90" Quattro een met leer over trokken vierspaaks veiligheidsstuur met een enorme toeter in het hart, sportstoelen met open hoofdsteu nen (voor de bestuurder in hoogte verstelbaar), een achterbank met in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteunen of tegen meerprijs dezelfde open steunen als op de voorzetels, sportief elegante Brigh ton stoffen bekleding op de zit plaatsen en deurpanelen, quattro- aanduiding boven het afsluitbare dashboardkastje en versnellings pookknop en pookmanchet van leer. Een vol-elektronisch instrumen- tenblok gecombineerd met een boordcomputer verstrekt de vol gende informatie: snelheid, afge legde kilometers, toerental, exacte tankinhoud, koelvloeistoftemper- tuur en een momentopname van het brandstofgebruik. Daaronder geplaatst een rits controlelampjes die informeren over het wel en wee der techniek en/of nalatigheden van de chauffeur. In de midden console vinden we een knop voor blokkering van tussen- en achter- asdifferentieel en een schakelaar om het ABS-systeem mee uit te schakelen. Laatsgenoemde knop zal men slechts zelden gebruiken. Overigens, het ABS wordt automa tisch uitgeschakeld bij inschake ling van de differentieelblokkerin- gen, waarna een rood lampje op licht. Bij auto's met een normaal rem- systeem zorgt het tussendifferen- tieel voor een gelijkmatige verde ling van de remkracht over beide assen, het voorkomt hiermee over dosering op één van beide. Alleen tijdens extreme weersomstandig heden blokkeert men het achterdif- ferentieel en dat alleen om de voortbeweging te waarborgen. Tja en dan na al deze theorie, de praktijk. Al voordat we de wagen bij Pon te Leusden gingen halen jeukten onze vingers. Instappen vóór en achter gebeurt probleem loos. De fijne stoelen noemden we reeds. Overzichtelijk maar bij inval lend zonlicht slecht afleesbaar blikt het elektronische instrumentenpa neel ons toe. Aflegmogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig. Via de automatische choke start de motor vlot, waarna hij direct mooi - met een vrij hoog toerental - ronddraait. Een kort tikje op de gaspedaal vermindert dit toerental drastisch tot rustig stationair. Een fraaie lichte brom, karakteristiek 'AUTQUPS voor de vijfpitter dringt naar binnen door. Een genot om te horen. Bij 4000 toeren en meer wordt hij dui delijker waarneembaar, maar niet hinderlijk. Boven de 100 km/u ne men we al snel windgeruis waar. Opvallend is dat we verschoond blijven van transmissiegeluiden on danks de dubbele aandrijving. Over de besturing niets dan lof: licht en exact, terwijl de variabele stuurbekrachtiging een stevig handje helpt. Zelfs bij hogere snel heden, 150 km/u en meer, blijft het wegcontact prima bewaard. Oneffenheden in het wegdek en zijwind hebben totaal geen invloed op de koersvastheid. Het lekker korte pookje dat uit de console steekt, bedient de „vijf- bak" kort, makkelijk en direct. De koppeling grijpt soepel aan en vraagt normale pedaalkracht. Bij het snel nemen van bochten helt de koets vrijwel niet over. En dan dat bochtenwerk, een verhaal apart. Op het moment dat een conventionele vóór- of achter- aangedreven vierwieler in de pro blemen komt met alle eventuele nare gevolgen vandien begint het met de „90" Quattro pas leuk te worden. De gevaargrens ligt zo ver, dat men die normaal gespro ken nooit bereikt. Wordt men over moedig en zoekt men uitersten, dan kan het te laat zijn, want de wagen waarschuwt niet, maar breekt uit met alle vier wielen. Cor rigeren kan zelfs de beste coureur dan wel vergeten. Sommige Quat tro rallyrijders weten daar uit erva ring over mee te praten. Men zij gewaarschuwd. De Quattro gedraagt zich op elk type wegdek voorbeeldig. Met alleen maar de bestuurder aan boord geeft de vering hob bels lichtjes naar binnen door. Bij volle bepakking wordt elke deuk in de weg mooi gladgestre ken. Vooral tijdens strak en snel bochtenwerk draagt dit prettige gedrag bij tot de betrouwbaar heid. Het is bijna vanzelfspre kend, dat het totale comfort op hoog niveau staat. De motor ge draagt zich levendig, wat mede te danken Is aan de sportieve vljfbak. Al met al reden tot tevredenheid. De prestaties staan bovendien op hoog peil. Tot zo'n 160 km/u trekt de „90" pittig door. Daarboven kost het iets meer moeite. Na een aanloop kregen we de snelheids meter op 210 km/u. Trekken we daar een afwijking van 5% af, dan komen we precies uit op de 200 km/u die Audi op geeft. Om vlot te accelereren moeten we ver in de versnellingen doortrekken. Van 0-80 km/u lukt in 6.0 sec. en van 0-100 km/u in 8.8 sec. Van 0-120 km/u klokken we ook: 13.2 sec. De motor vraagt superbenzine. Gezien het prestatievermogen, de vaak (ongemerkt) hoge kruissnel heid en het eigen gewicht van 1300 kg springt de „90" Quattro opvallend zuinig met de brandstof om. Wij verstoken tijdens de test- week precies 10 liter per 100 km (1 op 10). IlSfli AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V Cruquiusstr. 21 Vlissingen 01184-13077 5 Merk Type industrieweg 27-29 VLISSINGEN 01184-14400 MA de RuyterL-un 8-16 GOES 01100-28545 Kleur Bouwj. Km Event, prijs Merk Type Kleur Bouwj. Km Event, prijs Daihatsu Charade 3-drs. benz rood 1985 8.500 Daihatsu Charade 3-drs. benz wil 1985 5.000 Daihatsu Charade 5-drs. diesel blauw 1984 22.000 Daihatsu Taft 4x4 diesel geel 1983 26.000 Saab 900 GL 3-drs. wit 1984 55.000 Saab 900 GLS 4-drs LPG bruin 1981 10.500 Saab 900 Turbo 4-drs groen met 1981 115.000 Saab 900 GLi 4-drs. blauw 1981 117.000 Saab 99 GL 2-drs. LPG onderbouw groen 1981 97.000 Saab 99 GL 2-drs. blauw met. 1980 112.000 Vauxhall Cavalier 4-drs. 2.0 Itr bruin 1981 97.000 BMW732 I aut. (vjblauw BMW628 CSI (vjgrijs BMW528 I schuifdak (v)zilver BMW525blauw BMW518 (v)groen BMW525 I mei Ipggroen BMW5251blauw BMW3201 wit BMW320 (v)wil BMW320 diverse acc. (v)zwart BMW320goud met BMW318geel BMW316blauw BMW316 (v)blauw OpelAscona 1.6 4-drs (vjzilver Ford Escort stationcargroen 345 DL 5-drszilver Golf S aut. 3-drsblauw Goedkope aanbiedingen zonder garantie: Saab99 GL 2-drs Saab99 Turbo II VauxhallViva FordEscort 1973 1979 1978 1978 (vj Auto's staan in Vlissingen 1750.- Goedkope auto's zonder Bovag-garantie n.o.t.k. Renault20 TS autwit 3250.- OpelCommodorebruin 2750.- RenaultR 5 GTLzwart 1980 1981 1980 1981 1983 1982 1983 1983 1982 1982 1981 1979 1981 1980 1983 1982 1983 1982 1978 1978 1977 1979 70.000 120.000 148.000 89.000 50.000 117.000 75.000 70.000 94.000 44.000 40.000 73.000 82.000 60.000 70.000 40.000 27.000 27.000 68.000 96.000 4.500. 1.950 4.000. MERCEDES 200 01981 MERCEDES 300 01984 MERCEDES 240 01979 MERCEDES 200 01978 MERCEDES 300 01978 MERCEDES 2001979 MERCEDES 200 D1984 MERCEDES 2801978 MERCEDES 240 01982 MERCEDES 2801980 MERCEDES 240 01980 Fiat Ritmo 75 CL automaat1979 Honda Prelude1980 Mazda 323 1.3 5 versn1982 Ford Fiesta Festival1983 Ford Capri 1.6 GL1979 Citroen Visa1983 Fiat 1331979 Opel Corsa TR 1.2 S de luxe1983 Opel Kadett C1979 Opel Kadett Combi1981 Opel Kadett 1.2 3-drs1982 Opel Ascona 1.9 LPG1980 rl Ascona 1.6 S1975 Polo1980 Volvo 244 GLE automaat1978 Vanaf 5.000,- BOVAG-GARANTIE Wij onderhouden en repareren alle merken personenauto 's met moderne apparatuur en kwaliteitsprodukten KI e verskerkseweg ,9a MIDDELBURG jj| UI ij LI Tel. 01180-36248. Audi 80 CL, 4-drs. Diesel1982 13.750 - Citroën Visa GT Sportuitv1983 13.500.- Citroën Visa Club1982 8.950.- Citroën Visa 2 Super 4 1981 7.750.- Datsun Cherry automatic1982 11.750 - Datsun Cherry1982 10.750- Datsun Cherry Coupé 1980 8.200.- Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs. schuif- kanteldak trekhaak 27.000 km1982 17.250.- Honda Quintet, 5-drs1981 11.500 - Honda Civic, 3-drs1982 12.500- Honda Civic, 5-drs1982 11.950 - Opel Kadett 12 N1980 10.450 - Opel Kadett 12 S1984 15.750.- Opel Kadett 12 S1983 12.950.- Opel Kadett 12 S1984 15.750 - Opel Kadett 12 S1982 11.500.- Opel Kadett Caravan 16 Diesel1983 15.750.- Opel Kadett 13 N1979 9.750.- Opel Ascona 16 S1984 19.450 - Opel Kadett Caravan 16 Diesel1983 14.500.- Audi 80 1978 4.250.- Fiat Fiorino 10501982 6.250.- Ford Capri 2.3 S1978 7.250.- Opel Ascona 16 1977 3.250.- Opel Rekord 2300 Diesel Berlina-uitv. met stuurbekr. en automaat1982 14.750.- Opel Kadett 13 N 37.000 km luxe uitv. 3-drsnov. 1981 12.250.- Opel Kadett C1978 4.950.- Opel Kadett C1977 3.500.- Opel Kadett 12 S1980 10.250.- Opel Manta 19 N Combi Coupé1980 9.750.- Opel Ascona 19 automatic 1979 8.500.- Renault 5 GTL1981 8.950.- Renault 5 Parisiënne 2 1984 11.950- Suzuki Bus Carry 2 stuks 1982 en 1983 6.750.- en 7.750.- Seat Fura 900 L1985 10.250.- INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING Inkoop - Verkoop - Bemiddeling Renault 4 GTL1981 7.500. Renault 5 GTL 5-deurs1981 9.750. Renault 5 Le Car1984 12.500. Renault 5 TL1982 10.500. Renault 5 GTL1983 12.750. Renault 9 C1984 14.900. Renault 14 TS1979 4.900. Renault 18 GTL1983 15.750. Peugeot 505 GR Break autom. 1983 VW Kever 1977 1.500.- 1.250.- Fiat Panda 45 Prima 1983 10.900.- Fial Fiorino 1984 10.500- Fiat Ritmo 1980 8.500.- 1978 6.250.- 1976 6.900.- Chrysler Simca Horizon 1978 1.950.- 1980 7.500 - 1983 11.900.- 1977 3.250- Citroën G Spec 1.750.- 2.250.- GROTE SORTERING IN AUTOMATEN Renault 5 autom1982 13.500, Renault 18 autom1982 15.250. Citroen GSA Pallas autom1982 11.900, Citroën CX 2400 Pallas inj. aut.1981 16.900, DAF461977 2.250, Mini HLE autom1985 13.900, VW Golf autom1978 6.500, 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst HANS DIJKWEL 01184-64240 JAAP WOLFERT 01184-67596 vrijdag koopavond Gildeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 10