STOP STER-OCCASIONS KLIP STOP NU EEN OCCASION HALEN EN 'M IN '86 PAS BETALEN 12.500.- CARAVANS PAAUWENBURG B.V. Ford Orion 1.6 GL Diesel: opmerkelijk zuinig AANGEBODEN WORDEN O.A. INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN 01184-17736 OCCASIONS MET BOVAG GARANTIE „DELTA" FIAT UNO 45 s fif Rutobedruf JDD55E UL1551noon KLIP VAN OEVEREN B.V. l DE SCHELDEBODE CARAVANBEDRIJF B. VERTRIEST SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 JUL11985 309 Fraaie motor Opmerkelijk zuinig Prijzen ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. ALTIJD KEUS UIT 40 BETROUWBARE OCCASIONS MET BOVAG GARANTIE WIE TUK IS OP NIEUWS UIT EIGEN OMGEVING GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE AUTOBEDRIJF Merk Type km stand bj. prijs Fiat Panda 45 73.000 km 1982 7.250.- Fiat Uno 45 20.000 km 1983 12.500.- Fiat Ritmo 60 CL 25.000 km 1983 13.750.- Fiat Ritmo 60 CL 7.000 km 1983 13.950.- Fiat 131-1600 TC Super 94.400 km 1981 9.250.- Fiat 131-2000 TC Super 85.000 km 1982 11.750.- Talbot Samba LS 14.000 km 1983 10.900.- Citroen Visa II Super E 42.000 km 1982 9.900.- Opel Kadett 12 S 3-drs. 25.000 km 1984 14.750.- Fiat Uno 55 Super 19.000 km 1984 14.900.- Fiat Abarth Ritmo 10.000 km 1984 25.000.- Fiat Argenta Inj. 107.000 km 1982 12.000.- Honda Quintet 5-drs. 95.000 km 1981 8.750.- Inruil en financiering mogelijk 33.000 km, 1983 BERGLAND en SPRITE Dealer voor Zeeland Tevens alle ACCESSOIRES o.a. voortenten, luifels, enz. Ook voor een gebruikte caravan Goesestraatweg 47 's-Gravenpolder Tel. 01100-15164 Dodge Door Inruil verkregen: Sinds 1980 blijven de verko pen van personenauto's met een dieselmotor opmerkelijk stijgen. Vooral In de kleinere midden klasse Is een duidelijk opgaande lijn waar te nemen. Ruim 14% van de totale Nederlandse markt is „oliestoker". Niet zo vreemd als we bedenken dat nadelen zo als stank, overdadig motorgeluid en luiheid allang uit de wereld zijn. Natuurlijk moet de gebrui ker wel tot de orde der „kilome tervreters" behoren. De diese lende groep bestaat dan ook voornamelijk uit mensen In de leeftijd van 30 tot 65 Jaar die be roepshalve veel kilometers per Jaar afleggen. Het voertuig wordt dan vooral op het economisch aspect beoordeeld, zonder na tuurlijk rljelgenschappen of vei ligheid uit het oog te verliezen. Toch kan ook de prlvérljder of forens met een jaarlijks gemid delde van meer dan 15.000 kilo meter best eens een babbeltje met z'n dealer maken over een dleselultvoerlng. Een Jaar geleden bracht Ford zijn Orion met een krachtbron gebaseerd op Rudolf Diesels uit vinding. Deze Orion Is met z'n grote kofferbak bij uitstek ge schikt voor hen die soms een groot bagagevolume mee moe ten slepen. Ford brengt de Orlon Diesel In twee uitvoeringen. WIJ reden de 1.6 D GL. We spraken al diverse malen uit voerig over de buitenzijde en woonkamer van de Orion en Es cort. Immers, de Orion is gewoon een Escort met een stevig achter werk. Daarom beperken we ons nu tot enkele details. De 1.6 GL be schikt over een gelaagde voorruit, halogeen koplampen, twee forse buitenspiegels, waarvan de linker van binnenuit verstelbaar en rond de 13 inch velgen 155 SR radiaal- banden. Binnen zien we een smaakvol en compleet ingerichte cockpit. Knop pen, hendels en schuiven bevin den zich prima onder handbereik. Prettig gevormde, met stof bekle de, stoelen en licht geprofileerde achterbank met middenarmsteun en een in tweeën wegklapbare rugleuning, dragen bij tot comfor tabel toeven in de cabine. Dé attractie van de Orion 1.6 D GL huist onder de aflopende mo torkap. Klappen we de zwaar ge capitonneerde motorkap omhoog, dan verschijnt er een fraaie, dwars geplaatste krachtpatser. Dit nieuw ontworpen blok heeft een exacte cilinderinhoud van 1608 cm3, verdeeld over vier cilin ders. Een getande riem drijft de bovenliggende nokkenas aan. Indi recte brandstofinspuiting verzorgt de broodnodige voeding. Ford maakt daarbij gebruik van Ricardo Cornet VB wervelkamers en een door tandwielen aangedreven rote rende inspuitpomp. Deze in Fords motorenfabriek in het Engelse Da genham vervaardigde viercilinder- in-lijn-motor levert een maximum vermogen van 40 kW (54 pk) bij 4800 tpm. Het maximum koppel bedraagt 95 Nm (9,7 kgm) en komt vrij bij 3000 omw./min. Toepas sing van geavanceerde industriële middelen leverde een duurzame motor op met gelijkmatige kwaliteit wat betreft rendement en presta ties. Zowel de „vier" als de „vijf" van de vijfversnellingsbak bezitten met een overbrengingsverhouding van respectievelijk 0.95 en 0.76 1 een overdrivekarakter; de vijf wel erg sterk. Een niet bekrachtigde tandheu- gel-plus-rondsel stuurinrichting brengt met 4.1 stuurwielomwente lingen de wielen van uiterst links naar uiterst rechts. Tussen trottoirs bedraagt de draaicirkel 10.1 m. Rondom heeft de Orion onafhan kelijke wielophanging. Schijfremmen vóór en trommel- remmen achter, werkend via een diagonaal gescheiden remsys- teeem met rembekrachtiger en remdrukbegrenzer in het achter wielcircuit, brengen de 965 kg we gende wagen in een mum van tijd tot stilstand. In de tank verdwijnt 48 liter die selolie. Met een beetje rustige rechtervoet moet met deze hoe veelheid een actieradius van ruim 900 km mogelijk zijn. Het nwg misschien vreemd klinken uit de mond van een autojournalist, maar een poosje „dieselen" bevalt altijd opper best. Niks geen gejacht. Stop- llchtsprlntjes kunnen we ge woon vergeten. Lekker doorrij den zonder bloeddrukverhogen de en zenuwtrekken veroorza kende rljsltuatles. Dat geldt ze ker ook voor de Orlon Diesel. 's Morgens verloopt de koude startprocedure als volgt: Eerst de contactsleutel omdraaien en vier seconden voorgloeien. Bij sommi ge „diesels" hoeft voorgloeien he lemaal niet meer. Dooft het gele controlelampje met het spiraaltje, dan de sleutel doordraaien en de motor loopt na één kort stootje van de startmotor als het welbekende zonnetje. Vanonder de motorkap horen we de duidelijke tokkel. Tij dens de rit neemt het specifieke dieselgepingel vlot af. Het ver dwijnt echter nooit helemaal. Voor al met stationair draaiende motor nemen we 'm waar. Een compact dashboard geeft overzichtelijk informatie, terwijl het tweespaaks stuurwiel alle zicht vrij laat. De toeter bedienen we via de linkerhendel aan de stuurkolom. Het roer ligt absoluut prettig in de hand, evenals het korte vijfversnel- lingspookje. instappen vóór en achter geeft geen enkele moeite. Eenmaal de juiste zit gevonden, voelen we ons direct thuis in de Orion-woonkamer. Zoals gezegd plaatst Ford een vijfversnellingsbak in de Orion Die sel. Die „vijf" geldt als een duidelij ke overdrive. In tegenstelling tot een sportieve „vijfbak" waarbij men de „vijf" nog echt als een ver snelling moet zien en waarin ook de topsnelheid wordt bereikt. Deze vijfde versnelling noemt men ook wel een spaarversnelling. Niet alleen drukt die het motor geronk, hij zorgt tevens voor een aanmerkelijk lager brandstofge- bruik. Als men niet behoeft te ac celereren en niet bergopwaarts rijdt, maar in het bereikte tempo gelijkmatig door kan rijden, heeft men namelijk geen maximaal kop pel nodig. Dan kan dus de hoogste - de vijfde - versnelling ingelegd worden. In een lager toerental en met half gas blijft toch de juiste snelheid gehandhaafd. Het is maar een weet. Bij kleine acceleraties pakt de motor prima op en valt na gas terugnemen niet sterk terug. Om de motor lekker pittig te laten draaien, moeten we tamelijk veel schakelen. Die zuinige vijf" biedt immers weinig trekkracht. Vooral heuvel- c.q. bergopwaarts kunnen we de „vijf" we! vergeten. De besturing werkt vrij indirect. Tijdens hoge snelheden wordt het wegcontact een pietsie vaag. Dankzij de goede rijkarakteristiek levert dit geen moeilijkheden op. Wel constateren we - ondanks de voorwielaandrijving - bij stevige zijwind een beetje zijwindgevoelig heid. Door de zwaardere motor minder dan bij de benzineversie maar nog wel merkbaar. De wagen blijft altijd onderstuurd. Tijdens snel genomen bochten helt de koets licht over. Tevens is de be sturing vrij zelfcentrerend. De kachel gebruiken we tijdens onze testdagen niet. In stevige re genbuien moet de aanjager alle zeilen bijzetten om de ruiten con- densvrij te houden. De vering verwerkt grote hob bels comfortabel, zij het soms wat zweverig. Kleine kosten wat meer moeite. Zijwind heeft duidelijk in vloed op de koersvastheid. De markering zowel vóór als achter le vert geen probleem op. Vanuit de halogeen koplampen schijnt bij duisternis ruim voldoende licht. De prestaties van de Orion Die sel liggen op hoog niveau. Vlot trekt de wagen naar z'n topsnel heid van 147 km/u. door, die we in de „vier" bereiken. Van 0-80 km lukt in 11.2 sec. en van 0-100 km/u. in 17.5 sec. Van 0-120 km/u. klokken we ook: 26.4 sec. Cijfers een benzineauto waardig. Gezien de soepelheid van de mo tor kan men in stadsverkeer rustig in z'n vierde gang rijden. Het „dieseltje" springt uitzon derlijk zuinig met de brandstof om. Stevig door „kachelend" (tussen 120 en 140 km/u.) rijden we heen en weer naar Oostenrijk. Tevens draaien we daar nog zo'n 500 kilo meter in de bergen. Al met al een testtraject van om en nabij 2500 ki lometer. Gemiddeld verbruikt de motor daar 4.8 liter per 100 kilo meter voor. Dit komt neer op 1 liter per 20.7 kilometer. Een kort reken sommetje leert dat de Orion Diesel ons voor nog geen honderd piek heen en weer naar de bergen brengt. Toch wel leuk in deze „in- levertijd". Ford levert de Orion Diesel zoals gezegd in twee uitvoeringen. Voor de goedkoopste Orion Diesel be taalt men 24.345.-. Onze Orion testwagen kost 26.957.-. Prijzen inclusief B.T.W. exclusief afleve- ringskosten. (Tussentijdse prijswij zigingen voorbehouden). MERCEDES 200 D1981 MERCEDES 300 01984 MERCEDES 200 D1979 MERCEDES 200 D1978 MERCEDES 300 D1978 MERCEDES 2001979 MERCEDES 200 D Demo1984 MERCEDES 2801978 MERCEDES 240 D1978 MERCEDES 2801980 MERCEDES 240 D1982 BEDRIJFSWAGENS 207 D1977 207 D verhoogd1980 A. Plésmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 Toyota Starlet 1.0 3-drs. Special18.000 km 1983 M Toyota Starlet 1.2 3-drs. DX51.000 km 1980 Toyota Corolla 2-drs. Special32.000 km 1982 Toyota Corolla 4-drs. DX35.000 km 1982 M Toyota Corolla Liftback DX73.000 km 1982 M Toyota Carina II Liftback 5-drs. GL20.000 km Toyota Carina 4-drs. DX.:63.000 km 1981 M TOYOTA CELICA GTS 1984, 24.000 km, in staat van nieuw!! Toyota Cressida 2.0,4-drs. DX1981 M Toyota Cressida 4-drs. diesel1981 Datsun Sunny 1500 GL automatic20.000 km 1983 Honda Civic 3-drs66.000 km 1980 Mazda 323 1500 56.000 km 1982 Mitsubishi Galant 4-drs. GL1982 Opel Kadett 3-drs. diesel1982 Renault 9 TL 4-drs48.000 km 1982 Seat Ronda 5-drs. GLX12.000 km 1983 f TOYOT TERCEL 3-DRS. I 9.500 km 1985 M I GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE Toyota Corolla 301977 Mazda 13001976 M Simca 1308 S1978 Fiat Ritmo 751979 Renault 51979 M staat in Middelburg Middelburg: Klein Vlaanderen 97 Tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23 Tel. 01184-12916 DE SCH^DEBQDE j INDUSTRIEWEG 17 VLISSINGEN Tel. 01184-13434 Off. Daihatsu- en Alfa Romeo-Dealer AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V Datsun Cherry 3-deurs, rood1980 Volvo 66 GL, automaat1979 Opel Kadett 1.2 S, 3-deurs, oranje1981 Ford Taunus 1.6 L, 4-deurs, brons1978 Toyota Starlet, 3-deurs, rood1978 Opel Rekord Berlina 2.0 S, 4-deurs1980 Volvo 343 DL automatic1977 IOpel Ascona 2.0 E kleur zwart, sportuitv., lichtmetalen velgen, Recaro stoelen1981 Opel Kadett C blauw automatic1979 Ford Taunus 1600 GL groen1979 Opel Kadett 1.3, 3-deurs. rood1980 VW Golf groen1980 Chevrolet Caprice Classic Combi LPG1979 Ford Fiesta 1.1 L Bravo zilver1982 AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 Ford Fiesta 1100 L1980 Ford Escort 1300 Bravo zwart1983 Ford Escort 13001981 Ford Escort 1100 Laser1984 Ford Escort 1300 L1982 Ford Escort 1300 L1979 Ford Taunus 1600 L1977 Ford Taunus 1600 L1977 Ford Granada 23 Combi1973 Ford Sierra 1600L1983 Ford Sierra 1600 L1983 8.750.- 16.750.- 12.500.- 16.750.- 14.500.- 6.500.- 2.500.- 3.000.- 1.500.- 17.500.- 19.500.- 3 cc m Alfa Romeo GTV 61981 Alfa Romeo Giulietta1978 Alfa Romeo Sud Tl1981 Alfa Romeo GTV 201978 Alfa Romeo 33 1.31984 Alfa Romeo 33 1.51984 Daihatsu Taft 4 w.d1983 Daihatsu Cuore1983 Daihatsu Charmant1982-1983 Renault R5 automaat 14.000 km1982 Renault 30 TX1980 Honda Civic1980 Alfa Romeo Sud 1.51982 Fiat Ritmo 651979 Mercedes 200 D1982 Citroen CX Prestige1981 V.W. JettaGLS1981 AUTO'S MET LPG Alfa Romeo Alfetta...1981 Alfa Romeo Guilletta 2.01982 Renault 5 TL1982 GOEDKOPE AUTO'S Mini automaat1979 Simca Horizon1979 DAF66 Combi1974 Fiat 1271977 Renault 4 bestel1980 Honda Civic 1500 autom1977 Citroen Dyane1973 Wit DE POLSSLAG VAN Z'N STREEK WIL VOELEN EN ZN VINGER OP DE KNIP GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE 1 Ford Transit 1001982 11.500 - Ford Taunus 16 L1980 9.750.- Alfa Romeo Sprint1980 9.750.- Datsun Stanza 18 GL1983 15.000 - Fiat Panda 451982 9.500.- Toyota Carina1980 7.500.- Opel Kadett 13 S1983 15.850 - Opel Kadett 1300 N1982 13.500 - Opel Corsa 1200 S TR1983 15.500.- Opel Ascona 1600 S1984 19.500 - Peugeot 505 GL1982 12.500 - Mitsubishi Lancer1982 11.500.- VW Golf1980 9.000.- VW Polo C1982 11.700 - Renault 11 GTL..._.1983 14.500- Inrull en financiering mogelijk OUDEUJEO HET WEEKBLAD WAAR"jË"\^Jr/ LEKKER VOOR GAAT ZITTEN Inkoop - Verkoop - Bemiddeling HHH ISUSUKI Dodge Aries..1983 Suzuki Alto1983 Citroen GSA1983 Mini 10001981 BMW 3161978 Renault 5 TL1978 Suzuki Coupé1980 Suzuki LJ 80 Q1980 Verder enkele koopjes AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4, Vlissingen tel. 01184-65496 F

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 9