STOP
STER-OCCASIONS
KLIP
STOP
NU EEN OCCASION HALEN
EN 'M IN '86 PAS BETALEN
12.500.-
CARAVANS
PAAUWENBURG
B.V.
Ford Orion 1.6 GL Diesel: opmerkelijk zuinig
AANGEBODEN WORDEN O.A.
INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN
01184-17736
OCCASIONS
MET
BOVAG
GARANTIE
„DELTA"
FIAT UNO 45
s
fif Rutobedruf JDD55E
UL1551noon
KLIP
VAN OEVEREN B.V.
l DE SCHELDEBODE
CARAVANBEDRIJF
B. VERTRIEST
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 10 JUL11985
309
Fraaie motor
Opmerkelijk zuinig
Prijzen
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
ALTIJD KEUS UIT 40
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG GARANTIE
WIE TUK IS OP NIEUWS
UIT EIGEN OMGEVING
GAAT EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
AUTOBEDRIJF
Merk
Type km stand bj.
prijs
Fiat
Panda 45
73.000 km
1982
7.250.-
Fiat
Uno 45
20.000 km
1983
12.500.-
Fiat
Ritmo 60 CL
25.000 km
1983
13.750.-
Fiat
Ritmo 60 CL
7.000 km
1983
13.950.-
Fiat
131-1600 TC Super
94.400 km
1981
9.250.-
Fiat
131-2000 TC Super
85.000 km
1982
11.750.-
Talbot
Samba LS
14.000 km
1983
10.900.-
Citroen
Visa II Super E
42.000 km
1982
9.900.-
Opel Kadett
12 S 3-drs.
25.000 km
1984
14.750.-
Fiat
Uno 55 Super
19.000 km
1984
14.900.-
Fiat
Abarth Ritmo
10.000 km
1984
25.000.-
Fiat
Argenta Inj.
107.000 km
1982
12.000.-
Honda
Quintet 5-drs.
95.000 km
1981
8.750.-
Inruil en financiering mogelijk
33.000 km, 1983
BERGLAND en SPRITE
Dealer voor Zeeland
Tevens alle ACCESSOIRES
o.a. voortenten, luifels, enz.
Ook voor een
gebruikte caravan
Goesestraatweg 47
's-Gravenpolder
Tel. 01100-15164
Dodge
Door Inruil verkregen:
Sinds 1980 blijven de verko
pen van personenauto's met een
dieselmotor opmerkelijk stijgen.
Vooral In de kleinere midden
klasse Is een duidelijk opgaande
lijn waar te nemen. Ruim 14%
van de totale Nederlandse markt
is „oliestoker". Niet zo vreemd
als we bedenken dat nadelen zo
als stank, overdadig motorgeluid
en luiheid allang uit de wereld
zijn. Natuurlijk moet de gebrui
ker wel tot de orde der „kilome
tervreters" behoren. De diese
lende groep bestaat dan ook
voornamelijk uit mensen In de
leeftijd van 30 tot 65 Jaar die be
roepshalve veel kilometers per
Jaar afleggen. Het voertuig wordt
dan vooral op het economisch
aspect beoordeeld, zonder na
tuurlijk rljelgenschappen of vei
ligheid uit het oog te verliezen.
Toch kan ook de prlvérljder of
forens met een jaarlijks gemid
delde van meer dan 15.000 kilo
meter best eens een babbeltje
met z'n dealer maken over een
dleselultvoerlng.
Een Jaar geleden bracht Ford
zijn Orion met een krachtbron
gebaseerd op Rudolf Diesels uit
vinding. Deze Orion Is met z'n
grote kofferbak bij uitstek ge
schikt voor hen die soms een
groot bagagevolume mee moe
ten slepen. Ford brengt de Orlon
Diesel In twee uitvoeringen. WIJ
reden de 1.6 D GL.
We spraken al diverse malen uit
voerig over de buitenzijde en
woonkamer van de Orion en Es
cort. Immers, de Orion is gewoon
een Escort met een stevig achter
werk. Daarom beperken we ons nu
tot enkele details. De 1.6 GL be
schikt over een gelaagde voorruit,
halogeen koplampen, twee forse
buitenspiegels, waarvan de linker
van binnenuit verstelbaar en rond
de 13 inch velgen 155 SR radiaal-
banden.
Binnen zien we een smaakvol en
compleet ingerichte cockpit. Knop
pen, hendels en schuiven bevin
den zich prima onder handbereik.
Prettig gevormde, met stof bekle
de, stoelen en licht geprofileerde
achterbank met middenarmsteun
en een in tweeën wegklapbare
rugleuning, dragen bij tot comfor
tabel toeven in de cabine.
Dé attractie van de Orion 1.6 D
GL huist onder de aflopende mo
torkap. Klappen we de zwaar ge
capitonneerde motorkap omhoog,
dan verschijnt er een fraaie, dwars
geplaatste krachtpatser.
Dit nieuw ontworpen blok heeft
een exacte cilinderinhoud van
1608 cm3, verdeeld over vier cilin
ders. Een getande riem drijft de
bovenliggende nokkenas aan. Indi
recte brandstofinspuiting verzorgt
de broodnodige voeding. Ford
maakt daarbij gebruik van Ricardo
Cornet VB wervelkamers en een
door tandwielen aangedreven rote
rende inspuitpomp. Deze in Fords
motorenfabriek in het Engelse Da
genham vervaardigde viercilinder-
in-lijn-motor levert een maximum
vermogen van 40 kW (54 pk) bij
4800 tpm. Het maximum koppel
bedraagt 95 Nm (9,7 kgm) en komt
vrij bij 3000 omw./min. Toepas
sing van geavanceerde industriële
middelen leverde een duurzame
motor op met gelijkmatige kwaliteit
wat betreft rendement en presta
ties. Zowel de „vier" als de „vijf"
van de vijfversnellingsbak bezitten
met een overbrengingsverhouding
van respectievelijk 0.95 en 0.76 1
een overdrivekarakter; de vijf wel
erg sterk.
Een niet bekrachtigde tandheu-
gel-plus-rondsel stuurinrichting
brengt met 4.1 stuurwielomwente
lingen de wielen van uiterst links
naar uiterst rechts. Tussen trottoirs
bedraagt de draaicirkel 10.1 m.
Rondom heeft de Orion onafhan
kelijke wielophanging.
Schijfremmen vóór en trommel-
remmen achter, werkend via een
diagonaal gescheiden remsys-
teeem met rembekrachtiger en
remdrukbegrenzer in het achter
wielcircuit, brengen de 965 kg we
gende wagen in een mum van tijd
tot stilstand.
In de tank verdwijnt 48 liter die
selolie. Met een beetje rustige
rechtervoet moet met deze hoe
veelheid een actieradius van ruim
900 km mogelijk zijn.
Het nwg misschien vreemd
klinken uit de mond van een
autojournalist, maar een poosje
„dieselen" bevalt altijd opper
best. Niks geen gejacht. Stop-
llchtsprlntjes kunnen we ge
woon vergeten. Lekker doorrij
den zonder bloeddrukverhogen
de en zenuwtrekken veroorza
kende rljsltuatles. Dat geldt ze
ker ook voor de Orlon Diesel.
's Morgens verloopt de koude
startprocedure als volgt: Eerst de
contactsleutel omdraaien en vier
seconden voorgloeien. Bij sommi
ge „diesels" hoeft voorgloeien he
lemaal niet meer. Dooft het gele
controlelampje met het spiraaltje,
dan de sleutel doordraaien en de
motor loopt na één kort stootje van
de startmotor als het welbekende
zonnetje. Vanonder de motorkap
horen we de duidelijke tokkel. Tij
dens de rit neemt het specifieke
dieselgepingel vlot af. Het ver
dwijnt echter nooit helemaal. Voor
al met stationair draaiende motor
nemen we 'm waar.
Een compact dashboard geeft
overzichtelijk informatie, terwijl het
tweespaaks stuurwiel alle zicht vrij
laat. De toeter bedienen we via de
linkerhendel aan de stuurkolom.
Het roer ligt absoluut prettig in de
hand, evenals het korte vijfversnel-
lingspookje. instappen vóór en
achter geeft geen enkele moeite.
Eenmaal de juiste zit gevonden,
voelen we ons direct thuis in de
Orion-woonkamer.
Zoals gezegd plaatst Ford een
vijfversnellingsbak in de Orion Die
sel. Die „vijf" geldt als een duidelij
ke overdrive. In tegenstelling tot
een sportieve „vijfbak" waarbij
men de „vijf" nog echt als een ver
snelling moet zien en waarin ook
de topsnelheid wordt bereikt. Deze
vijfde versnelling noemt men ook
wel een spaarversnelling.
Niet alleen drukt die het motor
geronk, hij zorgt tevens voor een
aanmerkelijk lager brandstofge-
bruik. Als men niet behoeft te ac
celereren en niet bergopwaarts
rijdt, maar in het bereikte tempo
gelijkmatig door kan rijden, heeft
men namelijk geen maximaal kop
pel nodig. Dan kan dus de hoogste
- de vijfde - versnelling ingelegd
worden. In een lager toerental en
met half gas blijft toch de juiste
snelheid gehandhaafd. Het is maar
een weet. Bij kleine acceleraties
pakt de motor prima op en valt na
gas terugnemen niet sterk terug.
Om de motor lekker pittig te laten
draaien, moeten we tamelijk veel
schakelen. Die zuinige vijf" biedt
immers weinig trekkracht. Vooral
heuvel- c.q. bergopwaarts kunnen
we de „vijf" we! vergeten.
De besturing werkt vrij indirect.
Tijdens hoge snelheden wordt het
wegcontact een pietsie vaag.
Dankzij de goede rijkarakteristiek
levert dit geen moeilijkheden op.
Wel constateren we - ondanks de
voorwielaandrijving - bij stevige
zijwind een beetje zijwindgevoelig
heid. Door de zwaardere motor
minder dan bij de benzineversie
maar nog wel merkbaar. De wagen
blijft altijd onderstuurd. Tijdens
snel genomen bochten helt de
koets licht over. Tevens is de be
sturing vrij zelfcentrerend.
De kachel gebruiken we tijdens
onze testdagen niet. In stevige re
genbuien moet de aanjager alle
zeilen bijzetten om de ruiten con-
densvrij te houden.
De vering verwerkt grote hob
bels comfortabel, zij het soms wat
zweverig. Kleine kosten wat meer
moeite. Zijwind heeft duidelijk in
vloed op de koersvastheid. De
markering zowel vóór als achter le
vert geen probleem op. Vanuit de
halogeen koplampen schijnt bij
duisternis ruim voldoende licht.
De prestaties van de Orion Die
sel liggen op hoog niveau. Vlot
trekt de wagen naar z'n topsnel
heid van 147 km/u. door, die we in
de „vier" bereiken. Van 0-80 km
lukt in 11.2 sec. en van 0-100
km/u. in 17.5 sec. Van 0-120
km/u. klokken we ook: 26.4 sec.
Cijfers een benzineauto waardig.
Gezien de soepelheid van de mo
tor kan men in stadsverkeer rustig
in z'n vierde gang rijden.
Het „dieseltje" springt uitzon
derlijk zuinig met de brandstof om.
Stevig door „kachelend" (tussen
120 en 140 km/u.) rijden we heen
en weer naar Oostenrijk. Tevens
draaien we daar nog zo'n 500 kilo
meter in de bergen. Al met al een
testtraject van om en nabij 2500 ki
lometer. Gemiddeld verbruikt de
motor daar 4.8 liter per 100 kilo
meter voor. Dit komt neer op 1 liter
per 20.7 kilometer. Een kort reken
sommetje leert dat de Orion Diesel
ons voor nog geen honderd piek
heen en weer naar de bergen
brengt. Toch wel leuk in deze „in-
levertijd".
Ford levert de Orion Diesel zoals
gezegd in twee uitvoeringen. Voor
de goedkoopste Orion Diesel be
taalt men 24.345.-. Onze Orion
testwagen kost 26.957.-. Prijzen
inclusief B.T.W. exclusief afleve-
ringskosten. (Tussentijdse prijswij
zigingen voorbehouden).
MERCEDES 200 D1981
MERCEDES 300 01984
MERCEDES 200 D1979
MERCEDES 200 D1978
MERCEDES 300 D1978
MERCEDES 2001979
MERCEDES 200 D Demo1984
MERCEDES 2801978
MERCEDES 240 D1978
MERCEDES 2801980
MERCEDES 240 D1982
BEDRIJFSWAGENS
207 D1977
207 D verhoogd1980
A. Plésmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
Toyota Starlet 1.0 3-drs. Special18.000 km 1983 M
Toyota Starlet 1.2 3-drs. DX51.000 km 1980
Toyota Corolla 2-drs. Special32.000 km 1982
Toyota Corolla 4-drs. DX35.000 km 1982 M
Toyota Corolla Liftback DX73.000 km 1982 M
Toyota Carina II Liftback 5-drs. GL20.000 km
Toyota Carina 4-drs. DX.:63.000 km 1981 M
TOYOTA CELICA GTS
1984, 24.000 km, in staat van nieuw!!
Toyota Cressida 2.0,4-drs. DX1981 M
Toyota Cressida 4-drs. diesel1981
Datsun Sunny 1500 GL automatic20.000 km 1983
Honda Civic 3-drs66.000 km 1980
Mazda 323 1500 56.000 km 1982
Mitsubishi Galant 4-drs. GL1982
Opel Kadett 3-drs. diesel1982
Renault 9 TL 4-drs48.000 km 1982
Seat Ronda 5-drs. GLX12.000 km 1983
f TOYOT TERCEL 3-DRS.
I 9.500 km 1985 M I
GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE
Toyota Corolla 301977
Mazda 13001976 M
Simca 1308 S1978
Fiat Ritmo 751979
Renault 51979
M staat in Middelburg
Middelburg: Klein Vlaanderen 97
Tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23
Tel. 01184-12916
DE SCH^DEBQDE j
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
Tel. 01184-13434
Off. Daihatsu- en
Alfa Romeo-Dealer
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V
Datsun Cherry 3-deurs, rood1980
Volvo 66 GL, automaat1979
Opel Kadett 1.2 S, 3-deurs, oranje1981
Ford Taunus 1.6 L, 4-deurs, brons1978
Toyota Starlet, 3-deurs, rood1978
Opel Rekord Berlina 2.0 S, 4-deurs1980
Volvo 343 DL automatic1977
IOpel Ascona 2.0 E kleur zwart, sportuitv.,
lichtmetalen velgen, Recaro stoelen1981
Opel Kadett C blauw automatic1979
Ford Taunus 1600 GL groen1979
Opel Kadett 1.3, 3-deurs. rood1980
VW Golf groen1980
Chevrolet Caprice Classic Combi LPG1979
Ford Fiesta 1.1 L Bravo zilver1982
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
Ford Fiesta 1100 L1980
Ford Escort 1300 Bravo zwart1983
Ford Escort 13001981
Ford Escort 1100 Laser1984
Ford Escort 1300 L1982
Ford Escort 1300 L1979
Ford Taunus 1600 L1977
Ford Taunus 1600 L1977
Ford Granada 23 Combi1973
Ford Sierra 1600L1983
Ford Sierra 1600 L1983
8.750.-
16.750.-
12.500.-
16.750.-
14.500.-
6.500.-
2.500.-
3.000.-
1.500.-
17.500.-
19.500.-
3
cc
m
Alfa Romeo GTV 61981
Alfa Romeo Giulietta1978
Alfa Romeo Sud Tl1981
Alfa Romeo GTV 201978
Alfa Romeo 33 1.31984
Alfa Romeo 33 1.51984
Daihatsu Taft 4 w.d1983
Daihatsu Cuore1983
Daihatsu Charmant1982-1983
Renault R5 automaat 14.000 km1982
Renault 30 TX1980
Honda Civic1980
Alfa Romeo Sud 1.51982
Fiat Ritmo 651979
Mercedes 200 D1982
Citroen CX Prestige1981
V.W. JettaGLS1981
AUTO'S MET LPG
Alfa Romeo Alfetta...1981
Alfa Romeo Guilletta 2.01982
Renault 5 TL1982
GOEDKOPE AUTO'S
Mini automaat1979
Simca Horizon1979
DAF66 Combi1974
Fiat 1271977
Renault 4 bestel1980
Honda Civic 1500 autom1977
Citroen Dyane1973
Wit DE POLSSLAG VAN
Z'N STREEK WIL VOELEN
EN ZN VINGER OP DE
KNIP GAAT EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
1
Ford Transit 1001982 11.500 -
Ford Taunus 16 L1980 9.750.-
Alfa Romeo Sprint1980 9.750.-
Datsun Stanza 18 GL1983 15.000 -
Fiat Panda 451982 9.500.-
Toyota Carina1980 7.500.-
Opel Kadett 13 S1983 15.850 -
Opel Kadett 1300 N1982 13.500 -
Opel Corsa 1200 S TR1983 15.500.-
Opel Ascona 1600 S1984 19.500 -
Peugeot 505 GL1982 12.500 -
Mitsubishi Lancer1982 11.500.-
VW Golf1980 9.000.-
VW Polo C1982 11.700 -
Renault 11 GTL..._.1983 14.500-
Inrull en financiering mogelijk
OUDEUJEO
HET WEEKBLAD WAAR"jË"\^Jr/ LEKKER VOOR GAAT ZITTEN
Inkoop - Verkoop - Bemiddeling
HHH ISUSUKI
Dodge Aries..1983
Suzuki Alto1983
Citroen GSA1983
Mini 10001981
BMW 3161978
Renault 5 TL1978
Suzuki Coupé1980
Suzuki LJ 80 Q1980
Verder enkele koopjes
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
tel. 01184-65496
F