Janssens Vlissingen B.V.
STER-OCCASIONS
WIE SLIM IS.RUILTSNELIN.
AUTOM.-BEDR. SORBER
C Bovag garage
ALEXANDER
DE RUST VAN
EEN SUZUKI SWIFT.
KLIP
de toekomst b.v.
O
AUTOBEDRIJF
VEERSEDAM
OPEL AKTIE DEALER
PAAUWENBURG B.V.
ANWB-gekeurd
DE SCHELDEBODE
EEN MERCEDES-BENZ
CfiJ^STFR-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER,
VAN OEVEREN B.V.
DIVERSE GOEDKOPE AUTO'S
Autobedrijf W.J. Sonke B.V.
KLIP
RENAULT
occasions
OCCASIONS MET BOVAG
GARANTIEBEWIJS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 JUNI 1985
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, tel. 17100
Rijden
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
MERCEDES 200 D1981
MERCEDES 300 01984
MERCEDES 200 D1983
MERCEDES 200 D1979
MERCEDES 200 D1980
MERCEDES 200 D1978
MERCEDES 300 D1978
MERCEDES 200 D Demo1984
MERCEDES 2801978
MERCEDES 240 D1978
MERCEDES 2801980
MERCEDES 300 TD1983
40 stuks occasions met 3-6 en 12 maanden
volledige Bovaggarantie
WIE TUK IS OP NIEUWS
UIT EIGEN OMGEVING
GAAT EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
foESCH^DEBQra;]
ALTIJD KEUS UIT 40
BETROUWBARE OCCASIONS
MET BOVAG GARANTIE
Bij aanschaf van 'n nieuwe Skoda doet uw Skoda-
dealer tijdelijk f 500,- bovenop^
de inruilprijs. Dit aanbod
geldt voor alle
modellen met uit
zondering van de
105S (Standaard).
VW Kever 1300
Volvo 144
Opel Commodore1974
Datsun 120 A1977
Auto's te koop gevr. v.a. bj. 1977-
'78
Alex Gogelweg 18 - Vlissingen
AUTOBEDRIJF
AUTO'S MET LPG
GOEDKOPE AUTO'S
AUTOBEDRIJF
^RENAULT—
Vrouwenpolder
Tel. 01189-1524-1351
OOSTERHOUT - Opel levert
de vorig jaar geïntroduceerde
Kadett in een hele reeks uitvoe
ringen, met keus uit drie of vijf
deuren, een 1.3 I, 1.6 I. benzine
en een 1.6 I. dieselmotor. Als ab
soluut topmodel staat de GSi op
de prijslijst. Een uiterst sportief
uitgevoerde supersnelle rakker.
Deze week stappen we in een
knalrode driedeurs GSi om zo'n
kleine 1000 testkilometers onder
de brede sloffen weg te laten rol
len.
Door het bezit van allerlei 'snel
le' accessoires springt de GSi er
duidelijk uit in de Kadett-serie. Zo
zien we andere bumpers, voor met
een geïntegreerde dikke spoiler
met mistlampen en achter diep
doorgetrokken, voorts twee in
kleur van de wagen gespoten, van
binnen uit te verstellen spiegels,
dorpelverbreders, luchtgaten in de
motorkap, kleine grille en een
enorme spoiler op de achterklep.
Al deze aërodynamische grappen
verlaagt de toch al lage Cw-waar-
de van 0.32 naar 0.30. Klappen we
de sterk aflopende motorklep om
hoog dan verschijnt een dwarsge-
plaatste vierpitter voorzien van een
aluminium cross-flow cilinderkop.
Een getande riem drijft de boven
liggende nokkenas aan. Dit blok
heeft een cilinderinhoud van 1796
cm3 en levert bij 5800 tpm een ma
ximumvermogen van 85 kW (115
pk). Voor een perfecte voeding
zorgt een Bosch LE-letronic injec
tiesysteem voorzien van een
brandstofafsluiter bij 'gas los'.
Via een sportieve vijfversnel
lingsbak wordt een groot deel van
de opgewekte krachten overge
bracht op de voorwielen. Vooral de
derde, vierde en vijfde versnellin
gen liggen qua tandwielverhouding
vlak bij elkaar. In vakjargon heet dit
een „close-ratio bak". Vandaar het
'sportieve'. Natuurlijk paste Opel
het onderstel van de GSi aan. Zo'n
1.8 I motor en een in de regel daar
mee gepaard gaande rijstijl verei
sen dat nu eenmaal.
Standaard staat de GSi op
175/70 HR 13 banden rond stalen
ivelgen. Onze testwagen kreeg als
extra Pirelli P 6 185/60 HR banden
rond fraai gestyleerde 14 inch vel
gen.
Op de achterruit houdt een
wis/wasinstallatie het glaswerk
schoon. Deze werkt via een vaste
interval van vijf seconden. Vóór
kennen de wissers twee snelheden
en een interval van vijf seconden.
Binnen viert de sportiviteit ook
hoogtij. Uitstekend zittende sport
stoelen met grote in hoogte ver
stelbare hoofdsteunen en een licht
geprofileerde achterbank zijn be
kleed met geruite stof. Deze stof
vindt men tevens op de deuren en
delen van de zijpanelen.
Naar achteren kost dat in onze
driedeursversie meer moeite.
Maakt men veelvuldig gebruik
van de achterbank, dan is de vijf-
deursversie het overwegen
waard. Meerprijs 725.-. Knop
pen, schuiven en hendels bevin
den zich prima onder handbe
reik. Van dat elektronische
schijnlijk is dit te wijten aan een
niet goed sluitende deur.
Tijdens de acceleratieproeven
constateren we boven de 7000
tpm een afsluiting van de brand
stoftoevoer. Een ingebouwde vei
ligheid, die je altijd weer even doet
schrikken
Bij lage snelheden en vooral tij-
Door het bovenste deel van het
prettig in de handen liggend dreis-
pakig sportstuur (toeter in het hart)
kijken we op het futuristische, er
gonomisch gevormde instrumen
tenbord, een zogenaamd Liquid
Christal Display (LCD) dashboard.
In plaats van via ronde klokken
wordt bijna alle informatie doorge
geven middels elektronisch oplich
tende kristallen. Alleen de (elektro-
nische)snelheidsmeter- kilometer-
en (mechanische) dagteller laten
de getallen nog analogisch zien. In
het midden op het dashboard
meldt een ook al weer elektronisch
checkpanel het wel en wee der
techniek.
Vanuit de console steekt de vrij
lange versnellingspook. In deze
console vinden we onder andere
plaats voor de radio, een eenvou
dig te bedienen verwarmings- en
ventilatiesysteem (bij avond keurig
verlicht), een bakje voor vijf cas
settebandjes en een klokje. Tegen
meerprijs van 740.- plaatst Opel
een boordcomputer. Aflegruimte is
volop aanwezig
Na al deze informatie dan ein
delijk maar eens de weg op. We
staan eerlijk gezegd te popelen.
Instappen voor lukt via de wijdo-
penslaande portieren makkelijk.
'AUTOTIPS
dashboard zijn we niet weg. Het
leidt de aandacht te veel af. Wij
prefereren gewone ronde klok
ken.
Via de automatische choke start
de potente jongen in het vooronder
bijzonder rap. Van meet af aan
draait'ie met een gecultiveerd aan
tal toeren. Brengen we de vierpitter
rustig toerend op bedrijfstempera-
tuur dan gedraagt hij zich opval
lend soepel. Éénmaal opgewarmd
geven we hem de sporen. Direct al
laat deze inspuiter merken er best
zin in te hebben. Het scheurijzer
voelt zich prima thuis tussen al het
éénheidsvoer en toont menige
vierwieler zijn achterwerk.
Tijdens de introductie op het
uiterst bochtenrijk wegennet van
het eiland Corsica konden we het
gedrag van de GSi in de 'curven'
uitgebreid aan de tand voelen. De
driftkikker slaagde met vlag en
wimpel. Geen moment kregen we
het idee dat het onderstel zijn zwa
re taak niet aan kon. Lang blijft het
stuurkarakter neutraal met uitein
delijk een lichte onderneiging.
Over het gedrag op het rechte eind
niets dan lof. Zijwind en oneffenhe
den in het wegdek brengen de wa
gen niet van zijn koers. Wel dringt
elke kleine oneffenheid in het weg
dek naar binnen door. Grote hob
bels kosten aanmerkelijk minder
moeite. Uiteraard een gevolg van
de gekozen straffe vering, hele
maal passend bij dit brok geweld.
Gaan we er stevig tegenaan, dan
laat de motor best van zich horen,
maar nimmer echt hinderlijk. He
laas is dat wat het' windgeruis be
treft wel het geval. Vooral boven
aan de middenstijl treedt al rond de
100 km/u windherrie op. Waar-
dens parkeren stuurt de GSi
zwaar, mede door het ontbreken
van stuurbekrachtiging. Voeren we
de snelheid op, dan blijft het con
tact met de weg goed behouden,
zelfs rond de topsnelheid van bo
ven de 200 km/u. De „vijfbak"
schakelt prima via de soepel wer
kende koppeling. Alleen de 'vijf' zit
(hakerig) ver weg rechtsboven.
Door het tillen van de manchet op
de pook laat deze zich in zijn ach
teruit leggen. Misschakelen komt
daardoor niet voor.
Zowel vlot sprinten zonder mor
ren van 0-100 km/u in 9.0 sec. en
het rijden van een topsnelheid van
203 km/u, als rustig rijden kan pri
ma met deze wagen. De hoogste
gang biedt zelfs al bij 60 km/u vrij
veel trekkracht. Over de remmen
geen kwaad woord. Prettig doseer-
baar brengen ze dit 922 kg wegen
de snelle monster vlot tot stilstand.
Het brandstofverbruik, we zeggen
het vaker hangt voor het voor
naamste deel af van de rechter
voet. Testen we zo'n nerveus
baasje dan kachelen we er gere
geld stevig op los. Duidelijk merk
baar aan de pomp derhalve. Wij
verstookten gemiddeld 8.5 liter per
100 km (1 op 11.7). Bij een gema
tigder rijstijl achten we 6.5 liter per
100 km (1 op 15.4) makkelijk haal
baar.
PRIJS
Opel levert de Kadett GSi drie
deurs voor 31.474 - en de vij-
deurs vuur 32.199.-. De voor
deligste Kadett, de 1.2 S LS rolt
al voor 18.530.- de showroom
uit. Prijzen inclusief BTW, exclu
sief 363 - afteveringskosten
(wijzigingen voorbehouden).
BEDRIJFSWAGENS
1938 chassis cabine1982
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25-Vlissingen
Tel. 01184-18351
'83 Honda Quintet, 5-drs. Luxe14.750.-
'78-79 Honda Civic 1238,3-drs. en 5-drs. luxe v.a.4.750.-
'82-'83 Suzuki Alto, 3-drs„ en 5-drs., Luxe, 29000 km v.a.
7.850.-
'83 Mitsubishi Galant 1.6 GL, 5-drs., stationcar 14.750.-
'83 Mitsubishi Galant 2.5 Turbo Diesel 60.000 km19.750.-
'83 Mitsubishi Galant 2.0 GLS 22.000 km18.500.-
'83 Ford Sierra 2.3 GL Diesel, 5-drs„ stationcar 22.000.-
'83 Ford Sierra 2.3 GL, 5-drs., Luxe21.500.-
'81 Ford Transit 9-persoons Kleinbus12.750.-
'80-'83 Volkswagen Golf C Diesel 3-drs., v.a7.500.-
'79 Volkswagen Derby 1.1 GLS, 2-drs., 40.000 km 5.750.-
'82 Alfa Romeo Alfetta 1.8,4-drs., luxe14.750.-
'83 Peugeot 505 GL, 5-drs. stationcar18.750.-
'83 Peugeot 305 GL Diesel, 5-drs., stationcar15.750.-
'83 Peugeot 305 GL, 5-drs., stationcar14.750.-
'81 Peugeot 504, 5-drs., stationcar 10.500.-
'81-'82 Peugeot 305 SR, 4-drs„ Luxe v.a8.750.-
'81 Peugeot 504 Diesel Stationcar
'82 Renault 5 GTL, 5-drs„ luxe8.750.-
'78 Honda Civic, 3-drs., automaat5.750.-
'82 Talbot Tagora GLS, 4-drs14.750.-
'82 Opel Ascona 1.6 Diesel, 4-drs. Luxe14.750.-
'83 Opel Corsa TR 1.2 Luxus, 19.000 km13.750.-
'83 Mazda 626 2.0 SDX, 4-drs. Luxe 14.500.-
'79 Mercedes 407 D gesloten bestelwagen, geschikt ombouw
camper6.500.- (excl. BTW)
'79 Toyota Tercel, 3-drs., coupé, 5-versn7.250.-
'78 Triumph Spitfire 1500 Cabriolet met z. w. kap 8.750.-
'79 Austin Maxi 1750, 5-drs2.750.-
'78 Talbot Sunbeam 1.6 S, 3-drs., Luxe3.000.-
'78 Peugeot 104 SL, 5-drs
'77 Peugeot 504 Tl, Automaat2.500.-
'78 Sunbeam 1600 stationcar, 5-drs.
'73 BMW 2800,4-drs3.500.-
'78 Peugeot 504 GL 4-drs., 80.000 km3.750.-
'78 VW 9-pers. kleinbus3,750.-
Inruil - garantie - financiering
Honda- en Suzuki-Specialist
Industriestraat 8-10 Goes (Zuid)
01100-15415-14987
<1 WUKMAOVAA» I yW/ïütiaivOCeCAAi w
Toyota Corolla 1.3 DX 4-drs, 12.000 km1984
Toyota Corolla 1.6 GL 5-drs, 11.000 km1984
Toyota Carina 1.6 GL 5-drs, 20.000 km1984
Toyota Starlet 1.0 spec. 3-drs, 18.000 km1983M
Seat Ronda GLX 5-drs, 12.000 km1983
TOYOTA TERCEL 1.3 DLS 42.000 km
1982M
Toyota Corolla 1.3 DX Liftback
Mitsubishi Galant GL 4-drs
Opel Kadett Diesel 3-drs
Renault 9 TL 4-drs. 48 000 km
Toyota Carina DX 4-drs. 63 000 km
Toyota Cressida 2.0 DX 4-drs
Toyota Cressida Diesel 4-drs
Fiat Ritmo 65 L 3-drs
Opel Ascona 1 9 2-drs 36 000 km
Toyota Starlet 1.2 DX 3-drs 51 000 km
Honda Civic 3-drs 66 000 km
1982M
1982
1982
1982
1981M
1981M
...1981
1981M
1981
1980
1980
TOYOTA CRESSIDA DX 4-drs LPG
70.000 km1979
GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE
'76 Mazda 1300......950.-
'76 Toyota Carina950.-
'79 Simca 1308 GLS950.-
M staat in Middelburg
Middelburg: Klein Vlaanderen 97
Tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23
Tel. 01184-12916
SKODA GEEFT
TIJDELIJK
F500,-EXTRA
VOOR UW
INRUILAUTO.
Kapelle-Blezelinge, Stationssingel 16, Tel. 01102-2193
Vlissingen, Gildeweg 13, tel. 01184-12547
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
Tel. 01184-13434
Off. Daihatsu- en
Alfa Romeo-Dealer
i
*3
S
Alfa Romeo GTV 61981
Alfa Romeo Giulietta1978
Alfa Romeo Sud Tl1981
Alfa Romeo GTV 201978
Opel Ascona 2.0 Diesel1979
Daihatsu Taft 4 w.d1983
Daihatsu Cuore1983
Daihatsu Charmant1982-1983
Renault R5 automaat 14.000 km1982
Renault 30 TX1980
Honda Civic1980
Alfa Romeo Sud 1.51982
Fiat Ritmo 651979
Mercedes 200 D1982
VW Golf Diesel1979
Daihatsu Mini Bestel1983
Alfa Romeo Alfetta1981
Alfa Romeo Guilletta 2.01982
Renault 5 TL1982
Mini automaat 1979
Simca Horizon1979
DAF 66 Combi1974
Fiat 1271977
Gerbrandystraat 4, Vlissingen, tel. 65496
4 GTL
4 GTL
5 GTL
5 GTL
5 GTL
5 Tl 5-deurs.
9TSE
9 GTL
9 GTS
11 TL
14 TL LPG
14 LS
1984
1980
1980
1981
1983
1981
1982
1983
.1982
1983
1982
1982
18 GTL1982
Opel Ascona 1.91980
Talbot Tagora 2.2 GLS aut1982
12.500.-
6.750-
8.750-
9.750.-
13.250-
9.750-
13.500.-
14.500.-
14.250-
15.950.-
11.750-
10.750-
12.950-
9.250.-
14,500.-
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contr^
bijgevoegd
r-NWB
Autobedrijf
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 33003
BMW 1802 Touring rood1974
Fendt 380 T Caravan, 4-pers. 1 jaar gebruikt
Ford Escort Automaat 1300 L zilver metallic 1977
Ford Granada 2 8 GL automaat, stationcar ivoor 1979
Ford Taunus 16 L. 4-drs blauw metallic 1981
Ford Taunus 16 LS 2-drs groen metallic 1980
Honda Accord. 4-drs wit '981
Honda Civic 5-drs.blauw metallic 1981
Mazda 626 2 Itr bruin metallic 1980
Mercedes 240 0. blauw 1982
Mercedes 280 SE zilver metallic nov. 1981
Mercedes 300 D, groen 1979
Citroen Visa 1100 RE. rood 1984
Mercedes 300 T0. groen1978
Honda Quintet, rood metallic 1981
Opel Rekord. 2-drsblauw metallic 1977
Opel Rekord 20 S. grijs metallic 1983
VW Polo as. rood 1977
Mitsubishi Celeste 1600 GT. bruin metallic 1980
Mitsubishi Galant 23 0. Turbo, antraciet 1982
Mitsubishi Galant as antraciet 1981
Nissan Sunny DX Diesel, groen metallic nov 1983
Opel Ascona 19 N. automaat. Wauw metallic 1981
Opel Rekord 23 0.4-drsgoud metallic 1979
Peugeot 504 a. rood1977
Peugeot 505 SRD automaat, bruin dec 1980
Ponliac Grand Lemans. automaat. Wauw metallic 1979
Toyota Tercel. Wauw metallic 1979
Triumph Spitfire, 1500 rood 1980
VW Golf CO. 3-drs. rood okt 1983
VW Golt LD. 5-drsbrum 1979
VW Golt LD. 3-drsgroen metallic 1978
VW Jetta 1300. 2-drsbeige1980
VW Jetta 16 LS. 2-drsgroen metallic 1980
VW Jetta 16 S, 4-drsgroen metallic 1980
m
t