Mitsubishi Galant Turbo-Diesel:
comfortabele en zuinige reiswagen
PROEF DE KLASSE
ROVER 200 SERIE
AUTOBEDRIJF MARITIEM
R0VER-200: LUXE MIDDENKLASSER
_/i i iTnrinc
ANWB/B0VAG
BERGLAND
GRUAU
MOL MOL
MOL
MOL
2.219-
2.219-
2.429-
3.068,-
3.068,-
3.674,-
4.545,-
AUTOBEDRIJF MARITIEM
Met de auto
op vakantie
AUTOBEDRIJF
GOEDHART
van de nieuwe
bij uw Austin Dealer voor Walcheren:
Gildeweg 33 Vlissingen Tel. 01184-18851
Caravan - Centraal
Rijden
Waarom Rover
89.00
S VINYL 200 breed
19.95
89.00
125.
269.
24.95 29.95 - 34.95
19.95-24.95-27.95
3.98-6.98-7.98
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 5 JUN11985
AUSTIN ROVER
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
METR(L=iam-
AUSTIN METRO. VOORDEEL TOT2549-. AUSTIN MAESTRO. VOORDEEL TOT 3.510-. AUSTIN MONTEGO VOORDEEL TOT 4.545,-
TAPIJTCOUPONS 10-50% KORTING
TAPIJT 32.95 39.95 49.95 59.95 enz
TRAPPEN compleet gelegd OQQ fifi
13 treden alles inbeareDen4b5/Q.UU
l TAPIJT
MATRASSEN
Bekledingsstoffen, tafelkleden, kanten kleedjes enz.
VITRAGE gratis gemaakt
VELOURSGORDIJNEN gratis gemaakt
OVERGORDIJNEN
TAPIJTTEGELS
EFFEN STOFFEN 10 kleuren, p.m.5.95
VELOURS TAPIJT gelegd69.-
SPREIEN, KUSSENS, SPIRAAL
311
Mitsubishi introduceer
de vorig jaar een geheel
vernieuwde Galant, waar
van het voornaamste ken
merk is de verplaatsing
van de aandrijving van
achteren naar voren. Wij
gingen in eerste instantie
in op de benzine-uitvoe-
ringen, maar de succes
volle Turbo-Diesel mag
niet het kind van de reke
ning worden. Vandaar dat
we nu de „geblazen zelf-
ontbrander" onder de
loep nemen. Mitsubishi le
vert de Galant Turbo-Die
sel in twee uitvoeringen,
de GL en de luxere GLX.
Wij kozen de GL.
Gezien het zo langzamer
hand volledig uit de hand lo
pen van de stookkosten let
ten autokopers steeds meer
op een zo laag mogelijk
brandstofverbruik van hun
vierwieler. Gewichtsbeparing
•en een gunstige luchtweer-
standscoëfficient horen tot
de foefjes om het verbruik te
drukken. Bij de nieuwe Ga
lant getuigt de wig-vormige
koets, een evenwichtig com
promis tussen de best moge
lijke aërodynamische vorm
en de praktische toepasbaar
heid, daarvan. Resultaat: een
gunstige Cw-waarde van
0.36. Geen wereldschokkend
cijfer, maar anno 1985 een
ruime voldoende. Aan het sil
houet van de Galant herken
nen we tal van aërodyna
misch verantwoorde details,
zoals de in de carrosserie
geïntegreerde bumpers, de
laag aflopende neus, sterk
hellende voorruit en dicht te
gen het dak aanliggende" re
gengoten. Tot de (veilig
heidsvoorzieningen van de
ze luxe vierdeurs Sedan ho
ren verder een gelaagde
voorruit, in de portieren ver
zonken deurgrepen, forse
bumpers, kunststoffen strips
op de flanken, halogeen kop
lampen en brede achterlicht
units met achteruitrijlampen
en mistachterlichten.
In de machinekamer van
„onze" Galant staat een
gloednieuw ontworpen 1.8 I
viercilinder zelfontbrander.
Dit dwarsgeplaatste blok
neemt de plaats in van de 2.3
I Turbo-Diesel. Een cilinder-
inhoudverschil derhalve van
0.5 liter. Daar gaat de nieuwe
Galant dan niet op vooruit
horen we u zeggen. Dat valt
allemaal best mee. Door voor
de uitlaatgascompressor een
interkoeler te plaatsen, blij
ven de prestaties vrijwel ge
lijk. De 2.3 I perst er 61.8 kW
(84 pk) uit. Hier doet de 1.8 I
slechts 1.8 kW (2 pk) voor
onder. Hetzelfde geldt voor
het maximum koppel van 175
Nm voor de „oude" en 165
Nm bij 2250 omw/min. voor
de nieuwe motor. Via een vijf
versnellingsbak worden deze
krachten voor het grootste
deel overgebracht op de
voorwielen.
Tegen meerprijs van
Wlilffllïl
2000.- beschikt onze test
wagen over stuurbekrachti
ging. Dank zij de voorwiel
aandrijving en het dwars
plaatsen van de motor be
schikken de inzittenden over
aanmerkelijk meer binnen
ruimte. Zowel vóór als achter
ruimte te over voor hoofd en
onderste ledematen.
Op de forse, een pietsie
week zittende, stoelen zitten
naar voren te stellen openge
werkte hoofdsteunen. Deze
zetels bieden voldoende zij
delingse steun en laten zich
in hoogte verstellen. De licht
geprofileerde achterbank
heeft geïntegreerde hoofd
steunen. Door het in (hoogte
verstelbare stuur, met de toe
ter in het hart, blikken ons
helder en duidelijk de klok
ken en meters tegemoet.
Schakelaars, in het donker
niet verlicht, en hendels be
vinden zich op de plaats
waar ze horen. Aflegruimte is
er in een afsluitbaar kastje,
vakjes in de middenconsole
en in de schuiflade onder de
rechterstoel. Uit de console
steekt ook de prima onder
handbereik staande vijf-ver
snellingspook. Handgrepen
op deuren en plafond, legio
ventilatieroosters, vier-snel-
heden aanjager, keurig in de
middenstijl weggewerkte vei
ligheidsgordels en getint glas
maken de zaak compleet.
Van binnenuit laten de kof
ferbak en het tankdopklepje
zich gemakkelijk openen.
's Morgens na een frisse
nacht bezorgt de Galant T.D.
ons een aangename verras
sing. Bij het omdraaien van
de contactsleutel zoeken we
automatisch naar het verlich
te spiraaltje op het dash
board. Immers, een „Diesel"
moet men voor het starten
gloeien. Het lichtje ontbreekt
evenwel, dus draaien we de
sleutel door en de motor
start vrijwel direct. Mitsubis
hi monteert een voorgloei-
systeem van maximaal 2 se
conden en vindt zo'n waar
schuwingslampje daarom
volkomen overbodig. Te
recht. Na de koude start blij
ven wij, maar vooral eventue
le omstanders gevrijwaard
van de soms door koude die
selmotoren uitgestoten don
kere walm. Rustig draait de
„oliestoker" zijn toeren,
daarbij een minimum aan la
waai producerend, mede te
danken aan de inmiddels be
faamde MMC balansassen.
Deze zorgen tevens voor
een vrijwel trillingsvrije wer
king van de machine. Natuur
lijk laten we de motor eerst
rustig op bedrijfstemperatuur
komen. „Onze" Galant heeft
er nog geen 1000 kilometer
opzitten, dus een beetje cle
mentie is wel gerechtvaar
digd. Na zo'n vijf minuten
draaien we de snelweg op en
geven 'm de sporen. Hij gaat
er als een haas vandoor.
Hierbij onmerkbaar geholpen
door de „Turbo", die een ex
tra zetje in de rug geeft. De
prestaties liggen dan ook op
hoog niveau. Een topsnel
heid van 166 km/u en acce
lereren van nul tot onze wet
telijke maximumsnelheid in
13.1 seconden zijn uitsteken
de getallen en doen weinig of
niets onder voor een met
benzinemotor uitgevoerde
klassegenoot. Opvallend bij
de proeven blijkt de vrijwel
exacte aanwijzing van de
snelheidsmeter. Tot zo'n 130
km/u blijft het aangenaam
rustig in de woonkamer. Aan
gezien er ook bijna geen
windgeruis in het spel is,
kunnen de inzittenden zon
der stemverheffing een ge
sprek voeren of naar de ra-
dio/cassetterecorden (niet
standaard) luisteren.
Zoals gezegd beschikt on
ze testwagen over stuurbe
krachtiging. Deze helpt een
stevig handje bij lage snelhe
den en tijdens parkeren,
maar vermindert zijn hulp bij
toename van de snelheid.
Hierdoor ligt de wagen bij
„high speed" nog prima op
de weg. Zijwind en oneffen
heden in het wegdek hebben
geen invloed op de koers. Tij
dens snel bochtenwerk
treedt er een duidelijk onder
stuurkarakter op. Dank zij de
stuurbekrachtiger slaat 'ie er
zich zonder problemen door
heen. Wel helt de koets dan
een pietsie over.
Schakelen met de vijf-bak
gaat prettig licht en direct.
We zijn eigenlijk niets anders
meer van de Japanners ge
wend. De koppeling grijpt
soepel aan bij een geringe
pedaalkracht. Dank zij de
enorme souplesse van de
motor hoeft veel schakelen
niet. Al rond 60 km/u kan
men de „vijf" inleggen. Trapt
men de rechterpedaal dan
verder in, dan trekt hij direct
rap door.
De halogeen hoofdverlich
ting werpt veel licht in de
duisternis. Om de bagage
ruimte te bereiken moet men
tamelijk hoog over een op
staande rand tillen. Zijspie
gels verschaffen het zicht dat
door de brede achterstijlen
gemist wordt. Soepele vering
met een prima schokdemper
werking draagt bij tot com
fortabel toeven in de wagen.
Ook de ho-houwers ontsnap
pen niet aan onze aandacht.
Zonder blokkeerverschijnse-
len brengen ze de 1140 kg
wegende Galant ver binnen
de veiligheidsmarge tot stil
stand. Tot slot het brandstof
verbruik. Tot pakweg 120
km/u springt de motor rustig
met de „olie" om. Gaan we
er steviger tegenaan, dan
lust'ie naar verhouding veel
meer. Bijeen gemiddelde
rijstijl, maximum 120 a 130
km/u op de snelwegen en
niet al te wild bij de stoplich
ten en op binnenwegen ver
stoken we 7.3 liter per 100
km (1 op 14).
Prijzen
De Mitsubishi Galant 1800
GL Turbo Diesel kost
29.999.-. Voor onze testwa
gen komt daar 2.000.- voor
de stuurbekrachtiging bij. De
luxere GLX-versie komt op]
32.249.-. Inclusief BTW,
excl. afleveringskosten (wijzi
gingen voorbehouden).
AUSTIN ROVER
„kleintje" op de markt, de
200-serie. Deze 416 cm
lange vierdeurs sedan is
een rechtstreeks resultaat
van de intensieve samen
werking met Honda. Bui
ten de E.G. rolt deze wa
gen, zij het in een puur Ja
panse uitvoering al enkele
jaren als Honda Ballade
over de weg.
Rover gaat de 200-serie in
vier versies uitbrengen, de
213 S, 213 SE automaat 216
SE en 216 Vitesse. Onder de
motorkap van de twee oerst-
genoemden staat een over
dwars geplaatste viercilinder
Honda 12-kleppenmotor met
een cilinderinhoud van 1342
cm3. Onder de motorkap van
de 216 staat een 1598 cm3
vierpitter, afkomstig uit het
Austin Rover huis. Elektroni
sche ontsteking waarborgt
probleemloos starten. De
handgeschakelde versies be
schikken over een vijfver
snellingsbak, waarbij de
„vijf" een duidelijk overdrive
karakter bezit.
Voor degenene die een
automatische transmissie
prefereren levert Rover de
213 SE automaat. Behalve
het gemak van het niet hoe
ven schakelen toont deze
wagen bovendien een aantal
extra standaardvoorzienin
gen zoals centrale deurver
grendeling, getint glas, met
hout en een toerentelier.
„Top of the bill" is de 216 Vi
tesse. Mede dank zij elektro
nische brandstofinjectie wekt
de motor 77 kW (104 pk) op,
goed voor een topsnelheid
van 180 km/u en een accele
ratie van 0-100 km/u in 9.9
sec. Geventileerde schijfrem
men garanderen voldoende
remvermogen. Voor en ach-
ftUTQÜES.
ter zien we een spoiler. Van
buiten herkent men de Vites
se aan de in de kleur van de
koets gespoten grille, buiten
spiegels en voorspoiler.
Rond de lichtmetalen velgen
zitten 175/65 HR 13 laagpro-
fielsloffen.
Tijdens de introductie aan
de autopers ging de heer
Van Overbeeke, directeur
Austin Rover Nederland nog
al uitgebreid in op de vraag
waarom op deze kleine mid
denklasser toch „Rover"
prijkt. Rover dankt zijn naam
immers vooral aan de ruime
directiewagens en forse ter
reinwagens. „Deze auto ver
dient de naam Rover hele
maal. Hij voldoet aan hoge
kwaliteitsnormen. Bij dergelij
ke wagens hoort een sterke
merknaam. Uiteraard ver
schilt hij behoorlijk met zijn
grote broer. Maar ook aan dit
produkt stellen we de hoog
ste eisen". Daarnaast kon de
vraag of Rover zichzelf met
de komst van zijn kleintje niet
beconcurreert niet uitblijven.
Bij Austin Rover rolt toch ook
de Montego van de band.
Een wagen met precies een
dere motoren. Nog sterker,
de Montego wordt ook nog
geleverd met een 2.0 liter
motor. „Bij de Montego kij
ken we naar het gezin. Voor
de „kleine" Roverrijders zoe
ken we het meer in de indivi
dualistische hoek. Personen
die een eigen stijl willen kop
pelen aan een sportieve wa
gen, zoals bijvoorbeeld jonge
managers", aldus van Over
beeke.
Prijzen
Voor de Rover 213 S telt
men 23.950.- neer De 312
SE Automaat kost f 26.650.-.
De 216 SE moet 25.550.-
kosten en de sportieve 216
Vitesse rolt voor 29.750.- de
showroom uit.
ANWB/Bovag
koerslijst
Fiat Panda 34
1982
Renault 5
1982
Ford Fiësta
1.1. Bravo 1981
Mazda 323 1.3
1982
VW Golf 1.3
1981
Ford Taunus
1.6 Bravo 1981
Peugeot 305 GT
1983
extra inruil-
premie
bij aankoop van
bijv. een
Austin Metro
Surf
Austin Metro
Surf
Austin Metro
LS 3-deurs
Austin Maestro
1300 LS
Austin Maestro
1300 LS
Austin Montego
1.6 LS
Austin Montego
2.0 Mayfair
Het nevenstaande zijn slechts voor
beelden, want wie nu een nieuwe Austin
Metro, Austin Maestro of Austin
Montego koopt, krijgt bovenop de vol
gens ANWB/Bovag richtlijnen vastge
stelde inruilprijs van z'n huidige auto
ook nog een extra inruilpremie.
Die premie bedraagt maar liefst
15% van de kataloguswaarde incl. BTW
van de nieuw gekochte Austin. Bij de
Austin Metro levert dat max. 1'2.549,- op.
Voor de Austin Maestro is dal max.
f 3.510,-. Voor de Austin Montego max.
f 4.545,-. U kunt ook kiezen voor
Austin's Supergarantie, waarmee 3 jaar
lang vrijwel alle mechanische defekten
gedekt zijn.
Deze aktie loopt van 1 mei tot en
met 30 juni a.s. en geldt bij inruil van een
auto uit de prijsklasse vergelijkbaar met
de nieuw aan te schaffen Austin. Ga snel
langs bij de Austin Rover dealer voor een
proefrit.
AUSTIN GEEFT HET
MEEST...+15%!
■«MAESTRO
ittiiituMtMMttj WONTf
l'rijzcn zijn incl. KI W. af fabriek, excl. rijklaarmaakkoslcn. I'rijs-en s|>ccifikalicivijzigmgcn voorbehouden. (I)exeakliegeldl niel voorde Melro Van. ANWB/Bovag koerslijsl mei/juni l'JK5).
Gildeweg 33, tel. 01184-18851, Vlissingen
Voorkom
problemen.
Maak tijdig
een afspraak
voor een
vakantiebeurt.
Omdat wij uw auto
een goed hart
toedragen.
Kleyerskerkseweg 9 - Middelburg
Tel. 01180-36248
Subdealer van Walcheren
Gebruikte caravans
aanhangers
Middelburgsestraat 124 - Koudekerke - Tel. 01185-2979
projektenkwaliteit, gelegd
400 breed
80 x 190
140x 200
gratis gemaakt
Streepdessin
Alles kan gelegd, gehangen, gemeten en gemaakt worden
Donderdag koopavond in Middelburg Vrijdag koopavond in Vlissingen en Yerseke
Naast de Kijkshop
Lange Viele 52-54
Middelburg
01180-38258
Walstraat 121-123
Vlissingen
01184-18280
Biezelingestraat 51
Kapelle
01102-2101
Maandag gesloten
Kerkhoekstraat 2
Yerseke
01131-3492
T