Mitsubishi Galant Turbo-Diesel: comfortabele en zuinige reiswagen PROEF DE KLASSE ROVER 200 SERIE AUTOBEDRIJF MARITIEM R0VER-200: LUXE MIDDENKLASSER _/i i iTnrinc ANWB/B0VAG BERGLAND GRUAU MOL MOL MOL MOL 2.219- 2.219- 2.429- 3.068,- 3.068,- 3.674,- 4.545,- AUTOBEDRIJF MARITIEM Met de auto op vakantie AUTOBEDRIJF GOEDHART van de nieuwe bij uw Austin Dealer voor Walcheren: Gildeweg 33 Vlissingen Tel. 01184-18851 Caravan - Centraal Rijden Waarom Rover 89.00 S VINYL 200 breed 19.95 89.00 125. 269. 24.95 29.95 - 34.95 19.95-24.95-27.95 3.98-6.98-7.98 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 5 JUN11985 AUSTIN ROVER INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER METR(L=iam- AUSTIN METRO. VOORDEEL TOT2549-. AUSTIN MAESTRO. VOORDEEL TOT 3.510-. AUSTIN MONTEGO VOORDEEL TOT 4.545,- TAPIJTCOUPONS 10-50% KORTING TAPIJT 32.95 39.95 49.95 59.95 enz TRAPPEN compleet gelegd OQQ fifi 13 treden alles inbeareDen4b5/Q.UU l TAPIJT MATRASSEN Bekledingsstoffen, tafelkleden, kanten kleedjes enz. VITRAGE gratis gemaakt VELOURSGORDIJNEN gratis gemaakt OVERGORDIJNEN TAPIJTTEGELS EFFEN STOFFEN 10 kleuren, p.m.5.95 VELOURS TAPIJT gelegd69.- SPREIEN, KUSSENS, SPIRAAL 311 Mitsubishi introduceer de vorig jaar een geheel vernieuwde Galant, waar van het voornaamste ken merk is de verplaatsing van de aandrijving van achteren naar voren. Wij gingen in eerste instantie in op de benzine-uitvoe- ringen, maar de succes volle Turbo-Diesel mag niet het kind van de reke ning worden. Vandaar dat we nu de „geblazen zelf- ontbrander" onder de loep nemen. Mitsubishi le vert de Galant Turbo-Die sel in twee uitvoeringen, de GL en de luxere GLX. Wij kozen de GL. Gezien het zo langzamer hand volledig uit de hand lo pen van de stookkosten let ten autokopers steeds meer op een zo laag mogelijk brandstofverbruik van hun vierwieler. Gewichtsbeparing •en een gunstige luchtweer- standscoëfficient horen tot de foefjes om het verbruik te drukken. Bij de nieuwe Ga lant getuigt de wig-vormige koets, een evenwichtig com promis tussen de best moge lijke aërodynamische vorm en de praktische toepasbaar heid, daarvan. Resultaat: een gunstige Cw-waarde van 0.36. Geen wereldschokkend cijfer, maar anno 1985 een ruime voldoende. Aan het sil houet van de Galant herken nen we tal van aërodyna misch verantwoorde details, zoals de in de carrosserie geïntegreerde bumpers, de laag aflopende neus, sterk hellende voorruit en dicht te gen het dak aanliggende" re gengoten. Tot de (veilig heidsvoorzieningen van de ze luxe vierdeurs Sedan ho ren verder een gelaagde voorruit, in de portieren ver zonken deurgrepen, forse bumpers, kunststoffen strips op de flanken, halogeen kop lampen en brede achterlicht units met achteruitrijlampen en mistachterlichten. In de machinekamer van „onze" Galant staat een gloednieuw ontworpen 1.8 I viercilinder zelfontbrander. Dit dwarsgeplaatste blok neemt de plaats in van de 2.3 I Turbo-Diesel. Een cilinder- inhoudverschil derhalve van 0.5 liter. Daar gaat de nieuwe Galant dan niet op vooruit horen we u zeggen. Dat valt allemaal best mee. Door voor de uitlaatgascompressor een interkoeler te plaatsen, blij ven de prestaties vrijwel ge lijk. De 2.3 I perst er 61.8 kW (84 pk) uit. Hier doet de 1.8 I slechts 1.8 kW (2 pk) voor onder. Hetzelfde geldt voor het maximum koppel van 175 Nm voor de „oude" en 165 Nm bij 2250 omw/min. voor de nieuwe motor. Via een vijf versnellingsbak worden deze krachten voor het grootste deel overgebracht op de voorwielen. Tegen meerprijs van Wlilffllïl 2000.- beschikt onze test wagen over stuurbekrachti ging. Dank zij de voorwiel aandrijving en het dwars plaatsen van de motor be schikken de inzittenden over aanmerkelijk meer binnen ruimte. Zowel vóór als achter ruimte te over voor hoofd en onderste ledematen. Op de forse, een pietsie week zittende, stoelen zitten naar voren te stellen openge werkte hoofdsteunen. Deze zetels bieden voldoende zij delingse steun en laten zich in hoogte verstellen. De licht geprofileerde achterbank heeft geïntegreerde hoofd steunen. Door het in (hoogte verstelbare stuur, met de toe ter in het hart, blikken ons helder en duidelijk de klok ken en meters tegemoet. Schakelaars, in het donker niet verlicht, en hendels be vinden zich op de plaats waar ze horen. Aflegruimte is er in een afsluitbaar kastje, vakjes in de middenconsole en in de schuiflade onder de rechterstoel. Uit de console steekt ook de prima onder handbereik staande vijf-ver snellingspook. Handgrepen op deuren en plafond, legio ventilatieroosters, vier-snel- heden aanjager, keurig in de middenstijl weggewerkte vei ligheidsgordels en getint glas maken de zaak compleet. Van binnenuit laten de kof ferbak en het tankdopklepje zich gemakkelijk openen. 's Morgens na een frisse nacht bezorgt de Galant T.D. ons een aangename verras sing. Bij het omdraaien van de contactsleutel zoeken we automatisch naar het verlich te spiraaltje op het dash board. Immers, een „Diesel" moet men voor het starten gloeien. Het lichtje ontbreekt evenwel, dus draaien we de sleutel door en de motor start vrijwel direct. Mitsubis hi monteert een voorgloei- systeem van maximaal 2 se conden en vindt zo'n waar schuwingslampje daarom volkomen overbodig. Te recht. Na de koude start blij ven wij, maar vooral eventue le omstanders gevrijwaard van de soms door koude die selmotoren uitgestoten don kere walm. Rustig draait de „oliestoker" zijn toeren, daarbij een minimum aan la waai producerend, mede te danken aan de inmiddels be faamde MMC balansassen. Deze zorgen tevens voor een vrijwel trillingsvrije wer king van de machine. Natuur lijk laten we de motor eerst rustig op bedrijfstemperatuur komen. „Onze" Galant heeft er nog geen 1000 kilometer opzitten, dus een beetje cle mentie is wel gerechtvaar digd. Na zo'n vijf minuten draaien we de snelweg op en geven 'm de sporen. Hij gaat er als een haas vandoor. Hierbij onmerkbaar geholpen door de „Turbo", die een ex tra zetje in de rug geeft. De prestaties liggen dan ook op hoog niveau. Een topsnel heid van 166 km/u en acce lereren van nul tot onze wet telijke maximumsnelheid in 13.1 seconden zijn uitsteken de getallen en doen weinig of niets onder voor een met benzinemotor uitgevoerde klassegenoot. Opvallend bij de proeven blijkt de vrijwel exacte aanwijzing van de snelheidsmeter. Tot zo'n 130 km/u blijft het aangenaam rustig in de woonkamer. Aan gezien er ook bijna geen windgeruis in het spel is, kunnen de inzittenden zon der stemverheffing een ge sprek voeren of naar de ra- dio/cassetterecorden (niet standaard) luisteren. Zoals gezegd beschikt on ze testwagen over stuurbe krachtiging. Deze helpt een stevig handje bij lage snelhe den en tijdens parkeren, maar vermindert zijn hulp bij toename van de snelheid. Hierdoor ligt de wagen bij „high speed" nog prima op de weg. Zijwind en oneffen heden in het wegdek hebben geen invloed op de koers. Tij dens snel bochtenwerk treedt er een duidelijk onder stuurkarakter op. Dank zij de stuurbekrachtiger slaat 'ie er zich zonder problemen door heen. Wel helt de koets dan een pietsie over. Schakelen met de vijf-bak gaat prettig licht en direct. We zijn eigenlijk niets anders meer van de Japanners ge wend. De koppeling grijpt soepel aan bij een geringe pedaalkracht. Dank zij de enorme souplesse van de motor hoeft veel schakelen niet. Al rond 60 km/u kan men de „vijf" inleggen. Trapt men de rechterpedaal dan verder in, dan trekt hij direct rap door. De halogeen hoofdverlich ting werpt veel licht in de duisternis. Om de bagage ruimte te bereiken moet men tamelijk hoog over een op staande rand tillen. Zijspie gels verschaffen het zicht dat door de brede achterstijlen gemist wordt. Soepele vering met een prima schokdemper werking draagt bij tot com fortabel toeven in de wagen. Ook de ho-houwers ontsnap pen niet aan onze aandacht. Zonder blokkeerverschijnse- len brengen ze de 1140 kg wegende Galant ver binnen de veiligheidsmarge tot stil stand. Tot slot het brandstof verbruik. Tot pakweg 120 km/u springt de motor rustig met de „olie" om. Gaan we er steviger tegenaan, dan lust'ie naar verhouding veel meer. Bijeen gemiddelde rijstijl, maximum 120 a 130 km/u op de snelwegen en niet al te wild bij de stoplich ten en op binnenwegen ver stoken we 7.3 liter per 100 km (1 op 14). Prijzen De Mitsubishi Galant 1800 GL Turbo Diesel kost 29.999.-. Voor onze testwa gen komt daar 2.000.- voor de stuurbekrachtiging bij. De luxere GLX-versie komt op] 32.249.-. Inclusief BTW, excl. afleveringskosten (wijzi gingen voorbehouden). AUSTIN ROVER „kleintje" op de markt, de 200-serie. Deze 416 cm lange vierdeurs sedan is een rechtstreeks resultaat van de intensieve samen werking met Honda. Bui ten de E.G. rolt deze wa gen, zij het in een puur Ja panse uitvoering al enkele jaren als Honda Ballade over de weg. Rover gaat de 200-serie in vier versies uitbrengen, de 213 S, 213 SE automaat 216 SE en 216 Vitesse. Onder de motorkap van de twee oerst- genoemden staat een over dwars geplaatste viercilinder Honda 12-kleppenmotor met een cilinderinhoud van 1342 cm3. Onder de motorkap van de 216 staat een 1598 cm3 vierpitter, afkomstig uit het Austin Rover huis. Elektroni sche ontsteking waarborgt probleemloos starten. De handgeschakelde versies be schikken over een vijfver snellingsbak, waarbij de „vijf" een duidelijk overdrive karakter bezit. Voor degenene die een automatische transmissie prefereren levert Rover de 213 SE automaat. Behalve het gemak van het niet hoe ven schakelen toont deze wagen bovendien een aantal extra standaardvoorzienin gen zoals centrale deurver grendeling, getint glas, met hout en een toerentelier. „Top of the bill" is de 216 Vi tesse. Mede dank zij elektro nische brandstofinjectie wekt de motor 77 kW (104 pk) op, goed voor een topsnelheid van 180 km/u en een accele ratie van 0-100 km/u in 9.9 sec. Geventileerde schijfrem men garanderen voldoende remvermogen. Voor en ach- ftUTQÜES. ter zien we een spoiler. Van buiten herkent men de Vites se aan de in de kleur van de koets gespoten grille, buiten spiegels en voorspoiler. Rond de lichtmetalen velgen zitten 175/65 HR 13 laagpro- fielsloffen. Tijdens de introductie aan de autopers ging de heer Van Overbeeke, directeur Austin Rover Nederland nog al uitgebreid in op de vraag waarom op deze kleine mid denklasser toch „Rover" prijkt. Rover dankt zijn naam immers vooral aan de ruime directiewagens en forse ter reinwagens. „Deze auto ver dient de naam Rover hele maal. Hij voldoet aan hoge kwaliteitsnormen. Bij dergelij ke wagens hoort een sterke merknaam. Uiteraard ver schilt hij behoorlijk met zijn grote broer. Maar ook aan dit produkt stellen we de hoog ste eisen". Daarnaast kon de vraag of Rover zichzelf met de komst van zijn kleintje niet beconcurreert niet uitblijven. Bij Austin Rover rolt toch ook de Montego van de band. Een wagen met precies een dere motoren. Nog sterker, de Montego wordt ook nog geleverd met een 2.0 liter motor. „Bij de Montego kij ken we naar het gezin. Voor de „kleine" Roverrijders zoe ken we het meer in de indivi dualistische hoek. Personen die een eigen stijl willen kop pelen aan een sportieve wa gen, zoals bijvoorbeeld jonge managers", aldus van Over beeke. Prijzen Voor de Rover 213 S telt men 23.950.- neer De 312 SE Automaat kost f 26.650.-. De 216 SE moet 25.550.- kosten en de sportieve 216 Vitesse rolt voor 29.750.- de showroom uit. ANWB/Bovag koerslijst Fiat Panda 34 1982 Renault 5 1982 Ford Fiësta 1.1. Bravo 1981 Mazda 323 1.3 1982 VW Golf 1.3 1981 Ford Taunus 1.6 Bravo 1981 Peugeot 305 GT 1983 extra inruil- premie bij aankoop van bijv. een Austin Metro Surf Austin Metro Surf Austin Metro LS 3-deurs Austin Maestro 1300 LS Austin Maestro 1300 LS Austin Montego 1.6 LS Austin Montego 2.0 Mayfair Het nevenstaande zijn slechts voor beelden, want wie nu een nieuwe Austin Metro, Austin Maestro of Austin Montego koopt, krijgt bovenop de vol gens ANWB/Bovag richtlijnen vastge stelde inruilprijs van z'n huidige auto ook nog een extra inruilpremie. Die premie bedraagt maar liefst 15% van de kataloguswaarde incl. BTW van de nieuw gekochte Austin. Bij de Austin Metro levert dat max. 1'2.549,- op. Voor de Austin Maestro is dal max. f 3.510,-. Voor de Austin Montego max. f 4.545,-. U kunt ook kiezen voor Austin's Supergarantie, waarmee 3 jaar lang vrijwel alle mechanische defekten gedekt zijn. Deze aktie loopt van 1 mei tot en met 30 juni a.s. en geldt bij inruil van een auto uit de prijsklasse vergelijkbaar met de nieuw aan te schaffen Austin. Ga snel langs bij de Austin Rover dealer voor een proefrit. AUSTIN GEEFT HET MEEST...+15%! ■«MAESTRO ittiiituMtMMttj WONTf l'rijzcn zijn incl. KI W. af fabriek, excl. rijklaarmaakkoslcn. I'rijs-en s|>ccifikalicivijzigmgcn voorbehouden. (I)exeakliegeldl niel voorde Melro Van. ANWB/Bovag koerslijsl mei/juni l'JK5). Gildeweg 33, tel. 01184-18851, Vlissingen Voorkom problemen. Maak tijdig een afspraak voor een vakantiebeurt. Omdat wij uw auto een goed hart toedragen. Kleyerskerkseweg 9 - Middelburg Tel. 01180-36248 Subdealer van Walcheren Gebruikte caravans aanhangers Middelburgsestraat 124 - Koudekerke - Tel. 01185-2979 projektenkwaliteit, gelegd 400 breed 80 x 190 140x 200 gratis gemaakt Streepdessin Alles kan gelegd, gehangen, gemeten en gemaakt worden Donderdag koopavond in Middelburg Vrijdag koopavond in Vlissingen en Yerseke Naast de Kijkshop Lange Viele 52-54 Middelburg 01180-38258 Walstraat 121-123 Vlissingen 01184-18280 Biezelingestraat 51 Kapelle 01102-2101 Maandag gesloten Kerkhoekstraat 2 Yerseke 01131-3492 T

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 11