Een week rijden met de
Fiat Regata Weekend-diesel
AIIT/1 TIDt
'A UTO TIPS
AUDI 90: VERWENNERIJ IN OPTIMA FORMA
SOME LIKE IT HOT
Occasion!
AUTOBEDRIJF CEVAAL
999 Rutobedrijf JOU55E
outo-renoulf.
-dukwel-bv-
ALEXANDER
I
OCCASIONS
autobedrijf
I L U-ÜS -J
■I
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBBB
Fiat
Autobedrijf BRITANNIA BaV
PAAUWENBURG B.V
f Bovag garage
Autobedrijf MARITIEM
I j
Voor een proefrit en inlichtingen naar:
NIEUWE RENAULT 5 TC
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 ME11985
318
Exterieur
Interieur
Comfort
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
Duitse Gründlichkeit
Rijden
Prijzen
INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN 01184-17736
AUTOBEDRIJF
UW TOYOTA-DEALER
Nu bij ons in de showroom
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
Fiat 127, type 10501978
Innocenti1980
Opel Commodore1974
Auto's te koop gevr. v.a. bj. 1977-'78
VflLEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN J
WEGENS INRUIL:
DIV. GOEDKOPERE
INRUILERS
Fiat 1281977
Lada 1500S1977
Toyota Corolla stationcar1976
Datsun 120A Coupé1977
Simca 11001978
I Noordmonsterweg 4 - Middelburg - Tel. 01180-36815
Eind 1983 verving Fiat zijn toen
negen /aar oude 131 door de Re
gata. In al die jaren is de 131
eigenlijk met echt uit de verf geko
men. Met de Regata gaat het even
wel crescendo. In 1984 zette Fiat
Nederland namelijk 4.000 Regata 's
af.
Eén model van de 131: de sta
tionwagen handhaafde Fiat nog
een poos/e. maar in de loop van
1984 stopte ook deze produktie
Uiteraard vanwege de komst van
een plaatsvervanger, die sinds kort
onder de bi/naam „Weekend" in
de Fiat showroom staat Hij is voor
lopig leverbaar in drie uitvoeringen
met 70 of 85 pk benzinemotoren
en een 58 pk dieselmotor.
Met deze „oliestoker" gingen
we op stap.
De vraag naar combinatiewa
gens groeit nog steeds. Kwamen
de gezamenlijke fabrikanten in
1983 tot een verkoop van 448.000
exemplaren in Europa. Dit jaar
voorspellen zij een registratie van
rond 600.000 stuks, ofwel 6% van
de totale personenautoverkoop.
Vooral te danken aan de vaak
I eigen stijl van de modellen.
Fiat bouwt zijn stationwagen op
basis van de Regata Sedan. Dank
zij de brede 165/65 R 14 banden
oogt de Weekend frontaal forser
dan de Sedan. Fiat kleedt de
Weekend van huis uit compleet
aan. Zo zien we een continu waai
erende .wisser op de achterruit,
dubbele mistachterlichten en ach-
teruitrijlampen, een gelaagde voor
ruit en twee buitenspiegels. Op
laatstgenoemde hebben we kritiek.
Ze zijn klem van vorm, bovendien
verkleinen ze nog. Enorm forse
kunststoffen bumpers, vóór met
een geintegreergde spoiler lopen
door tot aan de wielkasten.
Een grote vijfde deur geeft toe
gang tot de enorme bagageruimte.
Twee keurig weggewerkte gas
drukveren houden deze klep open.
De opstaande rand zou het bela
den bemoeilijken. Daar is echter
handig in voorzien, want de ruim
20 cm hoge rand klapt met één
simpele handgreep in horizontale
stand, waarna het beladen een
fluitje van een cent wordt. Met de
achterbank in normale stand be
draagt de bagage-inhoud 724 dm3
Bij een naar voren neergeklapte
achterbank ontstaat een vlakke
ruimte van 1400 dm3. Ter vergelij
king: de 131 Panoroma bood res
pectievelijk 640 en 1160 dm3. De
lengte van de laadruimte varieert
van 1020 tot 1565 mm, terwijl
hoogte en breedte respectievelijk
885 en 1270 mm bedragen. Alle
versies kunnen maximaal 500 kg
sjouwen
in de cabine gekomen, ontdek
ken we geen enkele ongerechtig
heid. Inrichting, plaatsing van in
strumenten, knoppen en schake
laars bevinden zich op de plaats
waar we ze verwachten en ze dus
thuishoren.
Door de bovenste helft van het
met zacht aanvoelend kunststof af
gewerkte in hoogte verstelbaar
vierspakig stuurwiel, met de toeter
op de goede plek in het midden,
valt ons oog op het klokkenspel.
Links een venster dat snelheid, ki
lometers en dagkilometers aan
geeft, rechts een duidelijke klok.
Daaromheen meters voor oliedruk,
brandstof en koelvloeistoftempera-
tuur en eronder maar liefst dertien
lichtjes die het wel en wee der
techniek melden.
Aflegruimte vinden we in een
klein kastje, zakken op de deuren
en een bakje vóór de stevige vijf
versnellingspook.
Onze blauw metallic gespoten
testwagen heeft gezellig geruite
bekleding op stoelen, bank, hoofd
steunen en deurpanelen. Grote
openingen en sleuven in het dash
board houden onder meer de voor-
en zijruiten condensvrij, eventueel
bijgestaan door een drie-snelhede-
naanjager.
Er zijn handgrepen in het pla
fond voor de passagiers. Voorts
bieden armsteunen op de vier por
tieren het nodige comfort. Als we
de voorzijruiten naar beneden
draaien, blijken ze net niet hele
maal in de deur weg te zakken. Bij
de achterdeuren lukt dat wel.
Twee royale luxueuze fau
teuils en een even luxe achter
bank nodigen uit om In de Fiat
plaats te nemen. Franse en Ja
panse vierwielers hebben nogal
eens weke zetels. Dat kunnen
we van de „Weekend"-stoelen
niet zeggen. Lekker stug en veel
zijdelingse steun. Vooral op de
lange trip bieden zij veel com
fort. Alvorens de veiligheidsriem
om te leggen moet men de
rugleuningstand instellen an
ders zit de bevestigingsbeugel
van de gordel ervoor en lukt het
bijna niet zonder de hand te be
zeren.
's Morgens starl de dwarsge-
plaatste ..vierpitter" diesel in het
vooronder na dik tien seconden
voorgloeien vlot. Deze tijd kan men
benutten om de veiligheidsriem om
te leggen. Er zijn diesels waarbij dit
voorverwarmen veel vlotter gaat.
Soms zelfs in minder dan een tel.
Vervolgens loopt de „oliestoker"
vrij onregelmatig. Door via de
handgasknop het toerental iets te
verhogen, wordt dit snel beter.
Na de koude start laat de „die
sel" zijn typische ronk duidelijk ho
ren. Éénmaal op bedrijfstempera-
tuur blijft het binnen wat motorge
luid aangaat plezierig stil. Jammer
dan ook dat windgeruis wel hoor
baar is.
Schakelen met de vijfbak gaat
nogal indirect en ietwat stroef. Met
het inleggen van de achteruit
rechtsonder hadden we soms
moeite.
De koppeling vraagt normale
pedaalkracht en grijpt soepel aan.
Tijdens snel genomen bochten helt
de koets een pietsie over. Gedu
rende alle snelheden werkt het
stuur vrij licht, ook bij parkeerma-
noeuvres. Oneffenheden in het
wegdek en zijwind hebben geen
merkbare invloed op de koers. Een
beetje onderstuur karakteriseert de
voorwielaandrijver.
Over de vering niets dan lof. Na
tuurlijk moest Fiat het onderstel
aanpassen. Vaak worden dergelij
ke wagens met zo misselijk bela
den. Alleen in de auto zonder bela
ding dringen kleine hobbels nogal
sterk naar binnen door. Torst de
wagen zijn maximale laadgewicht
van 500 kg dan veert hij zonder
klachten. Uiteraard zakt de kont
wat door.
Remmen, verwarming en venti
latie voldoen uitstekend. Vóór noch
achter hebben we met de marke
ring moeite.
Als je net uit een bolide stapt die
de sprint van 0-100 km/u aflegt in
8.2 seconde dan is het wel even
wennen aan het acceleratievermo
gen van de „Weekend". Hij doet er
exact tien seconden langer over.
Dit heeft evenwel een positieve in
vloed op de hartslag en bloeddruk
van de bestuurder. Uiteindelijk
haalt de Regata Weekend een top
snelheid van 150 km/u.
Sinds kort levert Fiat de Regata
Sedan met keus uit een gloed
nieuw ontworpen 1.9 I. dieselmo
tor Deze superdiesel zoals Fiat
hem noemt, bezit een „top" van
ruim 155 km/u. We verwachten dit
snellere maar vooral zuiniger blok
over niet al te lange tijd ook in de
„Weekend". Wij verstookten over
de hele week gemiddeld 7 liter per
100 km (1 op 14.3).
Qua uitvoering is het trio Week
end versies eender. Het verschil
zit'm slechts in de motor. Voor de
1.3 I betaalt men 22.730.-. De
1.6 I kost f 24.070.-, beide benzi
nemotoren. Voor de door ons ge
teste „diesel" Weekend moet men
f 27.190 - neertellen. Prijzen in
clusief BTW, exclusief 465.- al-
leveringskosten. (Wijzigingen voor
behouden).
Met de komst van de ver
nieuwde Audi 80 verdwenen de
bijzonder fijne vljfclllndermoto-
ren In de „tachtigers". Alle 60-
ultvoerlngen beschikken nu
slechts over „vlerpltters". Hier
door vergrootte de Ingolstadters
wel het gat tussen de Audi 80 en
grote broer „100", maar niet
voor lang. Immers, sinds eind
vorig jaar levert Audi de „90"
met In het vooronder - u raadt
het al - alleen vljfclllndermoto-
ren. En wel één met een cilinder
inhoud van 1994 cm3 bekend uit
de voormalige 80-serle. Dit blok
zorgt bij 5400 tpm voor een ma
ximumvermogen van 86 kW (115
pk). Na opboring van de cilin
ders tot 81 mm bezit de „oude"
2.2 liter krachtbron na een In
houd van 2226 cm. Door plaat
sing van een nieuw ontwikkeld
sprultstuk en een K-letronic in
jectiesysteem levert deze machi
ne maximaal 100 kW (136 pk) bij
5700 tpm.
Maar vooral het maximum
koppel nam toe tot 186 Nm bij
3500 omw/min. Deze man
netjesputter staat zowel in de
twee- als de vlerwlelaangedre-
ven 90. Standaard beschikken
de wagens over een vijf- (Quat-
tro) versnellingsbak. Tegen
meerprijs kan men zich ook een
automatische transmissie aan
schaffen. Wij werkten het test
schema af met een gedistin
geerd metallic donkerblauw ge
spoten Audi 90 2.2 I.
Qua uiterlijk komt de „90" sterk
overeen met de „80", evenals de
buiten- en interieurafmetingen.
Men herkent de „negentig" aan
een dikke voorspoiler, geïnte
greerd in een bumper, voorzien
t van mistlampen, forse achterbum
per, die tevens als luchtgeleider
dienst doet, dorpelverbreders en
185/60 HR 14 laagprofielbanoen.
In de grill natuurlijk Audi's logo, de
vierverbonden ringen. De ach
terklep valt tot op de bumper. Om
lakbeschadigingen bij het laden te
voorkomen voorzag men de laad-
drempel van een stevige kunststof
bescherming Hierdoor belaadt
men de diepe kofferbak met een
inhoud van 550 liter makkelijk. Op
de flanken van de vierdeurs sedan
voorkomen strips ongewenste but
sen. Voor bevinden de knipperlich
ten zich - onzichtbaar van opzij -
in de bumper. Achter knipogen ze
om de hoeken. Dubbele halogeen
koplampen achter één venster
werpen enorm veel licht op de
weg. Net als bij de Audi 200 zien
we over de hele achterbreedte
achterhchtumts. Twee van binnen
uit verstelbare buitenspiegels ver
ruimen het blikveld opzij. Evenals
de buitenzijde oogt de cockpit
rechtlijnig, waarbij de afwerking op
hoog niveau staat. Materialen en
kleur zijn perfect op elkaar afge
stemd. We kunnen de woonkamer
gerust het predikaat bijzonder
comfortabel en luxueus geven.
De grijsblauwe bekleding doet
chic aan. Zowel op de stoelen,
waarvan men die van de bestuur
der in hoogte kan verstellen, als de
achterbank staan in hoogte ver
stel- en kantelbare opengewerkte
hoofdsteunen. Onze testwagen be
schikt over een compleet instru
mentarium en aanverwante zaken.
We noteren stuurbekrachtiging,
centraal vergrendelingssysteem
van deuren en achterklep, midden-
armsteun m de achterbankrugleu
ning, vóór en achter veiligheids-
gordels, handgrepen in het plafond
en armsteunen op alle deuren.
Tussen de snelheidsmeter en de
even grote toerenteller bevindt zich
de brandstof- en koelvloeistoftem
peratuurmeter. Tevens melden een
legio waarschuwingslampjes het
wel en wee der techniek. Afleg
ruimte vinden we in een afsluitbaar
kastje, vakken in de console, op
het dashboard, op de deuren en
links onder het stuur.
Het doet ons altijd weer plezier
richting Leusden te rijden met de
wetenschap een poosje later een
door importeur Pon ter beschik
king gestelde Audi te besturen.
Zonder enige vorm van bevooroor
deling horen de produkten van dit
merk tot onze favorieten zowel wat
techniek als vormgeving betreft.
Wat overigens met wil zeggen dat
alle overige vierwielers er met aan
te pas komen. Integendeel, maar
over smaak valt nu eenmaal met te
twisten. En om nu maar eens hele
maal uit de school te klappen ver
raden we gelijk maar even onze
droomauto namelijk de Audi 90
Quattro. Op dit brok puur rijgenoe-
gen komen we later dit jaar nog
uitvoerig terug.
Net als bij de „80" duikt men
meer naar de zetels, dan dat men
instapt Kleine piloten kijken ook
met de stoel in de hoogste stand
maar net over het vierspakig stuur,
met in het hart een enorme toeter.
Starten van de koude motor ver
loopt bijzonder vlot. Door even
éénmaal de gaspedaal in te trap
pen wordt de automatische choke
wakkergeschud, contact om en
daar is 'ie; die schitterende speci
fieke „vijfpitter" ronkt. Amper
hoorbaar maar niettemin daar. Dit
geluid bereikt nooit hinderlijke vor
men. Aangezien windgeruis ook
vrijwel ontbreekt, kan men binnen
zonder stemverheffing babbelen of
naar de muzikale klanken van de
(met standaard) radio/cassetterec
order luisteren.
We geven de potente jongen on
der de motorkap enkele minuten
de gelegenheid om op bedrijfstem-
peratuur te komen. Dat is het be
houd van de motor. Net zo goed
als meteen kalm wegrijden na een
koude start in plaats van eerst met
draaiende motor de ruiten ijsvrij
maken of iets dergelijks. Éénmaal
op dreef, trappen we de rechterpe-
daal stevig in. Ook weer niet al te
drastisch, want voor we het weten
staat de naald van de meter op 180
km/u, waarbij de wagen zich in
zijn element voelt. Snel de rechter
voet omhoog en de schoonheid
valt terug naar pakweg 120 km/u.
Zoals gezegd gaat dit alles vrijwel
geruisloos m zijn werk.
Frequent schakelen met de
vijfbak hoeft niet. De motor staat
borg voor veel trekkracht on
derin Zelfs in de „vijf" wil hij er
nog best vandoor. Overigens laat
de versnellingsbak snel schake
len zonder morren toe. Het gaat
zoals een warm mes door de bo
ter. Alleen de achteruit, rechts
onder geeft soms moeilijkheden,
maar dat kan ook aan ons liggen.
Hij rijgedrag staat op hoog ni
veau. Vooral de rustige bekrach
tigde besturing stemt tot volle te
vredenheid. Van het veel voorko
mend euvel, bij hoge snelheden
een vaag wegcontact, blijft men
in de Audi 90 verschoond. Zelfs
rond de top van 200 km/u voelt
men zich nog steeds de baas
achter het stuur. Overigens wel
een snelheid die men op onze
overvolle wegen niet kan en mag
rijden.
Op zijwind en oneffenheden in
het weg dek reageert de 90mi
nimaal. Tijdens snel bochten
werk gedraagt hij zich probleem
loos. Een bijna neutraal stuurge-
drag met een gering onderstuur
karakter staat daar garant voor.
Over de vering mets dan lof. Zo
wel grote als kleine hobbels wor
den mooi glad gestreken. Weinig
pedaalkracht vragende schijfrem
men rondom zorgen voor een ho
ge vertraging. Blokkeerverschijn-
selen doen zich niet voor. Tegen
een forse meerprijs van 7.135.-
plaatst Audi op de 100 kW „90"
een anti-blokkeer-systeem van de
remmen. Een voorziening die
eigenlijk standaard op elke gemo
toriseerde vierwieler zou moeten
zitten.
Dank zij het vele glaswerk rond
om gemeten we ruim zicht. Alleen
de achterstijl neemt knap veel blik
veld weg. Daarom monteert Audi
standaard een rechter buitenspie
gel. Voor zien we niet alles door de
sterk aflopende neus. Met een piet
sie uitrekken ontwaren we nog net
het achtersteven.
De Audi 90 kunnen we best
rangschikken in de groep scheur
ijzers. Accelereren van 0-80 km/u
doet hij in slechts 6.0 sec. en van
0-100 in 8.6 sec. Audi geeft als
topsnelheid boven de 200 km/u
op Daarhouden we het maar op.
Ondanks het vele gooi- en smijt
werk valt het brandstofverbruik
mee. We verstookten tijdens de
testweek gemiddeld één liter su-
perbenzme per 10 km.
Tja en wat kost dan al dat
fraais? Voor de 2.01 versie betaalt
men f 42.995.-. Onze testwagen
komt op f 45 645.-. Voor de auto
matische transmissie komt daar
1550 - bij. Ons ideaal, de Audi
90 Quattro kost f 60.145.-. He
laas, zeer veel geld, waardoor dit
brok techniek en rijplezier niet voor
iedereen is weggelegd (prijswijzi
gingen voorbehouden).
Gerbrandystraat 4, Vllsslngen, tel. 65496
Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw
Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede,
gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie
éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons
predikaat "First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is.
Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of
12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan:
Toyota Starlet 1.2 DX, 3 drs.
51.000 km1980
Toyota Starlet 1.0 spec, 18.000 km1980 M
Toyota Tercel 1.3, 3-drs coupé1979 M
Toyota Tercel 1.3 DLS, 3-drs1982 M
Toyota Corolla 1.3,2-drs
30.000 km 1982
Toyota Corolla 1.3, 3-drs, liftback1982 M
Toyota Corolla 1.3, 4-drs, 12.000 km.. 1984
Toyota Carina GL 5-drs, 20.000 km1984
Toyota Carina DX 4-drs. 36.000 km ....1981
Toyota Corona 1.8 5-drs. 24.000 km... 1980 M
Toyota Cressida diesel 4-drs1981
Opel Ascona 1.9 2-drs.
36.000 km 1981
Fiat Ritmo 65 L1981 M
Honda Civic 3-drs1980
Opel Kadett diesel 3-drs1982
Opel Kadett 1.3 stationwagen1981
Renault 9 TL 4-drs48 000 km1982
Saab Turbo Combi Coupé1978
Seat Ronda 1.2 GLX 5-drs.. 12.000 km 1983
6oedkop auto's zoadar garantie
Austin Princess1979
Mazda 1300 2-drs1976 M
Toyota Carina 2-drs1976 M
M Staat in Middelburg
Op donderdag koopavond in
Middelburg, vrijdag In Vllssln
gen.
Middelburg: Klein Vlaanderen 97
tel. 01180-12865
Vllsslngen: Industrieweg 23
tel. 01184-12916
9
e
A
••es
Ford Fiesta 1100 Bravo1981 10.500,
Ford Taunus 1600 L1979 7.500,
Ford Fiesta 1100 Bravo1982 12.000,
Ford Escort 1600 Combi 9600 km 1984 nw. prijs 25.000,- nu voor 22.000,-
Ford Escort 1300 Bravo 5-drs. met LPG1983 16.500,
Ford Escort 1300 GL autom1976 2.750,
Ford Escort 11 Bravo1983 15.000,
Ford Escort 1300 L1982 14.500,
Ford Escort 1100 Bravo 5-drs. open dak 23.000 km1983 15.700,
Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. 77.000 km eind1982 14.900,
Ford Sierra 1600 3-drs. 1984 slechts 9700 km
met. brons nieuwprijs J 25.150,- nu voor
21.000,-
Ford Taunus 1600 L 2-drs
Ford Escort 1600 L 3-drs. wit
Taunus 1600 Bravo 2-drs
Taunus 1600 Bravo 4-drs
Ford Taunus 1600 GL 4-drs. met voor en achter spoiler.
Ford Sierra 2000 GL
Opel Manta 1900
Opel Kadett 1600 Caravan
Opel Kadett 1600 S 5-drs
VW Polo C
VW Golf 1300 SC
Fiat Panda 45
Mitsubishi Lancer 1200 GL
Nissan Stanza 1800 GL
.1980 9.000,
.1983 17.500,
.1982 11.500,
.1981 11.500,
.1980 10.500,
.1983 21.500,
.1981 13.500,
.1983 17.500,
.1982 16.500,
.1982 12.500,
.1981 12.000,
.1982 9.500,
.1982 11.500,
.1983 17.300,
OIL DE LU EO EO ULL 55100EU
Renault 4 GTL
1981
6.900.-
Renault 5 Parisienne 2
1984
12.900.-
Renault 5 TL
1982
10.500.-
Renault 5 GTL
1982
10.500.-
Renault 5 GTL
1983
12.750.-
Reanult 9 TL
1983
14.500.-
Renault 18 GTL
1978
5.900.-
Renault 18 GTL
1983
15.750.-
SPEC. AANBIEDING
blauw met., met gratis sunroof en radio
Renault 14 TL
1977
3.250.-
Renault 20 TX
1983
18.900.-
Renault Fuego GTS
1983
19.750.-
Roover 2300 S
1982
17.900.-
Mazda 323 HB
1983
13.900.-
VWGolf Diesel
1980
10.500.-
Mazda 323 autom
1983
13.500.-
Fiat 127
1983
9.500.-
Fiat Panda 45
1983
11.900.-
Toyota Starlet
1979
3.750.-
Volvo 343 DL autom
1982
15.250.-
Toyota Carina LPG
1980
4.900.-
Datsun Violet
1978
3.900.-
Citroen GSA Club Break
1980
8.900.-
Honda Accord
1980
8.750.-
Citroen G Spec
1.750.-
Renault 16 TL
2.250.-
De nieuwe Renault Espace
De nieuwe Renault 5 Turbo
De nieuwe Renault 5 autom.
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
HANS DIJK WEL 01184-64240
JAAP WOLFERT 01184-67596
vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vllsslngen
Tel. 01184-17130
Ford Granada diesel brons1980
Opel Ascona diesel brons1980
Lada 1200 ivoor met LPG1980
Lada 1200 ivoor km.st. 47.000 km1980
Lada Niva 4x4 grijs kenteken1984
w.o.
staaf in Vlissingen),
Gildeweg 33 - Vlissingen - Tel. 01184-18851
LADA-ZASTAVA H AUSTIN
DEALER VOOR WALCHEREN