Een week rijden met de Fiat Regata Weekend-diesel AIIT/1 TIDt 'A UTO TIPS AUDI 90: VERWENNERIJ IN OPTIMA FORMA SOME LIKE IT HOT Occasion! AUTOBEDRIJF CEVAAL 999 Rutobedrijf JOU55E outo-renoulf. -dukwel-bv- ALEXANDER I OCCASIONS autobedrijf I L U-ÜS -J ■I FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBBB Fiat Autobedrijf BRITANNIA BaV PAAUWENBURG B.V f Bovag garage Autobedrijf MARITIEM I j Voor een proefrit en inlichtingen naar: NIEUWE RENAULT 5 TC SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 ME11985 318 Exterieur Interieur Comfort INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER Duitse Gründlichkeit Rijden Prijzen INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN 01184-17736 AUTOBEDRIJF UW TOYOTA-DEALER Nu bij ons in de showroom RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER Fiat 127, type 10501978 Innocenti1980 Opel Commodore1974 Auto's te koop gevr. v.a. bj. 1977-'78 VflLEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN J WEGENS INRUIL: DIV. GOEDKOPERE INRUILERS Fiat 1281977 Lada 1500S1977 Toyota Corolla stationcar1976 Datsun 120A Coupé1977 Simca 11001978 I Noordmonsterweg 4 - Middelburg - Tel. 01180-36815 Eind 1983 verving Fiat zijn toen negen /aar oude 131 door de Re gata. In al die jaren is de 131 eigenlijk met echt uit de verf geko men. Met de Regata gaat het even wel crescendo. In 1984 zette Fiat Nederland namelijk 4.000 Regata 's af. Eén model van de 131: de sta tionwagen handhaafde Fiat nog een poos/e. maar in de loop van 1984 stopte ook deze produktie Uiteraard vanwege de komst van een plaatsvervanger, die sinds kort onder de bi/naam „Weekend" in de Fiat showroom staat Hij is voor lopig leverbaar in drie uitvoeringen met 70 of 85 pk benzinemotoren en een 58 pk dieselmotor. Met deze „oliestoker" gingen we op stap. De vraag naar combinatiewa gens groeit nog steeds. Kwamen de gezamenlijke fabrikanten in 1983 tot een verkoop van 448.000 exemplaren in Europa. Dit jaar voorspellen zij een registratie van rond 600.000 stuks, ofwel 6% van de totale personenautoverkoop. Vooral te danken aan de vaak I eigen stijl van de modellen. Fiat bouwt zijn stationwagen op basis van de Regata Sedan. Dank zij de brede 165/65 R 14 banden oogt de Weekend frontaal forser dan de Sedan. Fiat kleedt de Weekend van huis uit compleet aan. Zo zien we een continu waai erende .wisser op de achterruit, dubbele mistachterlichten en ach- teruitrijlampen, een gelaagde voor ruit en twee buitenspiegels. Op laatstgenoemde hebben we kritiek. Ze zijn klem van vorm, bovendien verkleinen ze nog. Enorm forse kunststoffen bumpers, vóór met een geintegreergde spoiler lopen door tot aan de wielkasten. Een grote vijfde deur geeft toe gang tot de enorme bagageruimte. Twee keurig weggewerkte gas drukveren houden deze klep open. De opstaande rand zou het bela den bemoeilijken. Daar is echter handig in voorzien, want de ruim 20 cm hoge rand klapt met één simpele handgreep in horizontale stand, waarna het beladen een fluitje van een cent wordt. Met de achterbank in normale stand be draagt de bagage-inhoud 724 dm3 Bij een naar voren neergeklapte achterbank ontstaat een vlakke ruimte van 1400 dm3. Ter vergelij king: de 131 Panoroma bood res pectievelijk 640 en 1160 dm3. De lengte van de laadruimte varieert van 1020 tot 1565 mm, terwijl hoogte en breedte respectievelijk 885 en 1270 mm bedragen. Alle versies kunnen maximaal 500 kg sjouwen in de cabine gekomen, ontdek ken we geen enkele ongerechtig heid. Inrichting, plaatsing van in strumenten, knoppen en schake laars bevinden zich op de plaats waar we ze verwachten en ze dus thuishoren. Door de bovenste helft van het met zacht aanvoelend kunststof af gewerkte in hoogte verstelbaar vierspakig stuurwiel, met de toeter op de goede plek in het midden, valt ons oog op het klokkenspel. Links een venster dat snelheid, ki lometers en dagkilometers aan geeft, rechts een duidelijke klok. Daaromheen meters voor oliedruk, brandstof en koelvloeistoftempera- tuur en eronder maar liefst dertien lichtjes die het wel en wee der techniek melden. Aflegruimte vinden we in een klein kastje, zakken op de deuren en een bakje vóór de stevige vijf versnellingspook. Onze blauw metallic gespoten testwagen heeft gezellig geruite bekleding op stoelen, bank, hoofd steunen en deurpanelen. Grote openingen en sleuven in het dash board houden onder meer de voor- en zijruiten condensvrij, eventueel bijgestaan door een drie-snelhede- naanjager. Er zijn handgrepen in het pla fond voor de passagiers. Voorts bieden armsteunen op de vier por tieren het nodige comfort. Als we de voorzijruiten naar beneden draaien, blijken ze net niet hele maal in de deur weg te zakken. Bij de achterdeuren lukt dat wel. Twee royale luxueuze fau teuils en een even luxe achter bank nodigen uit om In de Fiat plaats te nemen. Franse en Ja panse vierwielers hebben nogal eens weke zetels. Dat kunnen we van de „Weekend"-stoelen niet zeggen. Lekker stug en veel zijdelingse steun. Vooral op de lange trip bieden zij veel com fort. Alvorens de veiligheidsriem om te leggen moet men de rugleuningstand instellen an ders zit de bevestigingsbeugel van de gordel ervoor en lukt het bijna niet zonder de hand te be zeren. 's Morgens starl de dwarsge- plaatste ..vierpitter" diesel in het vooronder na dik tien seconden voorgloeien vlot. Deze tijd kan men benutten om de veiligheidsriem om te leggen. Er zijn diesels waarbij dit voorverwarmen veel vlotter gaat. Soms zelfs in minder dan een tel. Vervolgens loopt de „oliestoker" vrij onregelmatig. Door via de handgasknop het toerental iets te verhogen, wordt dit snel beter. Na de koude start laat de „die sel" zijn typische ronk duidelijk ho ren. Éénmaal op bedrijfstempera- tuur blijft het binnen wat motorge luid aangaat plezierig stil. Jammer dan ook dat windgeruis wel hoor baar is. Schakelen met de vijfbak gaat nogal indirect en ietwat stroef. Met het inleggen van de achteruit rechtsonder hadden we soms moeite. De koppeling vraagt normale pedaalkracht en grijpt soepel aan. Tijdens snel genomen bochten helt de koets een pietsie over. Gedu rende alle snelheden werkt het stuur vrij licht, ook bij parkeerma- noeuvres. Oneffenheden in het wegdek en zijwind hebben geen merkbare invloed op de koers. Een beetje onderstuur karakteriseert de voorwielaandrijver. Over de vering niets dan lof. Na tuurlijk moest Fiat het onderstel aanpassen. Vaak worden dergelij ke wagens met zo misselijk bela den. Alleen in de auto zonder bela ding dringen kleine hobbels nogal sterk naar binnen door. Torst de wagen zijn maximale laadgewicht van 500 kg dan veert hij zonder klachten. Uiteraard zakt de kont wat door. Remmen, verwarming en venti latie voldoen uitstekend. Vóór noch achter hebben we met de marke ring moeite. Als je net uit een bolide stapt die de sprint van 0-100 km/u aflegt in 8.2 seconde dan is het wel even wennen aan het acceleratievermo gen van de „Weekend". Hij doet er exact tien seconden langer over. Dit heeft evenwel een positieve in vloed op de hartslag en bloeddruk van de bestuurder. Uiteindelijk haalt de Regata Weekend een top snelheid van 150 km/u. Sinds kort levert Fiat de Regata Sedan met keus uit een gloed nieuw ontworpen 1.9 I. dieselmo tor Deze superdiesel zoals Fiat hem noemt, bezit een „top" van ruim 155 km/u. We verwachten dit snellere maar vooral zuiniger blok over niet al te lange tijd ook in de „Weekend". Wij verstookten over de hele week gemiddeld 7 liter per 100 km (1 op 14.3). Qua uitvoering is het trio Week end versies eender. Het verschil zit'm slechts in de motor. Voor de 1.3 I betaalt men 22.730.-. De 1.6 I kost f 24.070.-, beide benzi nemotoren. Voor de door ons ge teste „diesel" Weekend moet men f 27.190 - neertellen. Prijzen in clusief BTW, exclusief 465.- al- leveringskosten. (Wijzigingen voor behouden). Met de komst van de ver nieuwde Audi 80 verdwenen de bijzonder fijne vljfclllndermoto- ren In de „tachtigers". Alle 60- ultvoerlngen beschikken nu slechts over „vlerpltters". Hier door vergrootte de Ingolstadters wel het gat tussen de Audi 80 en grote broer „100", maar niet voor lang. Immers, sinds eind vorig jaar levert Audi de „90" met In het vooronder - u raadt het al - alleen vljfclllndermoto- ren. En wel één met een cilinder inhoud van 1994 cm3 bekend uit de voormalige 80-serle. Dit blok zorgt bij 5400 tpm voor een ma ximumvermogen van 86 kW (115 pk). Na opboring van de cilin ders tot 81 mm bezit de „oude" 2.2 liter krachtbron na een In houd van 2226 cm. Door plaat sing van een nieuw ontwikkeld sprultstuk en een K-letronic in jectiesysteem levert deze machi ne maximaal 100 kW (136 pk) bij 5700 tpm. Maar vooral het maximum koppel nam toe tot 186 Nm bij 3500 omw/min. Deze man netjesputter staat zowel in de twee- als de vlerwlelaangedre- ven 90. Standaard beschikken de wagens over een vijf- (Quat- tro) versnellingsbak. Tegen meerprijs kan men zich ook een automatische transmissie aan schaffen. Wij werkten het test schema af met een gedistin geerd metallic donkerblauw ge spoten Audi 90 2.2 I. Qua uiterlijk komt de „90" sterk overeen met de „80", evenals de buiten- en interieurafmetingen. Men herkent de „negentig" aan een dikke voorspoiler, geïnte greerd in een bumper, voorzien t van mistlampen, forse achterbum per, die tevens als luchtgeleider dienst doet, dorpelverbreders en 185/60 HR 14 laagprofielbanoen. In de grill natuurlijk Audi's logo, de vierverbonden ringen. De ach terklep valt tot op de bumper. Om lakbeschadigingen bij het laden te voorkomen voorzag men de laad- drempel van een stevige kunststof bescherming Hierdoor belaadt men de diepe kofferbak met een inhoud van 550 liter makkelijk. Op de flanken van de vierdeurs sedan voorkomen strips ongewenste but sen. Voor bevinden de knipperlich ten zich - onzichtbaar van opzij - in de bumper. Achter knipogen ze om de hoeken. Dubbele halogeen koplampen achter één venster werpen enorm veel licht op de weg. Net als bij de Audi 200 zien we over de hele achterbreedte achterhchtumts. Twee van binnen uit verstelbare buitenspiegels ver ruimen het blikveld opzij. Evenals de buitenzijde oogt de cockpit rechtlijnig, waarbij de afwerking op hoog niveau staat. Materialen en kleur zijn perfect op elkaar afge stemd. We kunnen de woonkamer gerust het predikaat bijzonder comfortabel en luxueus geven. De grijsblauwe bekleding doet chic aan. Zowel op de stoelen, waarvan men die van de bestuur der in hoogte kan verstellen, als de achterbank staan in hoogte ver stel- en kantelbare opengewerkte hoofdsteunen. Onze testwagen be schikt over een compleet instru mentarium en aanverwante zaken. We noteren stuurbekrachtiging, centraal vergrendelingssysteem van deuren en achterklep, midden- armsteun m de achterbankrugleu ning, vóór en achter veiligheids- gordels, handgrepen in het plafond en armsteunen op alle deuren. Tussen de snelheidsmeter en de even grote toerenteller bevindt zich de brandstof- en koelvloeistoftem peratuurmeter. Tevens melden een legio waarschuwingslampjes het wel en wee der techniek. Afleg ruimte vinden we in een afsluitbaar kastje, vakken in de console, op het dashboard, op de deuren en links onder het stuur. Het doet ons altijd weer plezier richting Leusden te rijden met de wetenschap een poosje later een door importeur Pon ter beschik king gestelde Audi te besturen. Zonder enige vorm van bevooroor deling horen de produkten van dit merk tot onze favorieten zowel wat techniek als vormgeving betreft. Wat overigens met wil zeggen dat alle overige vierwielers er met aan te pas komen. Integendeel, maar over smaak valt nu eenmaal met te twisten. En om nu maar eens hele maal uit de school te klappen ver raden we gelijk maar even onze droomauto namelijk de Audi 90 Quattro. Op dit brok puur rijgenoe- gen komen we later dit jaar nog uitvoerig terug. Net als bij de „80" duikt men meer naar de zetels, dan dat men instapt Kleine piloten kijken ook met de stoel in de hoogste stand maar net over het vierspakig stuur, met in het hart een enorme toeter. Starten van de koude motor ver loopt bijzonder vlot. Door even éénmaal de gaspedaal in te trap pen wordt de automatische choke wakkergeschud, contact om en daar is 'ie; die schitterende speci fieke „vijfpitter" ronkt. Amper hoorbaar maar niettemin daar. Dit geluid bereikt nooit hinderlijke vor men. Aangezien windgeruis ook vrijwel ontbreekt, kan men binnen zonder stemverheffing babbelen of naar de muzikale klanken van de (met standaard) radio/cassetterec order luisteren. We geven de potente jongen on der de motorkap enkele minuten de gelegenheid om op bedrijfstem- peratuur te komen. Dat is het be houd van de motor. Net zo goed als meteen kalm wegrijden na een koude start in plaats van eerst met draaiende motor de ruiten ijsvrij maken of iets dergelijks. Éénmaal op dreef, trappen we de rechterpe- daal stevig in. Ook weer niet al te drastisch, want voor we het weten staat de naald van de meter op 180 km/u, waarbij de wagen zich in zijn element voelt. Snel de rechter voet omhoog en de schoonheid valt terug naar pakweg 120 km/u. Zoals gezegd gaat dit alles vrijwel geruisloos m zijn werk. Frequent schakelen met de vijfbak hoeft niet. De motor staat borg voor veel trekkracht on derin Zelfs in de „vijf" wil hij er nog best vandoor. Overigens laat de versnellingsbak snel schake len zonder morren toe. Het gaat zoals een warm mes door de bo ter. Alleen de achteruit, rechts onder geeft soms moeilijkheden, maar dat kan ook aan ons liggen. Hij rijgedrag staat op hoog ni veau. Vooral de rustige bekrach tigde besturing stemt tot volle te vredenheid. Van het veel voorko mend euvel, bij hoge snelheden een vaag wegcontact, blijft men in de Audi 90 verschoond. Zelfs rond de top van 200 km/u voelt men zich nog steeds de baas achter het stuur. Overigens wel een snelheid die men op onze overvolle wegen niet kan en mag rijden. Op zijwind en oneffenheden in het weg dek reageert de 90mi nimaal. Tijdens snel bochten werk gedraagt hij zich probleem loos. Een bijna neutraal stuurge- drag met een gering onderstuur karakter staat daar garant voor. Over de vering mets dan lof. Zo wel grote als kleine hobbels wor den mooi glad gestreken. Weinig pedaalkracht vragende schijfrem men rondom zorgen voor een ho ge vertraging. Blokkeerverschijn- selen doen zich niet voor. Tegen een forse meerprijs van 7.135.- plaatst Audi op de 100 kW „90" een anti-blokkeer-systeem van de remmen. Een voorziening die eigenlijk standaard op elke gemo toriseerde vierwieler zou moeten zitten. Dank zij het vele glaswerk rond om gemeten we ruim zicht. Alleen de achterstijl neemt knap veel blik veld weg. Daarom monteert Audi standaard een rechter buitenspie gel. Voor zien we niet alles door de sterk aflopende neus. Met een piet sie uitrekken ontwaren we nog net het achtersteven. De Audi 90 kunnen we best rangschikken in de groep scheur ijzers. Accelereren van 0-80 km/u doet hij in slechts 6.0 sec. en van 0-100 in 8.6 sec. Audi geeft als topsnelheid boven de 200 km/u op Daarhouden we het maar op. Ondanks het vele gooi- en smijt werk valt het brandstofverbruik mee. We verstookten tijdens de testweek gemiddeld één liter su- perbenzme per 10 km. Tja en wat kost dan al dat fraais? Voor de 2.01 versie betaalt men f 42.995.-. Onze testwagen komt op f 45 645.-. Voor de auto matische transmissie komt daar 1550 - bij. Ons ideaal, de Audi 90 Quattro kost f 60.145.-. He laas, zeer veel geld, waardoor dit brok techniek en rijplezier niet voor iedereen is weggelegd (prijswijzi gingen voorbehouden). Gerbrandystraat 4, Vllsslngen, tel. 65496 Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat "First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan: Toyota Starlet 1.2 DX, 3 drs. 51.000 km1980 Toyota Starlet 1.0 spec, 18.000 km1980 M Toyota Tercel 1.3, 3-drs coupé1979 M Toyota Tercel 1.3 DLS, 3-drs1982 M Toyota Corolla 1.3,2-drs 30.000 km 1982 Toyota Corolla 1.3, 3-drs, liftback1982 M Toyota Corolla 1.3, 4-drs, 12.000 km.. 1984 Toyota Carina GL 5-drs, 20.000 km1984 Toyota Carina DX 4-drs. 36.000 km ....1981 Toyota Corona 1.8 5-drs. 24.000 km... 1980 M Toyota Cressida diesel 4-drs1981 Opel Ascona 1.9 2-drs. 36.000 km 1981 Fiat Ritmo 65 L1981 M Honda Civic 3-drs1980 Opel Kadett diesel 3-drs1982 Opel Kadett 1.3 stationwagen1981 Renault 9 TL 4-drs48 000 km1982 Saab Turbo Combi Coupé1978 Seat Ronda 1.2 GLX 5-drs.. 12.000 km 1983 6oedkop auto's zoadar garantie Austin Princess1979 Mazda 1300 2-drs1976 M Toyota Carina 2-drs1976 M M Staat in Middelburg Op donderdag koopavond in Middelburg, vrijdag In Vllssln gen. Middelburg: Klein Vlaanderen 97 tel. 01180-12865 Vllsslngen: Industrieweg 23 tel. 01184-12916 9 e A ••es Ford Fiesta 1100 Bravo1981 10.500, Ford Taunus 1600 L1979 7.500, Ford Fiesta 1100 Bravo1982 12.000, Ford Escort 1600 Combi 9600 km 1984 nw. prijs 25.000,- nu voor 22.000,- Ford Escort 1300 Bravo 5-drs. met LPG1983 16.500, Ford Escort 1300 GL autom1976 2.750, Ford Escort 11 Bravo1983 15.000, Ford Escort 1300 L1982 14.500, Ford Escort 1100 Bravo 5-drs. open dak 23.000 km1983 15.700, Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. 77.000 km eind1982 14.900, Ford Sierra 1600 3-drs. 1984 slechts 9700 km met. brons nieuwprijs J 25.150,- nu voor 21.000,- Ford Taunus 1600 L 2-drs Ford Escort 1600 L 3-drs. wit Taunus 1600 Bravo 2-drs Taunus 1600 Bravo 4-drs Ford Taunus 1600 GL 4-drs. met voor en achter spoiler. Ford Sierra 2000 GL Opel Manta 1900 Opel Kadett 1600 Caravan Opel Kadett 1600 S 5-drs VW Polo C VW Golf 1300 SC Fiat Panda 45 Mitsubishi Lancer 1200 GL Nissan Stanza 1800 GL .1980 9.000, .1983 17.500, .1982 11.500, .1981 11.500, .1980 10.500, .1983 21.500, .1981 13.500, .1983 17.500, .1982 16.500, .1982 12.500, .1981 12.000, .1982 9.500, .1982 11.500, .1983 17.300, OIL DE LU EO EO ULL 55100EU Renault 4 GTL 1981 6.900.- Renault 5 Parisienne 2 1984 12.900.- Renault 5 TL 1982 10.500.- Renault 5 GTL 1982 10.500.- Renault 5 GTL 1983 12.750.- Reanult 9 TL 1983 14.500.- Renault 18 GTL 1978 5.900.- Renault 18 GTL 1983 15.750.- SPEC. AANBIEDING blauw met., met gratis sunroof en radio Renault 14 TL 1977 3.250.- Renault 20 TX 1983 18.900.- Renault Fuego GTS 1983 19.750.- Roover 2300 S 1982 17.900.- Mazda 323 HB 1983 13.900.- VWGolf Diesel 1980 10.500.- Mazda 323 autom 1983 13.500.- Fiat 127 1983 9.500.- Fiat Panda 45 1983 11.900.- Toyota Starlet 1979 3.750.- Volvo 343 DL autom 1982 15.250.- Toyota Carina LPG 1980 4.900.- Datsun Violet 1978 3.900.- Citroen GSA Club Break 1980 8.900.- Honda Accord 1980 8.750.- Citroen G Spec 1.750.- Renault 16 TL 2.250.- De nieuwe Renault Espace De nieuwe Renault 5 Turbo De nieuwe Renault 5 autom. 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst HANS DIJK WEL 01184-64240 JAAP WOLFERT 01184-67596 vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vllsslngen Tel. 01184-17130 Ford Granada diesel brons1980 Opel Ascona diesel brons1980 Lada 1200 ivoor met LPG1980 Lada 1200 ivoor km.st. 47.000 km1980 Lada Niva 4x4 grijs kenteken1984 w.o. staaf in Vlissingen), Gildeweg 33 - Vlissingen - Tel. 01184-18851 LADA-ZASTAVA H AUSTIN DEALER VOOR WALCHEREN

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 18