RENAULT 5 SUPERCABRIO Toyota Starlet: snel, zuinig en leuk aan de prijs autobedrijf AUTOBEDRIJF MARITIEM STER-OCCASIONS Occasion! AUTOBEDRIJF CEVAAL ANWB-gekeurd de toekomst b.v. Renault 5 GT Turbo Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse 'AI iTnTint Exterieur Rijden Techniek Interieur Prijzen UW PORTEMONNEE WEET WEL WAAROM EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER, VAN OEVEREN B.V. RENAULT w occasions SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 APRIL 1985 309 INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER LADA 2105-N 11.495,-* Noordemonsterweg 4 Middelburg - Tel. 01180-36815 SERVICEFILIAAL: Glldeweg 33-Vlissingen-Tel. 01184-18851 ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. MERCEDES 300 D 1984 MERCEDES 300 TD 1983 MERCEDES 200 0 1979 MERCEDES 200 0 1980 MERCEDES 200 D 1978 MERCEDES 300 0 automaat 1980 MERCEDES 200 D Demo 1984 BEDRIJFSWAGENS LPL 1013 met koelopbouw RENAULT TRAFFIC VOLKSWAGEN LT 28 1982 1981 1976 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25-Vlissingen Tel. 01184-18351 TOYOTA CARINA 1.6 GL, 5-drs. GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE OPEL KADETT 3-drs. UW TOYOTA-DEALER ^RENAULT— Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg Telefoon (01180) 33003 Vele Interessante occasions Ford Fiesta 1100 Festival1983 13.500. Ford Fiesta 1100 Bravo1982 12.000. Fiat Panda 451982 9.500. VW Polo C1982 12.500. Ford Taunus 1600 L 2-drs1980 9.000. Ford Escort 1300 GL automaat1976 2.750. Ford Escort 1100 Bravo1983 15.000. Escort 1600 L 3-drs. wit1983 17.500. Taunus 1600 Bravo 2-drs1982 11.500. Opel Kadett 1600 S 5-drs1982 16.500. SIERRA 2000 L AUTOMAAT 3-DRS. 1984 ZILVERGRIJS :ord Escort 1300 L Taunus 1600 Bravo 4-drs Ford Taunus 1600 GL 4-drs. met voor- en achterspoiler Ford Sierra 1600 L Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs. 77.000 km eind VW Passat Diesel Combi VW Golf 1300 SC Nissan Stanza 1800 GL VW Scirocco GT, zilvergrijs, 50.000 km lichtmetalen wielen, radiocassette stereo VWJetta Diesel, 77.000 km 1982 1981 1980 1982 1982 1982 1981 1983 1982 1982 14.500. 11.500. 10.500. 18.600. 14.900. 19.000. 12.000. 17.300. 19.750. 15.750. Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 Het Nederlands/Belgische be drijf EBS bracht op de Personen auto RAI 85 een wereldprimeur in de vorm van een unieke cabriolet op basis van de in oktober vorig jaar op de markt gebrachte nieuwe Renault Supervijf. De Supercabrio, zoals EBS de open versie van de Supervijf noemt, kwam tot stand in nauwe samenwerking met de Technische Hogeschool in Eindho ven, waar de sterkteberekeningen zijn uitgevoerd ten einde tot een verantwoord en veilig produkt te komen. De Supercabrio biedt - anders dan vergelijkbare cabrio's - net zo veel interieur - en bagageruimte als de Renault 5 die als basis diende. De bagageruimte blijft, door een unieke constructie van de ach terklep, net zo gemakkelijk toegan kelijk als bij de sedanversie en bo vendien blijft de funktie van de wegklapbare achterbank bestaan. Na berekeningen van de Tech nische Hogeschool te Eindhoven kan de bodemgroep danig effectief worden versterkt - om het gemis van een vast dak op te vangen - dat men kon afzien van een ontsie rende rolbeugel. Bij de bouw van het prototype dat op de RAI werd getoond hield men rekening met een latere serie- produktie. Door moderne technie ken toe te passen en als gevolg van de grote ervaring van EBS op dit terrein blijkt het mogelijk de prijs van de Supercabrio gunstig te houden. Als richtlijn voor de om bouwkosten geldt een bedrag van ca. 9.000,- inclusief belastingen, terwijl reeds kan worden uitgegaan van het basismodel van de uitge breide Renault Supervijfserie, de 5C. Als basisrichtprijs voor de Su percabrio geldt dan ook 23.500,- Daarmee is de Supercabrio de goedkoopste echte cabriolet op de Nederlandse markt. Volgent Renault Nederland - en dat nemen we dan onmid dellijk aan - verloopt de ver koop van de nieuwe R 5 boven verwachting. Sinds de Intro ductie begin december staan er al zo'n 4000 exemplaren op kenteken. Dat aantal is goed voor een marktaandeel van 2.3%. 'AUTOTIPS Begin mei rondt Renault het „Super-vijf" programma naar bo ven af met een 5 GT Turbo. Dit scheurijzer moet dan de strijd aan binden met jongens als V.W. Golf GTi, Peugeot 205 GTi, Toyota Co rolla GT enz. Onder de motorkap van de 5 GT Turbo staat een 1397 cm3 vierpitter voorzien van een Garrett T 2 turbocompressor en in- terkoeler. Dit blok levert een maxi mum vermogen van 85 kW (115 pk) bij 5750 tpm. Het maximum koppel bedraagt 165 Nm (17.8 mkg) bij 3000 tpm. Al deze opge wekte energie doen de „Super Cinq" in precies 8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur snellen. De snelheidsmeter stopt pas boven de 200 km/u. Gaat men niet als een „beest" te keer, dan springt de turbogeblazen 5 zuinig met de superbenzine om; 5.6 L/ 100 km bij 90 km/u, 7.7 L/100 km bij 120 km/u en 8.7 L/100 km in stadsverkeer. Teneinde het weggedrag van de „vijf" aan te passen aan deze prestaties moest Renault de vering en wielophanging herzien. We zien de McPherson voor wielvering met negatieve stuur- straal, net als bij de andere Renault 5-versies. Wel veranderde de af stemming van vering en schok dempers. Renault ontwierp een ge heel nieuwe achterophanging met 4 torsiestaven. Rondom verzorgen schijfremmen, waarvan de voorste geventileerd, het soms broodnodi ge ho-houw-werk. Aan de buiten kant onderscheidt de 5 GT Turbo zich door zijn schildbumpers en af wijkend front, evenals door zijn spatscherm- en dorpelverbreders. In de cockpit zien we een dries- paaks sportstuur en stoelen met vooral veel zijdelingse steun. De rode schaalverdeling en wijzers van de instrumenten steken goed af bij de zwarte achtergrond van het dashboard. Standaard beschikt de Renault 5 GT Turbo over lichtmetalen wielen met laag profielbanden, twee bui tenspiegels, waarvan de linker van binnenuit verstelbaar, wis/wasin- stallatie op de achterruit en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Importeur Renault Nederland hoopt de turbogeblazen „vijf" voor om en nabij de 28 mille te gaan le veren. Na bijna zevan succesvolle jaren Is de „oude" Toyota Starlet ter ziele. Lang leve de nieuwe! Toyota Motor Co. Ltd. te Alchl-Ken, grootste auto producent van Japan en na General Motors grootste ter wereld, brengt sinds kort een nieuwe generatie. En wat voor Qua vormgeving valt Toyota's Jongste aanwinst, ondanks een totaal vernieuwde koets nauwelijks op tussen al het eenheldsvoer In zijn soort. De klasse zit 'm echter In de toe gepaste techniek. Immers de Starlet anno 1985 beschikt naast een nieuwe koets tevens over twee gloednieuwe moto ren met drie kleppen per cilin der, alsmede nieuwe transmis sie. Tevens verhuisde de aan drijving van achter naar voren. Ook de wielophanging nam men stevig onder handen. Door die voorwlelaandrijvlng verkortte de carrosserie met 6 cm, terwijl de breedte het zelf de aantal centimeters toenam. Hierdoor verbreedde de spoor breedte vóór 10 cm en achter 7 cm. Met de komst van deze Starlet nam Toyota hier te lan de de Tercel met uitzondering van het vlerwielaangedreven model, uit de verkoop. Wl) na men de Starlet 1.3 DX uitge breid onder handen. In zijn nieuwe jas maakt de Starlet een moderne, meer gestroomlijn de, maar daardoor wat algemener indruk dan voorheen. Dit komt vol gens Toyota omdat de ontwerpers bij de vormgeving van de nieuwe ling moesten letten op zuinigheid en meer binnenruimte. Aangezien de luchtweerstand de zuinigheid mede bepaalt, kwam de windtun nel er aan te pas. Dit resulteerde in een sterk aflopende motorkap, ont breken van regengoten langs de schuin geplaatste voorruit en dak en behalve de van binnen te ver stellen buitenspiegel geen uitste kende delen. Hierdoor zakt de Cw- waarde naar 0.35. Met deze waar de slaat de Starlet geen gek figuur temidden van zijn soortgenoten. Kunststoffen bumpers lopen om de hoeken bijna tot aan de wiel kasten. Stootstrips op de flanken vangen kleine parkeertikjes op. Nieuwe rechthoekige koplampen geven de wagen een rap uiterlijk. Chroom poetsen hoort bij de Star let tot het verleden. Er is niet één glimmer te ontdekken. „Onze" DX bezit standaard een. onmisbare wis/wasinstallatie op de achterruit. Hoog tillen van bagage over een opstaande rand is er niet meer bij. Nu loopt de achterklep - of zo u wilt derde deur - door tot op de bumper. We plaatsen zware stuk ken thans met een minimum aan tilkracht op de vlakke laadvloer. Zowel vóór als achter kan men de richtingaanwijzers van opzij waar nemen. Toyota's „Benjamin" staat op 145 SR 13 sloffen. kenmerkend voor een Japanner verdween volledig. Nu komen som mige er zelfs een pietsie bekaaid af. Zo ook de Starlet. Een opsom ming van wat de wagen standaard bezit: een compact dashboard be vattende een gecombineerde snel- heidsmeter/kilometer/dagteller, vijf waarschuwingslichtjes en me- terjes voor koelvloeistoftempera- tuur en brandstof. Aan de stuurko- lom links en rechts gecombineerde hendels voor richting, licht en rui- tewisser/wasser. Dashboard en vakken op de deuren bieden afleg- ruimte. De hoedenplank zit simpel met twee touwtjes aan de ach terklep vast en gaat bij het openen van die klep mee omhoog. We mis sen: handgrepen achter aan het plafond, een klokje en een spie geltje in de rechterzonneklep. Op de deuren en plafond zit kunststof. Stoelen en achterbank kregen ge deeltelijk kunststof en vrij besmet telijke stoffen bekleding. De voor- stoelen, voorzien van in hoogte verstelbare hoofdsteunen, kunnen we traploos tot slaapstand verstel len. Tamelijk eenvoudig slaat de rugleuning van de achterbank naar voren. Dan ontstaat een niet hele maal vlakke vloer. Het oprolmecha- nisme van de veiligheidsgordels is keurig in de zijwanden opgebor gen. gens zijn dit allemaal technieken rechtstreeks te danken aan de ra ce- en rallysport, waarin Toyota al jaren hoge ogen gooit. De 999 cm3 motor levert bij 6000 tpm een ma ximum vermogen van 40 kW.(55 pk) en de 1295 cm3 is goed voor 55 kW (75 pk) bij 6200 tpm. Het maximum koppel bedraagt respec tievelijk 75 Nm (3800 tpm) en 103 Nm (4200 tpm). Standaard worden deze opgewekte krachten voor het overgrote deel via een viersnel- lingsbak naar de voorwielen over gebracht. Tegen meerprijs plaatst Toyota op de 1.3 I. een automati sche transmissie. Vóór bezit de Starlet onafhanke lijke wielophanging gecombineerd met veerpoten en schroefveren. Achter zien we onderling verbon den draagarmen met schroefveren en een Panhardstang. Het be krachtigde remsysteem met ge scheiden circuits bestaat uit schijf remmen vóór en trommelremmen achter- werkend via een rembe- krachtiger en een remkrachtbe- grenzer op de achterwielen. De stuurinrichting is van het type tand heugel. Binnen ziet het er sober, doch keurig afgewerkt uit. Dat kerst boomachtige, tot voor enkele jaren Voornaamste deel der modi ficaties van de nieuwe Starlet betreft de technische kant. Weliswaar onzichtbaar maar niet onmerkbaar. Van funda menteel belang zijn vooral de motorische wijzigingen en de aanpassingen van vering en onderstel. Zoals gezegd levert Toyota zijn nieuwkomer met keus uit twee motoren, een 1.0 en een 1.3 I. vierclllnder. Belde staan dwars geplaatst en drij ven de voorwielen aan. Bijna iedere motor beschikt over twee kleppen voor elke cilinder: een inlaat- en uitlaapklep. De bo venliggende nokkenas in de „vier pitter" van de Starlet bedient even wel drie kleppen per cilinder. Twee laten het mengsel van lucht en benzine toe in de cilinder, terwijl één voor de afvoer van de verbran de gassen zorgt. Dit systeem is niet uniek in deze klasse. Immers Hon da past het al een dik jaar op zijn Civic's toe. Door toepassing van een andere constructie van de klepbediening konden de tuime laars verdwijnen. Voor de juiste be ademing zorgt bij de 1.0 I. motor een register carburateur en in de 1.3 I. een variabele venturi. Overi- Onlangs bespraken we in vogel vlucht Toyota's nieuws voor 1985. Gedurende enkele dagen voelden we zowel de Toyota's Starlet. Co rolla Hatchback als Corolla GT Twin Cam 16 aan de tand. Thans dus de Starlet 1.3 DX uitvoeriger. Ondanks zijn lengte van slechts 370 cm en breedte van 159 cm biedt de Starlet opvallend veel bin nenruimte. Via één der voordeuren bereiken we makkelijk de stoelen. Naar achter kost dat aanmerkelijk meer moeite, mede door het ont breken van een zogenaamd Walk in systeem van één der stoelen. De zetels geven een doorsnee zitcom fort. Forse kunststoffen steunen vangen het eventueel naar achte ren klappen van het hoofd op. Vóór en achter vinden niet al te lange personen ruimte voldoende. Met de voorstoelen in de achterste stand komen de ledematen van de achterpassagier(s) 'n beetje in de verdrukking. Bij de koude start ge draagt de Starlet zich niet ochtend- ziek. Hij springt bij wijze van spre ken bij het eerste wekkertoontje zijn bed uit. Ondanks strenge vorst één tik van de startmotor en het spul draait. Wel eerst even de gas pedaal intrappen om de automati sche choke te activeren. Dan maakt de motor zo'n 1500 tpm. Met het op bedrijfstemperatuur ko men van de krachtbron daalt dit toerental stationcar naar pakweg 800 tpm. Na de opwarmperiode komt er een rustige, enigszins rau we brom onder de motorkap van daan. Dit geronk neemt bij hogere toerentallen vrij stevig toe. Tevens nemen we windgeruis en rond de 110 km/u een resonantie waar. Hendels, schuiven en schake laars zitten goed binnen handbe reik. Het prettig in de hand liggen de pookje bedient de vierbak licht en soepel. De koppeling vraagt slechts lichte pedaalkracht en grijpt soepel aan. Toyota voorzag de wagen van een probleemloze besturing, direct en licht werkend, vooral tijdens parkeren. Zijwind en oneffenheid hebben weinig invloed op de koers. Snel nemen van bochten stelt de bestuurder voor geen en kel probleem. De Starlet blijft lang neutraal met uiteindelijk een. lichte neiging naar onderstuur. Tijdens dit snelle bochtenwerk helt het huis nauwelijks over. Grote oneffenhe den verwerkt de vering zoals het hoort, kleinere beduidend minder. Bij een keienwegdek wordt het bij na hinderlijk. Het grote glasopper vlak rondom verleent ruim zicht. Het echte rijplezier blijkt als we even op dreef zijn. Bijna ongelofe lijk wat de 1.3 I. vierpitter biedt. Lekker pittig, enorm soepel en een hoge topsnelheid zonder enige vorm van protest. Hij scheurt vanaf stilstand naar 100 km/u. in slechts 10.5 sec. Om daarna door te jak keren naar een „top" van even bo ven de 170 km/u. Vooral de trek kracht in zijn „vier" imponeert: van 80 naar 120 km/u in 10.8 sec. Pri ma Hierdoor is veel schakelen overbodig. In de stad rijden we zonder stootneigingen in de hoog ste gang. Continu missen we de vijfde versnelling. Telkens betrap pen we ons er op door te willen schakelen naar de niet aanwezige vijf". Die zou zeker de geluidspro ductie en het brandverbruik ten gunste komen. Wat niet wil zeggen dat de moter verkwistend met de normale benzine omspringt, inte gendeel. Wij verstookten tijdens de testweek gemiddeld 6.7 liter per 100 km (1 op 15). Fijn gunstig voor deze onderdeurtjes. Toyota levert de nieuwe Starlet voor alleszins redelijke prijzen. „Onze" 1.3 I. DX komt op 16.495.-, de goedkoopste 1.0 I. Standaard kost 13.995.-, de Spe cial moet 14.750.- en de 1.0 DX 15.495.- opbrengen. Voor de 1.3 I. automaat komt daar 1850.- bij. Prijzen inclusief BTW, exclusief af- leveringskosten, prijswijzigingen voorbehouden. Zomertijd, ladatijd. Met de hele familie naar bos, hei of plas. Op zulke momenten bewast 'n Lada z'n waarde als komplete, ruime en vooral degelijke 4-deurs gezinsauto Neem de Lada 2105-N Het voordeligste model uit de 2105-sene. maar wel voorzien van een krachtige 1200 cc motor, die ook uitstekend geschikt is voor LPG of loodvrije benzine Plus een ruim 5-persoons interieur met tal van extra's zoals een full-flow ventilatiesysteem veiligheids roi - gordels voor en achter, fijn verstelbare kuipstoelen met instelbare hoofdsteunen voor en nog veei meer zaken die het Lada-njden zo komfortabel maken Als u nu naar uw Lada-dealer gaat, zit u straks in elk geva goed. Afgebeeld de Lada 2I05-N 1200 cc) Ook leverbaar als 2105 1300 cc) en 2105-GL 1500 cc). 'l BTW il Gforrgf f»Vl Mi. opwdt.rg U U W Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat "First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan: Toyota Starlet 12 DX, 3-drs., 51.000 km1960 Toyota Starlet ID Spec., 3-drs., 18.000 km1983 M Toyota Tercel 13.3-drs. Coupé1979 M Toyota Tercel 1.3 DIS. 3-drs., 42.000 km1982 M 20.000 km......1984 Toyota Corolla 13.2-drs30,000 km 1962 Toyota Corolla 13.3-drs. Uftback 1982 M Toyota Carina 16.4-drs1961 Toyota Ceiica 2000 XT Uftback 1978 Toyota Camry 18 0X,34 000km 1983 M Toyota Cressida 2 OOX. 4-drs 1981 M Honda Civic. 3-drs1980 Mitsubism Galant a1962 Opel Kadett 13 Stationwagen i960 Opel Asccna 19.2-drs. 36 000 km...1981 Renault 9 TT. 4-drs. 48 000 km1982 SaaD Turbo Comtx Coupé1978 Seat Ronda 12 GLX. 5-drs 12 000 km 1983 Datsun Sonny, 4-drs.-1979 Toyota Carina 1.61976 M VW Passat Slationwagen1976 M M - staat In Middelburg Diesel1982 Op koopavond donderdag geopend In Middelburg, vrij dag Vlissingen. Middelburg: Klein Vlaanderen 97 tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23 tel. 01184-12916 4 GTL 1981 8.250- 4 GTL 1982 9.250- 4 GTL 1980 7.250.- 5 GTL 1980 8.750- 5 TL 1982 9.500.- 5 GTL 1982 11.950- 5 Automaat 1979 6.750.- 5 Tl 5-deuts 1981 9.750.- 9TSE 1982 13.500.- 9 GTL 1983 14.500.- 9 GTS 1982 14.250.- 11 TL 1983 15.950.- 14 TL LPG 1982 11.750.- 14 LS 1982 10.750.- 18 Automaat 1979 8.500.- 18 TS 1979 7.500.- 18 TL Break 1979 7.750.- Fuego tl 1982 11.500- Fuoqo GTL 1982 14.500.- Opel Ascona 19 1980 9.250.- Datsun Bluebird Diesel Break 1981 8.750.- Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-contrg bijgevoegd Autobedrijf L

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 9