RENAULT 5 SUPERCABRIO
Toyota Starlet: snel, zuinig en leuk aan de prijs
autobedrijf
AUTOBEDRIJF MARITIEM
STER-OCCASIONS
Occasion!
AUTOBEDRIJF CEVAAL
ANWB-gekeurd
de toekomst b.v.
Renault 5 GT Turbo
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
'AI iTnTint
Exterieur
Rijden
Techniek
Interieur
Prijzen
UW PORTEMONNEE WEET WEL WAAROM
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER,
VAN OEVEREN B.V.
RENAULT
w
occasions
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 APRIL 1985
309
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
LADA 2105-N 11.495,-*
Noordemonsterweg 4
Middelburg - Tel. 01180-36815
SERVICEFILIAAL:
Glldeweg 33-Vlissingen-Tel. 01184-18851
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
MERCEDES 300 D
1984
MERCEDES 300 TD
1983
MERCEDES 200 0
1979
MERCEDES 200 0
1980
MERCEDES 200 D
1978
MERCEDES 300 0 automaat
1980
MERCEDES 200 D Demo
1984
BEDRIJFSWAGENS
LPL 1013 met koelopbouw
RENAULT TRAFFIC
VOLKSWAGEN LT 28
1982
1981
1976
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25-Vlissingen
Tel. 01184-18351
TOYOTA CARINA
1.6 GL, 5-drs.
GOEDKOPE AUTO'S
ZONDER GARANTIE
OPEL KADETT
3-drs.
UW TOYOTA-DEALER
^RENAULT—
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 33003
Vele Interessante occasions
Ford Fiesta 1100 Festival1983 13.500.
Ford Fiesta 1100 Bravo1982 12.000.
Fiat Panda 451982 9.500.
VW Polo C1982 12.500.
Ford Taunus 1600 L 2-drs1980 9.000.
Ford Escort 1300 GL automaat1976 2.750.
Ford Escort 1100 Bravo1983 15.000.
Escort 1600 L 3-drs. wit1983 17.500.
Taunus 1600 Bravo 2-drs1982 11.500.
Opel Kadett 1600 S 5-drs1982 16.500.
SIERRA 2000 L AUTOMAAT 3-DRS.
1984 ZILVERGRIJS
:ord Escort 1300 L
Taunus 1600 Bravo 4-drs
Ford Taunus 1600 GL 4-drs.
met voor- en achterspoiler
Ford Sierra 1600 L
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs. 77.000 km eind
VW Passat Diesel Combi
VW Golf 1300 SC
Nissan Stanza 1800 GL
VW Scirocco GT, zilvergrijs, 50.000 km
lichtmetalen wielen, radiocassette stereo
VWJetta Diesel, 77.000 km
1982
1981
1980
1982
1982
1982
1981
1983
1982
1982
14.500.
11.500.
10.500.
18.600.
14.900.
19.000.
12.000.
17.300.
19.750.
15.750.
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
Het Nederlands/Belgische be
drijf EBS bracht op de Personen
auto RAI 85 een wereldprimeur in
de vorm van een unieke cabriolet
op basis van de in oktober vorig
jaar op de markt gebrachte nieuwe
Renault Supervijf. De Supercabrio,
zoals EBS de open versie van de
Supervijf noemt, kwam tot stand in
nauwe samenwerking met de
Technische Hogeschool in Eindho
ven, waar de sterkteberekeningen
zijn uitgevoerd ten einde tot een
verantwoord en veilig produkt te
komen.
De Supercabrio biedt - anders
dan vergelijkbare cabrio's - net zo
veel interieur - en bagageruimte als
de Renault 5 die als basis diende.
De bagageruimte blijft, door een
unieke constructie van de ach
terklep, net zo gemakkelijk toegan
kelijk als bij de sedanversie en bo
vendien blijft de funktie van de
wegklapbare achterbank bestaan.
Na berekeningen van de Tech
nische Hogeschool te Eindhoven
kan de bodemgroep danig effectief
worden versterkt - om het gemis
van een vast dak op te vangen -
dat men kon afzien van een ontsie
rende rolbeugel.
Bij de bouw van het prototype
dat op de RAI werd getoond hield
men rekening met een latere serie-
produktie. Door moderne technie
ken toe te passen en als gevolg
van de grote ervaring van EBS op
dit terrein blijkt het mogelijk de
prijs van de Supercabrio gunstig te
houden. Als richtlijn voor de om
bouwkosten geldt een bedrag van
ca. 9.000,- inclusief belastingen,
terwijl reeds kan worden uitgegaan
van het basismodel van de uitge
breide Renault Supervijfserie, de
5C. Als basisrichtprijs voor de Su
percabrio geldt dan ook 23.500,-
Daarmee is de Supercabrio de
goedkoopste echte cabriolet op de
Nederlandse markt.
Volgent Renault Nederland
- en dat nemen we dan onmid
dellijk aan - verloopt de ver
koop van de nieuwe R 5 boven
verwachting. Sinds de Intro
ductie begin december staan
er al zo'n 4000 exemplaren op
kenteken. Dat aantal is goed
voor een marktaandeel van
2.3%.
'AUTOTIPS
Begin mei rondt Renault het
„Super-vijf" programma naar bo
ven af met een 5 GT Turbo. Dit
scheurijzer moet dan de strijd aan
binden met jongens als V.W. Golf
GTi, Peugeot 205 GTi, Toyota Co
rolla GT enz. Onder de motorkap
van de 5 GT Turbo staat een 1397
cm3 vierpitter voorzien van een
Garrett T 2 turbocompressor en in-
terkoeler. Dit blok levert een maxi
mum vermogen van 85 kW (115
pk) bij 5750 tpm. Het maximum
koppel bedraagt 165 Nm (17.8
mkg) bij 3000 tpm. Al deze opge
wekte energie doen de „Super
Cinq" in precies 8 seconden van
nul naar honderd kilometer per uur
snellen. De snelheidsmeter stopt
pas boven de 200 km/u. Gaat men
niet als een „beest" te keer, dan
springt de turbogeblazen 5 zuinig
met de superbenzine om; 5.6 L/
100 km bij 90 km/u, 7.7 L/100 km
bij 120 km/u en 8.7 L/100 km in
stadsverkeer.
Teneinde het weggedrag van de
„vijf" aan te passen aan deze
prestaties moest Renault de vering
en wielophanging herzien.
We zien de McPherson voor
wielvering met negatieve stuur-
straal, net als bij de andere Renault
5-versies. Wel veranderde de af
stemming van vering en schok
dempers. Renault ontwierp een ge
heel nieuwe achterophanging met
4 torsiestaven. Rondom verzorgen
schijfremmen, waarvan de voorste
geventileerd, het soms broodnodi
ge ho-houw-werk. Aan de buiten
kant onderscheidt de 5 GT Turbo
zich door zijn schildbumpers en af
wijkend front, evenals door zijn
spatscherm- en dorpelverbreders.
In de cockpit zien we een dries-
paaks sportstuur en stoelen met
vooral veel zijdelingse steun. De
rode schaalverdeling en wijzers
van de instrumenten steken goed
af bij de zwarte achtergrond van
het dashboard.
Standaard beschikt de Renault 5
GT Turbo over lichtmetalen wielen
met laag profielbanden, twee bui
tenspiegels, waarvan de linker van
binnenuit verstelbaar, wis/wasin-
stallatie op de achterruit en in
hoogte verstelbare hoofdsteunen.
Importeur Renault Nederland
hoopt de turbogeblazen „vijf" voor
om en nabij de 28 mille te gaan le
veren.
Na bijna zevan succesvolle
jaren Is de „oude" Toyota
Starlet ter ziele. Lang leve de
nieuwe! Toyota Motor Co. Ltd.
te Alchl-Ken, grootste auto
producent van Japan en na
General Motors grootste ter
wereld, brengt sinds kort een
nieuwe generatie. En wat voor
Qua vormgeving valt Toyota's
Jongste aanwinst, ondanks
een totaal vernieuwde koets
nauwelijks op tussen al het
eenheldsvoer In zijn soort. De
klasse zit 'm echter In de toe
gepaste techniek. Immers de
Starlet anno 1985 beschikt
naast een nieuwe koets tevens
over twee gloednieuwe moto
ren met drie kleppen per cilin
der, alsmede nieuwe transmis
sie. Tevens verhuisde de aan
drijving van achter naar voren.
Ook de wielophanging nam
men stevig onder handen.
Door die voorwlelaandrijvlng
verkortte de carrosserie met 6
cm, terwijl de breedte het zelf
de aantal centimeters toenam.
Hierdoor verbreedde de spoor
breedte vóór 10 cm en achter 7
cm. Met de komst van deze
Starlet nam Toyota hier te lan
de de Tercel met uitzondering
van het vlerwielaangedreven
model, uit de verkoop. Wl) na
men de Starlet 1.3 DX uitge
breid onder handen.
In zijn nieuwe jas maakt de Starlet
een moderne, meer gestroomlijn
de, maar daardoor wat algemener
indruk dan voorheen. Dit komt vol
gens Toyota omdat de ontwerpers
bij de vormgeving van de nieuwe
ling moesten letten op zuinigheid
en meer binnenruimte. Aangezien
de luchtweerstand de zuinigheid
mede bepaalt, kwam de windtun
nel er aan te pas. Dit resulteerde in
een sterk aflopende motorkap, ont
breken van regengoten langs de
schuin geplaatste voorruit en dak
en behalve de van binnen te ver
stellen buitenspiegel geen uitste
kende delen. Hierdoor zakt de Cw-
waarde naar 0.35. Met deze waar
de slaat de Starlet geen gek figuur
temidden van zijn soortgenoten.
Kunststoffen bumpers lopen om
de hoeken bijna tot aan de wiel
kasten. Stootstrips op de flanken
vangen kleine parkeertikjes op.
Nieuwe rechthoekige koplampen
geven de wagen een rap uiterlijk.
Chroom poetsen hoort bij de Star
let tot het verleden. Er is niet één
glimmer te ontdekken. „Onze" DX
bezit standaard een. onmisbare
wis/wasinstallatie op de achterruit.
Hoog tillen van bagage over een
opstaande rand is er niet meer bij.
Nu loopt de achterklep - of zo u
wilt derde deur - door tot op de
bumper. We plaatsen zware stuk
ken thans met een minimum aan
tilkracht op de vlakke laadvloer.
Zowel vóór als achter kan men de
richtingaanwijzers van opzij waar
nemen. Toyota's „Benjamin" staat
op 145 SR 13 sloffen.
kenmerkend voor een Japanner
verdween volledig. Nu komen som
mige er zelfs een pietsie bekaaid
af. Zo ook de Starlet. Een opsom
ming van wat de wagen standaard
bezit: een compact dashboard be
vattende een gecombineerde snel-
heidsmeter/kilometer/dagteller,
vijf waarschuwingslichtjes en me-
terjes voor koelvloeistoftempera-
tuur en brandstof. Aan de stuurko-
lom links en rechts gecombineerde
hendels voor richting, licht en rui-
tewisser/wasser. Dashboard en
vakken op de deuren bieden afleg-
ruimte. De hoedenplank zit simpel
met twee touwtjes aan de ach
terklep vast en gaat bij het openen
van die klep mee omhoog. We mis
sen: handgrepen achter aan het
plafond, een klokje en een spie
geltje in de rechterzonneklep. Op
de deuren en plafond zit kunststof.
Stoelen en achterbank kregen ge
deeltelijk kunststof en vrij besmet
telijke stoffen bekleding. De voor-
stoelen, voorzien van in hoogte
verstelbare hoofdsteunen, kunnen
we traploos tot slaapstand verstel
len. Tamelijk eenvoudig slaat de
rugleuning van de achterbank naar
voren. Dan ontstaat een niet hele
maal vlakke vloer. Het oprolmecha-
nisme van de veiligheidsgordels is
keurig in de zijwanden opgebor
gen.
gens zijn dit allemaal technieken
rechtstreeks te danken aan de ra
ce- en rallysport, waarin Toyota al
jaren hoge ogen gooit. De 999 cm3
motor levert bij 6000 tpm een ma
ximum vermogen van 40 kW.(55
pk) en de 1295 cm3 is goed voor
55 kW (75 pk) bij 6200 tpm. Het
maximum koppel bedraagt respec
tievelijk 75 Nm (3800 tpm) en 103
Nm (4200 tpm). Standaard worden
deze opgewekte krachten voor het
overgrote deel via een viersnel-
lingsbak naar de voorwielen over
gebracht. Tegen meerprijs plaatst
Toyota op de 1.3 I. een automati
sche transmissie.
Vóór bezit de Starlet onafhanke
lijke wielophanging gecombineerd
met veerpoten en schroefveren.
Achter zien we onderling verbon
den draagarmen met schroefveren
en een Panhardstang. Het be
krachtigde remsysteem met ge
scheiden circuits bestaat uit schijf
remmen vóór en trommelremmen
achter- werkend via een rembe-
krachtiger en een remkrachtbe-
grenzer op de achterwielen. De
stuurinrichting is van het type tand
heugel.
Binnen ziet het er sober, doch
keurig afgewerkt uit. Dat kerst
boomachtige, tot voor enkele jaren
Voornaamste deel der modi
ficaties van de nieuwe Starlet
betreft de technische kant.
Weliswaar onzichtbaar maar
niet onmerkbaar. Van funda
menteel belang zijn vooral de
motorische wijzigingen en de
aanpassingen van vering en
onderstel. Zoals gezegd levert
Toyota zijn nieuwkomer met
keus uit twee motoren, een 1.0
en een 1.3 I. vierclllnder. Belde
staan dwars geplaatst en drij
ven de voorwielen aan.
Bijna iedere motor beschikt over
twee kleppen voor elke cilinder:
een inlaat- en uitlaapklep. De bo
venliggende nokkenas in de „vier
pitter" van de Starlet bedient even
wel drie kleppen per cilinder. Twee
laten het mengsel van lucht en
benzine toe in de cilinder, terwijl
één voor de afvoer van de verbran
de gassen zorgt. Dit systeem is niet
uniek in deze klasse. Immers Hon
da past het al een dik jaar op zijn
Civic's toe. Door toepassing van
een andere constructie van de
klepbediening konden de tuime
laars verdwijnen. Voor de juiste be
ademing zorgt bij de 1.0 I. motor
een register carburateur en in de
1.3 I. een variabele venturi. Overi-
Onlangs bespraken we in vogel
vlucht Toyota's nieuws voor 1985.
Gedurende enkele dagen voelden
we zowel de Toyota's Starlet. Co
rolla Hatchback als Corolla GT
Twin Cam 16 aan de tand. Thans
dus de Starlet 1.3 DX uitvoeriger.
Ondanks zijn lengte van slechts
370 cm en breedte van 159 cm
biedt de Starlet opvallend veel bin
nenruimte. Via één der voordeuren
bereiken we makkelijk de stoelen.
Naar achter kost dat aanmerkelijk
meer moeite, mede door het ont
breken van een zogenaamd Walk
in systeem van één der stoelen. De
zetels geven een doorsnee zitcom
fort. Forse kunststoffen steunen
vangen het eventueel naar achte
ren klappen van het hoofd op. Vóór
en achter vinden niet al te lange
personen ruimte voldoende. Met
de voorstoelen in de achterste
stand komen de ledematen van de
achterpassagier(s) 'n beetje in de
verdrukking. Bij de koude start ge
draagt de Starlet zich niet ochtend-
ziek. Hij springt bij wijze van spre
ken bij het eerste wekkertoontje
zijn bed uit. Ondanks strenge vorst
één tik van de startmotor en het
spul draait. Wel eerst even de gas
pedaal intrappen om de automati
sche choke te activeren. Dan
maakt de motor zo'n 1500 tpm.
Met het op bedrijfstemperatuur ko
men van de krachtbron daalt dit
toerental stationcar naar pakweg
800 tpm. Na de opwarmperiode
komt er een rustige, enigszins rau
we brom onder de motorkap van
daan. Dit geronk neemt bij hogere
toerentallen vrij stevig toe. Tevens
nemen we windgeruis en rond de
110 km/u een resonantie waar.
Hendels, schuiven en schake
laars zitten goed binnen handbe
reik. Het prettig in de hand liggen
de pookje bedient de vierbak licht
en soepel. De koppeling vraagt
slechts lichte pedaalkracht en
grijpt soepel aan.
Toyota voorzag de wagen van
een probleemloze besturing, direct
en licht werkend, vooral tijdens
parkeren. Zijwind en oneffenheid
hebben weinig invloed op de
koers. Snel nemen van bochten
stelt de bestuurder voor geen en
kel probleem. De Starlet blijft lang
neutraal met uiteindelijk een. lichte
neiging naar onderstuur. Tijdens
dit snelle bochtenwerk helt het huis
nauwelijks over. Grote oneffenhe
den verwerkt de vering zoals het
hoort, kleinere beduidend minder.
Bij een keienwegdek wordt het bij
na hinderlijk. Het grote glasopper
vlak rondom verleent ruim zicht.
Het echte rijplezier blijkt als we
even op dreef zijn. Bijna ongelofe
lijk wat de 1.3 I. vierpitter biedt.
Lekker pittig, enorm soepel en een
hoge topsnelheid zonder enige
vorm van protest. Hij scheurt vanaf
stilstand naar 100 km/u. in slechts
10.5 sec. Om daarna door te jak
keren naar een „top" van even bo
ven de 170 km/u. Vooral de trek
kracht in zijn „vier" imponeert: van
80 naar 120 km/u in 10.8 sec. Pri
ma Hierdoor is veel schakelen
overbodig. In de stad rijden we
zonder stootneigingen in de hoog
ste gang. Continu missen we de
vijfde versnelling. Telkens betrap
pen we ons er op door te willen
schakelen naar de niet aanwezige
vijf". Die zou zeker de geluidspro
ductie en het brandverbruik ten
gunste komen. Wat niet wil zeggen
dat de moter verkwistend met de
normale benzine omspringt, inte
gendeel. Wij verstookten tijdens de
testweek gemiddeld 6.7 liter per
100 km (1 op 15). Fijn gunstig voor
deze onderdeurtjes.
Toyota levert de nieuwe Starlet
voor alleszins redelijke prijzen.
„Onze" 1.3 I. DX komt op
16.495.-, de goedkoopste 1.0 I.
Standaard kost 13.995.-, de Spe
cial moet 14.750.- en de 1.0 DX
15.495.- opbrengen. Voor de 1.3
I. automaat komt daar 1850.- bij.
Prijzen inclusief BTW, exclusief af-
leveringskosten, prijswijzigingen
voorbehouden.
Zomertijd, ladatijd. Met de hele familie naar bos, hei of
plas. Op zulke momenten bewast 'n Lada z'n waarde als
komplete, ruime en vooral degelijke 4-deurs gezinsauto
Neem de Lada 2105-N Het voordeligste model uit de
2105-sene. maar wel voorzien van een krachtige
1200 cc motor, die ook uitstekend geschikt is voor LPG
of loodvrije benzine
Plus een ruim 5-persoons interieur met tal van extra's
zoals een full-flow ventilatiesysteem veiligheids roi -
gordels voor en achter, fijn verstelbare kuipstoelen met
instelbare hoofdsteunen voor en nog veei meer zaken
die het Lada-njden zo komfortabel maken
Als u nu naar uw Lada-dealer gaat, zit u straks in elk geva
goed. Afgebeeld de Lada 2I05-N 1200 cc)
Ook leverbaar als 2105 1300 cc) en 2105-GL 1500 cc).
'l BTW il Gforrgf f»Vl Mi. opwdt.rg
U U
W
Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw
Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede,
gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie
éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons
predikaat "First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is.
Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of
12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan:
Toyota Starlet 12 DX, 3-drs., 51.000 km1960
Toyota Starlet ID Spec., 3-drs., 18.000 km1983 M
Toyota Tercel 13.3-drs. Coupé1979 M
Toyota Tercel 1.3 DIS. 3-drs., 42.000 km1982 M
20.000 km......1984
Toyota Corolla 13.2-drs30,000 km 1962
Toyota Corolla 13.3-drs. Uftback 1982 M
Toyota Carina 16.4-drs1961
Toyota Ceiica 2000 XT Uftback 1978
Toyota Camry 18 0X,34 000km 1983 M
Toyota Cressida 2 OOX. 4-drs 1981 M
Honda Civic. 3-drs1980
Mitsubism Galant a1962
Opel Kadett 13 Stationwagen i960
Opel Asccna 19.2-drs. 36 000 km...1981
Renault 9 TT. 4-drs. 48 000 km1982
SaaD Turbo Comtx Coupé1978
Seat Ronda 12 GLX. 5-drs 12 000 km 1983
Datsun Sonny, 4-drs.-1979
Toyota Carina 1.61976 M
VW Passat Slationwagen1976 M
M - staat In Middelburg
Diesel1982
Op koopavond donderdag
geopend In Middelburg, vrij
dag Vlissingen.
Middelburg: Klein Vlaanderen 97
tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23
tel. 01184-12916
4 GTL
1981
8.250-
4 GTL
1982
9.250-
4 GTL
1980
7.250.-
5 GTL
1980
8.750-
5 TL
1982
9.500.-
5 GTL
1982
11.950-
5 Automaat
1979
6.750.-
5 Tl 5-deuts
1981
9.750.-
9TSE
1982
13.500.-
9 GTL
1983
14.500.-
9 GTS
1982
14.250.-
11 TL
1983
15.950.-
14 TL LPG
1982
11.750.-
14 LS
1982
10.750.-
18 Automaat
1979
8.500.-
18 TS
1979
7.500.-
18 TL Break
1979
7.750.-
Fuego tl
1982
11.500-
Fuoqo GTL
1982
14.500.-
Opel Ascona 19
1980
9.250.-
Datsun Bluebird Diesel Break
1981
8.750.-
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contrg
bijgevoegd
Autobedrijf
L