Citroen Visa 17 RD: opvallend stille en pittige diesel
a i irnrini
'A UTO TIPS
ALEXANDER
EEN GEBRUIKTE AUTO
AUTOBEDRIJF
Autobedrijf Joosse
KORT
Occasion Centrum Serooskerke
PAAUWENBURG B.V.
f Bovag garage
V;
DAT GEEFT U ZEKERHEID BIJ HET KO
PEN VAN EEN GEBRUIKTE AUTO
Autobedrijf MARITIEM
INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN
01184-17736
SARIS
AANHANGWAGENS
Bij autobedr. Klip
Industrieweg 17 Vlissingen tel.: 01184-13434
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 APRIL 1985
Aangenaam verrast
Bijzonder stil
INFORMATIE OVER AUTO EN V
Prijzen
Dat is de Lada 2105. sinds de introduktie een groot sukses.
Dankzij z'n kompleetheid, z'n hartveroverende uiterlijk
en natuurlijk z'n messcherpe prijs.
Lada 2105 v.a. 11.495,-
Er is al een Lada v.a. 9.999,-
AUTOBEDRIJF
Auto's
te koop gevraagd
v.a. bj. 1977-78
ALEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN
Deze week worden een deel van onze mooiste occasions aangeboden met 12 maan
den garantie.
AANGEBODEN WORDEN O.A.
Diverse Fiats Panda 451983
Diverse Fiats 127 super 3-drs1982-'83
Diverse Fiats Uno 45 3-drs1983-'84
Uno 55 Super demonstratie-auto1984
Ritmo Abarth 130 TC direktie-auto1984
Diverse Ritmo's CL 3- en 5-drs1982-'83
Fiat 131 2000 diesel Panorama1983
Renault 5 Le Car als nieuw1983
Nissan 1.3 GL 2-drs1983
Ford Escort 1.3 GL 5-drs1981
WIE OREN HEEFT NAAR
VOORDEELKOOPJES EN
OPEN 00G VOOR EIGEN
OMGEVING GAAT EVEN
ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
DE SCHKLDEBODEO
Volvo 343 L 3-drs1981
Fiat Ritmo 60 L 3-drs1982
Escort 1300 Bravo 5-drs. met LPG1983
Escort 1300 L 3-drs1982
Peugeot 505 GR1982
Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981
Saab 991976
Oude Rijksweg 60, Nw. en St.-Joosland, tel. 01182-1443
WIE BIJ DE PINKEN WIL
GAAN WINKELEN GAAT
EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!!
31b
Sinds kort levert Citroen z'n po
pulaire Visa met een dieselmotor.
Een overigens bekende 1.7 liter
oliestoker. We kennen hem uit het
„kleintje van Peugeot". Niet ver
wonderlijk, want Citroën, Peugeot
en Talbot behoren gedrieën tot de
P.S.A. groep. Dwars voorin ge
plaatst onder een overhellende
hoek van 30° staat dit viercilinder-
dieselblok met een exacte cilinder
inhoud van 1769 cm3. Het drijft,
hoe kan het ook anders bij Citroën
de voorwielen aan. De motor heeft
een bovenliggende nokkenas van
gietstaal, aangedreven door een
getande riem die het direkt de
kleppen via stoters bedient. Door
aan het eind van de vijfmaal gela
gerde krukas een torsiedemper te
plaatsen worden zowel trillingen
van de motor als geluid stekt ge
temperd. Het specifieke nagelen
van de oliebrander onderdrukt Ci
troën met succes door toepassing
van een stevige hoeveelheid ge-
luidsisolerende maatregelen, zoals
zware capitonnering onder de mo
torkap en aan de binnenzijde van
het motorcompartiment, betere
isolatie, verbetering van de motor-
steunen en wijziging van het lucht
in- en uitlaatsysteem. Citroën le
verde de Visa-diesel in drie uitvoe
ringen, de 17 D, 17 RD en 17 D
VAN (grijs kenteken). Het onder
scheid zit 'm in de uitrusting terwijl
laatstgenoemde versie slechts
plaats biedt aan twee personen en
meestal als bestelwagen dienst
doet. Standaard beschikt het trio
over een vierversnellingsbak. Te
gen meerprijs van f 615.- staat er
een Visa RD met vijf bak klaar. Har
de cijfers wijzen uit dat bij Citroën
de Visa het meest van alle model
len over de toonbank gaat. Niet zo
venwonderlijk. Hij biedt al naar ge
lang de uitvoering veel waar voor
relatief weinig geld. Zo ook de Visa
17 RD waarmee wij onze testkilo
meters afdieselen. Standaard be
schikt de RD over halogeen kop
lampen, beschermstrips op de
flanken, gelaagde voorruit, luxueu
ze vloerbedekking, fraaie wieldop
pen en een uitneembare hoeden-
plank. Allemaal zaken die de 17 D
mist. Gelijk met de motor nam Ci
troën ook de voortrein van de Peu
geot 205 over. Dit gaf wat proble
men, want nu steken de voorwie
len aan weerszijden 2.5 cm buiten
de wielkassen. Spatbordverbre-
ders verhelpen dit euvel. Spatlap-
pen voorkomen vervuiling van de
zijkanten. Tegen meerprijs plaatst
Citroën een (onmisbare) wis/was-
installatie op de achterruit. Van
binnenuit laat de grote buitenspie
gel zich verstellen. Nog steeds
houdt Citroën vast aan die ene wis
ser op de voorruit. Beslist niet onze
keus. Niet alleen laat hij een fors
deel van het glaswerk onberoerd,
bovendien redt'ie het amper bij
zware regenval. Rond de 13 inch
velgen zitten 145 SR Michelin MX
radiaalsloffen.
Duiken we de cockpit in, dan gelo
ven we onze ogen bijna niet. Ci
troën verving de sateliet met daar
op allerlei schakelaars en draaik-
noppen links onder het stuur door
twee normale hendels aan weers
zijden van de stuurkolom. Tevens
verplaatsen ze drukknoppen bin
nen de stuurring naar opzij, die nu
te bedienen zijn met de handen
aan het stuur. Ook zien we traditich
nele ronde meters, in plaats van
die onoverzichtelijke twee van
voorheen. Diverse lichtjes waar
schuwen bij ongewenste storin
gen. Thans zelfs een lampje voor
de handrem. Op de vakken onder
het dashboard en in de bakken op
de deuren kunnen we wat spulltjes
kwijt. Helaas missen we een al dan
niet afsluitbaar kastje. De van lek
kere stroeve bekleding voorziene
zetels hebben een hoge rugleuning
met hoofdsteunen (meerprijs). Zij
delings steun vergat men niet. Een
hoedenplank boven de bagage
ruimte ontneemt grijpgrage lieden
het zicht op eventuele objecten
van hun gading. Deze hoeden
plank laat zich makkelijk verwijde
ren, waardoor grote voorwerpen
achter in een plaats vinden. Klap
pen we de achterbak naar voren,
dan biedt de ontstane ruimte plaats
aan 690 dm3 bagage.
Nemen we voor de eerste testrit
op één der week zittende zetels
plaats dan toont het instrumen
tarium overzichtelijk en heider
alle gewenste Informatie, inclu
sief de tijd. Overigens maakt het
klokje vrij veel herrie. Hopelijk
exemplarisch?! Voor Is er ruimte
te over, zowel voor hoofd als on
derste ledematen. Achter komen
de personen boven 1.70 m met
de kruin tegen het plafond. Met
de stoei In de achterste stand
komen ook de benen, vooral de
knieën In het gedrang.
Starten van de motor vraagt na el
ke koude nacht zo'n acht secon
den voorgloeien. Voldoende tijo
om de (te) hoog aanliggende vei
ligheidsgordels om te doen. Draai
en we na het wegvallen van het
„gele spiraaltje" de sleutel door,
dan start de machine vlot. Van een
stevige en gênante rookwolk uit de
uitlaat blijft de Visa verschoond.
Mooi rond loopt de motor, zonder
al te veel herrie. Natuurlijk laten we
het spul eerst rustig op de bedrijfs-
temperatuur komen. Dat neemt
enige minuten in beslag. Geven we
de wagen hierna de sporen, dan
blijft het zeker voor een diesel uit
zonderlijk stil in de cabine. Aange
zien ook windgeruis vrijwel ont
breekt kunnen we zelfs bij 140
km/u rustig naar de radio luiste
ren. Een groot pluspunt voor deze
dieselende Fransman. Hij heeft er
meer. Evenals soortgenoten met
het „doublé chevron" als logo be
zit'ie een heerlijk soepele vering.
Zowel grote als kleine hobbels in
het wegdek worden bijna onmerk
baar gladgestreken. Alleen die na
re richels in het asfalt dringen naar
binnen door. Die vering heeft één
nadeel. De wagen helt nogal flink
over in bochten. Zelfs licht hij als
het erg snel gaat een achterbeen
op. Bij een gewone rijstijl valt hier
echter best mee te leven.
Aangezien het voorasgewicht ten
opzichte van de Visa GT met 60 kg
toenam, moesten de Citroëntech-
nici de overbrenging van de tand
heugelbesturing veranderen. Hier
door stuurt de wagen licht. Alleen
tijdens parkeren moet men zwaar
der in het stuur hangen. Dat geldt
ook in snel genomen „curven Hij
blijft te allen tijde onderstuurd. Bij
het uitkomen daarvan vertoont de
besturing wel een zelfcentrerend
effect. Dribbelverschijnselen doen
zich niet voor.
Schakelen gaat licht en soepel,
zij het iets hakkerig. Zonder stoot-
neigingen grijpt de koppeling aan
en vraag weinig pedaalkracht.
Remmen doet de wagen goed,
waaraan eveneens weinig pedaal
kracht te pas komt. Blokkeerver-
schijnselen nemen we niet waar.
Over kachel en ventilatie niets dan
lof. Stereotype voor een „diesel"
duurt het 's morgens wat langer
voor de woonkamer behaaglijk
warm is. Bij duisternis werpen de
pitten een ferme dot licht op en
naast de weg. Deze lampen kan
men in hoogte verstellen zodat bij
een zware belading de tegenligger
niet constant hoeft te knipperen
omdat hij niets ziet.
Qua prestaties hoort de Visa
diesel tot de echt snelle jongens.
Zeker z'n klasse in ogenschouw
genomen. Van 0-100 km/u in 15.9
sec. en een topsnelheid van 152
km/u zijn cijfers die er niet om lie
gen. Ondanks al deze inspannin
gen springt het „torretje" porte-
monnaiebewust met de dieselolie
om. Tijdens onze testweek versto
ken we gemiddeld 5.3 liter olie per
100 km, wat neerkomt op 1 liter
per 19 kilometer.
Na al deze positieve geluiden,
de hamvraag: wat kost dit fraais?
Ook het prijskaartje springt er ten
opzichte van de concurrentie uit en
wel in het voordeel van de klant.
Voor de zeker niet kale Visa moet
men f 19.250.- neertellen. „Onze"
luxere 1RD kost inclusief allerlei
moois f 19.980.-. Voor de Visa D
Service (VAN) betaalt men
f 17.231.-. Prijzen inclusief BTW,
exclusief afleveringskoeten.
Hoog geprezen, laag geprijsd!
Lada 2105
Servicefiliaal:
Noordemonsterweg 4
Middelburg - Tel. 01180-36815
Glldeweg 33 - Vllsslngen -
Tel. 01184-18851
SOME LIKE IT HOT.
Gerbrandystraat 4, Vllsslngen, tel. q*496
HOE IS HET MOGELIJK
MET 12 MAANDEN
GARANTIE
BRITANNIA B.V.
van bagagewagen
tot
2 tons tandemasser
Noordweg 271
MIDDELBURG
Tel. 01180-13659
[DE SCH^I
(Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766
Citroën 2CV6 1981 6.250.
Citroën Visa1982 8.950
Citroën Visa 6T sportuitv1983 13.500.
Datsun Cherry1980 7.750.
Hat Ritmo 65 CL1980 6.900.
Font Escort 1600 6L 5-drs. 45.000 km 1981 14.250.
Honds Civic 5-drs1982 11.950.
Hosds Civic 3-drs. 12.000 km1982 12.500.
Honds Accord 47.000 km 3-drs. sx. uitv.1981 11.950
Mazds 323.57.000 km1979 6.750
Nissan Sunny Diesol1983 13.450
Nissan Cherry automatic1982 11.750
Opel Ascooa 4-drs. 1.9 automaat1979 9.250.
Opel Ascona1977 3.250.
Opel Aacoaa 1.6 S1984 19.450.
Opel Kadett Caravan 1.6 Diesel1983 15.750.
Opel Kadett 12 N 3-drs1980 10.450.
Opel Kadett1979 9.75a
Opel Minti combi coupé1978 8.500.
Opel Rekord Caravan 20 S1982 17.950.
Opel Rekord 20 N1982 15.950.
Opel Rakord 20 S Corsa uitv. 4-drs.
LPfi1982 13.950.
Peugeot 505 6R •»- LPG1982 16.350.
RonauH 5 6TL1981 8.950.
Reaault 18 GTS autom.1981 11.450.-
Renault 14 GR1979 6.500.-
Renault 14 TL1979 4.950.-
Citroën Visa GT sportuitv1983 13.750.-
Honda Civic1980 8.500.-
VW Golf1978 4.500.-
Opel Kadett 1.2 N1982 11.500.-
Opei Kadett 1.2 N1983 12.950 -
Fiat 242 Diesol geschikt voor vervoer van 2 paarden, met
keuringsrapport1978 pr.n.o.t.k.
Saab 99 1981 14.000.-
VW GoH automatic 16001980 11.975.-
VW Jetta Diasal 48.000 km1982 15.250-
Caravan TibOari type Burggraaf 5.3 mtr. Tandemasser met
voortent.
Nu NIEUWE ACCU'S voor alle
merken pers. auto's voor de mee-
neemprijs van 75.- tot 90.- incl.
BTW. Zolang de voorraad strekt.
INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING
ALFA ROMEO SHOW