Citroen Visa 17 RD: opvallend stille en pittige diesel a i irnrini 'A UTO TIPS ALEXANDER EEN GEBRUIKTE AUTO AUTOBEDRIJF Autobedrijf Joosse KORT Occasion Centrum Serooskerke PAAUWENBURG B.V. f Bovag garage V; DAT GEEFT U ZEKERHEID BIJ HET KO PEN VAN EEN GEBRUIKTE AUTO Autobedrijf MARITIEM INDUSTRIEWEG 19 - VLISSINGEN 01184-17736 SARIS AANHANGWAGENS Bij autobedr. Klip Industrieweg 17 Vlissingen tel.: 01184-13434 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 APRIL 1985 Aangenaam verrast Bijzonder stil INFORMATIE OVER AUTO EN V Prijzen Dat is de Lada 2105. sinds de introduktie een groot sukses. Dankzij z'n kompleetheid, z'n hartveroverende uiterlijk en natuurlijk z'n messcherpe prijs. Lada 2105 v.a. 11.495,- Er is al een Lada v.a. 9.999,- AUTOBEDRIJF Auto's te koop gevraagd v.a. bj. 1977-78 ALEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN Deze week worden een deel van onze mooiste occasions aangeboden met 12 maan den garantie. AANGEBODEN WORDEN O.A. Diverse Fiats Panda 451983 Diverse Fiats 127 super 3-drs1982-'83 Diverse Fiats Uno 45 3-drs1983-'84 Uno 55 Super demonstratie-auto1984 Ritmo Abarth 130 TC direktie-auto1984 Diverse Ritmo's CL 3- en 5-drs1982-'83 Fiat 131 2000 diesel Panorama1983 Renault 5 Le Car als nieuw1983 Nissan 1.3 GL 2-drs1983 Ford Escort 1.3 GL 5-drs1981 WIE OREN HEEFT NAAR VOORDEELKOOPJES EN OPEN 00G VOOR EIGEN OMGEVING GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE DE SCHKLDEBODEO Volvo 343 L 3-drs1981 Fiat Ritmo 60 L 3-drs1982 Escort 1300 Bravo 5-drs. met LPG1983 Escort 1300 L 3-drs1982 Peugeot 505 GR1982 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981 Saab 991976 Oude Rijksweg 60, Nw. en St.-Joosland, tel. 01182-1443 WIE BIJ DE PINKEN WIL GAAN WINKELEN GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!! 31b Sinds kort levert Citroen z'n po pulaire Visa met een dieselmotor. Een overigens bekende 1.7 liter oliestoker. We kennen hem uit het „kleintje van Peugeot". Niet ver wonderlijk, want Citroën, Peugeot en Talbot behoren gedrieën tot de P.S.A. groep. Dwars voorin ge plaatst onder een overhellende hoek van 30° staat dit viercilinder- dieselblok met een exacte cilinder inhoud van 1769 cm3. Het drijft, hoe kan het ook anders bij Citroën de voorwielen aan. De motor heeft een bovenliggende nokkenas van gietstaal, aangedreven door een getande riem die het direkt de kleppen via stoters bedient. Door aan het eind van de vijfmaal gela gerde krukas een torsiedemper te plaatsen worden zowel trillingen van de motor als geluid stekt ge temperd. Het specifieke nagelen van de oliebrander onderdrukt Ci troën met succes door toepassing van een stevige hoeveelheid ge- luidsisolerende maatregelen, zoals zware capitonnering onder de mo torkap en aan de binnenzijde van het motorcompartiment, betere isolatie, verbetering van de motor- steunen en wijziging van het lucht in- en uitlaatsysteem. Citroën le verde de Visa-diesel in drie uitvoe ringen, de 17 D, 17 RD en 17 D VAN (grijs kenteken). Het onder scheid zit 'm in de uitrusting terwijl laatstgenoemde versie slechts plaats biedt aan twee personen en meestal als bestelwagen dienst doet. Standaard beschikt het trio over een vierversnellingsbak. Te gen meerprijs van f 615.- staat er een Visa RD met vijf bak klaar. Har de cijfers wijzen uit dat bij Citroën de Visa het meest van alle model len over de toonbank gaat. Niet zo venwonderlijk. Hij biedt al naar ge lang de uitvoering veel waar voor relatief weinig geld. Zo ook de Visa 17 RD waarmee wij onze testkilo meters afdieselen. Standaard be schikt de RD over halogeen kop lampen, beschermstrips op de flanken, gelaagde voorruit, luxueu ze vloerbedekking, fraaie wieldop pen en een uitneembare hoeden- plank. Allemaal zaken die de 17 D mist. Gelijk met de motor nam Ci troën ook de voortrein van de Peu geot 205 over. Dit gaf wat proble men, want nu steken de voorwie len aan weerszijden 2.5 cm buiten de wielkassen. Spatbordverbre- ders verhelpen dit euvel. Spatlap- pen voorkomen vervuiling van de zijkanten. Tegen meerprijs plaatst Citroën een (onmisbare) wis/was- installatie op de achterruit. Van binnenuit laat de grote buitenspie gel zich verstellen. Nog steeds houdt Citroën vast aan die ene wis ser op de voorruit. Beslist niet onze keus. Niet alleen laat hij een fors deel van het glaswerk onberoerd, bovendien redt'ie het amper bij zware regenval. Rond de 13 inch velgen zitten 145 SR Michelin MX radiaalsloffen. Duiken we de cockpit in, dan gelo ven we onze ogen bijna niet. Ci troën verving de sateliet met daar op allerlei schakelaars en draaik- noppen links onder het stuur door twee normale hendels aan weers zijden van de stuurkolom. Tevens verplaatsen ze drukknoppen bin nen de stuurring naar opzij, die nu te bedienen zijn met de handen aan het stuur. Ook zien we traditich nele ronde meters, in plaats van die onoverzichtelijke twee van voorheen. Diverse lichtjes waar schuwen bij ongewenste storin gen. Thans zelfs een lampje voor de handrem. Op de vakken onder het dashboard en in de bakken op de deuren kunnen we wat spulltjes kwijt. Helaas missen we een al dan niet afsluitbaar kastje. De van lek kere stroeve bekleding voorziene zetels hebben een hoge rugleuning met hoofdsteunen (meerprijs). Zij delings steun vergat men niet. Een hoedenplank boven de bagage ruimte ontneemt grijpgrage lieden het zicht op eventuele objecten van hun gading. Deze hoeden plank laat zich makkelijk verwijde ren, waardoor grote voorwerpen achter in een plaats vinden. Klap pen we de achterbak naar voren, dan biedt de ontstane ruimte plaats aan 690 dm3 bagage. Nemen we voor de eerste testrit op één der week zittende zetels plaats dan toont het instrumen tarium overzichtelijk en heider alle gewenste Informatie, inclu sief de tijd. Overigens maakt het klokje vrij veel herrie. Hopelijk exemplarisch?! Voor Is er ruimte te over, zowel voor hoofd als on derste ledematen. Achter komen de personen boven 1.70 m met de kruin tegen het plafond. Met de stoei In de achterste stand komen ook de benen, vooral de knieën In het gedrang. Starten van de motor vraagt na el ke koude nacht zo'n acht secon den voorgloeien. Voldoende tijo om de (te) hoog aanliggende vei ligheidsgordels om te doen. Draai en we na het wegvallen van het „gele spiraaltje" de sleutel door, dan start de machine vlot. Van een stevige en gênante rookwolk uit de uitlaat blijft de Visa verschoond. Mooi rond loopt de motor, zonder al te veel herrie. Natuurlijk laten we het spul eerst rustig op de bedrijfs- temperatuur komen. Dat neemt enige minuten in beslag. Geven we de wagen hierna de sporen, dan blijft het zeker voor een diesel uit zonderlijk stil in de cabine. Aange zien ook windgeruis vrijwel ont breekt kunnen we zelfs bij 140 km/u rustig naar de radio luiste ren. Een groot pluspunt voor deze dieselende Fransman. Hij heeft er meer. Evenals soortgenoten met het „doublé chevron" als logo be zit'ie een heerlijk soepele vering. Zowel grote als kleine hobbels in het wegdek worden bijna onmerk baar gladgestreken. Alleen die na re richels in het asfalt dringen naar binnen door. Die vering heeft één nadeel. De wagen helt nogal flink over in bochten. Zelfs licht hij als het erg snel gaat een achterbeen op. Bij een gewone rijstijl valt hier echter best mee te leven. Aangezien het voorasgewicht ten opzichte van de Visa GT met 60 kg toenam, moesten de Citroëntech- nici de overbrenging van de tand heugelbesturing veranderen. Hier door stuurt de wagen licht. Alleen tijdens parkeren moet men zwaar der in het stuur hangen. Dat geldt ook in snel genomen „curven Hij blijft te allen tijde onderstuurd. Bij het uitkomen daarvan vertoont de besturing wel een zelfcentrerend effect. Dribbelverschijnselen doen zich niet voor. Schakelen gaat licht en soepel, zij het iets hakkerig. Zonder stoot- neigingen grijpt de koppeling aan en vraag weinig pedaalkracht. Remmen doet de wagen goed, waaraan eveneens weinig pedaal kracht te pas komt. Blokkeerver- schijnselen nemen we niet waar. Over kachel en ventilatie niets dan lof. Stereotype voor een „diesel" duurt het 's morgens wat langer voor de woonkamer behaaglijk warm is. Bij duisternis werpen de pitten een ferme dot licht op en naast de weg. Deze lampen kan men in hoogte verstellen zodat bij een zware belading de tegenligger niet constant hoeft te knipperen omdat hij niets ziet. Qua prestaties hoort de Visa diesel tot de echt snelle jongens. Zeker z'n klasse in ogenschouw genomen. Van 0-100 km/u in 15.9 sec. en een topsnelheid van 152 km/u zijn cijfers die er niet om lie gen. Ondanks al deze inspannin gen springt het „torretje" porte- monnaiebewust met de dieselolie om. Tijdens onze testweek versto ken we gemiddeld 5.3 liter olie per 100 km, wat neerkomt op 1 liter per 19 kilometer. Na al deze positieve geluiden, de hamvraag: wat kost dit fraais? Ook het prijskaartje springt er ten opzichte van de concurrentie uit en wel in het voordeel van de klant. Voor de zeker niet kale Visa moet men f 19.250.- neertellen. „Onze" luxere 1RD kost inclusief allerlei moois f 19.980.-. Voor de Visa D Service (VAN) betaalt men f 17.231.-. Prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringskoeten. Hoog geprezen, laag geprijsd! Lada 2105 Servicefiliaal: Noordemonsterweg 4 Middelburg - Tel. 01180-36815 Glldeweg 33 - Vllsslngen - Tel. 01184-18851 SOME LIKE IT HOT. Gerbrandystraat 4, Vllsslngen, tel. q*496 HOE IS HET MOGELIJK MET 12 MAANDEN GARANTIE BRITANNIA B.V. van bagagewagen tot 2 tons tandemasser Noordweg 271 MIDDELBURG Tel. 01180-13659 [DE SCH^I (Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766 Citroën 2CV6 1981 6.250. Citroën Visa1982 8.950 Citroën Visa 6T sportuitv1983 13.500. Datsun Cherry1980 7.750. Hat Ritmo 65 CL1980 6.900. Font Escort 1600 6L 5-drs. 45.000 km 1981 14.250. Honds Civic 5-drs1982 11.950. Hosds Civic 3-drs. 12.000 km1982 12.500. Honds Accord 47.000 km 3-drs. sx. uitv.1981 11.950 Mazds 323.57.000 km1979 6.750 Nissan Sunny Diesol1983 13.450 Nissan Cherry automatic1982 11.750 Opel Ascooa 4-drs. 1.9 automaat1979 9.250. Opel Ascona1977 3.250. Opel Aacoaa 1.6 S1984 19.450. Opel Kadett Caravan 1.6 Diesel1983 15.750. Opel Kadett 12 N 3-drs1980 10.450. Opel Kadett1979 9.75a Opel Minti combi coupé1978 8.500. Opel Rekord Caravan 20 S1982 17.950. Opel Rekord 20 N1982 15.950. Opel Rakord 20 S Corsa uitv. 4-drs. LPfi1982 13.950. Peugeot 505 6R •»- LPG1982 16.350. RonauH 5 6TL1981 8.950. Reaault 18 GTS autom.1981 11.450.- Renault 14 GR1979 6.500.- Renault 14 TL1979 4.950.- Citroën Visa GT sportuitv1983 13.750.- Honda Civic1980 8.500.- VW Golf1978 4.500.- Opel Kadett 1.2 N1982 11.500.- Opei Kadett 1.2 N1983 12.950 - Fiat 242 Diesol geschikt voor vervoer van 2 paarden, met keuringsrapport1978 pr.n.o.t.k. Saab 99 1981 14.000.- VW GoH automatic 16001980 11.975.- VW Jetta Diasal 48.000 km1982 15.250- Caravan TibOari type Burggraaf 5.3 mtr. Tandemasser met voortent. Nu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers. auto's voor de mee- neemprijs van 75.- tot 90.- incl. BTW. Zolang de voorraad strekt. INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING ALFA ROMEO SHOW

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 15