Seat Ibiza: unieke combinatie van stijl en techniek .'AIIT/tTiat 'AUTOTIPS Maak een proefrit in de Seat Ibiza bij: WONDERGEM en MELSE AUTOBEDRIJF PETER NEUFEGUSE ALEXANDER OCCASIONS GEBR. STURM m op vrijdag en zaterdag 5 en 6 aprii O.a. te zien de complete: Altoserie AUTOBEDRIJF en maandag en dinsdag 8 en 9 april Swi,,serie Paauwenhurq b.V. Automobielbedrijf CE VA Al Automobielbedrijf Industrieweg 31 Vlissingen, tel. 01184-15220 Bovag garage VW Golf C 1300 BMW 323 i Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse Biedt aan: UW TOYOTA DEALER: SPECIALE AANBIEDING SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1985 Interieur Rijden INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER Seat reageert snel BMW 5201973 Opel Commodore1974 Mini1981 Datsun Cherry1979 Ford Escort1977 ALEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN Goedkopere inruilwagens Noordweg 467. Middelburg (St. Laurens) Tel. 01180-12042 Ford Escort XR 3 Injection, kleur zwart, 48.000 km, 1983, 19.500.- Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 Gerbrandystraat 4 Vlissingen 84 65496 Ibiza, het «erste eigen ont werp van Seat leverbaar in een 1.2 L en 1.5 L benzinemotor en een 1.7 L dieselmotor. Op diver se uitrustingsniveaus. Wij na men de 1.2 GL onder de loep. Binnen het kader van de moge lijkheden lukte het Giuglaro de Ibiza een eigen gezicht te geven. Zonder dat voorbijgangers er echt achterste voren voor op hun stoel gaan zitten oogt de koets aantrekkelijk. Enorm dikke bumpers vóór geïntegreerd met een spoiler geven de Ibiza een robuust aanzicht. Voor het overi ge bleef het eenvoud troef. Vóór zien we de richtingaanwij zer niet van opzij. Chroom ont breekt, evenals stootstrips op de flanken. Achter een niet afgesloten klepje vinden we de toegang tot de brandstoftank. Één grote wisser tracht de voorruit gedeeltelijk schoon te houden. Niet bepaald onze keus. De wisser kent twee snelheden en een vaste interval van drie seconden. Een constant waaierende wisser houdt de ach terruit helder. Een onmisbaar attri buut. In de smalle achterlichtunits zit ten naast geijkte lichten en stop lichten, één mist- en achteruitrij- lamp. Vanuit de bijna vierkante ha- logeenkoplampen schijnt opval lend veel licht. Dat geeft altijd weer een veilig gevoel, evenals het bezit van een gelaagde voorruit. Veel licht getint glaswerk houdt de erg ste zonnewarmte buiten. Achter kan men de zijruitjes niet uitklap pen. Hinderlijk vinden we de (te) kleine zijspiegel, die tot overmaat van ramp nog verkleint ook. Weinig zicht linksachter, dus extra oplet ten geblazen. Rond de 13 inch vel gen met fraaie wieldoppen zitten 155 R Michelin MZX banden. In de woonkamer aangeland concluderen we al snel; eenvoud troef. Niet dat we belangrijke zaken missen. Seat gebruikt bij de met grijze stof beklede zetels alleen donkergrijze kunststof. Dat maakt het allemaal wat saai. Op de rugleuning van de forse stoelen steken vaste open hoofdsteunen. Het compacte sobere dashboard bevat een snelheidsmeter/kilome- terdagteller, koelvloeistoftempera- tuur- en brandstof meter. Een hele rits lichtjes waarschuwen voor technische mankementen of eigen nalatigheden. Twee schuiven be dienen eenvoucjig maar wel zwaar de verwarming en ventilatie. Han dig op twee panelen aan weerszij den van de stuurkolom vinden we alle schakelaars. Al die knoppen inclusief toeter bedienen we zon der de handen van het prettige dik ke stuur te halen. Helaas doen en kele schoonheidsfoutjes wat af breuk aan het geheel. Zo zijn al die schakelaars en schuiven van het verwarmings- en ventilatiesysteem onverlicht. In het donker lastig zoe ken uiteraard. Tevens loopt de stuurring te dicht langs de over kapping van het instrumentenblok. Hierdoor komen we er regelmatig met de vingers tegenaan. En dan nog iets. Rechts onder het dash board zit een soort kastje. Doe we dat open, dan dhet inclusief de hele inhoud ervan naar beneden, alles op de vloer. De constructie van deze opbergruimte lijkt dus sterk voor verbetering vatbaar. Armsteunen en kaartvakken op de deuren, handgrepen en een lampje in het plafond plus een spiegeltje in de rechter zonneklep maken het interieur compleet. Ondanks z'n buitenafmeting van 3.64 m lengte en 1.61 m breedte biedt de Ibiza opvallend veel bin nenruimte. Instappen stelt - ons vóór, noch achter voor problemen. Door de prima ophanging van strak zittende veiligheidsgordels, de ver openslaande deuren en het naar voren klappen van de stoelen be reiken achterpassagiers vrij mak kelijk hun bank. Zowel vóór als achter vinden we ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Vooral in de breedte valt de beschikbare ruimte in positieve zin op. De comfortabe le stoelen met traploos te verstellen rugleuningen bieden een prima zit. Een beetje meer zijdelingse steun zou nog prettiger zijn. Dankzij een uitgekiende vormgeving van het stuurwiel blijft een volledig zicht vrij op het overzichtelijke dashboard. We moeten knap wennen aan de scheve zit achter het roer. Wat is namelijk het geval? Het stuur staat wel recht, maar de pedalen staan rechts van de stuurstang. Na een koude herfstnacht start de Por- schemotor via de automatische choke een beetje nukkig. Net of hij er op de vroege morgen weinig zin in heeft. Draait het spul na enkele startpogingen, dan maakt'ie vrij veel toeren. Vooral voor stoplich ten waarlangs schoolgaande kin deren lopen is dat gênant. Dat ho ge toerental mindert pas bij het vol ledig op werktemperatuur zijn van de motor. Vanuit het vooronder blijft het redelijk rustig. Alleen bij een hoog toerental spreekt de krachtbron een stevig woordje mee via de uitlaat. Ligt dit nu aan de motor of aan de knalpot? Boven 100 km/u dringt er via de de venti- latiesleuven vrij veel windgeruis naar binnen. Het prettig in de hand liggende pookje bedient de vijfbak tamelijk zwaar. De „vijf" zoeken we ver weg rechtsboven. Regelma tig hadden we ruzie met de achter uit. De koppeling vraagt normale pedaalkracht en „kreunt" bij het opkomen. Waarschijnlijk doet de veer dat en is het exemplarisch. Over de wegllgging niets dan lof. Nauwkeurige, een pletsie in directe besturing en een goede koersstabtliteit dragen daartoe bij, al werkt het geheel wat zwaar. Vooral bij parkeerma- noeuvres moeten we knap sjor ren. Op zijwind en oneffenheden in het wegdek reageert de Ibiza nauwelijk. Tijdens scherp boch tenwerk doet Seats Jongte aan winst het uitstekend. De koets helt amper over. Ondanks het onderstuurkarakter hoeven we niet in het stuur te hangen. Daar de trekkracht, 63 volboed paar- dekrachten op de voorwielen niet al te groot Is, bemerken we weinig „spin"-neigingen. Al thans niet op een droog wegdek. Bij regenachtig weer slaan de voorwielen zelfs in z'n „twee" na een dot gas nog door. Over de remmen geen kwaad woord. Vlot brengen ze de volgens kentekenbewijs 875 kg wegens Ibi za tot stilstand. Blokkeerverschijn- selen nemen we niet waar. Kachel en ventilatie doen het in ons natte en soms koude klimaat prima. Me de door z'n compacte afmetingen laat de Ibiza zich precies en over zichtelijk in de beschikbare par keerruimte steken. Het glaswerk rondom biedt ruim zicht. In het drukke stadsverkeer rijdt deze Spaanse schone met de snelste stroom mee. Qua presentaties doet de Ibiza niet onder voor zijn vele soortgenoten. Tot 130 km/u trekt onze 1.2 L testwagen vlot door. Om aan de topsnelheid van 150 km/u te komen, duurt aanmerkelijk langer. Die „top" bereiken we ove rigens in z'n „vier". De „vijf" blijft daar enkele kilometers onder. Om van 0 - 100 km/u te komen kost 14.3 sec. In de vijfde versnelling zit niet al te veel trekkracht. Terug naar z'n „vier" dus tijdens even snel inhalen. Brandstofverbruik hangt altijd erg af van de rijstijl en de wegomstandigheden. De eer lijkheid gebiedt ons te zeggen, dat we stevig met de testwagen rijden, zonder halsbrekende toeren uit te halen. Gemiddeld verbruikt de 1.2 L Ibiza gedurende de testweek 8 li ter normale benzine per 100 kilo meter (1 op 12.5). Normaal voor dit type wagen. Direct na de introductie namen we Seat's jongste aanwinst, de Ibi za onder de loep. We reden de test in een zogenaamde nul-lijn-wagen. Diverse onderdelen oordeelden zo wel wij als collega's voor verbete ring vatbaar. Dat Seat open staat voor opbouwende kritiek blijkt snel. De Ibiza's die nu bij de dea lers staan zijn op diverse punten aangepast. Door ons geuite klach ten over dashbaordkastje, over hangende luifel van het instrumen tenblok, te strak zittende veilig heidsgordels en zijspiegels zijn verholpen. Proficiat Seat! Citroen CX inject automdec. 1981 Toyota Cressida de Luxe autom1982 Triumph TR7 cabriolet1980 BMW 2002 cabriolet1975 BMW 5251979 Honda Civic 3-drs. de Luxe1981 Honda Accord1979 Chevrolet Citation Hatch met Ipg1979 Pontiac Esprit Targa1978 Ford Escort 1300 Ghia1981 Ford Escort 1100 L autom1977 Mitsubishi Galant 1600 SL1980 Chevrolet Suburban Jeep1980 Mazda 626 met Ipg1979 Opel Manta1978 Honda Civic1983 Industrieweg 3 - Vlissingen Tel. 01184-14831 29.000 km, 1984, nieuw model juli 1984,15.000 km Audi 80 GLS 79.000 km 1980 BMW 320 78.000 km 1979 BMW 320 ....116.000 km 1979 Ford Escort 1.1 Bravo 32.000 km 1983 Ford Fiesta 1.1 L 70.000 km 1980 Ford Taunus 16 GL 90.000 km 1979 Ford Taunus 16 L 51.000 km 1982 Ford Sierra 16 L 32.000 km 1983 Opel Kadett 12N 53.000 km 1982 Opel Ascona 16 S 50.000 km 1982 Opel Rekord 2.0 S 53.000 km 1981 Opel Kadett 13 S 51.000 km 1982 Opel Kadett 13 S LPG.... 49.000 km 1983 Opel Rekord 19 N 65.000 km 1982 VW Golf Diesel ....155.000 km 1979 VW Golf C 25.000 km 1982 Mercedes 300 D aut 194.000 km 1977 Mazda 323 DX 44.000 km 198? Toyota Celica 62.000 km 1980 Toyota Corolla Coupé DX.... 48.000 km 1980 Mini 1000 1974 750,- VW Golf Diesel 1977 4.250,- Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen - ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat "First Class" Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o a aan Toyota Starlet 1.0 Spec. 3-drs. 18.000 km1983M Toyota Starlet 1.0 Spec. 3-drs. 39.000 km1981M Toyota Starlet 1.2 DX 51.000 km1980 Toyota Starlet 1.0 DL 3-drs. 27.000 km 1980 TOYOTA TERCEL 1.3 DX 5-drs 19.000 km 1983 Toyota Tercel 1.3 3-drs. coupé 56.000 km1979 Toyota Tercel 1.3 2-drs. 34.000 km 1979 Toyota Corolla 1.6 5-drs. 10.000 km 1984 Toyota Corolla DX 3-drs1982 Toyota Carina 1.6 DX 4-drs1981M Toyota Camry 1.8 DX 4-drs. 34.000 km 1983M SEAT RONDA 1.2 GLX 5-drs 112.000 km 1983 Fiat Ritmo 60 3-drs. 13.000 km1983 Honda Civic Automatic 61.000 km 1978M Honda Civic 3-drs1980 Mitsubishi Galant GL1982 Opel Kadett Stationwagen 1.31980 Opel Ascona 1.9 2-drs. 36.000 km 1981 Renault 9TL 4-drs. 48.000 km 1982 Saab Turbo Combi Coupé1978 GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE Austin Allegro 4-drs1975M Datsun Sunny 1979 Morris Marina 4-drs1977M Renault 12TL1977M M Staat in Middelburg Middelburg: Klein Vlaanderen 97 tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23 tel. 01184-12916 Vele interessante occasions in alle prijsklassen. Ford Fiesta 1100 Festival Ford Escort 1300 L Ford Escort 1300 GL automaat Ford Granada 2300 GL automaat Ford Escort 1300 L, 3-drs Ford Escort 1300 Bravo Ford Escort 1100 Bravo Ford Escort 1300 L. 2-drs Ford Escort 1300 Bravo Combi Ford Escort 1300 L Ford Escort 1600 Bravo. 3-drs Ford Taunus 2.0 V 6 GL. 4-drs Ford Taunus 1600 GL Ford Taunus 1600 L. 4-drs Ford Taunus 1600 L 1983 1979 1976 1979 1980 1982 1983 1980 1983 1982 eind 1982 1978 1978 1981 1982 13.500- 4.500, 2.750, 4.500, 11.000, 15.000, 15.000, 8.000, 18.000.- 14.500.- 16.500, 4.500, 3.000- 11.500, 14.750, Ford Sierra 1600 L Ford Sierra 1600 L Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs., 77.000 km.... eind VW Passat Diesel Combi Talbot Horizon 1300 Ford Escort 1600 Bravo, wit Volvo 343 L, 53.000 km VW Golf 1300 SC Nissan Stanza 1800 GL Peugeot 305 GT Peugeot 505 GL VW Scirocco GT, zilvergrijs, 50.000 km lichtmetalen wielen, radiocassette stereo Audi 80 GL Diesel, 60.000 km VW Jetta Diesel, 77.000 km Fiat Ritmo 60 L 1983 1982 1982 1982 1979 1983 1981 1981 1983 1983 1982 1982 1981 1982 1982 20.500, 18.600, 14.900, 19.000, 4.500, 16.750, 10.500, 12.000, 17.300, 2a. 750, 13.500, 19.750, 16.500, 15.750, 11.500, I* SUZUKI GRANDIOZE PAASSHOW VAN NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN!! SUZUKI SUZUKI

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 11