Seat Ibiza: unieke combinatie
van stijl en techniek
.'AIIT/tTiat
'AUTOTIPS
Maak een proefrit in de
Seat Ibiza bij:
WONDERGEM en MELSE
AUTOBEDRIJF
PETER NEUFEGUSE
ALEXANDER
OCCASIONS
GEBR. STURM
m
op vrijdag en zaterdag 5 en 6 aprii O.a. te zien de complete: Altoserie AUTOBEDRIJF
en maandag en dinsdag 8 en 9 april Swi,,serie Paauwenhurq b.V.
Automobielbedrijf CE VA Al
Automobielbedrijf
Industrieweg 31
Vlissingen, tel. 01184-15220
Bovag garage
VW Golf C 1300
BMW 323 i
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
Biedt aan:
UW TOYOTA DEALER:
SPECIALE AANBIEDING
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1985
Interieur
Rijden
INFORMATIE OVER AUTO EN VERKEER
Seat reageert snel
BMW 5201973
Opel Commodore1974
Mini1981
Datsun Cherry1979
Ford Escort1977
ALEX GOGELWEG 18 - VLISSINGEN
Goedkopere inruilwagens
Noordweg 467. Middelburg (St. Laurens)
Tel. 01180-12042
Ford Escort XR 3 Injection, kleur zwart,
48.000 km, 1983, 19.500.-
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
Gerbrandystraat 4 Vlissingen 84 65496
Ibiza, het «erste eigen ont
werp van Seat leverbaar in een
1.2 L en 1.5 L benzinemotor en
een 1.7 L dieselmotor. Op diver
se uitrustingsniveaus. Wij na
men de 1.2 GL onder de loep.
Binnen het kader van de moge
lijkheden lukte het Giuglaro de
Ibiza een eigen gezicht te geven.
Zonder dat voorbijgangers er
echt achterste voren voor op
hun stoel gaan zitten oogt de
koets aantrekkelijk. Enorm dikke
bumpers vóór geïntegreerd met
een spoiler geven de Ibiza een
robuust aanzicht. Voor het overi
ge bleef het eenvoud troef.
Vóór zien we de richtingaanwij
zer niet van opzij. Chroom ont
breekt, evenals stootstrips op de
flanken. Achter een niet afgesloten
klepje vinden we de toegang tot de
brandstoftank. Één grote wisser
tracht de voorruit gedeeltelijk
schoon te houden. Niet bepaald
onze keus. De wisser kent twee
snelheden en een vaste interval
van drie seconden. Een constant
waaierende wisser houdt de ach
terruit helder. Een onmisbaar attri
buut.
In de smalle achterlichtunits zit
ten naast geijkte lichten en stop
lichten, één mist- en achteruitrij-
lamp. Vanuit de bijna vierkante ha-
logeenkoplampen schijnt opval
lend veel licht. Dat geeft altijd weer
een veilig gevoel, evenals het bezit
van een gelaagde voorruit. Veel
licht getint glaswerk houdt de erg
ste zonnewarmte buiten. Achter
kan men de zijruitjes niet uitklap
pen. Hinderlijk vinden we de (te)
kleine zijspiegel, die tot overmaat
van ramp nog verkleint ook. Weinig
zicht linksachter, dus extra oplet
ten geblazen. Rond de 13 inch vel
gen met fraaie wieldoppen zitten
155 R Michelin MZX banden.
In de woonkamer aangeland
concluderen we al snel; eenvoud
troef. Niet dat we belangrijke zaken
missen. Seat gebruikt bij de met
grijze stof beklede zetels alleen
donkergrijze kunststof. Dat maakt
het allemaal wat saai. Op de
rugleuning van de forse stoelen
steken vaste open hoofdsteunen.
Het compacte sobere dashboard
bevat een snelheidsmeter/kilome-
terdagteller, koelvloeistoftempera-
tuur- en brandstof meter. Een hele
rits lichtjes waarschuwen voor
technische mankementen of eigen
nalatigheden. Twee schuiven be
dienen eenvoucjig maar wel zwaar
de verwarming en ventilatie. Han
dig op twee panelen aan weerszij
den van de stuurkolom vinden we
alle schakelaars. Al die knoppen
inclusief toeter bedienen we zon
der de handen van het prettige dik
ke stuur te halen. Helaas doen en
kele schoonheidsfoutjes wat af
breuk aan het geheel. Zo zijn al die
schakelaars en schuiven van het
verwarmings- en ventilatiesysteem
onverlicht. In het donker lastig zoe
ken uiteraard. Tevens loopt de
stuurring te dicht langs de over
kapping van het instrumentenblok.
Hierdoor komen we er regelmatig
met de vingers tegenaan. En dan
nog iets. Rechts onder het dash
board zit een soort kastje. Doe we
dat open, dan dhet inclusief de
hele inhoud ervan naar beneden,
alles op de vloer. De constructie
van deze opbergruimte lijkt dus
sterk voor verbetering vatbaar.
Armsteunen en kaartvakken op de
deuren, handgrepen en een lampje
in het plafond plus een spiegeltje in
de rechter zonneklep maken het
interieur compleet.
Ondanks z'n buitenafmeting van
3.64 m lengte en 1.61 m breedte
biedt de Ibiza opvallend veel bin
nenruimte. Instappen stelt - ons
vóór, noch achter voor problemen.
Door de prima ophanging van strak
zittende veiligheidsgordels, de ver
openslaande deuren en het naar
voren klappen van de stoelen be
reiken achterpassagiers vrij mak
kelijk hun bank. Zowel vóór als
achter vinden we ruim voldoende
hoofd- en beenruimte. Vooral in de
breedte valt de beschikbare ruimte
in positieve zin op. De comfortabe
le stoelen met traploos te verstellen
rugleuningen bieden een prima zit.
Een beetje meer zijdelingse steun
zou nog prettiger zijn. Dankzij een
uitgekiende vormgeving van het
stuurwiel blijft een volledig zicht vrij
op het overzichtelijke dashboard.
We moeten knap wennen aan de
scheve zit achter het roer. Wat is
namelijk het geval? Het stuur staat
wel recht, maar de pedalen staan
rechts van de stuurstang. Na een
koude herfstnacht start de Por-
schemotor via de automatische
choke een beetje nukkig. Net of hij
er op de vroege morgen weinig zin
in heeft. Draait het spul na enkele
startpogingen, dan maakt'ie vrij
veel toeren. Vooral voor stoplich
ten waarlangs schoolgaande kin
deren lopen is dat gênant. Dat ho
ge toerental mindert pas bij het vol
ledig op werktemperatuur zijn van
de motor. Vanuit het vooronder
blijft het redelijk rustig. Alleen bij
een hoog toerental spreekt de
krachtbron een stevig woordje
mee via de uitlaat. Ligt dit nu aan
de motor of aan de knalpot? Boven
100 km/u dringt er via de de venti-
latiesleuven vrij veel windgeruis
naar binnen. Het prettig in de hand
liggende pookje bedient de vijfbak
tamelijk zwaar. De „vijf" zoeken
we ver weg rechtsboven. Regelma
tig hadden we ruzie met de achter
uit. De koppeling vraagt normale
pedaalkracht en „kreunt" bij het
opkomen. Waarschijnlijk doet de
veer dat en is het exemplarisch.
Over de wegllgging niets dan
lof. Nauwkeurige, een pletsie in
directe besturing en een goede
koersstabtliteit dragen daartoe
bij, al werkt het geheel wat
zwaar. Vooral bij parkeerma-
noeuvres moeten we knap sjor
ren. Op zijwind en oneffenheden
in het wegdek reageert de Ibiza
nauwelijk. Tijdens scherp boch
tenwerk doet Seats Jongte aan
winst het uitstekend. De koets
helt amper over. Ondanks het
onderstuurkarakter hoeven we
niet in het stuur te hangen. Daar
de trekkracht, 63 volboed paar-
dekrachten op de voorwielen
niet al te groot Is, bemerken we
weinig „spin"-neigingen. Al
thans niet op een droog wegdek.
Bij regenachtig weer slaan de
voorwielen zelfs in z'n „twee" na
een dot gas nog door.
Over de remmen geen kwaad
woord. Vlot brengen ze de volgens
kentekenbewijs 875 kg wegens Ibi
za tot stilstand. Blokkeerverschijn-
selen nemen we niet waar. Kachel
en ventilatie doen het in ons natte
en soms koude klimaat prima. Me
de door z'n compacte afmetingen
laat de Ibiza zich precies en over
zichtelijk in de beschikbare par
keerruimte steken. Het glaswerk
rondom biedt ruim zicht. In het
drukke stadsverkeer rijdt deze
Spaanse schone met de snelste
stroom mee. Qua presentaties doet
de Ibiza niet onder voor zijn vele
soortgenoten. Tot 130 km/u trekt
onze 1.2 L testwagen vlot door.
Om aan de topsnelheid van 150
km/u te komen, duurt aanmerkelijk
langer. Die „top" bereiken we ove
rigens in z'n „vier". De „vijf" blijft
daar enkele kilometers onder. Om
van 0 - 100 km/u te komen kost
14.3 sec. In de vijfde versnelling zit
niet al te veel trekkracht. Terug
naar z'n „vier" dus tijdens even
snel inhalen. Brandstofverbruik
hangt altijd erg af van de rijstijl en
de wegomstandigheden. De eer
lijkheid gebiedt ons te zeggen, dat
we stevig met de testwagen rijden,
zonder halsbrekende toeren uit te
halen. Gemiddeld verbruikt de 1.2
L Ibiza gedurende de testweek 8 li
ter normale benzine per 100 kilo
meter (1 op 12.5). Normaal voor
dit type wagen.
Direct na de introductie namen
we Seat's jongste aanwinst, de Ibi
za onder de loep. We reden de test
in een zogenaamde nul-lijn-wagen.
Diverse onderdelen oordeelden zo
wel wij als collega's voor verbete
ring vatbaar. Dat Seat open staat
voor opbouwende kritiek blijkt
snel. De Ibiza's die nu bij de dea
lers staan zijn op diverse punten
aangepast. Door ons geuite klach
ten over dashbaordkastje, over
hangende luifel van het instrumen
tenblok, te strak zittende veilig
heidsgordels en zijspiegels zijn
verholpen. Proficiat Seat!
Citroen CX inject automdec. 1981
Toyota Cressida de Luxe autom1982
Triumph TR7 cabriolet1980
BMW 2002 cabriolet1975
BMW 5251979
Honda Civic 3-drs. de Luxe1981
Honda Accord1979
Chevrolet Citation Hatch met Ipg1979
Pontiac Esprit Targa1978
Ford Escort 1300 Ghia1981
Ford Escort 1100 L autom1977
Mitsubishi Galant 1600 SL1980
Chevrolet Suburban Jeep1980
Mazda 626 met Ipg1979
Opel Manta1978
Honda Civic1983
Industrieweg 3 - Vlissingen
Tel. 01184-14831
29.000 km, 1984, nieuw model
juli 1984,15.000 km
Audi 80 GLS
79.000 km
1980
BMW 320
78.000 km
1979
BMW 320
....116.000 km
1979
Ford Escort 1.1 Bravo
32.000 km
1983
Ford Fiesta 1.1 L
70.000 km
1980
Ford Taunus 16 GL
90.000 km
1979
Ford Taunus 16 L
51.000 km
1982
Ford Sierra 16 L
32.000 km
1983
Opel Kadett 12N
53.000 km
1982
Opel Ascona 16 S
50.000 km
1982
Opel Rekord 2.0 S
53.000 km
1981
Opel Kadett 13 S
51.000 km
1982
Opel Kadett 13 S LPG....
49.000 km
1983
Opel Rekord 19 N
65.000 km
1982
VW Golf Diesel
....155.000 km
1979
VW Golf C
25.000 km
1982
Mercedes 300 D aut
194.000 km
1977
Mazda 323 DX
44.000 km
198?
Toyota Celica
62.000 km
1980
Toyota Corolla Coupé DX....
48.000 km
1980
Mini 1000
1974
750,-
VW Golf Diesel
1977 4.250,-
Dus kiest u een "First Class"-Occasion bij uw
Toyota dealer, bij ons dus. Ruime keus in goede,
gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk... want wie
éénmaal Toyota rijdt, blijft 't rijden. Maar ook steeds meer anderen -
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons
predikaat "First Class" Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is
Bovendien geven wij (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of
12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o a aan
Toyota Starlet 1.0 Spec. 3-drs.
18.000 km1983M
Toyota Starlet 1.0 Spec. 3-drs.
39.000 km1981M
Toyota Starlet 1.2 DX 51.000 km1980
Toyota Starlet 1.0 DL 3-drs. 27.000 km 1980
TOYOTA TERCEL 1.3 DX 5-drs
19.000 km 1983
Toyota Tercel 1.3 3-drs. coupé
56.000 km1979
Toyota Tercel 1.3 2-drs. 34.000 km 1979
Toyota Corolla 1.6 5-drs. 10.000 km 1984
Toyota Corolla DX 3-drs1982
Toyota Carina 1.6 DX 4-drs1981M
Toyota Camry 1.8 DX 4-drs. 34.000 km
1983M
SEAT RONDA 1.2 GLX 5-drs
112.000 km 1983
Fiat Ritmo 60 3-drs.
13.000 km1983
Honda Civic Automatic 61.000 km 1978M
Honda Civic 3-drs1980
Mitsubishi Galant GL1982
Opel Kadett Stationwagen 1.31980
Opel Ascona 1.9 2-drs. 36.000 km 1981
Renault 9TL 4-drs. 48.000 km 1982
Saab Turbo Combi Coupé1978
GOEDKOPE AUTO'S ZONDER GARANTIE
Austin Allegro 4-drs1975M
Datsun Sunny 1979
Morris Marina 4-drs1977M
Renault 12TL1977M
M Staat in Middelburg
Middelburg: Klein Vlaanderen 97
tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23 tel.
01184-12916
Vele interessante occasions in alle prijsklassen.
Ford Fiesta 1100 Festival
Ford Escort 1300 L
Ford Escort 1300 GL automaat
Ford Granada 2300 GL automaat
Ford Escort 1300 L, 3-drs
Ford Escort 1300 Bravo
Ford Escort 1100 Bravo
Ford Escort 1300 L. 2-drs
Ford Escort 1300 Bravo Combi
Ford Escort 1300 L
Ford Escort 1600 Bravo. 3-drs
Ford Taunus 2.0 V 6 GL. 4-drs
Ford Taunus 1600 GL
Ford Taunus 1600 L. 4-drs
Ford Taunus 1600 L
1983
1979
1976
1979
1980
1982
1983
1980
1983
1982
eind 1982
1978
1978
1981
1982
13.500-
4.500,
2.750,
4.500,
11.000,
15.000,
15.000,
8.000,
18.000.-
14.500.-
16.500,
4.500,
3.000-
11.500,
14.750,
Ford Sierra 1600 L
Ford Sierra 1600 L
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs., 77.000 km.... eind
VW Passat Diesel Combi
Talbot Horizon 1300
Ford Escort 1600 Bravo, wit
Volvo 343 L, 53.000 km
VW Golf 1300 SC
Nissan Stanza 1800 GL
Peugeot 305 GT
Peugeot 505 GL
VW Scirocco GT, zilvergrijs, 50.000 km
lichtmetalen wielen, radiocassette stereo
Audi 80 GL Diesel, 60.000 km
VW Jetta Diesel, 77.000 km
Fiat Ritmo 60 L
1983
1982
1982
1982
1979
1983
1981
1981
1983
1983
1982
1982
1981
1982
1982
20.500,
18.600,
14.900,
19.000,
4.500,
16.750,
10.500,
12.000,
17.300,
2a. 750,
13.500,
19.750,
16.500,
15.750,
11.500,
I*
SUZUKI
GRANDIOZE PAASSHOW VAN
NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN!!
SUZUKI
SUZUKI